Goran
Uveriteľné, funkčné, dobre napísané dialógy, zaujímavé postavy, ktoré by si však pýtali viac špecifikácie (snáď v ďalších dieloch) a miestami je to pútavé, to musím priznať, cítiť z toho lásku k téme - k Červenákovi, k fantasy, k príbehom všeobecne... A teraz negatíva, drž sa, lebo všetci chceme, aby si vytrval a zlepšoval sa, lebo v tebe vidíme potenciál, nie sme tu na to, aby sme sa cítili velikášsky a kritizovali.
Je to napísané veľmi amatérsky, pritom už nie si zelenáč. Osobne si myslím, že máš v sebe dispozíciu vytvoriť naozaj dobré príbehy a azda ich aj naozaj dobre napísať, len to chce ešte dosť tréningu. Dievčatá ti toho povedali veľa, a skutočne k veci: problém so zámenami, zmätenosť niektorých vyjadrení a možno aj trochu zmätočné jednanie a uvažovanie postáv (tu ti možno trochu krivdím, ale, pri druhu fantasy, kde nadprirodzeno preniká do nášho sveta, takom, ktoré sa neodohráva celé v sekundárnom magickom svete, je prinajlepšom zvláštne, ak postavy pri stretnutí s ireálnom reagujú akoby sa ani nechumelilo - keby na mňa rozprával démon, asi by som sa posr...) priznám, že hlavne začiatok bol veľmi zmätočný (asi by pomohlo by lepšie členenie textu) a potom tiež inverzia - prehodený slovosled / to sa nepoužíva už ani v poézii, nieto ešte v próze, skrátka občas prehodený podmet a prísudok, veľmi krkolomne, niekedy aj nesprávne použitá skladba vety (odporúčam prečítať si to nahlas, vysloviť si to - takto sa nikto nerozpráva, nebudeš predsa písať ako mr. Yoda), používanie citosloviec, proti ktorým v zásade nič nemám, ale "Skaly sa začali triasť. Bum. Spadli dva veľké balvany." - naozaj nevyznie dobre, nie sme predsa v komikse, nevhodné použitie výrazov: znamenie si môžeš umývať koľko chceš, môžeš sa umývať aj ty... ale myslel si asi "zmyť" a nie umyť, šat neodsunieš, ale vyzlečieš, odsunúť môže napríklad paraván, atď. - takže snaha o originálne prirovnania je polovičatá, niekedy sa ti to podarí a je to naozaj super, inokedy sa to úplne míňa účinkom, lebo je to zle použité, takisto metafory - dakedy vyvolajú dobrý dojem, no zas o odstavec ďalej ma udrie do očí niečo náramne kostrbaté...
Pripomeniem ešte časté opakovanie slov, ktoré ruší plynulosť čítania. Aj celkový pocit, dojem z poviedky je rozporuplný. Vidno, že poznáš tínedžerskú mentalitu, lenže aj tá poviedka je veľmi tínedžerská svojím duchom. Je presne taká, akí sú tínedžeri :) sčasti veľmi cool, sčasti, prepáč, trápni. Už dlho som nečítal nič tak nekonzistentné. Príklad: "Krá. Krá. Krá.
Čo do riti… Nad nami lietal kŕdeľ vrán ako supy nad svojou korisťou. Ako som myšlienkami zablúdila k matematike, tak sa strmhlavo vrhli na nás."
Je to síce vytrhnuté z kontextu a nie je to celkom odo mňa fér, ale takýto druh dramatizácie, takýto spôsob nakladania s udalosťami v deji, je až absurdný. Neviem koľko máš rokov, vediem literárny klub pre mladých, k nim pristupujem oveľa zhovievavejšie, lebo sa vlastne ešte len formujú, a ja mám presne taký dojem: dojem tínedžera (možno i talentovaného), ktorý sa ale snaží písať "dospelácky", no zrádza ho vek a mentalita z veku vyplývajúca (viem, že je to i schválne tak štylizované - alá drsnejšia YA, no napriek tomu to v texte výrazne cítim), snaží sa používať veľmi "vytríbený" - ako by povedali bratia Česi - knižný jazyk a štýl, ale pre nedostatok skúseností je efekt často opačný než zamýšľa.
Tiež vytknem úplne nepotrebné ba iritujúce odbočky, čo sa vynoria priamo počas akcie! A ďalej aj spôsob výskytu dramatických prvkov. Niekto niekde ide, slniečko krásne svieti a aha ho, zrazu ho ohrozuje nejaké príšera. Áno, niektoré veci sa aj v živote aj v deji vyskytnú náhle a vtedy spôsobia šok, ale takmer výlučným používaním takéhoto prístupu sa okrádaš o budovanie napätie a sofistikovanejšiu výstavbu atmosféry.
Teraz sa cítiš iste zdeptaný - nie! Poviem to na rovinu, keby ma to nebavilo (tvoj príbeh), ani sa neunúvam odpisovať. Na prirovnanie: pripomínaš mi človeka, čo má hudobný sluch, veľký cit a zmysel pre hudbu, je to muzikálny typ, ale v živote ešte nenavštevoval hlasového pedagóga a hoci má krásne zafarbený hlas, chce to ešte veľa cviku, lebo s ním nevie dobre narábať.
10.02.2021