Tvá dubnová lež 1: Japonské jaro v tónech hudby (recenze)

Populární manga o středoškolských muzikantech a notné dávce přátelství
Dnes jsme si pro vás připravili recenzi na mangu lehce mimo běžný žánr naší stránky. Přesuneme se z mýtických hájů, záhadných lesů či tajemných cizích planet do naprosto běžného současného Tokia, ve kterém se odehraje neméně fantastický příběh mezi partou středoškoláků, co hledají své místo ve světě. Pojďte se s námi podívat na Tvou dubnovou lež, příběh plný naděje a mladistvé energie.
Obálka mangy Obálka mangy
Obálka mangy Disclaimer

Klavírista v depresích a energická houslistka

Kósei Arima, bývalý dětský klavírista, vidí svět pouze v odstínech šedi. Kvůli jisté události ve svém mládí ztratil schopnost slyšet hudbu vydávanou klavírem, na který zrovna hraje. Ten pro něj představoval celý vesmír, a tak Kósei přišel o jedinou radost v životě. Každý den nyní osciluje mezi dvěma extrémy: stavem, kdy by chtěl hrát a věnovat se hudbě, jelikož pro něj stále představuje drtivou část osobnosti, a neschopností sednout si za klavír. Tedy do doby, než díky své dlouholeté kamarádce Cubaki narazí na houslistku Kaori Mijazono, holčinu ze stejného ročníku, která Kóseiovi vtrhne svojí energičností a pozitivitou do života jako uragán. Svým nadšením pro hudbu pomalu ale jistě začne nahlodávat Kóseiovy pochybnosti a odbourávat staré mentální bloky. Jestli mu někdo může ukázat svět v úplně jiných barvách, tak je to právě ona.
Velký pád mladého klavírního génia Velký pád mladého klavírního génia
Velký pád mladého klavírního génia Disclaimer
Jak je již nejspíše patrné, kontrast mezi osobností ústřední dvojice tvoří hlavní gró celého příběhu. Kóseiův pesimistický pohled na život je opakovaně konfrontován s čirou pozitivitou čišící z Kaori. Když je pak jednoho dne svědkem jejího svébytného houslového vystoupení, začne pomalu zvažovat svůj postoj k hudbě a klavíru obecně. I zbytek postav je na poměry mangy pro mladistvé vykreslen vcelku líbivě. Jejich vztah jim od prvních stránek naprosto upřímně věříte a vyloženě se těšíte, až se celá parta zase sejde a vydá se vstříc novému cíli.
Kamarádi jak se patří Kamarádi jak se patří
Kamarádi jak se patří Disclaimer

Sami jsme si největším nepřítelem

Mentální blok, se kterým se hlavní hrdina Kósei potýká, je nejspíše dobře známý každému z nás. Kdokoliv se v životě snažil o nějakou kreativní činnost velice dobře ví, jaké to je fyzicky nemoct dál pokračovat, i když by si to z celé duše přál. Stačí pár neúspěchů a člověk se dostane do nekončící spirály pochybností o sebe samým. Právě Kósei je již od mala veden k naprosto perfektní hře na klavír přesně podle not, kdy si až vysloužil přezdívku „lidský metronom“. Nikdy ovšem nepoznal radost z hraní samotného a jakmile přišlo pár neúspěchů, celý svět se mu zhroutil. Z bloku ho postupně začne vytahovat až právě Kaori, která mu svým svérázným způsobem ukáže, že k hudbě lze přistupovat i jinak.
Právě vyobrazení mentálního bloku a depresí z vlastních selhání je zde vyvedeno na jedničku. I přes svůj jinak velice pozitivní nádech je manga v těch několika pár momentech, kdy ukazuje Kóseiův mentální stav, schopna předat přesně tu náladu, kterou si člověk v době uměleckého bloku prochází. Stejně tak skvěle je ale vyobrazený i jeho boj s vlastním odhodláním a postupnou změnou pohledu na život.
Kómei Arima, životní pesimista Kómei Arima, životní pesimista
Kómei Arima, životní pesimista Disclaimer

Tóny hudby

Manga nedisponuje nijak dechberoucí kresbou. Právě naopak, ve většině případů se jedná o kresbu naprosto standardní, či až přímo jednoduchou. Například obličeje jednotlivých postav jsou dokonce místy lehce komické, pozadí čas od času neexistující a většina scén je kompozičně vystavěna značně jednoduše. O to větší efekt však mají scény, ve kterých Naoši Arakawa dokazuje, že není žádný žabař. Během několika stránek je schopen vám naservírovat jednu z nejdynamičtějších scén, jakou jste kdy viděli. Což je obzvláště impozantní, pokud vezmeme v potaz, že se jedná o příběh zaměřený především na hudbu a dospívání.
I s jednoduchou kresbou lze vykreslit dynamické scény I s jednoduchou kresbou lze vykreslit dynamické scény
I s jednoduchou kresbou lze vykreslit dynamické scény Disclaimer
A stejně tak naprosto surové emoce A stejně tak naprosto surové emoce
A stejně tak naprosto surové emoce Disclaimer
Hudbou je současně celý příběh protkán. Ačkoliv se jedná o mangu, a tím pádem tak není možné žádnou hudbu slyšet, expresivnost jednotlivých scén je schopna vám její podobu vykomunikovat i bez toho, aniž byste ji slyšeli. Pokud se vám ovšem představa čtení hudebního komiksu bez možnosti poslechu hudby nezamlouvá, máme pro vás dobrou zprávu. Mezi roky 2014-2015 vyšla animovaná adaptace příběhu, díky které existuje celé album zvukového doprovodu k sérii. Můžete si tedy pustit tu a nechat se do příběhu naprosto vtáhnout.
Poslechněte si hudbu!
Jestli vám však představa náhodného soundtracku nevoní, nabízí vám manga ve svém průběhu šikovné QR kódy, za pomoci kterých si můžete pustit skladbu, o které je v příběhu zrovna řeč. Každá tato skladba je navíc doplněna krátkým medailonkem o její podobě a vzniku. Tyto medailonky jsou sepsány různými japonskými experty z branže, kteří se tímto na tvorbě mangy lehce podíleli. Takže nejen, že se dozvíte, jak hudba v dané scéně přesně zní, ale zároveň se dozvíte něco nového. Cool!
Na konci některých kapitol vás čeká QR kód a krátký medailonek Na konci některých kapitol na vás čeká QR kód a krátký medailonek
Na konci některých kapitol vás čeká QR kód a krátký medailonek Disclaimer
Naoši Arakawa Naoši Arakawa
_
Naoši Arakawa (新川直司), rodák z japonského venkova, začal s profesionálním kreslením mangy už za doby svých vysokoškolských studií, kdy se zúčastnil soutěže s povídkovými komiksy. Díky svým schopnostem pracoval následně několik let jako asistent jiných mangových umělců, až konečně debutoval s komiksovou adaptací románové série „Škola zamrzlá v čase“ (Cumetai kóša no toki wa tomaru). Proslavil se primárně komiksy z fotbalového prostředí jako „Sbohem fotbale“ (Sajonara, football) nebo „Sbohem, můj Cramere“ (Sajonara, wataši no Cramer). Jeho nejúspěšnější sérií je však právě zde recenzované „Tvá dubnová lež“. V současnosti pracuje na svém novém projektu „Atwight Game“.
Ve své podstatě se jedná o na první pohled jednoduchý příběh, který ale s postupem děje ukazuje svoji hloubku a kreativitu. Sledovat jednotlivé postavy je hrozně milé a dohromady spolu tvoří partu, k níž se budete chtít vracet. Protože mladistvou energii, se kterou se tento první svazek loučí, jen tak něco nepřekoná!

Hodnocení: 85 %

Naoši Arakawa - Tvá dubnová lež 1
Originální název: Šigacu wa kimi no uso (四月は君の嘘)