H. P. Lovecraft – Volanie Cthulhu a iné hrôzostrašné príbehy: Zhmotnená láska k majstrovi hrôzy (recenzia)

Diela od H. P. Lovecrafta sa po rokoch opäť dočkali slovenského prekladu. Stojí kniha za kúpu?
Lukáš Polák
Ubehlo dvadsaťjeden rokov odkedy vyšiel H. P. Lovecraft v slovenskom jazyku. Išlo o dielo „Nadprirodzedná hrôza v literatúre“ a na svet sa zrodilo pod krídlami vydavateľstva Formát. Rok 2023 priniesol rovno dve knihy od rodáka z Providence. „Dagon a iné poviedky“ od vydavateľstva Izkona a „Volanie Cthulhu a iné hrôzostrašné príbehy“ vypustilo vydavateľstvo Sol Noctis. Práve na druhé menované si podrobnejšie posvietim.
banner Disclaimer
Od prvého pohľadu vyžaruje z knihy láska k hororovému autorovi. Už obálka je krásne spracovaná a okamžite láka k čítaniu. Výtlačok neobsahuje iba poviedky od H. P. Lovecrafta, ale je plný bonusov! Každá poviedka začína úvodníkom, kde sa čitateľ dozvie historický kontext diela. Na posledných stranách čaká životopis autora, bohatý poznámkový aparát prekladateľa a dokonca aj skeny originál diel. A ku tomu sa v knihe ukrývajú aj ilustrácie od šikovného umelca Marcela Hamzu.
Prvé stránky patrili poviedkam z majstrovej rannej tvorby - "Dagón", "Nyarlathotep" alebo "Vyvrheľ", z ktorého smrdela veľká inšpirácia od E. A. Poea . Z textov sa dalo usúdiť, že Lovecraft nebol vypísaný a občas niektorá veta zaškrípala. Následne na rad prišiel príbeh - "Krysy v stenách", ktorý naplnil riadky temnotou. Dej čitateľa zavedie k človeku počujúceho krysy v stenách. Pointa príbehu je až krásne hororová. Ku tomu sa poviedka čítala ľahko oproti prvým trom dielam.
Po rannej tvorbe nám kniha predstavila tri monolity. Tajomné a až výpravné "Volanie Cthulhu" mi odhalilo temnotu Voodoo a záhadu jednej lodnej plavby. „Farba z vesmíru“ ma zaviedla do scifi hororu. Príbeh o farme, kde spadol meteorit z kozmu, začal meniť miestnu flóru a faunu a všade vnášať tajomnú nadpozemskú farbu. Zimomriavkový príbeh, ktorý je doteraz nadčasový.
Volanie Cthulhu a iné hrôzostrašné príbehy. Prvé slovenské vydanie (Sol Noctis, 2023).
Volanie Cthulhu a iné hrôzostrašné príbehy. Prvé slovenské vydanie (Sol Noctis, 2023). / Zdroj Disclaimer
Tretím veľkým dielom je vôbec môj najobľúbenejší príbeh od H. P. Lovecrafta. „Hrôza v Dunwichi“ je ukážkový kúsok temného hororu siahajúceho až za hranice našej predstavivosti. Dusivá atmosféra, nepochopiteľné monštrum, gradácia deja vyvolávajúca hrôzu či temnota plaziaca sa z každej vety. Za mňa umelecké dielo, ktoré by si mal každý človek prečítať.
Posledná časť knihy predstavila menej známe poviedky. Zvláštny až netypický príbeh "Mačky z Ultharu", kde by ste ani netipli, že ide o amerického klasika hororu. V diele "Bezmenné mesto" sa prvýkrát spomenul šialený arab, ktorý napísal Necronomicon a práve tejto knihe je venovaná posledná poviedka "História Necronomiconu" popisujúca presne to, čo vraví jej názov.
Záver: „Volanie Cthulhu a iné hrôzostrašné príbehy“ je zhmotnená láska ku velikánovi hororu. Kniha prináša pestrý výber z jeho tvorby, fúru bonusov a pár krásnych ilustrácii. Vyložene by som ju odporučil čitateľom, ktorí sa ešte nestretli s jeho literárnou temnotou. Táto kniha je skvelá vstupná brána do vesmírnych hrôz jedného z najväčších velikánov žánru.
PS: Ostáva mi dúfať, že ide len o prvú knihu z niekoľko dielnej série od vydavateľstva Sol Noctis. A verím, že na druhý výber diel od H. P. Lovecrafta v slovenčine nebudem dlho čakať.

Hodnotenie: 90 %

Howard Phillips Lovecraft - Volanie Cthulhu a iné hrôzostrašné príbehy