Krv Dalmälov (Z románu Sto pištoľových hviezd)
Po dlhom období mieru do dalmälskej hviezdnej sústavy preniká zoskupenie turangských bojových lodí. Dalmäli im predali ložiská tardamu , ale nedodržali dohodu a sami začali ťažiť vzácnu horninu. Turang Nifon musí vyriešiť konflikt, ale v pozadí sporu objavuje oveľa väčší problém.
II. kapitola/ Krv Dalmälov
(Z románu Sto pištoľových hviezd)
O 452 psedo neskôr...
Na okraji dalmälskej hviezdnej sústavy Razal Spaar sa zjavilo päť tmavých prízrakov a vnorili sa do vesmírnej tmy ako čierne kopje. Pôsobili desivo ticho, skoro až nadprirodzene, ako svorka vesmírnych duchov, prinášajúcich nečakanú smrť.
Putovanie temnotou sa skončilo, keď prízraky začali vystupovať z tieňa mesiaca Zelder. Vleteli do oslepujúcej žiary dvojhviezdy, rástli, zväčšovali sa, stávali sa zrazu skutočnými, pripomínajúcimi divé zvieratá vychádzajúce z nočných skrýš.
Boli to lode rasy Turang. V ohni hviezdnych lúčov im trupy zažiarili divoko, ako obrovské diamanty.
Razal Spaar v jazyku Dalmälov znamená dvojitá sústava pretože pozostáva z dvojice blízkych hviezd rovnakého pôvodu, ktoré obiehajúc okolo spoločného ťažiska. Dalmäli obidve hviezdy pomenovali rovnako: Ol Spaar (Oko sústavy), a rozlišujú ich iba inou výslovnosťou názvu.
Sústava sa z nášho pohľadu nachádza v šošovkovej galaxii NGC 2787, vzdialenej 23,5 mil. sv. rokov a viditeľnej v súhvezdí Veľká medvedica (Ursa Maior). Hviezdy Ol Spaar patria do spektrálnej triedy G s magnitúdami 2,1 a 3.
____________________
Psedo = Turangský ekvivalent pozemského roka (turang).
Zelder = Obežnica planéty Mesir - sústava Razal Spaar (dalmäl).
Na čele bojového zoskupenia sa pohybovala prieskumná loď Dostan, pomenovaná podľa legendárneho turangského prieskumného stíhača, ktorý rozhodol jednu z bitiek medzi Turangmi a neznámou, agresívnou rasou Hula. Vo svojich zásobníkoch niesla stovky Alixanových detí a ďalšie stovky leteli temným vesmírom a zavýjali, akoby tušili svoju neodvratnú smrť.
V tesnom závese za prieskumníkom letela štítová loď Hygor, vyžarujúca vlnenie zaree. Na štyroch dlhých udiciach, pripomínajúcich tykadlá, ťahala reflektor odrážajúci toto pole potrebnými smermi. Pevnosť udíc bola dosiahnutá vďaka tomu, že pri ich výrobe, ako i pri výrobe reflektora bol použitý čistý tardam.
Za ňou sa pohybovali dva obrie bojové transportéry. Každý z nich mal vo svojich útrobách takmer tridsaťtisíc útočných stíhačiek typu Tivil. Niekoľko stoviek Tivilov ako osy lietalo v obrannom zoskupení okolo veliteľskej bojovej lode Elve Noi.
Elve svojím trupom, pokrytým platničkami z tardamu pripomínala pásavca. Bola vyzbrojená najmodernejšou technikou, schopná mnohonásobne prekračovať rýchlosť svetla. Je to konkurencia dalmälským bojovým lodiam prezývaným Se Pju, čo v preklade znamená Rýchla hviezda.
Lode dosiahli orbitu Mesira a začali spomaľovať. Prieskumná loď Dostan, štítová loď Hygor, transportéry a Elve Noi svojím zoskupením zrazu pripomínali svorku dravcov, ktorí sa priblížil k svojej koristi, pripravený zaútočiť.
Nifon hľadel cez úzky priezor Noi do hlbokej černe tmavého vesmíru, kde iba cítil prítomnosť miliardy hviezd. Turang pôsobil svojou svalnatou postavou, ktorú získali jeho predkovia v nekonečných zápasoch s veľkou gravitáciou na ich domovskej planéte, nesmierne drsne. Na jeho holej lebke sa výrazne rysovali hrubé žily od neustálej námahy a pripomínali nehybné červy. Znamenalo to, že prekročil stodvadsiaty rok - dve tretiny svojho života, ale jeho krémová pokožka ešte nenadobudla sivý nádych ako u starších turangov.
Nikto by nečakal jeho tiché melodické kvílenie, vyjadrujúce hlboký smútok, spôsobený tušením hviezd. Stíchol v momente, keď do miestnosti vstúpil jeho zástupca. Bol to mladý a ešte neskúsený vontar, ale Nifona zaujal preto, že niekde za závojom svojho vedomia, vďaka neexistencii vlastného eliosu, tušil nové víťazstvo.
Elios je vlastnosť, ktorá zapríčiňuje nevyhnutnosť voľby medzi viacerými možnosťami. Turangovia musia bojovať s alternatívou pri riešení každej otázky a iba malé percento jednotlivcov sa cvičením a sebadisciplínou po istom čase dokáže zbaviť eliosu. Naopak, Dalmäli už od narodenia vedia inštinktívne určiť správne riešenie.
__________
Vontar = Člen skupiny riadenia Elve
"Môj Sanpoi, čo tam vidíš?" spýtal sa Nifon svojho zástupcu.
"Heloga," odvetil náhlivo mladý Turang.
"Sanpoi," nifon niekoľkokrát pokýval hlavou čím prejavil mierne uznanie, "si pohotový. Tam, kde iní vidia iba tmu, ty nachádzaš odpovede, ale ešte stále ti chýba schopnosť v okamihu určiť medzi nimi tú správnu."
"Často mi uniká, tak ako čas, v ktorom vznikla.
"O to ťažšie je spoznať ju. Ako pravdu. Je skrytá pod povrchom - chránená pred zlom. Musíš ju odlíšiť od lži - nie po dlhých úvahách. Tie ťa dovedú iba k neistote - k eliosu, a elios znamená porážku, môj mladý sanpoi?" Nifon ukončil vetu otázkou a čakal na jeho reakciu.
Turang Turum uprene hľadel cez priezor elve. Zápasilo v ňom množstvo pocitov, ktoré sa navzájom prelínali. Obdiv k nekonečnému vesmíru s hrdosťou potomka pokoriteľov galaxií, kvílenie jeho mŕtvych predkov, ktorí v obrovskej snahe objavovať nové svety horeli zasiahnutí žeravým dychom premenných hviezd a potom ho zrazu niečo donútilo prehovoriť o svojich okamžitých pocitoch, nie niečo premyslené, naplánované, ale to čo cítil práve v tomto okamihu. Asi to zapríčinil Nifon, ktorý ho už veľmi dlho provokoval a stále bodal do jeho podvedomia.
"Počul som veľa príbehov o tom, ako môj rod dosiahol Zordiu," povedal Turum váhavým hlasom, "unikli z evolanu, ktorý vzápätí rozdrvil u-en tivil a teraz vidím ich krv pripomínajúcu hviezdy. Je všade a jej kvapky svietia ako korupy."
__________
Sanpoi = Priateľ (turang.)
Heloga = Hviezda (turang.)
U-en tivil = 250000 tivilov (turang.)
Korupa = Vzhľadom pripomína perlu (turang.)
Pri týchto slovách sa Nifonovi znovu premietol celý obraz bájnej Zordie, planéty hviezdy Pono. K jej objaveniu došlo vďaka nedobrovoľnej zmene kurzu, ktorý spôsobil evolan.
Pono je v skutočnosti hviezda Cebalrai - oranžový obor, s magnitúdou 2,94 a spektrálnou triedou K2, vzdialenou od zeme 140 sv. r. Hviezda je pozorovateľná v súhvezdí Ophiuchus (Hadonos).
Za planétou vtedy Turangovia našli dalmälský prieskumný koráb, ktorý pripomínal čierny jaskynný stalaktit. Čelo lode bolo vyrobené z takmer čistého tardamu. Nekontrolovateľne sa vznášal vesmírom ako mŕtvy asteroid. Posádka nereagovala na výzvy a palubný detektor nezistil prítomnosť žiadnej živej formy okrem života na bunkovej úrovni. Okamžite v nich vznikla domnienka, že posádka zahynula v dôsledku nedefinovaného technického poškodenia, napr. zrážkou s meteorom. V takom prípade by teleso mohlo preraziť plášť lode a spôsobiť katastrofálny pokles tlaku v kabíne. Výraz kabína nie je celkom na mieste. Treba si uvedomiť, že dalmälská prieskumná loď s dĺžkou 570 metrov nie je nijaká malá hračka pre deti. Samotné riadiace centrum zaberalo plochu viac ako 600 m2.
Keď detektor neobjavil žiadne trhliny ani iné poškodenia na trupe, vyslovili nový názor, že ide skôr o technickú závadu.
Po vyhodnotení údajov z chemického spektrografu, ktorý nezistil v priestoroch plavidla odchýlky od normálneho zloženia atmosféry, sa začalo všetko záhadne zamotávať. Čo mohlo spôsobiť smrť osemdesiatpäťčlennej posádky? Tajomný vírus, záhadné žiarenie? Mohlo to byť čokoľvek. Koráb sa pomaly vzďaľoval od planéty smerom k neutrónovej dvojhviezde. Ak turangovia nezastavia neovládateľnú loď, stane sa potravou pre evolan a jej koniec bude neodvratný.
Zvedavosť zvíťazila. Turangovia dalmälské plavidlo zachytili vlečným lanom a vošli do jeho priestorov.
Naskytol sa im desivý pohľad. Desivejší mohol byť iba pre Dalmälov, našťastie ich oči nikdy neuzreli vnútro temnej lode. V chodbe najskôr uvideli lesklú guľôčku, ktorá sa pomaly vznášala v beztiažovom priestore. Jej biely povrch sa ligotal a mierne vlnil akoby vyjadrovala radosť z toho, že necíti gravitáciu. Narazila turangovi na prilbu a rozdelila sa na niekoľko menších ...
Nastalo ticho, ktoré prerušilo Nifonove spomienky a prinútilo ho vrátiť sa do reálneho času. Pochopil, že Turum dosiahne svoj cieľ oveľa skôr ako sa domnieval.
"Veľké pokroky," pokýval hlavou.
Vedel, že nasledujúce východy budú veľmi ťažké a Turumova pomoc bude rozhodujúca.
__________
Východ = Deň. V tomto prípade ide o deň na domovskej planéte turangov
Pred piatimi východmi Dalmäli nečakane vyradili na Zelderi z prevádzky turangské ťažobné stroje a sami začali ťažiť tardam. Porušili dohodu, pretože všetky náleziská na tomto mesiaci už predtým predali Turangom. Tento čin bol nepochopiteľný. Dalmäli sa vyznačujú absolútnym zmyslom pre česť a spravodlivosť a násilie je im cudzie. Nifon mal pred sebou dve úlohy - získať tardam späť a odhaliť pravú príčinu konania dalmälov. Turangovia už dlho pociťovali veľký nedostatok tejto strategickej horniny. Riešenie im nepriniesla ani veľká ťažobná cesta po objavení tardamu na mesiaci Toor (galaxia NGC 2442) v súhvezdí Volans (Lietajúca ryba), vzdialenom 322 tisíc sv. r.
Ťažobný konvoj prišiel o miliardy ton. Veľa nechýbalo a došlo by k najhoršiemu. Sprievod lodí unikol iba o vlások katastrofe. O to viac sa bude snažiť o znovuzískanie tardamu. Prítomnosťou bojového zoskupenia mali demonštrovať silu a zastrašiť Dalmälov, mohli využiť všetky taktické ťahy a úskoky, okrem dvoch rozkazov. Za žiadnych okolností nesmie vydať povolenie na priamy útok proti dalmälskej rase a reagovať protiútokom v prípade napadnutia.
"Stojíme pred zložitou úlohou," prehovoril, "dalmäli nepoznajú elios, preto by sa dalo povedať, že boj sme už vopred prehrali, no prehrali sme už toľko bitiek a predsa stále nie sme porazení. Ako si povedal, - počul som príbehy o tom, ako môj rod dosiahol Zordiu. V skutočnosti stále víťazíme. Prinášame veľké obete, ale víťazíme. Safiem blez Zordia!"
"Zbavili ste sa eliosu, ste predurčený zvíťaziť," namietol Turum.
"Iba som vyrovnal sily. Bude to zápas blez ente."
"Tento boj vyhráme!" povedal Turum. "Zdalo sa mi, že vidím dalmälské ťažobné lode. Stovky lodí. Pomaly sa vznášali smerom k Razal Spaar ako meteroidový prúd a zrazu sa zastavili. Vy ste ich zastavili!" Nifon sa prekvapil.
"Nerozumiem tvojmu videniu. Všetky ich ťažobné lode prevážajú horninu zo Zelderu do prístavov nachádzajúcich sa na orbite Pju Sare. Nie je možné, aby v blízkej dobe prichádzali ku hraniciam Razal Spaar slee stilan hantar."
__________
Safiem blez Zordia = Objavujeme nové Zordie (turang.)
zápas blez ente = Zápas novej generácie (turang.)
Pju Sare = Domovská planéta dalmälov
Slee stilan hantar = Odniekiaľ z hlbokého vesmíru
Nifon zapol komunikačný panel a spojil sa s Alixanom na prieskumnej lodi Dostan.
Elipsoidný koráb sa skladá z pozorovacieho a komunikačného bloku. Pozorovací blok obsahuje vesmírny ďalekohľad, zostavený sa zo siedmich zrkadiel a odrazného hranola. Zariadenie funguje nasledovne: svetlo sa odráža od veľkého materského zrkadla (zrion), prechádza cez hranol, ktorým je lúč rozdelený do šiestich menších zrkadiel a následne usmernený do detektorov. Ďalekohľad je teda schopný zaznamenávať súčastne šesť rôznych údajov bez potreby zmeny nasmerovania svetelného zväzku. Zariadení na detekciu je samozrejme oveľa viac. Ďalší výber sa uskutočňuje zmenou nasmerovania svetla. Získané údaje sa prenášajú priamo do Noi, kde sa triedia a spracovávajú. Spracovateľské centrum si môže obratom vyžiadať doplňujúce údaje s prioritou, ktorú si samo určí. V prípade, že je prieskumná loď vzdialená od spracovateľského centra natoľko, že prenos údajov by trval hodiny, dni alebo dokonca celé roky, údaje sa prenášajú do komunikačnej časti.
Táto časť obsahuje sondy - alixanove deti. Sú to vesmírni kuriéri rútiaci sa vesmírom, tisícnásobne prekračujúc rýchlosť svetla. Pred objavením tardamu bola komunikácia medzi jednotlivými loďami a základňami takmer nulová. Správy lenivo putovali často mnoho desiatok, ba stoviek pozemských rokov, a keď dorazili do cieľa, informácia už bola často neaktuálna. Alixanove deti z čistého tardamu znamenali zásadný obrat.
Sondy si plnia ešte jednu veľmi dôležitú úlohu. Vedci si odpradávna kládli otázku: ak kozmická loď bude letieť vesmírom rýchlosťou prekonávajúcou rýchlosť svetla, ako bude mať zaistenú bezpečnú cestu? Vzdialenosti medzi jednotlivými hviezdami a ostatnými vesmírnymi objektmi sú také veľké, že pravdepodobnosť kolízie je takmer nulová, ale čo keď... Kto naprojektuje bezpečný smer do cieľa vzdialeného tisícky svetelných rokov? Vesmírny ďalekohľad zabezpečí iba optickú kontrolu. Kto ponesie zodpovednosť za možnú katastrofu spôsobenú napríklad vniknutím lodí do gravitačného poľa neznámej hviezdy. Plavidlá by sa v momente vyparili. Nezostal by po nich ani povestný prach.
Odpoveď znie: alixanove deti. Neúnavný prieskumníci hynuli po stovkách kým sa nevytvorili bezpečné koridory. Obetavo leteli do neznámych končín zradného vesmíru - bezbranní ako deti.
Alixan potvrdil Nifonovi predpokladaný pohyb ťažobných lodí, ale potom objavili záznam starý pätnásť východov. Dve zoskupenia - spolu takmer sedemsto ťažobných lodí - opustili Mesir a zmizli v hĺbke vesmíru. Sorony, ako tieto lode volajú Turangovia, pripomínali nemotorné valce s ramenami, určenými na ťažbu horniny. Čas, za ktorý dosiahli rýchlosť svetla dokazoval, že zásobníky boli plné tardamu. Nifon uvažoval, prečo Dalmäli vyťaženú horninu odvážajú mimo sústavu. Hlavné miesto na spracovanie je predsa na Pju Sare. V najväčšej hĺbke svojho vedomia hľadal odpovede, z ktorých by mohol vybrať tú správnu.
"Dalmäli možno vybudovali nové priemyselné centrum," prehovoril nečakane Turum. "Môže to byť planéta, obežnica alebo hantar posa. Ale prečo spracovávajú tardam na utajenom mieste? Vyvíjajú novú technológiu."
"Môj mladý sanpoi. Je to síce najpravdepodobnejšie riešenie problému, ale odpoveď nie je správna. Dalmäli nepracujú na novom projekte, ani tardam neodvážajú za účelom obchodovania, čo bola druhá možnosť menej pravdepodobná. Zostáva posledná možnosť, ktorá je správna."
"Je ešte aj iná možnosť?" prekvapil sa Turum.
__________
Hantar posa = Vesmírna stanica (turang.)
Nifon chvíľu mlčal, vyhodnocoval svoju odpoveď, ktorá ešte len mala prísť, a vtedy pochopil to, čo doteraz ešte len tušil: nastávajúci boj o získanie zásob tardamu je len malá časť oveľa väčšieho problému, a keď sa pokúsil doňho preniknúť, pocítil zvieravý, až skľučujúci pocit beznádeje.
"Dalmäli odvážajú tardam, lebo sú k tomu donútení!" Jeho slová, ako dážď meteorov preťali napäté ticho.
"Dustrum? An nestej!" Mladý vontar dokonca zvýšil hlas. Čakal jednoznačnejšie riešenie.
"Iba tvoje videnie mi do toho zatiaľ nezapadá."
Signál prichádzajúcej správy prerušil Nifonove ďalšie úvahy. Pozrel sa na informačný panel. Prišla dlho očakávaná správa od Alixana.
"Se pju!" Žiadne iné slová správu nemohli charakterizovať výstižnejšie. Kývnutím hlavy naznačil Turumovi, aby odišiel a znovu sa otočil k priezoru elve.
__________
Dustrum? An nestej! = Donútený? Nerozumiem! (turang.)
Opäť si uvedomil skľučujúcu bezmocnosť voči tajomných silám nekonečného vesmíru a pri pohľade na tento tmavý, nekonečný priestor, sa mu znova vybavil prázdny dalmälský koráb, unášaný evolanom.
Malá, lesklá guľôčka, plávajúca v beztiažovom priestore, ktorá narazila turangovi do jeho membránovej prilby, znamenala tušenie prebudenia najdesivejšieho zla. Pochopili to, keď vstúpili do obrovského riadiaceho centra.
Všade v atmosfére sa vznášala krv dalmälov. Nádherne sa jagala ako korupy, vytvárajúc šialené krvavé divadlo. Zdalo sa, že je jej skoro toľko ako hviezd na oblohe a svojím ligotom sa snažila vypovedať o hrôzostrašných momentoch, takých strašných, že už samotná predstava každému naháňala bezhraničnú hrôzu.
Jozef Hvišč ml.
Diskusia
kanys (Anonym)
Zaujimave, putave, ale neucelene. Posielat druhu kapitolu nejakeho celku nema zmysel, osobne si myslim, pretoze z toho clovek vela nema. Skus radsej zobrat nejaky celok, nejaku cast pribehu, ktoru by si mohol blizsie popisat. Trebarz objavenie tej mrtvej lode, sprav z toho jednu ucelenu poviedku z odkazmi na svoj roman, alebo ine buduce poviedky. Mas talent, je to vidiet a prepracovanost sveta ktory prezentujes by sa, v pripade ze by mal clovek sancu posudit cele dielo, mozno dal porovnat aj z takou dunou. Ma to potencial.
06.10.2005
Zaujimave, putave, ale neucelene. Posielat druhu kapitolu nejakeho celku nema zmysel, osobne si myslim, pretoze z toho clovek vela nema. Skus radsej zobrat nejaky celok, nejaku cast pribehu, ktoru by si mohol blizsie popisat. Trebarz objavenie tej mrtvej lode, sprav z toho jednu ucelenu poviedku z odkazmi na svoj roman, alebo ine buduce poviedky. Mas talent, je to vidiet a prepracovanost sveta ktory prezentujes by sa, v pripade ze by mal clovek sancu posudit cele dielo, mozno dal porovnat aj z takou dunou. Ma to potencial.
06.10.2005
Jozef (Anonym)
Ďík za uznanie Kanis. Každá kapitola je ucelená. Možno sa to nezdá, ale aj táto. V tejto kapitole mi išlo o vysvetlenie pojmu: Krv Dalmälov. Iná je venovaná stroju východov, ďalšia popisuje tardam a samozrejme súbežne rozvíjam dejovú líniu. Detailný opis objavenia dalmälského korábu som opísal v 9. kapitole. Momentálne dej beží späť. Je to iba taký môj žart. Nasledovať bude 1. kapitola a potom prológ. Pokračovať budem 3. kapitolou, 4. atď. Rozhodne nechcem pridať viac ako jednu kapitolu mesačne, t. zn. záverečná kapitola bude zverejnená niekedy v júny ’97.
06.10.2005
Ďík za uznanie Kanis. Každá kapitola je ucelená. Možno sa to nezdá, ale aj táto. V tejto kapitole mi išlo o vysvetlenie pojmu: Krv Dalmälov. Iná je venovaná stroju východov, ďalšia popisuje tardam a samozrejme súbežne rozvíjam dejovú líniu. Detailný opis objavenia dalmälského korábu som opísal v 9. kapitole. Momentálne dej beží späť. Je to iba taký môj žart. Nasledovať bude 1. kapitola a potom prológ. Pokračovať budem 3. kapitolou, 4. atď. Rozhodne nechcem pridať viac ako jednu kapitolu mesačne, t. zn. záverečná kapitola bude zverejnená niekedy v júny ’97.
06.10.2005
Jozef (Anonym)
...v júny 2007.
06.10.2005
...v júny 2007.
06.10.2005
Aldeberan (Anonym)
je to odbre a konecne aj osobne ... ale hrozne mi tam nesedi ked vysvetlujes kde od zeme je jaka hviezda alebo pouzivas prilis slovenske terminy, rusi to atmosferu cudzej rasy. ale to je len tkay moj dojem.
08.10.2005
je to odbre a konecne aj osobne ... ale hrozne mi tam nesedi ked vysvetlujes kde od zeme je jaka hviezda alebo pouzivas prilis slovenske terminy, rusi to atmosferu cudzej rasy. ale to je len tkay moj dojem.
08.10.2005
Jozef (Anonym)
Snažil som sa používať čo najmenej pozemských výrazov, ale keby som vyhodil hneď na začiatku všetky, asi by som sa v tom vyznal iba ja, ale v ďalších kapitolách bude pribúdať stále viac cudzích výrazov a spojení. Prečo Ti vadí, keď vysvetľujem, kde sa ktorá galaxia nachádza? Máš na to konkrétny dôvod, alebo je to len pocit?
08.10.2005
Snažil som sa používať čo najmenej pozemských výrazov, ale keby som vyhodil hneď na začiatku všetky, asi by som sa v tom vyznal iba ja, ale v ďalších kapitolách bude pribúdať stále viac cudzích výrazov a spojení. Prečo Ti vadí, keď vysvetľujem, kde sa ktorá galaxia nachádza? Máš na to konkrétny dôvod, alebo je to len pocit?
08.10.2005
Aldeberan (Anonym)
pretože je to jedno. v podstate to ako citatel neporebujem vediet. nepomaha mi to vytvorit obraz o polohe daneho sveta vo svete emzákov (o ktory sa tu jedna) a rusi to odjem emtáckosti.
ovela radsej by som sa ptorsil tomu keby si povedal ze "ty so zilami na hlavne su 20k LY od tych co maju priesvitnu kozu a ty co nikdy nevahaju a nemylia sa su tak priblizne medzi nimi" alebo nieco podobne. takto nemam ponatie odkadial kde idu.
08.10.2005
pretože je to jedno. v podstate to ako citatel neporebujem vediet. nepomaha mi to vytvorit obraz o polohe daneho sveta vo svete emzákov (o ktory sa tu jedna) a rusi to odjem emtáckosti.
ovela radsej by som sa ptorsil tomu keby si povedal ze "ty so zilami na hlavne su 20k LY od tych co maju priesvitnu kozu a ty co nikdy nevahaju a nemylia sa su tak priblizne medzi nimi" alebo nieco podobne. takto nemam ponatie odkadial kde idu.
08.10.2005
Jozef (Anonym)
Nepotrebuješ to vedieť, ale svoj obraz si čitateľ vytvorí aj tým, že bude vedieť odkiaľ turangovia alebo dalmäli pochádzajú. Ja mám dokonca na pracovnej ploche Hoagov objekt! Je to ako s Tvojim menom. Keď som zistil akého je pôvodu, viem, že nie si fanúšikom iba upírskych príbehov.
08.10.2005
Nepotrebuješ to vedieť, ale svoj obraz si čitateľ vytvorí aj tým, že bude vedieť odkiaľ turangovia alebo dalmäli pochádzajú. Ja mám dokonca na pracovnej ploche Hoagov objekt! Je to ako s Tvojim menom. Keď som zistil akého je pôvodu, viem, že nie si fanúšikom iba upírskych príbehov.
08.10.2005
Aldeberan (Anonym)
wou :) moje meno ? čo si zistil. pi, pis, pis ! som tak zvedavy !!! :-))
no neviem ci si vytvoria nejaky obraz tým že povies vzdialenost od Zeme a suhvezdie ... to o rase nic nehovori. Typ planety a slnka ano, to ostatne ani nie.
10.10.2005
wou :) moje meno ? čo si zistil. pi, pis, pis ! som tak zvedavy !!! :-))
no neviem ci si vytvoria nejaky obraz tým že povies vzdialenost od Zeme a suhvezdie ... to o rase nic nehovori. Typ planety a slnka ano, to ostatne ani nie.
10.10.2005
Jozef (Anonym)
Keď zmeníme jediné písmenko z tvojho dlhého mena, dostávame slovo Aldebaran - pomenovanie pre najjasnejšiu hviezdu v súhvezdí býka. Je to červený obor s magnitúdou 0,8. Vzdialenosť od zeme 134 svetelných rokov. Z toho usudzujem, že Ťa zaujíma astronómia.
Môj román, je určený hlavne pre verných fanúšikov SF. Neviem, či sa mi to podarí zrozumiteľne vyjadriť, ale keď niekto povie takému fanúšikovi, že Dalmäli pochádzajú z galaxie nazývanej Hoagov objekt, povie si: "Do pekla, však tú galaxiu poznám, objavil ju v roku 1950 astronóm Hoag a je od nás vzdialená 600 mil. sv. rokov."
Je to ako keď stretnem známeho, ktorý bol na dovolenke. Spýtam sa ho: "Kde si strávil dovolenku?" A on mi odpovie: "V autokempe pri Pule," a zistíme, že aj ja som tam bol a ďalšiu polhodinu strávime rozhovorom o tom, ako tam bolo.
Keď ľudia nájdu viac spoločných záujmov, zistia, že sú si oveľa bližší a blízky ľudia si viac pomáhajú, zakladajú kluby, bojujú spoločne proti neprávostiam...
Tuším som sa nejako veľmi rozkecal.
10.10.2005
Keď zmeníme jediné písmenko z tvojho dlhého mena, dostávame slovo Aldebaran - pomenovanie pre najjasnejšiu hviezdu v súhvezdí býka. Je to červený obor s magnitúdou 0,8. Vzdialenosť od zeme 134 svetelných rokov. Z toho usudzujem, že Ťa zaujíma astronómia.
Môj román, je určený hlavne pre verných fanúšikov SF. Neviem, či sa mi to podarí zrozumiteľne vyjadriť, ale keď niekto povie takému fanúšikovi, že Dalmäli pochádzajú z galaxie nazývanej Hoagov objekt, povie si: "Do pekla, však tú galaxiu poznám, objavil ju v roku 1950 astronóm Hoag a je od nás vzdialená 600 mil. sv. rokov."
Je to ako keď stretnem známeho, ktorý bol na dovolenke. Spýtam sa ho: "Kde si strávil dovolenku?" A on mi odpovie: "V autokempe pri Pule," a zistíme, že aj ja som tam bol a ďalšiu polhodinu strávime rozhovorom o tom, ako tam bolo.
Keď ľudia nájdu viac spoločných záujmov, zistia, že sú si oveľa bližší a blízky ľudia si viac pomáhajú, zakladajú kluby, bojujú spoločne proti neprávostiam...
Tuším som sa nejako veľmi rozkecal.
10.10.2005
kanys (Anonym)
:)) Aldeberan je mimochodom aj meno nejakej komety pokial sa nemylim (google rules). Inak. Spociatku som suhlasil s Aldeberanom, ale Jozef ma vo svojom poslednom (teraz uz predposlednom) prispevku pravdu. Ma to nieco do seba.
11.10.2005
:)) Aldeberan je mimochodom aj meno nejakej komety pokial sa nemylim (google rules). Inak. Spociatku som suhlasil s Aldeberanom, ale Jozef ma vo svojom poslednom (teraz uz predposlednom) prispevku pravdu. Ma to nieco do seba.
11.10.2005
adelaide
Jozef: oprava: Aldebaran je ORANŽOVÝ obor a jeho magnitúda je 1,1... mimochodom. :)
11.10.2005
Jozef: oprava: Aldebaran je ORANŽOVÝ obor a jeho magnitúda je 1,1... mimochodom. :)
11.10.2005
Jozef (Anonym)
Preveril som štyri zdroje ale každý je iný. Uvádza sa aj červený aj oranžový obor (možno preto, že spektrálna trieda K5 je na hranici oranžovej a červenej) s magnitúdou 0,85 alebo 1,08. Tretí a štvrtý zdroj z magnitúdou 0,8. Bude to asi tým, že údaje pochádzajú z rôznych observatórií a možno svoje zohráva aj čas... Kométu som neobjavil. Ale dík Adelaide. Aspoň viem, že údaje sa môžu odlišovať.
11.10.2005
Preveril som štyri zdroje ale každý je iný. Uvádza sa aj červený aj oranžový obor (možno preto, že spektrálna trieda K5 je na hranici oranžovej a červenej) s magnitúdou 0,85 alebo 1,08. Tretí a štvrtý zdroj z magnitúdou 0,8. Bude to asi tým, že údaje pochádzajú z rôznych observatórií a možno svoje zohráva aj čas... Kométu som neobjavil. Ale dík Adelaide. Aspoň viem, že údaje sa môžu odlišovať.
11.10.2005
adelaide
Nie, ja dakujem. :) Ani ja o ziadnej komete neviem, ale moze byt. Aldeberan je to iste ako aldebaran ibaze v anglictine. aspon myslim...
12.10.2005
Nie, ja dakujem. :) Ani ja o ziadnej komete neviem, ale moze byt. Aldeberan je to iste ako aldebaran ibaze v anglictine. aspon myslim...
12.10.2005
Aldeberan (Anonym)
Ech. Mno, mimo :) Paci sa mi vyznam toho mena. Pochádza z arabského Al dabaran čo znamená následovník čo ten ktorý následuje, pretože akoby "sleduje" velký voz. Prezývajú ju aj Oko býka ( Bullseye - čo je tiež americký výraz pre terč :) a je to moja šťastná hviezda. Hold som romantik :)
a a to e v aldebEran je cisto preto ze po nete sa aldebAran-ov pohybuje plno a ja nechcem zapadat do davu.
13.10.2005
Ech. Mno, mimo :) Paci sa mi vyznam toho mena. Pochádza z arabského Al dabaran čo znamená následovník čo ten ktorý následuje, pretože akoby "sleduje" velký voz. Prezývajú ju aj Oko býka ( Bullseye - čo je tiež americký výraz pre terč :) a je to moja šťastná hviezda. Hold som romantik :)
a a to e v aldebEran je cisto preto ze po nete sa aldebAran-ov pohybuje plno a ja nechcem zapadat do davu.
13.10.2005
Aldeberan (Anonym)
Juzef : nj, lenze ja neviem ani kde je Pula. ALe ok, beriem, len nechapem kde sa v tebe berie presvecenie že SF fanusik je zaroven aj astronomom.
13.10.2005
Juzef : nj, lenze ja neviem ani kde je Pula. ALe ok, beriem, len nechapem kde sa v tebe berie presvecenie že SF fanusik je zaroven aj astronomom.
13.10.2005
Jozef (Anonym)
Pula, to bol iba príklad. Čo sa týka fanúšikov SF, nepovedal som, že sú astronómovia, ale určite sa o astronómiu zaujímajú aspoň okrajovo. Ja tiež nie som nijaký expert, ale ak chcem písať SF musím ovládať aspoň základy astronómie, aby som sa nezosmiešnil. Okrem toho si myslím, že kto číta SF literatúru a nepozná základné technické pojmy z fyziky a astronómie, je čiastočne ochudobnený o umelecký dojem z knihy alebo filmu.
13.10.2005
Pula, to bol iba príklad. Čo sa týka fanúšikov SF, nepovedal som, že sú astronómovia, ale určite sa o astronómiu zaujímajú aspoň okrajovo. Ja tiež nie som nijaký expert, ale ak chcem písať SF musím ovládať aspoň základy astronómie, aby som sa nezosmiešnil. Okrem toho si myslím, že kto číta SF literatúru a nepozná základné technické pojmy z fyziky a astronómie, je čiastočne ochudobnený o umelecký dojem z knihy alebo filmu.
13.10.2005
Aldeberan (Anonym)
Jazef > hm, pokial za vrchol scifi povazujes space opery tak ano :) ale tie najlepsie diela su v skutočnosti technicke nezmysli, napr Duna, saga o Nadacii ... nehovorim ze tu niesú dobre diela ktore su technicky POMERNE presné napr. Clarkove diela ale aj ten má technické blbosti, napr Koniec detstva. Jednoducho každé scifi je nerealne, pretože ak by sme chceli byt realny, zistili by sme že jednoducho skutočnosť je ohrooooomne nudná, že ano ? :)
adelaide : ok.dik
14.10.2005
Jazef > hm, pokial za vrchol scifi povazujes space opery tak ano :) ale tie najlepsie diela su v skutočnosti technicke nezmysli, napr Duna, saga o Nadacii ... nehovorim ze tu niesú dobre diela ktore su technicky POMERNE presné napr. Clarkove diela ale aj ten má technické blbosti, napr Koniec detstva. Jednoducho každé scifi je nerealne, pretože ak by sme chceli byt realny, zistili by sme že jednoducho skutočnosť je ohrooooomne nudná, že ano ? :)
adelaide : ok.dik
14.10.2005
Jozef (Anonym)
Aldeberan, trochu mi to objasni.
14.10.2005
Aldeberan, trochu mi to objasni.
14.10.2005
Aldeberan (Anonym)
co mam objasnit ? space opery su sice pekné, ale všetko sú to vyložene komerčné veci, pokračovania, trilogie a niekedy dokonca trilogie trilogii (brrr :) Duna je vyložene o človekovy, jeho duši a možných skrztých schopnostiach a Nadacia zasa o sociologii. V obidvoch su technologie bud nevysvetlene (Herbertovo heslo - naco sa strapnovat vysvetlovanim ?) alebo uplne blbosti (Hyperatomovy pohon v Nadacii, Asimov bol asi tak nadšený z atomovych že chcel mať aj Super! nie HYPERatomove motory). Clarkove diela su zasa velmi realne, ked nopocitame nerealne veci typu kolonii na Venusi (skorsie diela, vtedy este nevedeli aká nehostiná Venusa je, v neskorsich dielach sa toho uz nedopusta) ALE na druhej strane ked si to človek uvedomí, nedá sa tam vystavat nejaký príbeh o "hviezdnej vojne". Sám sa tomu dokonca, povedal by som, vysmieva v poviedke Strielajte veveričky, ktorú, ak chceš a ešte si ju necital, ti možem v českom preklade poslat na mail. A jeho najznámejsie diela maju prvok absolutneho nerealna - Odyseje (bolo ich tusím ... 5?) majú svoj až nadprirodzený monolit, v Konci detsva su zas čerti a psychické formy zivota ... a ked sa pokusil byt KU*VA realny v románe Impérium (Imperial Earth) tak ... mno, an itam nebol 100% realny pretoze hl. hrdina z Titanu po zemi kracal (nebehal a nemiloval sa ale kracal) pricom v reali by bol asi permanetne priputany na vozik, mozno aj na postel. No kazdopadne ten roman bol dost nudny ale aj dost realny. Uf a teraz som stratil pointu. Mno. Sakra. Je uz neskoro, tusim idem spat :)
15.10.2005
co mam objasnit ? space opery su sice pekné, ale všetko sú to vyložene komerčné veci, pokračovania, trilogie a niekedy dokonca trilogie trilogii (brrr :) Duna je vyložene o človekovy, jeho duši a možných skrztých schopnostiach a Nadacia zasa o sociologii. V obidvoch su technologie bud nevysvetlene (Herbertovo heslo - naco sa strapnovat vysvetlovanim ?) alebo uplne blbosti (Hyperatomovy pohon v Nadacii, Asimov bol asi tak nadšený z atomovych že chcel mať aj Super! nie HYPERatomove motory). Clarkove diela su zasa velmi realne, ked nopocitame nerealne veci typu kolonii na Venusi (skorsie diela, vtedy este nevedeli aká nehostiná Venusa je, v neskorsich dielach sa toho uz nedopusta) ALE na druhej strane ked si to človek uvedomí, nedá sa tam vystavat nejaký príbeh o "hviezdnej vojne". Sám sa tomu dokonca, povedal by som, vysmieva v poviedke Strielajte veveričky, ktorú, ak chceš a ešte si ju necital, ti možem v českom preklade poslat na mail. A jeho najznámejsie diela maju prvok absolutneho nerealna - Odyseje (bolo ich tusím ... 5?) majú svoj až nadprirodzený monolit, v Konci detsva su zas čerti a psychické formy zivota ... a ked sa pokusil byt KU*VA realny v románe Impérium (Imperial Earth) tak ... mno, an itam nebol 100% realny pretoze hl. hrdina z Titanu po zemi kracal (nebehal a nemiloval sa ale kracal) pricom v reali by bol asi permanetne priputany na vozik, mozno aj na postel. No kazdopadne ten roman bol dost nudny ale aj dost realny. Uf a teraz som stratil pointu. Mno. Sakra. Je uz neskoro, tusim idem spat :)
15.10.2005
Aldeberan (Anonym)
aha. chcel som pvoedat ze nie vsetko co je realne je aj nudne, pokial pointa pribehu vachazda prave ze toho fyzikalneho/ technického problému. Clark písal práve takéto diela, preto sa stal slavnym (no a napisal 2001 :) Napr. Maelstorm II - problem s obeznou dráhou alebo 2010 Druhá Vesmirna Odiseja - tu aby sa odpichli od Jupiteru daju dokopy paliva dvoch lodi alebo aj tá psominana poviedka Strielajte veveričky :)
No, ale kedže ty tu uverejnujes knihu, popripade rovno dve knihy, tak nikto okrem teba nevie posúdiť o čom to bude, aj keď su jednotlive kapitoli vlastne malou poviedkou, je zjavne ze vsetk osa toci okolo vymyslenoeho materialu Tardan-u, co moze byt odbre alebo aj zle, moze to vytniet ako trapna vojna par MZákov o nejake sutre alebo aj nieco hlbsie a lepsie, alebo to moze bytaj štýlová vojna MZákov o nejaké šutre. NAPR. KRV sa mi pacila, lebo m itrošku pripomenula Dunu na druhej strane Tardam je všetko bol podla mna vyložene o ničom. mno dufam že to bol len neduh spojovacej poviedky a ostatne casti budu podobne tejto najnovsej.
15.10.2005
aha. chcel som pvoedat ze nie vsetko co je realne je aj nudne, pokial pointa pribehu vachazda prave ze toho fyzikalneho/ technického problému. Clark písal práve takéto diela, preto sa stal slavnym (no a napisal 2001 :) Napr. Maelstorm II - problem s obeznou dráhou alebo 2010 Druhá Vesmirna Odiseja - tu aby sa odpichli od Jupiteru daju dokopy paliva dvoch lodi alebo aj tá psominana poviedka Strielajte veveričky :)
No, ale kedže ty tu uverejnujes knihu, popripade rovno dve knihy, tak nikto okrem teba nevie posúdiť o čom to bude, aj keď su jednotlive kapitoli vlastne malou poviedkou, je zjavne ze vsetk osa toci okolo vymyslenoeho materialu Tardan-u, co moze byt odbre alebo aj zle, moze to vytniet ako trapna vojna par MZákov o nejake sutre alebo aj nieco hlbsie a lepsie, alebo to moze bytaj štýlová vojna MZákov o nejaké šutre. NAPR. KRV sa mi pacila, lebo m itrošku pripomenula Dunu na druhej strane Tardam je všetko bol podla mna vyložene o ničom. mno dufam že to bol len neduh spojovacej poviedky a ostatne casti budu podobne tejto najnovsej.
15.10.2005
Jozef (Anonym)
K väčšine vecí sa žiaľ neviem vyjadriť, lebo diela, ktoré spomínaš som nečítal (poznám ich iba z počutia, niektoré som videl vo filmovej podobe, ale to sa neráta), ale presvedčil si ma.
16.10.2005
K väčšine vecí sa žiaľ neviem vyjadriť, lebo diela, ktoré spomínaš som nečítal (poznám ich iba z počutia, niektoré som videl vo filmovej podobe, ale to sa neráta), ale presvedčil si ma.
16.10.2005
kanys (Anonym)
Nesuhlasim s jednou vecou. Co povazujes, alebo presnejsie povedane, comu rozumies pod pojmom nerealne? Inu... pozname iba spicku ladovca co sa tyka fyziky, a strasne vela veci sa este stale novych objavuje, aj ked sice iba v teoretickej rovine. Ked sa nad tymi scifacmi zamyslis, hlavne tymi v ktorych autori zbytocne nevysvetluju veci ktorymi nerozumia a snazia sa drzat znameho, viz Clark, az tak nerealne to zase byt nemusi. Este stale nevieme co je pod hladinou :) Len treba zapracovat fantaziou....
17.10.2005
Nesuhlasim s jednou vecou. Co povazujes, alebo presnejsie povedane, comu rozumies pod pojmom nerealne? Inu... pozname iba spicku ladovca co sa tyka fyziky, a strasne vela veci sa este stale novych objavuje, aj ked sice iba v teoretickej rovine. Ked sa nad tymi scifacmi zamyslis, hlavne tymi v ktorych autori zbytocne nevysvetluju veci ktorymi nerozumia a snazia sa drzat znameho, viz Clark, az tak nerealne to zase byt nemusi. Este stale nevieme co je pod hladinou :) Len treba zapracovat fantaziou....
17.10.2005
Aldeberan (Anonym)
no, ja by som povedal ze vela veci sa neobjavuje ... co take bolo objavene za poseldnzch 15 rokov ? dokazala sa pritomnost ciernej hmoty ktora len potvrdila platnost teori relativity, inak nic podstatne. A DEFINICIA : realne je vsetko co sa zaklada na experimentalne potvrdených fyzikálnych základoch, Všetko ostatné je len teoria (podležené inou teoriou alebo faktom), špekulácia(čo keby toto bolo taketo a toto taketo ... ?) a alebo čista fantasy (očúvaj - tak toto, toto ligotave ? Tak to je Elírium 115 ktoré ti dodá tolko energie že prekročiš rychlost svetla desat-tisíc-krát a naviac odpudzje komare)
Pricom nehovorim že na báze fantasy alebo špekulácie alebo teorie nieje možné vytvoriť dobrú knihu. napr DUNA je čistá fantasy a pači sa mi viacej ako čokolvek od Clarka.
17.10.2005
no, ja by som povedal ze vela veci sa neobjavuje ... co take bolo objavene za poseldnzch 15 rokov ? dokazala sa pritomnost ciernej hmoty ktora len potvrdila platnost teori relativity, inak nic podstatne. A DEFINICIA : realne je vsetko co sa zaklada na experimentalne potvrdených fyzikálnych základoch, Všetko ostatné je len teoria (podležené inou teoriou alebo faktom), špekulácia(čo keby toto bolo taketo a toto taketo ... ?) a alebo čista fantasy (očúvaj - tak toto, toto ligotave ? Tak to je Elírium 115 ktoré ti dodá tolko energie že prekročiš rychlost svetla desat-tisíc-krát a naviac odpudzje komare)
Pricom nehovorim že na báze fantasy alebo špekulácie alebo teorie nieje možné vytvoriť dobrú knihu. napr DUNA je čistá fantasy a pači sa mi viacej ako čokolvek od Clarka.
17.10.2005
Aldeberan (Anonym)
sorry. ta definiciia je blbo. so mto prepisoval a nakoneic z toho vznikol psakvil. este raz : DEFINICIA : realne je to, co sa zaklada na experimentalne potvrdených fyzikálnych zákonoch
17.10.2005
sorry. ta definiciia je blbo. so mto prepisoval a nakoneic z toho vznikol psakvil. este raz : DEFINICIA : realne je to, co sa zaklada na experimentalne potvrdených fyzikálnych zákonoch
17.10.2005
Jozef (Anonym)
Tu definíciu si dosť zjednodušil. Reálne sú podľa mňa aj iné veci, ako iba tie, ktoré sa zakladajú na "experimentálne potvrdených fyzikálnych zákonoch". Napr. reálny je jav pri ktorom je prekročeá rýchlosť svetla a teda aj Teória relativity má reálne trhliny!
17.10.2005
Tu definíciu si dosť zjednodušil. Reálne sú podľa mňa aj iné veci, ako iba tie, ktoré sa zakladajú na "experimentálne potvrdených fyzikálnych zákonoch". Napr. reálny je jav pri ktorom je prekročeá rýchlosť svetla a teda aj Teória relativity má reálne trhliny!
17.10.2005
kanys (Anonym)
Aldebaran, co sa tyka tych objavov, mno sorry ale prelomove objavy vo fyzike sa neobjavuju raz za 15 rokov. Skor raz za par(dobrych par) 10 roci. Hovorim, ze objavy sa pohybuju v teoretickej rovine, teoria membran, superstrun, atd. Tzv. teoria vsetkeho. Lenze prave tieto, aj ked z velkej casti nepodlozene teorie nam napovedaju ze je toho este vela co treba objavit. Este stale nevieme odpoved na vela otazok. Pojem NEREALNE znamena NEMOZNE, ibaze v problem je v tom ze nemozes a 100 percent urcit co je nemozne. Mozes urcit co je mozne, a nazaklade toho vylucit vela veci, ale nie vsetko.
18.10.2005
Aldebaran, co sa tyka tych objavov, mno sorry ale prelomove objavy vo fyzike sa neobjavuju raz za 15 rokov. Skor raz za par(dobrych par) 10 roci. Hovorim, ze objavy sa pohybuju v teoretickej rovine, teoria membran, superstrun, atd. Tzv. teoria vsetkeho. Lenze prave tieto, aj ked z velkej casti nepodlozene teorie nam napovedaju ze je toho este vela co treba objavit. Este stale nevieme odpoved na vela otazok. Pojem NEREALNE znamena NEMOZNE, ibaze v problem je v tom ze nemozes a 100 percent urcit co je nemozne. Mozes urcit co je mozne, a nazaklade toho vylucit vela veci, ale nie vsetko.
18.10.2005
Jozef (Anonym)
presne tak. lenze teoria relativity netvrdi ze je nemozne prekrocit rychlost svetla, tvrdi ze HMOTA nemôze vo VAKUU prekrocit rychlost svetla. TO je potvrdene experimentalne, sice nie priamo ale je to nevyvratitelne. ale to je jedno :) a ano, je to dost zjednodusene. od kanys : nj, to :) to nieje nic prevratne, bo nic praktickeho z toho nevyplynulo ! z kvantovky vyplynuli praktické veci (napr. uplne zakladna vec aka sa uci uz na strenych skolach : kvantovy model atmomu) ale z teorie strun a z teorie chaosu nevyplyva nic ine ako to ze jedna z nich je ciastocne nespravna, lebo si ciastocne odporuju. O teorii vsetkoho nic neviem, takze nemozem provnavat. jednoducho sc-ifi = science fiction a je len na autorovi nakolko to bdue sci a nakolko fi :) pricom nikto netvrdi ze aj ciste fi musi byt zle. nakoniec predsa len ide o to ako clvoek dokáze písat - a niektorí mozu povedat : realnosť je len barlicka pre menej nadaných :D
18.10.2005
presne tak. lenze teoria relativity netvrdi ze je nemozne prekrocit rychlost svetla, tvrdi ze HMOTA nemôze vo VAKUU prekrocit rychlost svetla. TO je potvrdene experimentalne, sice nie priamo ale je to nevyvratitelne. ale to je jedno :) a ano, je to dost zjednodusene. od kanys : nj, to :) to nieje nic prevratne, bo nic praktickeho z toho nevyplynulo ! z kvantovky vyplynuli praktické veci (napr. uplne zakladna vec aka sa uci uz na strenych skolach : kvantovy model atmomu) ale z teorie strun a z teorie chaosu nevyplyva nic ine ako to ze jedna z nich je ciastocne nespravna, lebo si ciastocne odporuju. O teorii vsetkoho nic neviem, takze nemozem provnavat. jednoducho sc-ifi = science fiction a je len na autorovi nakolko to bdue sci a nakolko fi :) pricom nikto netvrdi ze aj ciste fi musi byt zle. nakoniec predsa len ide o to ako clvoek dokáze písat - a niektorí mozu povedat : realnosť je len barlicka pre menej nadaných :D
18.10.2005
Jozef (Anonym)
Pomenuj sa aspoň Jozef 2, lebo si nás budú pliesť.
18.10.2005
Pomenuj sa aspoň Jozef 2, lebo si nás budú pliesť.
18.10.2005
Jozef (Anonym)
Začínam mať v tom chaos. Skúsim to nejako rozčleniť. a) Aldeberan: myslím, že aj hmota vo vákuu a aj v akomkoľvek inom prostredí (je to vlastne úplne jedno) môže prekročiť rýchlosť svetla. Príkladom sú čierne diery, ktoré priťahujú všetko, vrátane svetla. b) Kanis: Nereálne podľa mňa neznamená nemožné. Keďže nevieme na 100% určiť, čo je nemožné t. zn., že možné je všetko.
18.10.2005
Začínam mať v tom chaos. Skúsim to nejako rozčleniť. a) Aldeberan: myslím, že aj hmota vo vákuu a aj v akomkoľvek inom prostredí (je to vlastne úplne jedno) môže prekročiť rýchlosť svetla. Príkladom sú čierne diery, ktoré priťahujú všetko, vrátane svetla. b) Kanis: Nereálne podľa mňa neznamená nemožné. Keďže nevieme na 100% určiť, čo je nemožné t. zn., že možné je všetko.
18.10.2005
kanys (Anonym)
Jozef: Teoria vsetkeho neexistuje, ale je to ciel vacsiny teoretickych fyzikov. Ako som uz hovoril, vsetko je v teoretickej rovine a prakticky nam to nic neprinesie, ibaze vedomosti kvantovej fyziky su doposial chabe a cela nasa veda v tomto smere je v rannom stadiu. To neznamena ale ze co sa teraz pohybuje v teoretickej rovine nemoze jednoho dna vyustit v nejakom praktickom nasadeni. Teoria strun a teoria chaosu maju svoje chyby, preto hovorim ze pozname iba spicku ladovca.
20.10.2005
Jozef: Teoria vsetkeho neexistuje, ale je to ciel vacsiny teoretickych fyzikov. Ako som uz hovoril, vsetko je v teoretickej rovine a prakticky nam to nic neprinesie, ibaze vedomosti kvantovej fyziky su doposial chabe a cela nasa veda v tomto smere je v rannom stadiu. To neznamena ale ze co sa teraz pohybuje v teoretickej rovine nemoze jednoho dna vyustit v nejakom praktickom nasadeni. Teoria strun a teoria chaosu maju svoje chyby, preto hovorim ze pozname iba spicku ladovca.
20.10.2005
kanys (Anonym)
Jozef dva: Aky je rozdiel v tom co som povedal ja a v tom co si povedal ty?
20.10.2005
Jozef dva: Aky je rozdiel v tom co som povedal ja a v tom co si povedal ty?
20.10.2005
Jozef (Anonym)
Nereálne podľa mňa neznamená nemožné.
20.10.2005
Nereálne podľa mňa neznamená nemožné.
20.10.2005
kanys (Anonym)
Jo, to viem, ale zvysok si povedal v podstate presne to iste.
24.10.2005
Jo, to viem, ale zvysok si povedal v podstate presne to iste.
24.10.2005