Diskusia 3/5: Smrť ako milenka

Podporte scifi.sk

Diskusia

Adam
K bodáku...asi máte pravdu :D Nechcel som použiť slovo meč, pretože Alarath meč využíva málokedy... je to zbraň, ktorá sa v úzkych priestoroch využíva asi ťažko a upírobijca musí s úzkymi priestormi počítať.... tesák bude asi lepší. Vlastne ten som mal na mysli :D Neviem ako som prišiel k slovu bodák :D
Ja viem, že je tam veľa filozofovania. A to prekáža? JA neviem, mne osobne práve filozofovanie v dielach neprekáža. Vždy sa pri čítaní nejakého diela snažím sústrediť aj na filozofiu aj na dej a dej je pre mna častokrát vedľajší... ved na čo by bol dej bez myšlienok? Bez motívov? Či? Pre vás je dôležitejší dej?
13.07.2011
jurinko
Adam, nie pre nas, pre beletristicku literaturu - dej je jednym z jej urcovacich znakov. Ked chces pisat radoby filozoficke pseudozamyslenia, pis ich, ale uvedom si, ze nepises poviedku, ale uvahu. Poviedka dej mat musi, inac to nie je poviedka. Takze radsej zapracuj na deji, nez sa zamyslaj nad tym, aky pomer filozofovania a deja je ten spravny. Odpovedou totiz je, dobre napisat dej, dobre napisat poviedku, a filozofovanie pride aj samo. Naopak to neplati, preto sa sustred na dej (ale zas nie privelmi, potrebujes aj ostatne veci [psychologiu postav, prostredie, vnutornu logiku, spisovatelske remeslo, etc., etc.]). Aby to zas nebol iba dej bez nicoho ineho, lebo potom je to zas nieco ine, ako poviedka (trebars namet, scenar, cojaviemco, ...).
13.07.2011
Adam
Hm no neviem, ale podľa mňa musí byť v prvom rade nejaká myšlienka, až potom niečo čo sa odohrá. Aj scenár má myšlienku, akurát ten ju predstavuje v podobe za sebou idúcich scén. No dobre ale prečo poviedka MUSI mať dej od A po Z? Je to prvoradé kritérium pre poviedku? Ako áno dá sa napísať aj krátka poviedka s dobrým dejom, ale častokrát sa stane že dej v poviedke je dopredu predívdateľný. . A častokrát práve kvôli tomu, že nie je priestor. Poviedka sa vyznačuje malým množstvom postáv... jednoduchosťou deja... tú som dodržal... či? Dej tam skrátka je, akurát sa poviedka zameriava viac na myšlienky, než na samotný beh deja. Je to rozdielna poviedka ako tá moja prvá s nzázvom "Alarath"... Ale prečo by to malo byť zlé? Btw už ked ťa tu mám: prečo je psychologia postáv biedna? Ak môžeš, rozviň to.
13.07.2011
jurinko
Psychologia tej postavy je prilis plocha. Bud je postava psychologicky a emocionalny kripel (co je ale v rozpore s tym, ze pride pozriet zomierajucu matku, s ktorou sa cely zivot nebavil - akt zmierenia), alebo autor nezvlada opisat jeho pocity. Ak niekomu, kto pride za matkou, s ktorou sa cely zivot nebavil, a zmieril sa s nou, nie je luto, ze za nou neprisiel skor, nespomenie si na konflikty, ktore s nou mal (a ktore sa teraz akosi zdaju malicherne a bezvyznamne), a tak nejako celkovo nepreziva to stretnutie ako dospely clovek, ale namiesto toho sa mu pomerne prudko a nepredvidatelne meni nalada (skoro som sa rozplakal, zelal som si byt niekde inde, usmial som sa - tri dost odlisne emocie v dvoch vetach) a namiesto nejakeho naozajstneho a hlbokeho smutku zaziva v podstate iba hnev, je to tak: bud je ten typek nevyrovnany a emocionalne nevyvinuty, alebo si to zle opisal. Nezdal sa mi...
13.07.2011
jurinko
[pokr.] nevyrovnany, skor tam boli pokusy o naozajstnu psychologiu (aj by plakal, aj by sa jej vyzaloval, ale je prilis zbabely), ktore si ale dost rychlo vzdy zabil zas iba hnevom: "Bolo mi skutočne mizerne. Myšlienky vo mne kypeli ako prevretá voda v hrnci. Mal som sto chuti niekoho zabiť, zaškrtiť, rozrezať." - ked je niekomu mizerne, lebo mu prave zomrela matka, a ma sto chuti niekoho zabit, je to mimoriadne nedospela reakcia. Obranne mechanizmy ludskej mysle su rozne, a hnev patri medzi ne, ale delia sa na "dospele" a "nedospele" - hnev je mimoriadne nedospely, jednoduchy a biedny obranny mechanizmus, potom to ide cez smutok a ine mechanizmy (projekcia, ...) az po humor, ktory je naopak povazovany za mimoriadne dospelu obrannu reakciu (ak nie je chorobny, zakryvajuci skutocnu reakciu). To nie je o tom, ze tvoja postava bola kripel, lebo potom by neprisla za svojou matkou,...
13.07.2011
jurinko
[pokr.] a neboli by tam naznaky emocii. Skutocny kripel by povedal: "Jebem na nu, nech skape, kurva spinava!" a dalej by zabijal steniatka. Tvoja postava vyslysala volanie, prisla medzi pomerne nepriatelsky naladene obyvatelstvo (tiez velmi plocho zobrazene, same nizke emocie ako strach, nenavist, zlo [kradez] a utoky, nikto nie je aspon kulturne mily [zdvorilostne uvitanie slizkym starostom, a pod.]) a pokusila sa zmierit s matkou, ale ty si to nezvladol, lebo si ju radsej hadzal do akcie a ukazoval si nam, aky je tento typek, ktory prave prisiel plakat nad mrtvou matkou, vlastne tvrdak, ze kope ludi az odletia 2 metre, ma chut parat creva (cize to uz asi predtym robil alebo o tom aspon fantaziroval) a aky je vlastne cely totalne cool. A tym si si to pokazil. ...
13.07.2011
jurinko
[pokr.]Rozpravanie v prvej osobe ti dalo moznost ukazat nam vnutorny svet postavy, ale ty si nam namiesto toho ukazal, ako postava pouziva magiu a zabija ludi. Jednak si tym premrhal najvacsiu devizu prvej osoby - ist do hlbky (ako by poviedka vyzerala, keby bola pisana z tretej osoby? rovnako - opisne a povrchne, rozpravac nezucastneny a nezaujaty) a jednak to tej poviedke uskodilo aj v psychologii. Ked som sa tak nad tym zamyslel, tak co malo byt vlastne to filozofovanie, ktore si uprednostnil (tiez chybne) pred dejom? Nijake filozofovanie som nevidel, iba zle vykreslenu psychologiu postav a "dej" sluzil iba ako nemastna-neslana vata medzi dvoma akcnymi scenami. Dej je velmi dolezity, mozno najdolezitejsi. Ak ho chces nahradit filozofovanim, musi to filozofovanie byt extra dobre. Tvoje nebolo, a nebol tam ani dej. Nabuduce sa fakt radsej zameraj na dej a na ostatne atributy poviedky;-)
13.07.2011
YaYa
Adam, zabudol si spomenúť, že prajazyk bol aj v Čarodejovi Zememorí... toľko ku plagiátorstvu, spontánnemu opakovaniu námetov či ako to nazvať... Zdá sa mi, že ti nevyhovuje môj subjektívny pocit z tvojej poviedky, dobre, chápem ťa, aj ja som si minule nad istou kritikou poriadne zanadávala, ale tak ak chceš uverejňovať, musíš sa zmieriť s tým, že nie všetko, čo o tebe kto napíše, sa ti bude páčiť. A nepoučuj ma o prajazyku, po tom bifľovaní komparatívnej lingvistiky minulý semester ma to iba popudilo proti tebe. Tak...
13.07.2011
Adam
YaYa ale vôbec sa ma to nedotklo, len nesúhlasím s tvojim výrazom plagiátorstvo. Plagiátorstvo je použitie cudzej výtvarnej, literárnej alebo vedeckej práce (diela) a jej prezentovanie ako vlastnej (vedomé či nevedomé) bez odvolania sa na zdroj. To tvrdí wiki a ja s tým súhlasím. Ako si aj sama napísala, slovíčko prajazyk sa nachádza aj v čarodejníkovi zo zememorí (ktorého som mimochodom nečítal, ale chystám sa :D) a ako si naznačila (nechcel som sa ťa dotknúť prepáč) tak zrejme vieš čo ten výraz vo všeobecnosti znamená a preto to ohodnotiť aj na základe tohto ako plagiátorstvo je nezmysel. Prajazyk je skrátka normálny výraz ako stolička a bodka.
Ale vôbec si ma neurazila :D. Ja len s tebou nesúhlasím, to je všetko.
Uch jurinko ty mi zasa dávaš zabrať :D Odpíšem až niekedy okolo desiatej, mám teraz stretnutie :D Zatiaľ sa majte
13.07.2011
YaYa
Ale ja som nikdy nepovedala, že si plagiátor. Len, že mi atmosféra poviedky pripomenula Eragona a preto si u mňa trošku pohoršila hodnotenie. Hovorila som, aký mám z poviedky pocit. Ja neviem, dá sa nesúhlasiť s pocitom? Naozaj sa kvôli mne nemusíš tak vehementne obhajovať, citovať zdroje a neviem čo. Radšej tú energiu vlož do písania novej poviedky.
A Čarodeja zememorí si určite prečítaj, druhý diel je najlepší, ale celé to má úžasnú hĺbku. A keď som pri Le Guinovej, nevie tu niekto, čo bolo do slovenčiny preložené z jej poviedok?
13.07.2011

Zostávajúci počet znakov:

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Zaregistruj sa, a môžeš dostávať komentáre k témam a článkom, ktoré ťa zaujali.