Sólo RPG hry: 2. časť - Journaling games alebo „denníkové hry“
Pokračujeme v predstavovaní sólo rolových hier / stolových RPG. Tentokrát sa zameriame na tie, ktoré uprednostňujú príbeh aj na úkor mechaník a ich súčasťou je často zápis denníka alebo žurnálu.
Ťažisko týchto hier je v „denníku“ udalostí, ktorý si hráč/ka píše počas hry. Nemusí to byť skutočný denník, často rovnako dobre poslúžia krátke zápisky alebo len zhrnutie v bodoch. Hry niekedy ani neobsahujú mechaniky. Ich jadro je v spracovaní podnetov (promptov) a ich previazanie či zakomponovanie do zmysluplného príbehu. Tieto hry si vyžadujú značný kreatívny vklad od hráčstva, preto je absencia množstva mechaník skôr feature ako bug. Môžete sa sústrediť na príbeh a nehľadať stále v pravidlách, ako sa rieši táto alebo tamtá špecifická situácia.
Lineage: Epoch Edition
Ak hry z minulého článku prirovnám k počítačovým 4X stratégiám, Lineage by bol Crusader Kings. Dostanete na starosti vládnucu dynastiu, ktorú budete sprevádzať jednotlivými generáciami. Setting nie je určený a dá sa použiť akýkoľvek, kde vládne monarcha: od európskeho stredoveku po jašteričiu ríšu v džungli. Budete riadiť svoju dynastiu a jej panovníkov či panovníčky, tých schopných aj úplných babrákov. Nevýhodou je opäť absencia tvrdých mechaník.
Cena: 7 USD, nájdeš na: itch.io
Ronin
Príbehová sólo hra, v ktorej hráte za samuraja hľadajúceho nápravu starej krivdy. Zmysluplný príbeh zabezpečuje štruktúra hry - vďaka eventom postupne stretnete troch zloduchov, pričom ten posledný bude finálny a príbeh vášho bojovníka sa uzavrie - či už šťastne alebo nie. Hra obsahuje mechaniky aj pre boj, takže nejde len o písanie denníka. Tiež má slušné množstvo random tabuliek, ktoré vám pomôžu vytvoriť klany, NPC, eventy alebo aj temnú udalosť z vašej minulosti a nočné mory, ktoré sa k nej viažu.
Cena: PWYW, nájdeš na: itch.io
Notorious
Hra inšpirovaná Roninom, ale namiesto samuraja hráte za bounty huntera vo vesmíre, ktorý je zjavne nelicencovaný Star Wars vesmír. Rovnakú štruktúru hra používa na príbeh, v ktorom lovíte svoj cieľ. Hľadáte ľudí s informáciami, vďaka ktorým nájdete svoj konečný cieľ a konfrontujete ho. Je to prepracovanejšia hra ako Ronin, štruktúra opäť vedie k viac menej zmysluplnému príbehu aj bez veľkého vkladu hráča. Je to silná a zároveň aj slabá stránka hry. Robí v podstate len jednu vec, ale robí ju dobre.
Cena: 10 USD, nájdeš na: itch.io
Colostle
Journalingová hra, v ktorej objavujete fantasy, mierne steampunkový svet obsiahnutý v obrovskom hrade (miestnosť veľká stovky kilometrov). V tom je ťažisko hry, ale dôjde aj na boj. S obyčajnými ľudskými protivníkmi, ale aj s Vežami, čo sú oživené veže s končatinami, ktoré majú vlastné vedomie. Boj prebieha jednoduchým, ale pomerne zaujímavým spôsobom (hra používa pokerové karty), ktorý dáva priestor aj na nejaké taktizovanie. Vyšlo už niekoľko rozšírení, dve z nich prinášajú polootvorený príbeh.
Pozn.: S malým rozšírením hrateľné aj vo viacerých hráčoch.
Cena: 8 GBP, nájdeš na: www.colostle.com
Apothecaria
Journalingová hra, kde sa vžijete do úlohy dedinskej čarodejnice, snažiacej sa udržiavať dedinčanov v dobrom zdraví. Témou trochu pripomína starú PC hru Theme Hospital - musíte dedinčanov správne diagnostikovať, zohnať prísady na správny elixír a vyliečiť ich. Obsahuje aj jednoduchý manažment - okrem prísad si môžete zadovážiť aj nejaké náradie, upgrady či familiara. Na pozadí toho všetkého odkrývate (resp. generujete) príbeh, čo sa stalo so starou čarodejnicou .
Cena: 13 USD, nájdeš na: itch.io
Thousand Year Old Vampire
Zaujímavá varianta na gamebook, ale s vcelku rozsiahlym manažmentom. Hráte za upíra tak starého, že si nedokáže pamätať väčšinu vlastného života. Postupne odkrývate (píšete) príbeh jeho života, pričom budete získavať a strácať “suroviny” - skilly, NPC, assets, a hlavne spomienky, ktorých dokážete udržať v hlave iba obmedzené množstvo. Hra má viacero koncov a prompty vám neprichádzajú vždy všetky ani vždy v rovnakom poradí, je tam teda nejaká replayabilita.
Cena: 15 USD, nájdeš na: vlastnom webe autora
Wanderhome
Toto je hra, ktorá je vlastne samostatný žáner a nepatrí tak úplne nikde. Ide o hru na systéme Belonging outside belonging, ktorý nepoužíva kocky a prakticky neobsahuje tvrdé mechaniky okrem tokenu. Ak vaša postava napríklad spraví niečo, čím pomôže inej za cenu toho, že sa vystaví nepohodliu, dostane token. Ak si chce v určitej situácii vybrať ľahšiu cestu, musí odovzdať token. A to je celé. Napriek tomu obsahuje playbooky typické pre PbtA hry, v ktorých ale nemáte presné skilly či schopnosti, ale skôr návrhy pre roleplaying a postoje postavy. Ďalšou zvláštnosťou je setting. Hra sa odohráva vo svete plnom antropomorfných zvieratiek, v ktorom prakticky nie je násilie a otvorený konflikt. Žiadne príšery, žiadne armády, žiadni banditi, nič. Vďaka tomu je hra ideálna na dve veci. Jednou je hra s deťmi, ktoré majú voľnosť v opisoch miest, ktoré navštívia (hra má značné nástroje na generovanie lokácií) a rôznych NPC, ktoré stretnú. Tou druhou možnosťou, ako hrať Wanderhome, je plne sa oprieť do psychiky a prežívania postáv, ktoré môžu byť často poznamenané predchádzajúcim životom (a vojnou, ktorá sa tu odohrala) a putujú v hľadaní nového domova. Absecnia tvrdých mechaník vám umožní plne sa sústrediť na roleplaying a psychológiu postavy. Nemusím asi dodávať, že neodporúčam tieto dve spôsoby hry kombinovať.
Pozn.: Hrateľné aj vo viacerých hráčoch.
Testované aj na deťoch. Hru zbožňujú sa opakovane si samé pýtali hrať ju. Niekedy majú problém udržať pozornosť a odbiehajú od deja, a absencia mechaník ich nepomáha udržať, ale to je očakávateľné.
Cena: 25 USD, nájdeš na: stránke vydavateľstva Possum Creek Games
Najčítanejšie
Najčítanejšie
Jozef Frajkor
Fanúšik kníh, hier, filmov, doskoviek, všetkého zo žánru fantastiky. Človek aktívne sa snažiaci, spolu so svojou super manželkou, šíriť svetlo našich žánrov v čajovni Abarat, a spolu s ďalšími super ľuďmi na festivale PegasCon.