B.T. Niromwell @Niromwell 21.10.2024
Kto by nebol zvedavý na jeden z naj kontroverznejších filmov tohto roka? A hele ho, ono je to scifi! Vlastne asi je to mix scifi, fantasy a hororu a práve to posledné ma takmer odradilo od toho, aby som si ho pozrela. Predsa len, vzhľadom na tému, čo ak to bude na mňa príliš gore? Ale nabrala som odvahu a musím povedať, že mi to ako horor v podstate ani neprišlo. Možno to bolo tým, že som zhruba vedela, čo ma čaká. Ak by na mňa tento film vyskočil ako čisté prekvapenie, iste, bolo by som výraznejšie šokovaná, takto musím povedať, že som si ho dosť užila. V prvom rade, má nádherný vizuál. Ťažko povedať, v akej dobe sa to vlastne odohráva. Reálne miesta, Lisabon, Paríž či Alexandria sú zachytené tak, ako snáď nikdy nevyzerali, akoby tento príbeh napísal niekto, kto tam nikdy nebol, ale veľa o týchto miestach sníval. Je to nesmierne snové a čarovné. Niekto výjavy sú, samozrejme, divné a znepokojivé, ale musím povedať, že nejdú príliš cez čiaru a prišli mi divné a znepokojivé akurátnym, príjemným spôsobom. Áno, filmu by sa dala vytknúť hra na efekt, napríklad, prečo je prvá tretina filmu čiernobiela? Iste, mohli by sme filozofovať, že je to symbol Belinej neslobody, ale nezdá sa mi, že by to na všetky scény platilo na sto percent. Ale rada to Chúdiatku odpustím, lebo skúmať vizuál je niečo, čo filmom svedčí. Počula som názory, že sa tu dokopy nič nedeje. Nuž, ťažko sa s tým hádať. Keď si vezmeme premisu filmu, znie pomerne dobrodružne, ale maximum sa z toho nevytĺklo, ak teda hľadáme nejakú väčšiu dobrodružnosť, lebo Bela v ďalekom šírom svete nevyhľadáva ani tak dobrodružstvá, skôr skúma ľudskú povahu a prirodzenosť. A teda tu máme mnoho filozofických debát, iste, mnoho sexu, to tu už bolo povedané veľakrát, a veľa nesmierne pragmatických konštatovaní o svetskej skutočnosti. Mňa práve takéto pseudofilozofické reči vedia zabaviť, baví ma, ako tvorcovia nešli do romantického feelgood feelingu a zároveň sa vyhli pridramatickému ľudskému trápeniu. Konzistentná objektívnosť, s akou sa Bela takmer do konca pozerá na svet, pridáva filmu na zaujímavosti a pomáha mu neskĺznuť do klišé. Sexuálne scény sa nezvrhávajú do klasického hollywoodskeho och, je to stále úžasné, ale ani nedôjde k znásilneniu, čo je v poslednom čase pri hollywoodskych drámach na pohľadanie. Herecký výkon Emmy Stone je famózny, jej špecifický pohyb, ktorý imituje malé dieťa, ale v skutočnosti vyzerá ako bábika na šnúrke, vám vlezie pod kožu. To ma privádza k debate, že tento film je vlastne najznepokojivejší tým, že detský mozog je vystavený dospelému svetu, NSFW veciam vlastne oveľa skôr, než reálne dospeje. Podľa mňa však o toto vo filme nejde a jasné, dá sa na to upínať, ale na čo si kaziť zážitok? Bela by mohla byť čokoľvek – robot, mimozemšťan, dieťa, hocičo, tvorcovia len potrebovali neznalého pozorovateľa sveta a takéto rozprávanie je naozaj čarovné. Pekný je aj prerod Bely a to, že ani na konci nie je úplne normálna podľa našich bežných pravidiel. Ďalšia postavička, ktorá si ma získala, bol Godwin, tvorca Bely, v podaní skvelého Williama DaFoa. Je pravda, že keby sme film rozsekali a ukazovali z neho len určité scénky, pôsobil by tak výraznejšie, lebo by sme ich porovnávali s bežnými filmami, takto nahustené efektné scény a bystré dialógy súťažia vlastne medzi sebou. Preto ak ste najprv videli pár scén, možno v podobe reelsov na internete, môže sa vám koncept filmu časom akoby prejesť a stratí svoj šmrnc. Ale ak sa vám zapáči jeho atmosféra, verím, že si ho užijete až do konca.