Martin Hlavňa
NÁPAD / TÉMA:
Téma práv robotov, lásky medzi človekom a strojom nie je v zásade nič nové. Osviežuje ju, ale politická konšpirácia a "povolanie" hlavného hrdinu, ktorý má za úlohu potláčať protesty.
ZAČIATOK:
Chýb a mi silný háčik na začiatku. V úvode sa síce dozvedám všetko potrebné na to, aby som sa zorientoval v kontexte (čo je určite plus), ale pôsobí to na mňa dojmom skôr info dumpu. Tie dlhšie súvetia mohli byť rozbité na kratšie vety a hneď by to pôsobilo viac dynamickým dojmom.
Naopak príhovor robota, hoc to stále bol do istej miery info dump, pôsobil pomerne prirodzene (lebo burcuje dav).
PRÍBEH
Zopár drobnosti logicky škrípe:
V úvode je Adam vykreslený ako rozvážny a opatrný, následne ale nezmyselne riskuje, čim sa vytvára kríza príbehu. Bolo by to v poriadku, ak by mal k tomu nejaký dôvod - napríklad časove okno v ktorom to stihnú sa kráti a nemá lepši nápad.
Terraforming planety by trval asi dlhšie ako trinásť rokov. Ale to je len drobnosť.
Prerod postavy bol príliš prudký. Dalo by sa to tu pekne spraviť - ako by sa začal rozprávať s tou robotkou a konfrontoval vlastne názory s tým aká je a co k nej záčina citát. Kladne ako starter toho citu mohlo byt to, ze sa mu páčila, ale aby dokázal kvôli nej zmeniť svoje presvedčenie tak by to chcelo dlhšie budovanie vzťahu.
To, že režisér spolu s asistentom zaspia v práci, počas priameho prenosu by si asi niekto všimol :) Najprv som mal pocit, ze používajú diaľkovo ovládane kamery a až potom som sa dozvedel, ze to vlastne android slúži ako kameraman. To trochu protirečí s tým, proti čomu sa búria - alebo ma televízia sídlo mimo kolónie?
Páči sa mi samotný fakt, ze k prerodu postavy dochádza. Dej sa za úvodom rozbehol pomerne dobre.
ZÁVER
Poviedka na môj vkus dosť rýchlo vyfučala. Hlavne je asi problém v tom, ze ten zaver je až moc opisný (show dont tell). Dalo by sa tu rozpovedať ako nasli Adama, ako sa prebral, ako reagoval na to co sa stalo (možno tam do toho dostať emóciu...). Asi to ale vyplynulo z toho, že sa míňal rozsah.
Preklep zhruba 100 rokov v poslednej vete taka veľká chyba nie je, ale predsa len to trochu vyrušilo.
POSTAVY
Kurt a Lars by si zaslúžili viac priestoru, keď už tam sú. Co sa nimi vlastne stalo?
Adam bol ako hlavná postava samozrejme najlepšie prekreslený, ale ako som písal už v časti príbehu správal sa občas jemne nelogicky. Rovnako jeho motivácia je nejasná, lebo "robí to aby prežil", ale býva v super modernom dome, ktorý bol asi dráhy.
Emil Dubois ako hlavný záporák sa objaví len v jedinom dialógu a to je škoda. Jednak by sa dalo s nim pracovať v závere (síce je povedané, ze dostal trest smrti, ale kľudne by sa tu mohlo pracovať s tým ako ho Adam verejne odhalí atd.) Celkovo na jeho prejave nie je nič, čo by ma donútilo vytvoriť si k nemu negatívnu emóciu.
JAZYK
Nezachytil som žiadne výrazné hrúbky a aj ja so svojou chabou znalosťou čiarok som si všimol, že asi to bude na väčšine miest dobre. Minimálne nič nebolo také, aby ma to vytrhlo z čítania.
DYNAMIKA
Text sa mi na pár miestach ťahal. V akčnejších scénach by som zvolil kratšie a údernejšie vety. Mimo tieto miesta bolo tempo v poriadku a čítalo sa mi to dobre.
DIALÓGY
Dialógy občas pôsobia neprirodzene. Vidno to hneď v úvode, keď trojica tvorí nejakú skupinu a bavia sa o tom, že Adam ešte Androida neposlal do šrotu pretože si to chce naplánovať tak aby to malo najväčší impact... ale to by už o sebe postavy mali dávno vedieť.
CELKOVÝ DOJEM
Až na pár rušivých momentov sa poviedka čítala dobre. Téma síce nová nebola, ale bola aspoň osviežená primiešaním politického boja, ktoré síce stálo v pozadí, ale prinieslo aspoň nejakú variabilitu. Problém s krátkym záverom zrejme vzišiel z nedostatku rozsahu, ale to by sa dalo riešiť zoškrtaním, niektorých menej dôležitejších pasáží.
Svet, v ktorom bola poviedka zasadená bol zaujímavý a páčilo sa mi aj využitie androidov v procese prípravy planétu na príchod ľudí.
Teším sa na ďalšiu tvorbu :) Dúfam, že pripomienky neurazili, ale pomôžu v ďalšej tvorbe :)
02.05.2023