Bohovia nezomierajú
fantasy? ktovie. ale scifi isto iste nie:)možno horor. aj ked horor by som nemala odvahu pisat. atmosferu, aku ma spravny horor mat, sa len tak kdekomu nepodari vytvorit. kazdopadne neodporucam citat krestanskej obci, mohlo by vam prist zle a nenavideli by ste ma. a este pisala som to hrooozne davno a sama o tom nemam vysoku mienku. yours katrin.
Otvorila oči. Všetko čo počula bolo ticho, všetko, čo videla bola tma. Nahmatala mobil ležiaci vedľa postele. Pozrela sa na hodinky. Pol ôsmej. Zívla. Jednoducho to s tým spánkom prehnala. Prespať štyri hodiny - to by unavilo aj vola. Vstala a pozrela sa von oknom. Bola tma, snežilo. Vietor sa pohrával s obrovskými chumáčikmi vločiek. Prvé ktoré sa tento rok neroztopili hneď po dopade. Taká bola tohtoročná zima. Martin na bielom koni sa nekonal. Prvý sneh prišiel až na Vianoce.
Zapípal mobil. Správa ju vôbec nepotešila:
SORRY LUCKA, PRIDEM NESKORO, OSTAL SOM TRCAT V ZAPCHE. NECAKAJ NA MNA.
Naštvane hodila ten krám na posteľ.
"Na Vianoce by nemal byť nikto sám, do prdele. Dokonca aj s tebou by som bola radšej," zahundrala.
Mala pocit, že je stará. Na Vianoce ju často pochytili zvláštne myšlienky. Cítila, že ju čaká depresia. Mala chuť na kryla Kryla a na Smrtihlava. Neklamné znamenie, že večer strávi v slzách, pod perinou, s veľkým kusom čokolády.
Zapálila svetlá na stromčeku, pustila telku. Prepínala programy, zúfalo hľadajúc niečo, z čoho by nepočula Tichú noc.
"Prečítajte si Bibliu, aspoň cez tieto sviatky. Láska Božia je silnejšia ako čokoľvek, čo poznáte. Prečítajte si Bibliu. Aspoň dnes, keď nám je Boh tak blízko."
Znechutene to vypla. Nenávidela tie blbosti. Napriek tomu, vždy keď počula niečo o láske Božej, vždy keď videla kňaza, spomenula si na Mária... Jediný chalan, ktorého milovala... Ukradol jej ho Boh. Ukradla jej ho bytosť, ktorá s najväčšou pravdepodobnosťou ani neexistuje. Prečo musia byť niektorí ľudia, najmä chlapi, takí hlúpi?
Vstala a pozrela sa do knižnice.
"Vedela som, že si tu," šepla a pokúsila sa z nej zfúknuť prach.
Bola balená v koži, na vrchu bolo zlatým písmom vygravírované Biblia. Otvorila ju. Prvú stránku zdobilo krasopisné:
Najlepšej kamoške akú som kedy mal. Skús si to niekedy prečítať. Mário.
"Ukáž ty sviňa, v čom si lepšia ako ja!"
Listovala v tej nádhernej knihe. Pokúšala sa pochopiť hĺbku toho celého. Chcela zistiť, čo už celé storočia udržuje túto knihu mladú. Čo z nej urobilo nástroj, ktorý mohol zničiť lásku, ktorú k nej cítil.
Po neskutočne nudnej hodinke dospela k jedinému záveru: ak dnes ostane sama, tak sa scvokne.
Rozmýšľala, či má ešte jeho číslo. Hodila knihu na posteľ a odbehla do kuchyne. Biblia sa nečujne zatvorila.
Sedel pri nočnej lampe, rozmýšľal, čo povie zajtra v preplnenom kostole. Ceruzu už poobhrýzal dokonale, inšpirácia však stále neprichádzala. Bol roztržitý. Myšlienky sa mu rozbiehali všade inde. Vlastne, existoval bod, kde sa myšlienky znovu spájali. Myslel na ňu. Bol to práve rok, čo ju nevidel
Zazvonil telefón.
"Prosím... To si ty Lucia? Neverím, vlastným ušiam, rád ťa počujem, Ako sa máš?... Fajn, fajn. Mám stále fofry, veď vieš. Čo potrebuješ?... Navštíviť ťa? To ako dnes? Je pol deviatej, večer, Štedrý deň.... Si sama? Ak ma potrebuješ, prídem, je to moja práca.... Áno, viem kde bývaš. Do hodiny som u teba. Ahoj..."
Položil. Chvíľu sa zamyslene díval na obrázok Panny Márie, ktorý mu visel na stene. Potom sa postavil a vošiel do kúpelne, aby vyskúšal nový deodorant.
V ruke stále kŕčovito zvierala mobil. Prebralo ju až keď zapípal, že mu dochádza baterka. Rozmýšľala, kde nechala nabíjačku. Práve bola na polceste do kuchyne, keď nastala tma.
"Dozadku, zase vypli prúd."
Podarilo sa jej prísť do kuchyne a nájsť sviečku. Položila ju na stôl a zapálila.
Zvreskla
V slabom svetle sviečky stál pred ňou čierny tvor. Mal bezodné temné oči. Nad hlavou mu visela gloriola. Nebola zlatá ako na ikonách svätých. Bola čierna a matne sa leskla.
Jej vetché telo bolo nahé. Z pŕs jej trčali dlhé čierne chlpy. Na krku jej visel veľký kríž. Koža jej ovísala na útlych kostiach. Lucia mala pocit, že vidí tisíce, priam milóny rokov v postave omnoho nižšej než ona sama. Urobila krok dozadu. Stálo ju to neskutočne množstvo úsilia.
"Vypadni z môjho domu!"
Tvor sa zarehotal. Z úst mu pri tom vyletúval prach. Videla, ako mu pri prudkých pohyboch vypadávajú celé guče vlasov.
"Ostanem tu, moja milá neveriaca dáma, ostanem tu ešte dlho po tebe. Ja som nesmrteľná, ja som tvoj Boh."
Podlomili sa jej kolená. Dopadla na zem. Kľačala pred ňou. Cítila nesmiernu bázeň a zároveň neznesiteľný tlak v žalúdku. Mala pocit, že umrie od strachu. Po líci jej stekala slza.
"Čo odo mňa chceš?"
"Chcem, aby si umrela. Chcem, aby umreli všetky ženy ako ty. Každá jedna, ktorá mi je schopná ukradnúť duše. Budeš trpieť. Nie si prvá ani posledná, ktorá umrie mojou rukou. Budeš však trpieť najviac. Nemysli si, že si niečím výnimočná. Ty nie, moja zlatá. Výnimočný je on a ty mi ho nevezmeš!"
V mysli, ktorá nebola ďaleko od zbláznenia, si uvedomila, že umrie. Uvedomila si, že kresťanský Boh, ktorý pred ňou stojí je obyčajná žiarlivá žena. Obdarená všemocnosťou, obdarená silou zabíjať a nenávidieť. Stále však len obyčajný tvor, ktorý celú svoju existenciu strávil žiarlením. Mala strach z nasledujúcich minút. Mala strach zo smrti a z pekla, ktoré ju čakalo. Nepochybne ju čakalo...
"Čo tak vyskúšať čosi ženské. Čo povieš na manikúru?"
Cítila neskutočnú bolesť v končekoch prstov. Zodvihla dlane. Videla, ako sa trasú, Bolesť v palci pravej ruky sa stala neznesiteľnou. Potom už len videla, ako sa nechet oddelil od prsta. Zachytila ho záclona. Z rany vytryskla krv. Teraz sa bolesť začala stupňovať na malíčku. To bolo ešte neporovnateľne horšie. Kričala tak, že jej takmer popraskali ušné bubienky. Cítila takmer radosť, keď posledný nechet za sebou zanechal iba kýptik. Útla Bohyňa sa z chuti smiala. Videla jej jazyk pokrytý čiernymi pulzujúcimi žilami. Dopadali na ňu kvapôčky slín.
Ležala schúlená na koberci v kuchyni. Zodvihla krvácajúce dlane v akomsi grotesknom napodobení modlidby.
"Nechcem umrieť," šepla, hoci vedela, že jej prosba nebude nikdy vypočutá.
Bohyňa sa k nej priblížila, sklonila sa k nej. Vzala jej vlhkú tvár do svojich dlaní. Dívala sa na ňu pohľadom akým sa matka díva na dcéru, ktorú prichytila fajčiť. Lucia vedela, že Boh neodpúšťa tak ľahko ako matka. Cítila jej smradľavý dych na svojej tvári, počula ako zlostne škrípe zubami. Dvíhal sa jej žalúdok z rybaciny, ktorou bolo napáchnuté celé jej telo. Nedokázala to v sebe viac udržať. Vyvrátila zo seba kapustnicu, ktorú zjedla na obed. Bohyňa sa od nej odtiahla. Vtedy akoby sa na okamih vytratilo všetko božské kúzlo.
Lucia sa postavila a utekala. V hĺbke duše cítila, že neujde svojmu osudu. Napriek tamu pud sebazáchovy jej umožnil utekať. Utekať tak ako nikdy v živote neutekala. Tak, ako už nikdy utekať nebude.
Dopadla na vchodové dvere. Chytila klučku. Bolesť. Krvácajúje prsty ňou kričali. Kľučku však nepustila. Lomcovala ňou hore- dolu, dvere sa odmietali pohnúť. Netušila, že sa dokáže báť ešte viac. Panika ju však teraz úplne pohltila. Nemôže ujsť. Jej smrť bola definitívna. Cítila sa ako sliepka. Chytená, odnášaná na klát. Myká sa, bojuje. Jej osudom je nezvratne rezanková polievka. V povetrí sa zaleskne oceľ. Bez posledného želania, bez pomazania. Prichádza smrť.
Chcela sa zrútiť umrieť v šoku. Možno by to potom menej bolelo. Nevedela. So smrťou nemala žiadne skúsenosti.
Napriek všetkému sa opäť vzchopila. Z kuchyne počula tečúcu vodu a nadávky:
"Zabijem ťa ty smrteľná mrcha. Zadrbala si mi celé šaty. Za toto budeš neskutočne pykať."
Nemala už sily. Fyzické, ale najmä psychické. Napriek tomu donútila svoje nohy poslúchať. Bežala do obývačky. Schytila masívnu stoličku a hodila ju do okna. Sklo sa rozletelo po celej obývačky. Dnu vletel vietor. Do vlasov jej vleteli snehové vločky.
"Čo to stváraš, beštia!" Počula za sebou naštvaný hlas.
Neotáčala sa, nezastavovala. Rozbehla sa a skočila. Cítila, ako ju zachytil výr energie. Jej telo prestala ovládať gravitácia. Úplne proti jej zákonom skončila na stromčeku na druhom konci izby. Vetvišky jej nepríjemne doškriabali chrbát. Zvončeky, ktoré dopadom nerozbila, cingali a navodzovali ničím nerušenú vianočnú atmosféru.
"Kam si chcela újsť?" spýtala sa bohyňa a na tvári sa jej opäť objavil úsmev.
"K satanistom," Zavrčala Lucia.
Noha jej zostala pod veľmi divným uhlom pod zadkom. Bolelo to ako čert.
"Takže mladá má chuť na žarty... mňa práve zmysel pre humor opustil."
Koniec... Bol veľmi blízko, ale, čo ak predsa? Cítila bolesť. Zdalo sa jej, že vnútorné orgány sa chcú silu mocou dostať von. Znovu kričala. Mozog jej stále horúčkovito pracoval. Keď už bol tlak, ktorý vyvýjal na jej lebku takmer neznesiteľný, pokúsila sa postaviť. Noha ju bolela, ale dalo sa to vydržať. Bohyňa bola dosť prekvapená, takže orgány sa na chvíľu usadili na svojich miestach.
"Čo to zasa robíš? Nevieš ostať na mieste ani v sekunde svojej smrti?"
Lucia medzitým dokrývala k sedačke. Ležala na nej Biblia. Unavene dopadla vedľa nej.
Nádych, výdych.
Chytila ju do roztrasených rúk. Otvorila ju kdesi v strede. Bruškami prstov zodvihla pár listov. Vytrhla ich s víťazoslávnym výkrikom.
Prekvapenie a hrôza. To sa dalo vyčítať v očiach Boha. Telo je ochablo, akoby z nej náhle vyprchal život.
"Nie!" skríkla a zmizla.
Zrazu sa objavila na sedačke vedľa Lucie. Pobavene jej žiarili očká.
"Vážne si myslíš, že keď vytrhneš pár listov z Biblie, môžeš ma zničiť? Na svete ich existujú miliardy. Netušíš koľko stránok z nich už bolo povytŕhaných. Namiesto jednej vytrhnutej stránky sa však vytlačia desiatky ďalších kníh. Napriek tomu to bol celkom pekný pokus. Teraz je však čas zomrieť. Mám toho totiž dosť na práci. Vieš, veď sú Vianoce. Mám celkom fofry. Nie si až taká beštia, ako som si myslela. Už dávno som sa tak nenasmiala."
Položila si jej hlavu do lona. Sneh ich pomaly ukrýval. Lucia už nevidela temnú krvilačnú ženu. Videla tvora, ktorý dokázal za sedem dní stvoriť svet. Jej svätožiara svietila v tme. Nebola už čierna, ale ani žltá ako na obrázkoch. Bola ružová a navodzovala pocit šťastia a lásky. Vlasy jej poletovali okolo nádhernej tváre, usmievala sa sladko a nežne. Len oči ostali rovnaké. Neskutočne staré. Necítila strach, keď jej Bohyňa hladila vlasy, nebála sa, keď sa k nej sklonila. Umrela, cítiac na čele chladné pery nádherného božstva.
Zvonil, klopal. Lucia mu neotvárala. Nerozumel tomu. Pohľad mu padol na staré bagandže stojace pred dverami. Pamätal sa, že tu Lucia ukrývala kľúče. V jednej z tých smradľavých topánok. Vždy sa na tom neskutočne zabával. Mala ten dar. Dokázala ho rozosmiať aj keď mal náladu pod psa.
Vzal ľavú topánku, otočil ju hore dnom. Vypadol z nej kľúč.
Takže stále si nezmenila svoje návyky, pomyslel si s úsmevom, keď zastršil kľúč do zámku. Dvere sa ľahko otvorili. Lampy svietili. Nemal však pocit, žeby tu ktokoľvek bol.
"Lucia! Si doma?" Kričal do tichého bytu.
"Preboha..." šepol keď na kľučke zbadal stopy krvi.
Obývačka.
Tušil, že tam nájde Luciu, alebo aspoň to, čo z nej ostalo. V izbe bolo plno snehu. Prekvapilo ho, ako sa tam dostal. Okno bolo zatvorené. Potom ju uvidel. Ležala na sedačke. Jej telo bolo zničené. V jej tvári však nebol strach. Vyzerala pokojne. Bola celá od krvi, jej telo bolo dolámané, napriek tomu bola nádherná. Vo vlasoch mala roztápajúci sa sneh. Cítil, ako sa mu do očí hrnú slzy. Kľakol si k nej, chytil jej zmračenú chladnú ruku. Hladkal ju, možno čakal, že jej tým vráti život. Plakal. Nie kvôli tomu, že umrela. Bol presvedčený, že prišiel jej čas a že oddišla na lepšie miesto. Viac ho mrzelo, že nebol s ňou. Mohol byť s tou úžasnou ženou o rok dlhšie. Mohol cítiť jej blízkosť, dívať sa na jej krásnu tvár. Miesto toho bol s Bohom. Teraz mu z nej zostala len chladnúca mŕtvola.
Jeho pohľad narazil na niečo známe. Pod Luciiným telom čosi ležalo. Prevrálil jej telo nabok. Zbadal Bibliu, ktorú jej kedysi daroval. Otvoril ju. Zbadal, že pár stránok chýba. Snažil sa spomenúť si, o čom sa tam písalo.
V tej chvíli sa rozpomenul. Už vedel, čo dá do zajtrajšej kázne. Zatvoril knihu, strčil si ju pod pazuchu. Na tvári sa mu objavil blažený výraz. Keď odchádzal z jej domu pozhášal všetky svetlá a zabuchol za sebou dvere.
Amen...
Katarína Pivarčiová
Kedysi vášnivá milovníčka fantasy, momentálne vášnivá milovníčka vína a animákov, ktoré milujú moje deti. (pri 68. repríze Kung Fu pandy je víno nutnosťou) Píšem aktívne, aj keď je to vlastne celkom pasívna činnosť.
Diskusia
draculin
ufff..katusia.. :)) Nie som ani pokrsteny,takze som to mohol citat uplne v pohodke :) A miestami ma poviedka naozaj "chytala"..miestami zase takmer odpudzovala.Proste zmiesane pocity.. stale som mal dojem,ze ide o jednu myslienku ("boh" je zla,ziarliva,skareda zenska..a tuto myslienku si ednoducho zabalila to nejakeho textu).Spominanu "bohynu" som si nejak nevedel stotoznit s Bohom-teraz nie ako dobrym,vznesenym atd. ..ale vsemocnym stvoritelom,ktory sa zrazu zjavi aby si vybavoval ucty s malym cloviecikom.Mozho keby sa tam zjavil rovnako odporny temny anjel...ale "boh" by bola maska pre sliznatu obludu ako je Cthulhu..jednoducho mi to tam nesedelo.S tym suvisi,ze som ani nejak nepochopil celkovu zapletku..PRECO vlastne jej to bohyna cele robila? Co ju tak strasne nastetilo?..miestami som stracal prehlad - netusim kto pisal uvodnu SMS-ku..najprv som to pochopil tak,ze Mario krkol a nie sa stal knazom..a navyse,usiel ti trosku rod ked si opisovala "bohynu".Najprv to je stvorenie (TO),potom opisujes ako mala (ONA) cierne chlpy na hrudi.To hlavna hrdinka? :o))))) koniec klasicky,ziaden deus ex machina..proti bozstvu obycajny clovek nemoze vyhrat. Vedel by som si to predstavit ako zaklad psychologickeho hororiku..o boji dvoch zien (ludska vs. bozska) o jedneho muza.. raz.Po prepisani :)
10.05.2006
ufff..katusia.. :)) Nie som ani pokrsteny,takze som to mohol citat uplne v pohodke :) A miestami ma poviedka naozaj "chytala"..miestami zase takmer odpudzovala.Proste zmiesane pocity.. stale som mal dojem,ze ide o jednu myslienku ("boh" je zla,ziarliva,skareda zenska..a tuto myslienku si ednoducho zabalila to nejakeho textu).Spominanu "bohynu" som si nejak nevedel stotoznit s Bohom-teraz nie ako dobrym,vznesenym atd. ..ale vsemocnym stvoritelom,ktory sa zrazu zjavi aby si vybavoval ucty s malym cloviecikom.Mozho keby sa tam zjavil rovnako odporny temny anjel...ale "boh" by bola maska pre sliznatu obludu ako je Cthulhu..jednoducho mi to tam nesedelo.S tym suvisi,ze som ani nejak nepochopil celkovu zapletku..PRECO vlastne jej to bohyna cele robila? Co ju tak strasne nastetilo?..miestami som stracal prehlad - netusim kto pisal uvodnu SMS-ku..najprv som to pochopil tak,ze Mario krkol a nie sa stal knazom..a navyse,usiel ti trosku rod ked si opisovala "bohynu".Najprv to je stvorenie (TO),potom opisujes ako mala (ONA) cierne chlpy na hrudi.To hlavna hrdinka? :o))))) koniec klasicky,ziaden deus ex machina..proti bozstvu obycajny clovek nemoze vyhrat. Vedel by som si to predstavit ako zaklad psychologickeho hororiku..o boji dvoch zien (ludska vs. bozska) o jedneho muza.. raz.Po prepisani :)
10.05.2006
kAnYs
Draculin, moc by som sa nepozastavoval nad nahlou zmenou rodu. Ked nieje postava zpociatku schopna pohlavne nieco identifikovat tak je oznacenie TO skor na mieste ako ON alebo ONA, aj ked neskor vyjde na javo co TO(ON/ONA) vlastne bolo :) Cital si niekedy IT (TO) od Stephena Kinga? Jeho postavy tam TOmu hovoria niekolkymi menam, jednym z nich je TO, druhym je Pennywise the Clown, pri com niekedy ho (to) oznacuju ako ON a niekedy ako TO. Oslovenie velmi zalezi od kontextu, ked si kontext vyzaduje TO nevidim dovod pre ON alebo ONA. Ale na tom teraz nezalezi. K poviedke... Pripada mi akoby bola napisana v zachvate neopetovanej lasky, po tom co dosla cokolada. Takze, moja otazka je, zaklada sa to na nejakej osobnej skusenosti (myslim teraz s knazmi, alebo s chlapmi co sa dali na "cestu boziu", nie skusenosti so ziarlivym bohom :)), alebo je to iba moj mylny usudok?
10.05.2006
Draculin, moc by som sa nepozastavoval nad nahlou zmenou rodu. Ked nieje postava zpociatku schopna pohlavne nieco identifikovat tak je oznacenie TO skor na mieste ako ON alebo ONA, aj ked neskor vyjde na javo co TO(ON/ONA) vlastne bolo :) Cital si niekedy IT (TO) od Stephena Kinga? Jeho postavy tam TOmu hovoria niekolkymi menam, jednym z nich je TO, druhym je Pennywise the Clown, pri com niekedy ho (to) oznacuju ako ON a niekedy ako TO. Oslovenie velmi zalezi od kontextu, ked si kontext vyzaduje TO nevidim dovod pre ON alebo ONA. Ale na tom teraz nezalezi. K poviedke... Pripada mi akoby bola napisana v zachvate neopetovanej lasky, po tom co dosla cokolada. Takze, moja otazka je, zaklada sa to na nejakej osobnej skusenosti (myslim teraz s knazmi, alebo s chlapmi co sa dali na "cestu boziu", nie skusenosti so ziarlivym bohom :)), alebo je to iba moj mylny usudok?
10.05.2006
žjuvka
Zmena rodu.... hm, to mi sebecky evokuje problem mojho nicku. Takze vzhladom na to by to nemal byt az taky problem. Inak teraz uz naozaj k tej poviedke. Neviem co presne mi tam prekazalo, aj ked sa priznam, ze prve co mi udrelo do ocu boli tie mena. Uz nie prosiiiim! Ale dobre, preco nie, ved to sa da prehliadnut. Druha vec boli citove prezitky hlavnej (?) hrdinky, to vnimanie roznych malickosti, jednoducho mi to neslo s bezmedznym strachom, ktory mala udajne prezivat. A opisy vseobecne su akesi nedotiahnute a povrchne, bolo by ich treba minimalne vyjadrit inymi slovami, lebo mam pocit, ze toto sme poculi uz x-krat. No a uloha Biblie ako niecoho.... co sa da nejak pouzit, neviem, neviem. Azda to precitam (poviedku, nie Bibliu) este raz (mimimalne) a napisem nieco kriticky diametralne odlisne. Ale diky za poviedku, ako vidis nielen pisat, ale aj citat sa dala.
10.05.2006
Zmena rodu.... hm, to mi sebecky evokuje problem mojho nicku. Takze vzhladom na to by to nemal byt az taky problem. Inak teraz uz naozaj k tej poviedke. Neviem co presne mi tam prekazalo, aj ked sa priznam, ze prve co mi udrelo do ocu boli tie mena. Uz nie prosiiiim! Ale dobre, preco nie, ved to sa da prehliadnut. Druha vec boli citove prezitky hlavnej (?) hrdinky, to vnimanie roznych malickosti, jednoducho mi to neslo s bezmedznym strachom, ktory mala udajne prezivat. A opisy vseobecne su akesi nedotiahnute a povrchne, bolo by ich treba minimalne vyjadrit inymi slovami, lebo mam pocit, ze toto sme poculi uz x-krat. No a uloha Biblie ako niecoho.... co sa da nejak pouzit, neviem, neviem. Azda to precitam (poviedku, nie Bibliu) este raz (mimimalne) a napisem nieco kriticky diametralne odlisne. Ale diky za poviedku, ako vidis nielen pisat, ale aj citat sa dala.
10.05.2006
Nicki
ahoj, mne sa to pacilo, docitala som az do konca:)) tiez som si najprv myslela, ze Mario bol mrtvy, ale nijak zvlast to neberiem, asi to bol ucel. Poviedka alebo kniha by mala prinutit citatela plakat, smiat sa, vystrasit ho, sokovat alebo nieco s nim spravit. Na mna dost zaposobila ta scena, ako to na konci Mario vsetko pokorne prijal, presne toto ma vie strasne vytocit. (Je to bozia vola. Niekomu zomrie psik a vraj nema dovod byt nestastny, je to bozia vola a boh vie, co robi) Vdaka tomuto si tuto poviedku este chvilu budem pamatat. Ta veta s manikurou mi vadila, uplne by som tento odsek odstranila a nechala len sceńu v obyvacke. Inak dobre. 6/10
10.05.2006
ahoj, mne sa to pacilo, docitala som az do konca:)) tiez som si najprv myslela, ze Mario bol mrtvy, ale nijak zvlast to neberiem, asi to bol ucel. Poviedka alebo kniha by mala prinutit citatela plakat, smiat sa, vystrasit ho, sokovat alebo nieco s nim spravit. Na mna dost zaposobila ta scena, ako to na konci Mario vsetko pokorne prijal, presne toto ma vie strasne vytocit. (Je to bozia vola. Niekomu zomrie psik a vraj nema dovod byt nestastny, je to bozia vola a boh vie, co robi) Vdaka tomuto si tuto poviedku este chvilu budem pamatat. Ta veta s manikurou mi vadila, uplne by som tento odsek odstranila a nechala len sceńu v obyvacke. Inak dobre. 6/10
10.05.2006
draculin
No tak nahodou..ta zmena rodov ma vcelku zarazila v texte.Da sa to sice lahko opravit - ale naozaj to vyzeralo,ze hrdinka ma chlpatu hrud :o)))
10.05.2006
No tak nahodou..ta zmena rodov ma vcelku zarazila v texte.Da sa to sice lahko opravit - ale naozaj to vyzeralo,ze hrdinka ma chlpatu hrud :o)))
10.05.2006
Katarína Pivarčiová
noo. asi tak. tu poviedku som zo seba vychrchlala prave z toho napadu ze Boh je vlastne len ziarliva zenska ktora si kradne chlapov ako dub a berie ich nam, poctivym devam. ale inac to nema nic s mojim vlastnym pocitom. ziadneho kanaza som nikdy nelubila a dufam ze ani nebudem. a myslim, ze ani k tomuto typu poviedok sa velmi skoro nevratim. dik.
10.05.2006
noo. asi tak. tu poviedku som zo seba vychrchlala prave z toho napadu ze Boh je vlastne len ziarliva zenska ktora si kradne chlapov ako dub a berie ich nam, poctivym devam. ale inac to nema nic s mojim vlastnym pocitom. ziadneho kanaza som nikdy nelubila a dufam ze ani nebudem. a myslim, ze ani k tomuto typu poviedok sa velmi skoro nevratim. dik.
10.05.2006
Katarína Pivarčiová
a mena... to je vec pre ktoru som ochotna sa zvadit. akoze rydzo slovenske mena ti vadia? mam svojich hrdinov nazyvat jonh, sandy, alebo nebodaj deborah? pfff. este tak xwuer by sa ti mozno lubilo. pffff :)
10.05.2006
a mena... to je vec pre ktoru som ochotna sa zvadit. akoze rydzo slovenske mena ti vadia? mam svojich hrdinov nazyvat jonh, sandy, alebo nebodaj deborah? pfff. este tak xwuer by sa ti mozno lubilo. pffff :)
10.05.2006
draculin
Mena boli praveze OK (akurat nezvyk,ze sa postava nevola anglofilne)..a PIS. :)) nadvazovat vztahy s knazmi vramci studia informacii sa vsak neodporuca..nejaky vrchny farar by mohol byt vacsou prekazkou ako boh:)
10.05.2006
Mena boli praveze OK (akurat nezvyk,ze sa postava nevola anglofilne)..a PIS. :)) nadvazovat vztahy s knazmi vramci studia informacii sa vsak neodporuca..nejaky vrchny farar by mohol byt vacsou prekazkou ako boh:)
10.05.2006
Saťo
Dobre, co priam skvele, vsetky nedokonalosti ktore tam boli dokonale zahladila velkost hlavnej myslieky, "Krestansky boh je v skutoacnosti ziarliva bohyna kradnuca chlapov, uzasne originalne, sokujuce a z pohladu istej skupiny ludi aj uzasne drze. Podal man to vsak nieje nic co by veriaci mohli ovazoivat za urasku, myslim. Mozno by sa dali niektore sceny este vybrusit, a aj stil, ale v poho 8/10.
10.05.2006
Dobre, co priam skvele, vsetky nedokonalosti ktore tam boli dokonale zahladila velkost hlavnej myslieky, "Krestansky boh je v skutoacnosti ziarliva bohyna kradnuca chlapov, uzasne originalne, sokujuce a z pohladu istej skupiny ludi aj uzasne drze. Podal man to vsak nieje nic co by veriaci mohli ovazoivat za urasku, myslim. Mozno by sa dali niektore sceny este vybrusit, a aj stil, ale v poho 8/10.
10.05.2006
žjuvka
Dokelu, čo sa tak na tom všetkým páči? Ja nie a nie nájsť kúska inšpirácie.... asi mi bol námet príliš blízky, lebo stotožnenie sa s faktom, že Boh je baba a teda máva svoje dni, to mi došlo už dávno. Ale aj tak, nebolo to zlé, no nič pre mňa. Azda nám v budúcnosti autorka prispeje niečím mňa potešiteľným.
11.05.2006
Dokelu, čo sa tak na tom všetkým páči? Ja nie a nie nájsť kúska inšpirácie.... asi mi bol námet príliš blízky, lebo stotožnenie sa s faktom, že Boh je baba a teda máva svoje dni, to mi došlo už dávno. Ale aj tak, nebolo to zlé, no nič pre mňa. Azda nám v budúcnosti autorka prispeje niečím mňa potešiteľným.
11.05.2006
draculin
Tak ma mimovolne napadlo - ze ta zakladna idea o bohu ako ziarlivej zene nejak nesedi.Katolicky knazi sice skladaju slub cistoty...ale protestanti sa mozu kludne mnozit :) Praveze ale naopak, v pripade mnisok nie su ziadne vynimky..takze ono by Boh mal byt skor muz a to pekne ziarlivy :) citajuc Stary Zakon by som este dodal..ze v zasade sice kludas,ale ked sa rozcerti (moze sa Boh rozcertit??),tak narobi riadny candrbal.Jo..a je ziarlivy ako talian :)
11.05.2006
Tak ma mimovolne napadlo - ze ta zakladna idea o bohu ako ziarlivej zene nejak nesedi.Katolicky knazi sice skladaju slub cistoty...ale protestanti sa mozu kludne mnozit :) Praveze ale naopak, v pripade mnisok nie su ziadne vynimky..takze ono by Boh mal byt skor muz a to pekne ziarlivy :) citajuc Stary Zakon by som este dodal..ze v zasade sice kludas,ale ked sa rozcerti (moze sa Boh rozcertit??),tak narobi riadny candrbal.Jo..a je ziarlivy ako talian :)
11.05.2006
SARS
Uf, konečne som sa k tomu dostal, ale k veci. Boh ako žena, nejakú extra originalitu by som tam nehľadal (odkaz na jednu americkú paródiu), toto Boh nebol. Skôr žiarlivá pestárnutá ženská, svokra :). Text má svoje muchy (hlavne malá slovná zásoba), ale dá sa čítať. Zmena pohlavia mi nevadila. No, Mario na záver, ona leží mŕtva na gauči a on sa stará len o svoju kázeň, úplna haluz (v negatívnom zmysle slova).
11.05.2006
Uf, konečne som sa k tomu dostal, ale k veci. Boh ako žena, nejakú extra originalitu by som tam nehľadal (odkaz na jednu americkú paródiu), toto Boh nebol. Skôr žiarlivá pestárnutá ženská, svokra :). Text má svoje muchy (hlavne malá slovná zásoba), ale dá sa čítať. Zmena pohlavia mi nevadila. No, Mario na záver, ona leží mŕtva na gauči a on sa stará len o svoju kázeň, úplna haluz (v negatívnom zmysle slova).
11.05.2006
Saťo
Sars:sukalsim ten zaver mohol byt nejky viac srdcrvucejsi, nejaka ta smovrazda a tak :-))) Alebo mozto to malo vyjadrovat vsemohucnost boha(bohyne) ze si ho as tak velmi priputala ze ani jej smrt nic nespravi s jeho vierov. Tu sa vsak potom nuka otazka: preco sa bohyna citil byt ohrozena obycajnov zenov ? Alebo ju zabila len pre istotu ?
12.05.2006
Sars:sukalsim ten zaver mohol byt nejky viac srdcrvucejsi, nejaka ta smovrazda a tak :-))) Alebo mozto to malo vyjadrovat vsemohucnost boha(bohyne) ze si ho as tak velmi priputala ze ani jej smrt nic nespravi s jeho vierov. Tu sa vsak potom nuka otazka: preco sa bohyna citil byt ohrozena obycajnov zenov ? Alebo ju zabila len pre istotu ?
12.05.2006
Katarína Pivarčiová
booze... vy chlapi asi nikdy nepochopite srdce zeny... po prve som evanjelicka, moja viera mi nevadi, ale tu katolicku povazujem za totalne vadnu, takze draculinovu verziu neprijimam, skor nase omsoveee. a jo samozrejme neverim v boha. verim v nieco uplne ine. po druhe, som totalne na mol, prave teraz, takze intelektualnosi odo mna necakajte, po tretie zene nikdy nezalezi na tom, kolko chlapov moze mat. vzdy jej ide len o toho, ktoreho mat nemoze. jednoducho povedane.... vy chlapi nikdy nepochopite srdce zeny:)
12.05.2006
booze... vy chlapi asi nikdy nepochopite srdce zeny... po prve som evanjelicka, moja viera mi nevadi, ale tu katolicku povazujem za totalne vadnu, takze draculinovu verziu neprijimam, skor nase omsoveee. a jo samozrejme neverim v boha. verim v nieco uplne ine. po druhe, som totalne na mol, prave teraz, takze intelektualnosi odo mna necakajte, po tretie zene nikdy nezalezi na tom, kolko chlapov moze mat. vzdy jej ide len o toho, ktoreho mat nemoze. jednoducho povedane.... vy chlapi nikdy nepochopite srdce zeny:)
12.05.2006
SARS
Katka, myšielka (o mužoch, ktorých chcú ženy) nie je zlá. Len som sa ju dozvedel až teraz. V texte nejak zanikla. Saťo má pravdu, Správanie Bohyňe nasvedčovalo skôr, že ju len hrá, ako by mala skutočnú moc (viz. povracané šaty). A zostaň v kľude, veď sme ľudia ;).
12.05.2006
Katka, myšielka (o mužoch, ktorých chcú ženy) nie je zlá. Len som sa ju dozvedel až teraz. V texte nejak zanikla. Saťo má pravdu, Správanie Bohyňe nasvedčovalo skôr, že ju len hrá, ako by mala skutočnú moc (viz. povracané šaty). A zostaň v kľude, veď sme ľudia ;).
12.05.2006
žjuvka
Fiha, no katka, nemôžem sa ubrániť, ale musím.... s tým, že muži nikdy nepochopia srdce ženy to nie je pravda. Asi to znie brutálne necitlivo a nejedna prispievateľka ma prekľaje, ale opäť to opakujem: nie je to tak. No je to ťažko vysvetliť. To treba zažiť vo vzťahu a počuť to od niekoho, kto ti 100% dôveruje, spolieha sa na teba (cháp ma, to píšem z pohľadu muža), bože a všetci ostatní, pomáhajte, do čoho sa mi to podarilo namočiť, už nikdy viac rozoberať súkromné pocity.
13.05.2006
Fiha, no katka, nemôžem sa ubrániť, ale musím.... s tým, že muži nikdy nepochopia srdce ženy to nie je pravda. Asi to znie brutálne necitlivo a nejedna prispievateľka ma prekľaje, ale opäť to opakujem: nie je to tak. No je to ťažko vysvetliť. To treba zažiť vo vzťahu a počuť to od niekoho, kto ti 100% dôveruje, spolieha sa na teba (cháp ma, to píšem z pohľadu muža), bože a všetci ostatní, pomáhajte, do čoho sa mi to podarilo namočiť, už nikdy viac rozoberať súkromné pocity.
13.05.2006
SARS
A čo by sme nepoznali. Je presne rovnaké ako mužské: 2 komory, 2 predsiene, 4 chlopne... a podľa mňa som ho pochopil dobre, vždy za jedna :).
13.05.2006
A čo by sme nepoznali. Je presne rovnaké ako mužské: 2 komory, 2 predsiene, 4 chlopne... a podľa mňa som ho pochopil dobre, vždy za jedna :).
13.05.2006
Katarína Pivarčiová
si myslite ze rozumiete, ale prd:)). minimalne v pripade mojho expriatela. nerozumel mi a ani mi asi rozumiet nebude. ale je to mozno v tom, ako blizko si cloveka pripustis k telu, a jeho som v skutocnosti bliyko nechcela. par muzov som si aj pripustila. a vacsinou ani oni netusili, ze ich mam vlastne rada. blablaa... prepieranie vlastnych citov takto verejne fakt nie je nic prijemne... neviem, tu bohynu som chcela urobit trochu "ludsku" uz len tym ze som ju obdarila klasickou ludskou ziarlivostou. ale bola bohyna preto vyhrala. my obycajne sa mozeme skryt, to som tym chcela rici. a vy ste to samozrejme nepochopili... joujou, chlapii:)
13.05.2006
si myslite ze rozumiete, ale prd:)). minimalne v pripade mojho expriatela. nerozumel mi a ani mi asi rozumiet nebude. ale je to mozno v tom, ako blizko si cloveka pripustis k telu, a jeho som v skutocnosti bliyko nechcela. par muzov som si aj pripustila. a vacsinou ani oni netusili, ze ich mam vlastne rada. blablaa... prepieranie vlastnych citov takto verejne fakt nie je nic prijemne... neviem, tu bohynu som chcela urobit trochu "ludsku" uz len tym ze som ju obdarila klasickou ludskou ziarlivostou. ale bola bohyna preto vyhrala. my obycajne sa mozeme skryt, to som tym chcela rici. a vy ste to samozrejme nepochopili... joujou, chlapii:)
13.05.2006
SARS
Milá katka, priatelia sú takí, nerozumejú a ani nechcú rozumieť. Zaujíma ich len jedno... Dosť bolo zbytočných slov, vráťme sa k poviedke (a Bohyni :). Nemáš pravdu, pochopili sme viac, než si vieš predstaviť ;), ale ty nechápeš princíp kritiky. Tá hľadá dobré a zlé stránky a snaží sa ich ukázať svetu čo najobjektívnejšou cestou. Tým, že tvoje spisovateľské umenie nie je dokonalé, sme sa zamerali na (hlavne) chyby písania. Nič osobného. Je to obchod!
14.05.2006
Milá katka, priatelia sú takí, nerozumejú a ani nechcú rozumieť. Zaujíma ich len jedno... Dosť bolo zbytočných slov, vráťme sa k poviedke (a Bohyni :). Nemáš pravdu, pochopili sme viac, než si vieš predstaviť ;), ale ty nechápeš princíp kritiky. Tá hľadá dobré a zlé stránky a snaží sa ich ukázať svetu čo najobjektívnejšou cestou. Tým, že tvoje spisovateľské umenie nie je dokonalé, sme sa zamerali na (hlavne) chyby písania. Nič osobného. Je to obchod!
14.05.2006
Katarína Pivarčiová
ja prijimam kritiku. ked je konstruktivna tak aj celkom rada:) viem ze ta poviedka ma muchy, veela much, a mnozstvo klise ale v mojej povahe je trosku sa zvadit. dokonca argumentujem celkom rada. ak ucastnici nepresahuju hranice slusnosti tak preco niee.
moja poviedka nebola narocna ani vysoko intelektualna(vdaka bohu:)), takze ste ju s najvacsou pravdepodobnostou pochopili, cudovala by som sa keby nie. ale vo vseobecnosti su podla mna chlapi z marsu a my z venuse:).
15.05.2006
ja prijimam kritiku. ked je konstruktivna tak aj celkom rada:) viem ze ta poviedka ma muchy, veela much, a mnozstvo klise ale v mojej povahe je trosku sa zvadit. dokonca argumentujem celkom rada. ak ucastnici nepresahuju hranice slusnosti tak preco niee.
moja poviedka nebola narocna ani vysoko intelektualna(vdaka bohu:)), takze ste ju s najvacsou pravdepodobnostou pochopili, cudovala by som sa keby nie. ale vo vseobecnosti su podla mna chlapi z marsu a my z venuse:).
15.05.2006
SARS
katka, tuna je málo miesta na "konštruktívnu" kritiku, typu: Toto nie je dobre napísale, lepšie by to bolo takto. Človek sa na nečo musí zamerať. My sme sa zamerali na základnú myšlienku príbehu. Boh ako obyčajná žiarlivá žena. Tuna niečo nesedí. Nechcem hovoriť, že On(a) je milosrdná a láskavá osoba. Len tvoje vylíčenie nesedelo do všeobecného povedomia (čo bol asi zámer), ale aj do hlbšej podstaty Boha (upozorňujem, že nie som veriaci). A tvoj nápad s tými mužmi jednoducho zanikol v nedostatočne dobrej štylistike (na niečo takéto). btw: ja som z Európy (mesiac Jupitera ;).
15.05.2006
katka, tuna je málo miesta na "konštruktívnu" kritiku, typu: Toto nie je dobre napísale, lepšie by to bolo takto. Človek sa na nečo musí zamerať. My sme sa zamerali na základnú myšlienku príbehu. Boh ako obyčajná žiarlivá žena. Tuna niečo nesedí. Nechcem hovoriť, že On(a) je milosrdná a láskavá osoba. Len tvoje vylíčenie nesedelo do všeobecného povedomia (čo bol asi zámer), ale aj do hlbšej podstaty Boha (upozorňujem, že nie som veriaci). A tvoj nápad s tými mužmi jednoducho zanikol v nedostatočne dobrej štylistike (na niečo takéto). btw: ja som z Európy (mesiac Jupitera ;).
15.05.2006
žjuvka
Hm, jeden sa na chvíľu vzdiali a aký skvelý rozhovor bez neho.... Prinajmenšom iritujúce. Ale k poviedke. Asi sa opakujem už miliónty raz, ale vadila mi najmä všeobecná neprepracovanosť všeobecných pohnútok. Niečo mi tam nesedí, vysoké, nízke pudy, príčiny, nízka intelektuálna úroveň jednotlivých postáv, celé je to také nejaké chaotické a depresívne zbytočné. Alebo zbytočne depresívne? Námet je podľa mňa pri svojej nie príliš vysokej originalite dosť dobre poňatý, tak prečo z toho nevytrieskať viac? Prosím autorku, aby ma vyviedla z omylu/omylov. Ale to s tým mužským nepochopením žien, tak to je vážne diskutabilnejšie ako sa zdá. Zbytočná poznámka, sori.
16.05.2006
Hm, jeden sa na chvíľu vzdiali a aký skvelý rozhovor bez neho.... Prinajmenšom iritujúce. Ale k poviedke. Asi sa opakujem už miliónty raz, ale vadila mi najmä všeobecná neprepracovanosť všeobecných pohnútok. Niečo mi tam nesedí, vysoké, nízke pudy, príčiny, nízka intelektuálna úroveň jednotlivých postáv, celé je to také nejaké chaotické a depresívne zbytočné. Alebo zbytočne depresívne? Námet je podľa mňa pri svojej nie príliš vysokej originalite dosť dobre poňatý, tak prečo z toho nevytrieskať viac? Prosím autorku, aby ma vyviedla z omylu/omylov. Ale to s tým mužským nepochopením žien, tak to je vážne diskutabilnejšie ako sa zdá. Zbytočná poznámka, sori.
16.05.2006
draculin
Jaaaj,vediet tak poradit co zmenit a ako zmenit poviedku by bola vynikajuca,tak vynikajuce poviedky pisem aj sam:)) mno..a aspon podla Stareho Zakona Boh(yňa) nie je veru nijaky dobrak..ani nahodou! Len sa mi zdali jej "presviedcacie" metody nejak prizemne..ale to uz len podrypujem:o) ad. chapanie muzov/zien..zopar krat som sa takmer priblizil k pochopeniu zien,ale potom to v pude sebazachovy radsej vzdal.Ono netreba vsetko chapat..staci vediet ako s tym zit:o) a budte si z akejkolvek planety,ja som z jahody. padnuty.. :o/_
16.05.2006
Jaaaj,vediet tak poradit co zmenit a ako zmenit poviedku by bola vynikajuca,tak vynikajuce poviedky pisem aj sam:)) mno..a aspon podla Stareho Zakona Boh(yňa) nie je veru nijaky dobrak..ani nahodou! Len sa mi zdali jej "presviedcacie" metody nejak prizemne..ale to uz len podrypujem:o) ad. chapanie muzov/zien..zopar krat som sa takmer priblizil k pochopeniu zien,ale potom to v pude sebazachovy radsej vzdal.Ono netreba vsetko chapat..staci vediet ako s tym zit:o) a budte si z akejkolvek planety,ja som z jahody. padnuty.. :o/_
16.05.2006
žjuvka
Draculin a jeho sebazáchovné pudy, len tak ďalej, nakoniec nám tu zostane len katka a jej tyransko-brutálneskeptické názory na chudákov chlapov:) Ale nevadí. Každému podľa poznania.
16.05.2006
Draculin a jeho sebazáchovné pudy, len tak ďalej, nakoniec nám tu zostane len katka a jej tyransko-brutálneskeptické názory na chudákov chlapov:) Ale nevadí. Každému podľa poznania.
16.05.2006
SARS
Stále Hitlerova bilancia. Katka na jednej stane a ostatní na strane druhej. A kdo vyhrá? Necháme sa prekvapiť v ďalšom pokračovaní našej šov "Zprdni svoju poviedku!"
16.05.2006
Stále Hitlerova bilancia. Katka na jednej stane a ostatní na strane druhej. A kdo vyhrá? Necháme sa prekvapiť v ďalšom pokračovaní našej šov "Zprdni svoju poviedku!"
16.05.2006
Katarína Pivarčiová
zjuvka normalne si chybal. nema kto podpichovat. sa to tu snazim uz dva prispevky uhladit a ty len prides a vsetko zburas.
tak teda... Do uuutokuuu... za velkonemecku riiisu!!
mne sa vzdy najviac pacili poviedky, ktore ani tak nemuseli byt o prepracovanosti deja a hlbkovej charakterizacii postav. na to je poviedka prilis kratky zaner. to si treba nechat na romany. pre poviedku je pre mna najdolezitejsia atmosfera, napad a podanie. odpustite ze som nevymyslela uzasnu a sokujucu pointu... o to sa snazim uz 19 rokov a stale nic... nie je to jednoduche. a zboznujem depresivne poviedky. a nie su zbytocne. o muzoch a zenach odmietam diskutovat. ja viem svoju pravdu, vy svoju. to ze sa lisia je nepodstatne:). a zase s tymi chlapimi to nie je az take zle. aj napriek vasim mnohym nedostatkom, najma co sa prepojenia oboch hemisfer tyka, poznam minimalne dvoch znesitelnych... otec a brat...:)) -vsetkych podryvacov upozornujem, ze toto bol len foor., ja muzske pokolenie raada.
16.05.2006
zjuvka normalne si chybal. nema kto podpichovat. sa to tu snazim uz dva prispevky uhladit a ty len prides a vsetko zburas.
tak teda... Do uuutokuuu... za velkonemecku riiisu!!
mne sa vzdy najviac pacili poviedky, ktore ani tak nemuseli byt o prepracovanosti deja a hlbkovej charakterizacii postav. na to je poviedka prilis kratky zaner. to si treba nechat na romany. pre poviedku je pre mna najdolezitejsia atmosfera, napad a podanie. odpustite ze som nevymyslela uzasnu a sokujucu pointu... o to sa snazim uz 19 rokov a stale nic... nie je to jednoduche. a zboznujem depresivne poviedky. a nie su zbytocne. o muzoch a zenach odmietam diskutovat. ja viem svoju pravdu, vy svoju. to ze sa lisia je nepodstatne:). a zase s tymi chlapimi to nie je az take zle. aj napriek vasim mnohym nedostatkom, najma co sa prepojenia oboch hemisfer tyka, poznam minimalne dvoch znesitelnych... otec a brat...:)) -vsetkych podryvacov upozornujem, ze toto bol len foor., ja muzske pokolenie raada.
16.05.2006
žjuvka
katka, prepáč, že ti ukrajujem z tvojho času pre pokojný život, ale povedz, čím by bol, ak by sme o ňom nevedeli? Treba si ho pripomenúť. Napríklad znervózňovaním okoloidúcich. Ničenie nervovej sústavy druhých nie je môj vyslovený koníček, takže to neber osobne, ale moja povesť prudila nepustí. A to mal byť vtip. No ak chceš počuť ultrapozitívne názory, na to treba druhý nick.... Ale k poviedke. To čo si si prečítala v mojom poslednom komentári bolo dôsledkom číreho zdesenia nad tým, že momentálne už každý alebo minimálne každý druhý pristupuje k poviedke ako k žánru brutálne povrchnému, stačí nápad, zopár metafor a prirovnaní a zrazu niet čo chápať, sme v háji, nie je čo obdivovať. Prepáč, že týchto pár nesúvislých viet píšem práve pod tvoj výtvor, ale problém povrchnosti a neprepracovanosti poviedok je čoraz vypuklejší, poviem až alibistický. Vraj malý literárny útvar.... Moja koláčová teória literárnych diel, ktorú tu nehodlám prezentovať v plnom rozsahu mi vraví, že úroveň poviedok ako takých nie je vysoká. Hľa prameň mojej skepsy, ktorá ti podľa všetkého tak vadí. Čo už.
17.05.2006
katka, prepáč, že ti ukrajujem z tvojho času pre pokojný život, ale povedz, čím by bol, ak by sme o ňom nevedeli? Treba si ho pripomenúť. Napríklad znervózňovaním okoloidúcich. Ničenie nervovej sústavy druhých nie je môj vyslovený koníček, takže to neber osobne, ale moja povesť prudila nepustí. A to mal byť vtip. No ak chceš počuť ultrapozitívne názory, na to treba druhý nick.... Ale k poviedke. To čo si si prečítala v mojom poslednom komentári bolo dôsledkom číreho zdesenia nad tým, že momentálne už každý alebo minimálne každý druhý pristupuje k poviedke ako k žánru brutálne povrchnému, stačí nápad, zopár metafor a prirovnaní a zrazu niet čo chápať, sme v háji, nie je čo obdivovať. Prepáč, že týchto pár nesúvislých viet píšem práve pod tvoj výtvor, ale problém povrchnosti a neprepracovanosti poviedok je čoraz vypuklejší, poviem až alibistický. Vraj malý literárny útvar.... Moja koláčová teória literárnych diel, ktorú tu nehodlám prezentovať v plnom rozsahu mi vraví, že úroveň poviedok ako takých nie je vysoká. Hľa prameň mojej skepsy, ktorá ti podľa všetkého tak vadí. Čo už.
17.05.2006
draculin
suhlasim.. S tymi problemami s poviedkami,cudzim slovam vo zvysku prispevku nerozumiem :o)
18.05.2006
suhlasim.. S tymi problemami s poviedkami,cudzim slovam vo zvysku prispevku nerozumiem :o)
18.05.2006
cyberstorm
Ahoj, som cyberstorm a budem vas otravovat az do konca existencie tejto stranky. Asi tak nejako. Ja viem, uplne haluz, ale musel som nejako zacat. Takze som si precital konecne poviedku a:
Zacina kritika. Mne osobne sa pacila. Hlavne prve tri stvrtiny. ALE. Zacnem od pociatku: Zaciatok ako uvod, dobry. Navodenie komornej atmosfery Vianoc (stromcek, sneh, rolnicky, dedo mraz...). V paradoxe s tym pomaly sa rozvyjajuca depresia hlavnej hrdinky (cokolada, blba SMS, blby program v telke, atd). Co sa tyka spomienok na Maria, suhlasim s nazorom ostatnych, tiez na mna posobil ako po smrti. Potom prisiel zvrat. Uprimne povedane, bol som sokovany. Nie z toho, ze sa tam objavilo cosi stare, skarede a mocne, ale jaksi som cakal az do konca, ze to nebude skutocny Boh. Ze to bude nieco ako padly aniel alebo take cosi. Neva. Pravdepodobne zhorim v pekle, ale co uz... Pacil sa mi opis svatoziary, ziadna zlata, biela alebo strieborna, ale temna. Tiez opis Boha (ked uz som si pomaly zvykol nato ze to nie je jeden z padlych) ako starej temnej zeny (podla opisu pripominala nieco medzi mumiou a jednym mojim kolegom z prace). A potom prislo par veci, ktore mi tam nesedeli. To ako Boh ziarlila na Luciu kvoli knazovi.... Neviem, Ked sa nad tym nebudem moc zamyslat, tak je to super, ale myslim ze sa pise ze Milujte sa a mnozte sa a Miluj svojho blizneho ako seba sameho.A to tusim povedal(a) On(a) sam(a). Proste mi to nejde do kontextu s predstavou o Krestanskom Bohu. Teda Katolickom, ako si spravne uviedla. Ale to by sa dalo zhltnut a ako hlavna zapletka tvori nosnu konstrukciu celej poviedky. Dajme tomu, ze to je v pohode. ALE , Katka, ta Boh, ktoreho tam opisujes, ta Krestansky Boh mi akosi nepripadal vsemohuci. Sakra, ja si Boha predstavujem ako bytost, ktora stvorila vsetko (cesi maju na to uzasny vyraz-vsehomir), vsetky mozne aj nemozne vesmiry, casy, vsetky reality aj nereality atd. Tvoja Boh v porovnani so Stvoritelom neobstoji, jednoducho na mna skor posobi ako carodejnica a nie ako bytost, ktora za 7 dni stvorila svet (vesmir, cokolvek). Proste, tvoja alternativa Boha sa mi zda velmi slaba. Boh sa tam s Luciou parala minimalne nejakych 5 minut. Co je na stvoritela dost dlha doba, si myslim. A aj to umyvanie siat. Nemohla spravit jednoducho zazrak a saty by boli ciste? Preco pouzivala vodu. Aj jej sposob mucenia-pripada mi to skor ako zenska obdarena psychokinetickymi schopnostami a nie ako Boh. A ked sme uz boli pri tych satoch, tak dalsia vec-nelogickosti: Katka-pises, ze Boh bola naha ked sa Lucii zjavila a potom, ked ju Lucia ovracala, tak jej zaspinila saty. Uznavam, ze si medzitym tie saty mohla jednoducho stvorit, ale aj tak. Naopak, sa mi zasa velmi pacil sarkazmus ako od Boha tak aj od Lucie (zmienka o manikure a hlavne medzi zenami a dalsia zmienka o satanistoch-to tam fakt chcela ist, alebo to len cynicky precedila medzi zubami?). Tak a toto bola cast, ktora sa mi pacila. A teraz ta horsia cast. Zaver. Pripada mi napisany dost rychlo, zosmoleny nedotiahnuty. Po tom, co mi predchadzajuca cast pripadala viac menej peerfektna (aj napriek hore uvedenym nedostatkom), tak zaver bol o nicom (prepac). Ked dosiel Mario do izby Lucie a videl tam jej mrtvolu a krv a ja neviem co vsetko este, tak len pokrcil ramenami povedal ze to je vola Bozia a jedine co mu bolo luto, ze nebol s nou. Katka, mozes si o nas chlapoch v pohode mysliet, ze sme pekne kurvy, ale takto sa nespravame. Takto sa nesprava ziaden clovek, ked zisti, ze jeho byvala je po smrti a este k tomu za divnych nevyjasnenych okolnosti (sak tam bolo kvantum krvi a jej telo tiez vyzeralo, ako by si dalo rande s rozbehnutym nakladiakom, teda aspon tak si predstavujem, naviac lezala v naviatom snehu a rozbite okno, mna by prve napadlo, ci este zije, potom, ze to bola vrazda a aspon by som sa snzil but v panike utiect alebo zavolat policiu. A reval by som, alebo by som si sadol v soku a nechapal, aleboodpadol, alebo ja neviem co
). Je to tvoja poviedka, ale podla mna by to malo byt zakoncene prekliatim Boha z jeho strany. Alebo tak nejak. Ale aj to sa dalo zniest. Ale teraz to co mi tam najviac vadilo: Zmena Boha. Ja neviem, ale ked ma niekto ide zabit, aj e jedno, ci ide o Boha, alebo Pikatchu, tak som nastvany, zufaly... A ucite sa mi nezda moj vrah z nicoho nic krasny. A aj to ako sa Boh na konci spravala-najskor sopti lavu a potom si kludne zlozi hlavu do lona hlavnej hrdinky. A tiez som nepochopil tu zmenu svetoziary na ruzovu
a tu lasku, co z nej nakoniec vyzarovala. Predtym si Boha opisala ako poriadnu mrchu, a teraz ku koncu.
Mozno to mal byt pokus o stvarnenie toho, ze Lucka sa so smrtou uz vyrovnala. Ale asi by som to inak urobil. Moje celkove rozhodnutie: 8/10. Je to super poviedka a tych par chyb sa da zabudnut. Ale nebyt hlavne trochu urychlanej druhej casti, kedy mi Boh pripadala az moc ludska, slaba v poslednej casti pomaly az sympaticka, tak by to mohlo byt aj viac. Ale klobuk dole. Okrem teba som cital len jednu jedinu poviedku na podobne tema o tom, ze Boh je v podstate parchant, a to od samotneho velkeho Asimova. A tato tvojavartianta mi pride este odvaznejsia ako jeho.
PS Nie som veriaci vo forme krestanskeho veriaceho (aj ked dajme tomu verim, ze existuje nieco viac), ale pri citani tejto poviedky a pisani kritiky som sa fest riadne vyhybal kovovym veciam.
18.05.2006
Ahoj, som cyberstorm a budem vas otravovat az do konca existencie tejto stranky. Asi tak nejako. Ja viem, uplne haluz, ale musel som nejako zacat. Takze som si precital konecne poviedku a:
Zacina kritika. Mne osobne sa pacila. Hlavne prve tri stvrtiny. ALE. Zacnem od pociatku: Zaciatok ako uvod, dobry. Navodenie komornej atmosfery Vianoc (stromcek, sneh, rolnicky, dedo mraz...). V paradoxe s tym pomaly sa rozvyjajuca depresia hlavnej hrdinky (cokolada, blba SMS, blby program v telke, atd). Co sa tyka spomienok na Maria, suhlasim s nazorom ostatnych, tiez na mna posobil ako po smrti. Potom prisiel zvrat. Uprimne povedane, bol som sokovany. Nie z toho, ze sa tam objavilo cosi stare, skarede a mocne, ale jaksi som cakal az do konca, ze to nebude skutocny Boh. Ze to bude nieco ako padly aniel alebo take cosi. Neva. Pravdepodobne zhorim v pekle, ale co uz... Pacil sa mi opis svatoziary, ziadna zlata, biela alebo strieborna, ale temna. Tiez opis Boha (ked uz som si pomaly zvykol nato ze to nie je jeden z padlych) ako starej temnej zeny (podla opisu pripominala nieco medzi mumiou a jednym mojim kolegom z prace). A potom prislo par veci, ktore mi tam nesedeli. To ako Boh ziarlila na Luciu kvoli knazovi.... Neviem, Ked sa nad tym nebudem moc zamyslat, tak je to super, ale myslim ze sa pise ze Milujte sa a mnozte sa a Miluj svojho blizneho ako seba sameho.A to tusim povedal(a) On(a) sam(a). Proste mi to nejde do kontextu s predstavou o Krestanskom Bohu. Teda Katolickom, ako si spravne uviedla. Ale to by sa dalo zhltnut a ako hlavna zapletka tvori nosnu konstrukciu celej poviedky. Dajme tomu, ze to je v pohode. ALE , Katka, ta Boh, ktoreho tam opisujes, ta Krestansky Boh mi akosi nepripadal vsemohuci. Sakra, ja si Boha predstavujem ako bytost, ktora stvorila vsetko (cesi maju na to uzasny vyraz-vsehomir), vsetky mozne aj nemozne vesmiry, casy, vsetky reality aj nereality atd. Tvoja Boh v porovnani so Stvoritelom neobstoji, jednoducho na mna skor posobi ako carodejnica a nie ako bytost, ktora za 7 dni stvorila svet (vesmir, cokolvek). Proste, tvoja alternativa Boha sa mi zda velmi slaba. Boh sa tam s Luciou parala minimalne nejakych 5 minut. Co je na stvoritela dost dlha doba, si myslim. A aj to umyvanie siat. Nemohla spravit jednoducho zazrak a saty by boli ciste? Preco pouzivala vodu. Aj jej sposob mucenia-pripada mi to skor ako zenska obdarena psychokinetickymi schopnostami a nie ako Boh. A ked sme uz boli pri tych satoch, tak dalsia vec-nelogickosti: Katka-pises, ze Boh bola naha ked sa Lucii zjavila a potom, ked ju Lucia ovracala, tak jej zaspinila saty. Uznavam, ze si medzitym tie saty mohla jednoducho stvorit, ale aj tak. Naopak, sa mi zasa velmi pacil sarkazmus ako od Boha tak aj od Lucie (zmienka o manikure a hlavne medzi zenami a dalsia zmienka o satanistoch-to tam fakt chcela ist, alebo to len cynicky precedila medzi zubami?). Tak a toto bola cast, ktora sa mi pacila. A teraz ta horsia cast. Zaver. Pripada mi napisany dost rychlo, zosmoleny nedotiahnuty. Po tom, co mi predchadzajuca cast pripadala viac menej peerfektna (aj napriek hore uvedenym nedostatkom), tak zaver bol o nicom (prepac). Ked dosiel Mario do izby Lucie a videl tam jej mrtvolu a krv a ja neviem co vsetko este, tak len pokrcil ramenami povedal ze to je vola Bozia a jedine co mu bolo luto, ze nebol s nou. Katka, mozes si o nas chlapoch v pohode mysliet, ze sme pekne kurvy, ale takto sa nespravame. Takto sa nesprava ziaden clovek, ked zisti, ze jeho byvala je po smrti a este k tomu za divnych nevyjasnenych okolnosti (sak tam bolo kvantum krvi a jej telo tiez vyzeralo, ako by si dalo rande s rozbehnutym nakladiakom, teda aspon tak si predstavujem, naviac lezala v naviatom snehu a rozbite okno, mna by prve napadlo, ci este zije, potom, ze to bola vrazda a aspon by som sa snzil but v panike utiect alebo zavolat policiu. A reval by som, alebo by som si sadol v soku a nechapal, aleboodpadol, alebo ja neviem co
). Je to tvoja poviedka, ale podla mna by to malo byt zakoncene prekliatim Boha z jeho strany. Alebo tak nejak. Ale aj to sa dalo zniest. Ale teraz to co mi tam najviac vadilo: Zmena Boha. Ja neviem, ale ked ma niekto ide zabit, aj e jedno, ci ide o Boha, alebo Pikatchu, tak som nastvany, zufaly... A ucite sa mi nezda moj vrah z nicoho nic krasny. A aj to ako sa Boh na konci spravala-najskor sopti lavu a potom si kludne zlozi hlavu do lona hlavnej hrdinky. A tiez som nepochopil tu zmenu svetoziary na ruzovu
a tu lasku, co z nej nakoniec vyzarovala. Predtym si Boha opisala ako poriadnu mrchu, a teraz ku koncu.
Mozno to mal byt pokus o stvarnenie toho, ze Lucka sa so smrtou uz vyrovnala. Ale asi by som to inak urobil. Moje celkove rozhodnutie: 8/10. Je to super poviedka a tych par chyb sa da zabudnut. Ale nebyt hlavne trochu urychlanej druhej casti, kedy mi Boh pripadala az moc ludska, slaba v poslednej casti pomaly az sympaticka, tak by to mohlo byt aj viac. Ale klobuk dole. Okrem teba som cital len jednu jedinu poviedku na podobne tema o tom, ze Boh je v podstate parchant, a to od samotneho velkeho Asimova. A tato tvojavartianta mi pride este odvaznejsia ako jeho.
PS Nie som veriaci vo forme krestanskeho veriaceho (aj ked dajme tomu verim, ze existuje nieco viac), ale pri citani tejto poviedky a pisani kritiky som sa fest riadne vyhybal kovovym veciam.
18.05.2006
draculin
cyberstormizmus v akutnej faze ..prispevok dlhsi ako poviedka :o)..ehmm..ale este mam z toho oci sregom..
18.05.2006
cyberstormizmus v akutnej faze ..prispevok dlhsi ako poviedka :o)..ehmm..ale este mam z toho oci sregom..
18.05.2006
SARS
cyberstorm: Fúúú to bol príspevok. Mal by si dostať čestný zápis v Guinessovej knihe rekordov ;). Tá veta o kolegovi ma dostala. To kde pracuješ? U Svätého Petra, alebo skôr Lucifera ;).
18.05.2006
cyberstorm: Fúúú to bol príspevok. Mal by si dostať čestný zápis v Guinessovej knihe rekordov ;). Tá veta o kolegovi ma dostala. To kde pracuješ? U Svätého Petra, alebo skôr Lucifera ;).
18.05.2006
Katarína Pivarčiová
takze som tretia sokovana dlzkou cyberstormoveho prispevku... a zaroven hrda na to, ze prispevok je pod mojou poviedkou... dakujem. beriem k srdcu, myslim ze mas pravdu. par veci sa pokusim vysvetlit.
bohynu som chcela uz od zaciatku vykreslit ako uplne ludsku. najma ziarlivostou, tymi ogrcanymi satami... (priznavam, chybicka sa vludila... chcela som len dramatizovat nejakou to nadejou na utek a nevedela som najst iny sposob). cela poviedka mala vyzniet ako hra na macku a mys. bohyna sa v skutocnosti len zabavala nad luciinimi pokusmi utiect. nemohla ujst, pretoze nech jej protivnicka vyzerala akokolvek ludsky, bola Boh. tomu som prisposobila aj zaver. ako v tych smiesnych hororovych filmoch...ked niekto nekam pride a ovladne ho zlo a zasvietia mu oci a zabudne na to, co bolo... to sa stalo aj mariovi, preto sa staral len o svoju kazen. bozska moc...tak bol mysleny zaver. no asi sa mi to nepodarilo vyjadrit. a vlastne ked tak nad tym uvazujem, ten zaver je hrozne klise. fuj.
a este k nahlej zmene bohyne na nadhernu kocku. mozno je zla, mozno zabila luciu kvoli mariovi, ale stale je ten uzasny tvor, ktory stvoril nas svet a udrziava ho pred znicenim. ale spomenutie mna a asimova v jednej vete... to si vazne nezasluzim., raz mu mozno obliznem podrazku, aj ked velmi pochybujem. este raz vdaka.
18.05.2006
takze som tretia sokovana dlzkou cyberstormoveho prispevku... a zaroven hrda na to, ze prispevok je pod mojou poviedkou... dakujem. beriem k srdcu, myslim ze mas pravdu. par veci sa pokusim vysvetlit.
bohynu som chcela uz od zaciatku vykreslit ako uplne ludsku. najma ziarlivostou, tymi ogrcanymi satami... (priznavam, chybicka sa vludila... chcela som len dramatizovat nejakou to nadejou na utek a nevedela som najst iny sposob). cela poviedka mala vyzniet ako hra na macku a mys. bohyna sa v skutocnosti len zabavala nad luciinimi pokusmi utiect. nemohla ujst, pretoze nech jej protivnicka vyzerala akokolvek ludsky, bola Boh. tomu som prisposobila aj zaver. ako v tych smiesnych hororovych filmoch...ked niekto nekam pride a ovladne ho zlo a zasvietia mu oci a zabudne na to, co bolo... to sa stalo aj mariovi, preto sa staral len o svoju kazen. bozska moc...tak bol mysleny zaver. no asi sa mi to nepodarilo vyjadrit. a vlastne ked tak nad tym uvazujem, ten zaver je hrozne klise. fuj.
a este k nahlej zmene bohyne na nadhernu kocku. mozno je zla, mozno zabila luciu kvoli mariovi, ale stale je ten uzasny tvor, ktory stvoril nas svet a udrziava ho pred znicenim. ale spomenutie mna a asimova v jednej vete... to si vazne nezasluzim., raz mu mozno obliznem podrazku, aj ked velmi pochybujem. este raz vdaka.
18.05.2006
žjuvka
Aha. No katka, to si mala napísať hneď do toho malého priestoru vyhradeného prvému komentáru za poviedkou. Ušetrila by si nám nejakú tú hádku. Sajby díky, mať tak toľko času ako ty.... Ešte dobre, že nemám.
19.05.2006
Aha. No katka, to si mala napísať hneď do toho malého priestoru vyhradeného prvému komentáru za poviedkou. Ušetrila by si nám nejakú tú hádku. Sajby díky, mať tak toľko času ako ty.... Ešte dobre, že nemám.
19.05.2006
žjuvka
Všetko sa dá keď sa chce, nepichaj do žjuvkieho hniezda. Toto nemalo byť varovanie. Iba bezpredmetný komentár na možno zle pochopený iný komentár. Už som ticho.
19.05.2006
Všetko sa dá keď sa chce, nepichaj do žjuvkieho hniezda. Toto nemalo byť varovanie. Iba bezpredmetný komentár na možno zle pochopený iný komentár. Už som ticho.
19.05.2006
cyberstorm
zjuvka, tvoje nepochopene komentare na komentare nepochopenych komentarov su solou tochto servera :)
19.05.2006
zjuvka, tvoje nepochopene komentare na komentare nepochopenych komentarov su solou tochto servera :)
19.05.2006
žjuvka
Cyberstorm, tvoje komentáre tých mojich sú zase svetlom tohoto servera a všeobecne celého blízkeho scifi sveta :)
19.05.2006
Cyberstorm, tvoje komentáre tých mojich sú zase svetlom tohoto servera a všeobecne celého blízkeho scifi sveta :)
19.05.2006
draculin
Vy si tu priam vyznavate lasku??? :o)) zaklady mojho sveta sa otriasaju... No nic,balim to..na nejaky zhaluzeny Trdelnikovy festival.A ak sa neotravim,bude poviedka,hehehe.. oGhh*&##44
19.05.2006
Vy si tu priam vyznavate lasku??? :o)) zaklady mojho sveta sa otriasaju... No nic,balim to..na nejaky zhaluzeny Trdelnikovy festival.A ak sa neotravim,bude poviedka,hehehe.. oGhh*&##44
19.05.2006
žjuvka
Draculin, bolo povedané svetlom scifi sveta, nie svetlom mojich očí, aby bolo jasné. Ale čo sa týka tej tvojej plánovanej (ne)otravy, tak skús, možno práve to bude tou pravou inšpiráciou. Teda mňa situácie medzi životom a salmonelou vždy inšpirovali....
19.05.2006
Draculin, bolo povedané svetlom scifi sveta, nie svetlom mojich očí, aby bolo jasné. Ale čo sa týka tej tvojej plánovanej (ne)otravy, tak skús, možno práve to bude tou pravou inšpiráciou. Teda mňa situácie medzi životom a salmonelou vždy inšpirovali....
19.05.2006
SARS
Nad diskusiou čo tu vznikla sa môžem len zasiať, nič iného mi nezostáva. Ha, ha, ha... :(. Draculinovi prajem veľa chuti a nízku glykémiu. Žjuvkovi zase málo chuti pri písani nepochopených a nepochopiteľných komenatárov ;).
19.05.2006
Nad diskusiou čo tu vznikla sa môžem len zasiať, nič iného mi nezostáva. Ha, ha, ha... :(. Draculinovi prajem veľa chuti a nízku glykémiu. Žjuvkovi zase málo chuti pri písani nepochopených a nepochopiteľných komenatárov ;).
19.05.2006
draculin
pfffff,Sars..nesnaz sa tu zapôsobit znalostou latiny..ze glyko..glyke..izeee :) jo,ale ako inspiracia to fungovalo..este keby tak nebolo treba pracovat...
22.05.2006
pfffff,Sars..nesnaz sa tu zapôsobit znalostou latiny..ze glyko..glyke..izeee :) jo,ale ako inspiracia to fungovalo..este keby tak nebolo treba pracovat...
22.05.2006
SARS
draculin, síce neviem čo je na slove glykémia (hladina cukru v krvi) inšpirativné, ale teší ma, že som nápomocný v nekonečnom údeli hradania... ;). btw: Nenechaj sa zmiasť faktami. Moja znalosť latinčiny začína a konči u výrazu "mors subitá."
22.05.2006
draculin, síce neviem čo je na slove glykémia (hladina cukru v krvi) inšpirativné, ale teší ma, že som nápomocný v nekonečnom údeli hradania... ;). btw: Nenechaj sa zmiasť faktami. Moja znalosť latinčiny začína a konči u výrazu "mors subitá."
22.05.2006
žjuvka
Napomocnost latinciny pri pisani scifi je aspon pre mna neodskriepitelna, ale zeby akurat glykemia? Znie to akosi cukrovkarsky. No nic, moj medzihviezdny korab v tvare slahackovej torty je pripraveny na odlet a kedze je uz tristvrte na kolac tak letim....
22.05.2006
Napomocnost latinciny pri pisani scifi je aspon pre mna neodskriepitelna, ale zeby akurat glykemia? Znie to akosi cukrovkarsky. No nic, moj medzihviezdny korab v tvare slahackovej torty je pripraveny na odlet a kedze je uz tristvrte na kolac tak letim....
22.05.2006
cyberstorm
ale iba tristvte na slivkovy. Pri makovom sa ide dozadu:) a nezabudnite vcas vymenit slahacku. Lebo inak sa ti rozpecie na hrozno.
23.05.2006
ale iba tristvte na slivkovy. Pri makovom sa ide dozadu:) a nezabudnite vcas vymenit slahacku. Lebo inak sa ti rozpecie na hrozno.
23.05.2006
lusy
To je zvláštne, z iného príspevku pod inou poviedkou som mala pocit, že žjuvka je výskumná loď alebo niečo podobné. Ale výskumná loď v tvare šľahačkovej torty? Čo tam potom asi skúmajú, odchýlky metabolizmu cukrov mimozemských druhov?
24.05.2006
To je zvláštne, z iného príspevku pod inou poviedkou som mala pocit, že žjuvka je výskumná loď alebo niečo podobné. Ale výskumná loď v tvare šľahačkovej torty? Čo tam potom asi skúmajú, odchýlky metabolizmu cukrov mimozemských druhov?
24.05.2006
SARS
Veď aj mimozemštania musia mať nejaké rozprávky. Určite nie pozemské ako Perníková chalúpka ;).
24.05.2006
Veď aj mimozemštania musia mať nejaké rozprávky. Určite nie pozemské ako Perníková chalúpka ;).
24.05.2006
lusy
A s vhodnými vesmírnymi doplnkami? Lietajúca metla je podľa všetkého v pasé, chce to čosi viac scifi.
24.05.2006
A s vhodnými vesmírnymi doplnkami? Lietajúca metla je podľa všetkého v pasé, chce to čosi viac scifi.
24.05.2006
SARS
Striga je už zastaralý názov, treba ísť z dobou. Čo tak čarodejnica, a nie obyčajná, rovno Ctihodná matka! A doplnky? 1x Gom džabár, skrinka bolesti, krispel pod sukňu a sada jedov podľa potreby ;).
24.05.2006
Striga je už zastaralý názov, treba ísť z dobou. Čo tak čarodejnica, a nie obyčajná, rovno Ctihodná matka! A doplnky? 1x Gom džabár, skrinka bolesti, krispel pod sukňu a sada jedov podľa potreby ;).
24.05.2006
draculin
striga je krasny slovensky vyraz!!! jezibaba znie prilis rozpravkovo a "bosorka"..moze byt,ale nie je taka zvukomalebna :)) a "carodejnica" zase znie prilis kladne :)..
25.05.2006
striga je krasny slovensky vyraz!!! jezibaba znie prilis rozpravkovo a "bosorka"..moze byt,ale nie je taka zvukomalebna :)) a "carodejnica" zase znie prilis kladne :)..
25.05.2006
lusy
Prikláňam sa k draculinovi, strigy (a tiež stigôni, samozrejme) majú pre mňa osobité čaro, no na tej novej dobe tiež niečo bude, lebo bradavice na nose a kyfóza hrudnej chrbtice, to je akési nemoderné. A keď tak premýšľam, ako sa to vlastne pod túto poviedku dostalo?!
25.05.2006
Prikláňam sa k draculinovi, strigy (a tiež stigôni, samozrejme) majú pre mňa osobité čaro, no na tej novej dobe tiež niečo bude, lebo bradavice na nose a kyfóza hrudnej chrbtice, to je akési nemoderné. A keď tak premýšľam, ako sa to vlastne pod túto poviedku dostalo?!
25.05.2006
SARS
V origináli je to witch, čo zne skoro ako bitch (nič kladného ;). Striga sa mi nikdy nepáčila (jedna ma učila slovinu a to mi nadosmrti stačilo ;). A strigôň? Sorry, ale neuveriteľne mi pripomína chudáka koňa so skoliózou a menanómom na čumáku.
25.05.2006
V origináli je to witch, čo zne skoro ako bitch (nič kladného ;). Striga sa mi nikdy nepáčila (jedna ma učila slovinu a to mi nadosmrti stačilo ;). A strigôň? Sorry, ale neuveriteľne mi pripomína chudáka koňa so skoliózou a menanómom na čumáku.
25.05.2006
draculin
No vidis aku mame vyhodu orpoti anglanom - tolko vyrazov!! Aj ked pravdu povediac...slovko "striga" sa mi neobycajne lubi..ale neviem ci bolo vo fantasy casto pouzivane - prvy pripad co sa mi zapisal bola uplne prva poviedka o Zaklinacovy od Sapkaca. Potom to doslo asi aj dalsim spisovatelom :)
26.05.2006
No vidis aku mame vyhodu orpoti anglanom - tolko vyrazov!! Aj ked pravdu povediac...slovko "striga" sa mi neobycajne lubi..ale neviem ci bolo vo fantasy casto pouzivane - prvy pripad co sa mi zapisal bola uplne prva poviedka o Zaklinacovy od Sapkaca. Potom to doslo asi aj dalsim spisovatelom :)
26.05.2006
SARS
So strigou v literatúre som sa ešte nestretol. Možno preto, že horor nie je môj obľúbený žáner. Oproti anglosaským jazykom máju väčšiu výhodu česi. Keď v jednom svete sú orkovia a škrěti, a každý su iná rasa, tak je to skvelé ;).
26.05.2006
So strigou v literatúre som sa ešte nestretol. Možno preto, že horor nie je môj obľúbený žáner. Oproti anglosaským jazykom máju väčšiu výhodu česi. Keď v jednom svete sú orkovia a škrěti, a každý su iná rasa, tak je to skvelé ;).
26.05.2006
draculin
a v slovencine nemozu byt orkovia?..inac,stale neviem co tak strasne vadi :))) totizto: ked skřítek=škriatok, tak logicky SKŘET=ŠKRAT..no nie? :))
26.05.2006
a v slovencine nemozu byt orkovia?..inac,stale neviem co tak strasne vadi :))) totizto: ked skřítek=škriatok, tak logicky SKŘET=ŠKRAT..no nie? :))
26.05.2006
SARS
draculin, ja považujem slovo "skřet" za čisto české a akékoľvek variácie v slovenčine mi pripadajú smiešne, či dokonca úplne zcestné. Napriek zjavnému anglického prekladu slova "orc" sa (hlavne v fantasy hrách) ork používa na inú variáciu skřetov (Skřeti sú väčšinou malí, chlpatí a neuveriteľne hlúpi, teda slabá a bežná nestvůra vo svete DrD. Naopak orkovia majú menej chlpov, šedú pokožku, výšku väčšieho elfa a silu slabšieho barbara. Zvlášť inteligentný nie sú, ale stačí na post veliteľa). Preto si myslím, že najviac varíácií má čeština, ale pochopitelne dobré fantasy nemá byť založené na autorovej schopnosti vymyslieť prestú paletu potvor zvučných mien a originálnych tvarov a charakterov. To nech prenechajú na tvorcov hier (stolných i počítačových ;).
29.05.2006
draculin, ja považujem slovo "skřet" za čisto české a akékoľvek variácie v slovenčine mi pripadajú smiešne, či dokonca úplne zcestné. Napriek zjavnému anglického prekladu slova "orc" sa (hlavne v fantasy hrách) ork používa na inú variáciu skřetov (Skřeti sú väčšinou malí, chlpatí a neuveriteľne hlúpi, teda slabá a bežná nestvůra vo svete DrD. Naopak orkovia majú menej chlpov, šedú pokožku, výšku väčšieho elfa a silu slabšieho barbara. Zvlášť inteligentný nie sú, ale stačí na post veliteľa). Preto si myslím, že najviac varíácií má čeština, ale pochopitelne dobré fantasy nemá byť založené na autorovej schopnosti vymyslieť prestú paletu potvor zvučných mien a originálnych tvarov a charakterov. To nech prenechajú na tvorcov hier (stolných i počítačových ;).
29.05.2006
draculin
Pfff,nejak si to zobral zodpovedne:) V zasade mi to je totiz absolutne šumafuk ako sa co vola,pokial to dava zmysel..a pokial autor nenasiel zvrhle sebauspokojenie v tom,ze "vymyslel" 80 novych ras..ktore su nase stare zname len premenovane.Takze aj sa v slovenskom texte najde nejaky Ork,nefrflem..Sťúr o nom ani nechyroval,tak preco by nemohol byt?
29.05.2006
Pfff,nejak si to zobral zodpovedne:) V zasade mi to je totiz absolutne šumafuk ako sa co vola,pokial to dava zmysel..a pokial autor nenasiel zvrhle sebauspokojenie v tom,ze "vymyslel" 80 novych ras..ktore su nase stare zname len premenovane.Takze aj sa v slovenskom texte najde nejaky Ork,nefrflem..Sťúr o nom ani nechyroval,tak preco by nemohol byt?
29.05.2006
SARS
Máš pravdu, to je vec názoru. Môj odpor pramení hlave z hrania DrD v mladosti (kde sme používali pôvodné české názvy). Nech si autor ich pomenuje ako uzná za vhodné, ale zas musí myslieť aj na čitateľa, ktorý je navyknútý na originálne tolkienovské mená (viď istá poviedka ;).
29.05.2006
Máš pravdu, to je vec názoru. Môj odpor pramení hlave z hrania DrD v mladosti (kde sme používali pôvodné české názvy). Nech si autor ich pomenuje ako uzná za vhodné, ale zas musí myslieť aj na čitateľa, ktorý je navyknútý na originálne tolkienovské mená (viď istá poviedka ;).
29.05.2006
lusy
Veru, ubohy citatel vysomarujuci sa zo zmienenych 80 a viac staro-novych ras. Aj ked momentalne mam iny linguisticky problem, nedavno som citala poviedku a poviem vam, mal by sa zakonne stanovit nejaky neprekrocitelny pomer spoluhlasok ku samohlaskam v jednom slove. Samozrejme zartujem, ale uznajte, tak napriklad slnko a clovek si na tom ide jazyk vylamat. Trochu od veci, no co sa tyka tych ceskych a slovenskych slov, treba hrat hry v azbuke, to vas zbavi skrupul.
29.05.2006
Veru, ubohy citatel vysomarujuci sa zo zmienenych 80 a viac staro-novych ras. Aj ked momentalne mam iny linguisticky problem, nedavno som citala poviedku a poviem vam, mal by sa zakonne stanovit nejaky neprekrocitelny pomer spoluhlasok ku samohlaskam v jednom slove. Samozrejme zartujem, ale uznajte, tak napriklad slnko a clovek si na tom ide jazyk vylamat. Trochu od veci, no co sa tyka tych ceskych a slovenskych slov, treba hrat hry v azbuke, to vas zbavi skrupul.
29.05.2006
SARS
lusy, teba asi ukradil, keď našich cigáňov výháňali z Anglicka ;). Pre človeka anglosaskej krvi slová, ako slnko, možu vyznieť nevyslovitelne ;). Azbuka? Ruščina je krásny jazyk a ešte krajšie písmo. Nevieš s akým elánom by som hral takú hru, len hráči chýbajú :(.
29.05.2006
lusy, teba asi ukradil, keď našich cigáňov výháňali z Anglicka ;). Pre človeka anglosaskej krvi slová, ako slnko, možu vyznieť nevyslovitelne ;). Azbuka? Ruščina je krásny jazyk a ešte krajšie písmo. Nevieš s akým elánom by som hral takú hru, len hráči chýbajú :(.
29.05.2006
lusy
O tom ukradnutí nič neviem a aj keď som to s tým slnkom nemyslela celkom tak, tak sa spýtam mojich adoptívnych odkiaľ vlastne som...
30.05.2006
O tom ukradnutí nič neviem a aj keď som to s tým slnkom nemyslela celkom tak, tak sa spýtam mojich adoptívnych odkiaľ vlastne som...
30.05.2006
draculin
lusy,mozno pomozenecitat poviedky nahlas?..hmm..a co sa tyka estetiky pisma, najkrajsie sa mi zatial zda arabske pismo - kaligraficke. Akurat ze peklo to citat..(a kedze standartne sa v arabcine nezapisuju samohlasky,je to vlastne len sled spoluhlasok..dobre co??? :)
31.05.2006
lusy,mozno pomozenecitat poviedky nahlas?..hmm..a co sa tyka estetiky pisma, najkrajsie sa mi zatial zda arabske pismo - kaligraficke. Akurat ze peklo to citat..(a kedze standartne sa v arabcine nezapisuju samohlasky,je to vlastne len sled spoluhlasok..dobre co??? :)
31.05.2006
SARS
Teda je jedno, či je Usama, alebo Osama. Stále to píšu sm ;). btw: Aj tak je správnejšie Usama.
31.05.2006
Teda je jedno, či je Usama, alebo Osama. Stále to píšu sm ;). btw: Aj tak je správnejšie Usama.
31.05.2006
draculin
no,spravne by to malo byt s "U" , kedze to tam je napisane. Problem je,ze bezna arabska vyslovnost je nieco na sposob barana..proste bľačanie:) usama je ok..pekny priklad je trebars mohamed,mahmed,mehmet,muhammad ...
31.05.2006
no,spravne by to malo byt s "U" , kedze to tam je napisane. Problem je,ze bezna arabska vyslovnost je nieco na sposob barana..proste bľačanie:) usama je ok..pekny priklad je trebars mohamed,mahmed,mehmet,muhammad ...
31.05.2006
lusy
Milujem ten siroky rozptyl modifikacii zalozeny na mnohoalternativnom pouzivani zakladneho slovneho modelu... alebo alebo co. Pamatam si, ze sme mali na strednej slang zalozeny na bezsamohlaskovosti. Bolo to peklo, skuste niekoho upozornit, ze ide auto...
01.06.2006
Milujem ten siroky rozptyl modifikacii zalozeny na mnohoalternativnom pouzivani zakladneho slovneho modelu... alebo alebo co. Pamatam si, ze sme mali na strednej slang zalozeny na bezsamohlaskovosti. Bolo to peklo, skuste niekoho upozornit, ze ide auto...
01.06.2006
SARS
Vyhodiť samohlásky je neuveriteľne šetrné. Zober si nejaký text (napr. Biblia ;), vyhoď samohlásky a hneď sa ti scvrkne aspoň o tretinu. Tí arabovia vedia čo robia :).
02.06.2006
Vyhodiť samohlásky je neuveriteľne šetrné. Zober si nejaký text (napr. Biblia ;), vyhoď samohlásky a hneď sa ti scvrkne aspoň o tretinu. Tí arabovia vedia čo robia :).
02.06.2006
cyberstorm
fok, chvilu som tu neni a hned sa vsetko zvrtne od poviedky cez kolac, slovky, strigy bene gesserit az po arabov a bibliu (hlavne kombinacia poslednych dvoch slov pri sebe je velmi zaujimava). A co sa tyka arabov a papieru, nakoniec prideme na to, ze su to vlastne ekologovia a ze oni zalozili greenpeace. Allah
06.06.2006
fok, chvilu som tu neni a hned sa vsetko zvrtne od poviedky cez kolac, slovky, strigy bene gesserit az po arabov a bibliu (hlavne kombinacia poslednych dvoch slov pri sebe je velmi zaujimava). A co sa tyka arabov a papieru, nakoniec prideme na to, ze su to vlastne ekologovia a ze oni zalozili greenpeace. Allah
06.06.2006
jurinko
hm, no, ja som sice katolik, ale nejako vazne ma to neurazilo ;-)
Ako poviedka: nemam asi az tak pravo hodnotit formu (ale celkom sa mi zdala dobra, ctiva a v pohode), ale osobne nemam rad poviedky takehoto razu.. Take akoze za kazdu cenu temne a hnusne (este aj zene na hrude chlpy dame, lebo je to tak spravne odporne..). Trosku samoucelne mi to prislo, take hnusne, lebo ma byt hnusne, nejako mi tam chybali korene toho hnusna a zla. Ale celkovo celkom v pohode poviedka. :-)
10.02.2007
hm, no, ja som sice katolik, ale nejako vazne ma to neurazilo ;-)
Ako poviedka: nemam asi az tak pravo hodnotit formu (ale celkom sa mi zdala dobra, ctiva a v pohode), ale osobne nemam rad poviedky takehoto razu.. Take akoze za kazdu cenu temne a hnusne (este aj zene na hrude chlpy dame, lebo je to tak spravne odporne..). Trosku samoucelne mi to prislo, take hnusne, lebo ma byt hnusne, nejako mi tam chybali korene toho hnusna a zla. Ale celkovo celkom v pohode poviedka. :-)
10.02.2007
Filther
takze toto bola asi ta najzabavnejsia diskusia aku som zatial cital. zdochinal som od smiechu. fakt, ze hej:-) to, ako ste presli snad vsetkymi temami co cloveka napadnu... no nemalo to chybu (k tej poviedke( na ktoru si uz skoro ani nepamatam) bolo myslim povedane vsetko:-))
23.11.2007
takze toto bola asi ta najzabavnejsia diskusia aku som zatial cital. zdochinal som od smiechu. fakt, ze hej:-) to, ako ste presli snad vsetkymi temami co cloveka napadnu... no nemalo to chybu (k tej poviedke( na ktoru si uz skoro ani nepamatam) bolo myslim povedane vsetko:-))
23.11.2007
SARS
Tak to si prečítaj Diskusiu k Stavu X a Krvi od Nicki a samozrejme nesmiem oponenúť Wewov Matrix :).
23.11.2007
Tak to si prečítaj Diskusiu k Stavu X a Krvi od Nicki a samozrejme nesmiem oponenúť Wewov Matrix :).
23.11.2007