Diskusia 1/1: Tartská dohoda

Filmová história scifi

Diskusia

Aleš Horváth
Podobne ako Núdzové pristatie. Moc technicky písané aj keď miestami víťazili literárne prvky, no na celkový triumf literatúry nad technickou interpretáciou to už nestačilo. Veľa čítať a po napìsaní veľa škrtať. a nájsť si betareadera, to je nevyhnutné minimum.
04.03.2022
Veles
Súhlasím s Alešom, je to dosť podobné ako včerajšia poviedka, aj keď tá sa mi asi trošičku viacej páčila. Na druhej strane, tu bol lepší príbeh, alebo ho teda bolo aspoň viacej. Ale nemali by byť tarti napísané s veľkým T? Taktiež by ma zaujímalo ako vlastne vyzerali. A tú poslednú vetu by som ja osobne dali asi radšej do upútavky, to by bolo asi lepšie.
04.03.2022
Goran
No... literatúra je slovesné umenie, to v prvom rade! A Ty vieš so slovom narábať, máš pre to cit (na rozdiel od autora minulej poviedky), problém však máš koncepčný, výstavbový. Podobne ako on, aj Ty sa utápaš v nepodstatnostiach, ktoré rozvádzaš do detailu, pričom však komplexne neosvetlíš svoj fikčný svet (hoci paradoxne vysvetľuješ možno až príliš) a svoj dejový zámer, takže jednoducho od istého bodu príbeh, ktorý je veľmi potlačený v úzadí na úkor akejsi apelatívnosti a moralizovania, nemá šancu vyniknúť a nudí. Odporúčam netápať v popisnosti jednotlivých scén, čitateľ nepotrebuje (a nechce) vedieť, ako sa presne kto pozrie, zamračí, čo kde položí - aj keby to hneď bol Tvoj štýl, tak v takomto útvare a na takom malom priestore je to objektívna chyba.
Potom: jedná sa o zvláštny mix eseje a reportáže väčšmi než o poviedku... Ale v tomto nefrflem, ja som raz napísal presne rovnako koncipovanú prózu a dokonca s podobnou témou, ale vnímal som to ako literárny experiment, uvedomujúc si, že od klasickej poviedky to je na hony - svetelné roky ;) vzdialené. Teda vo výsledku je Tvoj prozaický útvar veľmi zaujímavý, ale nie skutočne dobrý a funkčný.
Jos, Aleš má pravdu v tom, že by pomohlo škrtanie a Veles má takisto dobrý postreh - Tarti pravdepodobne s veľkým "T" a trafil klinček po hlavičke aj tým, že by sa posledná veta hodila ako anotácia, lebo do prózy, nebodaj poviedky... určite nie, tu to nemá čo robiť. Také záverečné zvolanie patrí do kázne či na politický/spoločensko-aktivi stický míting, v poviedke je iba trápny. A to pritom s Tebou súhlasím.
04.03.2022
ama_rilla
Hmm, súhlasím s vyššie spomínanými poznámkami. Zdá sa mi, že sú prvá a druhá čas poviedky málo prepojené, akoby to ani nebola jedna a tá istá poviedka. Niektoré časti sú veľmi fajn napísané, len ako celok to veľmi nefunguje. Príbeh v druhej polovici sa začína zaujímavo, akási rasa podobná ľuďom ide vyhladiť ľudstvo...trpia nejakým záhadným syndrómom...no lenže čo ďalej? Je to len taký náčrt, prísľub príbehu, ktorý skončí priskoro.
04.03.2022
Terry Chrapúňzel
Ten infodump na začiatku možno komplet celý vyhodiť a začať text tam, kde Art zvolá "Nieéé!" Rovnako by bolo vhodné vypustiť to venovanie na konci.
05.03.2022
Goran
Ami - veeeľmi dobre povedané, prísľub príbehu, ktorý ale ostáva nenaplnený.
Terry, ten tzv. "infodump", ináč Tvoje obľúbené slovko ;) takmer nikdy (ale nič neplatí na 100 percent) nie je v príbehu ok, ale napríklad úvod je skvelý a veľmi pekne napísaný, netreba ísť len zúrivo za dejom - za každú cenu, literatúra má viac rozmerov, nehovoriac o fakte, že prvá časť je slovesne výrazne lepšie napísaná ako druhá (ale áno, žurnalistické dávkovanie informácií vie čitateľa umŕtviť) - ináč by bol vrchol literatúry a náš najvyšší cieľ snaženia, ehm, veci typu Červenák - a to hovorím vo všetkej úcte, lebo aj mňa baví, teda... niečo z jeho tvorby.
05.03.2022
Terry Chrapúňzel
Ah, aj taký Červenák mal vo svojej ranej tvorbe s infodumpingom trochu problém. Vo Vládcovi vlkov príde v druhej kapitole Rogan do hostinca a v štýle "As you know Bob" si s hostinským vymieňa informácie, ktoré už dávno všetci účastníci konverzácie vedia, ale holt, musí sa ich dozvedieť aj čitateľ :D
Ale súhlasím, to kedy je dávkovanie informácii za hranicou infodumpu, je dosť subjektívne. Práve kvôli tomuto treba viac betareaderov, aby tieto problematické aspekty poviedky mohol autor nejak rozumne vytitrovať.
05.03.2022
B.T. Niromwell
Trojbodka je interpunkčné znamienko rovnako ako ?!. Platia tu rovnaké pravidlá. Nezačal by si vetu po otázniku, bodke alebo výkričniku bez medzery, takisto aj po trojbodke musí byť medzera a až potom začína nová veta.
Na ich tvárach sa zračil smútok, strach a zúfalstvo. – na tvárach sa im…
Len záhadnou silou držia všetci pokope. Tou silou je... strach. – ak vieme, čo ká sila je, tak už nie je záhadná
Choroba mozgu, zvaná S.T.A., ktorá vypukla na začiatku 3. tisícročia, má na svedomí milióny ľudí a zvierat. Je to dôsledok prísne tajných laboratórnych pokusov z oblasti genetiky, ktoré sa ľuďom vymkli z rúk. – prečo tu zrazu prechádzaš do prítomného času? A takto pomerne nezmyselne skĺzneš viackrát.
Všade, kde chceš použiť pomlčku, si vskutočnosti použil spojovník. Spojivník – spája slová, napríklad: trma -vrma. Pomlačka je dlhšia –
“padli do rúk likvidačným čatám, ktoré mali za úlohu zlikvidovať akýkoľvek náznak” – vela likvidácie
Presne tak, ako vtedy, keď sa začínal jeho proces. – tu netreba žiadne čiarky, pred ako sa čiarka píše, len ak pripája vetu, nie slovo
Istý čas sa do oblasti ľudského poznania vnorila myšlienka, - vnoriť sa je jednorazový jav, istý čas ale evokuje, že sa to dialo dlhšie, postupne. Malo by byť: Istý čas sa do oblasti ľudského poznania vnárala…
S energiou to bolo spočiatku veľmi zlé, šetrilo sa s ňou – šetrilo sa ňou, nie s ňou. S ňou by znamenalo, že ľudia a energia niečo spoločne šetrili
Za pultom sa na obrovskej obrazovke majestátne vypínal neohraničený, priam fanatizujúci vesmír. – aký je fanatizujúci vesmír? Od slova fanatik? Vesmír, čo vie z niekoho spraviť fanatika?
Tým píše sa rok… to bolo skvelo orámované 😊
Ako ten spomínaný úvod tam vôbec nemusel byť. My to všetko vieme. Táto téma je, samozrejme, aktuálna a dôležitá. Ale v rámci scifi poviedok aj tak obohraná, že ak by si aj začal od rozhovoru Arta s otcom, čitateľovi by v momente všetko ostatné došlo. Veď oni rozhovore aj vysvetľujú, aká je situácia a čo sa na Zemi deje, čiže ten úvod mi pride naozaj, možno by som povedala až zbytočný.
Písať vieš, to tu už bolo povedané. Celkovo sa toho v poviedke vela neudialo. Všetky katry vsádza na emočnú strunu, tá buď u čitateľa zaznie alebo nie. Možno by nebolo od veci snažiť sa zahrať ešte na niečo, zápletku, charaktery postáv, výraznejšie budovanie napätia. Potom by si mal vúčšiu šancu osloviť širšie publicum a tým pádom by aj tvoja dôležitá pointa mohla osloviť viacerých ľudí.
25.04.2022

Zostávajúci počet znakov:

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Zaregistruj sa, a môžeš dostávať komentáre k témam a článkom, ktoré ťa zaujali.