Brian Herbert, Kevin J. Anderson - Lovci Duny
Duna. Arrakis. Púštna planéta. Každého milovníka sci-fi pri týchto slovách zamrazí na chrbte. Duna Franka Herberta je aj po desaťročiach považovaná za najlepšie čo na tomto poli vzniklo (čomu napovedá aj množstvo cien, ktoré ako román zožala). Žiaľ, majster Herbert zomrel skôr ako stihol svoju ságu čítajúcu 6 kníh dokončiť. A tak, na konci Šiestej knihy, Kapitula: Duna (Chapterhouse: Dune) ostáva príbeh neukončený.
Po rokoch, kedy sme si mysleli, že sága Duny končí Kapitulou, sa z ničoho nič zjavil jeho syn, Brian a tvrdil, že má otcove poznámky k ďalším knihám. A tak sa spolu s iným autorom, Kevin J. Andersonom pustil do práce. Žiaľ. Kým jeho Predohry k Dune, ktoré vychádzali pod názvami Atredovia, Harkonnenovia a Corrinovia, odohrávajúce sa niekoľko rokov pred samotnou Dunou a popisujúce život vojvodu Leta Atreida, vďaka tesnej náveznosti s Dunou ako tak ešte sedeli, jeho ďalšia trilógia s názvom História Duny (v originále ako Legends of Dune) bola sklamaním.
Po tom, čo autori dokončili hore uvedené diela, sa rozhodli, že nadišiel čas uzatvoriť Dunu samotnú a dali sa do práce. Výsledkom je dvojica románov, ktoré uzatvárajú slávnu sériu. Aké však v skutočnosti sú? Tu je krátky pohľad na prvý z nich:
Samotný dej knihy sa odohráva hneď po udalostiach popísaných v Kapitule. SPOILER... Po tom, čo Ithaca opustila Kapitulu aj so svojim drahocenným nákladom a nezvyčajnou posádkou na palube, musí sa skrývať pred tajomným Nepriateľom. Na Kapitule sa zatiaľ Murbella snaží spojiť oheň a vodu: „čarodejnice“, Ctihodné Matky z Bene Gasseritu a „cundry“, Ctené Matre. A zatiaľ, ďaleko v rozptyle sa šikujú légie nepriateľa ...SPOILER. Toľko krátko k obsahu. Celý dej úzko nadväzuje na predchádzajúce romány - Kapitulu: Duna a Kacírov Duny. Znova sa v ňom stretneme s Murbellou a Sheenou, rovnako ako aj s už trochu odrasteným bašárom Miesom Tegom a samozrejme s Duncanom Idahom. Tieto postavy možno považovať za kľúčové celého príbehu, aj keď účastníkov je samozrejme viac. A práve vďaka úzkej nadväznosti na Kapitulu: Duna sa človek nevyhne zrovnávaniu oboch kníh, resp. zrovnávaniu starých Dún písaných starým pánom Herbertom a tých nových, písaných jeho synom. Dej je dostatočne akčný, na akékoľvek zvraty však môžeme zabudnúť. Priamočiarosť deja nie je snáď až takým závažným nedostatkom ako skôr jeho plytkosť a slabá prekleslenosť postáv. Kým u Franka Herberta sme si zvykli na detailne vykreslenú psychiku postáv, filozofické úvahy a vnútorné myšlienkové pochody, u jeho syna, Briana, nič také nemôžeme očakávať. Postavy viac menej ťažia zo známych faktov, to čo o nich už vieme z predchádzajúcich kníh. Čo je však horšie, nie vždy sa chovajú tak, ako bolo načrtnuté v predchádzajúcich častiach série (konkrétne Murbella a celkovo sesterstvo, či už Ctihodné matky, alebo Ctené matre mi pripadajú, ako by klesli na vážnosti a stali sa z nich len rozbliakané chudery a nie vážené ženy, pred ktorými mal každý rešpekt).
Ďalším charakteristickým rysom nových Dún je Herbertom mladším razená predstava celého univerza, čomu sa musel poddať aj pôvodný náčrt kníh jeho otca. Inak povedané, záver Kapituly absolútne nesedí s tým, čo sa nám snaží Brian Herbert predať. Kým pri pôvodných Dunách má čitateľ pocit komplexnosti, aj keď neuveriteľne zložitej („ Plány v plánoch iných plánov.“), pri Lovcoch Duny mu celú túto predstavu rúcajú snahy autora o zasadenie celého románu do svojho sveta, nerešpektujúc tak predchádzajúce časti série. Výsledkom je tak potom zmätok u čitateľa.
Osobitnou kapitolou je grafická úprava českého vydania. Po tom, čo čitateľ chytí do rúk knihu s názvom Lovci Duny, mu padne do oka jedna z najnevkusnejších obálok, aké kedy existovali. Pod obrovskými názvami je akási lietajúca žehlička, ktorá má pravdepodobne predstavovať vesmírne plavidlo (maxitrailer???) vznášajúce sa nad nevkusnou oranžovo-ružovou (!!!) planétou. Vydavateľstvo Baronet má už u čitateľov viacero prehreškov týkajúcich sa grafických úprav ich kníh, toto možno však už považovať za vrchol. Nič to, ešte že sa dá obálka zložiť z knihy alebo kniha zabaliť do novín.
Čo povedať na záver? Žiaľ, otec nie je syn a Frank nie je Brian. Knihu ako takú možno považovať za dobré akčné sci-fi, ale už v žiadnom prípade za DUNU s veľkým D. Kým pri pôvodných knihách musel človek aj premýšľať, u Lovcov Duny ide iba o román do vlaku, ktorý napriek skoro 550 stránkam prečíta za dva večery.
Bibliografické údaje:
Autori: Brian Herbert, Kevin J. Anderson:
Názov: Lovci Duny (Hunters of Dune)
Vydavateľstvo: Baronet, 2007
Obálka (výnimočne): Karel Řepka
Počet strán: 544 strán
Odkazy:
http://www.legie.info/kniha/8540-herbert-anderson-lovci-duny/zakladni-info#zalozky
http://neviditelnypes.lidovky.cz/recenze-brian-herbert-kevin-j-anderson-lovci-duny-f73-/p_scifi.asp?c=A070708_133827_p_scifi_pag
http://www.fantasya.cz/clanek/lovci-duny
http://www.daemon.cz/recenze/799/petr-holan-lovci-duny.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Hunters_of_Dune
Najčítanejšie
Najčítanejšie
cyberstorm
Fanúšik scifi, knižný recenzent. Poviedkový beta-reader a porotca poviedkových súťaží scifi.sk, koordinátor Poviedok na počkanie.
Diskusia
Stano Lacko
Ono to vystihuje moje pocity. Proste Frankove Duny boli vzdy o prekvapeni, kazdou knihou sa dej / svet posunul a velke vzialenosti vprad. Kazda kniha mala urcitu ucelenu ideu (boj, rodina, vladcovstvo, matriarcharstvo) v pokracovani vidno, ze cielom knihy nie je priniest nieco noveho, ale len dokoncit stare. Ako bolo velmi trefne napisane, siahodlhy (hmm siaho3Dvelky) versmir sa scvrkol na zopar instancii... Doporucujem precitat, ale cakat prevratne veci resp. idei necakajte. Aspon zistite, ako to mohlo skoncit resp. nemalo keby zubata nezakrocila.
23.04.2009
Ono to vystihuje moje pocity. Proste Frankove Duny boli vzdy o prekvapeni, kazdou knihou sa dej / svet posunul a velke vzialenosti vprad. Kazda kniha mala urcitu ucelenu ideu (boj, rodina, vladcovstvo, matriarcharstvo) v pokracovani vidno, ze cielom knihy nie je priniest nieco noveho, ale len dokoncit stare. Ako bolo velmi trefne napisane, siahodlhy (hmm siaho3Dvelky) versmir sa scvrkol na zopar instancii... Doporucujem precitat, ale cakat prevratne veci resp. idei necakajte. Aspon zistite, ako to mohlo skoncit resp. nemalo keby zubata nezakrocila.
23.04.2009
Aldeberan
no, nemôžem si pomôcť, ale odporučiť komukoľvek nad 14 túto knihu je skôr zločin alebo akt bláznostva, poprípade pythonovský žart. Odmyslite si všetko čo viete o Dune a zamyslite sa nad tou knihou samotnou - je to odpad, strašný a neslýchaný na úrovni scifi zo 40 rokov, dnes použiteľný iba ako materiál na paródiu no myslený vážne. Toto NIE JE ani dobré akčné scifi (ako predohry a trochu menej prisprostená história), pretože aj akčné scifi musí mať aspoň trochu sebaúcty, čo tomuto odpadu chýba. moje hodnotenie -1 bod.
04.05.2009
no, nemôžem si pomôcť, ale odporučiť komukoľvek nad 14 túto knihu je skôr zločin alebo akt bláznostva, poprípade pythonovský žart. Odmyslite si všetko čo viete o Dune a zamyslite sa nad tou knihou samotnou - je to odpad, strašný a neslýchaný na úrovni scifi zo 40 rokov, dnes použiteľný iba ako materiál na paródiu no myslený vážne. Toto NIE JE ani dobré akčné scifi (ako predohry a trochu menej prisprostená história), pretože aj akčné scifi musí mať aspoň trochu sebaúcty, čo tomuto odpadu chýba. moje hodnotenie -1 bod.
04.05.2009
Stano Lacko
Aldebaran: V urcitom vyzname mas pravdu. Toto dielo ma \"znechutilo\" natolko, ze som sa rozhodol, ze nebudem investovat € ani do jednej z predloh Duny, pretoze proste neverim, ze to moze byt dobre. Ak je dajte mi vediet ktore dielo je hodne investovania tych 15 az 20€ a s kludom to kupim, ale podla tohto finale Duny velmi pochybujem. Ale nemozes sa pozerat na to ako samostatne dielo, ani napr. Kapitula: Duna neobstoji ako samostatne stojace scifi a je to vcelku dobra kniha v kontexte predchadzajucich 5 predloh. Takze -1 urcite nie. Inak knihu mozes ohodnotit na http://www.scifi.sk/knihy/1783 /Lovci_Duny.html
04.05.2009
Aldebaran: V urcitom vyzname mas pravdu. Toto dielo ma \"znechutilo\" natolko, ze som sa rozhodol, ze nebudem investovat € ani do jednej z predloh Duny, pretoze proste neverim, ze to moze byt dobre. Ak je dajte mi vediet ktore dielo je hodne investovania tych 15 az 20€ a s kludom to kupim, ale podla tohto finale Duny velmi pochybujem. Ale nemozes sa pozerat na to ako samostatne dielo, ani napr. Kapitula: Duna neobstoji ako samostatne stojace scifi a je to vcelku dobra kniha v kontexte predchadzajucich 5 predloh. Takze -1 urcite nie. Inak knihu mozes ohodnotit na http://www.scifi.sk/knihy/1783 /Lovci_Duny.html
04.05.2009
cyberstorm
Aldebaran: Suhlasim so Stanom. Som taktiez velky fanusik Duny ako ty, nemyslim si ze je to az tak strasne. Je to sci fi pisane cisto pre komerciu a je citatelne. Nechyta sa na Dunu, ani na ine majstrovske kusy zo sveta SF, napriek tomu si ale myslim, ze existuju aj omnoho horsie knihy ako je pokracovanie Duny (osobne si myslim ze Historia Duny -Legends of Dune boli horsie). Ale to je len cisto subjektivny nazor.
05.05.2009
Aldebaran: Suhlasim so Stanom. Som taktiez velky fanusik Duny ako ty, nemyslim si ze je to az tak strasne. Je to sci fi pisane cisto pre komerciu a je citatelne. Nechyta sa na Dunu, ani na ine majstrovske kusy zo sveta SF, napriek tomu si ale myslim, ze existuju aj omnoho horsie knihy ako je pokracovanie Duny (osobne si myslim ze Historia Duny -Legends of Dune boli horsie). Ale to je len cisto subjektivny nazor.
05.05.2009
Stano Lacko
cyberstorm: No, podla mna su to vyhodene peniaze do vzduchu, cista komercia, proste chyba mi tu myslienka, este aj v spominanej kapitule: duna bola myslienka matriarchat, tu proste NIC.
05.05.2009
cyberstorm: No, podla mna su to vyhodene peniaze do vzduchu, cista komercia, proste chyba mi tu myslienka, este aj v spominanej kapitule: duna bola myslienka matriarchat, tu proste NIC.
05.05.2009
žjuvka
prequely, sequely, kde vás ľudia berú. Alebo aspoň odkiaľ na vás berú prachy. Nič nové.
05.05.2009
prequely, sequely, kde vás ľudia berú. Alebo aspoň odkiaľ na vás berú prachy. Nič nové.
05.05.2009
cyberstorm
btw, neviete niekto, ci sa nahodou na nete nenachadza nejaka lepsia fan verzia pokracovani?
05.05.2009
btw, neviete niekto, ci sa nahodou na nete nenachadza nejaka lepsia fan verzia pokracovani?
05.05.2009