Veštba
Nájomný vrah si pred popravou svojej obete nechá vyveštiť svoj osud. Netuší, že osud mu už viac nie je priaznivo naklonený...
Veštba
„Vešti mi z ruky, dievča,“ ozval sa hlas z tmy.
„Platí sa vopred, vojak.“ súhlasila veštica.
„Samozrejme. Peniaze nevyhodím nadarmo. Ide o tebe dobrá zvesť. Dokonca som počul, že vieš predpovedať osud Bohov.“
„To sa hádam ani nedá.“ V jej hlase zaznelo ľahké pobavenie a v tej tme nemohla zbadať, ako vojak spokojne prikývol. Bol rád, že ho podceňovala, aspoň bude menej obozretná.
Vo svetle jedinej sviečky zobrala jeho tvrdú dlaň do svojej malej. Druhou rukou blúdila po jeho čiarach. Tma zmizla a takisto zmizol jej príbytok. Bola na cestách a vedľa nej kráčal muž. Videla ho bojovať a začala mať strach. Spoznávala ho.
„Nie si obyčajný vojak. Nebojuješ za nijakého kráľa ani nikomu nepatríš. Zabíjaš za peniaze, ale nie je to nijako často. Tvoja rodina ťa zbožňuje a čoskoro sa ešte rozrastie o dvojičky.“
Na mužovej tvári sa rozlial šťastný úsmev. Po veľmi dlhej dobe sa nedokázal ubrániť citom. Svoje deti, aj tie nenarodené, veľmi miloval. Ona jeho city nevidela. Bola zaplavená obrazmi z jeho života.
„Dnes dokončíš svoju cestu, pretože si ma prišiel zabiť.“ Hlas sa jej ani nezachvel. „Ty si najlepší zabijak, akého našli. Každú úlohu si až do dneška dokončil.“
Vytrhol sa jej a jedným plynulým pohybom vytiahol dlhý nôž a pritlačil ho vedme na krk.
„Neboj, ani to nepocítiš. Aspoň tak sa ti odvďačím za správu o mojich nenarodených detoch. Ak bude jedno z nich dievčatko, dám mu meno po tebe. Neviem, kto ma najal, ale platil kráľovsky. Musí to byť niekto veľmi mocný, len nechápem, prečo sa ťa potrebuje zbaviť. Zbohom.“
No posledné slovo ani nestačil dokončiť a jeho zmysly ho varovali. Niečo nie je v poriadku. Stojí tu taká kľudná, vôbec sa ho nebojí. A zrazu pocítil, že niekto stojí za ním. Musí dokončiť, pre čo prišiel, no jeho inštinkty ho zradili. Odtiahol nôž, vytiahol meč a otočil sa. Žiaden človek by to rýchlejšie nedokázal. Za ním stála neozbrojená postava s maskou na tvári a nehýbala sa. Ešte pred chvíľou tam určite nebola, teraz to však bolo jedno, musel sa sústrediť na jej zabitie. Hodil neznámemu do tváre nôž a okamžite urobil výpad na brucho. Počítal, tak ako mnoho krát, že reflexne si bude jeho protivník kryť tvár a on ho bez problémov prepichne. Stalo sa niečo iné. Zahalená bytosť, lebo už si bol istý, že to nie je človek, spravila malý a rýchly úkrok, nôž smerujúci tentoraz neškodne vedľa jej hlavy bez toho aby sa naň pozrela, zachytila v lete. Ním potom odklonila meč smerujúci na brucho a skrútila ho proti pohybujúcemu sa vojakovmu telu. Ten sa len bezmocne prizeral, ako sa pri rýchlom výpade napichol na svoj vlastný meč.
Odkedy povedal „zbohom“ uplynulo len pol nádychu. Teraz ležal na zemi ako bezmocný chrobák prepichnutý špendlíkom. On, najlepšie trénovaný nájomný vrah Uerthu.
„Kto si?“ zazneli klasické slová umierajúceho, ktorý svojho súpera nikdy predtým nevidel.
„Bol som tu tesne pred tebou.“ Znela odpoveď. „Okrem iného mi dievča vyveštilo, že ju dnes zachránim. Zbohom.“
Neznámy sa pred odchodom ešte otočil ku dievčaťu. „Tvoj život je pre mňa príliš cenný.“
„Asi áno. A ďakujem Smrť.“ Rozlúčila sa vedma. Tieto slová však už mŕtvy vojak nepočul.
Culter
Diskusia
jurinko
Dajme tomu, ze to budem hodnotit ako mikropoviedku (co by som tiez nemusel, pretoze to je iba jedna akcna scena). Ako mikropoviedka ma to nicim moc nezaujalo. Chlapik prisiel niekoho zabit a neuspel a ako to uz byva, ked neuspel, zomrel on. A co? Smrt ako personifikovana postava by tiez mohla zabijat nejako menej ludsky, nie nozom a mecom. Aj ked chapem, ze potom by to nebola taka sranda, keby luskla prstami a chlapika by skantrila mozgova mrtvica.. Takze v podstate sme zasa na zaciatku: Cely pseudopribeh bol iba ramom, ktory bol nepodstatny, pretoze tym podstatnym (obrazom) bola akcna scena. A sak ta nebola napisana az tak zle. Dal som 6
06.10.2010
Dajme tomu, ze to budem hodnotit ako mikropoviedku (co by som tiez nemusel, pretoze to je iba jedna akcna scena). Ako mikropoviedka ma to nicim moc nezaujalo. Chlapik prisiel niekoho zabit a neuspel a ako to uz byva, ked neuspel, zomrel on. A co? Smrt ako personifikovana postava by tiez mohla zabijat nejako menej ludsky, nie nozom a mecom. Aj ked chapem, ze potom by to nebola taka sranda, keby luskla prstami a chlapika by skantrila mozgova mrtvica.. Takze v podstate sme zasa na zaciatku: Cely pseudopribeh bol iba ramom, ktory bol nepodstatny, pretoze tym podstatnym (obrazom) bola akcna scena. A sak ta nebola napisana az tak zle. Dal som 6
06.10.2010
kAnYs
No, vzhladom na to ze ja moc nemam v oblube detailne niekolkovetne opisu subojov, ktore mi davaju pocit akoby cely suboj bol v zdlhavom slow-mo... nenadchol ma. Suboj ma byt svizny, a aj opis sa da napisat svizne. Kratke uderne vety medzi opismi nahustenymi suvetiami. Vety typu "Zahalená bytosť, lebo už si bol istý, že to nie je človek, spravila malý a rýchly úkrok, nôž smerujúci tentoraz neškodne vedľa jej hlavy bez toho aby sa naň pozrela, zachytila v lete." su na to co opisuju v suboji priliz dlhe IMHO. Stacilo by "Zahalena bytost uskocila a pakom ruky schmatla rutiaci sa noz." Inak, ako jurinko povedal prazdne, pointa slaba a nevyrazna. 5.
06.10.2010
No, vzhladom na to ze ja moc nemam v oblube detailne niekolkovetne opisu subojov, ktore mi davaju pocit akoby cely suboj bol v zdlhavom slow-mo... nenadchol ma. Suboj ma byt svizny, a aj opis sa da napisat svizne. Kratke uderne vety medzi opismi nahustenymi suvetiami. Vety typu "Zahalená bytosť, lebo už si bol istý, že to nie je človek, spravila malý a rýchly úkrok, nôž smerujúci tentoraz neškodne vedľa jej hlavy bez toho aby sa naň pozrela, zachytila v lete." su na to co opisuju v suboji priliz dlhe IMHO. Stacilo by "Zahalena bytost uskocila a pakom ruky schmatla rutiaci sa noz." Inak, ako jurinko povedal prazdne, pointa slaba a nevyrazna. 5.
06.10.2010
Ján Onofrej
súhlasím s jurinkom, podstatou bola akčná scéna ...a zase súhlasím s kanysom, opis bol pridlhý na to, že to trvalo "pol nádychu", extrémna rýchlosť inak v pohode, beriem to, že je to fantasy ...a detail :) síce u mňa je boj/šerm profesionálna deformácia ale aj tak...predstavujem si to...vytiahnem nôž...keďže to chcem urobiť poriadne, predpokladám pravou rukou...vzápätí sa otáčam a idem tasiť meč...ktorou rukou ak mám v pravej nôž? ak ho mám v ľavej, prečo som šiel niekoho zabíjať nožom v ľavej? zvyšok techniky neriešim, desaťkrát som už tú časť komentáru vymazal a nechcem tu ťahať techniku....dávam 5
06.10.2010
súhlasím s jurinkom, podstatou bola akčná scéna ...a zase súhlasím s kanysom, opis bol pridlhý na to, že to trvalo "pol nádychu", extrémna rýchlosť inak v pohode, beriem to, že je to fantasy ...a detail :) síce u mňa je boj/šerm profesionálna deformácia ale aj tak...predstavujem si to...vytiahnem nôž...keďže to chcem urobiť poriadne, predpokladám pravou rukou...vzápätí sa otáčam a idem tasiť meč...ktorou rukou ak mám v pravej nôž? ak ho mám v ľavej, prečo som šiel niekoho zabíjať nožom v ľavej? zvyšok techniky neriešim, desaťkrát som už tú časť komentáru vymazal a nechcem tu ťahať techniku....dávam 5
06.10.2010
Zlatica Málusová
Nebudem sa v poviedke vŕtať, cítim v nej istú ucelenosť a preto sa domnievam, že zmena detailu by tú ucelenosť narušila. Moji vážení kolegovia opis bleskovej scény, ak dobre čítam ich príspevok, posudzujú ako nevyhovujúci. No.. slovným opisom sa akákoľvek blesková scéna pri jej čítaní pretiahne, veď akože ináč, ale fantázia čitateľ si ju potom podľa popísaného návodu prehrá v tom správnom tempe, má ten výjav pred očami ako na filmovom plátne. Ja dávam 8 iba kvôli prílišnej jednoduchosti deja. o
06.10.2010
Nebudem sa v poviedke vŕtať, cítim v nej istú ucelenosť a preto sa domnievam, že zmena detailu by tú ucelenosť narušila. Moji vážení kolegovia opis bleskovej scény, ak dobre čítam ich príspevok, posudzujú ako nevyhovujúci. No.. slovným opisom sa akákoľvek blesková scéna pri jej čítaní pretiahne, veď akože ináč, ale fantázia čitateľ si ju potom podľa popísaného návodu prehrá v tom správnom tempe, má ten výjav pred očami ako na filmovom plátne. Ja dávam 8 iba kvôli prílišnej jednoduchosti deja. o
06.10.2010
Stano Lacko
Jan Galik: To si pis ze si to niekto precita, ved si v sekcii poviedok ;-)
Co sa tyka rychlosti no ono sa to da tak aj tak.
Zlatica, kedy posles nieco nove?
06.10.2010
Jan Galik: To si pis ze si to niekto precita, ved si v sekcii poviedok ;-)
Co sa tyka rychlosti no ono sa to da tak aj tak.
Zlatica, kedy posles nieco nove?
06.10.2010
Zlatica Málusová
Prosím o prepáčenie, chcem reagovať na Stanovu otázku, je to mimo tému diskusie, ale na scifi sk nie je, bohužiaľ, priestor pre takú všeobecnú diskusiu. Takže k otázke, nie som rozhodnutá kedy, ak by mal príspevok ležať 3-4 mesiace, než bude uverejnený, nie je to pre mňa prijateľné, to ako keby som tvorila do šuplíka. Systém v uverejňovaní, ktorý tu momentálne panuje, nie je dobrý. Stano, vytvorte čosi ako burzu nápadov. viac hláv, viac rozumu, to nemusí byť pre scifi.sk márne.
06.10.2010
Prosím o prepáčenie, chcem reagovať na Stanovu otázku, je to mimo tému diskusie, ale na scifi sk nie je, bohužiaľ, priestor pre takú všeobecnú diskusiu. Takže k otázke, nie som rozhodnutá kedy, ak by mal príspevok ležať 3-4 mesiace, než bude uverejnený, nie je to pre mňa prijateľné, to ako keby som tvorila do šuplíka. Systém v uverejňovaní, ktorý tu momentálne panuje, nie je dobrý. Stano, vytvorte čosi ako burzu nápadov. viac hláv, viac rozumu, to nemusí byť pre scifi.sk márne.
06.10.2010
Stano Lacko
Zlatica:
Hlavne menu Diskusie - Vytvor novu temu - Sekcia Vseobecne
a mozes vytvorit temu na uplne lubuvolnu temu aku len chces. No, jednemu typkovi sme uz dali ban, vsak si ho pametate, temy ako Jezis, Dobro a podobne ;-)
06.10.2010
Zlatica:
Hlavne menu Diskusie - Vytvor novu temu - Sekcia Vseobecne
a mozes vytvorit temu na uplne lubuvolnu temu aku len chces. No, jednemu typkovi sme uz dali ban, vsak si ho pametate, temy ako Jezis, Dobro a podobne ;-)
06.10.2010
jurinko
Zlatica, momentalne sa pridavaju 2 poviedky tyzdenne, pricom su na plane poviedky cca do konca novembra. Co, vzhladom na to, ze dnes je 7.10. rozhodne nie su 3 a uz vobec nie 4 mesiace. Tak sa nevyhovaraj a nieco posli.
07.10.2010
Zlatica, momentalne sa pridavaju 2 poviedky tyzdenne, pricom su na plane poviedky cca do konca novembra. Co, vzhladom na to, ze dnes je 7.10. rozhodne nie su 3 a uz vobec nie 4 mesiace. Tak sa nevyhovaraj a nieco posli.
07.10.2010
Aldeberan
jurinko: hm, to je dobré, plánujem prr písaní bakalárky relaxovať písaním, resp. dopisovaním poviedok :)
07.10.2010
jurinko: hm, to je dobré, plánujem prr písaní bakalárky relaxovať písaním, resp. dopisovaním poviedok :)
07.10.2010
kAnYs
@Zlatica: pevne verim tomu ze sa da najst balanc medzi sviznostou a opisom :) Jasne, ze to nebude ako akcny film. O tom sa nebavime. Moze to ale byt sviznejsie ako tu. @jurinko: daj jej :)
08.10.2010
@Zlatica: pevne verim tomu ze sa da najst balanc medzi sviznostou a opisom :) Jasne, ze to nebude ako akcny film. O tom sa nebavime. Moze to ale byt sviznejsie ako tu. @jurinko: daj jej :)
08.10.2010
draculin
Minipoviedka, ktora ale zlyhala na tom, co ma byt prave u minipoviedky silnou strankou.
Jedina akcna scena je neakcna: rychle pohyby ruky a meca opisane dlhymi a pomalymi vetami?
Cele je to postavene na pointe, ktora je vsak dost nelogicka. Vrah si necha precitat buducnost, cim sa prezradi? Zachranca, ktory zachranuje len preto,ze mu to niekto vyvestil?
Ale samotny napad, ako by sa vestica, ktora vidi buducnost branila vrazde o ktorej by vedela ze pride nie je zly. Len by chcel trosku logiky a ine spracovanie :)
08.10.2010
Minipoviedka, ktora ale zlyhala na tom, co ma byt prave u minipoviedky silnou strankou.
Jedina akcna scena je neakcna: rychle pohyby ruky a meca opisane dlhymi a pomalymi vetami?
Cele je to postavene na pointe, ktora je vsak dost nelogicka. Vrah si necha precitat buducnost, cim sa prezradi? Zachranca, ktory zachranuje len preto,ze mu to niekto vyvestil?
Ale samotny napad, ako by sa vestica, ktora vidi buducnost branila vrazde o ktorej by vedela ze pride nie je zly. Len by chcel trosku logiky a ine spracovanie :)
08.10.2010
katka (Anonym)
Wooow, vyborne... palec hore..
08.10.2010
Wooow, vyborne... palec hore..
08.10.2010
Culter
Na vysvetlenie: len som chcel vytrestať niekoho, kto ubližuje druhým, v tomto prípade to bol nájomný vrah. A kto sa na to hodí najlepšie, ako samotná Smrť? (Alebo jej stelesnenie, kto čítal Pierca Anthonyho a jeho Inkarnácie nesmrteľnosti, vie o čom hovorím) Tak si aspoň predstavujem Božiu spravodlivosť. Ak niekto ubližuje druhým, odplata by sa mu mala vrátiť v podobnej forme. Celý príbeh som chce vypiontovať práve zistením, že vedmu prišla zachrániť Smrť, ktorá si tam bola pre nejakú veštbu...či to vyšlo, neviem, ale v každom prípade sa teším tomu, koľko veľa ľudí si to prečítalo. (Zatiaľ môj osobný svetový rekord) Nabudúce sa budem snažiť zlepšiť. Čau.
08.10.2010
Na vysvetlenie: len som chcel vytrestať niekoho, kto ubližuje druhým, v tomto prípade to bol nájomný vrah. A kto sa na to hodí najlepšie, ako samotná Smrť? (Alebo jej stelesnenie, kto čítal Pierca Anthonyho a jeho Inkarnácie nesmrteľnosti, vie o čom hovorím) Tak si aspoň predstavujem Božiu spravodlivosť. Ak niekto ubližuje druhým, odplata by sa mu mala vrátiť v podobnej forme. Celý príbeh som chce vypiontovať práve zistením, že vedmu prišla zachrániť Smrť, ktorá si tam bola pre nejakú veštbu...či to vyšlo, neviem, ale v každom prípade sa teším tomu, koľko veľa ľudí si to prečítalo. (Zatiaľ môj osobný svetový rekord) Nabudúce sa budem snažiť zlepšiť. Čau.
08.10.2010
draculin
Nuz tak neviem,ci to vysvetlenie skor neuskodilo :) Smrt ktora si musi dat citat buducnost?? No budiz,ale mne to pripada ako vodnik, ktory si kupuje susicku pradla :)
A ked ma ist o trest - aj citatel musi chapat, ze to je TREST za nieco a ze potrestany si to zasluzil.Toto tu citit nebolo,proste nejaky najomny vrah zomrel,nic viac.V minipoviedke sa vacsinou musi pracovat s urcitymi klise a archetypmi,z dovodu priestoru.Ale najomny vrah je caste klise - no zdaleka nie vzdy negativne.Ale neva. Len pis dalej :)
08.10.2010
Nuz tak neviem,ci to vysvetlenie skor neuskodilo :) Smrt ktora si musi dat citat buducnost?? No budiz,ale mne to pripada ako vodnik, ktory si kupuje susicku pradla :)
A ked ma ist o trest - aj citatel musi chapat, ze to je TREST za nieco a ze potrestany si to zasluzil.Toto tu citit nebolo,proste nejaky najomny vrah zomrel,nic viac.V minipoviedke sa vacsinou musi pracovat s urcitymi klise a archetypmi,z dovodu priestoru.Ale najomny vrah je caste klise - no zdaleka nie vzdy negativne.Ale neva. Len pis dalej :)
08.10.2010
Aldeberan
no, konečne som si to prečítal. Celkom fajn, celkom fajn... dal som 7. Pointa bola trošku prehnaná (over-the-top). Celkom b ystačilo, keby to bol nejaky smrteľny namakany superchlapik, ktorý by to dievča zachránil len preto, že mu to vyveštila. Pekná pointa, klasická otázka ci je osud predurcený alebo si ho tvoríme sami, v citatelovi to zanechá pocit, že dnes použil svoj mozog. Takto to vyšumelo do prázdna. Pritom imho stačí vymazať poslednú vetu a dal by som 8 a sukromne by som si myslel, že to bolo tak za 8,5 :)
11.10.2010
no, konečne som si to prečítal. Celkom fajn, celkom fajn... dal som 7. Pointa bola trošku prehnaná (over-the-top). Celkom b ystačilo, keby to bol nejaky smrteľny namakany superchlapik, ktorý by to dievča zachránil len preto, že mu to vyveštila. Pekná pointa, klasická otázka ci je osud predurcený alebo si ho tvoríme sami, v citatelovi to zanechá pocit, že dnes použil svoj mozog. Takto to vyšumelo do prázdna. Pritom imho stačí vymazať poslednú vetu a dal by som 8 a sukromne by som si myslel, že to bolo tak za 8,5 :)
11.10.2010