Muž s jazvou
Raz zdrvená láska býva často krát horšia ako čistá nenávisť.
Na tvári mal jazvu. Ohavnú, ešte stále spojenú s nekonečnou bolesťou. Jazvu tak hlbokú, že prenikala do duše. Tiahla sa celým jeho životom a pri sebemenšej spomienke dala jasne pocítiť, čo sa vtedy stalo. Už nič iné necítil, nič iné nevnímal. Len bolesť, preukrutnú bolesť, jeho bolesť
Slabučké svetlo bolo všetkým, čo prinášalo do malinkej miestnosti náznak akejsi ľudskosti. Nekonečný neporiadok, nekonečná špina a podivný zápach ponúkali na malinkom priestore takmer eldorádo hnusu. No nebolo to jeho pričinením. On za to ozaj nemohol. Vyzerala tak celá loď. Posledné zvyšky energie, ktoré ešte sem-tam dokázali generátory vyprodukovať, sa minuli na recykláciu vzduchu, poprípade ako zdroj pre odoslanie núdzovej správy. Vedel, že kdesi tam v diali je jeden hyperpriestorový maják, ktorý zachytí ich zúfalé volanie o pomoc.
Povzdychol si. Bol to zvuk plný sklamania, beznádeje a melanchólie. Bol skoro šialený. Skoro. Rezignovane pozrel pred seba a uvedomil si, že to nie je po prvý raz. Už sa to opakovalo, už to zažil. So skleným pohľadom si prešiel rukou po zjazvenej tvári a na zahojenej rane sa na chvíľu zastavil. Áno, možno na povrchu to vyzeralo ako vyliečené, no kdesi vo vnútri stále krvácala, hnisala a s každým dňom sa zapaľovala ešte viac. Musel to zastaviť! Dosť bolo poddajnosti a neúspechu. Dosť!
Bolo ich málo. A každým dňom menej a menej. Posledné zvyšky ľudskej flotily bezcieľne krúžili okolo zopár planét, ktoré už nepatrili vôbec nikomu. Nemalo to žiaden význam, bitky boli všetky prehraté. Jednoducho ‒ bolo ich málo.
Uvedomil si tento fakt a o niečo razantnejšie sa zodvihol zo stoličky. Ťahal za sebou pravú nohu, ktorá zanechávala na zemi krvavú stopu. Snažil sa ignorovať bolesť a napriek prenikavej nevôli svalov dokríval až ku dverám, ktoré rukami roztiahol od seba. Ozval sa škrípavý zvuk a mechanika povolila. Bola tma. Kde-tu šľahol nejaký elektrický výboj, občas sa dokonca na krátky okamih rozsvietilo aj normálne svetlo. Však len zriedka. Snažil sa nemyslieť na stav svojej milovanej a jedinej, ktorej ostal verný do posledného okamihu. Medziplanetárny krížnik Lux mu znamenal omnoho viac ako čokoľvek, s čím sa kedy stretol. A teraz, teraz bude jeho skazou.
„Kapitán!“ ozvalo sa, keď sa muž s jazvou dotackal až do riadiacej centrály. „Ešte dvaja, dvaja!“ povedal niekto, so silným prízvukom na druhú časť vety.
„Nie, nie, nie!“ rezali čiesi výkriky potuchnutý vzduch v centrále. Patrili malej žene, ktorá v mláčke vlastnej krvi práve otočila hlavu a pozrela kapitánovi do očí. Nemala nohy.
Smrad spáleného mäsa a izolátorovej gumy sa vznášal v atmosfére ako boh pomsty. Ťažko poškodený systém už nebol schopný túto nečistotu prefiltrovať. Kapitán prešiel niekoľko krokov dopredu, aby sa aspoň trocha odtiahol od pahýľa nohy, ktorý možno kedysi dávno patril žene, čo pred chvíľou na neho kričala. Nevnímal ju. Bola pre neho niečím nepodstatným, nutným zlom, číslom v rovnici. Sadol si a konečne sa rozhliadol vôkol seba. Videl zničenú loď, videl svoju prácu. No necítil strach a bolesť, čo napĺňala každý kút tohto prekliateho miesta. Tie pocity zavrhol dávno v minulosti, vtedy, po prvý raz
„Vraveli ste, že ešte dvaja,“ zachripel muž s jazvou. „Čo je s nimi?“
Odpoveď neprišla. Len praskot statickej elektriny a syčanie chladenia mu doľahlo k ušiam intenzívnejšie, ako kedykoľvek pred tým.
„Čo je s nimi!?“ zreval.
„Hviezda minimálne poškodenia, Askad stratil pohon.“ Nevedel odkiaľ sa vzali tieto slová, už nerozmýšľal nad inými členmi posádky.
„To je dobré, dosť dobré. A čo útočník? Kde je?!“
„Neviem
Nechcem vedieť.“
„Okamžite odpovedajte na moju otázku! Ihneď!“ znova zrúkol bezadresne do prevaľujúceho sa dymu.
„Naposledy zosnímaný na 125/14/147,“ skoro s plačom odpovedal niekto, kto ešte dokázal triezvo myslieť.
„Ako sme na tom my?“ kládol ďalej otázky kapitán.
„Nič. Vôbec nič. Musíme evakuovať.“
„Tak to teda nie! Nikdy! Zapojte hlavný pohon a preveďte energiu do ofenzívnych zbraní. Všetku!“
„Nie! Viete, čo sa stane! Prebije sa to
“ zahabkal ten istý niekto.
„Spusťte reaktor!“
„A čo radiácia? Už pred hodinou dávno prekročila prípustnú normu.“
„Tak tá vás teraz trápi?! Radiácia? To je váš problém!?“
„Spúšťam reaktor,“ sucho odpovedal pravdepodobne prvý dôstojník a krátko po jeho reči bolo počuť, ako sa jeho nevládne telo zvalilo na zem.
Loďou otriaslo. Raz, dva krát, všetko sa začalo chvieť. Zopár svetiel zablikalo a následne pohaslo. A potom, zrazu, akoby zázrakom, sa celou konštrukciou rozľahlo príjemné mručanie hnacích jednotiek, ktoré sa uviedli do činnosti. Postupne oživovali aj príslušné kontrolné panely, loď sa prebrala. Znova bolo svetlo a vzduch v okolí už tiež zaváňal trocha čerstvejšie ako pred okamihom. „Áno, tak je to správne,“ šepol kapitán a pohladil kreslo, do ktorého sa nevedome zosunul.
Letmo pohliadol na senzorový terminál, ktorý zobrazoval ešte stále situáciu pred dvoma hodinami. Dotkol sa zopár ovládačov a dianie na monitore sa zaktualizovalo. Jedna loď. Len jedna. Bolo to už dávno, čo bol na akadémii, ale tieto slová si dobre pamätal: „Náš jediný krížnik hrdinsky pobil celú Iskánsku flotilu a tým utrpel nepriateľ smrteľné straty.“ Povedal to admirál, ktorý toho času velil pozemným jednotkám. Už nevedel, čo si má o tom myslieť. Velil najväčšej formácii, aká bola kedy postavená nepriateľovi na odpor. Stošestnásť lodí, všetko ťažké krížniky v plnej palebnej sile. Ostali tri. A na druhej strane stačila jedna loď. Len jedna
Presvedčil sa o svojej pravde. Visel na nej a záležalo mu na tom. Teraz ‒ naposledy. Aj vtedy ich bolo viac. Oveľa viac a on bol jeden. Sám, nikdy však nie osamotený. Hoci bol ranený, stále išiel za svojim cieľom. Slepo, nekompromisne, zbytočne.
Urobil rozhodnutie, posledné. Hnacie jednotky zakvílili enormnou námahou, ktorá bola na ne v tak krátkej chvíli prenesená. Lux sa začala prudko stáčať smerom k obrovskému tieňu, ktorý visel pred ňou v priestore ako hrozba smrti. Naberala stále viac a viac na rýchlosti, až kým nedosiahla absolútne maximum, kedy sa technika rozlúčila so spoluprácou. Muž s jazvou kričal. Nie, ani nie. Vlastne sa smial. Bol to rehot, šialený rehot. Išiel z neho strach.
Posledný úder, jeden, stačil na dokončenie diela skazy. Uťahané palubné kanóny ešte raz vystrčili svoje hlavne a zamerali cieľ. Nenormálne množstvo energie nakumulované v batériách sa prenieslo do hlavní a čakalo na príkaz. Všetka sila teraz podliehala jemu ‒ kapitánovi. Nepýtala sa prečo a ako, len tíško sedela a čakala na malý pohyb prsta, ktorý musela poslúchnuť.
Už neplánoval zastaviť. Už neplánoval nič. Smrtiaci výboj šľahol v jasnom záblesku vpred a zasiahol nepriateľskú loď. Bola to posledná zbraň, ktorá odčerpala príliš mnoho energie, než aby vládala Lux ešte zastaviť, či sa otočiť. Vtedy to možno vedel, muž s jazvou, teraz mu to bolo jedno. Jeho loď sa pri náraze roztrieštila na milióny žeravých kúsočkov, ktoré ešte od rozhorúčenia svetielkujúc vzdali hold svojej zašlej sláve. A potom zanikli. Tak, ako aj on.
„Koniec, dohrali sme. Som víťaz,“ povedal postarší pán a zdvihol sa od šachovnice.
„Áno, máš pravdu. Tento raz si bol lepší,“ odvetil druhý, ktorý sedel na opačnom konci.
„Vždy vyhrám,“ obzrel sa ešte raz ten prvý. Bol to boh Nenávisti.
„Nie, len teraz,“ sklopil zrak druhý; boh Lásky.
Mal na tvári jazvu.
Martin Mydlár
Diskusia
draculin
Tak konecne nejaka space-opera! :) Nuz a kedze tento zaner mam moooc rad,tajne dufam ze sa najde na slovensku niekto,kto zbucha nieco poriadne.. a kedze viem co asi by som rad cital, nech sa paci,co mi nejak nesadlo: Tak najprv samotny rozsah-fakt to je prilis kratke,aby bolo mozne rozohrat akykolvek dej.Je to proste len momentka..Pricom by si to snad zasluzilo aj nieco viacej.Pochmurna atmosfera prehranej bitky je jasna od zaciatku,takze clovek to cita hlavne aby sa dozvedel vysledok..nie ani tak kvoli poteseniu zo samotneho textu. Uvod-asi to bol umysel ze poviedka nezacinala "akcne"..ale vobec som z toho nepochopil,ze islo o nejaku bitku.A vobec..v pripade bitky by som kapitana ocakaval skor priamo na mostiku a nie niekde inde.. Jazva je ok..len tiez mozno mohla byt vyuzita viacej-cez nejake flashbacky na minule prehrane bitky,cim by sa trosku priblizil svet a motivacia kapitana. ..A konec s "bohmi" mi bol ale absoutne nejasny..uznavam,ze bez neho by poviedka bola uplne bez pointy,ale predstava ludi ako figuriek nie je nova,napisane to bolo nejak bez specialneho napadu (mozno by stacilo,keby na strane ludi stal prave boh nenavisti..pre tu zmenu). Jooo..tiez mi tam nejak nesadlo,ze bohovia su laska/nenavist..znie to strasne absolutne. Hmmm..mozno keby to malo v sebe nieco prekvapujuce,tak by to vyborne padlo do depresivnejsej casti "Outer limits"... kurňa,ale nech nevyzeram ako vseveduci izééé..toto je z novsich vyrobkov? Vyzera to o hodne lepsie ako tie prve poviedky..a nejak som rpesvedceny ze ak to bevzdas,bude tu postupne aj nieco mňam :)
19.05.2006
Tak konecne nejaka space-opera! :) Nuz a kedze tento zaner mam moooc rad,tajne dufam ze sa najde na slovensku niekto,kto zbucha nieco poriadne.. a kedze viem co asi by som rad cital, nech sa paci,co mi nejak nesadlo: Tak najprv samotny rozsah-fakt to je prilis kratke,aby bolo mozne rozohrat akykolvek dej.Je to proste len momentka..Pricom by si to snad zasluzilo aj nieco viacej.Pochmurna atmosfera prehranej bitky je jasna od zaciatku,takze clovek to cita hlavne aby sa dozvedel vysledok..nie ani tak kvoli poteseniu zo samotneho textu. Uvod-asi to bol umysel ze poviedka nezacinala "akcne"..ale vobec som z toho nepochopil,ze islo o nejaku bitku.A vobec..v pripade bitky by som kapitana ocakaval skor priamo na mostiku a nie niekde inde.. Jazva je ok..len tiez mozno mohla byt vyuzita viacej-cez nejake flashbacky na minule prehrane bitky,cim by sa trosku priblizil svet a motivacia kapitana. ..A konec s "bohmi" mi bol ale absoutne nejasny..uznavam,ze bez neho by poviedka bola uplne bez pointy,ale predstava ludi ako figuriek nie je nova,napisane to bolo nejak bez specialneho napadu (mozno by stacilo,keby na strane ludi stal prave boh nenavisti..pre tu zmenu). Jooo..tiez mi tam nejak nesadlo,ze bohovia su laska/nenavist..znie to strasne absolutne. Hmmm..mozno keby to malo v sebe nieco prekvapujuce,tak by to vyborne padlo do depresivnejsej casti "Outer limits"... kurňa,ale nech nevyzeram ako vseveduci izééé..toto je z novsich vyrobkov? Vyzera to o hodne lepsie ako tie prve poviedky..a nejak som rpesvedceny ze ak to bevzdas,bude tu postupne aj nieco mňam :)
19.05.2006
žjuvka
Fiha, normálne mi napadlo, že napíšem nejaký distinguovaný komentár bez dôkladného prečítania, ale po tom čo tu hodil draculin, nemôžem. Počuj draculin, teba opäť chytá starý známy cyberstormizmus, čo? A vieš čoho sú takéto záchvaty znakom? Rozkladu osobnosti, teda prinajmenšom. Ale nie, koniec psychoanalýzy. Snáď to do zajtra prečítam, díky draculin, inšpiruješ k vyšším výkonom, aj keď to môže byť občas smrteľné, najmä pri mojom slabom srdci....
19.05.2006
Fiha, normálne mi napadlo, že napíšem nejaký distinguovaný komentár bez dôkladného prečítania, ale po tom čo tu hodil draculin, nemôžem. Počuj draculin, teba opäť chytá starý známy cyberstormizmus, čo? A vieš čoho sú takéto záchvaty znakom? Rozkladu osobnosti, teda prinajmenšom. Ale nie, koniec psychoanalýzy. Snáď to do zajtra prečítam, díky draculin, inšpiruješ k vyšším výkonom, aj keď to môže byť občas smrteľné, najmä pri mojom slabom srdci....
19.05.2006
Martin Mydlár
Draculin: No, co si napisal je minimalne konstruktivne. Kedze mi islo vskutku o zachytenie momentky, ani som nemal a nemam v plane dej rozvadzat. Jednu vec z Tvojho komentara som si zobral k srdcu: Ked uz zavadzam prvom, akym je jazva, dalo by sa to vyuzit presne, ako si popisal. Nabuduce budem na to mysliet. A ano, vskutku, ide o novsi vytvor. Muz s jazvou vznikol niekedy koncom februara tohto roku...
19.05.2006
Draculin: No, co si napisal je minimalne konstruktivne. Kedze mi islo vskutku o zachytenie momentky, ani som nemal a nemam v plane dej rozvadzat. Jednu vec z Tvojho komentara som si zobral k srdcu: Ked uz zavadzam prvom, akym je jazva, dalo by sa to vyuzit presne, ako si popisal. Nabuduce budem na to mysliet. A ano, vskutku, ide o novsi vytvor. Muz s jazvou vznikol niekedy koncom februara tohto roku...
19.05.2006
Katarína Pivarčiová
mna by velmi zaujimala kolko mas rokov, lebo ak si este mladeznik tak mas celkom sancu nieco so svojim talentom urobit . je pravda, ze tvoje poviedky sa priaro umerne zlepsuju po stylistickej stranke, v kazdej vsak zalezi len na aktualno napade a pointe. pointa v v tejto sa mi absolutne nepacila, vysoko neoriginalna a pateticka. najviac sa mi zatial pacila pointa v Pomoci. suhlasim s draculinom, myslim ze by si mal zacat uvazovat nad napisanim niecoho rozsiahlejsieho(ak teda si uz nezacal...), s prepracovanymi postavami, kompaktnym svetom a opismi prostredia. posunulo by ta to dalej.
19.05.2006
mna by velmi zaujimala kolko mas rokov, lebo ak si este mladeznik tak mas celkom sancu nieco so svojim talentom urobit . je pravda, ze tvoje poviedky sa priaro umerne zlepsuju po stylistickej stranke, v kazdej vsak zalezi len na aktualno napade a pointe. pointa v v tejto sa mi absolutne nepacila, vysoko neoriginalna a pateticka. najviac sa mi zatial pacila pointa v Pomoci. suhlasim s draculinom, myslim ze by si mal zacat uvazovat nad napisanim niecoho rozsiahlejsieho(ak teda si uz nezacal...), s prepracovanymi postavami, kompaktnym svetom a opismi prostredia. posunulo by ta to dalej.
19.05.2006
draculin
MM- ved nemozem napisat comment typu "nejak mi to uplne nesadlo" a nic viacej :) teda,mozem..ale co by si z toho mal? :o)) ..zjuvka: a to si chcel pisat komentar bez citania poviedky? Hanbi sa!!! :o)...4 katka: si presne trafila (t.j. cital som aj to dlhsie co napisal a vobec to nebolo zle).. Mno,zakladna moja myslienka asi mala byt,ze aj ked poviedka nebude premenena na roman,je skoda je nenapisat tak dobre ako sa len da :)) PS. prestavam rozumiet uz aj sam sebe,takze pls. s rezervou..
19.05.2006
MM- ved nemozem napisat comment typu "nejak mi to uplne nesadlo" a nic viacej :) teda,mozem..ale co by si z toho mal? :o)) ..zjuvka: a to si chcel pisat komentar bez citania poviedky? Hanbi sa!!! :o)...4 katka: si presne trafila (t.j. cital som aj to dlhsie co napisal a vobec to nebolo zle).. Mno,zakladna moja myslienka asi mala byt,ze aj ked poviedka nebude premenena na roman,je skoda je nenapisat tak dobre ako sa len da :)) PS. prestavam rozumiet uz aj sam sebe,takze pls. s rezervou..
19.05.2006
Saťo
Drculin: "nejak mi to uplne nesadlo" to bola asi narazka na mna co?, No mna proste obcas nic konstruktivne neanapadne :-( K povietke: bolo o dost lepsie ako predosle vytvory(aspon ti co som cital). Mohlo to by o dost lepsie aj ked to bola len momentka, trocha tych flashbackov ako spominal Draculin by ties nezaskodilo. A s Katkov ties upne suhlasim, nikdy nezaskodi napisat nieco dlhsie.
19.05.2006
Drculin: "nejak mi to uplne nesadlo" to bola asi narazka na mna co?, No mna proste obcas nic konstruktivne neanapadne :-( K povietke: bolo o dost lepsie ako predosle vytvory(aspon ti co som cital). Mohlo to by o dost lepsie aj ked to bola len momentka, trocha tych flashbackov ako spominal Draculin by ties nezaskodilo. A s Katkov ties upne suhlasim, nikdy nezaskodi napisat nieco dlhsie.
19.05.2006
žjuvka
Draculin, vidím, že tvoja nedôvera v moje schopnosti neklesá, hm, čo už, nikto nie je dokonalý. Ale uznaj, niekto sa tu aj učí a maká a nemá čas tráviť x hodín na internete ako vy, típci maniakovití. Ale k veci, nikdy sa mi nestalo, že by z pod mojich prstov vedome vyšla kritika nepodložená prečítaním daného diela a môj predchádzajúci príspevok mal byť akože vtip, momentálne asi nepochopený. Aj keď sa to tak nezdá, ktosi sa tu dosť snaží anyway (fňuk!).... Inak k poviedke: Martin je podľa mňa širokospektrálny autor s množstvom dobrých nápadov, ktorý nemá problém čerpať z akejkoľvek oblasti akýmkoľvek spôsobom, veď tu hádam každý čítal jeho predchádzajúce príspevky. Ale môj osobný názor je ten, že púšťať sa do veľkej veci často znamená a to najmä pre nového autora prepadať patetizmu a infantílnemu detailizovaniu. Znie to asi nadnesene, ale podľa mňa súčasný žáner vyžaduje skôr kratší rozsah a kvalitu ako tisíc rozpísaných románov bez dosiahnuteľného konca, ktoré sa nakoniec aj tak rozpadnú na poviedky ako lego. Česť výnimkám (a práci). Som asi dosť skeptisch, ale doteraz ma máločo dokázalo presvedčiť.
19.05.2006
Draculin, vidím, že tvoja nedôvera v moje schopnosti neklesá, hm, čo už, nikto nie je dokonalý. Ale uznaj, niekto sa tu aj učí a maká a nemá čas tráviť x hodín na internete ako vy, típci maniakovití. Ale k veci, nikdy sa mi nestalo, že by z pod mojich prstov vedome vyšla kritika nepodložená prečítaním daného diela a môj predchádzajúci príspevok mal byť akože vtip, momentálne asi nepochopený. Aj keď sa to tak nezdá, ktosi sa tu dosť snaží anyway (fňuk!).... Inak k poviedke: Martin je podľa mňa širokospektrálny autor s množstvom dobrých nápadov, ktorý nemá problém čerpať z akejkoľvek oblasti akýmkoľvek spôsobom, veď tu hádam každý čítal jeho predchádzajúce príspevky. Ale môj osobný názor je ten, že púšťať sa do veľkej veci často znamená a to najmä pre nového autora prepadať patetizmu a infantílnemu detailizovaniu. Znie to asi nadnesene, ale podľa mňa súčasný žáner vyžaduje skôr kratší rozsah a kvalitu ako tisíc rozpísaných románov bez dosiahnuteľného konca, ktoré sa nakoniec aj tak rozpadnú na poviedky ako lego. Česť výnimkám (a práci). Som asi dosť skeptisch, ale doteraz ma máločo dokázalo presvedčiť.
19.05.2006
SARS
Úf, konečne prečítané. Nie kvôli rozsahu (ktorý bol akurát), nedostatok času. Teraz k poviedke. Asi to bude znieť chabo a najivne, ale mne sa páčila. Šachová partia v závere, rovnako ako celá poviedka bola neoriginálna. No a čo :). Hlavne, že je dobre napísaná. Rozpitvávať námet nemá význam. Autor aj tak napíše podľa seba ;). Martin, len tak ďalej :).
19.05.2006
Úf, konečne prečítané. Nie kvôli rozsahu (ktorý bol akurát), nedostatok času. Teraz k poviedke. Asi to bude znieť chabo a najivne, ale mne sa páčila. Šachová partia v závere, rovnako ako celá poviedka bola neoriginálna. No a čo :). Hlavne, že je dobre napísaná. Rozpitvávať námet nemá význam. Autor aj tak napíše podľa seba ;). Martin, len tak ďalej :).
19.05.2006
Martin Mydlár
Katka: písať koľko mám rokov sa nepatrí, ale že si to ty, tak 24. Budeš chcieť nabudúce aj telefónne číslo? :)) K originálnosti nápadu: priznávam, námet nie je práve tým, čo by sa dalo nazvať blesk z jasného neba. Skutočnosť je totiž taká, že Muž s jazvou sa motiváciou napísať ho rovná motivácii autorky Dominiky (čítali ste určite niektorú jej krátku tvorbu) - teda, potreboval som sa vypísať z depresie. A ani by ste neverili, ako to pomáha :) Je mi inak jasné, že mrtne veľa dobrých nápadov (a nepoužitých) čaká za rohom, len mám primálo času po nich siahnuť a čakať na inšpiráciu... (Tá väčšinou chodí inak v tej najnevhodnejšej chvíli...)
K nápadu, že by to chcelo niečo dlhšie: Ako už poznamenal Draculin, niečo dlhšie existuje, ale kým to nebudem mať hotové, to sem nedám. Najprv s tým musím byť spokojný ja. Myslím, že zatiaľ sa pekne budem držať svojich poviedočiek do šesť strán a uvidíme, čo to časom vymakám, alebo nie. Každopádne ma to tu baví čoraz viac, takže dik za príspevky...
Otázka do pléna alebo verejná anketa: nemá niekto systém, ako sa dajý vymášľať mená pre vesmírne lode, aby to neznelo, že boli jednak postavené v lodenici Komárno a jednak, že o ne rozrazil fľašu šampanského G. Bush?
20.05.2006
Katka: písať koľko mám rokov sa nepatrí, ale že si to ty, tak 24. Budeš chcieť nabudúce aj telefónne číslo? :)) K originálnosti nápadu: priznávam, námet nie je práve tým, čo by sa dalo nazvať blesk z jasného neba. Skutočnosť je totiž taká, že Muž s jazvou sa motiváciou napísať ho rovná motivácii autorky Dominiky (čítali ste určite niektorú jej krátku tvorbu) - teda, potreboval som sa vypísať z depresie. A ani by ste neverili, ako to pomáha :) Je mi inak jasné, že mrtne veľa dobrých nápadov (a nepoužitých) čaká za rohom, len mám primálo času po nich siahnuť a čakať na inšpiráciu... (Tá väčšinou chodí inak v tej najnevhodnejšej chvíli...)
K nápadu, že by to chcelo niečo dlhšie: Ako už poznamenal Draculin, niečo dlhšie existuje, ale kým to nebudem mať hotové, to sem nedám. Najprv s tým musím byť spokojný ja. Myslím, že zatiaľ sa pekne budem držať svojich poviedočiek do šesť strán a uvidíme, čo to časom vymakám, alebo nie. Každopádne ma to tu baví čoraz viac, takže dik za príspevky...
Otázka do pléna alebo verejná anketa: nemá niekto systém, ako sa dajý vymášľať mená pre vesmírne lode, aby to neznelo, že boli jednak postavené v lodenici Komárno a jednak, že o ne rozrazil fľašu šampanského G. Bush?
20.05.2006
SARS
Poznám tie dni, keď celý svet je proti tebe. Nie a nie prísť pocit uvolnenia a veselesti. Nanešťastie ja nie som schopný napísať ani riadok nie ešte čitatelnú poviedočku ;). Teraz k menám: Pre mňa je problém vyvyslieť akékoľvek, nie len vesmírnej lode, ale postavy. Jano, či Dežo je dedinské. George a Luis zase moc amerického. A aké je dobré meno pre draka, robota, či mysliacu práčku ;). btw: Aspoň na tie lode skús http://www.geocities.com/gajit asgenerators/gens/shipgenerato r.html
Viem, že to znie ako zo StarCraftu, ale inšipácii pomôže :).
20.05.2006
Poznám tie dni, keď celý svet je proti tebe. Nie a nie prísť pocit uvolnenia a veselesti. Nanešťastie ja nie som schopný napísať ani riadok nie ešte čitatelnú poviedočku ;). Teraz k menám: Pre mňa je problém vyvyslieť akékoľvek, nie len vesmírnej lode, ale postavy. Jano, či Dežo je dedinské. George a Luis zase moc amerického. A aké je dobré meno pre draka, robota, či mysliacu práčku ;). btw: Aspoň na tie lode skús http://www.geocities.com/gajit asgenerators/gens/shipgenerato r.html
Viem, že to znie ako zo StarCraftu, ale inšipácii pomôže :).
20.05.2006
Katarína Pivarčiová
tak prepac, ja som myslela ze kedze nie si zena tak to nejako prezijes:). hech vazne som sa ti nechcela hrabat v sukromi ani nic, ale predsa len aj vek ovplyvnuje to co dotycny pise. a je rozdiel ked hodnotis 16rocneho mrnusa a 40rocnu vyzretu osobnost. aa k tvojmu veku 24. chrr, asi z teba nebude druhy hemingway ale druhy napriklad taky stiffel by si mohol byti, casom. inac zavidim ti tvoje poviedkochrlictvo. aj ked tato poviedka ze vela nestala. ja mozem pisat len ked som totalne na dne, normalne si depresiu musim navodzovat ak chcem pisat, inac sa nepohnem. menaa, no to je odveky problem. zvyknem si zobrat atlas sveta a hladat nazvy ktore fajn zneju. semtam sa moj hrdina vola ako pohorie v azerbajdzane:)
20.05.2006
tak prepac, ja som myslela ze kedze nie si zena tak to nejako prezijes:). hech vazne som sa ti nechcela hrabat v sukromi ani nic, ale predsa len aj vek ovplyvnuje to co dotycny pise. a je rozdiel ked hodnotis 16rocneho mrnusa a 40rocnu vyzretu osobnost. aa k tvojmu veku 24. chrr, asi z teba nebude druhy hemingway ale druhy napriklad taky stiffel by si mohol byti, casom. inac zavidim ti tvoje poviedkochrlictvo. aj ked tato poviedka ze vela nestala. ja mozem pisat len ked som totalne na dne, normalne si depresiu musim navodzovat ak chcem pisat, inac sa nepohnem. menaa, no to je odveky problem. zvyknem si zobrat atlas sveta a hladat nazvy ktore fajn zneju. semtam sa moj hrdina vola ako pohorie v azerbajdzane:)
20.05.2006
Aldeberan
MM > system na tvorbu mien lodi ? heh, mam ale neprezradim. Inak, sranda že mam, ešte som to v živote nepoužil :)
inak, poviedka sa mi zdalo moc pomala a na konci nebola za tu pomalosť žiadna odmena ktorá by čitatelovi (mne) vynahradila, že sa cez text musel prehryzat !!! normalne by si sa mal ospravedlniť :)
20.05.2006
MM > system na tvorbu mien lodi ? heh, mam ale neprezradim. Inak, sranda že mam, ešte som to v živote nepoužil :)
inak, poviedka sa mi zdalo moc pomala a na konci nebola za tu pomalosť žiadna odmena ktorá by čitatelovi (mne) vynahradila, že sa cez text musel prehryzat !!! normalne by si sa mal ospravedlniť :)
20.05.2006
Martin Mydlár
Aldebaran: prepac :) Katka: No, s tou depresiou je to zahadna vec. Pravda, vtedy sa zrejme poviedky pisu najlepsie, ale vacsina ludi pise prave v takomto case. Uz menej sa vidi, ze nejaka poviedka je dobra a este k tomu prekvita optimizmom. Take si vazim najviac. Preto zboznujem satiry a pod... Co sa tyka veku, aj keby som mal 100, je mi to uplne jedno a ked som ukojil Tvoju tuzbu po poznani, som rad a nehnevam sa. (Ale na 24 mi celkom statne vypadavaju vlasy) K poviedkochrlicstvu - ak chce clovek pisat, v prvom rade musi spravit to, ze bude pisat. Zrejme to je uz v mojom pripade zvykom, pretoze beztak vzhladom na moju pracu mam na svedomi styri clanky tyzdenne, takze o jednu poviedku viac alebo menej - to uz cas nezoberie a rozpisany som dost. So Stiffelom by som radsej pomlcal a uplne mi bude stacit, ked budem mat v tridsiatke pulitzera :))))))). alebo aspon jednu desinu za poviedku...
20.05.2006
Aldebaran: prepac :) Katka: No, s tou depresiou je to zahadna vec. Pravda, vtedy sa zrejme poviedky pisu najlepsie, ale vacsina ludi pise prave v takomto case. Uz menej sa vidi, ze nejaka poviedka je dobra a este k tomu prekvita optimizmom. Take si vazim najviac. Preto zboznujem satiry a pod... Co sa tyka veku, aj keby som mal 100, je mi to uplne jedno a ked som ukojil Tvoju tuzbu po poznani, som rad a nehnevam sa. (Ale na 24 mi celkom statne vypadavaju vlasy) K poviedkochrlicstvu - ak chce clovek pisat, v prvom rade musi spravit to, ze bude pisat. Zrejme to je uz v mojom pripade zvykom, pretoze beztak vzhladom na moju pracu mam na svedomi styri clanky tyzdenne, takze o jednu poviedku viac alebo menej - to uz cas nezoberie a rozpisany som dost. So Stiffelom by som radsej pomlcal a uplne mi bude stacit, ked budem mat v tridsiatke pulitzera :))))))). alebo aspon jednu desinu za poviedku...
20.05.2006
Nicki
poviedku som precitala uz skor, ale akosi som zabudla napisat prispevok, sorry
zaujala ma, to urcite, lebo inak by som ani nedocitala do konca:)) ale bola som trochu sklamana, chcelo by to nieco prekvapujucejsie alebo tak nejak, aby to skutocne zaposobilo
inac sa ospravedlnujem, ze to pisem autorovi k tejto poviedke, ale rada by som, aby mi ludia sukromne (icq 200717874) ohodnotili dve poviedky, co som napisala. Pretoze podla pravidiel uz uverejnene poviedky nemozem poslat do ziadnej sutaze. (Zatial sa ich sice aj take nechystam nikam poslat, ale rozhodla som sa poriadne si rozmysliet, co tu uverejnim, aby to boli len dokoncene veci a na slusnej urovni)
pripadne mail nicki.nicki@email.cz
velmi pekne vsetkym dakujem
21.05.2006
poviedku som precitala uz skor, ale akosi som zabudla napisat prispevok, sorry
zaujala ma, to urcite, lebo inak by som ani nedocitala do konca:)) ale bola som trochu sklamana, chcelo by to nieco prekvapujucejsie alebo tak nejak, aby to skutocne zaposobilo
inac sa ospravedlnujem, ze to pisem autorovi k tejto poviedke, ale rada by som, aby mi ludia sukromne (icq 200717874) ohodnotili dve poviedky, co som napisala. Pretoze podla pravidiel uz uverejnene poviedky nemozem poslat do ziadnej sutaze. (Zatial sa ich sice aj take nechystam nikam poslat, ale rozhodla som sa poriadne si rozmysliet, co tu uverejnim, aby to boli len dokoncene veci a na slusnej urovni)
pripadne mail nicki.nicki@email.cz
velmi pekne vsetkym dakujem
21.05.2006
draculin
Mena lodi? toš trosku problem..ale v zasade vacsinou lode vychadzaju z historie a tradicii (asi ako u namornych).Takze napr. v B5 to bola vacsinou antika..ked beries pozemske lode mozes ci uz generalov,vojvodcov,velkych politikov..ale trebars mesta.Nazvat lod "Londyn" je OK,ale co trebars bitevny kriznik "Stonehenge"? Hned to lepsie znie:) V knihe "Zrada" nazval Card kone hrdinu Hitler a Himmler..to len na okraj,ze ak pises historiu za nejakych 1000 rokov,mozes ju dobre prekrutit.Alebo Reynolds daval uplne poeticke mena - napr. Nostalgia Nekonecna.. v jednej mojej starej poviedke som seriu lodi nazval "Jack the Ripper,John the Ripper..atd. A k hodnoteniu som nieco zabudol - ze super,ze niekto pise space-operu!!! Vsimli ste si, ze na cz a sk scene to nejak dost chyba?
22.05.2006
Mena lodi? toš trosku problem..ale v zasade vacsinou lode vychadzaju z historie a tradicii (asi ako u namornych).Takze napr. v B5 to bola vacsinou antika..ked beries pozemske lode mozes ci uz generalov,vojvodcov,velkych politikov..ale trebars mesta.Nazvat lod "Londyn" je OK,ale co trebars bitevny kriznik "Stonehenge"? Hned to lepsie znie:) V knihe "Zrada" nazval Card kone hrdinu Hitler a Himmler..to len na okraj,ze ak pises historiu za nejakych 1000 rokov,mozes ju dobre prekrutit.Alebo Reynolds daval uplne poeticke mena - napr. Nostalgia Nekonecna.. v jednej mojej starej poviedke som seriu lodi nazval "Jack the Ripper,John the Ripper..atd. A k hodnoteniu som nieco zabudol - ze super,ze niekto pise space-operu!!! Vsimli ste si, ze na cz a sk scene to nejak dost chyba?
22.05.2006
SARS
Potom by som lode nazval podľa kamošov: draculin, bojový krížnik; Saťo, útočný štíhač; cyberstorm, objaviťelská loď ala ST; kanys, ťažký bombardér; Martin, lietadlová loď; Aldeberan, supertajné taktické plavidlo; Nicki, pirátska loď; Katka, invázna loď plná krvelačných amazoniek ;); žjuvka, výskumá stanica; marcus, vyslúžilý veterán, ale stále vo forme; atď. :).
22.05.2006
Potom by som lode nazval podľa kamošov: draculin, bojový krížnik; Saťo, útočný štíhač; cyberstorm, objaviťelská loď ala ST; kanys, ťažký bombardér; Martin, lietadlová loď; Aldeberan, supertajné taktické plavidlo; Nicki, pirátska loď; Katka, invázna loď plná krvelačných amazoniek ;); žjuvka, výskumá stanica; marcus, vyslúžilý veterán, ale stále vo forme; atď. :).
22.05.2006
draculin
rofl..sars je aky lichotnik :)) krvilacne amazonky a piratska lod..uznavam ze zapracovat miestne osadenstvo do scifi znie super..ale rad by som cidel ten mozgovy algoritmus ktory viedol k tymto vysledkom :o))))
22.05.2006
rofl..sars je aky lichotnik :)) krvilacne amazonky a piratska lod..uznavam ze zapracovat miestne osadenstvo do scifi znie super..ale rad by som cidel ten mozgovy algoritmus ktory viedol k tymto vysledkom :o))))
22.05.2006
žjuvka
Pravda draculin, ale ak je uz nieco napisane a okolostojacim to nesposobuje ziadne problemy, tak preco nie? SARS, diky za zaradenie, aj ked byt vyskumnou stanicou plnou zapecatenych kontajnerov zo vzorkami neznameho povodu, inteligencie a umyslov je diskutabilny pocit....
22.05.2006
Pravda draculin, ale ak je uz nieco napisane a okolostojacim to nesposobuje ziadne problemy, tak preco nie? SARS, diky za zaradenie, aj ked byt vyskumnou stanicou plnou zapecatenych kontajnerov zo vzorkami neznameho povodu, inteligencie a umyslov je diskutabilny pocit....
22.05.2006
SARS
draculin: Stačí sa pozrieť. Výstava mladých mozgov. Stačí prispieť ;). žjuvka: Temná stanica, uprostred chladného vesmíru, s množstvom temných zákutí, o ktorých tajomstve nevie ani sám velitel. Krása s neznáma ;).
22.05.2006
draculin: Stačí sa pozrieť. Výstava mladých mozgov. Stačí prispieť ;). žjuvka: Temná stanica, uprostred chladného vesmíru, s množstvom temných zákutí, o ktorých tajomstve nevie ani sám velitel. Krása s neznáma ;).
22.05.2006
žjuvka
Temne zakutia.... to znie dost armagedonovsky, no neviem, ja som skor taka ta mala, dost zle vybavena vesmirna rachotina plna zastaranych laboratorii - plesen v chladnicke a tak. Na druhej strane ak ten spravny zaveli, aj take cosi vystreli. Obcas.
22.05.2006
Temne zakutia.... to znie dost armagedonovsky, no neviem, ja som skor taka ta mala, dost zle vybavena vesmirna rachotina plna zastaranych laboratorii - plesen v chladnicke a tak. Na druhej strane ak ten spravny zaveli, aj take cosi vystreli. Obcas.
22.05.2006
Saťo
ISS_? To uz rovno MIR :D Ale teraz k teme sars. Vychadzajuc s tvojho nicku by si mohol byt lod roznasajuda Drakhov mor. A potom žjuvak by mohal byt Exkalibur a hladat liek :D
22.05.2006
ISS_? To uz rovno MIR :D Ale teraz k teme sars. Vychadzajuc s tvojho nicku by si mohol byt lod roznasajuda Drakhov mor. A potom žjuvak by mohal byt Exkalibur a hladat liek :D
22.05.2006
SARS
No, no, no, Saťo. Takto nás so žjuvkom odtŕhať. My sme neoddelitelný. Ako Laurel a Hardy, Asetrix a Obelix, Bush a Blair, alebo New a York :).
22.05.2006
No, no, no, Saťo. Takto nás so žjuvkom odtŕhať. My sme neoddelitelný. Ako Laurel a Hardy, Asetrix a Obelix, Bush a Blair, alebo New a York :).
22.05.2006
žjuvka
Snad je to bezpredmetne poznamenat, ze to tak asi je. Ja otravujem vsetkych naokolo a SARS ma z casu na cas uzemni. To treba. Ale registrovanym partnerstvom nie sme.
22.05.2006
Snad je to bezpredmetne poznamenat, ze to tak asi je. Ja otravujem vsetkych naokolo a SARS ma z casu na cas uzemni. To treba. Ale registrovanym partnerstvom nie sme.
22.05.2006
Aldeberan
ugh. prečo som supertajna volačo loď ? Ja som vždy chcel byť gigantický vesmírny supertanker ! :)
23.05.2006
ugh. prečo som supertajna volačo loď ? Ja som vždy chcel byť gigantický vesmírny supertanker ! :)
23.05.2006
SARS
Aldeberan, pretože toho moc nenakecáš, presný a tichý. Trafíš rovno do čierneho. Na druhú stranu všetko sa dá opraviť. Keď povieš, možeš byť gigantický transdimenzionálny supertanker (pekné slovo ;) čisto prírodnej (živočísnej), rast (plodín) podporujúcej substancie, na ktorom závisí ekonomika celej galaxie a (ako inak) jej výskyt je známy iba na jednej planéte (ktorej názov nebudem radšej uvádzať ;).
23.05.2006
Aldeberan, pretože toho moc nenakecáš, presný a tichý. Trafíš rovno do čierneho. Na druhú stranu všetko sa dá opraviť. Keď povieš, možeš byť gigantický transdimenzionálny supertanker (pekné slovo ;) čisto prírodnej (živočísnej), rast (plodín) podporujúcej substancie, na ktorom závisí ekonomika celej galaxie a (ako inak) jej výskyt je známy iba na jednej planéte (ktorej názov nebudem radšej uvádzať ;).
23.05.2006
SARS
Saťo, nejak som prehliadol otázku na mňa (ISS bola smerovaná na žjuvku ;). Ak by som mal definovať seba ako loď, tak to bude Červený trpaslík. Zbytočnejšiu a nepraktickejšiu loď v celom šírom scifi vesmíre nenájdeš ;).
23.05.2006
Saťo, nejak som prehliadol otázku na mňa (ISS bola smerovaná na žjuvku ;). Ak by som mal definovať seba ako loď, tak to bude Červený trpaslík. Zbytočnejšiu a nepraktickejšiu loď v celom šírom scifi vesmíre nenájdeš ;).
23.05.2006
lusy
Ale prečo práve RD? Mám pocit, že táto definícia na teba sedí len z polovice, červený (ikonka) možno, ale zbytočný a nepraktický? Ťažko. Človek s názormi ako si ty by nemal mať problémy so sebavedomím a to tak pozemským ako vesmírnym. Ale to vymýšľanie lode priliehavej k tebe by som radšej nechala na scifi.sk znalejších.
24.05.2006
Ale prečo práve RD? Mám pocit, že táto definícia na teba sedí len z polovice, červený (ikonka) možno, ale zbytočný a nepraktický? Ťažko. Človek s názormi ako si ty by nemal mať problémy so sebavedomím a to tak pozemským ako vesmírnym. Ale to vymýšľanie lode priliehavej k tebe by som radšej nechala na scifi.sk znalejších.
24.05.2006
draculin
HA! Som to prekukol..a Lusy to mierne pokazila:o) Sars ved priznaj,ze oznacenim sa za zbytocnu lod teraz ocakavas desiatky prispevkov,ktore ta budu presviedcat o opaku :o)))
24.05.2006
HA! Som to prekukol..a Lusy to mierne pokazila:o) Sars ved priznaj,ze oznacenim sa za zbytocnu lod teraz ocakavas desiatky prispevkov,ktore ta budu presviedcat o opaku :o)))
24.05.2006
lusy
Draculin a to si myslíš, že si ako nová prispievateľka môžem dovoliť usvedčovať ostatných zo sebectva a divokej túžby po lichôtkach? No ďakujem pekne, to teda nemôžem. A navyše mám pocit, že na hádky so SARSom je tu žjuvka. No tvoj hlboko odhaľujúci pohľad ma neprekvapuje, čo keby si ho uplatnil častejšie?
24.05.2006
Draculin a to si myslíš, že si ako nová prispievateľka môžem dovoliť usvedčovať ostatných zo sebectva a divokej túžby po lichôtkach? No ďakujem pekne, to teda nemôžem. A navyše mám pocit, že na hádky so SARSom je tu žjuvka. No tvoj hlboko odhaľujúci pohľad ma neprekvapuje, čo keby si ho uplatnil častejšie?
24.05.2006
draculin
:o)) obavam sa ze na scifi.sk nie je ziadna hierarchia ohlasom starych/novych clenov..ti co pisu najviac su len najvacsi grafomani (za ano,pani?)..ved pozri kolko poviedok sme vyprodukovali zatial :) takze si kludne mohla..hm,ked som ja pelargonia..Sars moze byt narcis.ci radsej nie? :) .."odhalujuci pohlad"..to musi byt nieco ako mal Superman ked kukal pod saty..kurnik..take nemam :(
24.05.2006
:o)) obavam sa ze na scifi.sk nie je ziadna hierarchia ohlasom starych/novych clenov..ti co pisu najviac su len najvacsi grafomani (za ano,pani?)..ved pozri kolko poviedok sme vyprodukovali zatial :) takze si kludne mohla..hm,ked som ja pelargonia..Sars moze byt narcis.ci radsej nie? :) .."odhalujuci pohlad"..to musi byt nieco ako mal Superman ked kukal pod saty..kurnik..take nemam :(
24.05.2006
lusy
Ja viem, len som to sebecky chcela počuť od starého štamgasta ako si ty :)). Ale vážne, teší ma, že je aspoň jeden ústretový človek v okolí. Tada ústretová pelargónia. Mne to nevadí, veď som vlastne moruša, ale zaujímalo by ma aká to pelargónia vlastne si, veľkokvetá, anglická, brečtanolistá, okrasná alebo žeby nejaká iná? Inak fakt, že si SARSovi navrhol byť narcisom znie akosi podozrivo mytologicky. Mýlim sa?
24.05.2006
Ja viem, len som to sebecky chcela počuť od starého štamgasta ako si ty :)). Ale vážne, teší ma, že je aspoň jeden ústretový človek v okolí. Tada ústretová pelargónia. Mne to nevadí, veď som vlastne moruša, ale zaujímalo by ma aká to pelargónia vlastne si, veľkokvetá, anglická, brečtanolistá, okrasná alebo žeby nejaká iná? Inak fakt, že si SARSovi navrhol byť narcisom znie akosi podozrivo mytologicky. Mýlim sa?
24.05.2006
SARS
Kua, draculin, ako to robíš, že máš vždy pravdu. Musím ma to naučiť ;). Takto ma prekuknúť, vieš, že si mi zničil veľké plány... A ten narcis. No, moja scifi poviedka (stále v štádiu rozpísanom) má názov Rakovina :). Pekne si sa trafil, rovno do čierneho.
24.05.2006
Kua, draculin, ako to robíš, že máš vždy pravdu. Musím ma to naučiť ;). Takto ma prekuknúť, vieš, že si mi zničil veľké plány... A ten narcis. No, moja scifi poviedka (stále v štádiu rozpísanom) má názov Rakovina :). Pekne si sa trafil, rovno do čierneho.
24.05.2006
draculin
ooo..aky optimisticky nazov :)) ale taka rakovina je uplne vdacny namet na scifi..hororik malinky..nieco nezne a citlive..hm? Naco kurnik mrhat talentom na beznu literaturu :).a inac- aka pelargonia presne som netusim.Naposledy ma nejaky typek chcel strcit do herbara a skatalogizovat ale ubranil som sa.Masozrava pelargonia..
24.05.2006
ooo..aky optimisticky nazov :)) ale taka rakovina je uplne vdacny namet na scifi..hororik malinky..nieco nezne a citlive..hm? Naco kurnik mrhat talentom na beznu literaturu :).a inac- aka pelargonia presne som netusim.Naposledy ma nejaky typek chcel strcit do herbara a skatalogizovat ale ubranil som sa.Masozrava pelargonia..
24.05.2006
lusy
Takže Rakovina? Už sa tešíme. A hoci neviem, ako tento námet ponímeš, ako to téma je to vysoko ľudská, širokospektrálne aplikovateľná a čo sa týka prognózy, nejakým spôsobom sa to týka každého a to nemyslím zrovna striktne z medicínskeho pohľadu.
24.05.2006
Takže Rakovina? Už sa tešíme. A hoci neviem, ako tento námet ponímeš, ako to téma je to vysoko ľudská, širokospektrálne aplikovateľná a čo sa týka prognózy, nejakým spôsobom sa to týka každého a to nemyslím zrovna striktne z medicínskeho pohľadu.
24.05.2006
SARS
Súvislosť s rakovinou je väčia ako sa zdá a menšia ako očakávate, a hlavne nebude tak skoro ako si prajete :(.
24.05.2006
Súvislosť s rakovinou je väčia ako sa zdá a menšia ako očakávate, a hlavne nebude tak skoro ako si prajete :(.
24.05.2006
lusy
No to je tak SARS, keď niekto trávi svoj drahocenný čas v pochybných diskusiách a ešte pochybnejšej škole namiesto zmysluplnej scifi tvorby. To poznám, ako môžete z momentálneho počtu mojich príspevkov vyčítať. Aj keď ja a poviedky, no neviem-neviem, slohovo založený typ zrovna nie som.
24.05.2006
No to je tak SARS, keď niekto trávi svoj drahocenný čas v pochybných diskusiách a ešte pochybnejšej škole namiesto zmysluplnej scifi tvorby. To poznám, ako môžete z momentálneho počtu mojich príspevkov vyčítať. Aj keď ja a poviedky, no neviem-neviem, slohovo založený typ zrovna nie som.
24.05.2006
SARS
No, díky za upozornenie. Bohužial už o tom viem a snažím sa to liečiť. Sakra, nič nepomáha :(.
24.05.2006
No, díky za upozornenie. Bohužial už o tom viem a snažím sa to liečiť. Sakra, nič nepomáha :(.
24.05.2006
Saťo
No diskusiu som si precital len zbezne takze ako ste sa dokelu dostali ku kvetom?? (to bola len recnicka otaska:-))) A sars, Rakovina to znie niejko moc poeticky, snad to nebude plne umenia.
24.05.2006
No diskusiu som si precital len zbezne takze ako ste sa dokelu dostali ku kvetom?? (to bola len recnicka otaska:-))) A sars, Rakovina to znie niejko moc poeticky, snad to nebude plne umenia.
24.05.2006
SARS
Saťo: Odpoveď na prvú otázku (rečnícku), neviem, nejako... Kdo to vlastne prvý povedal, draculin? lusy? niekto z nich ;). A na druhú, nemyslíš, že poviedky teda próza sú zaradované medzi umenie. Umenie má byť "umelecké!"
24.05.2006
Saťo: Odpoveď na prvú otázku (rečnícku), neviem, nejako... Kdo to vlastne prvý povedal, draculin? lusy? niekto z nich ;). A na druhú, nemyslíš, že poviedky teda próza sú zaradované medzi umenie. Umenie má byť "umelecké!"
24.05.2006
Saťo
No umenie...hmm... v podstate toto je umenie ale ja si vždy pod slovom umenie(literárne) predstavím nieco ako metafory, perzonifikácia atď. No proste vsetko to co sa krepo a neprirodzene číta. Mozno tato moja mylna predstava vychádza z faktu ze v odbornych kruhoch sa stale vačšina(ak nie všetky) dobrých žánrov pokalda za nižšie žánre. Čo ma zároveň dost sere, preto som upne rezignoval ku všetkému čo je "umenie". Však v našej knihe z literatury nieje spomenutý jediny dobry autor, dobry v zmysle čitateľný aj dnes.
25.05.2006
No umenie...hmm... v podstate toto je umenie ale ja si vždy pod slovom umenie(literárne) predstavím nieco ako metafory, perzonifikácia atď. No proste vsetko to co sa krepo a neprirodzene číta. Mozno tato moja mylna predstava vychádza z faktu ze v odbornych kruhoch sa stale vačšina(ak nie všetky) dobrých žánrov pokalda za nižšie žánre. Čo ma zároveň dost sere, preto som upne rezignoval ku všetkému čo je "umenie". Však v našej knihe z literatury nieje spomenutý jediny dobry autor, dobry v zmysle čitateľný aj dnes.
25.05.2006
draculin
Nuz,k tomu co to je "umenie" je tazko sa vyjadrit a radsej sa ani nebudem. Napada ma totiz priklad z uplne inej sfery ako je literatura a scifi - totiz hudba. Trebars taky Schubert svojho casu pisal valciky ako na beziacom pase..a bol nieco ako super popstar svojej doby, nieco ako Roby Williams 19.storocia..a dnes sa berie ako vazna hudba,tazke umenie..pre paprdov.Alebo co taky jazz?? Kedysi to bola hudba spodiny..a dnes ked niekto jazz pocuva,ako keby si na celo vylepil znacku kvality a vynikajuceho vkusu :) takze kasta na umenie,Umenie a "umenie"..hlavne nech to je zabavne,nie?
25.05.2006
Nuz,k tomu co to je "umenie" je tazko sa vyjadrit a radsej sa ani nebudem. Napada ma totiz priklad z uplne inej sfery ako je literatura a scifi - totiz hudba. Trebars taky Schubert svojho casu pisal valciky ako na beziacom pase..a bol nieco ako super popstar svojej doby, nieco ako Roby Williams 19.storocia..a dnes sa berie ako vazna hudba,tazke umenie..pre paprdov.Alebo co taky jazz?? Kedysi to bola hudba spodiny..a dnes ked niekto jazz pocuva,ako keby si na celo vylepil znacku kvality a vynikajuceho vkusu :) takze kasta na umenie,Umenie a "umenie"..hlavne nech to je zabavne,nie?
25.05.2006
lusy
Podľa mňa, ak môžem prispieť svojou troškou, momentálne umenie spočíva v tom povedať niečo zložité jednoduchými slovami a tiež niečo dobre známe inak. Zdá sa, že ľudia strácajú dojem, že sa dá niečo nové vymyslieť a umenie, to v súčasnosti nadobúda osobnejší chcarakter ako kedykoľvek predtým. Čiže niečo ako: napísať čokoľvek, pochopiť akokoľvek. Najlepšie tak, ako to nikto iný nechápe. Autor je tu v pozícii nepochopeného vymýšľajúceho zúfalca.
25.05.2006
Podľa mňa, ak môžem prispieť svojou troškou, momentálne umenie spočíva v tom povedať niečo zložité jednoduchými slovami a tiež niečo dobre známe inak. Zdá sa, že ľudia strácajú dojem, že sa dá niečo nové vymyslieť a umenie, to v súčasnosti nadobúda osobnejší chcarakter ako kedykoľvek predtým. Čiže niečo ako: napísať čokoľvek, pochopiť akokoľvek. Najlepšie tak, ako to nikto iný nechápe. Autor je tu v pozícii nepochopeného vymýšľajúceho zúfalca.
25.05.2006
žjuvka
Ako vidím, okrem mňa sa tu črtá ďalší tvorca (tvorkiňa) nepochopiteľných súvetí filozofického alebo aspoň pafilozofického charakteru. Výborne, teším sa na závan nového vetra invencie. No a s tým umením, ak to chápem správne, je to aj podľa mňa (takmer) tak. Umenie v súčasnosti nadobúda veľmi špecifické rozmery a láme všetky zábrany, takže jediný spôsob, ako sa zapáčiť publiku je tvoriť v súlade s jeho momentálnymi úchylkami. Alebo tak nejak tak....
25.05.2006
Ako vidím, okrem mňa sa tu črtá ďalší tvorca (tvorkiňa) nepochopiteľných súvetí filozofického alebo aspoň pafilozofického charakteru. Výborne, teším sa na závan nového vetra invencie. No a s tým umením, ak to chápem správne, je to aj podľa mňa (takmer) tak. Umenie v súčasnosti nadobúda veľmi špecifické rozmery a láme všetky zábrany, takže jediný spôsob, ako sa zapáčiť publiku je tvoriť v súlade s jeho momentálnymi úchylkami. Alebo tak nejak tak....
25.05.2006
lusy
S tým vetrom daj pozor žjuvka, príliš veľa invencie pohlcuje dušu... Čo sa týka tvojho poňatia umenia, zase si nejaký skeptický. Nedáš si to liečiť? Veď je to fajn, nie každému sa zrovna musí páčiť čo tvoríš, na prvýkrát určite nie. Tieto stránky sú toho priamym svedkom. Aj keď máš trošku pravdu, vyhovieť ľuďom je ťažké, a potom živiť sa umením, ktoré nikoho nezaujíma je prinajmenšom neekonomické.
25.05.2006
S tým vetrom daj pozor žjuvka, príliš veľa invencie pohlcuje dušu... Čo sa týka tvojho poňatia umenia, zase si nejaký skeptický. Nedáš si to liečiť? Veď je to fajn, nie každému sa zrovna musí páčiť čo tvoríš, na prvýkrát určite nie. Tieto stránky sú toho priamym svedkom. Aj keď máš trošku pravdu, vyhovieť ľuďom je ťažké, a potom živiť sa umením, ktoré nikoho nezaujíma je prinajmenšom neekonomické.
25.05.2006
lusy
Ha-ha, to bolo antivtipné. Ale beriem to ako nevydarený kompliment. Počuj žjuvka, čo tak hodiť si šlofíka tiež? Máš nejaké bujaré baliace náladky...
25.05.2006
Ha-ha, to bolo antivtipné. Ale beriem to ako nevydarený kompliment. Počuj žjuvka, čo tak hodiť si šlofíka tiež? Máš nejaké bujaré baliace náladky...
25.05.2006
SARS
Množstvo rôznych definícii umenia značí, že to nie je až také triviálne ako sa zdá. Prídám vlastnú definíciu aby som rozšíril heterogenitu významov oného termínu (kua aj mňa to chytá ;). Umenie je snaha vytvoriť niečo nové (tzv. originálne), nemusí byť prevratné, či zaujímavé, stačí neopakované. Preto "pravé" umenie je pre väčšinu ludí nepochopitelné až nudné. Takéto diela sa hodnotia iba v umeleckej obci, ktorá to dokáže pochopiť a ohodnotiť (vlastne viacej obcí, ktoré sa v mnohých aspektoch lišia). A prečo Jazz, či valčík sú teraz známkou kvality, keď vznikali podobne ako súčastná popmusic? Vývoj, pop nie je o tvorbe niečoho nového, ale o popularite, čo ludia chcú a nie je to originalita. Stačí pár dobre zladených prvkov a vznikne hitovka, či bestseller bez štipky inovácie. Toto umením nenazývam. Používa prvky umenia (hudba, literatúra...), ale v základnom princípe sa líší. draculin, aj teraz máme "Jazz", ktorý je stále populárnejši a komerčnejší. Volá sa Hip-hop. Ten tiež vznikol v chudobných afroamerických štvrtiach :).
25.05.2006
Množstvo rôznych definícii umenia značí, že to nie je až také triviálne ako sa zdá. Prídám vlastnú definíciu aby som rozšíril heterogenitu významov oného termínu (kua aj mňa to chytá ;). Umenie je snaha vytvoriť niečo nové (tzv. originálne), nemusí byť prevratné, či zaujímavé, stačí neopakované. Preto "pravé" umenie je pre väčšinu ludí nepochopitelné až nudné. Takéto diela sa hodnotia iba v umeleckej obci, ktorá to dokáže pochopiť a ohodnotiť (vlastne viacej obcí, ktoré sa v mnohých aspektoch lišia). A prečo Jazz, či valčík sú teraz známkou kvality, keď vznikali podobne ako súčastná popmusic? Vývoj, pop nie je o tvorbe niečoho nového, ale o popularite, čo ludia chcú a nie je to originalita. Stačí pár dobre zladených prvkov a vznikne hitovka, či bestseller bez štipky inovácie. Toto umením nenazývam. Používa prvky umenia (hudba, literatúra...), ale v základnom princípe sa líší. draculin, aj teraz máme "Jazz", ktorý je stále populárnejši a komerčnejší. Volá sa Hip-hop. Ten tiež vznikol v chudobných afroamerických štvrtiach :).
25.05.2006
lusy
Kedy sa k nám asi dostane hudba z chudobných čínskych štvrtí? Poďľa všetkého čoskoro.
26.05.2006
Kedy sa k nám asi dostane hudba z chudobných čínskych štvrtí? Poďľa všetkého čoskoro.
26.05.2006