Mesto na konci sveta
Po dlhšej dobe som mal opät náladu na písanie. Tým čo sa páčili predošlé moje poviedky sa to možno páčiť, nebude. Tým ktorým sa nepáčili, sa to tiež asi páčiť nebude. Ani mne sa to nepáči. Je mi to jedno. Všetko je na nič.
V posledných dňoch sa mu už hnusilo v podstate všetko. Hnusil sa mu jeho vlastný dych, vietor narážajúci do múrov ošarpaných budov, triaslo ho na celkom tele keď počul neznesiteľné škrípanie bŕzd rýchlovlaku pred každou bezvýznamnou zastávkou. Dávno sa ľuďom nepozeral do tváre, pri pohľade na nich sa v ňom iba umocňoval hnus z vlastnej existencie. Nežil už pre nič. Nechcel pre nič žiť. Nežil, iba prežíval deň za dňom v neustálom drogovom a alkoholickom opojení, únave, vyčerpanosti a beznádeji. Prežíval v tomto meste ako cudzinec ktorý omylom zablúdil, nič netušiaci a istý si len jedinou vecou, že sa narodil to toho nesprávneho sveta, že je tu určite iba omylom, hľadajúci otázku prečo práve on, prečo sa musel narodiť, hľadajúci neexistujúcu otázku, kto je za to zodpovedný.
Vystúpil z vlaku existencia a zamieril do baru Beznádej. Svoje na kosť vychudnuté, absolútnym vyčerpaním trpiace telo zložil pred bar. Očami čiernymi a prázdnymi ako jeho duša sa na okamih pozrel na barmana a hneď znovu zvesil hlavu na plecia. O chvíľu pred ním na barovom pulte ležal pohár vodky, inhalačný sprej a niekoľko náplní najnovšieho supermodelu známej drogy. Obrátil do seba pohár a načiahol ruku po drogách. Barman mu ju chytil a pozrel do zničenej, ako stena bielej tváre. Muž vytiahol z vrecka na bunde peniaze, položil ich na bar, vzdal sprej, náplne, vstal a odišiel do zadnej miestnosti. Zvalil sa medzi kartóny a prázdne fľaše, roztrasenou rukou natlačil náplň do inhalátora a zhlboka sa nadýchol ako si vstrekol drogu do úst. Sprej mu vypadol z ruky a na okamih jeho oči zahalil čierny sen. No ihneď ako príznaky trochu opadli a znova vládal v ruke udržať sprej doplnil svoje telo zvyškom obsahu náplne. „Jedna bombička je vraj určená na 4 až 6 dávok“, tvrdil barman ktorý medzi časom postával vo dverách. Muž niečo nezrozumiteľne zamrmlal, barman ho chytil a zadným vchodom vyniesol z baru. „Pochop ma Dave, už tak pre teba robím ažaž, nechcem mať v bare zasa nejaké úmrtia, posledné čo potrebujem je dostať sa do pozornosti mužom zákona.“ Vošiel dnu a zabuchol za sebou dvere. Muž už dávno nerozlišoval čo je realita a čo nie, ťažko by to niekto ešte dokázal po toľkých sedatívach čo v posledných mesiacoch bral. Rozhliadal sa okolo seba, potom sa oprel o stenu, vytiahol novú náplň, vsunul ju do spreja a celú ju vyprázdnil do svojich úst. Zvalil sa na zem a omdlel.
O dve hodiny sa prebral asi o dvadsať metrov ďalej bez bundy a bez drog. Po chvíli sa postavil na nohy a prešiel pár blokov. Pár pekne hnusných blokov. Na okamih s pomedzi mrakov vyšiel mesiac, aby ho o pár minút opäť zahalil kúdol dymu z miestnych tovární. Začalo pršať. Studený a kyslí dážď mu stekal po tvári a po tele. Nemal bundu a triasol sa zimou. V stave v akom bol to ale aj tak vôbec nevnímal. Pomyslel si že určite teraz niekedy doma obyvatelia sledujú predpoveď počasia v ktorej televízia varuje občanov pred ďalším kyslím dažďom a odporúča im nevychádzať z domu pokým neprestane pršať. Od kyslého dažďa mal muž dávno úplne zničené vlasy a podráždenú pokožku.
Zastavil sa na moste nad diaľnicou vedúcou stredom mesta. Rozhliadol sa okolo a pohlcoval tú neskutočnú veľkoleposť. Mohol sa pozrieť ktorýmkoľvek smerom no aj z najväčšej diaľky kam ešte mohol dovidieť svietili len ďalšie pouličné svetlá, neónové reklamy, týčili sa obrovské mrakodrapy nad ktorými visel závan všadeprítomného smogu. Chcel strašne kričať. Len akosi nevedel prečo. Milióny ľudí v miliónoch bytov s miliónom problémov a miliónom osudov boli nekonečne bezvýznamní z tohto miesta. Milióny z nich nikdy nestretne, milióny osudov sa nedozvie a nemajú pre neho žiadny význam. Nemajú žiadny význam pre toto mesto. Žije svojim životom, žije z nich a pre nich, no ani jeden nemá preň žiadny význam. Vyrábaj a kupuj. Moloch spoločnosti ich vysaje až na kosť a odhodí ako prázdnu plechovku. A on chcel kričať. Len akosi nevedel prečo. Aký by to malo zmysel?
Tilk
Diskusia
Aldeberan
waw, ze by som bol prvy ? poviedka o znechutenosti zo sveta ... znechutená beznádejná atmosféra a beznádejný koniec. Priznávam sa, čakal som nejakú pointu a tak ma sklamalo že nijaká neprišla. Dve veci mi nesedeli - dialogy v texte, to je take ťažké stlačit par krat enter ? A to že braman použil na označenie policajtov "muži zákona" ... uplne ma to vytrhlo z poviedky a musel som sa zasmiat, bo som si predstavil toho barmana ako 17-ročného usilovného okuliarnatého študenta a nie ako správneho tvrdého barmana z baru Beznádej :) Ale inak OK, troška depresie nezaškodí, 8/10 :)
20.08.2006
waw, ze by som bol prvy ? poviedka o znechutenosti zo sveta ... znechutená beznádejná atmosféra a beznádejný koniec. Priznávam sa, čakal som nejakú pointu a tak ma sklamalo že nijaká neprišla. Dve veci mi nesedeli - dialogy v texte, to je take ťažké stlačit par krat enter ? A to že braman použil na označenie policajtov "muži zákona" ... uplne ma to vytrhlo z poviedky a musel som sa zasmiat, bo som si predstavil toho barmana ako 17-ročného usilovného okuliarnatého študenta a nie ako správneho tvrdého barmana z baru Beznádej :) Ale inak OK, troška depresie nezaškodí, 8/10 :)
20.08.2006
marcus
Niekto tu ma depku a rychlo sa siriacu... Mne sa to pacilo, sice som cakal na koniec nieco ine, ale ja otazka na ktoru som si odpovedal v duchu poviedky,, "ziadny",, je celkom dobry koniec.. podla mna by si mal pisat dlhsie veci.
Hodnotenie: 8/10
20.08.2006
Niekto tu ma depku a rychlo sa siriacu... Mne sa to pacilo, sice som cakal na koniec nieco ine, ale ja otazka na ktoru som si odpovedal v duchu poviedky,, "ziadny",, je celkom dobry koniec.. podla mna by si mal pisat dlhsie veci.
Hodnotenie: 8/10
20.08.2006
SARS
Ako už povedali páni predomnov závaňa existencialzmom. Ten zbožnujem, ale tuna mi niečo chýbalo. Márny boj proti konzumu a tým strata eh... všetkého je pre mňa málo. Ako u existencializmu to býva záver som očakával smrtov postavy, alebo "žiadny." Neber to ako zápornú diskusiu, len frflanie o ničom. Som rád, že si si na písanie znova našiel čas. Len tak ďalej :).
20.08.2006
Ako už povedali páni predomnov závaňa existencialzmom. Ten zbožnujem, ale tuna mi niečo chýbalo. Márny boj proti konzumu a tým strata eh... všetkého je pre mňa málo. Ako u existencializmu to býva záver som očakával smrtov postavy, alebo "žiadny." Neber to ako zápornú diskusiu, len frflanie o ničom. Som rád, že si si na písanie znova našiel čas. Len tak ďalej :).
20.08.2006
draculin
Depresivna poviedka z depresivneho prostredia,s depresivnym "hrdinom" a s depresivnym koncom.Ale aspon ze nemala depresivny dej,lebo dej nebol:) Ale zanechala depresivny pocit :) Autora by som teda poprosil,aby si pripadne dalsiu depku urdzal dlhsiu dobu - nech ten dalsi vytvor je o nieco dlhsi.Myslim ze by mohol stat za to.
22.08.2006
Depresivna poviedka z depresivneho prostredia,s depresivnym "hrdinom" a s depresivnym koncom.Ale aspon ze nemala depresivny dej,lebo dej nebol:) Ale zanechala depresivny pocit :) Autora by som teda poprosil,aby si pripadne dalsiu depku urdzal dlhsiu dobu - nech ten dalsi vytvor je o nieco dlhsi.Myslim ze by mohol stat za to.
22.08.2006
žjuvka
Ako niekto, kto sa v tom príliš nevyzná, si môžem dovoliť tvrdiť, že za všetko môže počasie.... Ale teraz k veci. Všetci vravia depresívne, depresívne...., no podľa mňa je to celé akési neprecítené, viem, že bolesť je to, čo s nami nikto nedokáže zdieľať (česť výnimkám), ale aj tak si myslím, že ak už depka, tak poriadna. Toto bolo celé akési umelé.
22.08.2006
Ako niekto, kto sa v tom príliš nevyzná, si môžem dovoliť tvrdiť, že za všetko môže počasie.... Ale teraz k veci. Všetci vravia depresívne, depresívne...., no podľa mňa je to celé akési neprecítené, viem, že bolesť je to, čo s nami nikto nedokáže zdieľať (česť výnimkám), ale aj tak si myslím, že ak už depka, tak poriadna. Toto bolo celé akési umelé.
22.08.2006
Saťo
Vcelku sa mi to pacilo, nechybal mi tam ziaden dej ani pointa, bral som to len ako ciru esenciu beznadejnej depresie. keby to bolo o pol strany dlahsie tak by tomu uz nieco chybalo ale takto nie. U mna tiez 8/10
23.08.2006
Vcelku sa mi to pacilo, nechybal mi tam ziaden dej ani pointa, bral som to len ako ciru esenciu beznadejnej depresie. keby to bolo o pol strany dlahsie tak by tomu uz nieco chybalo ale takto nie. U mna tiez 8/10
23.08.2006
Samuel Šiveň
No mne to prišiel ako veľmi pekný úvod dlhšej poviedky v ktorej je primárnou zbraňou hlavného hrdinu v boji proti konzumu jeho absolútne znechutenie zo sveta a jeho chuť s vrhať do boja bez strachu. Pretože mu je aj tak vlastne všetko fuk. Niečo na štýl Mela Gibsona v Smrtonosnej zbrani ale v Post apokaliptickom scifi prevedení
27.08.2006
No mne to prišiel ako veľmi pekný úvod dlhšej poviedky v ktorej je primárnou zbraňou hlavného hrdinu v boji proti konzumu jeho absolútne znechutenie zo sveta a jeho chuť s vrhať do boja bez strachu. Pretože mu je aj tak vlastne všetko fuk. Niečo na štýl Mela Gibsona v Smrtonosnej zbrani ale v Post apokaliptickom scifi prevedení
27.08.2006
Tilk
Dej o do mna v poviedkach velmi necakajte. Ja sa snazim pri pisani vyjadrit svoje pociti hlavne formov a nie obsahom, aj ked viem ze je to ta tazsia cesta a moje pisacie schopnopsti tomu velmi nezodpovedaju.
Nechcel som ani tak pisat o boji hrdinu proti niecomu, konzumu alebo niecomu inemu preto ze moji hrdinovia nevidia zmysel ani v tom boji.
Smrt hlavneho hrdinu v existencializme nie je ziadnym pravidlom, okrem toho co ak hrdina nevidi zmysel ani v existencii a ani v smrti?
Ked uz spominam existencializmus, nedovolim si nazivat scoje poviedky existencialisticke. Mozno to je z nej citit, ale nemyslim ze niekedy v zivote sa budem moct porovnavat s jeho pravymi autormi, ani by som si to nedovolil.
Niekto spominal delenie odsekou, s tym uplne suhlasim, neznasam ked je vsetko na kope. ale preco som to neurobil netusim :)
03.09.2006
Dej o do mna v poviedkach velmi necakajte. Ja sa snazim pri pisani vyjadrit svoje pociti hlavne formov a nie obsahom, aj ked viem ze je to ta tazsia cesta a moje pisacie schopnopsti tomu velmi nezodpovedaju.
Nechcel som ani tak pisat o boji hrdinu proti niecomu, konzumu alebo niecomu inemu preto ze moji hrdinovia nevidia zmysel ani v tom boji.
Smrt hlavneho hrdinu v existencializme nie je ziadnym pravidlom, okrem toho co ak hrdina nevidi zmysel ani v existencii a ani v smrti?
Ked uz spominam existencializmus, nedovolim si nazivat scoje poviedky existencialisticke. Mozno to je z nej citit, ale nemyslim ze niekedy v zivote sa budem moct porovnavat s jeho pravymi autormi, ani by som si to nedovolil.
Niekto spominal delenie odsekou, s tym uplne suhlasim, neznasam ked je vsetko na kope. ale preco som to neurobil netusim :)
03.09.2006
Tilk
Preco tam mam meno Nikmon? Taky nick som nikdy nepouzil, hore na stranke mam predsa Ahoj: Tilk !!!!!
03.09.2006
Preco tam mam meno Nikmon? Taky nick som nikdy nepouzil, hore na stranke mam predsa Ahoj: Tilk !!!!!
03.09.2006
Tilk
Aha uz je to ok mal som Nikmon ako skutocne meno, neviem preco. Ale nevolam sa Nikmon ;)
03.09.2006
Aha uz je to ok mal som Nikmon ako skutocne meno, neviem preco. Ale nevolam sa Nikmon ;)
03.09.2006
žjuvka
Co to vidim, niekto tu prekonaval (a tusim aj stastne prekonal) krizu svojej identity. To mi nerobte, tam este nie som....
05.09.2006
Co to vidim, niekto tu prekonaval (a tusim aj stastne prekonal) krizu svojej identity. To mi nerobte, tam este nie som....
05.09.2006
SARS
Jasný príklad Wewizmu :)). Tilk, Čítal som mnoho fantasy, ktorá Tolkienovi nesiahala ani po členky, ale to neznamená, že autor(ka) fantasy nepísala. Jednoducho scifi existencialista (zaujímavá kombinácia, nie? ;).
06.09.2006
Jasný príklad Wewizmu :)). Tilk, Čítal som mnoho fantasy, ktorá Tolkienovi nesiahala ani po členky, ale to neznamená, že autor(ka) fantasy nepísala. Jednoducho scifi existencialista (zaujímavá kombinácia, nie? ;).
06.09.2006
Tilk
Ano ano, sci-fi, alebo lepsie kyberpunk existencializmus, to je to k comu by som sa chcel priblizit.
Kombinacia to ale nie je az taka nezvicajna, naopak kyberpunk je obvykle pisani aj s trochou existencializmu. U mna je to mozno naopak, existencializmus s kyberpunk. nadychom ;) Mne sa na nom paci hlavne to prostredie blizkej buducnosti a atmosfera ako taka. Zapletka sa ho uz vyslovene tykat nemusi. Ale to uz sa potom mozno skor ponasa na postcyberpunk. bla bla bla
07.09.2006
Ano ano, sci-fi, alebo lepsie kyberpunk existencializmus, to je to k comu by som sa chcel priblizit.
Kombinacia to ale nie je az taka nezvicajna, naopak kyberpunk je obvykle pisani aj s trochou existencializmu. U mna je to mozno naopak, existencializmus s kyberpunk. nadychom ;) Mne sa na nom paci hlavne to prostredie blizkej buducnosti a atmosfera ako taka. Zapletka sa ho uz vyslovene tykat nemusi. Ale to uz sa potom mozno skor ponasa na postcyberpunk. bla bla bla
07.09.2006
Peter Krajčovič
Musim uznat, je to dobre. Sice, dej tato poviedka velmi nema. Pis dalej! 9/10
07.09.2006
Musim uznat, je to dobre. Sice, dej tato poviedka velmi nema. Pis dalej! 9/10
07.09.2006
SARS
Tilk, chápem tvoju snahu o zachytenie tragična tohoto nenormálne normálneho sveta. Konkrétne toto dielo (a dielam uverejneným na tomto serveri) by som kyberpunk nenazýval. Hlavný dôvod tklvie v slove kyber, čo značí použitie kybernetických a počitačových technológií, čo tu chýba. V žiadnom prípade ho nechcem podhodnocovať, len koštatujem. btw: Neviete niekto presnú definíciu micropoviedky. Prvý krát s dielami tohto druhu a vlastne názvom vôbec. V heterogenite amatérskych prác nedokážem vydedukovať tú správnu definíciu. Moc mi tým pomôžete v ďalšom hodnotení (možno aj písaní) takýchto diel.
08.09.2006
Tilk, chápem tvoju snahu o zachytenie tragična tohoto nenormálne normálneho sveta. Konkrétne toto dielo (a dielam uverejneným na tomto serveri) by som kyberpunk nenazýval. Hlavný dôvod tklvie v slove kyber, čo značí použitie kybernetických a počitačových technológií, čo tu chýba. V žiadnom prípade ho nechcem podhodnocovať, len koštatujem. btw: Neviete niekto presnú definíciu micropoviedky. Prvý krát s dielami tohto druhu a vlastne názvom vôbec. V heterogenite amatérskych prác nedokážem vydedukovať tú správnu definíciu. Moc mi tým pomôžete v ďalšom hodnotení (možno aj písaní) takýchto diel.
08.09.2006
Tilk
Diela co som tu uverejnil naozaj nemaju skoro nic spolocne s kyberpunkom, naznacil som ze takym smerom by som sa chcel uberat, ale ako som povedal tym kyber- sa velmi zaoberat nemienim, skor chcem pochytit tu tipicku atmosferu kyberpunkovych diel. Aj ked strach z konzumu, expandujucej urbanizacie a dopad industrializacie na prostredie, co som nacrtol tu vlastne tiez trochu su kyberpunk. Ale na druhej strane z precitania poslednej poviedky sa aj tak neda zistit ci sa odohrava v minulosti, pritomnosti alebo buducnosti. Co tiez nebolo nechtiac ;)
09.09.2006
Diela co som tu uverejnil naozaj nemaju skoro nic spolocne s kyberpunkom, naznacil som ze takym smerom by som sa chcel uberat, ale ako som povedal tym kyber- sa velmi zaoberat nemienim, skor chcem pochytit tu tipicku atmosferu kyberpunkovych diel. Aj ked strach z konzumu, expandujucej urbanizacie a dopad industrializacie na prostredie, co som nacrtol tu vlastne tiez trochu su kyberpunk. Ale na druhej strane z precitania poslednej poviedky sa aj tak neda zistit ci sa odohrava v minulosti, pritomnosti alebo buducnosti. Co tiez nebolo nechtiac ;)
09.09.2006
Aldeberan
SARS : trošku som googloval a zrejme jedine kriterium na označenie diela ako "mikropoviedka" je dĺžka. A to 0,3-1 normostrana. moj zdroj : http://www.pp.bloguje.cz/69482 -kam-psat-1-.php
ale mozem sa milit
09.09.2006
SARS : trošku som googloval a zrejme jedine kriterium na označenie diela ako "mikropoviedka" je dĺžka. A to 0,3-1 normostrana. moj zdroj : http://www.pp.bloguje.cz/69482 -kam-psat-1-.php
ale mozem sa milit
09.09.2006
SARS
Tilk, kyberpunk si spomenu ty, ja som len nadviazal. Štýl, ktorý píšeš patrí k mojim srdcovým záležitostiam. Milujem mikropoviedy (kdo potrebuje zbytočné slová? :) a diela zachytujúce súčastný spoločenský stav. Proste super.
Aldeberan: Díky za snahu. Ja som tiež zagoogloval, ale po anglicky. Mikropoviedka (microfiction) má väčšinou do 300 slov (viac sa nazýva flash fiction). Má obsahovať všetko, čo ku klasckej poviedke patrí (postavy, pointa a hlavne dej). Krátke psychologicko-lyrické celky (niektoré dokonca bez pointy) sa nazývajú Vignette a spadajú do inej kategórie (zdroj Wikipedia).
10.09.2006
Tilk, kyberpunk si spomenu ty, ja som len nadviazal. Štýl, ktorý píšeš patrí k mojim srdcovým záležitostiam. Milujem mikropoviedy (kdo potrebuje zbytočné slová? :) a diela zachytujúce súčastný spoločenský stav. Proste super.
Aldeberan: Díky za snahu. Ja som tiež zagoogloval, ale po anglicky. Mikropoviedka (microfiction) má väčšinou do 300 slov (viac sa nazýva flash fiction). Má obsahovať všetko, čo ku klasckej poviedke patrí (postavy, pointa a hlavne dej). Krátke psychologicko-lyrické celky (niektoré dokonca bez pointy) sa nazývajú Vignette a spadajú do inej kategórie (zdroj Wikipedia).
10.09.2006
Samuel Šiveň
No tak ako myslíš kašlať na dej len, ako dlho to potom bude čitatelné. Ale určite v pohode mám rád Post apokaliptické scfi.
18.09.2006
No tak ako myslíš kašlať na dej len, ako dlho to potom bude čitatelné. Ale určite v pohode mám rád Post apokaliptické scfi.
18.09.2006
žjuvka
draculin, mas pravdu, no okrem ineho to moze byt aj svaty priklad toho, ked nieco " in makes you totaly out ". Uvidime.
20.09.2006
draculin, mas pravdu, no okrem ineho to moze byt aj svaty priklad toho, ked nieco " in makes you totaly out ". Uvidime.
20.09.2006