Vydavateľstvo Sol Noctis pokračuje v záslužnej činnosti a po niečo vyše polroku nám prináša zbierku V horách šialenstva a iné monštruozity, v poradí už tretí zväzok súborných spisov H. P. Lovecrafta v slovenskom preklade! Shoggothi prichádzajú!
V najnovšej časti seriálu Príbeh adaptácie sa pozrieme na zúbok najslávnejšiemu kyberpunkovému románu a jeho videohernej adaptácii, ktorá uzrelo svetlo zveta v roku 1988!
Môžu slová príbehu opustiť stránky kníh a preniesť sa do komplexného sveta digitálnych jednotiek a núl, aby sme ho mohli prežiť v koži hlavného hrdinu? Koncept, ktorý by pred pár desaťročiami slúžil ako námet pre spisovateľov sci-fi sa dnes stáva realitou. A hoci sa to nemusí zdať, videoherných adaptácii kníh či poviedok nie je zďaleka toľko, ako je tomu u jeho staršieho súrodenca - filmu.
Rok sa s rokom stretol a tak ako vlani, aj dnes vám v sérii článkov prinesieme subjektívny výber toho najlepšieho z pohľadu našich redaktorov. Nech sa páči, prvý článok - to najlepšie z domácej slovenskej scény za rok 2024.
Román Planéta smrti Harryho Harrisona patrí ku zlatej klasike science fiction a isto mnohých poteší pod Vianočným stromčekom. Ak váhate tu je ukážka z knihy!
Ak ešte nemáte vybraný darček, tak vám možno pomôže ukážka zo Rámovej záhrady, tretej časti legendárnej Rámnskej série, ktorá nedávno vyšla v slovenčine vo vydavateľstve Mamaš!
Svet je zázračné miesto, pretože Poklad gnómů vyšiel, mágia sa vrátila, aj Félix sa vrátil a je pripravený napraviť všetky staré chyby. No a popritom vyrobiť kopu nových!
Tretí román zasadený do sveta Terrinothu známeho najmä zo stolových hier od Fantasy Flight Games voľne nadväzuje na udalosti v The Shield of Daqan, ale rozpráva vlastný príbeh, takže čítať ho môžete aj – a najmä – ako samostatnú knihu. A veru oplatí sa to.
Spoločníci Trenloa Silného - nájomná žoldnierska družina - smeruje do Kellského barónstva. Tuctové nasadenie na hraniciach proti hroziacim útokom východných hôrd sa ale nevyvíja podľa očakávania. Daqanské kráľovstvá ohrozuje oveľa mocnejší nepriateľ, s akým počítali.
Namlsanosť z Marťana je strašná vec, autor má potom problém aspoň dodržať očakávania, ak ich nie už priamo prekonať. Tu Weir ukázal, že technické detaily stále dokáže podať jasne, zrozumiteľne a čitateľne. Srdce hard scifistu si vychutná ledabolo podávané informácie o fungovaní ľudského osídlenia na Mesiaci, alebo o metalurgii. Palec hore.
Netreba však veriť obálke, nie je to noir a ani detektívka. Artemis je priamočiara akčná „jízda“, bez sofistikovaných odbočiek či spletitého deja. Weir je predsa len schopnejši v tej technickej časti. Postavy sú takmer komiksové panoptikum, od hlavnej hrdinky (sexy, cynická, sakrastická, všetkého schopná a Arabského pôvodu) Jasmine „Jazz“ Bašárovej, cez východoeurópskeho vedca s českým menom a problémom s komunikáciou, až po brazílskych mafiánov a (sexy) kanadského policajta. Vlastne by som si to pokojne vedel predstaviť ako manga verziu. Alebo prima akčný film.
Dej neprekvapí, okrem záverečného tour-de-force neurazí. Odobne ako v Marťanovi, aj v Artemis postavy hovoria ako im papule narástli, dej odsýpa a útly román sa dá bez problémov prečítať na jeden záťah.
A o čo ide? Jazz Bašárvá funguje na okraji spoločnosti ako oficiálny kuriér a neoficiálny pašerák. Život na Mesiaci je drahý, ale jej sa darí zháňať peniaze aspoň na nájom – až do chvíle, keď sa pripletie do cesty oveľa väčším hráčom a do hry, kde ide o nový odbor podnikania a osud celej kolónie Artemis.
Záver? Jednoznačne doporučené, pokiaľ máte chuť na rýchlu akciu, ktorá nie je príliš brutálna a neberie sa príliš vážne. Veda a technika su bonus.
PS. Toto chcem ako film!