Batmanova terapia (Recenzia Batman: Arkham – Pochmurný dům v pochmurném světě)

Batman, Arkham, Joker a Grant Morrison. Môže kokteil týchto ingrediencií sklamať? Odpoveď vám prezradí recenzia.
České vydavateľstvo Crew tuzemským čitateľom dlhodobo prináša komiksové klasiky. Hlavne v edíciách Legendy DC a Legendy Marvel. Niektoré kúsky z týchto edícií boli už v češtine vydané v minulosti, ale jedná sa o také legendárne klasiky, že sú beznádejne vypredané a nové vydanie si, bez debát, zaslúžia. Presne takým prípadom je aj kultový psychologický horor z hlavy vizionára Granta Morrisona.
Batman: Arkham - Pochmurný dům v pochmurném světě (Legendy DC) - Obálka - Obálka českého vydania Obálka českého vydania
Batman: Arkham - Pochmurný dům v pochmurném světě (Legendy DC) - Obálka - Obálka českého vydania Disclaimer
Ten sa rozhodol vyrozprávať príbeh z Arkhamskej liečebne, ktorú obsadili Gothamskí záporáci, pôvodne pacienti liečebne. Ich vodcom nie je nikto iný než samotný Joker a zamestnancov sanatória držia ako rukojemníkov. Ich jednou požiadavkou je, aby za nimi prišiel Batman. Temný rytier sa bez váhania vrhá priamo do útrob pochmúrneho liečebného inštitútu.
Okrem príbehovej linky s Batmanom sledujeme aj linku Amadea Arkhama, zakladateľa Arkhamovej liečebne, a my sme svedkami pomalého procesu nastupujúceho šialenstva. Amadeus postupne prichádza o zdravý rozum. Komiks Arkham je rozhodne horor, ale „vyvražďovačku“ alebo „duchárčinu“ nečakajte. Nie, toto je ťažký psychologický horor, kde sú tým najdesivejším pokrivené zákutia ľudskej mysle.
Batman: Arkham - Pochmurný dům v pochmurném světě (Legendy DC) - Scéna - úsmev lieči úsmev lieči
Batman: Arkham - Pochmurný dům v pochmurném světě (Legendy DC) - Scéna - úsmev lieči Disclaimer
Arkham bol napísaný a pôvodne vydaný v roku 1989 a je to 80tkový Morrison v plnej kráse. Grant Morrison je môj suverénne najobľúbenejší autor, ale viem, že jeho štýl nemusí sadnúť každému. Morrison totiž vyžaduje od čitateľa absolútnu pozornosť a jeho diela majú niekoľko vrstiev, ktoré sa vnímavým čitateľom postupne odhaľujú pri každom ďalšom čítaní. Čiže ak vidíte na komikse jeho meno, nečakajte oddychovú literatúru. Morrison je autorom mnohých skvelých komiksov ako Doom Patrol, Multiversity alebo jeho Batman run, ktorý považujem za najlepší v histórii.
Jeho Arkham je, ako som spomínal, 80tkový Morrison v plnej kráse. Ťažké a extrémne komplexné dielo, v ktorom autor pracuje s literárnymi znalosťami, všeobecným prehľadom a nezdržuje sa takými maličkosťami ako je čokoľvek vysvetľovať čitateľom. Ešteže v dnešnej dobe máme každý v mobile prístup ku google a odkazy, na ktoré nestačí všeobecný prehľad, si dokážeme bez problémov dohľadať. Mnohé symboly a témy s ktorými pracuje sú natoľko hlboké a prepracované, že ich len tak ľahko neodhalíte. Pre prípad spomeniem, že taký Clayface v príbehu symbolizuje strach ľudí z AIDS, ktorý bol v 80tych rokoch veľmi aktuálnou témou. Prípadne z Mad Hatterovho monológu o blonďavých dievčatách sa človeku až obracia žalúdok.
Batman: Arkham - Pochmurný dům v pochmurném světě (Legendy DC) - Scéna - mame sa neodvráva mame sa neodvráva
Batman: Arkham - Pochmurný dům v pochmurném světě (Legendy DC) - Scéna - mame sa neodvráva Disclaimer
Dovolím si povedať, že viac než hlboké psychologické témy a ťažký symbolizmus s ktorým Morrison pracuje, temnú a bezútešnú atmosféru komiksu vytvára práve výtvarná stránka diela. Tú ma na svedomí vynikajúci britský ilustrátor Dave McKean. V češtine mu okrem Arkhamu vyšiel aj komiks Klece a ten vydalo vydavateľstvo Comics Centrum. McKean má skutočne hypnotický a špecifický umelecký štýl. Častokrát kombinuje skutočné fotografie s maľbou a v ďalšom panele preskočí k jednoduchým skicám obyčajnou ceruzou. Takto mení spôsob ktorým pracuje a to kľudne z panela na panel. To priam geniálne funguje v desivom príbehu, ktorým Arkham je a v samotnom čitateľovi vytvára nepríjemný pocit znepokojenia a šialenstva, ktorý sa s každou prečítanou stranou zarýva pod kožu. Klebety tvrdia, že výtlačok Arkhamu sa objavil v hotelovej izbe, v ktorej sa našlo telo zosnulého herca Heatha Ledgera, ktorý si zahral Jokera vo filme Temný Rytíř.
Batman: Arkham - Pochmurný dům v pochmurném světě (Legendy DC) - Scéna - ja chcem byť v dome ja chcem byť v dome
Batman: Arkham - Pochmurný dům v pochmurném světě (Legendy DC) - Scéna - ja chcem byť v dome Disclaimer
Okrem samotného príbehu dostávame aj skutočne bohatú nádielku bonusového materiálu. Či už sa jedná o skice, náhľad do tvorivého procesu Dave McKeana, reklamné a propagačné materiály alebo medailóniky postáv. Dokonca dostávame aj náhľady storyboardu kreslené Grantom Morrison, v ktorých dokazuje, že okrem písania vie aj dosť dobre kresliť!

Záver: Batman Arkham - Pochmurný dům v pochmurném světě je rozhodne Legenda DC. Veľmi ťažký príbeh pre dospelých, ktorý je bez debát kúskom umenia a nemal by chýbať v zbierke žiadneho milovníka Batmana a sekvenčného umenia celkovo. Pamätajte však, že Arkham rozhodne nie je komiks pre deti.

Hodnotenie: 100%

Batman: Arkham - Pochmurný dům v pochmurném světě (Legendy DC)
Pôvodný názov: Arkham Asylum – Serious House on Serious Earth