Prvý súdny proces
„Niekoľko hodín po uložení tohto textu ste uniesli, zavraždili a ... nebojím sa to povedať takto verejne, rozpitvali telo osemročného Bruna a jeho päť ročnej sestry Anny.“
Sudca špeciálneho súdneho tribunálu, ctihodný Abraham Starr, mal rád popularitu, dramatické pauzy a najlepšie všetko dobre premiešané. V tomto procese sa mu dostalo všetkého, čo ku svojej ctižiadosti potreboval. Bolo vidieť, že ho sedem týždňov súdneho procesu, najsledovanejšieho od dôb arizonského “turbotribunálu“ s Usamom bin Ládinom, dostatočne uspokojilo a obžalovaného už príliš netrápil.
... Rok 124 pred Veľkým Sortom
„ Orgovány, červené a biele, rozvoňali celú ulicu od jej úzkeho takmer nepatrného východného, až po široký bulvár s obchodmi a kaviarňami na jej západnej strane. Z ďalekých, no nie až tak ďalekých lesných priestranstiev, prebíja vôňu orgovánu, dych divej vegetácie, klíčiacej po celé stáročia z úrodnej černozeme, presýtenej životodarnými minerálmi, dedičstvom dávnovekej sopečnej činnosti v tejto oblasti. A napokon z ešte vzdialenejšej, no nie tak veľmi vzdialenej, zabudnutej doliny, sadá na mesto vôňa mŕtvych anjelov, padlých, dávno zabudnutých, dávno mŕtvych, no predsa živých. Slabý, sotva badateľný povzdych pevných podloží, na ktorých spočinula plácha smrť nedospelých. Ležia v zemi ako dobré zrno a čakajú na svoj čas. Čakajú, zatiaľ čo my vdychujeme ich všadeprítomné roztrúsené atómy. „
„ Toľko váš denník, zaznamenaný pred necelým pol rokom, to dúfam priznávate.“ Povedal sudca Abraham Starr, oblečený v čiernom sudcovskom talári, hľadiac pritom na lavicu obžalovaných. Mladý muž, sediaci na onej lavici, sa pri jeho strojenom prednese ani nepohol, nedal na sebe poznať známku emócií. Sudca prerušil rozprávanie a dramatickú pauzu využil na prípravu ďalších dokumentov. Po chvíli pokračoval rovnako pokojným tempom. „ Vrámci tohto súdneho procesu budú vaše zápisky, texty a všetky dokumenty uložené na vašich vnútorných pevných diskoch, brané ako Vaše priame svedectvo, či výpoveď zaznamenaná počas vyšetrovania. Dovoľte mi preto v citovaní vašich textov pokračovať:
„ Uvedomujem si ten paradox, pretože smrť sa ma bytostne dotýka a je mojou nedeliteľnou súčasťou. Mám za to, že aj predčasná smrť, ak má svoj zmysel, je lepšia ako život v utrpení a neľudskej deštrukcii, ktorá neskôr samu seba naklonuje do ešte desivejšej a zbesilejšej podoby. Ten domino efekt, nezastaviteľný pohyb zla, ktorý sa na človeka rúti z generácie na generáciu a láme väzy celému ľudstvu, môžeme spomaliť len odstránením malých čiernych kostičiek.“
„ Myslím, že aj tieto riadky budú postačujúce pre Vaše plné odsúdenie a potvrdenie exekutívy, ktorú pre Vás žiada prokuratúra. Ostatne vy sám vinu nepopierate. Mám pre Vás jednoduchú otázku. Povedzte súdu, prečo ? “
„ Vážený súd.“ Povedal HR7-NT-M-VS8/3 zvučným hlasom hneť ako sa postavil. „Každý deň za mnou niekto prišiel a pýtal sa : „ Kde si ukryl všetky tie deti ? Ja neviem. Odpovedal som vtedy ticho. Neviem nič, ja vyrábam ozdoby. Nie som vrah. Šíria o mne samé lži. Usmial som sa a ponúkal ďalej svoj tovar. Hračky, bižutériu, náramky, gorálky dúhových farieb, drobné náušnice a figúrky, malé ako perly. Teraz tu stojím pred tvárou tohto zhromaždenia ako vinník. Ale uznávam, máte pravdu, pretože ešte stále som ja a mne podobní na okraji spoločnosti, a to aj napriek tomu, že práve potreby človeka visia nad priestorom ako Damoklov meč. V globále sa ľudstvo nedá zaradiť vyššie ako na dno prvotnej evolúcie, a to, čo mu predchádzalo nestojí vôbec za zmienku ... len spoločnosť mysliacich zvierat bez skutočnej súdržnosti, prízemná a spútaná vlastnými pôžitkami, malicherná a slabá, predurčená len na plodenie a trávenie. Až sa raz v budúcnosti vyvinie ľudská podstata do dokonalejšej vyššej vrstvy, ostane malosť ľudského pokolenia len ťaživou spomienkou, navždy strávenou v útrobách nekonečnej priepasti priestoru.“
„ Pletiete si úlohy, milý Pane, Vy tu nesedíte na mieste žalobcu ale obžalovaného. Vrátim sa k vašim záznamom, ktoré sú ako sám uvádzate, šesť mesiacov staré:
„ Dnes som predal niekoľko naozaj pekných kúskov. Kupujú si ich ľudia, ktorí tomu rozumejú, ktorí ma neodsudzujú a ktorí dobre platia. Nevnímam svoj život nijak negatívne, aj keď mnohým by sa to tak mohlo javiť. Viem, že som pre spoločnosť nepostrádateľný a tak na mňa nenapľuje. Kedysi dávno som čítal krátku poviedku, napísala ju Američanka Ursula Le Guinová a bola o mestečku Omelas. Aj moje mesto sa preto volá Omelas. Nieje to žiadna náhoda. Viete o tajomstve nášho mesta ? Viete o jeho šťastí a tak určite poznáte aj naša tajomstvo. To tajomstvo ukryté v suteréne jedného z domov, za hrubým kovaním starých dverí, za múrmi, neprekonateľnými a mučivo chladnými, to tajomstvo leží vo vlastných výkaloch a má deväť rokov. Vedia o ňom všetci, chodia sa naň pozerať a smútia nad jeho trýznivou, no neriešiteľnou situáciou, vidia ho ako prosí a ševelí do vlhka tej pivnice: „Prosím, pustite ma von. Už sa polepším.“ Vedia o jeho suchých vyplakaných očiach, vedia o jeho zhnisaných ranách a vredoch na zgniavenej dušičke. Vedia o nich, no zatvárajú oči, aby nevyplašili to svoje krehulinké šťastie, aby snáď nevzali nešťastie z toho klbka špiny čo sa ešte stále bije a tvári ako človek. Nie, nikto nebude riskovať šťastie tisícov pre šťastie jednotlivca. To by predsa znamenalo vpustiť za hradby mesta pocit viny, pocit rozvratu a beznádeje. Spoločnosť má vždy pravdu, svoju, tú ktorá sa vlní krajinou ako rieka dračej kavalérie a je jej jedno či so sebou berie íl, alebo celé mestá. Tak je to a všetci o tom vedia, ale všetci radšej prižmúria oči, lebo si nikdy nebudú istý zajtrajškom, v ktorom môžu kráčať tým nekonečným bulvárom a budú vyberať z malých, tak nádherne krehkých, dokonale vybrúsených perál, ležiacich na mojom stolíku. Aj oni budú pozerať do zeme, tak ako už mnohý pred nimi a mnohý ďalší po nich.“
„ Niekoľko hodín po uložení tohto textu ste uniesli, zavraždili a ... nebojím sa to povedať takto verejne, rozpitvali telo osemročného Bruna a jeho päť ročnej sestry Anny.“
Sudca špeciálneho súdneho tribunálu, ctihodný Abraham Starr, mal rád popularitu, dramatické pauzy a najlepšie všetko dobre premiešané. V tomto procese sa mu dostalo všetkého, čo ku svojej ctižiadosti potreboval. Bolo vidieť, že ho sedem týždňov súdneho procesu, najsledovanejšieho od dôb arizonského “turbotribunálu“ s Usamom bin Ládinom, dostatočne uspokojilo a obžalovaného už príliš netrápil. Dramatické pauzy patrili k jeho prejavu, rovnako ako patetické výlevy, také nechutné v tomto procese. Po niekoľkých sekundách sudca pokračoval vo svojej záverečnej reči.
„ Ich orgány ste následne predali a takto utŕžené peniaze minuli pre vlastnú potrebu. Podľa záznamov bol Bruno a Anna vašou trinástou a štrnástou obeťou.“
Sudca v tomto okamihu ukázal širokej novinárskej verejnosti, sledujúcej prípad od jeho počiatkov za nebývalého záujmu verejnosti, tabuľu s podobizňami všetkých štrnástich obetí.
„ Spoznávate ich ?“
„ Áno, všetci sú to moji malí anjeli.“ Povedal mladý muž, sudca prekryl tabuľu čierny plátnom a pokračovaql v pripravenom prejave:
„ Sú tu isté poľahčujúce okolnosti, ktoré vrhajú na váš prípad svetlo pochybností, nič to však nemení na skutočnosti, že ste podľa môjho názoru vinný v plnom rozsahu, ba čo viac, vinný o to viac. Tvrdíte, že Váš stav sa dá posudzovať ako duševné šialenstvo, obdobné stavom psychopatickým, ktoré vo vás, podľa vašich slov a teraz budem citovať: “Vyvolali enhalačné toky, zozbierané a šírené éterom teroristickou skupinou Nový obzor,“ a tieto kódy, mali formátovať vašu myseľ nežiadúcim smerom. Prípady z organizáciou Nový obzor sú bohužiaľ našou každodennou realitou a enhlačné toky sú vo svete stále prítomné. Je však na Vás, ako na jedincovi prispôsobenom práve na selekciu takýchto externých atakov, aby sa vírom bránil a nie aby sa im poddával, ba čo viac slúžil v ich prospech. Nie, vy ste nekonali pod tlakom okolností, vy ste postupovali systematicky a zločinne.“
„ Pán sudca. Enhalačné toky nie sú zodpovedné za moje činy, prispeli však k formovaniu mojej osobnosti. Enhalačné toky - ozveny tých starých prípadov vrážd, som zbieral a vyhľadával zámerne. Bol to môj osobný záujem ukladať tieto údaje vo svojich hardvérových kapacitách.“
„ HR7-NT-M-VS8/3, spoločnosť vás stvorila, človek vám dal vedomosť, vysoké medicínske a chirurgické znalosti a vy ste mali tieto znalosti využiť v prospech človeka a nie na zverské a masové vyvražďovanie, či vlastné obohacovanie. Iste vaši obhajcovia - stojaci vždy v opozícii voči svetským autoritám - majú na vec iný názor. Tvrdia, že ste vytrhávali deti z rúk rodinných tyranov, ktoré by boli aj tak prežili život v nešťastí, tvrdia, že ste ich vlastne vyslobodili pred sexuálnym zneužívaním, fyzickým a psychickým utrpením. Oni tvrdia, že orgány použité pri vašich zásahoch zachránili takmer stovku, na smrť odsúdených detí, ktoré ich rodičia zaplavovali láskou a porozumením. Áno, tak sentimentálne sa vyjadrovali a ja sa nebojím ich výlevy citovať, pretože tak ako oni je na pochybách aj spoločnosť. Prvý súdny proces s humanoidným robotom, plnohodnotným členom našej spoločnosti obžalovaným z vraždy, sa totiž stane nezvratným precedensom pre budúcnosť. Zároveň však nemám inú možnosť ako nariadiť Vašu exekutívu, úplné vyradenie vašich pevných súčastí a vymazanie všetkých vnútorných aj externých pamäťových blokov. Rozsudok súdu je touto chvíľou právomocný. Prosím preto o Vaše posledné vyjadrenie a väzenskú stráž o asistenciu pri prevoze odsúdeného.“
Mladý muž sa v tej chvíli postavil. Nemal na sebe putá, ani vazenský úbor, stál tam pokojne a jeho slová sa niesli preplnenou sálou:
„ Ja viem kde rastú horké plody tejto záhrady. Ja viem kde treba sadiť, aby kyslá zem nezožrala úrodu pred vyklíčením malého semienka. Viem ako odplašiť škodcov a ako privolať plodné včely, viem, že záhrada potrebuje vlahu a človek slovo. Viem to a preto tu dnes stojím na očiach celého sveta. Na pranieri hanby, ktorý pre mňa postavili stovky mojich tajných zákazníkov. Vedzte, že ak by sa aj našiel niekto kto by vypustil to zúbožené svedomie mesta Omelas z pivnice, pritúlil ho, dal by mu najesť, očistil by jeho rany a obliekol doráňané nahé telo do teplých tkanín, vedzte, že ono samo by tým už veľa nezískalo. Možno pocit neurčitosti a viny, ktorá by ho zabila skôr ako samota jeho smutnej existencie. Moje svedomie je špinavé a svoju pivnicu nikdy neopustí, už len pre ten pocit neurčitosti a viny. Ja som potrebný a tí čo odchádzajú z Omelas sú pokrytci. Vedzte , však, že sú aj takí, ktorí do mesta prichádazjú. Ak máte choré dieťa a je tu niekto, kto vám môže vo vašom trápení pomôcť, ak ste zúfalý a zastavíte sa stánku, pri figúrkach z malých perál a vyberiete si jednu z nich, necíťte pocit viny, lebo ten je na našich bedrách. Budeme tu, my neodchádzame, pretože nás potrebujete, potrebuje nás, aj keď nami opovrhujete. Sme súčasťou vášho pokryteckého sveta, rovnako ako sú jeho súčasťou milióny tých, ktorí za vaše dni zaplatili tými svojimi.“
Vo chvíli keď humanoidný robot HR7-NT-M-VS8/3, dokončoval svoju reč, stáli pri ňom dva obdobné programy spoločnosti AgensGenetic. Ich emočné generátory ostali voči jeho odkazu zdanlivo chladné.
Peter Olana
Diskusia
YaYa
Podľa mňa to nebolo až také zlé, len sa mi to občas zdalo príliš zahmlené, možno keby sa pridali nejaké dovysvetlenia a trochu viac informácií o pozadí prípadu, období... Inak... našla som pár preklepov a v prvej vete chýba nejaký vetný člen (nepatrný východný neviemčo). 6.
07.11.2009
Podľa mňa to nebolo až také zlé, len sa mi to občas zdalo príliš zahmlené, možno keby sa pridali nejaké dovysvetlenia a trochu viac informácií o pozadí prípadu, období... Inak... našla som pár preklepov a v prvej vete chýba nejaký vetný člen (nepatrný východný neviemčo). 6.
07.11.2009
Aldeberan
naozaj neviem, o čo tam šlo. teda, vlastne viem, ale nechápem prečo by ma to malo zaujímať. z celého dielka bola jediná naozaj dobrá časť - koniec sa jemne naznačeným katastrofickým koncom.
08.11.2009
naozaj neviem, o čo tam šlo. teda, vlastne viem, ale nechápem prečo by ma to malo zaujímať. z celého dielka bola jediná naozaj dobrá časť - koniec sa jemne naznačeným katastrofickým koncom.
08.11.2009
Peter Olana
Niekoľko preklepov tam určite bolo. Ospravedlňujem sa. K tým ostatným veciam, obdobie je definované letopočtom na začiatku, a nadväzuje na ďalšie príbehy ... Konkrétne Zakázané sféry a prípad Natan T.
Samostatne mysliace humanoidné roboty ... nebudú podliehať našej morálke, veď ani ľudia - dnes žijúci - nepodliehajú morálnym zásadám minulosti, tak ako naši potomkovia nebudú chápať tie naše. Preto budú niekedy konať inak ako uznáme za vhodné ... ale v každom prípade to nemusí byť nesprávne. To je aj tento prípad (robota-chirurga, ktorý vraždil , preto aby zachránil iných, alebo prípad Natana T. , ktorý zavraždil svojho otca ). Čo je správne ukáže až čas.
08.11.2009
Niekoľko preklepov tam určite bolo. Ospravedlňujem sa. K tým ostatným veciam, obdobie je definované letopočtom na začiatku, a nadväzuje na ďalšie príbehy ... Konkrétne Zakázané sféry a prípad Natan T.
Samostatne mysliace humanoidné roboty ... nebudú podliehať našej morálke, veď ani ľudia - dnes žijúci - nepodliehajú morálnym zásadám minulosti, tak ako naši potomkovia nebudú chápať tie naše. Preto budú niekedy konať inak ako uznáme za vhodné ... ale v každom prípade to nemusí byť nesprávne. To je aj tento prípad (robota-chirurga, ktorý vraždil , preto aby zachránil iných, alebo prípad Natana T. , ktorý zavraždil svojho otca ). Čo je správne ukáže až čas.
08.11.2009
Peter Olana
Aldeb. nezdá sa Ti to trochu detinské hľadať za každým - samostatne mysliacim strojom - niečo katastrofálne ... ja sa na to pozerám práve naopak. Trošku menej terminátorov (od 3 vyššie) a upírov by nezaškodilo, nemyslíš ???
08.11.2009
Aldeb. nezdá sa Ti to trochu detinské hľadať za každým - samostatne mysliacim strojom - niečo katastrofálne ... ja sa na to pozerám práve naopak. Trošku menej terminátorov (od 3 vyššie) a upírov by nezaškodilo, nemyslíš ???
08.11.2009
Peter Olana
právnik - nie, ani som si to neuvedomil ... nejak to patrí k životu. Ale v súdnej sieni som bol prvý krát.
10.11.2009
právnik - nie, ani som si to neuvedomil ... nejak to patrí k životu. Ale v súdnej sieni som bol prvý krát.
10.11.2009
kAnYs
Peter, treba napisat nieco ucelene co da citatelovi nejaky ten tebou avizovany hlbsi zmysel aj bez toho aby si mu to musel dodatocne vysvetlovat. My nepozname detaily z tvojho sveta a uz vobec nie, aky tebe tvoje diela davaju v hlave zmysel. Skus napisat nieco ucelenejsie. Nieco co nezacina na \"tolko a tolko pred alebo po Velkom Sortovi\" a co nekonci niecim co nadvazuje zase niekam inam.
10.11.2009
Peter, treba napisat nieco ucelene co da citatelovi nejaky ten tebou avizovany hlbsi zmysel aj bez toho aby si mu to musel dodatocne vysvetlovat. My nepozname detaily z tvojho sveta a uz vobec nie, aky tebe tvoje diela davaju v hlave zmysel. Skus napisat nieco ucelenejsie. Nieco co nezacina na \"tolko a tolko pred alebo po Velkom Sortovi\" a co nekonci niecim co nadvazuje zase niekam inam.
10.11.2009
žjuvka
Zľahka mi to pripomenulo Ruckerov Software. Ako sa zdá, najviac sa oplatí bojovať práve za neexistujúce veci.... A k poviedke: Niečo mimo súdnej siene by potešilo. Takáto monotéma nemusí byť svojim spôsobom zlá, zo svojej podstaty evokuje riešenie a vlastne aj nespravodlivosť, ktorá je taká milo čítavá, vždy. No na druhej strane autor riskuje, že skončí ako Rosamunde Pilcher s jedinou definitívnou asociáciou k nemu.
11.11.2009
Zľahka mi to pripomenulo Ruckerov Software. Ako sa zdá, najviac sa oplatí bojovať práve za neexistujúce veci.... A k poviedke: Niečo mimo súdnej siene by potešilo. Takáto monotéma nemusí byť svojim spôsobom zlá, zo svojej podstaty evokuje riešenie a vlastne aj nespravodlivosť, ktorá je taká milo čítavá, vždy. No na druhej strane autor riskuje, že skončí ako Rosamunde Pilcher s jedinou definitívnou asociáciou k nemu.
11.11.2009
Aldeberan
Peter: no... trošku detinské? Prečo nie? Deti predsa hovoria pravdu :) Terminátorov nemusím, upírov ale nieje nikdy dosť! Ja zas nechápem, prečo by sa nemali roboti riadiť našou morálkou, keď ich vytvoríme (Asimovi roboti sa viac-menej riadili). Morálny systém kresťanstva trvá 1800 rokov, judaizmu povedzme 3000 rokov... prečo bol ten robot taký nemorálny?
11.11.2009
Peter: no... trošku detinské? Prečo nie? Deti predsa hovoria pravdu :) Terminátorov nemusím, upírov ale nieje nikdy dosť! Ja zas nechápem, prečo by sa nemali roboti riadiť našou morálkou, keď ich vytvoríme (Asimovi roboti sa viac-menej riadili). Morálny systém kresťanstva trvá 1800 rokov, judaizmu povedzme 3000 rokov... prečo bol ten robot taký nemorálny?
11.11.2009
draculin
Hm,ten Velky Sorta ma bude matat asi aj vo snoch.Uz sa na to vykasli pls.Je to odkaz na nieco o com citatelia nemaju potuchy, zapracuj to do textu niekde,alebo to uved az ked ti vyjde cela zbierka poviedok, takto to len rusi... Nehovoriac o tom, ze taketo datovanie je nezmysel. V dobe \"pred Kristom\" tiez nikto nepouzival datum \"pred Kristom\".
Inac cele mi to vyznelo strasne samoucelne - jedinym cielom poviedky bolo podat nejake posolstvo ci pointu, nie je ako uceleny literarny utvar. Co tak, ked uz to musi byt, ju napisat tak aby mala dej a nie len volny prepis jednania? Posobi trosku ako poviedky tak 25-30 rokov stare - bez vyrazneho deja, bez drajvu.
11.11.2009
Hm,ten Velky Sorta ma bude matat asi aj vo snoch.Uz sa na to vykasli pls.Je to odkaz na nieco o com citatelia nemaju potuchy, zapracuj to do textu niekde,alebo to uved az ked ti vyjde cela zbierka poviedok, takto to len rusi... Nehovoriac o tom, ze taketo datovanie je nezmysel. V dobe \"pred Kristom\" tiez nikto nepouzival datum \"pred Kristom\".
Inac cele mi to vyznelo strasne samoucelne - jedinym cielom poviedky bolo podat nejake posolstvo ci pointu, nie je ako uceleny literarny utvar. Co tak, ked uz to musi byt, ju napisat tak aby mala dej a nie len volny prepis jednania? Posobi trosku ako poviedky tak 25-30 rokov stare - bez vyrazneho deja, bez drajvu.
11.11.2009
kAnYs
Aldeberan: zalezi na tom ake moznosti das robotivi v tom vyvijat sa. Asimovi roboti boli silne obmedzeny v tomto. V momente ked mu das moznost aby sa ucil a menil, riskujes ze sa ti vymkne z pod kontroly kedze nedokazes predpokladat vsetky mozne vplyvy a to ako na neho budu posobit.
11.11.2009
Aldeberan: zalezi na tom ake moznosti das robotivi v tom vyvijat sa. Asimovi roboti boli silne obmedzeny v tomto. V momente ked mu das moznost aby sa ucil a menil, riskujes ze sa ti vymkne z pod kontroly kedze nedokazes predpokladat vsetky mozne vplyvy a to ako na neho budu posobit.
11.11.2009
Aldeberan
Draculin: PRESNE! to mi to pripominalo. stare poviedky z komunistických antologii scifi! presne podobný štýl a vyjadrenie posolstva...
PipBoy: ked nad tým tak rozmýšľam, až tak morálny neboli. Predsa len len vykonali nespočet xenocíd kvôli 2. zákonu.
12.11.2009
Draculin: PRESNE! to mi to pripominalo. stare poviedky z komunistických antologii scifi! presne podobný štýl a vyjadrenie posolstva...
PipBoy: ked nad tým tak rozmýšľam, až tak morálny neboli. Predsa len len vykonali nespočet xenocíd kvôli 2. zákonu.
12.11.2009
draculin
Ked dumam nad moznou \"moralkou\" robotov - myslim ze by to neslo. OK, nasa moralna nie je nieco presne dane ako prirodne zakony, je to v podstate subor narozov a principov na to co je spravne a co nie..a moralka sa meni v case a mieste. Takze ak by sme robotovi kodovali co je spravne/nespravne, zakonite by to mohlo byt len okopirovane co uznavame my tu a teraz. Asimov to musel vediet alebo aspon tusit, pretoze svojim robotom dal moznost POSLUCHAT ZAKONY, ale nie urcovat co je spravne abo nespravne. ...Ovsemze doslo v dalsiemu vyvoju, prisiel nulty zakon a pod., ale pointa mala byt v tom, ze neviem ako vytvorit bytost moralnejsiu ako sme my sami.....
12.11.2009
Ked dumam nad moznou \"moralkou\" robotov - myslim ze by to neslo. OK, nasa moralna nie je nieco presne dane ako prirodne zakony, je to v podstate subor narozov a principov na to co je spravne a co nie..a moralka sa meni v case a mieste. Takze ak by sme robotovi kodovali co je spravne/nespravne, zakonite by to mohlo byt len okopirovane co uznavame my tu a teraz. Asimov to musel vediet alebo aspon tusit, pretoze svojim robotom dal moznost POSLUCHAT ZAKONY, ale nie urcovat co je spravne abo nespravne. ...Ovsemze doslo v dalsiemu vyvoju, prisiel nulty zakon a pod., ale pointa mala byt v tom, ze neviem ako vytvorit bytost moralnejsiu ako sme my sami.....
12.11.2009
Peter Olana
Draculin: asi máš pravdu , ja som totiž nikdy iné sci-fi, ako tie staré nečítal, presnejšie tri staré výbery. Takže nie som znalec žánru ... nevidel som Hviezdne vojny, pána prsteňov , potterov , ani žiadnych upírov (nejak ma to nezaujalo) ... a už vonkoncom netuším ako vyzerá moderne napísaná s-f.
A je super , že si to v tej poviedke objavil , mne sa to obdobie - fascinované skutočnou kozmonautikou páčilo, a páči.
A máš pravdu aj v tom, že datovanie , pred Kristom - nepoužíval nikto pred Kristom, ale po ňom, tak isto ako aj v tomto prípade. Poviedok je asi dvadsať a v podstate jedna na druhú nadväzujú (no snažia sa) Ale je to miestami chaos, to máte pravdu.
12.11.2009
Draculin: asi máš pravdu , ja som totiž nikdy iné sci-fi, ako tie staré nečítal, presnejšie tri staré výbery. Takže nie som znalec žánru ... nevidel som Hviezdne vojny, pána prsteňov , potterov , ani žiadnych upírov (nejak ma to nezaujalo) ... a už vonkoncom netuším ako vyzerá moderne napísaná s-f.
A je super , že si to v tej poviedke objavil , mne sa to obdobie - fascinované skutočnou kozmonautikou páčilo, a páči.
A máš pravdu aj v tom, že datovanie , pred Kristom - nepoužíval nikto pred Kristom, ale po ňom, tak isto ako aj v tomto prípade. Poviedok je asi dvadsať a v podstate jedna na druhú nadväzujú (no snažia sa) Ale je to miestami chaos, to máte pravdu.
12.11.2009
Peter Olana
Morálka robotov: kresťanstvo sformovalo nový svet - k jeho prospechu ... Ja sám v Boha verím a práve nedávno som čítal zaujímavý názor, že Boh, ktorý stvoril náš svet už nežije. Je preto namieste otázka, či skutočne nežije a či by sa nemohol objaviť nový všemohúci Duch , ktorý bude všadeprítomný - spočiatku vďaka pc sieti.
Tak ako ten starý ... a bude aj on rovnako mocný.
Tento nový Boh vznikne na Zemi a stvorí novú morálku, práve vojna týchto dvoch morálok - je témou tejto poviedky - ľudia na strane starého Boha a nové bytosti (v tomto prípade Roboti) na strane nového Boha (ja som ho nazval Veľký Sorta) a jeho morálky.
12.11.2009
Morálka robotov: kresťanstvo sformovalo nový svet - k jeho prospechu ... Ja sám v Boha verím a práve nedávno som čítal zaujímavý názor, že Boh, ktorý stvoril náš svet už nežije. Je preto namieste otázka, či skutočne nežije a či by sa nemohol objaviť nový všemohúci Duch , ktorý bude všadeprítomný - spočiatku vďaka pc sieti.
Tak ako ten starý ... a bude aj on rovnako mocný.
Tento nový Boh vznikne na Zemi a stvorí novú morálku, práve vojna týchto dvoch morálok - je témou tejto poviedky - ľudia na strane starého Boha a nové bytosti (v tomto prípade Roboti) na strane nového Boha (ja som ho nazval Veľký Sorta) a jeho morálky.
12.11.2009
draculin
Peter - citat sa urcite oplati.Okrem toho ze je casto fakt zabava, clovek sa udrziava v rovnakom rytme a tempe ako je svet naokolo.Registruje co sa deje, co a ako sa pise, ako ludia rozmyslaju.Asimov svojho casu nepisal staromodne, ani nebol klasik scifi - on bol vlastne prevratny a revolucny :) Takze ci uz chcel len pobavit ludi,alebo mas nejake posolstvo - nema zmysel ho pisat pre ludi ktori uz neziju,hm?
S celkovou filozofiou nesuhlasim, aj ked hlavne z historickych a sociologickych dovodov...ale zase je to tvoja autorska licencia, cize si mozes robit co chces :)..hlavne pokial to bude citatelne.
12.11.2009
Peter - citat sa urcite oplati.Okrem toho ze je casto fakt zabava, clovek sa udrziava v rovnakom rytme a tempe ako je svet naokolo.Registruje co sa deje, co a ako sa pise, ako ludia rozmyslaju.Asimov svojho casu nepisal staromodne, ani nebol klasik scifi - on bol vlastne prevratny a revolucny :) Takze ci uz chcel len pobavit ludi,alebo mas nejake posolstvo - nema zmysel ho pisat pre ludi ktori uz neziju,hm?
S celkovou filozofiou nesuhlasim, aj ked hlavne z historickych a sociologickych dovodov...ale zase je to tvoja autorska licencia, cize si mozes robit co chces :)..hlavne pokial to bude citatelne.
12.11.2009
Aldeberan
Peter: skoro presne to isté, o čom hovoríš teraz ty, robil už Simons v Hyperione - WAW! strašná sranda, že dvaja ľudia pridu skoro na ten istý nápad :D
13.11.2009
Peter: skoro presne to isté, o čom hovoríš teraz ty, robil už Simons v Hyperione - WAW! strašná sranda, že dvaja ľudia pridu skoro na ten istý nápad :D
13.11.2009
kAnYs
Umm.... ani nie. V Hyperione to bolo trochu o inom. Ano boh strojov vznikol z umelych inteligencii, ale ten \"ludsky\" sa zase zrodil z ludi, nebol to krestansky boh. A tak ci tak, podobna pointa nerovna sa rovnaky/podobny pribeh, takze by som tento napad hned nezahadzoval :)
13.11.2009
Umm.... ani nie. V Hyperione to bolo trochu o inom. Ano boh strojov vznikol z umelych inteligencii, ale ten \"ludsky\" sa zase zrodil z ludi, nebol to krestansky boh. A tak ci tak, podobna pointa nerovna sa rovnaky/podobny pribeh, takze by som tento napad hned nezahadzoval :)
13.11.2009
Peter Olana
Je to myšlienka stará ako ľudstvo, ak sa človeku darilo velebil Boha, ak strádal pýtal sa kde je a pochyboval. Neskôr dostával nové formy (deizmus) a v našom svete - môže prerásť do niečo skutočného - práve pod vplyvom Umelej Inteligencie. Rast moci UI bude v budúcnosti nezadržateľný, ničím neobmedzený a rýchly (môže nás prerásť a ovládnuť v zlomku sekundy) .... UI bude všadeprítomná, všemožná, bude môcť vykonávať zázraky, uzdravovať, zabíjať - Ako ďaleko je od týchto úvah cesta k novému božstvu - k novému náboženstvu.
A ľudia budú poslúchať nového boha - tak ako poslúchali toho starého.
14.11.2009
Je to myšlienka stará ako ľudstvo, ak sa človeku darilo velebil Boha, ak strádal pýtal sa kde je a pochyboval. Neskôr dostával nové formy (deizmus) a v našom svete - môže prerásť do niečo skutočného - práve pod vplyvom Umelej Inteligencie. Rast moci UI bude v budúcnosti nezadržateľný, ničím neobmedzený a rýchly (môže nás prerásť a ovládnuť v zlomku sekundy) .... UI bude všadeprítomná, všemožná, bude môcť vykonávať zázraky, uzdravovať, zabíjať - Ako ďaleko je od týchto úvah cesta k novému božstvu - k novému náboženstvu.
A ľudia budú poslúchať nového boha - tak ako poslúchali toho starého.
14.11.2009
jurinko
Nemyslim, ze UI bude taka fascinujuca. Stale je to iba \"umela\" inteligencia. \"Prirodzena\" inteligencia tiez dokaze mnohe \"zazraky\" a nestala sa novym bozstvom (ok, niekto by mohol tvrdit, ze stale viac ludi veri samo sebe a neobracaju sa na Boha, ale to nie je nove bozstvo v pravom zmysle slova). Preto si nemyslim, ze ludstvo bude UI povazovat za bozstvo len preto, lebo UI dokaze \"zazraky\", pretoze tie \"zazraky\" vymysleli a naprogramovali ludia. Starozakonny boh bol bohom, lebo robil zazraky, ktore ludia nedokazali pochopit. A to UI nikdy nedokaze, takze sa ani nemoze stat novym bozstvom. Mozno dokaze ovladnut ludi, to neviem (dufam, ze nie), ale to ovladanie bude fungovat na principe moci, nie na principe bozstva (aj Fico nam vladne a rozhodne ho nikto za boha nepovazuje).
14.11.2009
Nemyslim, ze UI bude taka fascinujuca. Stale je to iba \"umela\" inteligencia. \"Prirodzena\" inteligencia tiez dokaze mnohe \"zazraky\" a nestala sa novym bozstvom (ok, niekto by mohol tvrdit, ze stale viac ludi veri samo sebe a neobracaju sa na Boha, ale to nie je nove bozstvo v pravom zmysle slova). Preto si nemyslim, ze ludstvo bude UI povazovat za bozstvo len preto, lebo UI dokaze \"zazraky\", pretoze tie \"zazraky\" vymysleli a naprogramovali ludia. Starozakonny boh bol bohom, lebo robil zazraky, ktore ludia nedokazali pochopit. A to UI nikdy nedokaze, takze sa ani nemoze stat novym bozstvom. Mozno dokaze ovladnut ludi, to neviem (dufam, ze nie), ale to ovladanie bude fungovat na principe moci, nie na principe bozstva (aj Fico nam vladne a rozhodne ho nikto za boha nepovazuje).
14.11.2009
Peter Olana
Jurinko, asi len toľko, nesúhlasím s tebou absolútne v ničom ... až sa čudujem, ako môže človek ako ty čítať sf (ja čítam Bibliu - lebo jej verím) Až ma to zdvihlo zo stoličky, no fakt.
Umelá inteligencia nebude predsa - natoľko obmedzená ako náš mozog, ako človek.
Koľko trvá človeku kým zvládne cudzí jazyk a koľko to trvá počítaču, simulácie, zložité výpočty, plánovanie a výskum ... na tom je postavený pokrok - napredovanie ľudstva - kto ho ovládne bude pán a pán sa môže nazývať akokoľvek - aj nový boh.
To poznanie, ku ktorému sa ľudstvo plahočilo tisícročia , preskočí UI v zlomku sekundy (a možno už aj preskočilo)
UI dokáže riešiť zásadné veci v zlomku sekundy - len potrebujeme skrotiť proces samovzdelávania. Veď aj Našu kolonizáciu Mesiaca a Marsu bude mať pod kontrolou UI.
14.11.2009
Jurinko, asi len toľko, nesúhlasím s tebou absolútne v ničom ... až sa čudujem, ako môže človek ako ty čítať sf (ja čítam Bibliu - lebo jej verím) Až ma to zdvihlo zo stoličky, no fakt.
Umelá inteligencia nebude predsa - natoľko obmedzená ako náš mozog, ako človek.
Koľko trvá človeku kým zvládne cudzí jazyk a koľko to trvá počítaču, simulácie, zložité výpočty, plánovanie a výskum ... na tom je postavený pokrok - napredovanie ľudstva - kto ho ovládne bude pán a pán sa môže nazývať akokoľvek - aj nový boh.
To poznanie, ku ktorému sa ľudstvo plahočilo tisícročia , preskočí UI v zlomku sekundy (a možno už aj preskočilo)
UI dokáže riešiť zásadné veci v zlomku sekundy - len potrebujeme skrotiť proces samovzdelávania. Veď aj Našu kolonizáciu Mesiaca a Marsu bude mať pod kontrolou UI.
14.11.2009
Peter Olana
No predsedu našej vlády poloboh nebude - Ale čo tak Obama, veď už teraz sa k nemu ľudia modlia ??? Kristus sa stal bohom, a ... mnoho ďalších - smrteľníkov - sa stalo bohmi (pre človeka).
14.11.2009
No predsedu našej vlády poloboh nebude - Ale čo tak Obama, veď už teraz sa k nemu ľudia modlia ??? Kristus sa stal bohom, a ... mnoho ďalších - smrteľníkov - sa stalo bohmi (pre človeka).
14.11.2009
kAnYs
Bude? Je? Dokaze? Ako mozes tvrdit ze vies co pride za niekolko desiatok rokov? To ze si precitas clanky o singularite z teba nerobi vestitela buducnosti. UI, ako to ty nazivas, ako nejaka neuronova siet schopna ucit sama seba ma mozno velky potencial, a keby si jej dal dostatok zdrojov, (tym myslim pristup k nejakemu vypoctovemu vykonu, ci uz by si vyuzival cloud computing pre jej mozny rozvoj, alebo jej postavil nejake riadiace centrum, alebo ci by sa osobne pocitace dostali na taku uroven ze by to boli schopne zvladat same, je vedlajsie) ano, mohla by sa rozvinut tak, ze by sme my neboli schopny jej myslienkove procesy pochopit, tak ako nas niesu schopne pochopit mravce.(shit to bola veta) Na to ale tie zdroje potrebuje najprv mat.
14.11.2009
Bude? Je? Dokaze? Ako mozes tvrdit ze vies co pride za niekolko desiatok rokov? To ze si precitas clanky o singularite z teba nerobi vestitela buducnosti. UI, ako to ty nazivas, ako nejaka neuronova siet schopna ucit sama seba ma mozno velky potencial, a keby si jej dal dostatok zdrojov, (tym myslim pristup k nejakemu vypoctovemu vykonu, ci uz by si vyuzival cloud computing pre jej mozny rozvoj, alebo jej postavil nejake riadiace centrum, alebo ci by sa osobne pocitace dostali na taku uroven ze by to boli schopne zvladat same, je vedlajsie) ano, mohla by sa rozvinut tak, ze by sme my neboli schopny jej myslienkove procesy pochopit, tak ako nas niesu schopne pochopit mravce.(shit to bola veta) Na to ale tie zdroje potrebuje najprv mat.
14.11.2009
kAnYs
Ked si vezmes, tak do civilneho-domaceho trhu sa dostanu technologie v rozumnej cene(HW aj SW teraz myslim) vzdy na poslednom mieste. Korporacia a armady s miliardovym rozpoctom budu mat vzdy vacsia zdroje na vyskum ako ktore-kolvek individuum. To znamena ze kym ty budes mat na stole pocitac na to aby si si naprogramoval a ROZBEHAL na nom UI inteligentnejsiu ako cele ludstvo ( a tym odsudil zvysok populacie planety ), budu (myslim si :) velke korporacie a armady mat tuto moznost uz davno. Mozes si povedat \"distribuovane vypocty cez internet\" aka. Cloud Computing, ale na to potrebujes ten internet, a to, co a kam ti po internete chodi sa da kontrolovat. A uz sa to kontrolovat zacina :) To znamena ze nebude jedna velka mega UI. Budu stovky malych. Kvalitne preskumanych zo vsetkych stran a \"vychovanych\" tak aby ludom sluzili, a neprerastli v nieco co nedokazeme pochopit.
14.11.2009
Ked si vezmes, tak do civilneho-domaceho trhu sa dostanu technologie v rozumnej cene(HW aj SW teraz myslim) vzdy na poslednom mieste. Korporacia a armady s miliardovym rozpoctom budu mat vzdy vacsia zdroje na vyskum ako ktore-kolvek individuum. To znamena ze kym ty budes mat na stole pocitac na to aby si si naprogramoval a ROZBEHAL na nom UI inteligentnejsiu ako cele ludstvo ( a tym odsudil zvysok populacie planety ), budu (myslim si :) velke korporacie a armady mat tuto moznost uz davno. Mozes si povedat \"distribuovane vypocty cez internet\" aka. Cloud Computing, ale na to potrebujes ten internet, a to, co a kam ti po internete chodi sa da kontrolovat. A uz sa to kontrolovat zacina :) To znamena ze nebude jedna velka mega UI. Budu stovky malych. Kvalitne preskumanych zo vsetkych stran a \"vychovanych\" tak aby ludom sluzili, a neprerastli v nieco co nedokazeme pochopit.
14.11.2009
kAnYs
A kym budes mat na stole pocitac ktory by mal niekolko-nasobne vacsi pocet operacii vykonanych za sekundu ako tvoj mozog, je dost pravdepodobne ze sa vyvinu technologie ako vypoctovy vykon mozgu rozsirit sam o sebe.
14.11.2009
A kym budes mat na stole pocitac ktory by mal niekolko-nasobne vacsi pocet operacii vykonanych za sekundu ako tvoj mozog, je dost pravdepodobne ze sa vyvinu technologie ako vypoctovy vykon mozgu rozsirit sam o sebe.
14.11.2009
kAnYs
Samozrejme, je aj urcita pravdepodobnost, ze sa stane to co hovoris ty, ale urcite to neni iste :)
14.11.2009
Samozrejme, je aj urcita pravdepodobnost, ze sa stane to co hovoris ty, ale urcite to neni iste :)
14.11.2009
jurinko
Peter: nemusis so mnou suhlasit. Pravdepodobne ani nemozes, kedze UI je evidentne tvoja modla. Preto asi ani nema prilis cenu rozoberat tvoje slova o tom, ze UI nebude taka obmedzena ako nas mozog - nas mozog je vselico, len nie obmedzeny, preto sa ho este nepodarilo vyrobit umely, aj ked pokrok k tomu smeruje. Ale nevadi, nechajme tak. Len by ma zaujimalo vysvetlenie tejto tvojej konstrukcie: \"až sa čudujem, ako môže človek ako ty čítať sf (ja čítam Bibliu - lebo jej verím)\" - nechapem tuto vetu, nechapem tu zatvorku, nechapem to cele. Co ma to, ze veris Biblii (aj ked aj to je sporne, kedze Kristus bol podla teba smrtelnik, ktory sa stal bohom, pricom on bol boh, ktory sa stal smrtelnikom...), spolocne s tym, ze citam SF/F a preco vlastne by som nemal citat SF/F? Dik vopred za vysvetlenie..
14.11.2009
Peter: nemusis so mnou suhlasit. Pravdepodobne ani nemozes, kedze UI je evidentne tvoja modla. Preto asi ani nema prilis cenu rozoberat tvoje slova o tom, ze UI nebude taka obmedzena ako nas mozog - nas mozog je vselico, len nie obmedzeny, preto sa ho este nepodarilo vyrobit umely, aj ked pokrok k tomu smeruje. Ale nevadi, nechajme tak. Len by ma zaujimalo vysvetlenie tejto tvojej konstrukcie: \"až sa čudujem, ako môže človek ako ty čítať sf (ja čítam Bibliu - lebo jej verím)\" - nechapem tuto vetu, nechapem tu zatvorku, nechapem to cele. Co ma to, ze veris Biblii (aj ked aj to je sporne, kedze Kristus bol podla teba smrtelnik, ktory sa stal bohom, pricom on bol boh, ktory sa stal smrtelnikom...), spolocne s tym, ze citam SF/F a preco vlastne by som nemal citat SF/F? Dik vopred za vysvetlenie..
14.11.2009
Aldeberan
kanys: dobrý poznámka s vývinom ľudského mozgu. Nie je dôvod, prečo by sa ľudský mozog nedal zdokonaľovať a zrýchlovať podobným spôsobom ako to dnes robíme s počítačmi. Prečo to vlastne nikoho nenapadlo? Prečo by sme mali používať kalkulačky, keď si môžeme všetko vyrátať z hlavy? To je fakt dobrý nápad :)
14.11.2009
kanys: dobrý poznámka s vývinom ľudského mozgu. Nie je dôvod, prečo by sa ľudský mozog nedal zdokonaľovať a zrýchlovať podobným spôsobom ako to dnes robíme s počítačmi. Prečo to vlastne nikoho nenapadlo? Prečo by sme mali používať kalkulačky, keď si môžeme všetko vyrátať z hlavy? To je fakt dobrý nápad :)
14.11.2009
Peter Olana
jurinko - Kristus bo človek, prorok M. bol človek, Budha bol človek ... a nad tým všetkým je Boh. Čo to má spoločné s tvojou “nevierou“ v napredovanie vedy: ja čítam Bibliu (Starý zákon) aby som lepšie pochopil Boha ... ty čítaš sf a nakoniec tvrdíš, že neveríš v budúcnosť UI.
Verím v budúcnosť UI aj v to, že ľudstvo prerastie (a myslím, že to nebude na jeho škodu), verím, že budeme kolonizovať Mars a ešte pred zánikom nášho sveta vypravíme do Priestoru množstvo nových civilizácií, ktoré budú v kolonizácii pokračovať ... Ak by to tak nebolo ... ak by som v to neveril ... nič okolo by nemalo zmysel.
14.11.2009
jurinko - Kristus bo človek, prorok M. bol človek, Budha bol človek ... a nad tým všetkým je Boh. Čo to má spoločné s tvojou “nevierou“ v napredovanie vedy: ja čítam Bibliu (Starý zákon) aby som lepšie pochopil Boha ... ty čítaš sf a nakoniec tvrdíš, že neveríš v budúcnosť UI.
Verím v budúcnosť UI aj v to, že ľudstvo prerastie (a myslím, že to nebude na jeho škodu), verím, že budeme kolonizovať Mars a ešte pred zánikom nášho sveta vypravíme do Priestoru množstvo nových civilizácií, ktoré budú v kolonizácii pokračovať ... Ak by to tak nebolo ... ak by som v to neveril ... nič okolo by nemalo zmysel.
14.11.2009
Peter Olana
Kanys : Všetko čo píšeš je v poriadku, je jedno, kto ju stvorí (či jednotlivec, či armáda), ja predsa netvrdím, že ju vystrúham z dreva ... sám. S tým čo píšeš, sa nedá nesúhlasiť ... človek vytvorí sieť autonómnych UI, ktorá mu bude slúžiť a pomáhať (postupne sa k tomu dostávame - prieskumné vozidlá pre misiu na Mesiaci) .............................. ...
14.11.2009
Kanys : Všetko čo píšeš je v poriadku, je jedno, kto ju stvorí (či jednotlivec, či armáda), ja predsa netvrdím, že ju vystrúham z dreva ... sám. S tým čo píšeš, sa nedá nesúhlasiť ... človek vytvorí sieť autonómnych UI, ktorá mu bude slúžiť a pomáhať (postupne sa k tomu dostávame - prieskumné vozidlá pre misiu na Mesiaci) .............................. ...
14.11.2009
Peter Olana
....................... ... neskôr to možno bude správa určitých oblastí a neskôr možno aj nejaká forma vlády ... UI na čele štátov by sa určite nesprával, rovnako ako skorumpovaní politici, klamári, ktorí stoja na ich čele dnes ... Veci by sa mohli konečne riešiť a nie o nich len básniť - Ako napríklad tá storočná odrhovačka o humanitnej pomoci pre Afriku - čo im tak poslať miesto tých konzerv skutočnú prácu a zmysel život. To sa nestane , pretože mocný tohto sveta zarábajú, na tých AK-47, ktoré tam zabíjajú, bombách, ktoré to rozvracajú a aj stanoch a konzervách, ktoré tí ľudia dostávajú ako žobrácku almužnu.
14.11.2009
....................... ... neskôr to možno bude správa určitých oblastí a neskôr možno aj nejaká forma vlády ... UI na čele štátov by sa určite nesprával, rovnako ako skorumpovaní politici, klamári, ktorí stoja na ich čele dnes ... Veci by sa mohli konečne riešiť a nie o nich len básniť - Ako napríklad tá storočná odrhovačka o humanitnej pomoci pre Afriku - čo im tak poslať miesto tých konzerv skutočnú prácu a zmysel život. To sa nestane , pretože mocný tohto sveta zarábajú, na tých AK-47, ktoré tam zabíjajú, bombách, ktoré to rozvracajú a aj stanoch a konzervách, ktoré tí ľudia dostávajú ako žobrácku almužnu.
14.11.2009
jurinko
Peter: ja som nikdy netvrdil, ze neverim v napredovanie vedy, precitaj si moje prispevky este raz, ale pozorne, a zistis, ze o nicom takom tam niet ani slova. No a ak dovolis, opat ta budem citovat: \"ja čítam Bibliu (Starý zákon) aby som lepšie pochopil Boha ... ty čítaš sf a nakoniec tvrdíš, že neveríš v budúcnosť UI\" - podla teba je teda scifi literatura pravda o tvojom novom bohu, o UI? Lebo potom ta musim sklamat, to \"fi\" totiz znamena \"fikcia\"...
14.11.2009
Peter: ja som nikdy netvrdil, ze neverim v napredovanie vedy, precitaj si moje prispevky este raz, ale pozorne, a zistis, ze o nicom takom tam niet ani slova. No a ak dovolis, opat ta budem citovat: \"ja čítam Bibliu (Starý zákon) aby som lepšie pochopil Boha ... ty čítaš sf a nakoniec tvrdíš, že neveríš v budúcnosť UI\" - podla teba je teda scifi literatura pravda o tvojom novom bohu, o UI? Lebo potom ta musim sklamat, to \"fi\" totiz znamena \"fikcia\"...
14.11.2009
žjuvka
....iná fikcia. Pre mňa \"fi\" ako \"fuck*ng ideas\" ako milé a naivné dúfanie každodenného života, v dielach typu \"scifi\" iba hyperbolizované do nadsázky viery v nadhľad nad realitou, v jej ovládanie a pevný úchop. Zábava vyplývajúca z choroby vlastnej bezvýznamnosti je len vedľajším produktom spoplatnenia malosti.
15.11.2009
....iná fikcia. Pre mňa \"fi\" ako \"fuck*ng ideas\" ako milé a naivné dúfanie každodenného života, v dielach typu \"scifi\" iba hyperbolizované do nadsázky viery v nadhľad nad realitou, v jej ovládanie a pevný úchop. Zábava vyplývajúca z choroby vlastnej bezvýznamnosti je len vedľajším produktom spoplatnenia malosti.
15.11.2009
žjuvka
Oh, moje ospravedlnenie ani nemôže byť úprimnejšie. Chcem tým len naznačiť, že ľudia vedia, vždy to vedeli, že všetko je inak, úplne inak ako to dokáže ich myseľ uchopiť. Preto tie preteky v zbrojení rozumu, teórie a pavedy, kapitál dúfania v precítenie reality je široký a bezodný, preto prerastá na poli seriózneho skúmania rovnako ako v zábavnom priemysle. Všade krásne obmedzený a smrteľný, smiešny a lokálne ľudský. (Prosím nezatratiť ma, každá inšpirácia raz siaha na dno, inokedy na vrchol. A už sa to zlepšuje.)
15.11.2009
Oh, moje ospravedlnenie ani nemôže byť úprimnejšie. Chcem tým len naznačiť, že ľudia vedia, vždy to vedeli, že všetko je inak, úplne inak ako to dokáže ich myseľ uchopiť. Preto tie preteky v zbrojení rozumu, teórie a pavedy, kapitál dúfania v precítenie reality je široký a bezodný, preto prerastá na poli seriózneho skúmania rovnako ako v zábavnom priemysle. Všade krásne obmedzený a smrteľný, smiešny a lokálne ľudský. (Prosím nezatratiť ma, každá inšpirácia raz siaha na dno, inokedy na vrchol. A už sa to zlepšuje.)
15.11.2009
kAnYs
Zjuvka uff, este ze prisiel ten druhy prispevok, inac by mi asi explodovala hlava. No a Peter, my dvaja sa asi rozchadzame v dvoch zasadnych veciach. Ty tvrdis, ze v buducnosti urcite prepukne nejaka umela inteligencia, ktora si bude uvedomovat samu seba, bude mysliet a rozvijat sa NEZAVISLE od nas, ludi. Ja tvrdim, ze ludia (a tym myslim vacsina ludi ktory maju na to dostatocny vplyv a prostriedky), budu pravdepodobne budu robit vsetko pre to, aby sa ziadna umela inteligencia do takehoto stadia nerovinula, a vsetky umele inteligencie v takom meritku ako ukazuje sci-fi budu specializovane na vykonavanie urcitych predom definovanych uloh a ich moznosti ucenia a vyvoju budu uzko obmedzene iba v tom smere aby mohli zefektivnit vykonavanie tychto uloh. A najskor sa bude velmi dokladne sledovat aby sa to nikomu nevymklo z ruk.
15.11.2009
Zjuvka uff, este ze prisiel ten druhy prispevok, inac by mi asi explodovala hlava. No a Peter, my dvaja sa asi rozchadzame v dvoch zasadnych veciach. Ty tvrdis, ze v buducnosti urcite prepukne nejaka umela inteligencia, ktora si bude uvedomovat samu seba, bude mysliet a rozvijat sa NEZAVISLE od nas, ludi. Ja tvrdim, ze ludia (a tym myslim vacsina ludi ktory maju na to dostatocny vplyv a prostriedky), budu pravdepodobne budu robit vsetko pre to, aby sa ziadna umela inteligencia do takehoto stadia nerovinula, a vsetky umele inteligencie v takom meritku ako ukazuje sci-fi budu specializovane na vykonavanie urcitych predom definovanych uloh a ich moznosti ucenia a vyvoju budu uzko obmedzene iba v tom smere aby mohli zefektivnit vykonavanie tychto uloh. A najskor sa bude velmi dokladne sledovat aby sa to nikomu nevymklo z ruk.
15.11.2009
kAnYs
Aldeberan, niesom prvy co s tym prisiel :) Trans-humanisticke kyberpunkove science-fiction je tu uz davno, a som si isty ze existuje dielo co o \"vylepsovani\" ludskeho mozgu pojednava. Ked nic ine, tak Star-Trek a jeho \"geneticky upraveny\" Julian Bashir :)
15.11.2009
Aldeberan, niesom prvy co s tym prisiel :) Trans-humanisticke kyberpunkove science-fiction je tu uz davno, a som si isty ze existuje dielo co o \"vylepsovani\" ludskeho mozgu pojednava. Ked nic ine, tak Star-Trek a jeho \"geneticky upraveny\" Julian Bashir :)
15.11.2009
jurinko
zjuvka, len taky maly bezvyznamny splech: mozes (ak teda tvoje prispevky maju zmysel) niekedy pisat tak, aby sa tomu dalo rozumiet? [mam taky pocit, ze nic nie je lahsie, ako napisat ultranezrozumitelnu pseudofilozoficku pakonstrukciu, ktoru prepcham cudzimi slovami len preto, aby bola tym nepochopitelnejsia, o co viac si matne uvedomujem, ze moje vylevy nemaju ziadny myslienkovy zaklad. Ak chcem ale posunut dalej akekolvek relevantne posolstvo, zaobalim ho do zrozumitelnej formy, pretoze len tak sa to posolstvo da podrobit vseobecnemu kritickemu procesu, co determinuje jeho progres.] :-)
15.11.2009
zjuvka, len taky maly bezvyznamny splech: mozes (ak teda tvoje prispevky maju zmysel) niekedy pisat tak, aby sa tomu dalo rozumiet? [mam taky pocit, ze nic nie je lahsie, ako napisat ultranezrozumitelnu pseudofilozoficku pakonstrukciu, ktoru prepcham cudzimi slovami len preto, aby bola tym nepochopitelnejsia, o co viac si matne uvedomujem, ze moje vylevy nemaju ziadny myslienkovy zaklad. Ak chcem ale posunut dalej akekolvek relevantne posolstvo, zaobalim ho do zrozumitelnej formy, pretoze len tak sa to posolstvo da podrobit vseobecnemu kritickemu procesu, co determinuje jeho progres.] :-)
15.11.2009
kAnYs
Az na to ze to co si napisal v zatvorkach nebolo treba nijak zvlast lustit. To co vacsinou napise zjuvka, treba. :) Osobne si ale myslim ze z nas nikomu to lustenie nijak zvlast neublizi. Priam naopak :) Len nech zjuvka pise ako pise.
15.11.2009
Az na to ze to co si napisal v zatvorkach nebolo treba nijak zvlast lustit. To co vacsinou napise zjuvka, treba. :) Osobne si ale myslim ze z nas nikomu to lustenie nijak zvlast neublizi. Priam naopak :) Len nech zjuvka pise ako pise.
15.11.2009
YaYa
Sorry, že sa vám do tej pekne rozvinutej diskusie miešam, ale zaujala ma myšlienka s porovnaním ľudského mozgu a UI.
Pochybujem, že by mohlo byť vytvorené niečo umelé, čo by až tak dokonale zvládlo všetky aspekty ľudského myslenia. Veď niektoré z nich ani sami nechápeme. Stačí si vziať napríklad taký jazyk, musel by to byť sakra dokonalý softvér, čo by sa s ním dokázal vysporiadať, so všetkými odtienkami významov či skrytými významami ako v prípade umeleckej literatúry alebo toľko preberaného Žjuvku.
A potom, ak by niečo malo byť božstvom, malo by to byť v prvom rade tvorivé. A dala by sa kreativita naprogramovať? No ja neviem....
15.11.2009
Sorry, že sa vám do tej pekne rozvinutej diskusie miešam, ale zaujala ma myšlienka s porovnaním ľudského mozgu a UI.
Pochybujem, že by mohlo byť vytvorené niečo umelé, čo by až tak dokonale zvládlo všetky aspekty ľudského myslenia. Veď niektoré z nich ani sami nechápeme. Stačí si vziať napríklad taký jazyk, musel by to byť sakra dokonalý softvér, čo by sa s ním dokázal vysporiadať, so všetkými odtienkami významov či skrytými významami ako v prípade umeleckej literatúry alebo toľko preberaného Žjuvku.
A potom, ak by niečo malo byť božstvom, malo by to byť v prvom rade tvorivé. A dala by sa kreativita naprogramovať? No ja neviem....
15.11.2009
jurinko
Kanys: ok, uznavam, neviem to napisat az tak nezrozumitelne. Stale je tu vsak moznost, ze to bolo aj preto, lebo moj prispevok mal zmysel ;-) [\"kapitál dúfania v precítenie reality\" podla mna tato konstrukcia (jedna z pochopitelnejsich mimochodom) nema zmysel, pretoze ten zmysel, o ktory sa pokusa, je napisany zle.. Ja som to pochopil tak, ze kazdy ma snahu zazit nieco skutocne, objavit zmysel v tom, co vnima a co ho obklopuje a snazi sa prekonat sam seba a pochopit to, co ho presahuje. Ale ta veta to hovori velmi matne. Asi ako keby si sa pozeral cez mliecne sklo na vysielac zahaleny hmlou. Vies, ze tam asi je, ale v skutocnosti ho nevidis. Tak je to podla mna aj so zmyslom zjuvkinych prispevkov.. \"Zábava vyplývajúca z choroby vlastnej bezvýznamnosti je len vedľajším produktom spoplatnenia malosti. \" - to som napriklad vobec nepochopil. Nic v zlom zjuvka.]
16.11.2009
Kanys: ok, uznavam, neviem to napisat az tak nezrozumitelne. Stale je tu vsak moznost, ze to bolo aj preto, lebo moj prispevok mal zmysel ;-) [\"kapitál dúfania v precítenie reality\" podla mna tato konstrukcia (jedna z pochopitelnejsich mimochodom) nema zmysel, pretoze ten zmysel, o ktory sa pokusa, je napisany zle.. Ja som to pochopil tak, ze kazdy ma snahu zazit nieco skutocne, objavit zmysel v tom, co vnima a co ho obklopuje a snazi sa prekonat sam seba a pochopit to, co ho presahuje. Ale ta veta to hovori velmi matne. Asi ako keby si sa pozeral cez mliecne sklo na vysielac zahaleny hmlou. Vies, ze tam asi je, ale v skutocnosti ho nevidis. Tak je to podla mna aj so zmyslom zjuvkinych prispevkov.. \"Zábava vyplývajúca z choroby vlastnej bezvýznamnosti je len vedľajším produktom spoplatnenia malosti. \" - to som napriklad vobec nepochopil. Nic v zlom zjuvka.]
16.11.2009
Peter Olana
Žjuvka komunikuje prostredníctvom tohto portálu s vyššou UI. (Vedel som, že existuje). Alebo, že by UI komunikovala prostredníctvom Žjuvky s nami (?!)
16.11.2009
Žjuvka komunikuje prostredníctvom tohto portálu s vyššou UI. (Vedel som, že existuje). Alebo, že by UI komunikovala prostredníctvom Žjuvky s nami (?!)
16.11.2009
kAnYs
Vyznam tejto vety je podla mna nieco v zmysle ze sci-fi a podobne fiction tvorime preto, lebo sa snazime dat nasej existencii zmysel. Tvorime svety, bohov, epicke pribehy, kde ludia hybu galaxiami, len pre to pretoze sa citime menejcenny a bezvyznamny v porovnani so zvyskom vesmiru. A nechceme sa s tym vyrovnat. A snazime sa to kompenzovat prave tym ze si vymyslame taketo stories. Niektory to prezenu a zacnu tomu verit, vznikaju rozne nabozenstva a sekty, ktore sa zase tocia o tom ze si ludia nechcu pripustit ze jediny zmysel ich existencie, je existencia sama o sebe. Nic velkeho, ziadne poslanie, ziadny \"bozi obraz\". Sme nikto a nic v mori prazdnoty posiatej osamelymi atomami vodika , prerusenej sem tam vacsim zoskupenim hmoty. A kedze sa nam tato myslienka nepaci, vytvarame si nieco, co sa nam paci viac. Science-Fiction :)
16.11.2009
Vyznam tejto vety je podla mna nieco v zmysle ze sci-fi a podobne fiction tvorime preto, lebo sa snazime dat nasej existencii zmysel. Tvorime svety, bohov, epicke pribehy, kde ludia hybu galaxiami, len pre to pretoze sa citime menejcenny a bezvyznamny v porovnani so zvyskom vesmiru. A nechceme sa s tym vyrovnat. A snazime sa to kompenzovat prave tym ze si vymyslame taketo stories. Niektory to prezenu a zacnu tomu verit, vznikaju rozne nabozenstva a sekty, ktore sa zase tocia o tom ze si ludia nechcu pripustit ze jediny zmysel ich existencie, je existencia sama o sebe. Nic velkeho, ziadne poslanie, ziadny \"bozi obraz\". Sme nikto a nic v mori prazdnoty posiatej osamelymi atomami vodika , prerusenej sem tam vacsim zoskupenim hmoty. A kedze sa nam tato myslienka nepaci, vytvarame si nieco, co sa nam paci viac. Science-Fiction :)
16.11.2009
Peter Olana
Yaya ... ľudský mozog bude dokonalá platforma pre zdokonalený, lepší, obsiahlejší a použiteľnejší mozog, ktorý bude vytvorený umelo. Čo všetko ľudský mozog dokáže je zarážajúce, no ešte zarážajúcejšie je ,čo všetko by dokázať mohol, no z nejakých dôvodov nedokáže. Takže niekto v blízkej budúcnosti prelomí tú bariéru a stvorí nový dokonalý zdroj poznania.
Súhlasím : Božstvo musí byť tvorivé. Vždy bolo , je a bude.
16.11.2009
Yaya ... ľudský mozog bude dokonalá platforma pre zdokonalený, lepší, obsiahlejší a použiteľnejší mozog, ktorý bude vytvorený umelo. Čo všetko ľudský mozog dokáže je zarážajúce, no ešte zarážajúcejšie je ,čo všetko by dokázať mohol, no z nejakých dôvodov nedokáže. Takže niekto v blízkej budúcnosti prelomí tú bariéru a stvorí nový dokonalý zdroj poznania.
Súhlasím : Božstvo musí byť tvorivé. Vždy bolo , je a bude.
16.11.2009
kAnYs
Peter, :DDD. V tom pripade sa ti ale tvoj buduci boh snazi presvedcit ze neexistuje :)
16.11.2009
Peter, :DDD. V tom pripade sa ti ale tvoj buduci boh snazi presvedcit ze neexistuje :)
16.11.2009
kAnYs
To bolo k predposlednemu prispevku. K poslednemu... Mozog bude platforma pre mozog? snad pre mysel? A v tom pripade tvrdis, ze ludske vedomia postupi niekam inam, co by bolo pekne, ale kde do toho zapada tvoja UI. Myslim si ze by si mal tieto myslienky seriozne davat na papiet, premakat ich premysliet a prestylizovat a potom v nejakej konecnej UCELENEJ podobe niekam hodit na kritiku. Ked sa ti to podari dobre spracovat moze to byt skvele sci-fi. Takto to nema zmysel ospevovat a propagovat.
16.11.2009
To bolo k predposlednemu prispevku. K poslednemu... Mozog bude platforma pre mozog? snad pre mysel? A v tom pripade tvrdis, ze ludske vedomia postupi niekam inam, co by bolo pekne, ale kde do toho zapada tvoja UI. Myslim si ze by si mal tieto myslienky seriozne davat na papiet, premakat ich premysliet a prestylizovat a potom v nejakej konecnej UCELENEJ podobe niekam hodit na kritiku. Ked sa ti to podari dobre spracovat moze to byt skvele sci-fi. Takto to nema zmysel ospevovat a propagovat.
16.11.2009
Peter Olana
Aj skutočný Boh sa nás snaží presvedčiť , že neexistuje ... Viera musí byť silnejšia ako rozum.
16.11.2009
Aj skutočný Boh sa nás snaží presvedčiť , že neexistuje ... Viera musí byť silnejšia ako rozum.
16.11.2009
Peter Olana
toto je len diskusia, tu môžem strieľať čím chcem, a tak strieľam:
myslíš, , že prostriedok vedenia - zdroj poznania - to čo robí priestor skutočným, sa v priebehu vekov nevyvíja ? To by sme mali ako nositelia nejakého poznania stagnovať ak dosiahneme jeho maximum ... Čo by prišlo potom ? Prostriedok vedomia musí obsiahnuť všetky pravdy nie ? A keďže priestor nekonečný je ... je tu aj miesto na nekonečné vzdelávanie .. zbieranie múdrostí - vo všetkých formách ... jasné dnes nedokážeme obsiahnuť kapacitu mozgu ... pretože je ohromná, ale ja nemyslím len schopnosť učiť sa ,,, ale najmä zvládnutie všetkého možného aj nemožného,,, Prečo by nebolo možné naučiť mozog, čítať iný mozog ? Kopírovať vedomosti a byť schopný ich na počkanie vyhľadať a použiť.
16.11.2009
toto je len diskusia, tu môžem strieľať čím chcem, a tak strieľam:
myslíš, , že prostriedok vedenia - zdroj poznania - to čo robí priestor skutočným, sa v priebehu vekov nevyvíja ? To by sme mali ako nositelia nejakého poznania stagnovať ak dosiahneme jeho maximum ... Čo by prišlo potom ? Prostriedok vedomia musí obsiahnuť všetky pravdy nie ? A keďže priestor nekonečný je ... je tu aj miesto na nekonečné vzdelávanie .. zbieranie múdrostí - vo všetkých formách ... jasné dnes nedokážeme obsiahnuť kapacitu mozgu ... pretože je ohromná, ale ja nemyslím len schopnosť učiť sa ,,, ale najmä zvládnutie všetkého možného aj nemožného,,, Prečo by nebolo možné naučiť mozog, čítať iný mozog ? Kopírovať vedomosti a byť schopný ich na počkanie vyhľadať a použiť.
16.11.2009
kAnYs
Ja nespochybnujem to, ze sme ako ludia schopny dalsej evolucie a ze mozno niekedy dosiahneme nejaky stav vedomia ktory je pre nas teraz nepochopeny. Ja sa pytam, kam do toho spada tvoja UI :)
16.11.2009
Ja nespochybnujem to, ze sme ako ludia schopny dalsej evolucie a ze mozno niekedy dosiahneme nejaky stav vedomia ktory je pre nas teraz nepochopeny. Ja sa pytam, kam do toho spada tvoja UI :)
16.11.2009
žjuvka
kAnYs vďaka za nadhľad. jurinko prepáč, v skutočnosti sa nepokúšam nikoho ohúriť zložitými vetnými konštrukciami, všetko sú to len slová a o slová sa nedá trvalo oprieť. Význam sa mení, dá sa s ním rôzne narábať a fakt, že niečo nejako vyzerá vypovedá o podstate len veľmi málo. Zaujala ma však téma, ktorá sa tu rozvinula, tak aj ja prispejem vlastnou troškou. Napadá mi tá stará známa cyberpunková premisa, že človek vlastným mozgom nikdy nedokáže vytvoriť niečo tak zložité ako je on sám. Zložitejšie už vôbec nie. No pravdou je, že istým druhom vlastného prirodzeného výberu a evolúcie ako takej by aj U.I. mohla dosiahnuť vyspelosť, ktorú my ľudia od istého bodu viac nebudeme schopní postihnúť.
18.11.2009
kAnYs vďaka za nadhľad. jurinko prepáč, v skutočnosti sa nepokúšam nikoho ohúriť zložitými vetnými konštrukciami, všetko sú to len slová a o slová sa nedá trvalo oprieť. Význam sa mení, dá sa s ním rôzne narábať a fakt, že niečo nejako vyzerá vypovedá o podstate len veľmi málo. Zaujala ma však téma, ktorá sa tu rozvinula, tak aj ja prispejem vlastnou troškou. Napadá mi tá stará známa cyberpunková premisa, že človek vlastným mozgom nikdy nedokáže vytvoriť niečo tak zložité ako je on sám. Zložitejšie už vôbec nie. No pravdou je, že istým druhom vlastného prirodzeného výberu a evolúcie ako takej by aj U.I. mohla dosiahnuť vyspelosť, ktorú my ľudia od istého bodu viac nebudeme schopní postihnúť.
18.11.2009
jurinko
zjuvka: ok. Ja len, ze komunikacia by mala sluzit na prenos informacii, nie na ich zahmlievanie ;-)
18.11.2009
zjuvka: ok. Ja len, ze komunikacia by mala sluzit na prenos informacii, nie na ich zahmlievanie ;-)
18.11.2009
kAnYs
O to prave ide zjuvka. Cela veda v \"tvoreni AI\" nieje v tom naprogramovat jej finalnu podobu. Prave naopak, ide o to zkonstruovat neuronovu siet schopnu ucit sa a rozvyjat sa na zaklade vnemov ktore jej dodame. A toto rozvijanie sledovat, studovat, vyvodzovat z toho dosledky. A ucit sa na tom :) Cize clovek vo svojej podstate nevytvori nic zlozitejsie ako je on sam, ale vytvori nieco co moze mat potencial sa do toho stadiu rozvinut.
18.11.2009
O to prave ide zjuvka. Cela veda v \"tvoreni AI\" nieje v tom naprogramovat jej finalnu podobu. Prave naopak, ide o to zkonstruovat neuronovu siet schopnu ucit sa a rozvyjat sa na zaklade vnemov ktore jej dodame. A toto rozvijanie sledovat, studovat, vyvodzovat z toho dosledky. A ucit sa na tom :) Cize clovek vo svojej podstate nevytvori nic zlozitejsie ako je on sam, ale vytvori nieco co moze mat potencial sa do toho stadiu rozvinut.
18.11.2009
Peter Molnár (Posledný vzdušný pirát Zemplína)
\"Hneť\" - ako môžeš napísať takú stupídnu hrubicu ?! No ako ? :-( Neuraz sa, ale keď som ju zbadal, mal som chuť vziať Božie meno nadarmo... :-P
A na margo obsahu poviedky : Také všelijaké, ale zakaždým málo pútavé. Skús radšej písať niečo iné ako ohratú tému \"morálne dilemy okolo zločinov urobených budúcimi technológiami\". Na také príbehy by si mal trúfnuť skúsenejší autor - a hlavne taký, ktorý vie klišé spojené s týmto námetom obísť už z diaľky...
22.11.2009
\"Hneť\" - ako môžeš napísať takú stupídnu hrubicu ?! No ako ? :-( Neuraz sa, ale keď som ju zbadal, mal som chuť vziať Božie meno nadarmo... :-P
A na margo obsahu poviedky : Také všelijaké, ale zakaždým málo pútavé. Skús radšej písať niečo iné ako ohratú tému \"morálne dilemy okolo zločinov urobených budúcimi technológiami\". Na také príbehy by si mal trúfnuť skúsenejší autor - a hlavne taký, ktorý vie klišé spojené s týmto námetom obísť už z diaľky...
22.11.2009
Peter Molnár (Posledný vzdušný pirát Zemplína)
A ešte jedna rada, menovec - pozor na \"technobľabot\", zhubu väčšiny dobrých sci-fi... ;-) Hlavne na nelogicky vystavaný technobľabot. :-)
22.11.2009
A ešte jedna rada, menovec - pozor na \"technobľabot\", zhubu väčšiny dobrých sci-fi... ;-) Hlavne na nelogicky vystavaný technobľabot. :-)
22.11.2009