Terry Chrapúňzel
Vieš, problém s Tvojimi poviedkami je hlavne ten, že sú to len také slice-of-life výjavy bez konfliktu a bez dejového oblúka. Táto poviedka ukazuje spisovateľov bežný večer v čase PNP, tá predošlá zase bežný deň v živote kanibala, atď, atď.
Nie je to zlý text, ale na poviedku je to málo. Dá sa však na tom stavať. Ten slice-of-life výjav je totiž použiteľný ako expozícia – teda prvá fáza dejového oblúka. V expozícii čitateľovi pomocou výjavu z bežného života hlavného hrdinu načrtneš status quo a zadefinuješ reálie, v akých sa príbeh odohráva (ďaleká budúcnosť vo vesmíre, súčasný reálny svet, imaginárny rozprávkový svet vo svete na technologickej úrovni staroveku/stredoveku/novoveku. ..).
Lenže potom by mala prísť nejaká disrupcia statusu quo – nejaká zmena, ktorá hrdinu vytrhne z normálu a vďaka ktorej budeš následne môcť vystavať konflikt.
Príklad: Vyzerá to na bežný večer v živote PnPéčkara. Zapne počítač, nastaví comic sans a čaká… Lenže toto nie je bežný PnPéčkový večer. Tentokrát múza nepríde.
Hrdina sa zdesí. Nasleduje krátka reaktívna scéna s vnútorným konfliktom. Hrdina premýšľa – prečo neprišla? Opustila ho? Nie. To by neurobila. Niečo sa jej stalo. Po chvíli váhania sa rozhodne ísť ju hľadať.
Potom nasledujú proaktívne scény, kde hrdina koná - hľadá múzu, zistí čo sa stalo a my spoznáme hlavného záporáka, ktorý hrdinovi zabezpečí vonkajší konflikt. Či už hrdina svoju múzu bude musieť vyslobodiť pomocou samopalu a granátov z mafiánskeho dúpäťa, alebo sa za ňou s mečom v ruke vydá do fantazijného sveta za dverami starej skrine, závisí na Tebe.
Keď dopíšeš prvý draft, vyšperkuj ho – skús doňho dať nejaké slovné hračky, easter eggy a Čechovovu pušku, ktorá neskôr vystrelí. Napríklad v úvode rozprávač len tak nevdojak povie: „Pero je mocnejšie ako meč, aspoň tak hovorieva moja múza.“ Neskôr, keď sa balí na záchrannú výpravu, vezme si okrem meča/samopalu aj pero a zastrčí si ho do náprsného vrecka. V záverečnej bojovej scéne mu meč/samopal vypadne z ruky a už-už to vyzerá, že sa všetko totálne poserie, ale on vytiahne z vrecka pero a zabodne ho drakovi/mafiánovi do oka. Zloduch zvrieskne, zapotáca sa, hrdina schmatne meč/samopal a zasadí mu poslednú ranu.
To, či hrdina svoju dyslektickú múzu nájde v drakovom/mafiánovom dúpäti živú a zdravú, alebo mu smrteľne ranená múza v závere umrie v náručí, to závisí opäť len na tebe.
15.03.2022