Akteriáni - Prológ
Zem v roku 2237 sa rozhodne nepodobá na tú v súčastnosti. Všetko živé je pod nadvládou Akteriánov. A toto všetko vďačia ich jedinečnému plánu: najprv oslabili ľudí a nakoniec aj samotných Alediánov, aby tak mohli nerušene dobyť ďalší zo stovky svetov.
Už odnedávna niektorí ľudia tvrdili, že raz príde čas, keď všetko ľudstvo vyhynie a nastolí sa nový poriadok ‒ Armagedon. Okrem nich však tomu nikto iní neveril. Čas však ukázal, že mali pravdu. Síce to nedopadlo tak, ako si predstavovali, ale v podstate sa stalo to, čo predpovedali.
Začiatkom roku 2112 sa vedcom podaril prevratný experiment ‒ implementácia ľudskej DNA do zvieracej. Títo „mutanti“, ako ich mnohí nazývali, mali slúžiť ako lacná pracovná sila, za ktorú netreba zaplatiť ani halier. A keď sa im niečo stane, alebo nedajbože zomrú, vyrobia nové. Vždy sa ozývali hlasy, že s ľudskou morálkou to ide dolu vodou. Toto to len potvrdilo.
Nasledujúce roky boli bolestivými skúškami ako ľudského spoločenstva, tak aj novej rasy. Kríženci sa všemožne snažili zaradiť do všedného života, ostatní ich však rezolútne odmietali. A s pribúdajúcimi rokmi to bolo čoraz horšie a horšie, lebo ich počet rástol závratnou rýchlosťou; vedci akosi pozabudli na odstránenie ich prirodzenej schopnosti rozmnožovať sa. Vlády po celom svete sa rozhodli túto nezvládateľnú situáciu okamžite riešiť. Na okraji každého väčšieho mesta vytvorili rozsiahle izolované pásma, kde mali údajne žiť. V skutočnosti to však nebolo nič iné, než getá, o ktoré sa nikto nestaral a boli ponechané napospas osudu. Bola len otázka času, kedy sa toto novovzniknuté spoločenstvo vzbúri a uvrhne svet do občianskej vojny.
Ten čas prišiel 1.1.2148. Alediáni, ako si sami vraveli, sa postavili na odpor politickému zriadeniu, ktoré však nemienilo ustúpiť. Nasledovali dlhé dva roky krutých vojen a krviprelievania, počas ktorých neostal kúsok zeme nepoliaty krvou. Už po prvých mesiacoch konfliktu bolo jasné, že ľudia nemajú šancu zvíťaziť, a tak ponúkli Alediánom prímerie. Tí však boli príliš pohltení pomstou a namiesto toho pokračovali ďalej vo vyvražďovaní.
Zvrat nastal až v roku 2150, keď 21.4. bola podpísaná kapitulácia ľudí, ktorá ich uvrhla do rovnakých podmienok, v akých museli žiť Aleadiáni. Ľudská populácia bola na pokraji vyhynutia a napomáhal im k tomu aj zákon, ktorý prísne reguloval počet narodených detí za mesiac.
Už by sa mohlo zdať, že Alediánom svitli nové, lepšie časy. Bohužiaľ, opak bol pravdou. Spočiatku sa to javilo ako neschopnosť zopár žien porodiť dieťa, lenže neskôr sa ukázalo, že to postihlo celú populáciu. Vedci zistili, že dôvodom tejto fatálnej chyby je vrodená genetická chyba v DNA každom jednom Alediánovi. Ich stvoritelia totiž pred mnohými rokmi zakomponovali do ich genetickej štruktúry chybu, ktorá by po určitom počte generácií znemožnila ich rozmnožovanie. Trvalo niekoľko rokov, kým sa prišlo na to, že len ich zvieracia časť DNA je poškodená a tá ľudská ostala nedotknutá. Inými slovami, jedinou možnosťou, ako zabezpečiť, aby sa rodili ďalšie deti, bolo, aby sa Alediánske ženy „spárili“ s ľudskými mužmi. Reakcia Alediánskej vlády bola možno trochu prehnaná, ale za danej situácie pochopiteľná ‒ okamžitý zákaz akýkoľvek styk s ľuďmi (to pre prípad, že by sa našlo zopár zúfalcov, ktorí by sa o to pokúsili) a nariadenie vedcom, aby okamžite našli inú možnosť, ako tejto pohrome predísť. Odpoveď bola okamžitá a stručná ‒ neexistuje iná možnosť. Rozsah poškodenia genetickej štruktúry bol príliš veľký na to, aby sa dal zvrátiť a len ľudia mali kompatibilnú DNA. Odpoveď vlády bola tentokrát omnoho razantnejšia - trest smrti pre toho, kto sa pokúsi k ľuďom čo i len priblížiť. To isté platilo aj spätne.
Nastala dokonalá izolácia dvoch odlišných kultúr a rás, pričom jedna nemohla prežiť bez tej druhej. Paradox, ktorý si časom začalo uvedomovať čoraz viac Alediánov. Tlak verejnej mienky na zrušenie tohto nezmyselného zákona bol čoraz väčší, čo nakoniec vyústilo k jeho zániku. Podstatné víťazstvo nad byrokraciou. To, ako to nakoniec dopadne, bola už druhá vec. Lenže vyskytol sa ešte jeden problém, omnoho väčší, o ktorom nikto nemal ani tušenia...
Celé toto „divadlo“ malo aj svojich režisérov. Boli nimi Akteriáni, mimozemská rasa dobyvateľov svetov. Od prvého vytvorené Alediana po zrušenie zákazu v tom mali po celý ten čas prsty. Bolo teda načase ukázať sa svetu. Ukázať mu jeho nových vládcov. Samozrejme, nikto ich neprijal dobrovoľne. Ale zničenie 90% povrchu planéty donutil rýchlo zmenil názor každého. Akteriáni sa ujali vlády a nastolili diktatúru dovtedy nevídanú. Jej prísnosť bola vyslovene pedantná. Najviac podozrivý však bol opätovný zákaz rozmnožovania sa Aledináov s ľuďmi a naopak. Bol ale trochu zmiernený, pretože sa mohli spolu stretávať, ale nesmeli spolu nadväzovať vzťahy. Dokonca láska bola klasifikovaná ako trestný čin a hrozilo za ňu doživotné väzenie. To mnohí odradilo od stretávania sa navzájom, avšak niektorých nie, a tí skončili presne tak, ako hovorí zákon ‒ do smrti v cele.
Problém neschopnosti otehotnenia Alediánskych žien s vlastnou rasou vyriešili Akteriáni elegantným spôsobom. Jednoducho ich začali klonovať. Alediánom to nebolo po vôli, ale nemali na výber. Pokiaľ chceli prežiť, museli sa podvoliť.
Zem v roku 2237 sa rozhodne nepodobá na tú v súčastnosti. Všetko živé je pod nadvládou Akteriánov. A toto všetko vďačia ich jedinečnému plánu: najprv oslabili ľudí a nakoniec aj samotných Alediánov, aby tak mohli nerušene dobyť ďalší zo stovky svetov.
Ako to už však v skutočnosti býva, nič netrvá večne a je len tak otázkou času, kedy sa to všetko zmení...
Peter Henkel
Diskusia
xius
Zahodit prolog. Ja nechapem, preco to ludia robite. :/ Odhalit vsetky skutocnosti hned na zaciatku? Jednak je to priserna tuctova nuda, ktora krici nie prilis uveritelnymi faktami (och, jasne, scifi je o fantazii, ale imo by sa mala opierat o logiku, hoci len o "selsky rozum", pripada mi nedomyslene, ze sa nevedelo o planovanej chybe v dna aledianov... a je tam toho viac, to je uz ale chyba prologov...) a druhak: odhalovat fakty postupne, podla moznosti nie nudne, poskytuje uplne ine moznosti. Ako krasne sa dalo na citatela v jednej chvili vypalit, ze hlavny hrdina nie je clovek... No co. Dalsi prolog. Rovnaky ako vsetky ostatne. Neverim, ze mas pokracovanie, spravidla neexistuju, ak ano, bojim, ze nedosiahne kvalit, ake si si vysnival... a sice prave kvoli existencii prologu.
28.06.2007
Zahodit prolog. Ja nechapem, preco to ludia robite. :/ Odhalit vsetky skutocnosti hned na zaciatku? Jednak je to priserna tuctova nuda, ktora krici nie prilis uveritelnymi faktami (och, jasne, scifi je o fantazii, ale imo by sa mala opierat o logiku, hoci len o "selsky rozum", pripada mi nedomyslene, ze sa nevedelo o planovanej chybe v dna aledianov... a je tam toho viac, to je uz ale chyba prologov...) a druhak: odhalovat fakty postupne, podla moznosti nie nudne, poskytuje uplne ine moznosti. Ako krasne sa dalo na citatela v jednej chvili vypalit, ze hlavny hrdina nie je clovek... No co. Dalsi prolog. Rovnaky ako vsetky ostatne. Neverim, ze mas pokracovanie, spravidla neexistuju, ak ano, bojim, ze nedosiahne kvalit, ake si si vysnival... a sice prave kvoli existencii prologu.
28.06.2007
jurinko
xius: zas musim suhlasit.
Uplne si viem predstavit, ako autorovi, ked nad tym rozmyslal, myslou behali brutalne opisy bojov ludi vs NiecoAkoLudiaSoZvieracimiAtrib utmi (Gemmellove Joinings su uzasne v tomto) a nosna myslienka pribehu O Zakazanej Laske Medzi Clovekom A Mutanticou Na Pozadi Vesmirneho Konfliktu. Skoda, ze to skoncilo prologom. Dal som 2
28.06.2007
xius: zas musim suhlasit.
Uplne si viem predstavit, ako autorovi, ked nad tym rozmyslal, myslou behali brutalne opisy bojov ludi vs NiecoAkoLudiaSoZvieracimiAtrib utmi (Gemmellove Joinings su uzasne v tomto) a nosna myslienka pribehu O Zakazanej Laske Medzi Clovekom A Mutanticou Na Pozadi Vesmirneho Konfliktu. Skoda, ze to skoncilo prologom. Dal som 2
28.06.2007
Peter Henkel
Prológ som napísal preto, aby som odhalil pozadie celého príbehu a nie preto, aby som tu vyrozprával celý príbeh.
A pokračovanie už mám - zo zatiaľ plánovaných 13. kapitol mám 4 a na 5. pracujem, takže dont worry boys :-)
30.06.2007
Prológ som napísal preto, aby som odhalil pozadie celého príbehu a nie preto, aby som tu vyrozprával celý príbeh.
A pokračovanie už mám - zo zatiaľ plánovaných 13. kapitol mám 4 a na 5. pracujem, takže dont worry boys :-)
30.06.2007
xius
Peter Henkel: No prave, je zbytocny, ba chybny. Odhalil si skutocnosti, ktore si tympadom vyskrtol zo svojich zbrani. Som zvedavy... velmi. Lebo ak to bude take, ako kazdy dosledok prologu, tak hm, nezavidim...
30.06.2007
Peter Henkel: No prave, je zbytocny, ba chybny. Odhalil si skutocnosti, ktore si tympadom vyskrtol zo svojich zbrani. Som zvedavy... velmi. Lebo ak to bude take, ako kazdy dosledok prologu, tak hm, nezavidim...
30.06.2007
SARS
Pravda, pravda. Samostatné prológy sú úplne zbytočné, pretože pre nás (čitateľa) je dôležitejší dej, než v akom pohnutom svete sa odohráva (to je až na druhom mieste ;). Malá rada pre autora, skús si niečo prečítať o biotechnológiach. Rok 2112 ma skutočne dorazil. Technológia implementácie ľudskej DNA (génov) do zvieracej (inej ako ľudskej) je známa skor 30 rokov ;). V súčastnosti vytvoreniu Alediánov bráni iba bioetika, ktorej problém si tiež naznačil. Inak neinšpiroval si sa R.U.R.?
02.07.2007
Pravda, pravda. Samostatné prológy sú úplne zbytočné, pretože pre nás (čitateľa) je dôležitejší dej, než v akom pohnutom svete sa odohráva (to je až na druhom mieste ;). Malá rada pre autora, skús si niečo prečítať o biotechnológiach. Rok 2112 ma skutočne dorazil. Technológia implementácie ľudskej DNA (génov) do zvieracej (inej ako ľudskej) je známa skor 30 rokov ;). V súčastnosti vytvoreniu Alediánov bráni iba bioetika, ktorej problém si tiež naznačil. Inak neinšpiroval si sa R.U.R.?
02.07.2007
Peter Henkel
SARS: Ja píšem predovšetkým pre zábavu, čo však neznamená, že kašlem na logiku príbehu, len sa nezaoberám až tak detailami. A nie, neinšpiroval som sa R.U.R.om, pretože som ho ani nečítal.
03.07.2007
SARS: Ja píšem predovšetkým pre zábavu, čo však neznamená, že kašlem na logiku príbehu, len sa nezaoberám až tak detailami. A nie, neinšpiroval som sa R.U.R.om, pretože som ho ani nečítal.
03.07.2007
SARS
Peto, ani som nečkakal, že ti za písanie platia ;). Ignorovať detaily i prostredie, o ktorom píšeš nie je dobrý nápad. Samozrejme príbeh a charaktery sú hlavné ingrediencie poviedky, ale detaily a vedomostné chyby (nenaštuduješ si problematiku) sú korením. Ja osobne mám rád korenenú polievku. PS: Viem, že nebudeš kopírovať niečo čo si čítal. Iba upozorňujem na neoriginalitu diela (PS-ko môžeš ignorovať)
03.07.2007
Peto, ani som nečkakal, že ti za písanie platia ;). Ignorovať detaily i prostredie, o ktorom píšeš nie je dobrý nápad. Samozrejme príbeh a charaktery sú hlavné ingrediencie poviedky, ale detaily a vedomostné chyby (nenaštuduješ si problematiku) sú korením. Ja osobne mám rád korenenú polievku. PS: Viem, že nebudeš kopírovať niečo čo si čítal. Iba upozorňujem na neoriginalitu diela (PS-ko môžeš ignorovať)
03.07.2007
Peter Henkel
Som len začínajúci spisovateľ, takže chyby budem robiť určite. Navyše ešte len zisťujem čo mi ide najlepšie, takže sa vopred ospravedlňujem. Každopádne, ak na ne poukážete, určite ich opravím. Pravdupovediac som dúfal, že sa ozve niekto, ktorému bude niečo vadiť. Konštruktívnej kritiky nie je nikdy dosť :-)
03.07.2007
Som len začínajúci spisovateľ, takže chyby budem robiť určite. Navyše ešte len zisťujem čo mi ide najlepšie, takže sa vopred ospravedlňujem. Každopádne, ak na ne poukážete, určite ich opravím. Pravdupovediac som dúfal, že sa ozve niekto, ktorému bude niečo vadiť. Konštruktívnej kritiky nie je nikdy dosť :-)
03.07.2007
jurinko
Inak, ako tiez zacinajuci a nadsenecky pisatel (spisovatel je asi moc silne slovo) si myslim, ze hodnotenie pozostava z dvoch casti: objektivnej (slovosled, gramatika, ...) a subjektivnej (prislo mi to okukane, neoriginalne, autor nech sa ide zahrabat... a pod.). A kym ta objektivna cast je naozaj dolezita, to subjektivne sa moze tak velmi lisit, ze by som sa tym prilis nezatazoval (vzdy sa najde niekto, kto tvoje dielo bude chvalit, ako aj niekto, kto ta zvozi pod ciernu zem). Takze tieto nase hodnotenia ber so zdravou mierou rezervy ;-)
[aj ja ich tak beriem :D]
03.07.2007
Inak, ako tiez zacinajuci a nadsenecky pisatel (spisovatel je asi moc silne slovo) si myslim, ze hodnotenie pozostava z dvoch casti: objektivnej (slovosled, gramatika, ...) a subjektivnej (prislo mi to okukane, neoriginalne, autor nech sa ide zahrabat... a pod.). A kym ta objektivna cast je naozaj dolezita, to subjektivne sa moze tak velmi lisit, ze by som sa tym prilis nezatazoval (vzdy sa najde niekto, kto tvoje dielo bude chvalit, ako aj niekto, kto ta zvozi pod ciernu zem). Takze tieto nase hodnotenia ber so zdravou mierou rezervy ;-)
[aj ja ich tak beriem :D]
03.07.2007
Peter Molnár (Posledný vzdušný pirát Zemplína)
Vykrádačka Wellsa, X-Menov, všetkého možného... Vhodné pre B-čkový film v hlavnej úlohe s nejakou svalnatou akčnou postavou, obľúbenou v 80.-tych rokoch... :-)
22.08.2007
Vykrádačka Wellsa, X-Menov, všetkého možného... Vhodné pre B-čkový film v hlavnej úlohe s nejakou svalnatou akčnou postavou, obľúbenou v 80.-tych rokoch... :-)
22.08.2007
Peter Molnár (Posledný vzdušný pirát Zemplína)
A tí mimozemšťania v závere - OMG ! Béčko ako vyšité - ba priam Dčko ! Nezabudni tam dodať rotačné guľomety, polonahé krásky.. Počkaj - môžeš prihodiť aj hip-hop a túningované káry + matrixovská bojová choreografia ! Potom to bude vskutku skvostný základ pre filmové spracovanie tvojej poviedky "dlhého spoilerového prológu" ! ;-)
22.08.2007
A tí mimozemšťania v závere - OMG ! Béčko ako vyšité - ba priam Dčko ! Nezabudni tam dodať rotačné guľomety, polonahé krásky.. Počkaj - môžeš prihodiť aj hip-hop a túningované káry + matrixovská bojová choreografia ! Potom to bude vskutku skvostný základ pre filmové spracovanie tvojej poviedky "dlhého spoilerového prológu" ! ;-)
22.08.2007
Peter Molnár (Posledný vzdušný pirát Zemplína)
V tom pokračovaní to už začína byť zaujímavejšie. Možno zmením názor. :-)
04.12.2007
V tom pokračovaní to už začína byť zaujímavejšie. Možno zmením názor. :-)
04.12.2007