Viacrozmerné nehmotné vesmíry
Filozofia 21. storočia.
Každý živý organizmus má miliardy nervových dráh. Sú zakončené receptormi, ktoré prijímajú podnety z okolia, a tie sú elektro-chemickými vzruchmi prenášané do mozgu, kde sa spracovávajú a vyhodnocujú. Takto získavame poznatky o prostredí, v ktorom existujeme. Vizuálne zrakom, akustické sluchom, o „hmote" hmatom. Keby sme všetky nervové zakončenia pripojili na externé elektródy, a takto receptory dráždili vzájomne koordinovanými elektrickými výbojmi, dokázali by sme za pomoci výkonného zariadenia na spracovanie informácií, dokonale nahradiť „reálne" podnety z fyziologického prostre-dia, v ktorom „skutočne" žijeme a vytvoriť svet celkom odlišný, no v tej chvíli pre nás rovnako reálny! Ktorý z tých svetov by bol potom reálnejší? Počítačový, alebo ten, ktorý bol považovaný za skutočný doteraz? Ak sa nám v noci sníva, čím je pre nás v tej chvíli sen? Reali-tou! A už tu máme reality dve! Realitu sna a realitu, ktorú si uve-domujeme až po prebudení. V tejto súvislosti sa objavujú aj dva časy. Oklieštený štvorrozmerný čas bdenia a „demonštratívnu verziu" času vyšších rozmerov, kde neplatí chronológia, ani fyzikálne zákony.
Zatvoril za sebou dvere a ocitol sa na dlhej chodbe. Brnenia stredovekých rytierov sa striedali s ťažkými okovanými dverami, ktoré viedli ktoviekam. V protiľahlom rohu sa napájalo otvorené schodisko, a ako sa k nemu blížil, čoraz zreteľnejšie počul rozhovor dvoch mužov. Nerozumel im. Boli to nepriatelia, ozbrojení automatickými puškami a bohvie čím ešte. Vedel, že musí „cez nich" prejsť, a vôbec sa nad tým nezamýšľal. Aj keď bol napätý a vzrušený, zostal stále chladnokrvný, lebo takýchto bezmenných „mŕtvych uniforiem" mal už „za sebou" desiatky. Nikdy by ho nenapadlo, pokladať ich za seberovných, pretože to boli pre neho iba figúrkami „jeho filozofie!" Stáli v hale pod schodiskom, otočení chrbtami a zaujatí rozhovorom. Nezaregistrovali ho. Bez rozmyslu zacielil hlaveň svojho samopalu a do nič netušiacich vojakov vyprázdnil celý zásobník. Vzápätí sa rozrevala poplašná siréna a z každého kúta doliehali hlasy zaskočeného a vystrašeného protivníka. No on postupoval stále vpred a za sebou zanechával iba mŕtvoly! Aj keď týmito tmavými chodbami základne kráčal po prvý krát, nedbal príliš o svoj život a jeho sebaistota bola až zarážajúca. Zrazu za sebou začul akýsi šuchot, pomaly, veľmi pomaly sa začal otáčať... Pred tým, ako dostal priamy zásah, na zlomok sekundy zazrel smrtiace záblesky a za nimi šedú uniformu. Všetko zaliala tma, hluk utíchol, misia skončila...
Zatvoril za sebou dvere a ocitol sa na dlhej chodbe. Brnenia stredovekých rytierov sa striedali s ťažkými okovanými dverami, ktoré viedli ktoviekam. V protiľahlom rohu
Získal skúsenosť. Vedel, kde si musí dať po druhýkrát väčší pozor, aby ho zákerný nepriateľ neprekvapil.
Počítačový interaktívny svet. Všetky tieto postavy si kdesi tam, vo vnútri elektrických obvodov teoretickej fyziky a matematiky, žijú ten svoj život a osudy preplietajú s vyššou bytosťou, ktorej nikdy neporozumejú a nikdy nebudú rovní. Na bytosti, na ktorej záleží, ako naloží s ich, pre ňu bezcennými životmi. Áno, vidia, že chodí medzi nimi, je smrteľný, ale vždy vstane z popola silnejší a pripravenejší. Oni sa pravdu nedozvedia pokiaľ sám nebude chcieť a dovtedy zostanú iba „nástrojmi jeho filozofie!"
Aj nesmrteľný Arian vytvoril a riadi „našu realitu" tak ako ďalšie iné reality, ktoré vznikajú „pod rukou piateho rozmeru." Ako dokázať opodstatnenosť hypotézy o svete počítačových simulácií? Napr.vždy konštantnou rýchlosťou svetla, ktorá odporuje logickým Newtonovým zákonom: Keď letí kozmická loď rýchlosťou svetla a vystrelíme z nej strelu v smere letu, výslednú rýchlosť projektilu v priestore by sme mali dostať súčtom rýchlosti lode (rýchl. svetla) a rýchlosti projektilu, ktorú mu udelí pušný prach. Zistíme však, že po sčítaní výsledná rýchlosť nepresiahne rýchlosť svetla (lode). Je to nelogické, no je to tak! Rýchlosť svetla je totiž rýchlosťou prenosu informácií v programoch, podprogramoch, súboroch a podsúboroch, podporných, záložných, zabezpečovacích a ochranných okruhoch umelej inteligencie gigantického hyperpočítača.
Ak by sme dokázali prítomnosť mimozemských civilizácií na našej planéte, potvrdilo by to teóriu o cestovaní v čase a automaticky aj nehmotný vesmír. Smer je to však neľahký, pretože Arian sa vyjadril, že každý kto čosi vedel i tušil, už nežije! Je tu však ešte jedna cesta. Treba študovať históriu Zeme i človeka, nájsť tie správne postupnosti a vycítiť celkový zámer. Áno, práve dejiny sú kľúčom k poznaniu! Žijeme v programe, ktorý si mohol pokojne niekto vymyslieť. Mohol ho spustiť niekde v polovici a tým nás pripraviť o prežitú minulosť, presne ako film, ktorý nepozeráme od začiatku. Postavy síce nadväzujú na minulosť, no hrať začali až od okamihu spustenia projekcie.
Tak, ako sme dlho odmietali teóriu relativity, odmietame tiež pripustiť, že by hmota mohla neexistovať. Že by to bola iba imaginárna predstava a ilúzia, ktorú pre „zdanlivú realitu" štvrtého rozmeru fixuje predurčená kontinuita javov a striktne vymedzené fyzikálne zákonitosti ohraničené príslušnosťou k dimenzii, a že náš nemenný svet môže byť „iba" interaktívny multifrekvenčný neurálny koordinát. Aj keď sa nechceme, alebo nedokážeme s touto absurdnou predstavou stotožniť, pripusťme aspoň, že je to možné!
Potom snáď pochopíme, že nieto viacero svetov, že existuje len jeden svet, svet duchov!
scriba
Diskusia
Samuel Šiveň
No mne osobne sa najviac páčil pohľad programu na človeka ako na vyšiu bytosť ktorá vždy vstane s popola múdrejší a predvídavejší. A hlavne to že každý má v hlave uplne inú realitu a zaleží len na našom muzgu ktorú nám ukáže.
06.10.2006
No mne osobne sa najviac páčil pohľad programu na človeka ako na vyšiu bytosť ktorá vždy vstane s popola múdrejší a predvídavejší. A hlavne to že každý má v hlave uplne inú realitu a zaleží len na našom muzgu ktorú nám ukáže.
06.10.2006
Aldeberan
ťažké k tomuto niečo napísať. ťažké to nazvať poviedkou. skôr divnou úvahou preloženou krátkym rozprávaním v zosobnenej tretej osobe. Celkove to vo mne zanechalo amalý dojem, bo 1. podobných ideií som už čííítal 2. bolo to moc priame. na túto stránku priemer, myslím 5/10
08.10.2006
ťažké k tomuto niečo napísať. ťažké to nazvať poviedkou. skôr divnou úvahou preloženou krátkym rozprávaním v zosobnenej tretej osobe. Celkove to vo mne zanechalo amalý dojem, bo 1. podobných ideií som už čííítal 2. bolo to moc priame. na túto stránku priemer, myslím 5/10
08.10.2006
draculin
Nuz,chlape...poviedka je poviedka..a filozofia je filozofia.Toto nebolo ani jedno z toho.Poviedke chybal nejaky zmysluplny dej,myslienka,hrdina..proste cokolvek,preco je poviedka literarny utvar.A z tej "filozofie" som mal taky divny "matrixoidny" dojem :o)) Mozno moj prizemny a materialisticky mozog na to nestaci..ale absolutne som sa nechytil.Mozno nabuduce..ked ta "filozofia" bude lepsie skryta v nejakom deji - trebars aj o bohapustom zabijani :)
09.10.2006
Nuz,chlape...poviedka je poviedka..a filozofia je filozofia.Toto nebolo ani jedno z toho.Poviedke chybal nejaky zmysluplny dej,myslienka,hrdina..proste cokolvek,preco je poviedka literarny utvar.A z tej "filozofie" som mal taky divny "matrixoidny" dojem :o)) Mozno moj prizemny a materialisticky mozog na to nestaci..ale absolutne som sa nechytil.Mozno nabuduce..ked ta "filozofia" bude lepsie skryta v nejakom deji - trebars aj o bohapustom zabijani :)
09.10.2006
žjuvka
To je čudné. Zdá sa mi, že niekedy čím menej človek vie, tým viac rozmýšľa. Alebo.... Všetko sú to len slová. Milý autor, tvoju schopnosť formovania myšlienok do 2-3 rozmernej strakatej placky písmenok na ploche obrazovky je obdivuhodná. Poviedka to až tak nie je, no z globálneho hľadiska, od tých off line komentárov nepríčetne vedených pod nevinnými poviedkami sa to príliš nelíši. Len to možno neprišlo v tých správnych rozmeroch, čase, priestore, nálade a tak.
09.10.2006
To je čudné. Zdá sa mi, že niekedy čím menej človek vie, tým viac rozmýšľa. Alebo.... Všetko sú to len slová. Milý autor, tvoju schopnosť formovania myšlienok do 2-3 rozmernej strakatej placky písmenok na ploche obrazovky je obdivuhodná. Poviedka to až tak nie je, no z globálneho hľadiska, od tých off line komentárov nepríčetne vedených pod nevinnými poviedkami sa to príliš nelíši. Len to možno neprišlo v tých správnych rozmeroch, čase, priestore, nálade a tak.
09.10.2006
Saťo
Zaujimave, kazdopadne zaujimave no nemozem povedat ze by ma to oslovilo. Aj ja som stoho citi taky akysi metrixovy podton, aspon z uvodu, a potom sa to s tim uz tiahlo. To ze umla inteligencia nikdy nebude mat na hraca, to mi pripada ako typicay nazor RTS- hraca. A draculin filozofia sa lepsie srkyva HLAVNE v bohapustom zabijani :P Ja tomu davam 6/10
09.10.2006
Zaujimave, kazdopadne zaujimave no nemozem povedat ze by ma to oslovilo. Aj ja som stoho citi taky akysi metrixovy podton, aspon z uvodu, a potom sa to s tim uz tiahlo. To ze umla inteligencia nikdy nebude mat na hraca, to mi pripada ako typicay nazor RTS- hraca. A draculin filozofia sa lepsie srkyva HLAVNE v bohapustom zabijani :P Ja tomu davam 6/10
09.10.2006
m3
Včera som to čítal a nevedel som čo na to mám nápísať, večer mi to došlo.Vyzerá to jak úvaha na slovenčinu, čo si za to dostal?
10.10.2006
Včera som to čítal a nevedel som čo na to mám nápísať, večer mi to došlo.Vyzerá to jak úvaha na slovenčinu, čo si za to dostal?
10.10.2006
žjuvka
Hm, aky to triezvy pohlad cez prizmu sirokovysvetlitelneho humoru, dokonca v telegraficky prijatelnej dlzke. Cize obdivujem predchadzajuci prispevok. Ale k poviedke.... mam pocit, ze viaceri by tu odcenili skor dej a nasledne od neho sa odvijajucu odbornu diskusiu ako naopak. Co uz.
10.10.2006
Hm, aky to triezvy pohlad cez prizmu sirokovysvetlitelneho humoru, dokonca v telegraficky prijatelnej dlzke. Cize obdivujem predchadzajuci prispevok. Ale k poviedke.... mam pocit, ze viaceri by tu odcenili skor dej a nasledne od neho sa odvijajucu odbornu diskusiu ako naopak. Co uz.
10.10.2006
Aldeberan
Sato > v tomto s tebou suhlasim. totizto, zabijanie jasne vysvetluje postoj postavy k zivotu. Osobnost cloveka nepoznas podla toho co cita ci ako sa oblieka ale ako sa zachova, ked zabije :D
12.10.2006
Sato > v tomto s tebou suhlasim. totizto, zabijanie jasne vysvetluje postoj postavy k zivotu. Osobnost cloveka nepoznas podla toho co cita ci ako sa oblieka ale ako sa zachova, ked zabije :D
12.10.2006
žjuvka
Hm Aldeberan, kolko ze bytosti si to uz v tomto zivote odkantril? Hovoris ako profik. Ze ta tu mame.
13.10.2006
Hm Aldeberan, kolko ze bytosti si to uz v tomto zivote odkantril? Hovoris ako profik. Ze ta tu mame.
13.10.2006
scriba
Mate pravdu, že nic moc. je to vytrhnute z kontextu, pretože tejto úvahe predchádza vyše 100 strán poviedok so silným medziriadkovým podtextomm ktorý správca stranky (zatiaľ?) neuverejnil. PS Tieto boli ocenené aj v lit. súťaži. Len, čisa vám chce čítať.
17.10.2006
Mate pravdu, že nic moc. je to vytrhnute z kontextu, pretože tejto úvahe predchádza vyše 100 strán poviedok so silným medziriadkovým podtextomm ktorý správca stranky (zatiaľ?) neuverejnil. PS Tieto boli ocenené aj v lit. súťaži. Len, čisa vám chce čítať.
17.10.2006
draculin
Myslim ze 100 stran tu tazko uverejnia..z praktickeho hladiska je citanie knihy z monitora oftalmologicka samovrazda :o))
17.10.2006
Myslim ze 100 stran tu tazko uverejnia..z praktickeho hladiska je citanie knihy z monitora oftalmologicka samovrazda :o))
17.10.2006
Aldeberan
zjuvka > ani jedneho, ale inak som dost agresivny :) A nepopries, ze chovanie cloveka zoci-voci smrti odhali vela o jeho SKUTOCNEJ povahe.
17.10.2006
zjuvka > ani jedneho, ale inak som dost agresivny :) A nepopries, ze chovanie cloveka zoci-voci smrti odhali vela o jeho SKUTOCNEJ povahe.
17.10.2006
žjuvka
draculin, na niečo predsa umrieť musíš, no nie? Aldeberan.... voči ktorej smrti, vlastnej alebo cudzej? Nejaký výrazný demomgrafický rozdiel v tom nie je, len osobný dopad prekvapí.
18.10.2006
draculin, na niečo predsa umrieť musíš, no nie? Aldeberan.... voči ktorej smrti, vlastnej alebo cudzej? Nejaký výrazný demomgrafický rozdiel v tom nie je, len osobný dopad prekvapí.
18.10.2006
scriba
Stretol som niekoho, kto nie je "odtiaľto", všetko som napísal a podal ďalej v tichej nádeji,že to prežijem. Sedím za mašinou a túžim sa spiť do bezrozmýšľania, lebo zisťujem, že skutočná pravda nikoho nezaujíma. Veľmi dlho hľadám niekoho, kto má o skutočnej fantastike aspoň šajnu. Prepáčte, ale som znechutený realitou.
18.10.2006
Stretol som niekoho, kto nie je "odtiaľto", všetko som napísal a podal ďalej v tichej nádeji,že to prežijem. Sedím za mašinou a túžim sa spiť do bezrozmýšľania, lebo zisťujem, že skutočná pravda nikoho nezaujíma. Veľmi dlho hľadám niekoho, kto má o skutočnej fantastike aspoň šajnu. Prepáčte, ale som znechutený realitou.
18.10.2006
žjuvka
Vitaj v klube. Ale neber si to až tak. Sú tu aj zarytí optimisti, tvoriví duchovia a všeobecne tak ako všade inde. Snáď nájdeš čo potrebuješ.
19.10.2006
Vitaj v klube. Ale neber si to až tak. Sú tu aj zarytí optimisti, tvoriví duchovia a všeobecne tak ako všade inde. Snáď nájdeš čo potrebuješ.
19.10.2006
Nicki
no, tak konecne mozem aspon dat odkaz na svoju poviedku, lebo kvoli sutazi som ju tu nemohla uverejnit:) http://www.fandom.sk/clanok.ph p?clanok_id=2590 darca spomienok
19.10.2006
no, tak konecne mozem aspon dat odkaz na svoju poviedku, lebo kvoli sutazi som ju tu nemohla uverejnit:) http://www.fandom.sk/clanok.ph p?clanok_id=2590 darca spomienok
19.10.2006
draculin
Nicky-treba napisat,aby si kupili Fantaziu :o) A inac,drzim palce!! Autorovy-> to je uplne normalna depka,na to pomaha lahnut si na dialnicu (depka cloveka prejde cca. do dvoch minut).A mozno sa tu naozaj fantastike velmi nerozumieme,ale v kazdom pade vieme co sa nam paci citat,tak to davame dost nahlas najavo :o)...A ako si si vsimol,vlastne vsetci kritizovali jedno: kratky rozsah,takze nebolo mozne rozohrat absolutne nic.Rozsahovo to bolo niekde na urovni minipoviedky,co nie je prave najlepsi format pre akciu.
19.10.2006
Nicky-treba napisat,aby si kupili Fantaziu :o) A inac,drzim palce!! Autorovy-> to je uplne normalna depka,na to pomaha lahnut si na dialnicu (depka cloveka prejde cca. do dvoch minut).A mozno sa tu naozaj fantastike velmi nerozumieme,ale v kazdom pade vieme co sa nam paci citat,tak to davame dost nahlas najavo :o)...A ako si si vsimol,vlastne vsetci kritizovali jedno: kratky rozsah,takze nebolo mozne rozohrat absolutne nic.Rozsahovo to bolo niekde na urovni minipoviedky,co nie je prave najlepsi format pre akciu.
19.10.2006
xius
*rozkosnicky beha prstami po nedotkunej klavesnici* ooooomg, ako sa moje utrapene vnutro musi premahat, aby nechrlilo siru a ohen :) ...unika mi preco si to sem vlastne poslal... aj keby sme videli/citali spomenuty 100 stranovy literarny poklad, clovece, toto by ho zhodilo... stylovo ti chyba cokolvek typicke, takto pise kazdy stredoskolak s aspon priemernou stylistickou schopnostou, chce to rysy, vynimocnost, be cool :) ...plus nekonzistentnost... no nic, tvorit vety vies, maju zmysel, dokonca aj ako celok :P a to je nahodou vykon... len to chce stavu... btw: zdravim kolektivne vedomie scifi.sk ;)
21.10.2006
*rozkosnicky beha prstami po nedotkunej klavesnici* ooooomg, ako sa moje utrapene vnutro musi premahat, aby nechrlilo siru a ohen :) ...unika mi preco si to sem vlastne poslal... aj keby sme videli/citali spomenuty 100 stranovy literarny poklad, clovece, toto by ho zhodilo... stylovo ti chyba cokolvek typicke, takto pise kazdy stredoskolak s aspon priemernou stylistickou schopnostou, chce to rysy, vynimocnost, be cool :) ...plus nekonzistentnost... no nic, tvorit vety vies, maju zmysel, dokonca aj ako celok :P a to je nahodou vykon... len to chce stavu... btw: zdravim kolektivne vedomie scifi.sk ;)
21.10.2006