Na chvíľu sa zastaviť... (HORORESKY)
Poviedka bola na žiadosť autora stiahnutá z redakčného systému kvôli účasti na literárnej súťaži.
Ďakujeme za porozumenie!
scifi.sk
Fenek
Diskusia
Zlatica Málusová
No tak toto je žáner, ktorému až tak nerozumiem, nebudem teda hodnotiť poviedku po obsahovej stránke. Zaujala ma však, nie je zle napísaná, no na môj vkus a na úkor opisného deja obsahuje priveľa dialógov či monológov, čo je na škodu. Tie v niektorých momentoch pôsobia samoúčelne, v štýle ars for ars, ako hovoria latináci.
23.10.2010
No tak toto je žáner, ktorému až tak nerozumiem, nebudem teda hodnotiť poviedku po obsahovej stránke. Zaujala ma však, nie je zle napísaná, no na môj vkus a na úkor opisného deja obsahuje priveľa dialógov či monológov, čo je na škodu. Tie v niektorých momentoch pôsobia samoúčelne, v štýle ars for ars, ako hovoria latináci.
23.10.2010
zuna
nadpriemerna poviedka, skutocne dobre zvladnuta. nehodnotim, lebo mi tam chybaju prvky fantastiky, a preto nemyslim, ze patri sem na tuto stranku.
23.10.2010
nadpriemerna poviedka, skutocne dobre zvladnuta. nehodnotim, lebo mi tam chybaju prvky fantastiky, a preto nemyslim, ze patri sem na tuto stranku.
23.10.2010
Aldeberan
uf. dosť dobré, dávam 9. zanechalo to vo mne zlý pocit, podobne ako prvá časť Dextera. good job indeed!
23.10.2010
uf. dosť dobré, dávam 9. zanechalo to vo mne zlý pocit, podobne ako prvá časť Dextera. good job indeed!
23.10.2010
draculin
Moc dobre. Sice pointu bolo mozne odhadnut uz po niekolkych riadkoch, ale to nijak prilis nevadilo - kedze to bolo vyvazene naozaj velmi slusnym sposobom pisania. Ako hororova minipoviedka postavena na pointe, to bolo dokonale. Len tak dakej :)
24.10.2010
Moc dobre. Sice pointu bolo mozne odhadnut uz po niekolkych riadkoch, ale to nijak prilis nevadilo - kedze to bolo vyvazene naozaj velmi slusnym sposobom pisania. Ako hororova minipoviedka postavena na pointe, to bolo dokonale. Len tak dakej :)
24.10.2010
Maijro
skoda, ze si autor nezobral k srdcu zopar rad, ktore dostal na predoslom portaly, mohlo z toho byt ovela lepsie dielo... takze v podstate zase iba to iste... dobre zvladnuty styl, dej, napad, ale podla mna by si to zasluzilo trochu viac opisu (niekedy sa v tom clovek stratil). ten koniec je trochu predvidatelny (mozno by bolo dobre nesmerovat celu poviedku prave k tomu, aby to cele citatel pochopil hned v uvode), ale inak to obstoji.. urcite jedno z lepsich diel.
25.10.2010
skoda, ze si autor nezobral k srdcu zopar rad, ktore dostal na predoslom portaly, mohlo z toho byt ovela lepsie dielo... takze v podstate zase iba to iste... dobre zvladnuty styl, dej, napad, ale podla mna by si to zasluzilo trochu viac opisu (niekedy sa v tom clovek stratil). ten koniec je trochu predvidatelny (mozno by bolo dobre nesmerovat celu poviedku prave k tomu, aby to cele citatel pochopil hned v uvode), ale inak to obstoji.. urcite jedno z lepsich diel.
25.10.2010
jurinko
Dobre napisane, remeselne zvladnute (az na vykanie), primerane stupnovane, pointa bola, vsetko fajn. Ako poviedke tomu davam 8. Nuz a teraz male zamyslenie, inspirovane velmi podobnym dielom, filmom Muzi, ktori nenavidia zeny (tiez vyborne technicky spracovane, tiez opisujuce najhnusnejsie utroby patologickej osobnosti): Preco vsetci autori citia nutkavu potrebu pisat iba o uchyloch, vrahoch, znasilnovani, muceni, utrpeni, smrti a zle? Kde je idea? Kde je uloha literatury ako povznasajuceho umenia? Kolko ludi vo vasom okoli bolo znasilnenych ich rodicmi / brutalne zavrazdenych / mucenych / obetou psychopata? V mojom nikto a nemyslim, ze by som bol vynimka. Kolko ludi vo vasom okoli je naozajstnych psychopatov? V mojom nikto... Kolko ludi ste pochovali? Rodicov, babku, dedka, ... Vacsinou by sa dali zratat na prstoch oboch ruk. Ale v literature? Ak dielo neobsahuje aspon jednu totalne...
25.10.2010
Dobre napisane, remeselne zvladnute (az na vykanie), primerane stupnovane, pointa bola, vsetko fajn. Ako poviedke tomu davam 8. Nuz a teraz male zamyslenie, inspirovane velmi podobnym dielom, filmom Muzi, ktori nenavidia zeny (tiez vyborne technicky spracovane, tiez opisujuce najhnusnejsie utroby patologickej osobnosti): Preco vsetci autori citia nutkavu potrebu pisat iba o uchyloch, vrahoch, znasilnovani, muceni, utrpeni, smrti a zle? Kde je idea? Kde je uloha literatury ako povznasajuceho umenia? Kolko ludi vo vasom okoli bolo znasilnenych ich rodicmi / brutalne zavrazdenych / mucenych / obetou psychopata? V mojom nikto a nemyslim, ze by som bol vynimka. Kolko ludi vo vasom okoli je naozajstnych psychopatov? V mojom nikto... Kolko ludi ste pochovali? Rodicov, babku, dedka, ... Vacsinou by sa dali zratat na prstoch oboch ruk. Ale v literature? Ak dielo neobsahuje aspon jednu totalne...
25.10.2010
jurinko
[pokr.] krizovu situaciu, tak to snad ani nie je dielo. Vsetci v kuse pozeraju vselijake dobre animovane kriminalky, kde su smrtelne zranenia farbisto ukazane, alebo Dextera, kde je sam hlavny hrdina totalny psychopat, alebo.. Mozno to vyzera, ze nariekam nad urovnou dnesneho skazeneho sveta, ale nie je to uplne tak. Ludia sa zabijali vzdy, akurat kym sa o tom niekto dozvedel, tak musel prist posol na koni, pricom informacna explozia dnes nam to serviruje de facto v realnom case. Moja otazka vsak znie: Necitite tu devalvaciu uchylnosti? Vo filme Zvrateny je 15 minutova nestrihana scena znasilnenia Monicy Belucci, ktoru ked som videl, tak som bol zhrozeny (urcite aj preto, lebo bola prva, ale aj preto, ako dobre bola natocena). Vo filme Muzi, ktori nenavidia zeny znasilnuje uchylny opatrovnik hlavnu hrdinku a zistujem, ze porovnavam tieto dve znasilnenia. Ktore ma viac zasiahlo? Ktore...
25.10.2010
[pokr.] krizovu situaciu, tak to snad ani nie je dielo. Vsetci v kuse pozeraju vselijake dobre animovane kriminalky, kde su smrtelne zranenia farbisto ukazane, alebo Dextera, kde je sam hlavny hrdina totalny psychopat, alebo.. Mozno to vyzera, ze nariekam nad urovnou dnesneho skazeneho sveta, ale nie je to uplne tak. Ludia sa zabijali vzdy, akurat kym sa o tom niekto dozvedel, tak musel prist posol na koni, pricom informacna explozia dnes nam to serviruje de facto v realnom case. Moja otazka vsak znie: Necitite tu devalvaciu uchylnosti? Vo filme Zvrateny je 15 minutova nestrihana scena znasilnenia Monicy Belucci, ktoru ked som videl, tak som bol zhrozeny (urcite aj preto, lebo bola prva, ale aj preto, ako dobre bola natocena). Vo filme Muzi, ktori nenavidia zeny znasilnuje uchylny opatrovnik hlavnu hrdinku a zistujem, ze porovnavam tieto dve znasilnenia. Ktore ma viac zasiahlo? Ktore...
25.10.2010
jurinko
[pokr.] bolo "lepsie"? Nie je to uplne uchylne? Porovnavat dve znasilnenia ako nezaujaty divak, lebo je toho proste tak vela, ze uz to berieme ako beznu sucast zivota? To iste vrazdy, to iste vsetko nasilie? Ked Tarantino necha Brada Pitta meganoziskom vyriezat ludom do cela hakovy kriz, smejem sa na cele kolo. Ale to je nieco ine. U Tarantina vieme, ze ide o frasku, o parodiu na nasilie, o tak strasne prehnane nasilie, az sa vlastne nasilie stava nepodstatnym a zostava len zabava. Tarantino vie vystrelit cernochovi mozog z hlavy tak, ze sa to stane kultom. To ale u uchylov nefunguje. Ukazuju nam totalnu zvrhlost patologickych osobnosti, zbabelcov, ktori v sebe nemaju nic naozaj ludske a iba ublizuju a konaju najhnusnejsie nasilie. A preco? Potom to vyzera, ako keby v kazdom cloveku bol totalny uchyl, ktory musi ublizovat, a ktory tomu da volny priebeh. Preco sa nezameriame na to pekne..
25.10.2010
[pokr.] bolo "lepsie"? Nie je to uplne uchylne? Porovnavat dve znasilnenia ako nezaujaty divak, lebo je toho proste tak vela, ze uz to berieme ako beznu sucast zivota? To iste vrazdy, to iste vsetko nasilie? Ked Tarantino necha Brada Pitta meganoziskom vyriezat ludom do cela hakovy kriz, smejem sa na cele kolo. Ale to je nieco ine. U Tarantina vieme, ze ide o frasku, o parodiu na nasilie, o tak strasne prehnane nasilie, az sa vlastne nasilie stava nepodstatnym a zostava len zabava. Tarantino vie vystrelit cernochovi mozog z hlavy tak, ze sa to stane kultom. To ale u uchylov nefunguje. Ukazuju nam totalnu zvrhlost patologickych osobnosti, zbabelcov, ktori v sebe nemaju nic naozaj ludske a iba ublizuju a konaju najhnusnejsie nasilie. A preco? Potom to vyzera, ako keby v kazdom cloveku bol totalny uchyl, ktory musi ublizovat, a ktory tomu da volny priebeh. Preco sa nezameriame na to pekne..
25.10.2010
jurinko
[pokr.], co v cloveku drieme tiez? Ja viem, mozem citat Danielle Steel. Ale o tom nehovorim. Hovorim o hodnotach, o tom, ze clovek ma poznat svoje vnutro, zlo, ktoreho je schopny a dobro, ktore v nom sidli. A ma s tym zlom bojovat a to dobro ma kultivovat. Pretoze byt zly je strasne jednoduche. Konat dobro a snazit sa nasledovat nejake hodnoty, to je to tazke. Asi si idem precitat Winnetoua, alebo nieco od Gemmella, kde vystupuje Druss the Legend. Alebo napisem poviedku o rytierovi v dnesnej dobe, ktory je silny, ale silou neterorizuje ostatnych, ale ju pouziva na pomoc slabym. V kazdom cynikovi sa vraj skryva romantik. Som cynik a prave ste citali prejavy romantika vo mne. Ospravedlnujem sa za spamovanie diskusie..
25.10.2010
[pokr.], co v cloveku drieme tiez? Ja viem, mozem citat Danielle Steel. Ale o tom nehovorim. Hovorim o hodnotach, o tom, ze clovek ma poznat svoje vnutro, zlo, ktoreho je schopny a dobro, ktore v nom sidli. A ma s tym zlom bojovat a to dobro ma kultivovat. Pretoze byt zly je strasne jednoduche. Konat dobro a snazit sa nasledovat nejake hodnoty, to je to tazke. Asi si idem precitat Winnetoua, alebo nieco od Gemmella, kde vystupuje Druss the Legend. Alebo napisem poviedku o rytierovi v dnesnej dobe, ktory je silny, ale silou neterorizuje ostatnych, ale ju pouziva na pomoc slabym. V kazdom cynikovi sa vraj skryva romantik. Som cynik a prave ste citali prejavy romantika vo mne. Ospravedlnujem sa za spamovanie diskusie..
25.10.2010
Ján Onofrej
ťažko nájsť správny výraz na pocit z tejto poviedky, každopádne urobila to čo mala mám taký divný pocit (to bude tým, že nepozerám dextera:), neviem to prirovnať) ......dávam 8 ...... jurinko: prečo sa píše/točí o všeobecne "zlých" ľuďoch neviem, možno je to tým, že sa to snaží priblížiť sa realite, ktorá je ponúkaná... ako hovoríš, o všetkom sa dozvedáme rýchlo, no nedozvedáme sa o všetkom a tak sa niekedy zdá, že zla je oveľa viac... netvrdím, že ho nie je veľa, ale mám dojem, že tie dobré veci sa považujú za samozrejmosť a preto akoby bolo zbytočné o nich informovať... zase, netvrdím, že sa o dobrých veciach neinformuje
25.10.2010
ťažko nájsť správny výraz na pocit z tejto poviedky, každopádne urobila to čo mala mám taký divný pocit (to bude tým, že nepozerám dextera:), neviem to prirovnať) ......dávam 8 ...... jurinko: prečo sa píše/točí o všeobecne "zlých" ľuďoch neviem, možno je to tým, že sa to snaží priblížiť sa realite, ktorá je ponúkaná... ako hovoríš, o všetkom sa dozvedáme rýchlo, no nedozvedáme sa o všetkom a tak sa niekedy zdá, že zla je oveľa viac... netvrdím, že ho nie je veľa, ale mám dojem, že tie dobré veci sa považujú za samozrejmosť a preto akoby bolo zbytočné o nich informovať... zase, netvrdím, že sa o dobrých veciach neinformuje
25.10.2010
draculin
@Jurinko> Odpoved vo viacerych rovinach. Prva, podla Hitchocka: "Bezna zena v domacnosti co perie, vari a stara sa o deti nebude pozerat film o beznej zene v domacnosti, co perie, vari a stara sa o deti".Chceme, hladame nieco, co je casto pravym opakom nasho nudneho zivota. Za druhe - fascinacia nasilim, ktore je uplne logickou sucastou ludskeho zivota, ale zaroven je spolocensky posunute uplne niekam do uzadia. To iste, preco pred storociami ludia pozerali, ako dive zvierata trhaju zajatcov. Za tretie - dielo potrebuje konflikt. Ano, su "umelecke" knihy a filmy, ktore su uplne o nicom, nic sa nedeje - a na tom stavaju svoje pseudoumenie. No samotna smrt, nasilie, predchadzanie nasiliu, pomsta - su motivacie jasne a jednoznacne, vyborne vyuzitelne v tychto umeleckych prejavoch. Prirodzene, tu sa najdu pripady ako spominas - ked film nema co ponuknut,
25.10.2010
@Jurinko> Odpoved vo viacerych rovinach. Prva, podla Hitchocka: "Bezna zena v domacnosti co perie, vari a stara sa o deti nebude pozerat film o beznej zene v domacnosti, co perie, vari a stara sa o deti".Chceme, hladame nieco, co je casto pravym opakom nasho nudneho zivota. Za druhe - fascinacia nasilim, ktore je uplne logickou sucastou ludskeho zivota, ale zaroven je spolocensky posunute uplne niekam do uzadia. To iste, preco pred storociami ludia pozerali, ako dive zvierata trhaju zajatcov. Za tretie - dielo potrebuje konflikt. Ano, su "umelecke" knihy a filmy, ktore su uplne o nicom, nic sa nedeje - a na tom stavaju svoje pseudoumenie. No samotna smrt, nasilie, predchadzanie nasiliu, pomsta - su motivacie jasne a jednoznacne, vyborne vyuzitelne v tychto umeleckych prejavoch. Prirodzene, tu sa najdu pripady ako spominas - ked film nema co ponuknut,
25.10.2010
draculin
...jedine explicitne znasilnenie sexi zenskej. Je to skor o bezradnosti filmarov, ked dokazu ponuknut len nasilie. Ale nechapem uplne zmysel toho povzdychnutia...ak by nebolo to "menej pekne", nepozname predsa ani to pekne. Scena ked nasraty schwarzenneger rozstriela gulometom 20 zlych chlapikov je vlastne dobra - ma to moralne posolstvo :)
25.10.2010
...jedine explicitne znasilnenie sexi zenskej. Je to skor o bezradnosti filmarov, ked dokazu ponuknut len nasilie. Ale nechapem uplne zmysel toho povzdychnutia...ak by nebolo to "menej pekne", nepozname predsa ani to pekne. Scena ked nasraty schwarzenneger rozstriela gulometom 20 zlych chlapikov je vlastne dobra - ma to moralne posolstvo :)
25.10.2010
jurinko
draculin: Chapem, ze dielo musi mat naboj. Chapem, ze ludi, co ziju svoje kazdodenne zivoty nebavi pozerat sa na kazdodenny zivot (aj ked, preco je potom taky uspesny Panelak? Ci to preto, lebo sa tam zas pre istotu kazdy rozvadza, navzajom podvadza a uz aj mierumilovneho postarsieho pana obvini studentka zo znasilnenia? [naozaj to pravidelne nepozeravam, iba to sem-tam zachytim, ale ked to je taka stupidita, ze ked preskocis 30 dielov, o nic si neprisiel, takze si stale v obraze :-) ]). Ale napriklad Tri gastanove kone (Figuli) a podobne diela, predsa pisu presne o tomto. Nemusi tam byt uplne kazdy uplna svina, opisuju bezny zivot. A su to dobre diela. Nasilie a hnusno su strasne jednoduche aj na pisanie. Nevies, ako zakoncit dielo? Nechaj vsetkych zomriet! Nevies, aku by mohol mat hrdina motivaciu? Opis jeho idylicke manzelstvo/spoluzitie s dcerou/ucitelom kung-fu/frajerkou/kymkolvek..
25.10.2010
draculin: Chapem, ze dielo musi mat naboj. Chapem, ze ludi, co ziju svoje kazdodenne zivoty nebavi pozerat sa na kazdodenny zivot (aj ked, preco je potom taky uspesny Panelak? Ci to preto, lebo sa tam zas pre istotu kazdy rozvadza, navzajom podvadza a uz aj mierumilovneho postarsieho pana obvini studentka zo znasilnenia? [naozaj to pravidelne nepozeravam, iba to sem-tam zachytim, ale ked to je taka stupidita, ze ked preskocis 30 dielov, o nic si neprisiel, takze si stale v obraze :-) ]). Ale napriklad Tri gastanove kone (Figuli) a podobne diela, predsa pisu presne o tomto. Nemusi tam byt uplne kazdy uplna svina, opisuju bezny zivot. A su to dobre diela. Nasilie a hnusno su strasne jednoduche aj na pisanie. Nevies, ako zakoncit dielo? Nechaj vsetkych zomriet! Nevies, aku by mohol mat hrdina motivaciu? Opis jeho idylicke manzelstvo/spoluzitie s dcerou/ucitelom kung-fu/frajerkou/kymkolvek..
25.10.2010
jurinko
[pokr.]a nechaj toho druheho zomriet! A mas hned zaver/motivaciu! Zda sa mi to lacne. Iste, dobre pouzite nasilie je fajn autorskym nastrojom, ale nemalo by byt jedinym. Napisat dobre dielo a vyhnut sa smrti a nestastiu, je urcite narocnejsie, ale mam pocit, ze by to mohlo stat za to (namet na workshop?). Nehovorim o Arnoldovi a podobnych oddychovkach, kde film neobsahuje nic, len akciu a nasilie. Hovorim o dramach, pouzivajucich ciste zlo (ktore sa sice casto spaja s nasilim, ale primarne ide o to zlo), plne traumatizujucich udalosti, ktorych je tak vela, ze by sa z toho kazdy zlozil, opisoch patologie ludskej osobnosti a hnusna v ludoch. Vystrielat dedinu obchodnikov s drogami je v porovnani s tymto nic, pretoze taky film sa moralkou vobec nezaobera. Psychologicka sonda, odhalujuca najtemnejsie zakutia duse, TOHO je zrazu na mna nejako moc. A v konecnom dosledku to ani nie je realne.
25.10.2010
[pokr.]a nechaj toho druheho zomriet! A mas hned zaver/motivaciu! Zda sa mi to lacne. Iste, dobre pouzite nasilie je fajn autorskym nastrojom, ale nemalo by byt jedinym. Napisat dobre dielo a vyhnut sa smrti a nestastiu, je urcite narocnejsie, ale mam pocit, ze by to mohlo stat za to (namet na workshop?). Nehovorim o Arnoldovi a podobnych oddychovkach, kde film neobsahuje nic, len akciu a nasilie. Hovorim o dramach, pouzivajucich ciste zlo (ktore sa sice casto spaja s nasilim, ale primarne ide o to zlo), plne traumatizujucich udalosti, ktorych je tak vela, ze by sa z toho kazdy zlozil, opisoch patologie ludskej osobnosti a hnusna v ludoch. Vystrielat dedinu obchodnikov s drogami je v porovnani s tymto nic, pretoze taky film sa moralkou vobec nezaobera. Psychologicka sonda, odhalujuca najtemnejsie zakutia duse, TOHO je zrazu na mna nejako moc. A v konecnom dosledku to ani nie je realne.
25.10.2010
jurinko
Zhrnutie(lebo sa v tom trocha stracam):Nasilie ako take mi v podstate vobec nevadi, pretoze nasilie je dnes tak vyprazdnene a stylizovane, ze uz sa stava naozaj len zabavou. Vadi mi to zlo, ktore nasilie plodi a ktore sa teraz zobrazuje akoby castejsie. Vyvrazdovaci film typu "Commando", kde "obete" su ako postavy uplne ploche a nikto za nimi smutit nebude, lebo ide iba o terce na strelnici, je pre mna cista zabava. Opis traumy, ktoru prezije znasilnena zena/muceny clovek/obet nasilia, splodeneho skutocnym zlom, sonda do duse obete(alebo uchyla) a psychologicka hlbka takychto brutalnych zasahov(ktore nikomu neprajem a urcite by ich nikto len tak buhaha nezvladol spracovat), mi vadia. Vadi mi, ze sa robia diela, kde sa uchyl rozplyva nad tym, ako obeti hasne zivot v ociach (pricom je vidiet utrpenie obete aj jej pribuznych) a vadi mi, ze prostrednictvom toho diela sa do toho musim vzivat.
25.10.2010
Zhrnutie(lebo sa v tom trocha stracam):Nasilie ako take mi v podstate vobec nevadi, pretoze nasilie je dnes tak vyprazdnene a stylizovane, ze uz sa stava naozaj len zabavou. Vadi mi to zlo, ktore nasilie plodi a ktore sa teraz zobrazuje akoby castejsie. Vyvrazdovaci film typu "Commando", kde "obete" su ako postavy uplne ploche a nikto za nimi smutit nebude, lebo ide iba o terce na strelnici, je pre mna cista zabava. Opis traumy, ktoru prezije znasilnena zena/muceny clovek/obet nasilia, splodeneho skutocnym zlom, sonda do duse obete(alebo uchyla) a psychologicka hlbka takychto brutalnych zasahov(ktore nikomu neprajem a urcite by ich nikto len tak buhaha nezvladol spracovat), mi vadia. Vadi mi, ze sa robia diela, kde sa uchyl rozplyva nad tym, ako obeti hasne zivot v ociach (pricom je vidiet utrpenie obete aj jej pribuznych) a vadi mi, ze prostrednictvom toho diela sa do toho musim vzivat.
25.10.2010
zuna
fuf, jurinko, z duse mi hovoris. resp. ja to vidim takto: neznasam diela, kde je pure evil, nejaky zaporak, ciste zlo.
lebo jednak zapletka je zvycajne uplne klise a su neuveritelne. aby to bolo o niecom, tak si myslim, ze sa citatel musi vediet s niektorou
z postav identifikovat, a ked je to uplne cele plne uchylov a masakru a nestastia a krvi, tak niet s kym.
Naopak, ked sa podari cosi, co nie je cienobiele tak zajasam, naposledy (mimo zaner
fantastiky) som narazila na "volam sa aser lev". kniha bez vyslovene negativnych postav, a tiez bez NAHOD, ktoru som zhltla
na jeden sup. tak chcem vediet raz pisat. a potom mi este napada plechovy bubienok - jedna z tych knih, kde hlavny hrdina kona veci,
ktore hranicia so skutkami psychopata, ale z jeho perspektivy su prirodzene a je z toho citatelsky velmi vyzivny konflikt.
25.10.2010
fuf, jurinko, z duse mi hovoris. resp. ja to vidim takto: neznasam diela, kde je pure evil, nejaky zaporak, ciste zlo.
lebo jednak zapletka je zvycajne uplne klise a su neuveritelne. aby to bolo o niecom, tak si myslim, ze sa citatel musi vediet s niektorou
z postav identifikovat, a ked je to uplne cele plne uchylov a masakru a nestastia a krvi, tak niet s kym.
Naopak, ked sa podari cosi, co nie je cienobiele tak zajasam, naposledy (mimo zaner
fantastiky) som narazila na "volam sa aser lev". kniha bez vyslovene negativnych postav, a tiez bez NAHOD, ktoru som zhltla
na jeden sup. tak chcem vediet raz pisat. a potom mi este napada plechovy bubienok - jedna z tych knih, kde hlavny hrdina kona veci,
ktore hranicia so skutkami psychopata, ale z jeho perspektivy su prirodzene a je z toho citatelsky velmi vyzivny konflikt.
25.10.2010
draculin
@zuna... skutky hraniciace so skutkami psychopata, ale ovsemze z pohladu toho kto ich kona, su svojim zvratenym sposobom logicke - a to je svojim divnym sposobom pritazlive. Oznacovane za kvalitu, nieco vynimocne. Z tejto strany monitoru prave taketo nieco dokonale splnuje definiciu toho, na co sa jurinko stazoval... Fascinacia chorobnostou, nasilim, uchylkami. Fascinacia dokonca taka, ze si chore mozgy a nenormalne chovanie glorifikujeme, povazujeme za nieco "extra", hladame v tom nejake vyssie umenie. Nemalo by byt prave toto predsa len divne? Ked sme normalni, zdravi ludia, dodrziavajuci urcite moralne a eticke principy, preco sa tvarit, ze nam zvratenost a popieranie tychto principov nieco dava? A preco je tak ostentativne modne odmietat dobro, ktore sa tvari ako dobro...a zlo, ktore je jednoznacne zle? Film, literatura, to je umenie - ak chcem depresiu z
26.10.2010
@zuna... skutky hraniciace so skutkami psychopata, ale ovsemze z pohladu toho kto ich kona, su svojim zvratenym sposobom logicke - a to je svojim divnym sposobom pritazlive. Oznacovane za kvalitu, nieco vynimocne. Z tejto strany monitoru prave taketo nieco dokonale splnuje definiciu toho, na co sa jurinko stazoval... Fascinacia chorobnostou, nasilim, uchylkami. Fascinacia dokonca taka, ze si chore mozgy a nenormalne chovanie glorifikujeme, povazujeme za nieco "extra", hladame v tom nejake vyssie umenie. Nemalo by byt prave toto predsa len divne? Ked sme normalni, zdravi ludia, dodrziavajuci urcite moralne a eticke principy, preco sa tvarit, ze nam zvratenost a popieranie tychto principov nieco dava? A preco je tak ostentativne modne odmietat dobro, ktore sa tvari ako dobro...a zlo, ktore je jednoznacne zle? Film, literatura, to je umenie - ak chcem depresiu z
26.10.2010
draculin
...bezneho zivota, postaci bezny svet naokolo. Neviem preco by malo byt umelecke dielo menej hodnotne len preto, ze niekedy bude zvyraznovat konkretne farby a nebude len o nejasnej sedivosti okoliteho sveta. Uznavam, vnutorne rozorvani hrdinovia, dusevne konflikty, vyrovnavanie sa s vlastnymi nedobrymi cinmi, to vsetko ma svoje caro a ak spravne pouzite, dielu to len pridava. Je to prostriedok, nic viacej. Budeme v beznom zivote nadsene akceptovat byvaleho vraha a nasilnika, ktory na stare kolena prejde konverziou a zacne zachranovat macata? Asi nie...ale vo filmoch a literature bezne...
26.10.2010
...bezneho zivota, postaci bezny svet naokolo. Neviem preco by malo byt umelecke dielo menej hodnotne len preto, ze niekedy bude zvyraznovat konkretne farby a nebude len o nejasnej sedivosti okoliteho sveta. Uznavam, vnutorne rozorvani hrdinovia, dusevne konflikty, vyrovnavanie sa s vlastnymi nedobrymi cinmi, to vsetko ma svoje caro a ak spravne pouzite, dielu to len pridava. Je to prostriedok, nic viacej. Budeme v beznom zivote nadsene akceptovat byvaleho vraha a nasilnika, ktory na stare kolena prejde konverziou a zacne zachranovat macata? Asi nie...ale vo filmoch a literature bezne...
26.10.2010
jurinko
Inak, ciste zlo vie podla mna ako jeden z mala (ak nie jediny) dobre opisat David Lynch. Lebo ciste zlo (aj tym, ze ho casto odosobnuje od nositela - vid Twin Peaks) nema ziadnu logiku. Niektore diela, ako aj draculin spominal, sa vsak snazia to ludske zlo, to, ze sa clovek nevzoprel svojmu vnutornemu nutkaniu byt zbabele nasilne zviera, ktore utoci od chrbta a necha sa zmietat svojimi pudmi, nejako akoze uveritelne a logicky vysvetlit, pochopit, najst v kazdom z nas tu kapacitu na take zlo. A ta kapacita tam urcite je, akurat vsetci normalni ludia maju zaroven kapacitu pre dobro, system brzd a protivah, ktory nam nedovoli konat vedome a absolutne zlo. Mozno by bolo dobre napisat taketo dielo. Kde hlavny hrdina, schopny totalnych zverstiev, nad nimi dennodenne vyhrava, lebo je vnutorne silna a vyrovnana bytost. Nie v jednom kuse ukazovat slabochov, ktori pachaju zlo...
26.10.2010
Inak, ciste zlo vie podla mna ako jeden z mala (ak nie jediny) dobre opisat David Lynch. Lebo ciste zlo (aj tym, ze ho casto odosobnuje od nositela - vid Twin Peaks) nema ziadnu logiku. Niektore diela, ako aj draculin spominal, sa vsak snazia to ludske zlo, to, ze sa clovek nevzoprel svojmu vnutornemu nutkaniu byt zbabele nasilne zviera, ktore utoci od chrbta a necha sa zmietat svojimi pudmi, nejako akoze uveritelne a logicky vysvetlit, pochopit, najst v kazdom z nas tu kapacitu na take zlo. A ta kapacita tam urcite je, akurat vsetci normalni ludia maju zaroven kapacitu pre dobro, system brzd a protivah, ktory nam nedovoli konat vedome a absolutne zlo. Mozno by bolo dobre napisat taketo dielo. Kde hlavny hrdina, schopny totalnych zverstiev, nad nimi dennodenne vyhrava, lebo je vnutorne silna a vyrovnana bytost. Nie v jednom kuse ukazovat slabochov, ktori pachaju zlo...
26.10.2010
zuna
aha, no tak presne naopak, mne sa skor zda, ze to ciste zlo je, ktore povazujem za literatne klise, tomu chyba pokus o logicke zdovodnenie. pretoze, skutocne kolko poznam psychopatov - 0, kolko vrahov - 0., kolko poznam krvilacnych sadistov 0. a preto mi je tazko uverit/pochopit/zzit sa s pribehom, kde niekto s plezirom pozera ako jeho nevinne obete bolestivo hynu a potom je nosnou myslienkou pribehov, podme toho strasneho hajzla znicit.
hmm...akoze twin peaks je o trochu inom, nie je to vylucne zalozene na tom, ze Bob je zloduch a vsetci dobraci ideme ho dostat.
zhrnula by som to asi tak, ze nasilie v literature je ok ak 1. nie je pouzite samoucelne 2. da sa porozumiet jeho motivom
27.10.2010
aha, no tak presne naopak, mne sa skor zda, ze to ciste zlo je, ktore povazujem za literatne klise, tomu chyba pokus o logicke zdovodnenie. pretoze, skutocne kolko poznam psychopatov - 0, kolko vrahov - 0., kolko poznam krvilacnych sadistov 0. a preto mi je tazko uverit/pochopit/zzit sa s pribehom, kde niekto s plezirom pozera ako jeho nevinne obete bolestivo hynu a potom je nosnou myslienkou pribehov, podme toho strasneho hajzla znicit.
hmm...akoze twin peaks je o trochu inom, nie je to vylucne zalozene na tom, ze Bob je zloduch a vsetci dobraci ideme ho dostat.
zhrnula by som to asi tak, ze nasilie v literature je ok ak 1. nie je pouzite samoucelne 2. da sa porozumiet jeho motivom
27.10.2010
jurinko
Ked potom vlastne aj zobrazovanie psychopatickeho vraha a znasilnovaca je v pohode, ked dobre opises jeho motivy - a s tym nesuhlasim. Mne sa prave nepaci opisovat motivy, ako keby ich nositel nemohol za svoje ciny (proste sa narodil s nasilnickymi sklonmi a jeho matka bola prilis silna a prisna zena a tatko bol alkoholik a chudacik maly, aha co z neho s takou rodinou vyrastlo, mali by sme ho polutovat, ved on je vlastne obet, nie tie zeny, ktore znasilnil a zavrazdil. Ano, bolo to sice hnusne - aj sme to pekne hnusne farbisto opisali - ale on za to vlastne nemoze). Aj ked, asi chapem, co chces povedat, ze kazdy z nas si vie predstavit, ze pouzije nasilie v istej krajnej situacii. A pokial postavy konaju tak, ze ja byt v tej situacii, tak konam podobne (to bude asi to logicke zdovodnenie, ktore spominas), tak sa s tym da stotoznit a da sa to pozerat/citat.
28.10.2010
Ked potom vlastne aj zobrazovanie psychopatickeho vraha a znasilnovaca je v pohode, ked dobre opises jeho motivy - a s tym nesuhlasim. Mne sa prave nepaci opisovat motivy, ako keby ich nositel nemohol za svoje ciny (proste sa narodil s nasilnickymi sklonmi a jeho matka bola prilis silna a prisna zena a tatko bol alkoholik a chudacik maly, aha co z neho s takou rodinou vyrastlo, mali by sme ho polutovat, ved on je vlastne obet, nie tie zeny, ktore znasilnil a zavrazdil. Ano, bolo to sice hnusne - aj sme to pekne hnusne farbisto opisali - ale on za to vlastne nemoze). Aj ked, asi chapem, co chces povedat, ze kazdy z nas si vie predstavit, ze pouzije nasilie v istej krajnej situacii. A pokial postavy konaju tak, ze ja byt v tej situacii, tak konam podobne (to bude asi to logicke zdovodnenie, ktore spominas), tak sa s tym da stotoznit a da sa to pozerat/citat.
28.10.2010
kAnYs
Jurinko, proti gustu ziaden disputat. Stale je to iba fiction. A ak niekto ma nasilnicke sklony, lepsie si ich ventilovat na papieri/filmovom platne/obrazovke pocitaca ci uz pozeranim alebo pisanim, ako si ich ventilovat v realite. Ale ano tiez zrovna neoblubujem filmy typu Hostel. Znechucuju ma (aj ked vacsinu Tarantinovych pocinov mam na druhu stranu rad)
29.10.2010
Jurinko, proti gustu ziaden disputat. Stale je to iba fiction. A ak niekto ma nasilnicke sklony, lepsie si ich ventilovat na papieri/filmovom platne/obrazovke pocitaca ci uz pozeranim alebo pisanim, ako si ich ventilovat v realite. Ale ano tiez zrovna neoblubujem filmy typu Hostel. Znechucuju ma (aj ked vacsinu Tarantinovych pocinov mam na druhu stranu rad)
29.10.2010