Martin Chabada
Ďakujem všetkým za spätnú väzbu. Reakcia bude možno dlhšia ako poviedka. :-)
1. "Recyklácia" poviedok z Múzy
Nemám špeciálne privilégium na to, aby som sem mohol dávať poviedky, ktoré už súťaźili v Múze. Fantastická poviedka na scifi.sk vyžaduje aby poviedka nebola publikovaná, ale nazakazuje poviedky, ktoré už súťaźili inde (Múza aj MaCeFa to napríklad explicitne zakazujú). Pre istotu som to skonzultoval aj s B.T. Niromwell, ale rovnako môže postupovať každý.
V Múze sa zverejňujú, teda načítavajú ako audiopoviedky, prvé dve miesta. Táto poviedka skončila na zdieľanom piatom a šiestom mieste a teda načítaná nebola (ak by mala len o jeden bod viac, tak by bola). V podcaste sa síce diskutovalo o jej deji, to ale za zverejnenie nepovažujem.
V každom prípade, Múza nie žánrová suťaž a ako porotcovia sa tam vyskytnú aj ľudia, ktorí fantastiku "nemusia". Zhodou okolností, v kole v ktorom súťažila táto poviedka, do tejto kategórie patrili dvaja z troch. Preto od účasti v súťaži na scifi.sk očakávam, okrem iného, aj relevantnejšiu spätnú väzbu, ktorú mi porota v Múze častokrát poskytnúť nevie.
Okrem Fantastickej poviedky na scifi.sk "recyklujem" poviedky z Múzy aj v Ohnivom pere, kde s tým tiež nie je problém.
2. Dĺžka textu
Osobne som, aj ako čitateľ a rovnako aj ako autor, fanúšikom kratších útvarov. Miesto románu si radšej prečítam zbierku poviedok.
Hoci ma ako autora teši, že čitatelia chcú odo mňa čítať viac, nemyslím si, že text by sa mal za každú cenu predlžovať, len aby "nabral viac znakov". Pokiaľ dokážem do textu zhmotniť danú myšlienku, aj v rámci kratšieho útvaru, tak som spokojný. Optimom je pre mňa 7 500 znakov v Ohnivom pere až 10 000 v Múze.
Špecifikom tohto textu je to, že som do poslednej chvíle nevedel, či ho sem vôbec zašlem. Vyhodnotenie Múzy (a teda informácia, ćo bude poviedka zverejnená) bolo v rovnaký deň ako "deadline" tohto kola Fantastickej poviedky.
Napriek tomu došlo k úprave poviedky, bol vyhodený jeden "infodumpový" odsek a a pridal som tri nové. Na viac zmien nebol čas a na ďalšie kolo sa mi nechcelo čakať.
3. Autonehoda
Kritika, že priebeh autonehody nie je realistický, zaznela už aj v podcaste Múzy. Napriek tomu si za ním stojím.
V oblasti IT pracujem desiatky rokov a na základe tejto praxe môžem konštatovať, že každý počítačový systém má chyby. Častokrát ide o problémy, ktoré sa prejavia len za špecifických okolností, nedajú sa jednoducho nasimulovať a ich diagnostika je tak nesmierne náročná. Neodhalené sa v systéme môžu skrývať aj desaťročia.
Ak do hry vstupuje umelá inteligencia, príbeh sa ešte viac komplikuje. Z pohľadu vývojára je to "čierna skrinka" pri ktorej poznáme vstupy a výstupy, ale detaily konkrétneho vnútorného fungovania nepoznáme ani zďaleka tak dobre ako pri "klasických" informačných systémoch. UI sa natrénuje na nejakej sade dát, ale istotu, źe daný obrazec vždy interpretuje správne, nemáme.
Máme automobiliky, ktoré zámerne upravovali informačný systém auta, aby oklamali certifikačný proces (napríklad VW). Takisto existujú prípady automobilek, ktoré vedeli o chybe, ktorá môže spôsobiť nehodu a vzhľadom k tomu, źe tá chyba sa prejavila relatívne zriedkavo, bolo lacnejšie odškodniť obete/pozostalých ako zaplatiť konštrukćnú zmenu (Ford, Toyota,...).
Teda, ani proces certifikácie nezabezpečí 100% istotu, źe všetko bude fungovať v poriadku.
Sme v sci-fi, mohol som v poviedke kľudne použiť časopriestorovú anomáliu, ktorá by narušila funkciu automatického riadenia auta a kritiky by asi bolo menej (tipujem ale, źe by sa poukazovalo na "Deus ex machina" :-) ). Zámerne som si však vybral takýto spôsob autonehody, aj preto, lebo prináša oveľa viac premýšľania.
10.10.2023