The Surge (recenzia)
I was born in a prison
No hope for escape...
Súťažná recenzia
Občas sa mi zdá, že žáner soulslike hier doslova prepchatý. Či už sa jedná o lacné vykradnuté kopírky, alebo originálne hry, ktoré či už nedopatrením, alebo zámerom, zavialo do tohto žánru. Koľko však poznáte takýchto hier, ktoré sú zároveň sci-fi?
The Surge sa odohráva v neďalekej budúcnosti. Planéta je čoraz viac a viac devastovaná prírodnými, alebo ľudskými katastrofami. Zdá sa, že už niet nikoho, kto by nás mohol zachrániť. Avšak! Na scéne sa objavuje fantastická spoločnosť CREO, ktorá pomocou projektu Resolve, ktorý zahŕňa vysielanie rakiet do vesmíru, nás všetkých zachráni!
Alebo aj nie.
V hre preberáte postavu paraplegika Warrena, ktorý práve nastupuje do novej práce pre CREO. Hneď na začiatku si vyberáte, či chcete byť Heavy Operator, alebo Field Technician. Podľa tohto výberu dostanete plány na svoj prvý rig, ktorý tvorí gro celej hry. To však predbieham, o chvíľku sa k tomu dostaneme. Nasleduje procedúra, ktorá Warrenovi umožní opäť chodiť, a používať rigy spoločnosti CREO. Niečo sa však kolosálne pokazí, a pred vami nastáva scéna ako z nejakého šialeného hororu. Bez anestetík je na našom nešťastnom Warrenovi vykonaná operácia, ktorej vrcholom je inštalácia čipu do mozgu.
Následne sa preberáte na šrotovisku, kde sa do vás chce pustiť poškodený dron. Rýchlo do ruky schytíte prvý kus šrotu, ktorým sa dá oháňať, a milý dron pošlete počítať elektronické ovečky. Akonáhle prejde prvotný šok, vyvalí sa na vás záplava otázok. Čo sa stalo? Kde to som? Čo sa deje s prístrojmi? Akonáhle sa dostanete do prvej oddychovej miestnosti (ktorá slúži ako bonfire), prihovára sa vám cez hologram Sally. Tá je vraj zamknutá v zasadačke predstavenstva, a vrchní šéfovia potrebujú urgentnú lekársku pomoc. Prosí vás, aby ste za ňou čo najskôr prišli. A vy, keďže ste videoherný hrdina, súhlasíte.
Cesta na (doslovný aj pomyselný) vrch CREO komplexu nie je ani náhodou ľahká. Čaká vás nespočet bývalých zamestnancov, ktorým chyba v systéme uškvarila mozog, a z nich sa teraz stali bezduché stvorenia, zakuté v rigoch. Nie sú to však jediní nepriatelia, na ktorých natrafíte. Po celom závode poletujú zošalené drony, ktoré do vás budú narážať, chrliť oheň, dusík, či laserové strely. Nájdete tu taktiež autonómne zváračky, pri ktorých sa neraz zapotíte. Kde-tu sa budú potulovať aj robotické strážne psy, ktoré s vami urobia krátky proces, ak si nedáte pozor. A v útrobách závodu číhajú iné, horšie veci…
Súbojový systém je rýchly, agilný, počíta s častým uskakovaním a premiestňovaním. Môžete aj blokovať, čupnúť si, alebo vyskočiť a tak sa vyhnúť prichádzajúcemu útoku, to však neplatí vždy. Všetci, vrátane vás, majú k dispozícii horizontálny aj vertikálny útok. Každá zbraň má vlastnú sadu kombinácií, no nebojte sa experimentovať, čo vám hrdlo ráči. Medzi dostupné zbrane patria sekery, masívne kladivá, rôzne rotujúce čepele, ale aj tajnejšie zariadenia, vyrobené pre astronautov, či prácu so žeravými kovmi.
Pri súboji si môžete vybrať, do ktorej časti tela chcete nepriateľa triafať. Modro vyznačené časti sú nechránené, čiže ho ľahšie zdoláte. Keď sa však budete sústrediť na oranžovo sfarbené časti, dostanete príležitosť odrezať mu danú časť, a získať tak plán a suroviny na jej výrobu. Brnení, či lepšie povedané rigov, je v hre slušná kôpka, aj keď sa častokrát pristrihnete, že vám stačí brnenie aj zo začiatku hry. Navyše, keď máte na sebe kompletnú sadu, získavate dodatočný bonus. Môže to byť ochrana pred toxickými látkami, alebo získavanie života pri finišovaní nepriateľov.
Prostredia majú nádych obrovitánskej fabriky. Či už sa plížite tmavými výrobnými linkami, sterilnými laboratóriami, alebo dokonale štylizovanými kanceláriami pre vrchnosť. Občas sa však môže stať, že zablúdite, alebo si nebudete vedieť rady. Celá hra je prešpikovaná skratkami, tajnými chodbičkami a zákutiami, ktoré však často skrývajú tajomstvo, alebo nový predmet. Nebojte sa teda skúmať a túlať sa.
V hre sa nachádza celkovo päť bossov. Možno si pomyslíte, že je to celkom malý počet. Každý je však iný od toho predchádzajúceho, nikdy neviete, čo môžete očakávať. Po zabití dostávate jeho zbraň. A ak máte šťastie, a splníte tajnú podmienku, dostanete vylepšenú verziu danej zbrane.
Pri prechode stretnete hneď zopár NPC, ktoré od vás budú pýtať tú či onú láskavosť. V každej novej oddychovej miestnosti na vás čaká Sally, a z množstva obrazoviek sa ku vám prihovára Don Hackett, marketingová tvár CREO.
Osobitnou časťou celej hry je pieseň Prisoner od umelca Stumfol. Neustále hrá v oddychových miestnostiach. Sprvoti ju budete ignorovať, potom neznášať, no nakoniec vám bude chýbať.
Hru dopĺňajú dve DLC. The Good, the Bad and the Augmented, kde sa ocitáte v šialenom experimente, ktorý vyzerá ako podivná paródia šou z Divokého Západu. Druhé DLC je A Walk in the Park, pozriete sa do zábavného parku CREO, kde miestni maskoti takisto zošaleli.
Moje osobné hodnotenie je 8/10. Miestami sa človek dokáže ľahko stratiť, najmä v neskorších častiach hry. Variabilita nepriateľov nie je nízka, no drvivú väčšinu času bojujete proti tým istým nepriateľom. Posledné mínus je to, že za celú hru nájdete len zopár rigov, ktoré ponúkajú lepšie vlastnoti ako ten, ktorý nájdete na začiatku.
Čo už viac dodať? Ak sa vám pozdáva predstava zlomeného, zničeného sveta, ktorý môže zachrániť iba bývalý mrzák, chyťte do rúk prvú vyradenú rúrku, povaľujúcu sa po zemi, a smelo vpred.
Najčítanejšie
Najčítanejšie
Veles
Fear is ever-changing and evolving