RoboCop: Rogue City (recenzia)

Napriek dlhým rokom služby robotický poliš ešte nepatrí do starého železa!
J. Freeman
Z Poľského "šrotoviska", herného štúdia Teyon sa k nám vracia RoboCop (s podtitulom: Rogue City) , a oprašuje "hrdzavý" žáner adventure-shooterov alá Wolfenstein...?!
Od roku 1987 prešla pomerne dlhá doba- no pri vyslovení, dnes už pojmu, RoboCop zaplesá srdce temer každého, dúfajme nielen „služobne“ staršieho scifistu. Ak by Vám to predsa nič nehovorilo, vedzte, že ide o filmoú franšízu, započatú v „osemdesiatkach“, pod režijnou taktovkou kontroverzného Paula Verhoevena ( napr.: Flesh+Blood, Total Recall, Showgirls a najnovšia Benedetta).
RoboCop: Rogue City - Scéna - Akcia
RoboCop: Rogue City - Scéna - Akcia Disclaimer
Dej filmu pojednáva, s použitím „memečka“ o típkovi, ktorý síce zomrel, ale aj tak musel ísť do práce, v preklade o policajtovi (Peter Weller), ktorý sa po krutej smrti stal kyborgom (kybernetickým organizmom) a ďalej verne slúžil v policajnom zbore v distopickom (meta, alebo anti – utopickom) Detroite v područí korporátu Omni Consumer Products (OCP) plnom „zlých pankáčskych gangov“. Napriek tomu, že bol naprogramovaný pre silové presadzovanie zákona, a to najmä zákona korporátu, postupne sa mu vracali spomienky, ľudskosť a teda aj istá „neposlušnosť“ voči OCP. Nebudem rozprávať veľa, pretože je dosť možné, že mnohí scifisti túto filmovú a seriálovú franšízu (ani jej remake z roku 2014) nevideli a to môže byť problém. Aspoň v prípade nového herného titulu od poľského štúdia Teyon - RoboCop: Rogue City.
Takže (temer) slovami RoboCopa (ďalej len Robo): „Ďakujem za vašu súčinnosť. Dočítania!“.
Áno hádate správne, hra je len pre hardocre fanúšikov tohto low-cyberpunk príbehu.
Pre scifistov, čo ho poznajú, alebo sa chcú dozvedieť viac: „Pokračujte a čítajte ďalej, mŕtvi, či žíví...“ Pretože starý Detroit má rakovinu... a ňou je zločin.
RoboCop: Rogue City - Scéna - Mesto
RoboCop: Rogue City - Scéna - Mesto Disclaimer
Neviem či je to dobre alebo zle, niektoré filmové diela boli a sú také populárne, že podľa nich vznikajú aj videohry, povedzme, rôznej „kvality“. Aj RoboCop-ovských hier tú máme priehrštie. Okrem hry RoboCop: Rogue City ďalších ôsmych „oficiálnych“ aj niektoré ponášky (ako Electro Man aka Electro Body). Zatiaľ čo tieto predchádzajúce tituly (1988-2014) stavali skôr na značke, RoboCop: Rogue City od hráča „vyžaduje“ temer 100% znalosť hlavných (klasických troch) filmov. Dej hry sa totiž odohráva „medzi druhým a tretím dielom“.
V meste je nový nebezpečný „gangster“ a jeho banda žoldnierov, ktorý Roba ovláda doslova ako bábku a ťahá ho za jeho „citlivé špagátiky“. Tým mu spôsobuje veľmi nedobré „glitche“ a neradostné spomienky na minulosť, depresie. Do toho tu sú voľby na primátora Detroitu, v ktorých mieša karty OCP, vojny gangov, stávka polície, a „bežné zločiny“.
RoboCop: Rogue City - Scéna - OCP
RoboCop: Rogue City - Scéna - OCP Disclaimer
Na druhej strane je takéto nastavanie hry celkom fajn pre znalca a fanúšika franšízy, pretože prvýkrát v hernej histórii si môžete zahrať zopár dosť epických (až povedal by som „apokalyptických“) dní Robovej služby v zbore. Autori si umne požičali (hoc zdá sa v istých obmedzeniach na licencii) dej nie z troch, ale štyroch (aj remaku z 2014) filmov a podali ich po svojom. Preto sa hráč stretne s niekoľkými „trademarkami“, ale v podstate prežíva „nový“ príbeh. Medzi tieto „trademarky“ patrí nielen celkom svižná, i keď trocha oldskool strielačka a drsné hlášky, či drsné, no stále pomerne satirické charaktery, ako sme zvyknutí, ale aj mierne rozšírený lore založený na niekoľkých známych postavách z filmu.
RoboCop: Rogue City - Scéna - RoboCop
RoboCop: Rogue City - Scéna - RoboCop Disclaimer
Čerešničkou na torte je voice-over klasického predstaviteľa RoboCopa, Petra Wellera.
Hlavná kampaň je vlastne dlho sa vlečúci prípad a „tajomstvo“, nielen okolo nového gangstera, ale aj „sebadefinícii“ Roba a jeho vzťahu s kolegami, občanmi mesta a korporátom. Vynikajúce sú napríklad medzihry na policajnej stanici a „naozajstná“ úradníčina, či rôzne banality podané znova skvelo satiricko-humorne. To v praxi znamená, že Robo síce ide vyšetrovať prípad, ale kým sa dostane „do ulíc“, okrem brífingu musí riešiť „kávové“ rečičky a byrokraciu na stanici. V rámci tejto „byrokracie“ sú tu tiež pre franšízu také typické „screeningy“ s psychológom od OCP, aby sa zistila jeho efektivita a či ho prípadne nedá OCP „vypnúť“. Niektoré Robove/hráčove rozhodnutia na stanici, ale aj v uliciach, či dialógoch sú dôležité pre rôzne ukončenia (až tri, ak nepočítame mini-konce) hlavnej kampane. Ale netešte sa predčasne. Zatiaľ nič iné ako túto kampaň autori neponúkli.
Samotné „vyšetrovanie a policajná práca“ (kde-tu preložená rýchlou streľbou) v uliciach, lepšie povedané v „uzavretých arénach“ ( dnes sa to nazýva polo-otvorený svet), sú skutočne nudné a plné (technických) glitchov. Ale paradoxne, prichytil som sa pri tom, že ma to baví oveľa viac ako hlavné „strieľacie“ misie. Holt autori dokonale vystihli, nielen low-cyberpunk atmosféru a náladu, či cyniku filmov, ale aj „policajnej práce“. Aj vďaka tomu som hru celú „prešiel“.
RoboCop: Rogue City - Scéna - RPG
RoboCop: Rogue City - Scéna - RPG Disclaimer
Strieľačkové pasáže sa odohrávajú väčšinou mimo mesta v rôznych industriálnych alebo administratývnych oblastiach a idú vlastne len z bodu A do bodu B, občas len C aj D (voliteľné misie v ktorých získate body navyše). Áno RoboCop: Rogue City má aj istý RPG systém... ktorý z vašej „nemotornej plechovky“ urobí doslova Terminátora. Ale to tiež záleží od zvolenej obtiažnosti hry. Netreba sa však obávať, pretože v traileroch to vyzeralo tak, že hra bude „on rail“ strieľačka. Hráč tu má, paradoxne, v rámci uzavretého priestoru dostatok voľného pohybu a variabilitu boja. Navyše nie je ani odkázaný (až na boss fighty) na zbieranie a vylepšovanie zbraní. Dokonale si vystačí s vylepšovaním kybernetického tela a základnej zbrane (pre „znalcov“ - Auto 9). V rámci tejto hlavnej hry je tu aj rôzna variabilita úloh (ako napríklad súperenie s ED209 o to, kto „sundá“ viac pankáčov, zneškodnenie bomby a podobne).
RoboCop: Rogue City - Scéna - ED209
RoboCop: Rogue City - Scéna - ED209 Disclaimer
Zdalo by sa, že za cca 50€ (‘YOU WOULDN´T BUY THAT FOR A SUCH OF DOLLARS!?’... i keď zvykajme si, že už za menej ako 70 nekúpime asi nič nové) to nie je bohvieaký obsah, určený viac menej len pre hardcore fans a zďaleka nie je „next gen“, ale hráč nakoniec dostane solídnych dvadsať až tridsať hodín „akože boomer“ solídnej hry.
Hru RoboCop: Rogue City teda úplne neviem odporučiť každému, a teda ani pod „Vianočný“ stromček, ale zas je to kusisko práce a ukážka toho, že aj malý tím (asi 100 ľudí) z „Východnej EU“ dokáže urobiť 2-áčkovú hru. Hlavne vďaka technológii Unreal Engine, ktorej bonusom je, že performuje veľmi dobre aj na slabších grafikách.
Takže: Serve the public trust, protect the innocent, uphold the law, stay out of trouble .... and read scifi.sk!
Titul: RoboCop: Rogue City
Žáner: Akčná FPS s RPG prvkami