Votrelci
Medziplanetárny konflikt hrozí skazou celého sveta a ako vždy, najviac trpia nevinní. Nie je však napokon všetko ešte inak?
- Bože, sú tu opäť! - preletelo mi hlavou, snažil som sa nepodliehať panike a upokojiť deti, rozrušené kvílivým zvukom sirény. Všetky do jedného upierali svoje detsky veľké a nevinné oči na mňa a ja som cítil, že mi na tvári poznať obrovský strach, ktorý zvieral moje vnútro. Neúprosne každým dňom naberal na sile. Bolo len otázkou času, kedy nevydržím a psychicky sa zrútim.
Ony si zatiaľ nedokázali uvedomiť naliehavosť (a beznádejnosť) situácie, ale podvedome cítili zúfalstvo svojich rodičov, čo ich miatlo a ničilo. Nechápali dianie okolo, ale vedeli, akýmsi detským šiestym zmyslom tušili, že situácia je zlá. Veľmi zlá...
Vojna trvala už príliš dlho a celá planéta sa potácala na okraji hlbokej priepasti. Kolaps bol neodvratný. Zúfalo sme sa bránili silou slabnúcej vôle a votrelci, krvilačné monštrá, ktoré barbarsky napadli náš mierumilovný, nič netušiaci národ, akoby cítili, že už dlho nevydržíme odolávať. Vrhali sa na nás čoraz častejšie v čoraz mohutnejších útokoch, páchali škody, ktoré nás zrážali na kolená. Strácali sme všetko.
Poslednými baštami odporu zostávalo niekoľko antiberartných diel, ktoré sa neúnavne snažili triafať diabolské berarty, rozsievajúce smrť v širokých pásoch, tiahnúcich sa pod ich dráhou letu. Naša technická vyspelosť pokročila míľovými krokmi - za posledné tri roky sme dokázali viac než za posledné storočie hlavne vďaka tým pár berartom, ktoré sa podarilo zostreliť a preskúmať a ktoré odhaľovali strašnú pravdu: technická vyspelosť protivníkov bola voči tej našej jednoducho ohromujúca... Nikto o nich nič nevedel, netušili sme, odkiaľ sú, čo chcú... Nikdy sme žiadneho nevideli. Nepočuli. Ich lode riadili poväčšine roboty. Nechápali sme, prečo nás nenávidia. Prosili bohov. Márne.
Možno práve oni sú bohmi... A ohromujúco krvilačnými...
Vonku sa začali ozývať prvé tlmené detonácie, keď sa mi konečne podarilo ako-tak zoradiť deti a viesť ich do bezpečia provizórneho leteckého krytu - školskej pivnice. Trieda bola našťastie na prízemí, kde sa vlastne nachádzali všetky tri triedy, ktoré sme na škole mali, takže sme tam dorazili vcelku rýchlo a šťastne. Deti sa vrhli k hračkám, ktoré im venoval ženský spolok nášho mesta. Jedno som tým usmrkancom závidel – hoci pred chvíľou boli všetky do jedného k smrti vystrašené, v tejto chvíli dokázali zabudnúť na všetku hrôzu okolo a venovať sa len a len svojim plyšovým miláčikom. Aspoň na chvíľku. V duchu som ďakoval a obdivoval prozreteľnosť spomínaného spolku a sledoval spravodajstvo o dianí vonku. Signál bol často rušený preletmi berartov a výbuchmi laserových striel, ale napriek tomu sme dokázali z úst vystrašeného moderátora vyrozumieť, že útok je drvivejší ako kedykoľvek predtým. Ale podľa apokalyptických zvukov, doliehajúcich až k nám, sme to poznali aj sami. Vonku bolo peklo.
Pozrel som na Takitta a chcel sa ho spýtať na jeho názor, ale vyzeral vystrašenejšie ako ja. Zahryzol som si do jazyka. Prekvapovalo ma, že ja sa už nebojím. Rezignoval som, alebo sa zbláznil??!
Obraz opäť čosi prerušilo. Chvíľu mlčania zlomila až malá Kirri, svetlovlasé, roztomilé dievčatko z mojej triedy. Anjelik.
- Pán učiteľ, Srekh má strach... - detsky, naivne mi natŕčala svoju bábiku. Mali rovnaké vlasy, rovnako nevinné tváričky, podvedome cítiace nebezpečenstvo. Udivovalo ma, že je jediným dieťaťom, uvedomujúcim si vážnosť situácie. Možno to mal na svedomí jej otec, vrchný veliteľ obranných síl nášho mesta.
- Neboj sa, zlatko, - vzal som obe do náručia, - nebude to dlho trvať.
Sám som svojim optimistickým slovám odmietal uveriť, ale povedať nevinnému dieťaťu hroznú pravdu som sa neodvážil.
V pivnici sme boli už čosi vyše dvoch hodín, keď výbuchy konečne ustali. Elektrina vypadla po dvadsiatich minútach, takže sme vôbec nemali predstavu o dianí vonku, keďže ani náhradný generátor nefungoval. Deti už dávno stratili záujem o hračky. Všetci sme zmĺkli, civeli do tmy a ticho čakali.
Podľa predpisu sme museli zostať dolu ešte minimálne pol hodinu od posledného výbuchu. Zostávalo pár minút a situácia (a adrenalín) sa pomaličky dostávali do normálu.
Panenské ticho zrazu preťal výbuch. Rozleteli sa masívne olovené dvere a dovnútra niečo vlietlo...
...kapitán Rennert prekročil svojim diaľkovo ovládaným robotom kovové trosky dverí, namieril kamery na mŕtve telá a v duchu si odpľul. Neznášal pohľad na tie trojoké ohavy a ďakoval bohom za strely KH-3.
- Čistá práca – zahlásil do svojho komunikátora – pokračujeme.
V mysli sa tešil z jednoduchého postupu v misii, ktorej rýchly úspech znamenal skorý návrat domov...
Domov na Zem...
zuna
Diskusia
Culter
Slušne napísané, dokonca podľa mňa veľmi slušne a preto pridávam veľkú výčitku z malého rozsahu, respektíve vystrihnutia z určite (určite?) väčšieho diela. Dobre navodená atmosféra, dej odsýpal (trochu ma zmiatol Srekh, ktorého som čítal ako Šrek...:) ) CHCÉÉÉM viac, military sci fi ja veru môžem, a preto čakám na vysvetlenia: Kto? Čo (berart som nenašiel)? Prečo? Ako? Kde? Proti komu? Kedy? ...
13.09.2014
Slušne napísané, dokonca podľa mňa veľmi slušne a preto pridávam veľkú výčitku z malého rozsahu, respektíve vystrihnutia z určite (určite?) väčšieho diela. Dobre navodená atmosféra, dej odsýpal (trochu ma zmiatol Srekh, ktorého som čítal ako Šrek...:) ) CHCÉÉÉM viac, military sci fi ja veru môžem, a preto čakám na vysvetlenia: Kto? Čo (berart som nenašiel)? Prečo? Ako? Kde? Proti komu? Kedy? ...
13.09.2014
Adhara
Pointa ušla, osobne mám rada príbehy, kde záver mení pohľad na všetko. Ale ako celok ma to príliš neoslovilo. Celé to bolo preplnené extrémnymi scénami, streľbou, zúfalstvom a desom, z ktorých mi mali pri čítaní viať vlasy :-), lenže neviali. Chcieť na maličkom priestore vytvoriť ohromujúce obrazy a intenzívne emócie je veľmi ťažký oriešok a prídavné mená na túto úlohu nestačia. Opakujúce sa slovíčka ako “ohromujúci” a “hrozný” nevytvoria efekt naozaj ohromujúceho a hrozného. Preto u mňa emočný neutrál. Pritom vôbec nechcem povedať, že by to bolo zlé... ale ani veľmi dobré. A ešte mi vadili tie zátvorky. Btw, trojokým obludám tiež koluje v telách adrenalín? :-) Dávam motivačných 6, hci som silne uvažovala o pätke.
13.09.2014
Pointa ušla, osobne mám rada príbehy, kde záver mení pohľad na všetko. Ale ako celok ma to príliš neoslovilo. Celé to bolo preplnené extrémnymi scénami, streľbou, zúfalstvom a desom, z ktorých mi mali pri čítaní viať vlasy :-), lenže neviali. Chcieť na maličkom priestore vytvoriť ohromujúce obrazy a intenzívne emócie je veľmi ťažký oriešok a prídavné mená na túto úlohu nestačia. Opakujúce sa slovíčka ako “ohromujúci” a “hrozný” nevytvoria efekt naozaj ohromujúceho a hrozného. Preto u mňa emočný neutrál. Pritom vôbec nechcem povedať, že by to bolo zlé... ale ani veľmi dobré. A ešte mi vadili tie zátvorky. Btw, trojokým obludám tiež koluje v telách adrenalín? :-) Dávam motivačných 6, hci som silne uvažovala o pätke.
13.09.2014
draculin
Strelba mimo ciel bola uz v samotnom napade. Chcel si nas na zaver ohurit prevratnym odhalenim, ze to co sme povazovali za ludi, ludia nie su - a ze ludia su ti "zli" utocnici. Ale na to si nas musel zmiast, takze si ne-ludi poludstil a to natolko, ze pointa nie je prekvapiva. V podstate posobi skoro ako podvod. Reakcia bola: "No a co, ze to neboli ludia?". Prirodzene sa mozeme pytat, ze ci naozaj MUSELI mat neludske deti babky a podobne. Proste sa mi to zdalo take lacne. A navyse to ani nie je military, oni len sedia v bunkri a o niecom sa zvatla.
13.09.2014
Strelba mimo ciel bola uz v samotnom napade. Chcel si nas na zaver ohurit prevratnym odhalenim, ze to co sme povazovali za ludi, ludia nie su - a ze ludia su ti "zli" utocnici. Ale na to si nas musel zmiast, takze si ne-ludi poludstil a to natolko, ze pointa nie je prekvapiva. V podstate posobi skoro ako podvod. Reakcia bola: "No a co, ze to neboli ludia?". Prirodzene sa mozeme pytat, ze ci naozaj MUSELI mat neludske deti babky a podobne. Proste sa mi to zdalo take lacne. A navyse to ani nie je military, oni len sedia v bunkri a o niecom sa zvatla.
13.09.2014
Vikthrar
Miestami mätúce, dejovo sa to kĺže od jedného záhadného bodu k druhému ešte mysterióznejšiemu bez bližšieho vysvetlenia. Chýba mi KTO, PREČO a nejaké objasnenia. Pokus o navodenie beznádejnej situácie a pocitov hrôzy ma až tak nedojal, ale nebol som úplne bez emócie. V skutočnosti som bol zvedavý, ale to opadlo po chvíľke, keď sa rozozvučali sirény a deti sa odobrali s učiteľmi do tried. Napriek tomu všetkému, keď som si uvedomil, že Berarti sú v podstate ľudia útočiaci na mimozemský svet a vrcholom ich misie je vyvraždenie detí mimozemšťanov v škole mnou otriaslo. Pretože Berarti = ľudia páchajú genócídu na technologicky zaostalejších mimozemšťanoch (Pokiaľ správne chápem) Vidím v tom potenciál pretože som sa na konci zamyslel nad deštruktívnym chovaním ľudstva ako druhu. Len tak ďalej :)
15.09.2014
Miestami mätúce, dejovo sa to kĺže od jedného záhadného bodu k druhému ešte mysterióznejšiemu bez bližšieho vysvetlenia. Chýba mi KTO, PREČO a nejaké objasnenia. Pokus o navodenie beznádejnej situácie a pocitov hrôzy ma až tak nedojal, ale nebol som úplne bez emócie. V skutočnosti som bol zvedavý, ale to opadlo po chvíľke, keď sa rozozvučali sirény a deti sa odobrali s učiteľmi do tried. Napriek tomu všetkému, keď som si uvedomil, že Berarti sú v podstate ľudia útočiaci na mimozemský svet a vrcholom ich misie je vyvraždenie detí mimozemšťanov v škole mnou otriaslo. Pretože Berarti = ľudia páchajú genócídu na technologicky zaostalejších mimozemšťanoch (Pokiaľ správne chápem) Vidím v tom potenciál pretože som sa na konci zamyslel nad deštruktívnym chovaním ľudstva ako druhu. Len tak ďalej :)
15.09.2014
draculin
Ale to je prave nedostatok toho, ze poviedka je taka kratka a mimozemstania tak poludsteni. Pretoze... genocida je vyhladenie celej rasy, zatial co tu ide mozno len o izolovany incident na jednej planete. Co ak je 10 inych planet, ktore sa vzdali, alebo nebol dovod proti nim bojovat a bojuje sa len tu? Z vojenskeho pohladu, bombardovanie je strielanie dost na slepo, nie je to zdaleka to iste ako cielene vyhladzovanie niekoho konkretneho. To vies, delostrelecke baterie sa zvykli (ako obrana) montovat skor na strategicky dolezite miesta - ved aj pocas WW2 takto boli chranene priemyselne centra, nie materske skoly. Cize pokojne moze ist o bombardovanie vojenskeho ciela, kde sa vsak zaroven aj skryvaju mladata (nie deti, pretoze "dieta" sa vztahuje na ludske mlada). Tak isto (prirodzene) nevieme preco doslo ku konfliktu. Co ak by to bola vrazedna rasa (ktora tiez musi mat mladata)...
15.09.2014
Ale to je prave nedostatok toho, ze poviedka je taka kratka a mimozemstania tak poludsteni. Pretoze... genocida je vyhladenie celej rasy, zatial co tu ide mozno len o izolovany incident na jednej planete. Co ak je 10 inych planet, ktore sa vzdali, alebo nebol dovod proti nim bojovat a bojuje sa len tu? Z vojenskeho pohladu, bombardovanie je strielanie dost na slepo, nie je to zdaleka to iste ako cielene vyhladzovanie niekoho konkretneho. To vies, delostrelecke baterie sa zvykli (ako obrana) montovat skor na strategicky dolezite miesta - ved aj pocas WW2 takto boli chranene priemyselne centra, nie materske skoly. Cize pokojne moze ist o bombardovanie vojenskeho ciela, kde sa vsak zaroven aj skryvaju mladata (nie deti, pretoze "dieta" sa vztahuje na ludske mlada). Tak isto (prirodzene) nevieme preco doslo ku konfliktu. Co ak by to bola vrazedna rasa (ktora tiez musi mat mladata)...
15.09.2014
draculin
...ktora by utocila na tucet inych ras, az by sa tieto spojili a odpovedali? A kym vo vacsine pripadov by vyhrali bez vyzabijania vsetkych mimozemstanov, zostala by tato jedna jedina planeta, ktora sa odmietala vzdat a radsej si vybrali znicenie. KEd sa to tak vezme, rovnako dobre by si mohlo zobrat izolovanu epizodu z Berlina 1945, kde sa pod ruinami v pivnici tiesnia nevinne (naozaj nevinne!) deti a na hlavy im dopadaju bomby. Vidis? Z izolovaneho pohladu je to zle - ale z celkoveho to predsa nemoze fungovat ako sympatie pre nacizmus. Takze ludia si zvyknu do neuplnych veci automaticky doplnovat to, co je v sulade s ich svetonazorom. Cize ak su presvedceni, ze ludstvo je zle a vrazedne, napadne ich hned toto ako prva moznost. Ale realne to tak vobec nemusi byt. Ani literarne ;)
15.09.2014
...ktora by utocila na tucet inych ras, az by sa tieto spojili a odpovedali? A kym vo vacsine pripadov by vyhrali bez vyzabijania vsetkych mimozemstanov, zostala by tato jedna jedina planeta, ktora sa odmietala vzdat a radsej si vybrali znicenie. KEd sa to tak vezme, rovnako dobre by si mohlo zobrat izolovanu epizodu z Berlina 1945, kde sa pod ruinami v pivnici tiesnia nevinne (naozaj nevinne!) deti a na hlavy im dopadaju bomby. Vidis? Z izolovaneho pohladu je to zle - ale z celkoveho to predsa nemoze fungovat ako sympatie pre nacizmus. Takze ludia si zvyknu do neuplnych veci automaticky doplnovat to, co je v sulade s ich svetonazorom. Cize ak su presvedceni, ze ludstvo je zle a vrazedne, napadne ich hned toto ako prva moznost. Ale realne to tak vobec nemusi byt. Ani literarne ;)
15.09.2014
Paranoidný Jožko (Anonym)
draculin, hladas v tom veci, ktore tam nie su;
pokial viem, tak poviedka nie je roman, v poviedke je tolerovane, ze sa veci nevysvetluju, ani neuvadzaju v sirsich suvislostiach.
mimochodom, cital som vela veci od remarqua a aj ked sympatizujem s hrdinami jeho romanov, nesympatizujem
kvoli tomu predsa s nacizmom; a pritom jeho hrdinovia su podla tvojho uhlu pohladu nacisti ...
vsetkym, ktori to precitali, dakujem za ich cas a nazor;
pre tych, ktori ziadaju vysvetlenia - ziadne nie su. precitajte si lubovolnu poviedku z knihy 9 poviedok od salingera a budete este nasratejsi ako na mna - ten sa neunuva anilen nejaky koniec svojim poviedkam dat (a takisto kopec oslavovanych novodobych slovenskych radoby spisovatelov)
15.09.2014
draculin, hladas v tom veci, ktore tam nie su;
pokial viem, tak poviedka nie je roman, v poviedke je tolerovane, ze sa veci nevysvetluju, ani neuvadzaju v sirsich suvislostiach.
mimochodom, cital som vela veci od remarqua a aj ked sympatizujem s hrdinami jeho romanov, nesympatizujem
kvoli tomu predsa s nacizmom; a pritom jeho hrdinovia su podla tvojho uhlu pohladu nacisti ...
vsetkym, ktori to precitali, dakujem za ich cas a nazor;
pre tych, ktori ziadaju vysvetlenia - ziadne nie su. precitajte si lubovolnu poviedku z knihy 9 poviedok od salingera a budete este nasratejsi ako na mna - ten sa neunuva anilen nejaky koniec svojim poviedkam dat (a takisto kopec oslavovanych novodobych slovenskych radoby spisovatelov)
15.09.2014
draculin
Tak moja bola reakcia na Vikthara, ktory tam "nieco" nasiel - co tam ale (logicky) ani nebolo. Tak som ukazal, ze interpretovat jednu kratku epizodu ako ukazku destruktivnosti ludstva moze byt nespravne a je to len prenesenie vlastnych predstav do poviedky. Neslo preda o nejake obvinenie zo sympatii k nacizmu, preto som tam nic take ani nenapisal :P ...A inac ano, pokial je nejake dielo nie len otvorene, ale skor bez vysvetleni a bez vnutornej logiky a zmyslu, je to zle. Poviedka by mala byt pribeh, i ked na mensom rozsahu nez roman. A prave mnozstvo poviedok, ktore su sudrzne a nemaju diery ukazuje, ze to mozne je. Tu na scifi.sk nie je obmedzenie priestoru, takze moze byt akokolvek dlha. Ale mam pocit, ze v tomto pripade by naozaj predlzovanie uz nijak nepomohlo.
15.09.2014
Tak moja bola reakcia na Vikthara, ktory tam "nieco" nasiel - co tam ale (logicky) ani nebolo. Tak som ukazal, ze interpretovat jednu kratku epizodu ako ukazku destruktivnosti ludstva moze byt nespravne a je to len prenesenie vlastnych predstav do poviedky. Neslo preda o nejake obvinenie zo sympatii k nacizmu, preto som tam nic take ani nenapisal :P ...A inac ano, pokial je nejake dielo nie len otvorene, ale skor bez vysvetleni a bez vnutornej logiky a zmyslu, je to zle. Poviedka by mala byt pribeh, i ked na mensom rozsahu nez roman. A prave mnozstvo poviedok, ktore su sudrzne a nemaju diery ukazuje, ze to mozne je. Tu na scifi.sk nie je obmedzenie priestoru, takze moze byt akokolvek dlha. Ale mam pocit, ze v tomto pripade by naozaj predlzovanie uz nijak nepomohlo.
15.09.2014
Culter
Ja len za seba: ja som nebol nasratý, len zvedavý. Otvorené konce, resp niektoré nevysvetlené veci je možno dobré nechať na čitateľovi, koľko toho ale ´nedovareného´ má byť, má určiť autir sám. Podľa mňa ten správny pomer prichádza až skúsenosťami, vekom, promilami, či čo ja viem, čím? Ja som si to dotvoril podľa seba, ale keby si to vysvetlil ty, možno by ma to ohúrilo... hm, alebo znechutilo. :) V každom prípade rád sledujem smery uvažovania druhých...
15.09.2014
Ja len za seba: ja som nebol nasratý, len zvedavý. Otvorené konce, resp niektoré nevysvetlené veci je možno dobré nechať na čitateľovi, koľko toho ale ´nedovareného´ má byť, má určiť autir sám. Podľa mňa ten správny pomer prichádza až skúsenosťami, vekom, promilami, či čo ja viem, čím? Ja som si to dotvoril podľa seba, ale keby si to vysvetlil ty, možno by ma to ohúrilo... hm, alebo znechutilo. :) V každom prípade rád sledujem smery uvažovania druhých...
15.09.2014
Culter
A ešte na záver: ako kedysi bol býval povedal draculin: ser na kritikov a hlavne ich pozorne počúvaj... či tak nejak... :D
15.09.2014
A ešte na záver: ako kedysi bol býval povedal draculin: ser na kritikov a hlavne ich pozorne počúvaj... či tak nejak... :D
15.09.2014
draculin
Ono to je spravne - kurva dobre pocuvaj kritikov a potom sa na nich vyser :)))))
15.09.2014
Ono to je spravne - kurva dobre pocuvaj kritikov a potom sa na nich vyser :)))))
15.09.2014
kAnYs
Uz od prveho odstavca mi bolo jasne, ze ti votrelci budu ludia. Meh. Dal som 4 z dvoch dovodov. Prvy je nevypisanost, ako povedala Adhara, veci boli spominane polopatisticky a vecne co ma vobec nevtiahlo do deja. To je ale samozrejme cvik, takze pis pis pis :) Druhy dovod bol, pointa. Nepacila sa mi. Nie ze by som nebol presvedceni o tom, ze ludia su od prirody agresivny a teritorialny, to su. Agresivny, teritorialny a tribalny, tvoria komunity ktore stavaju svoje potreby (prirodzene) nad potreby komunit inych, co v pripade nedostatku zdrov (ci uz materialnych, financnych, ekonomocikych, take your pick) sposobuje konflikty. To, ze je to ale zle, s tym nesuhlasim. Konflikt je hnacim prvkom evolucie. Nieco vznikne, rozmnozi sa a ked sa nieco zmeni na co nieje prisposobene zanikne. Mutuje. Selektivny tlak vytvarany konfliktom roznych skupin je dovod koli ktoremu sme sa vyvinuli tam kde sme.
16.09.2014
Uz od prveho odstavca mi bolo jasne, ze ti votrelci budu ludia. Meh. Dal som 4 z dvoch dovodov. Prvy je nevypisanost, ako povedala Adhara, veci boli spominane polopatisticky a vecne co ma vobec nevtiahlo do deja. To je ale samozrejme cvik, takze pis pis pis :) Druhy dovod bol, pointa. Nepacila sa mi. Nie ze by som nebol presvedceni o tom, ze ludia su od prirody agresivny a teritorialny, to su. Agresivny, teritorialny a tribalny, tvoria komunity ktore stavaju svoje potreby (prirodzene) nad potreby komunit inych, co v pripade nedostatku zdrov (ci uz materialnych, financnych, ekonomocikych, take your pick) sposobuje konflikty. To, ze je to ale zle, s tym nesuhlasim. Konflikt je hnacim prvkom evolucie. Nieco vznikne, rozmnozi sa a ked sa nieco zmeni na co nieje prisposobene zanikne. Mutuje. Selektivny tlak vytvarany konfliktom roznych skupin je dovod koli ktoremu sme sa vyvinuli tam kde sme.
16.09.2014
kAnYs
Aby ma ale niekto zas zle nepochopil a neupadli sme do natahovania sa za slovicka: netvrdim ale ani, ze by sme sa mali ist na ulicu rezat macetami. Sutazivost sa manifestuje na vsetkych urovniac spolocnosti a je ovela uzitocnejsia v podobe vedy a otvoreneho (v ramci medzi zakona samozrejme) trhu ako v podobe ozbrojenych konfliktov. Som rad, ze zijem v relativne bohatej europe, mam co jest a nemusim sa zbrojit voci hladujucim susedom. Problem je v tom, ze vacsina sveta stale tento luxus nema a tym padom sa ich sutaziva, agresivna natura moze prejavit iba tym sposobom ako im ich prostredie dovoluje. Ci uz je to prostredia tvorene nabozenstvom, kulturou alebo fyzickym nedostatkom zdrojov.
16.09.2014
Aby ma ale niekto zas zle nepochopil a neupadli sme do natahovania sa za slovicka: netvrdim ale ani, ze by sme sa mali ist na ulicu rezat macetami. Sutazivost sa manifestuje na vsetkych urovniac spolocnosti a je ovela uzitocnejsia v podobe vedy a otvoreneho (v ramci medzi zakona samozrejme) trhu ako v podobe ozbrojenych konfliktov. Som rad, ze zijem v relativne bohatej europe, mam co jest a nemusim sa zbrojit voci hladujucim susedom. Problem je v tom, ze vacsina sveta stale tento luxus nema a tym padom sa ich sutaziva, agresivna natura moze prejavit iba tym sposobom ako im ich prostredie dovoluje. Ci uz je to prostredia tvorene nabozenstvom, kulturou alebo fyzickym nedostatkom zdrojov.
16.09.2014
kAnYs
No a tym sa dostavame k tomu co som chcel povedat o poviedke. "Sme zli." "Aha, ludia su ozrutny a agresivny." To su pointy ktore su podla mna plytke, absolutne bez kontextu a zamyslenia sa nad realitou. A ja som realista. Snivajuci o buducnosti a uzasnych technologiach, o roznych spolocenskych usporiadaniach a rasach, ale stale realista. Taketo simplifikovane vykriky o spravodlivosti a nevinnosti a zlobe mi nevonaju.
16.09.2014
No a tym sa dostavame k tomu co som chcel povedat o poviedke. "Sme zli." "Aha, ludia su ozrutny a agresivny." To su pointy ktore su podla mna plytke, absolutne bez kontextu a zamyslenia sa nad realitou. A ja som realista. Snivajuci o buducnosti a uzasnych technologiach, o roznych spolocenskych usporiadaniach a rasach, ale stale realista. Taketo simplifikovane vykriky o spravodlivosti a nevinnosti a zlobe mi nevonaju.
16.09.2014
draculin
Problem pri akomkolvek hodnoteni ludstva je elementarny - nemame nijaky iny referencny vzorok. Sme zli? To je ako keby si povedal, ze v Gronsku je horuco. Je oproti comu? A ak poznas LEN gronsko, je tam horuco, alebo zima? Nepozname nijaky iny inteligentny zivy druh, ktory by vytvoril civilizaciu - takze nase presvedcenie, ze sme "zli" moze pokojne znamenat, ze ini su ovela horsi. Alebo lepsi. Takze nevieme a mozeme si naozaj len vymyslat podla toho, co sa nam hodi. To neberiem ako negativum, alebo nejake minus. Proste to tak je. Ale "zle ludstvo" treba brat ako nicim nepodlozeny nazor, nie ako fakt. Faktom by to bolo, len keby sme vedeli ako sa naozaj spravaju aj ine inteligentne bytosti a mohli sa s nimi porovnat. Ale z literarneho hladiska naozaj nie je problem.
16.09.2014
Problem pri akomkolvek hodnoteni ludstva je elementarny - nemame nijaky iny referencny vzorok. Sme zli? To je ako keby si povedal, ze v Gronsku je horuco. Je oproti comu? A ak poznas LEN gronsko, je tam horuco, alebo zima? Nepozname nijaky iny inteligentny zivy druh, ktory by vytvoril civilizaciu - takze nase presvedcenie, ze sme "zli" moze pokojne znamenat, ze ini su ovela horsi. Alebo lepsi. Takze nevieme a mozeme si naozaj len vymyslat podla toho, co sa nam hodi. To neberiem ako negativum, alebo nejake minus. Proste to tak je. Ale "zle ludstvo" treba brat ako nicim nepodlozeny nazor, nie ako fakt. Faktom by to bolo, len keby sme vedeli ako sa naozaj spravaju aj ine inteligentne bytosti a mohli sa s nimi porovnat. Ale z literarneho hladiska naozaj nie je problem.
16.09.2014
Nadalan
Keby ma pointa nakonci prekvapila, dala by som viac bodov, ale neprekvapila. Očakávala som ju. Počas čítania som stále viac dúfala, že sa mýlim. Pretože: mimozemšťania počítali minúty a storočia, systém školstva sa podobal na pozemský, v prípade nebezpečenstva sa rozozvučia sirény, deti mali detský šiesty zmysel, nie siedmy, ak by ich náhodou mali mimozemšťania viac alebo štvrtý, ak by ich mali menej, mimozemšťania prosili bohov, čiže majú aj podobné náboženstvo, roztomilé dievčatko bolo prirovnané k anjelikovi... Na druhej strane sa stíhačkám/kozmickým bojovým lodiam hovorilo berarty. Prečo sa viac vecí neodlišovalo názvami? Rozumiem, prečo sa mimozemská rasa mala podobať na ľudskú (kvôli pointe), ale nejak to (u mňa) nefungovalo. Rada si však prečítam niečo ďalšie, lebo vidieť, že si sa s tým pohral a že si nad tým premýšľal. Písať, písať, stará pravda.
16.09.2014
Keby ma pointa nakonci prekvapila, dala by som viac bodov, ale neprekvapila. Očakávala som ju. Počas čítania som stále viac dúfala, že sa mýlim. Pretože: mimozemšťania počítali minúty a storočia, systém školstva sa podobal na pozemský, v prípade nebezpečenstva sa rozozvučia sirény, deti mali detský šiesty zmysel, nie siedmy, ak by ich náhodou mali mimozemšťania viac alebo štvrtý, ak by ich mali menej, mimozemšťania prosili bohov, čiže majú aj podobné náboženstvo, roztomilé dievčatko bolo prirovnané k anjelikovi... Na druhej strane sa stíhačkám/kozmickým bojovým lodiam hovorilo berarty. Prečo sa viac vecí neodlišovalo názvami? Rozumiem, prečo sa mimozemská rasa mala podobať na ľudskú (kvôli pointe), ale nejak to (u mňa) nefungovalo. Rada si však prečítam niečo ďalšie, lebo vidieť, že si sa s tým pohral a že si nad tým premýšľal. Písať, písať, stará pravda.
16.09.2014
Adhara
Čo sa týka prílišnej podobnosti cudzej civilizácie s ľudskou, ono opísať inú civilizáciu je väčší problém ako sa zdá. Isteže, aj keď si odmyslíme celkom iný jazyk, mali by pre svoje záležitosti pojmy, ku ktorým v našom slovníku nejestvujú presné synonymá. Ale ak má autor vymyslieť na každú vec nové slovo, text by začínal prinajlepšom takto: „Blabla, sú tu opäť! - preletelo mi blabla, snažil som sa neblabla a upokojiť blabla, rozrušené kvílivým zvukom blabla.” Každé druhé slovo cudzí pojem, pod ktorým si čitateľ nemá čo predstaviť a ak nebodaj autor začne ešte aj vysvetľovať, čo-ktorý znamená, tak zbohom čitateľnosť. Teraz hovorím o cudzích svetoch všeobecne – chápem, že tu bolo používanie ľudských pojmov využité na (snahu o) nachytanie čitateľa, ale keby aj o to nešlo, radšej budem autorovi u mimozemšťanov tolerovať školy a deti ako desať nových vymyslených slov na každej ďalšej strane.
16.09.2014
Čo sa týka prílišnej podobnosti cudzej civilizácie s ľudskou, ono opísať inú civilizáciu je väčší problém ako sa zdá. Isteže, aj keď si odmyslíme celkom iný jazyk, mali by pre svoje záležitosti pojmy, ku ktorým v našom slovníku nejestvujú presné synonymá. Ale ak má autor vymyslieť na každú vec nové slovo, text by začínal prinajlepšom takto: „Blabla, sú tu opäť! - preletelo mi blabla, snažil som sa neblabla a upokojiť blabla, rozrušené kvílivým zvukom blabla.” Každé druhé slovo cudzí pojem, pod ktorým si čitateľ nemá čo predstaviť a ak nebodaj autor začne ešte aj vysvetľovať, čo-ktorý znamená, tak zbohom čitateľnosť. Teraz hovorím o cudzích svetoch všeobecne – chápem, že tu bolo používanie ľudských pojmov využité na (snahu o) nachytanie čitateľa, ale keby aj o to nešlo, radšej budem autorovi u mimozemšťanov tolerovať školy a deti ako desať nových vymyslených slov na každej ďalšej strane.
16.09.2014
Nadalan
Deti a školy sú ok, no v poviedke sa objavujú pojmy/javy, ktoré by na inej planéte proste nefungovali. Resp. fungovali odlišne. Inak súhlasím. Pri čítaní tohto textu som si uvedomila, aké je náročné opísať iný mimozemský svet.
16.09.2014
Deti a školy sú ok, no v poviedke sa objavujú pojmy/javy, ktoré by na inej planéte proste nefungovali. Resp. fungovali odlišne. Inak súhlasím. Pri čítaní tohto textu som si uvedomila, aké je náročné opísať iný mimozemský svet.
16.09.2014
zuna
ad kanys, no mne sa nezdalo, že by bola pointa, že sme zlí, inými slovami, v poviedke nie je vynesený morálny súd. to si si azda ako čitateľ doplnil na základe tej vety...fuj trojoké ohavy, čistá práca.... a svojho hodnotového rebríčka. a to je práve to podnetné.
ad draculin, my MÁME možnosť porovnávať rôzne civilizácie, stačí si otvoriť noviny a prečítať si ako prebieha práve stret východnej a západnej civilizácie. na obidvoch stranách stoja síce dvojoké tvory, ale s úplne inou kultúrou, hodnotami, poňatím spravodlivost. keď už si vytiahol WW2, kapitán Rennert mohol byť pokojne takým členom einsatzgruppe budúcnosti. Z jeho pohľadu a pohľadu desiatok miliónov ľudí správna vec a poľovačka na škodnú. môžme to otáčať so všetkých strán presne o tom scifi môže byť, servírovať aktuálne hodnotové dilemy vo futuristickom šate.
16.09.2014
ad kanys, no mne sa nezdalo, že by bola pointa, že sme zlí, inými slovami, v poviedke nie je vynesený morálny súd. to si si azda ako čitateľ doplnil na základe tej vety...fuj trojoké ohavy, čistá práca.... a svojho hodnotového rebríčka. a to je práve to podnetné.
ad draculin, my MÁME možnosť porovnávať rôzne civilizácie, stačí si otvoriť noviny a prečítať si ako prebieha práve stret východnej a západnej civilizácie. na obidvoch stranách stoja síce dvojoké tvory, ale s úplne inou kultúrou, hodnotami, poňatím spravodlivost. keď už si vytiahol WW2, kapitán Rennert mohol byť pokojne takým členom einsatzgruppe budúcnosti. Z jeho pohľadu a pohľadu desiatok miliónov ľudí správna vec a poľovačka na škodnú. môžme to otáčať so všetkých strán presne o tom scifi môže byť, servírovať aktuálne hodnotové dilemy vo futuristickom šate.
16.09.2014
zuna
a teraz k poviedke :) mne sa nepáčila. ten štýl a snaha o navodenie atmosféry neboli zvládnuté, fakt veľa bububu slov, chcelo to opísať tú hrôzu trochu subtílnejšie, aby som ako čitateľ uverila. krok tým správnym smerom bolo podľa mňa dievčatko a bábika. pre mňa za 5. (ono to vyzerá, že som tu poviedku pridala ja ale nie je to tak, Paranoidný jožko je vtipálek z môjho okolia :) )
16.09.2014
a teraz k poviedke :) mne sa nepáčila. ten štýl a snaha o navodenie atmosféry neboli zvládnuté, fakt veľa bububu slov, chcelo to opísať tú hrôzu trochu subtílnejšie, aby som ako čitateľ uverila. krok tým správnym smerom bolo podľa mňa dievčatko a bábika. pre mňa za 5. (ono to vyzerá, že som tu poviedku pridala ja ale nie je to tak, Paranoidný jožko je vtipálek z môjho okolia :) )
16.09.2014
zuna
inak všimli ste si i vy taký zaujímavý jav, že najviac sa tu diskutuje o poviedkach, ktoré sú podľa všetkých tie slabšie? :-)
16.09.2014
inak všimli ste si i vy taký zaujímavý jav, že najviac sa tu diskutuje o poviedkach, ktoré sú podľa všetkých tie slabšie? :-)
16.09.2014
Kr4b
Ale to je dobre, nie? Autory majú šancu sa poučiť a nabrať skills :D poviedke som dal 7. plot twist ma neohromil, pretože na vlastnú škodu vždy prvé čítam komentáre :/ Nemyslím však, že by to bolo inak, keby som ich nečítal. Bol to prudký koniec, brzda, náraz. žiadna krv mraziaca cesta k poznaniu - čo je možno škoda. Môj skromný subjektívny názor je ale vcelku pozitívny, vzhľadom na dobrú čitateľnosť a pointu, ktoré mi v dobrej poviedke nesmú chýbať.
16.09.2014
Ale to je dobre, nie? Autory majú šancu sa poučiť a nabrať skills :D poviedke som dal 7. plot twist ma neohromil, pretože na vlastnú škodu vždy prvé čítam komentáre :/ Nemyslím však, že by to bolo inak, keby som ich nečítal. Bol to prudký koniec, brzda, náraz. žiadna krv mraziaca cesta k poznaniu - čo je možno škoda. Môj skromný subjektívny názor je ale vcelku pozitívny, vzhľadom na dobrú čitateľnosť a pointu, ktoré mi v dobrej poviedke nesmú chýbať.
16.09.2014
draculin
Pretoze ak je poviedka dobra, tak sa vacsinou zhodeme, ze je dobra a to staci. Ale u horsej je aspon co napisat, co kritizovat a kazdy sa mozeme prejavit tym, ze budeme davat strasnu spustu strasne mudrych rad ako pisat, ako nepisat, co pisat, co nepisat :)))
17.09.2014
Pretoze ak je poviedka dobra, tak sa vacsinou zhodeme, ze je dobra a to staci. Ale u horsej je aspon co napisat, co kritizovat a kazdy sa mozeme prejavit tym, ze budeme davat strasnu spustu strasne mudrych rad ako pisat, ako nepisat, co pisat, co nepisat :)))
17.09.2014
Zemoneo
až tak ma to neoslovilo. Asi preto, že som od začiatku vedel ako to bude. V upútavke by sa nemalo písať: nie je napokon všetko úplne inak? (pri mojej je to podobne) Potom je jasné čo mám čakať a čakal som presne to čo vymyslel autor. Ako písala Zuna, atmosféru som vôbec neveril a bolo tam pre mňa dosť zmätočných viet. Pôsobilo to na mňa čudne. Dalo by sa to napísať lepšie si myslím aj na takom krátkom rozsahu. Dal som 5. :)
17.09.2014
až tak ma to neoslovilo. Asi preto, že som od začiatku vedel ako to bude. V upútavke by sa nemalo písať: nie je napokon všetko úplne inak? (pri mojej je to podobne) Potom je jasné čo mám čakať a čakal som presne to čo vymyslel autor. Ako písala Zuna, atmosféru som vôbec neveril a bolo tam pre mňa dosť zmätočných viet. Pôsobilo to na mňa čudne. Dalo by sa to napísať lepšie si myslím aj na takom krátkom rozsahu. Dal som 5. :)
17.09.2014
jurinko
(tajomstvo) Ono je to z nudze cnost, lebo ked sa kazdy druhy autor na pol strane stokrat prevarenych nametov pokusa o "prekvapivu" pointu, tak cloveku fakt dochadzaju slova (tie politicky korektne). A zas uputavka stylu: "Dalsi genericky prvy pokus, testujuci, ci dokaze navnadit aspon jedneho citatela na nezaujimavo opisanu stokrat videnu scenu, ktoru sa pokusi nakopnut do levelu "poviedka" aspon pokusom o prekvapivu pointu." je asi prilis prikry, nie? :-) (koniec tajomstva ;-) ) Preto je oficialne hodnotenie taketo: Suhlasim so vsetkym napisanym vyssie, co poviedku posunulo do podpriemerneho pasma hodnotenia. Bolo to slabe, nevypisane, kratke, bez nejakeho zasadneho deja, zaverecny posun bol predvidatelny a vobec ma to nebavilo citat, lebo sa to od dalsich podobnych poviedok takmer nicim neodlisovalo. Dal som 4 (technicka poznamka: zuna, nechces to na serveri prehodit pod ineho autora?)
17.09.2014
(tajomstvo) Ono je to z nudze cnost, lebo ked sa kazdy druhy autor na pol strane stokrat prevarenych nametov pokusa o "prekvapivu" pointu, tak cloveku fakt dochadzaju slova (tie politicky korektne). A zas uputavka stylu: "Dalsi genericky prvy pokus, testujuci, ci dokaze navnadit aspon jedneho citatela na nezaujimavo opisanu stokrat videnu scenu, ktoru sa pokusi nakopnut do levelu "poviedka" aspon pokusom o prekvapivu pointu." je asi prilis prikry, nie? :-) (koniec tajomstva ;-) ) Preto je oficialne hodnotenie taketo: Suhlasim so vsetkym napisanym vyssie, co poviedku posunulo do podpriemerneho pasma hodnotenia. Bolo to slabe, nevypisane, kratke, bez nejakeho zasadneho deja, zaverecny posun bol predvidatelny a vobec ma to nebavilo citat, lebo sa to od dalsich podobnych poviedok takmer nicim neodlisovalo. Dal som 4 (technicka poznamka: zuna, nechces to na serveri prehodit pod ineho autora?)
17.09.2014
zuna
Môžme to nechať tak.Keby som žala cudziu slávu,asi by sa patrilo to riešiť,ale takto je to jedno.aj ja budem mat proste druhú polovicu:)
17.09.2014
Môžme to nechať tak.Keby som žala cudziu slávu,asi by sa patrilo to riešiť,ale takto je to jedno.aj ja budem mat proste druhú polovicu:)
17.09.2014
draculin
Tie zle poviedky maju na Jurinka tusim zhubny vplyv :) Ludia, piste kurnik dobre, lebo ho odpisete a kto to tu bude nahadzovat, ha? :)))
17.09.2014
Tie zle poviedky maju na Jurinka tusim zhubny vplyv :) Ludia, piste kurnik dobre, lebo ho odpisete a kto to tu bude nahadzovat, ha? :)))
17.09.2014
Marek Páperíčko Brenišin
Za mňa 4 :-) V zásade tu už všetko bolo napísané, tak len zhrniem, že nie je nemožné napísať skvelú poviedku, ktorú tvorí pár viet, dokonca odsek. Avšak. Takéto veci píšu majstri svojho diela a často majú za sebou desiatky rokov písania a skvelých publikácií a tieto diela vznikajú po zoškrtaní balastu. Lenže toto mi prišlo, ako keby autor chcel preskočiť škrtanie a hneď napísať finálne dielo, čo je proste a jednoducho nemožné. Voči gramatike som teraz nemal nejaké extra výhrady, niečo tam skočilo, ale chlpy mi to neježilo. Opäť zopakujem - čítaj veľkých autorov, experimentuj, píš a škrtaj po sebe a uvidíš, že nabudúce bude veľká šanca, že svoju známku zdvojnásobím :-) Ozaj, ako je na tom čakačka? :-D
19.09.2014
Za mňa 4 :-) V zásade tu už všetko bolo napísané, tak len zhrniem, že nie je nemožné napísať skvelú poviedku, ktorú tvorí pár viet, dokonca odsek. Avšak. Takéto veci píšu majstri svojho diela a často majú za sebou desiatky rokov písania a skvelých publikácií a tieto diela vznikajú po zoškrtaní balastu. Lenže toto mi prišlo, ako keby autor chcel preskočiť škrtanie a hneď napísať finálne dielo, čo je proste a jednoducho nemožné. Voči gramatike som teraz nemal nejaké extra výhrady, niečo tam skočilo, ale chlpy mi to neježilo. Opäť zopakujem - čítaj veľkých autorov, experimentuj, píš a škrtaj po sebe a uvidíš, že nabudúce bude veľká šanca, že svoju známku zdvojnásobím :-) Ozaj, ako je na tom čakačka? :-D
19.09.2014
jurinko
Par veci tam je, ale nie je to nejake oslnive. Poviedky z New Weird tomu dost pomohli, inac by sme uz cca dva tyzdne nemali co citat. Preto pokojne pridavajte, publikujte, budeme iba radi :-)
20.09.2014
Par veci tam je, ale nie je to nejake oslnive. Poviedky z New Weird tomu dost pomohli, inac by sme uz cca dva tyzdne nemali co citat. Preto pokojne pridavajte, publikujte, budeme iba radi :-)
20.09.2014
jurinko
(Boze, teraz idem sam proti sebe...) Nie je stanoveny limit :-) (Prosim, nech to nie je o moc dlhsie, nez 30 stran.) ;-)
23.09.2014
(Boze, teraz idem sam proti sebe...) Nie je stanoveny limit :-) (Prosim, nech to nie je o moc dlhsie, nez 30 stran.) ;-)
23.09.2014
zuna
To je v pohode:) ja citam radsej romany ako poviedky.kym sa na poviedku naladim, je koniec :-)
23.09.2014
To je v pohode:) ja citam radsej romany ako poviedky.kym sa na poviedku naladim, je koniec :-)
23.09.2014
Kr4b
OMFG to ako ťa napadlo Draculin? :) To by bol vskutku vražedný román... teda za predpokladu, že by ho naozaj chcel niekto prečítať celý. Pýtal som sa len tak, či mi to vezme aj trebárs novelu alebo niečo také medzi novelou a poviedkou.
23.09.2014
OMFG to ako ťa napadlo Draculin? :) To by bol vskutku vražedný román... teda za predpokladu, že by ho naozaj chcel niekto prečítať celý. Pýtal som sa len tak, či mi to vezme aj trebárs novelu alebo niečo také medzi novelou a poviedkou.
23.09.2014
draculin
No, vyzeralo to, akoby si sa romanom vyhrazal. Tak som sa (velmi decentne) vydesil :P ...Ale novelu to v zasade vezme. Alebo ju rozdel na dve casti a obidve nahod za sebou. Cim budes aj setrit citatelov, nie? :)
23.09.2014
No, vyzeralo to, akoby si sa romanom vyhrazal. Tak som sa (velmi decentne) vydesil :P ...Ale novelu to v zasade vezme. Alebo ju rozdel na dve casti a obidve nahod za sebou. Cim budes aj setrit citatelov, nie? :)
23.09.2014
jurinko
Nie, prosim ta, nedel novelu na dve casti. Nedokoncena je dobra akurat symfonia od Beethovena, nie poviedka na scifi.sk ;-)
24.09.2014
Nie, prosim ta, nedel novelu na dve casti. Nedokoncena je dobra akurat symfonia od Beethovena, nie poviedka na scifi.sk ;-)
24.09.2014
draculin
Nie nedokoncena, ale dokoncena a nahodena vo dvoch kusoch. Ved keby bol jeden prilis dlhy, tak ako inac to moze urobit? A nejake rozsahove maximum tu predsa je, nie?
24.09.2014
Nie nedokoncena, ale dokoncena a nahodena vo dvoch kusoch. Ved keby bol jeden prilis dlhy, tak ako inac to moze urobit? A nejake rozsahove maximum tu predsa je, nie?
24.09.2014
Adhara
Ja tiež nechápem, prečo by nemohol rozdeliť novelu na dve alebo aj viac častí. Tak napr. mňa veľmi odrádzajú od čítania príspevky, čo rolujú desiatky obrazoviek. Preto všade autorom prízvukujem – deliť, deliť, deliť na drobné… bavíme sa ale samozrejme o prípade, že autor to už má doma v počítači celé dokončené, nie že vyvesí prvé dve strany, lebo viac nemá (a pravdepodobne ani mať nebude).
24.09.2014
Ja tiež nechápem, prečo by nemohol rozdeliť novelu na dve alebo aj viac častí. Tak napr. mňa veľmi odrádzajú od čítania príspevky, čo rolujú desiatky obrazoviek. Preto všade autorom prízvukujem – deliť, deliť, deliť na drobné… bavíme sa ale samozrejme o prípade, že autor to už má doma v počítači celé dokončené, nie že vyvesí prvé dve strany, lebo viac nemá (a pravdepodobne ani mať nebude).
24.09.2014
jurinko
Mne sa zas nechce citat prvu polovicu teraz, a druhu polovicu za tyzden. Limit tu nie je (vid moj predchadzajuci prispevok). Ale ako vidis, Kr4b, rob, ako myslis, vzdy sa najde niekto, kto ta za to pochvali.
24.09.2014
Mne sa zas nechce citat prvu polovicu teraz, a druhu polovicu za tyzden. Limit tu nie je (vid moj predchadzajuci prispevok). Ale ako vidis, Kr4b, rob, ako myslis, vzdy sa najde niekto, kto ta za to pochvali.
24.09.2014
Kr4b
Rozumiem, že príliš dlhý text čitateľa odradí, ale je tu aj možnosť rozdeliť ho na "pseudokapitoly" a komu je dlhé, nech si to prečíta po častiach. Je blbosť nahodiť to rozpoltené, keď viem, že druhá časť bude pridaná o dva týždne po prvej. To už nikto nebude vedieť, čo v tej prvej bolo.
24.09.2014
Rozumiem, že príliš dlhý text čitateľa odradí, ale je tu aj možnosť rozdeliť ho na "pseudokapitoly" a komu je dlhé, nech si to prečíta po častiach. Je blbosť nahodiť to rozpoltené, keď viem, že druhá časť bude pridaná o dva týždne po prvej. To už nikto nebude vedieť, čo v tej prvej bolo.
24.09.2014