Marek Páperíčko Brenišin
@Aleš: Bude to síce teraz znieť ako klišé, ale jeden správny spôsob neexistuje. Forma by mala slúžiť obsahu, obsah by mal zasa zdobiť formu.
Ty si tu písal o "opisnom spôsobe", lenže v každom príbehu by mali fungovať aj opisy, aj akcia, či už v podobe dynamického opisu alebo dialógov.
Je ťažké predať niečo, ak jedna z tých zložiek nefunguje.
Opisy tvoria atmosféru. Lenže ako predáš dobrú atmosféru, ak na čitateľa vybalíš bloky textu bez dialógov? A naopak, ako chceš, aby si niekto užil akciu, ak ti chýba pozadie, nálada, či aspoň vysvetlenie pohnútok protagonistov? Musíš v tom nájsť rovnováhu. Nie nadarmo sa hovorí, že v perfektnej poviedke nechýba žiadne slovo, ani nie je žiadne navyše.
Nuž a písanie ako mainstream... Námety už boli tisíckrát požuté, takže ak chceš niečím zaujať, je to to, čo do toho môžeš vložiť ty. Osobný pohľad, myšlienky, postoje. Ak chceš písať ako niekto, tak narazíš, lebo napr. ak mám rád Šlechtu, prečo by som čítal niekoho, kto znie ako Šlechta, keď si môžem prečítať priamo jeho knihy? Takže hej, je blbosť opičiť sa, ale zasa vždy môžeš čerpať inšpiráciu. Aj futbalové tímy sledujú záznamy zápasov protivníkov, aby prišli na slabé miesta súperovej hry, prípadne môžu odpozorovať nejaký prvok a zapracovať to do svojej hry.
Píš, čo sa ti páči. Dávaj to čítať dobrým betarídrom - nie kamošom, ktorí ťa potľapkajú po pleci aj za recept na slivkové knedlíky. Pouč sa, skúšaj zapracovať ich pripomienky. A veľa čítaj. Všímaj si, čo je v tom texte dobré. Najideálnejšie je samozrejme čítať "dobrých autorov", ale kto je dobrý? Marketing predal aj sračku akou je Eragon. Takže sleduj, čo rezonuje v komunite, pre ktorú chceš písať. Pozoruj, čo je na tých autoroch také skvelé. A hlavne píš. Ináč to nepôjde.
Dobrý spisovateľ má vždy 1 % talentu, 1 % šťastia a 98 % je drina, ktorú za teba nikto neodmaká.
05.01.2021