Diskusia 2/3: Múza

Podporte scifi.sk

Diskusia

Aleš Horváth
Lucka to myslela tak, že nemáš písať pnp poviedky do fp, nie že máš úplne vynechať pnp. veď skús nejakú dlhšiu poviedku o Hergertovi. ale viac príhodovú., nie na úrovni pnp
14.03.2022
ama_rilla
Veles, podľa mňa je je super, že máš stále nápady a dokážeš vyprodukovať aj dielka rôzneho žánru. Ono niekedy je to aj plus, keď človek dokáže veci príliš nekomplikovať, lebo do rozsahu poviedky sa nejaké extra sofistikované deje nevojdu. Ale tiež by som bola zvedavá, ako by to dopadlo, keby si sa prinútil sedieť pri tom jednom napadne dlhšie a skúsil ho rozpracovať :) ja mám taký pocit (ale môžem sa mýliť), že ťa najviac baví písať také tie uletené hororové príbehy, čo môže byť niekedy problém viac rozvinúť. Ale napr. tá tvoja fantasy poviedka, čo si mal ako prvú v tomto kole, tá už má aj nejaký rozsiahlejší dej, na ktorom sa dalo ešte trochu stavať. Otázka je, či sa ti do niečoho takého chce alebo nie :D
15.03.2022
Goran
Mňa osobne to obohatilo, nie iba dodalo pekný pocit - že by som sa v tom vzhliadol (inak, nájsť sa v tom môže každý autor, aj keď Veles menoval priamo seba a vychádzal zo seba), áno, je to skôr taká roztomilá "hrátka" s píšucim čitateľom, úvahové rozprávanie než regulárna poviedka, isto nie víťazný materiál do literárnej súťaže, a predsa sa mi to veľmi páčilo, do istej miery aj preto, lebo tam bolo veľa z Velesa.
15.03.2022
Terry Chrapúňzel
Hahahaaa, comic sans :D Ten často vyhovuje dyslektikom. Nie je aj Tvoja múza náhodou dyslektička? Ja mám radšej bookman old style – je to síce serif font, ale má pekne široké písmená a dokonca je to písmo dobre čitateľné aj vo forme kurzív.
15.03.2022
Terry Chrapúňzel
Vieš, problém s Tvojimi poviedkami je hlavne ten, že sú to len také slice-of-life výjavy bez konfliktu a bez dejového oblúka. Táto poviedka ukazuje spisovateľov bežný večer v čase PNP, tá predošlá zase bežný deň v živote kanibala, atď, atď.
Nie je to zlý text, ale na poviedku je to málo. Dá sa však na tom stavať. Ten slice-of-life výjav je totiž použiteľný ako expozícia – teda prvá fáza dejového oblúka. V expozícii čitateľovi pomocou výjavu z bežného života hlavného hrdinu načrtneš status quo a zadefinuješ reálie, v akých sa príbeh odohráva (ďaleká budúcnosť vo vesmíre, súčasný reálny svet, imaginárny rozprávkový svet vo svete na technologickej úrovni staroveku/stredoveku/novoveku. ..).
Lenže potom by mala prísť nejaká disrupcia statusu quo – nejaká zmena, ktorá hrdinu vytrhne z normálu a vďaka ktorej budeš následne môcť vystavať konflikt.
Príklad: Vyzerá to na bežný večer v živote PnPéčkara. Zapne počítač, nastaví comic sans a čaká… Lenže toto nie je bežný PnPéčkový večer. Tentokrát múza nepríde.
Hrdina sa zdesí. Nasleduje krátka reaktívna scéna s vnútorným konfliktom. Hrdina premýšľa – prečo neprišla? Opustila ho? Nie. To by neurobila. Niečo sa jej stalo. Po chvíli váhania sa rozhodne ísť ju hľadať.
Potom nasledujú proaktívne scény, kde hrdina koná - hľadá múzu, zistí čo sa stalo a my spoznáme hlavného záporáka, ktorý hrdinovi zabezpečí vonkajší konflikt. Či už hrdina svoju múzu bude musieť vyslobodiť pomocou samopalu a granátov z mafiánskeho dúpäťa, alebo sa za ňou s mečom v ruke vydá do fantazijného sveta za dverami starej skrine, závisí na Tebe.
Keď dopíšeš prvý draft, vyšperkuj ho – skús doňho dať nejaké slovné hračky, easter eggy a Čechovovu pušku, ktorá neskôr vystrelí. Napríklad v úvode rozprávač len tak nevdojak povie: „Pero je mocnejšie ako meč, aspoň tak hovorieva moja múza.“ Neskôr, keď sa balí na záchrannú výpravu, vezme si okrem meča/samopalu aj pero a zastrčí si ho do náprsného vrecka. V záverečnej bojovej scéne mu meč/samopal vypadne z ruky a už-už to vyzerá, že sa všetko totálne poserie, ale on vytiahne z vrecka pero a zabodne ho drakovi/mafiánovi do oka. Zloduch zvrieskne, zapotáca sa, hrdina schmatne meč/samopal a zasadí mu poslednú ranu.
To, či hrdina svoju dyslektickú múzu nájde v drakovom/mafiánovom dúpäti živú a zdravú, alebo mu smrteľne ranená múza v závere umrie v náručí, to závisí opäť len na tebe.
15.03.2022
Veles
Tak mňa baví písať každý jeden príbeh Ama :D ale chápem ťa, neboj sa. Pomaly sa snažím písať aj dlhšie poviedky, ak sa nemýlim tak Biele dvere sú mojou najdlhšou súťažnou poviedkou. Nad väčšinou svojich poviedok dlhšie premýšľam potom čo ich napíšem, nechám si ich na disku dlhšie a potom ich ešte prerábam po troche. V tomto je Múza výnimkou, tú so vytvoril za štyri dni, a do toho počítam aj deň kedy som dostal nápad. A už som sa raz tak "nasilu" držal pri jednej poviedke, hral som sa s ňou a nonstop som ju prerábal, až bola nakoniec príliš dlhá aby som ju sem pridal, a tak skončila v Nesúťažných poviedkach. Nehovorím že je to zlé, ale ako Aleš povedal, najlepšie komentáre sa dajú nájsť tu :D
Terry, môže byť, nepýtal som sa jej :D Ale práve to by malo byť na ňom dobré, že je pre dyslektikov. Neviem ako presne to funguje, ale keď ho mám nastavený tak píšem oveľa viacej, vlastne odkedy som si ho prehodil som začal pridávať po dve poviedky do kola :D A som si vedomý že moje poviedky sú ploché ako lata, tú vadu si priznám ako prvý. Snažím sa zlepšovať, experimentovať, viem že väčšinu času to nevyjde a som stále na tej istej úrovni, ale tak snáď sa raz posuniem ďalej :)
15.03.2022
Aleš Horváth
Veles, lenže nejde o dlhšiu poviedku v zmysle počtu znakov. to môžeš dať milión päťsto opisov, lyrizáciu, metafyzické kecy atď. ale to tvoju poviedku nevylepší.
skús si vyhladať, je to volne dostupné, Turkobijca od Červenáka. Je to historická fantasy s hororovými prvkami. nejde mi teraz o štýl písania ale o fabuláciu. Prípadne Hrdlorez tiež od Červenáka. Nie sú to dlhé práce. Veľa čítaj, hlavne také čo chceš písať, ale skús si to rozoberať, pripadne napiš niečo podobné aby si si to vyskúšal.
na jednej strane sa trochu posunieš, ale potom sa točíš v kruhu a opakuješ sa ako Lukáš.
alebo ešte taký vrták do hlavy, prečítaj si Rogana(stačí poviedku s ním) a porovnaj si to s Desiatkou od Pavelkovej.
Celkom dobrý noir je Kladivák od Janka Išu, vrelo odporúčam.
Na YouTube si vyhľadaj Písečnici od G. R. Martina, audiokniha cca 2 hodiny, scifi horor ako vyšitý, úplne pre teba ako ušité. Alebo , neviem názov ale poviedka z MaCeFa, vikingovia vs woodoo.
Komentáre si čítaj aj na Fandome, Ohnivé pero, tam sa uciš na cudzích poviedkach pod taktovkou p. Pavelkovej. možnosti je veľa , len treba aj počúvať rady druhých nielen ísť si svoje.
15.03.2022
Terry Chrapúňzel
To vikingské voodoo sa volá Koniec sveta príde skôr.
https://kultura.sme.sk /c/20662026/cena-fantazie-2017 -robert-hric-koniec-sveta-prid e-skor.html
15.03.2022
Terry Chrapúňzel
A Pavelková má na fandome peknú sériu blogov o písaní. Volá sa to spisovateľská alchýmia.
15.03.2022
Aleš Horváth
A ešte jedna dôležitá vec: choď von medzi ľudí. maj s nimi rôznorodé zážitky, komunikuj s nimi, vzdelavaj sa v rôznych oblastiach, uč sa nejaký netradičný jazyk... poteším Gorana, ale nedávno som počúval o Hemingwayovi, samouk, ale väčšinou vychádzal z vlastných zážitkov a skúsenosti. mňa osobne na písaní baví priravná fáza, lebo sa veľa naučím a dozviem, hoci 90 percent sa do príbehu nedostane.
Karika napríklad písal diela na základe listov či zážitkov ľudí, na Červenáka nedám dopustiť, lebo vidím to, že chodí po archívoch a mňa v tých detektívkach veľmi obohacuje.
Monošová napríklad napísala pentalógiu o zámku, ktorý navštívila alebo má dve knihy o au-pairke, ktorú robila zamlada.
Dominika Madro má knihu z prostredia kde žije, hoci historicko-fantásy.
Skrátka, pisanie, to nie je o tom, že ťukas do pc, ale o tom všetkom predtým.
15.03.2022

Zostávajúci počet znakov:

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Zaregistruj sa, a môžeš dostávať komentáre k témam a článkom, ktoré ťa zaujali.