Gobliiins 5: Invázia Morglotonov (recenzia)

„Zemiakový“ návrat legendárnej série francúzskych (ne)logických adventúr!
J. Freeman
Kráľ Angouflare je zdrvený! V jeho kráľovstve zavládla coro... Prepáčte, záhadná „epidémia“ meniaca ľudí, goblinov, aj všetky ostatné bytosti na ZEMIAKY! Naporúdzi ostali len naši „starí“ známi-neznámi goblini: detektív Oups, silák Asgard a čarodejník Ignatius! Zachránia však krajinu a jej kráľa?!
Gobliiins 5 - Scéna - Dom
Gobliiins 5 - Scéna - Dom / Zdroj Disclaimer
Verte-neverte, v rokoch osemdesiatych a deväťdesiatych ešte adventúry patrili medzi najpopulárnejší, prudko sa rozvíjajúci žáner videohier a v ich výrobe panovala obrovská konkurencia (aj v našich, vtedy ešte česko-slovenských, luhoch a hájoch). Nakoniec, mnohé z dobových, viac-či-menej kvalitných adventúr sú hrateľné dodnes.
Niekde medzi ich autormi sa zjavilo aj francúzske herné štúdio Coktel Vision, založené v roku 1984. Ich plán bol špecializovať sa na adventúry edukatívne. Ale plány sa menia a takmer vždy sa oplatí dávať priestor novým, neohraným nápadom mladých, talentovaných dizajnérov.
To bol aj prípad Pierra Gilhodesa, ktorý od mlada ašpiroval, samozrejme, popri zamestnaní (skladníka) na karikaturistu či výtvarníka. Až Coktel sa rozhodol najať ho ako stážistu a dobre urobil! Netrvalo dlho a Gilhodes sa vypracoval na vedúceho grafika/hlavného dizajnéra. Už v roku 1991 mu štúdio dalo prakticky voľnú ruku na dizajn logicko-adventúrnej gamesky. Respektíve, celej série adventúr. Inšpiroval sa teda svojimi staršími komiksovými prácami a na ich základe vznikol prvý diel Gobliiins.
Podľa jeho slov malo ísť o akčnú hru, no Muriel Tramis (nositeľka Rytierskeho rádu za celoživotnú tvorbu v oblasti videohier), jeho nadriadená a šéfka projektu, sa rozhodla, že hra by mala byť omnoho bohatšia (graficky, príbehovo) a komplikovanejšia (po hernej a logickej stránke, hoci akčná zložka tam, v nejakej veľmi nie príjemnej forme, ostala). Toto rozhodnutie sa ukázalo ako správne a bolo vlastne základným kameňom pre vybudovanie legendárnej hernej série, ktorá vznikala od roku 1991 do 1993. Tretí diel, (Goblins Quest 3), bol posledným pod hlavičkou Coktel Vision, nakoľko štúdio pohltila a práva odkúpila, presnejšie „pochovala“, Sierra Online. Samozrejme, táto história je oveľa zložitejšia a komplikovanejšia, ale to Gilhodesa neodradilo, aby sa po nejakej dobe k sérii vrátil.
V roku 2009 vznikol „indie“ titul Gobliiins 4 pod taktovkou Société Pollene, kde Tramisová a Gilhodes naposledy spojili sily. Hra bola na svoju dobu pomerne zastaralá (najmä graficky) a nezaznamenala taký veľký úspech ako pôvodná trilógia. Čo je ale dôležité, autori sa v nej vrátili k pôvodnému príbehu, teda už druhému dobrodružstvu pôvodnej zostavy goblinov z prvej časti (odtiaľ to trojité i).
Až po mnohých rokoch a naliehaniu fanúšikov stále prudko hrateľnej pôvodnej trilógie sa Pierre Gilhodes rozhodol ich prosby vypočuť a bez nejakého veľkého oznamovania sa sám pustil do vývoja piateho pokračovania, Gobliiins 5 (G5), s hore zmieňovaným podtitulom. Treba zobrať do úvahy, že hoci dnes môže „temer každý“ jednotlivec naprogramovať, nakresliť a aj vydať hru, stále to nie je nejaký ľahký proces a pre Gilhodesa to znamenalo prekonať mnoho peripetií. Dve crowdfundingové kampane boli dostatočne úspešné, aby niekoľkoročnú produkciu hry takmer celú zaplatili. Najprv bola hra vydaná na itch.io (máj 2023) a potom následne na Steame (júl 2023). Mimochodom, na Steame je posledná a najstabilnejšia verzia za veľmi prijateľnú, dokonca nižšiu ako pôvodnu cenu. Sám som bol pri jej vývoji (ako jediný človek mimo Francúzska), hoci v neskoršom štádiu, a musím povedať, že to fakt nebola sranda (hlavne nekonečná komunikácia s Pierrom a testovanie/plátanie hry dookola a dookola mesiac vkuse). Nakoniec to však dobre dopadlo a hra ako taká síce nie je nejakým megahitom (aspoň ešte nie je), ale je dôstojným pokračovateľom série... Skrátka, nadväzuje na všetko to, čo bolo pre hry Goblins typické. V tom dobrom i menej dobrom slova zmysle...
Gobliiins 5 - Scéna - Buslimák
Gobliiins 5 - Scéna - Buslimák / Zdroj Disclaimer
Takže máme tu v podstate klasickú adventúru, založenú na grafickom (animačnom) storytellingu vyvedenom v krásnej „cartooningovej“ (pixelovej) grafike. V skutočnosti je to interaktívny animovaný film, s prvkami situačnej a slovnej „crazy-komédie“. Slapstick a čierneho humoru je v G5 oproti pôvodnej trilógii síce pomenej, ale stále reprezentatívne množstvo. Ďalej tu je typická, špecifická hudobná a zvuková zložka, o ktorú sa postaral sám autor (zvuky, „trademarkové“ brblanie postavičiek) a jeho priatelia (hudba, ktorá „zhltla“ vlastne dve tretiny rozpočtu, ale je fakt dobrá a v niektorých prípadoch priamo odkazuje na staršie diely).
Najdôležitejšou zložkou je ale gameplay, založený na viac či menej logických riešeniach jednotlivých obrazoviek, ktoré tu reprezentujú „veľké obrazovky“, teda jednotlivé levely. Je ich spolu šesťnásť, rozdelených do štyroch levelov na samostatné celky, ale k tomu sa dostaneme neskôr. Netreba sa báť, že tu hrozí fenomén vintage titulov adventúrneho rázu, „pixelhunting“, pretože grafika je vlastne „HD“, no niektoré riešenia a hlavne postup riešení vo vopred určenom slede je fakt zabijak zábavy a „rozbíjač myši, či klávesnice“ (v najhoršom hry samotnej)... Ďalej je tu tona nepovinných dialógov s „NPC“ (čo je vlastne experimentálna novinka v sérii, pretože doteraz bola založená na akčnejšej zložke), bez ktorých prídete o 60% obsahu a backstory hry! A to by bola škoda, veď Gilhodes si dal naozaj záležať a vložil do hry vyše dvestotisíc slov. Čo je horšie, je to, že bez týchto „nepovinných klikačiek“ na nehrateľné (a niekedy aj hrateľné) postavy sa nedostanete k nápovede na vyriešenie levelu. Ja osobne som si to pri testovaní vychutnal, pretože to nesmierne rozširuje lore série Goblins, ale mnoho hráčov tento fakt proste nevie alebo ho proste odignoruje z časových dôvodov. Medzi vydaním na tých dvoch (vlastne štyroch platformách“) som ako „hlavný tester“ aj spravoval komunitu a bolo to častým kameňom úrazu pre hráčov. Alebo možno si len odvykli od oldschoolu... Táto hra proste potrebuje čas a trpezlivosť hráča, pretože z päťnástich hodín hrania sa môže ľahko natiahnuť aj na päťdesiat... Čomu napomáha nemilý detail, že hra je kvôli použitému enginu, Adventure Game System (AGS) a ďalším technickým problémom, rozdelená na štyri epizódy bez save systému. Musíte vždy prejsť celý level na jeden záťah a až potom sa vám hra automaticky „uloží“, inak level stále budete hrať odznova. Doba a dizajn sa proste zmenili a takýto, v dobrom slova zmysle „dinosaurus“, môže spôsobiť veľa paniky a frustrácie. Napriek tomu sú Steam recenzie na 99,9% pozitívne. Gilhodes má ako herný dizajnér stále čo povedať. Snáď nielen pre hardcore fanúšikov a pamätníkov žánru.
Gobliiins 5 - Scéna - Záhrada a skleník
Gobliiins 5 - Scéna - Záhrada a skleník / Zdroj Disclaimer
Zabudol som na príbeh? Asi... Ale niečo som už naznačil na začiatku článku a verte, že príbeh G5 je poriadne aktuálny (čiže raz bude „dobový“ a možno nie až taký rozprávkový) a pekný, aj trocha napínavý... A vlastne si stále môžete pozrieť trailer či zahrať bezplatné demo na Steame (obsahujúce prvú epizódu, čiže prvé štyri levely) alebo pozrieť parádny longplay od kolegovcov Adventúristov 8. bitu tu na scifi.sk:
Gobliiins 5 - Ep. 1 - Návrat klasiky Disclaimer
V čase písania tohto článku Gilhodes už ofiálne ohlásil ďalšie pokračovanie (a crowdfunding v priebehu budúceho roka), teda Gobliins 6. (zatiaľ bez podtitulu) Malo by nadväzovať na druhý diel (Prince Buffoon) a teda dobrodružstvo iných goblinov – Fingusa a Winkla. V každom prípade, odporúčam si zahrať aj staršie diely a zažiť tak kus hernej histórie, ktorá sa v tomto prípade ešte stále píše.

J. Freeman

J. Freeman
Nothing.