Stratení v Horách - Záhadné prípady a paranormálne javy v Tribeči, na Urale a na iných miestach sveta (recenzia)

Autorské duo Miloš Jesenský a Robert K. Robert K. Leśniakiewicz nás už druhýkrát prevádzajú ponurými horami sveta. Tentoraz si pod drobnohľad vzali aj iné ako slovenské veľhory.
J. Freeman
Už od môjho útleho detstva milujem navštevovať lesy a hory (nielen) Slovenska, hoc priznám sa, čím som starší chodím do nich čoraz menej, ale neodolal som a vypravil sa do nich s dvoma sprievodcami: Milošom Jesenským a Robertom K. Leśniakiewiczom. Síce len "virtuálne", alebo lepšie povedané "knižne", v ich najnovšom diele od vydavateľstva Naše vojsko... A to konkrétne už v ich druhom pokračovaní titulu "Stratení v horách" s podtitulom Záhadné prípady a paranormálne javy v Tribeči, na Urale a iných miestach sveta.
Stratení v horách: Záhadné prípady a paranormálne javy v Tribeči, na Urale a na iných miestach sveta. Prvé vydanie (Naše vojsko, 2024).
Stratení v horách: Záhadné prípady a paranormálne javy v Tribeči, na Urale a na iných miestach sveta. Prvé vydanie (Naše vojsko, 2024). / Zdroj Disclaimer
Tentokrát nás autori zavedú na tajomný Austrálsky Hanging Rock, do lesov Marylandu, kde stretneme (alebo dúfajme, že skôr nestretneme) Blairskú čarodejnicu, do "neslávne slávneho" Tribeča, kde nie sú len trhliny, ale okúsime aj trápenie Ďatlovovej expedície na "mŕtvu horu" Cholat. Všetka táto "turistika" je možno viac, možno pre niekoho menej, známa a existuje mnoho "rozsekaných" publikácií, filmov, dokumentov, podcastov, či internetových stránok do detailov sa venujúcich týmto nádherným, no krutým miestam. Nešťastie sa tu drží ľudového porekadla "chodí tak po horách ako aj po ľuďoch". No otvorenou otázkou aj v Milošovej a Robertovej knihe ostáva, či je to "len" náhoda, rozmar prírody, počasia alebo aj niečoho, dokonca "niekoho" iného. Istotne tieto nešťastia nepramenia zo "zlej obuvy a rezňov v chlebe", ako sa to už zvykne pripisovať najmä našim bratom od rieky Moravy... :)
Táto kniha je ľahšie stráviteľná ako ten príslovečný český "řízek" a môžete byť obutý aj hoc v "žabkách", lenže keď ju čítate tesne pred výstupom na nejakú horu, rozhodne Vás prejde chuť sa tam vydať.... Žarty bokom... Treba povedať, že napriek, alebo vlastne vďaka, výberu tém bohatých na pramene (nie tie horské, lež archívne) má text mnoho vrstiev, obsahuje mnoho faktov, ale práve ich skladba do jednoho celku, skombinovaná z osobitým rozprávačským štýlom (trademarkom) autorskej dvojice Jesenský/Leśniakiewicz vás osvieži ako čerstvý horský vánok a teda vnáša mnoho nového do dobre známych záhadných príbehov nebohých turistov. Jednotlivé kapitoly nie sú len "výberom" dostupných archívnych prameňov, ale aj dobovej tlače, či rozhovorov, dokonca aj ankiet práve z dlhoročnej spisovateľskej a bádateľskej činnosti autorov, či ich spolupracovníkov a známych.

Záver: Ucelený mix faktografie, paralel so slovenskými, či poľskými prípadmi a trochou toho nevysvetliteľna, či paranormálna robí z tohoto diela naozaj veľmi dobre naplánovanú výpravu do tajomných, "zlých" zákutí prírody, preto nemôžem a nič iné (bez ďalších spoilerov) ani neviem- len odporučiť zakúpenie a prečítanie knihy "Stratený v Horách - Záhadné prípady a paranormálne javy v Tribeči, na Urale a na iných miestach sveta".

Miloš Jesenský & Robert K. Leśniakiewicz – Stratení v horách: Záhadné prípady a paranormálne javy v Tribeči, na Urale a na iných miestach sveta
Vydavateľstvo: Naše vojsko
Rok vydania: 2024