Rodina nadovšetko? (Lazarus #1 - recenzia)

Neutešený postapo svet blízkej budúcnosti, v ktorej sa všetka moc sústredí v rukách Rodín. Intrigy, akcia, a nesmrteľní vykonávatelia vôle Rodín – Lazari. Najslávnejší Ruckov komiks konečne v českom preklade!
Neďaleká budúcnosť. Svet rozparcelovaný medzi bohaté rody. Vládnuci systém snúbiaci v sebe feudálnu spoločnosť i sicílske mafiánske klany. A oddanosť jedinej veci – Rodine.
Lazarus #01: Rodina. Prvé české vydanie (Crew, 2023).
Lazarus #01: Rodina. Prvé české vydanie (Crew, 2023). / Zdroj Disclaimer
Asi tak by sa v krátkosti dalo zhrnúť prostredie Ruckovho známeho komiksu Lazarus. V blízkej budúcnosti po nešpecifikovaných katastrofách prešla vládna moc zo štátnych rúk do rúk rodinných klanov. Tie si medzi sebou rozdelili územia pôvodných krajín a teraz im vládnu ako neobmedzení vládcovia. Avšak ani absolútne autority, akými Rodiny sú, nie sú v dokonalom bezpečí. Na svojich dŕžavách stále žije obrovské množstvo zúfalej a hladujúcej populácie, ktorá sa môže kedykoľvek vzbúriť a ani vzťahy medzi jednotlivými Rodinami nie sú vždy najvrelejšie. Preto sa okrem vlastnej armády o ich bezpečie starajú Lazarovia – vylepšení a nesmrteľní bojovníci ochotní obetovať za Rodinu dušu.
Hneď na začiatok treba povedať, že ide len o rozjazd série (tá má zatiaľ sedem volumov) a tak sa dočkáme len úvodného predstavovania a rozostavovania figúrok na šachovnici. Máme tu hlavu rodiny Carlylovcov, starého patricija, ktorý by povahou akoby s oka vypadol Donovi Corleonovi, rozmaznaných potomkov, niektorých viac, iných menej sympatických – a titulnú Forever (familiárne volanú Eve), dcéru a zároveň Lazara rodiny Carlyle.
A práve príbeh Forever sledujeme. Stretávame sa s ňou krátko po cielenom útoku na rodinný depozit semien, ktorý v tejto dobe predstavuje hotový majetok. Nastáva vyšetrovanie, podozrenie z nekalej operácie konkurenčnej Rodiny, intrigy a plány v plánoch. Hrozí vojna Rodín a len Eve dokáže zistiť, kto za útokom stojí.
Lazarus #01 - scéna
Lazarus #01 - scéna / Zdroj Disclaimer
Lazarus #01 - scéna
Lazarus #01 - scéna / Zdroj Disclaimer
Lazarus #01 - scéna
Lazarus #01 - scéna / Zdroj Disclaimer
Lazarus #01 - scéna
Lazarus #01 - scéna / Zdroj Disclaimer
Lazar je akčný komiks s prvkami thrilleru, ktorý už v prvej časti veľa naznačí. Dej sa celkom rýchlo odvíja, postupne zisťujeme nielen motiváciu jednotlivých postáv (hoci veľká časť ostáva ešte skrytá), ale i fungovania sveta.
Mnohí prirovnávajú Lazara k akémusi mixu Krstného otca a Potomkov ľudí a ja im musím dať za pravdu. Rucka svoj komiks vystaval v klasických kulisách postapokalyptickej budúcnosti, kedy je väčšina územia vyprahnutá a sterilná a z miest ostali už len trosky, v ktorých o život bojuje chamraď - desaťtisíce otrhaných a hladných existencií. O niečo lepšie sú na tom nevoľníci, kategória občanov priamo slúžiacich Rodinám, či už ako inžinieri, vojaci alebo technici. A na samom vrchole spoločnosti – pár vyvolených jedincov (doslova pár – celá rodina Carlylov má len sedem členov).
Ako som už spomínal, ide o akčné scifíčko (alebo skôr technothriller?), ale tých science fiction elementov veľa nenájdete. Áno, Lazari sú nesmrteľní geneticky modifikovaní bojovníci prepchaní implantátmi a regulátormi hormónov, ktorým sa extrémne rýchlo hoja, avšak hlavným nositeľom fantastického prvku je práve spoločnosť, ktorá sa rúti do záhuby. Rodiny vlastnia všetko, ostatní nič. Feudálne usporiadanie je z komiksu cítiť na každom kroku, napríklad aj vďaka malým informačným okienkam, ktoré vždy na začiatku každej novej scény ukazujú počet obyvateľov jednotlivých kást v danom sektore. K tomu si pripočítajte klasické kulisy postapa a o neutešenú budúcnosť máte postarané.
Lazarus #01 - scéna
Lazarus #01 - scéna / Zdroj Disclaimer
Lazarus #01 - scéna
Lazarus #01 - scéna / Zdroj Disclaimer
Lazarus #01 - scéna
Lazarus #01 - scéna / Zdroj Disclaimer
Lazarus #01 - scéna
Lazarus #01 - scéna / Zdroj Disclaimer
Po grafickej stránke, o ktorú sa postaral Michael Lark a Brian Level, ide o skvelo spracované dielo. Lark už v minulosti spolupracoval s Ruckom (a Edom Brubakerom) na Gotham Central, takže ide o zohranú dvojicu. Ostrá kresba perfektne dopĺňa nepekný svet, v ktorom sa Lazarus odohráva. Až hmatateľne z nej cítiť zničené vyprahnuté prostredie i zúfalosť ľudí bez šance na lepšiu budúcnosť.
Záver: Drsný akčný komiks z neutešenej budúcnosti, v ktorej sa splietajú intrigy, bohatstvo a moc. To všetko v kulisách zničeného sveta, nesmiernej chudoby, všemocných Rodín a nesmrteľných Lazarov. A hoci asi nikomu pri čítaní prvého zväzku nepadne od úžasu sánka, ide o príjemný úvod do série, s niekoľkými načrtnutými tajomstvami, ktoré sa budú časom postupne rozuzlovať. Pre fanúšikov rýchlej akčnej jazdy ako stvorené.

Hodnotenie: 90 %

Lazarus # 1: Rodina
Pôvodný názov: Lazarus #01: Family (Image Comics, 2013)