Votrelec: Romulus

Po nie celkom vydarených pokračovaniach z dávnych dôb (Votrelec 3 a 4) a ešte nevydarenejších podivných experimentoch (Prométeus a Covenant) tu máme plnohodnotné pokračovanie votrelčej ságy, ktoré sa atmosférou a kvalitou snaží nadviazať na legendárdu jednotku a dvojku. Podarilo sa?
Filmová história scifi
Nebudem vás napínať a rovno poviem, že áno. Romulus je síce nejaký ten stupienok pod prvými dvomi neprekonateľnými filmovými skvostami, ale zároveň ďaleko pred tým zbytkom. Už z trailerov bolo zrejmé, že pôjde o akúsi kombináciu prvých dvoch pôvodných filmov. Napokon tu máme ešte ľahký závan štvorky so štipkou Prométea, plus niekoľko prvkov z hry Alien Isolation, ale predovšetkým niekoľko vlastných, skvelých nápadov. Režisér Fede Alvarez skutočne mixuje to najlepšie z tých najlepších filmov o votrelcoch, či už sa jedná o priame citácie - pri zábere hlavnej hrdinky Rain vychádzajúcej z výťahu má človek pocit, že ešte aj vlasy jej vejú rovnako ako Ripleyovej v dvojke, alebo drobnosti ako sklenený vtáčik pijúci vodu, z jednotky, na stole v jednej z úvodných scén filmu, všetko sú to dokonalé pomrknutia na fanúšikov, aj keď dve kokrétne referencie, o ktorých si povieme neskôr, môžu priniesť určitú pachuť. V sumáre je ale tento fanservis dokonalý a nenásilne vám sprostredkováva to, čo máte z celého univerza najradšej.
Votrelec: Romulus - Andy
Votrelec: Romulus - Andy / Zdroj Disclaimer
Všetky tieto referencie na minulé časti však vyvažujú originálne nápady. Za všetky spomienem prácu s gravitáciou a scény s facehuggermi. Asi najväčšia zmena, ktorú Alvarez priniesol je, že v centre diania je tentokrát partia mladých ľudí - aj keď to môže byť trochu zavádzajúce, keďže napr. hlavná predstaviteľka tu má len o 4 roky viac ako Sigourney Weaver v prvom Votrelcovi (26 a 30 rokov). Režisér tak trochu použil motív zo svojho predošlého filmu Muž v temnote (2016), kde chce partia tínedžerov prepadnúť nevidiaceho v jeho dome a všetko sa nakoniec trochu zvrtne. Vlastne to isté sa deje aj tu, tentokrát sa však pokúšajú vykradnúť vedeckú stanicu parkujúcu na orbite ich planéty. Tak ako v spomínanom filme aj tu vidno, že je režisér majster v práci s temným vizuálom a budovaní napätia, čo sú vlastné dva základné kamene každého scifi hororu a toho o votrelcoch zvlášť. Ďalšia famózna vec sú kulisy a dizajn všetkého čo vo filme vidíme - od kuchynského riadu až po vesmírne lode (tak nádherné zábery z vesmíru som videl naposledy asi v Interstellari). Tento retro-futuristický dizajn ide presne v šľapajách dvoch pôvodných filmov a už spomínanej hry. Spolu s hudbou a taktiež perfektnými zvukovými efektami to všetko vytvárajú neskutočnú atmosféru a vy máte pocit, že tie vesmírne lode nielen naozaj existujú, ale že sa po nich prechádzate spolu s posádkov.
Votrelec: Romulus - Scéna - Chodba
Votrelec: Romulus - Scéna - Chodba / Zdroj Disclaimer
Takže základ máme a môžeme sa dostať k ďalšej dôležitej ingrediencii - tou sú postavy. Tie sú tu trochu plochejšie a význam väčšiny z nich spočíva vlastne len v spestrení jedálnička votrelca, ale kupodivu to vôbec nevadí. Dve kľúčové postavy sú podstatné a tie to zvládli na jednotku s hviezdičkou. Rain (Cailee Spaeny) ako novodobá Ripley je typovo jednoducho jej presnou kópiou - teda citlivá a empatická žena, ktorú však nechcete nahnevať, hlavne nie keď ste votrelec a ona má v ruke pulznú pušku. Tou druhou je David Jonsson ako android Andy, ktorý sa s najväčšou pravdepodobnosťou po Bishopovi zaradí k vašim najobľúbenejším. Celkovo by som ale vyzdvihol, že žiadna z postáv sa nespráva vyslovene hlúpo, aspoň určite nie tak ako v Prométeovi.
Votrelec: Romulus - Scéna - Rain 1
Votrelec: Romulus - Scéna - Rain 1 / Zdroj Disclaimer
Napriek všetkým svojím kvalitám však Romulus ukazuje niečo, čo sme po dvojke už tušili a teraz sa nám to len potvrdzuje - akékoľvek dalšie plnohodnotné pokračovanie Votrelca musí splniť dve podmienky:
1. byť epické - minimálne tak ako spomínaná dvojka, pretože partia pobehujúca pred votrelcom v uzatvorenom priestore mohla dokonale fungovať len v prvom filme.
2. nesmie sa experimentovať s hladaním zmyslu života a podobnými žánrovými presahmi á la Prométeus a Covenant.
Takže aj keď Romulus urobil v rámci svojho konceptu všetko dobre, plnohodnotné pokračovanie, ktoré by ságu posunulo niekam ďalej z neho nikdy nebude. V softvérovej terminológii je to Votrelec 1.5, čo by vlastne chronologicky aj sedelo. Niekomu ešte môže vadiť pochybné deepfake cameo (dá sa cez to preniesť) a prepojenie z vesmírom Prométea (ktorého nie so veľký fanúšik, ale ani toto mi až tak nevadilo, tu by som to videl na silný produkčný vplyv Ridleyho Scotta). Pre mňa je podstatné to, že po trochu dlhšej expozícii tu máme non-stop akčnú, trilerovú sci-fi jazdu v úžasných kulisách a atmosfére pôvodných dvoch votrelcov a hry Alien Isolation, no a hlavne kvalitný film o votrelcoch na ktorý sme čakali skoro 40 rokov.
Hodnotenie: 9/10
PS. Keby bol koniec v štýle Votrelcov a nie Votrelca 4, bolo by to na 10/10.

Roland Axenberg

Roland Axenberg
"Sci-fi je existenčná metafora, ktorá nám dovoľuje rozprávať príbehy o stave ľudí. Isaac Asimov raz povedal: Jednotlivé sci-fi príbehy môžu vyzerať neustále triviálne zaslepeným kritikom a filozofom dneška, ale jadro sci-fi, jeho podstata, sa stalo veľmi dôležitým pre našu spásu, ak máme byť vôbec spasení." — SG-1 (200) ++++++++++++++++++ Čo keď ľudia považujú stroj za svojho Boha, pretože ľudia majú schopnosť vytvárať veci, ktoré ich presahujú? Čo keď človek kedysi vytvoril večné stroje aby poprel svoju dočasnosť? Čo keď sa človek nakoniec začal tomuto stroju klaňať, pretože stroj je výsledkom racionálneho postupu, zatiaľčo on sám je len krehká hračka náhody? — Azimut

Súvisiace objekty SFDB

Diskusia

Buď prvý užívateľ a pridaj svoj príspevok do diskusie
 

Zostávajúci počet znakov:

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Zaregistruj sa, a môžeš dostávať komentáre k témam a článkom, ktoré ťa zaujali.

Súvisiace objekty SFDB