Diskusia 1/2: Šelma

Podporte scifi.sk

Diskusia

Marek Páperíčko Brenišin
Toto je poviedka, pred ktorou skladám klobúk, ako keby som stretol starého známeho, :-) Hoci som pointu tušil niekde od polovice, nechal som sa niesť príbehom a čítalo sa to mega dobre. Takmer tomu niet čo vytknúť :-) Desiatka.
18.05.2017
Inferio
Vďaka za pochvalu aj hodnotenie, potešilo :)
18.05.2017
jurinko
No. Ja budem menej nadseny. Jednak preto, lebo ten koncept je hrozne otrepany, a nie je nicim poriadne ozvlastneny (vazenske prostredie mi nestaci). Potom preto, ze su tam gramaticke chyby (y/i, ciarky, taka ta klasika), a tiez preto, ze mi hrozne vadila spisovnost vsetkeho vyjadrovania. Vsetci sa vyjadrovali rovnako, rozpravac jedna aj Milan (a.k.a. rozpravac dva). Dokonca aj Zoltan mal vraj prizvuk, ale okrem toho hovoril, ako slovencinarka. Hrozne ma to rusilo. Ked to ma byt drsne prostredie, kde sa (tak trochu, PG13) nadava a biju sa tam ludia, tak nemozu vsetci rozpravat ako primabaleriny. Plus take tie detaily typu uplne kulisoidna rola uradov (to ho akoze hodili do basy do mesiaca, ked nespominal svoje premeny? a bachari neskumali, ci ujko s infarktom nema podliatiny? a tak...), ci zle opisany alkoholovy "craving" (hento, co si opisal, to nebol alkoholik, to bol bezny pijan), to..
25.05.2017
jurinko
[pokr.] vsetko u mna znizuje hodnotenie. A pritom to malo aj naznaky atmosfery, aj to bolo celkom putave, aj sa to citalo pomerne dobre, cize sa zda, ze vies celkom fajn pisat. Len toto bolo akesi prilis sterilne, predvidatelne a nedopecene, nez aby sa to dalo oznacit za dobru poviedku. Skoda. Dal som 6
25.05.2017
Helena
Do beletrie reálny "väzenský" slovník nepatrí. Aj keď sa pointa dala tušiť, spracované je to majstrovsky a do detailov. Podľa mňa je to výborná poviedka, najmä v porovnaní s tým, čo sa tu niekedy "objaví". Dala som 10.
25.05.2017
jurinko
Helena, a to kto povedal, ze do beletrie realny slovnik nepatri? Lebo ten, kto to povedal, sa bezpochyby velmi myli.
25.05.2017
Inferio
Od teba som, samozrejme, čakal masaker ;) Kritiku akceptujem, už keď som to písal, bolo mi jasné, že to nie je nejako extra originálne, ale väzenské prostredie mám rád (vo filmoch a seriáloch, nie z osobnej skúsenosti). Nesúhlasím však v dvoch bodoch: Nemyslím si, že postavy rozprávajú úplne rovnako, rozprávač je jediný, kto používa slangové výrazy a nadávky (aj keď ich nie je veľa) a maďarský prízvuk sa nemusí prejavovať na vyjadrovaní. Poznám ľudí, ktorí rozprávajú spisovne (Béla Bugár?), ale prízvuk majú aj tak. King v knihách často zdôrazňuje výslovnosť a niekedy to podľa mňa až preháňa. Zoltán by mohol namiesto "ch" vyslovovať "h", ale to je asi jediná vec, ktorou by som to mohol zdôrazniť a nedotlačiť to zároveň do absurdity. (pokrač.)
26.05.2017
Inferio
(pokrač.) Možno skôr Milan by si zaslúžil nejaké nárečie, keďže žil v dedine, budem na to myslieť pri ďalšom písaní. Nemyslím ani, že je také nereálne, aby sa človek, ktorého našli so zbraňou a nahým a mŕtvym dievčaťom, ktorý sa navyše priznal v telefóne, dostal do basy za mesiac. Nebudem sa tváriť, že sa vyznám v trestnom práve, ale pochybujem, že by takéhoto človeka stíhali na slobode. Čo sa týka "reálneho slovníka", súhlasím s tým, že do beletrie patrí akékoľvek vyjadrovanie, ktoré je potrebné pre dodanie vierohodnosti. Ako príklad spomeniem poslednú knihu J. Kariku - Trhlina - kde je nadávok požehnane, ale presne to sa dá od vyjadrovania mladého rozprávača očakávať.
26.05.2017
Inferio
Jurinko, ešte mi napadlo k tým gramatickým chybám - pamätáš si aj konkrétne slovo, kde som mal zle y/i? S čiarkami mám problém stále, ale nechce sa mi veriť, že po toľkých kontrolách + autocorrect vo Worde by som mal niekde zle y/i.
26.05.2017
jurinko
ZavIjanie je ked napr. zavinies dieta do perinky. To, co robi vlk, je zavYjanie (a mas to tam v oboch tvaroch). Toto autocorrect neodhali - obe slova su spisovne, akurat s inymi vyznamami :-) Co sa tyka toho mesiaca: Ak by aj boli dane dovody na vazbu, tak by bol vo vazobnej vaznici (Ustav na vykon vazby), nie v beznej base (Ustav na vykon trestu odnatia slobody). Su aj kombinovane, ale jednak je to myslim vzdy oddelene, ale hlavne neviem o tom, ze by boli spolu vrahovia (vacsinou pomerne zavazny rezim) a nevinni (kym si vo vazbe, tak hoci su dane dovody vazby, si stale nevinny, lebo ta este neodsudili). Cize aby sa dostal do cely s odsudenymi vrahmi, tak by ho museli stihnut vysetrit, obzalovat a odsudit do mesiaca. To by nedali asi ani Americania (mozno keby ho prichytili priamo pri cine a on by sa hned priznal, odmietol pravnika a isiel dobrovolne sediet). Nasi by to nedali urcite ;-)
26.05.2017

Zostávajúci počet znakov:

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Zaregistruj sa, a môžeš dostávať komentáre k témam a článkom, ktoré ťa zaujali.