Diskusia 1/2: Posledný sen

Podporte scifi.sk

Diskusia

draculin
Oplatilo sa nezaspat so sliepkami :) Nuz,ale mam pocit deja vu - presne ako u arceyho, strasne vela strasne kratky viet! A prilis kratke odstavce! Vzhladom na dlzku poviedky to nevadi velmi, len vadi. Chapem snahu o dynamiku, ale pokial horor nema byt obycajny splatter, ide v nom o budovanie napatie a hrozu. Tu sa vdaka usecnym vetam poviedka zenie dopredu ako splasena. Nie je napatie, ale ide to samospadom. Je to styl na kratku a udernu akciu, nie na plazivy strach. Niektore hororove rekvizity sa tiez zdali trosku prehnane... starec este ok, ale preco sviecka?? Preco nie napr. sliepnajuca baterka s mihotavym zltym svetlom? Preco na izbe tma a nie tiez nejake blikotajuce svetlo, alebo zufale prisvetlovanie modrou ziarou mobilu? Posobilo to totiz az nemiestne archaicky. A potom pointa... prezradila si ju na konci zaroven s rozuzlenim...
12.02.2011
draculin
..snival ako zomrie a tak aj zomrel. Neviem preco az taky kratky rozsah, ale takto to jednoducho ani nedavalo velky zmysel. Ak utek, tak kam a preco? Netreba vsetko vysvetlovat, ale malo by to davat zmysel. Takto je smrt uplne nezmyselna. A kedze nevieme pred cim sa zenie a hrdina, je skoro jedno co sa mu na konci stane. Mozno tomu chybalo len niekolko detailov - spomalit tempo na zaciatku a v niektorych fazach. Uviest aspon naznak pointy na zaciatku, aby sme vedeli pred cim sa uteka a kam. Dat trosku zmysel tomu hotelu a sposobu smrti. Alebo to nejak otocit hore nohami - uvadzat opakujuci sen o smrti, utek pred tym, boj s demonmi (aspon vnutri) a nakoniec smrt INA ako predpovedal sen. Ale v skutocnosti to bolo lepsie ako by sa zdalo z mojho frflania :) Vety, aj ked skritizovane su totiz skladane velmi dobre a obrazne, jednoducho funguju.
12.02.2011
draculin
..Nie je bezne pomocou len zopar malo slov vytvorit tak verne obrazy. Toto ti naozaj vyslo. Nic v nich neskripalo, neudieralo do oci - takze vlastne velmi chytlavy sposob pisania. Az na to prehnane rychle tempo a trosku netrafenu koncepciu dobre :)
12.02.2011
kAnYs
Osobne nechapem preco ludia povazuju kratke vety ako synonimum pre dynamiku. Suvetie dokaze byt niekolko krat viac dynamickejsie ako 5 kratkych viet. Kratke vety su uderne. Bum! Stalo sa. Suvetie ale dokaze niekolkokrat lepsie vyjadrit dynamicku situaciu. Zakladom je, nenechat sa zviest k siahodlhym opisom detailov, ktore pre dynamiku situacie niesu dolezite. Opisovat udalosti, faktualne a zaroven zvucne, klast jednu udalost za druhou, a sem tam ich okorenit nejakym trefnym prirovnanim. A sem tam, ked sa to hodi, uderit citatelovi kratkou vetou. Dat mu facku. "Gulka mu pretala svalstvo a on sa stocil ako vodny vir, kym luce superzohriatel plazmy produkovali prenikavy pach ozonu. Umrel."
15.02.2011
jurinko
Ja by som snad len dodal (lebo vsetci maju pravdu) jednu editacnu poznamku. Polozit za seba vety "Potom odisiel." a "Zabuchol za sebou dvere.", je zle, pretoze obidve opisuju to iste (postava osamela). Bud jedno, alebo druhe. Ak je dolezitejsie to, ze odisiel, tak prva veta. Ak je z toho deja (odchadzania) dolezitejsie to, ze zabuchol dvere, tak druha veta. Obidve tvoria nadbytok a nadbytok je rusivy, co neprispieva tempu poviedky. Viac to roztahat, uvolnit tempo, budovat atmosferu postupne, nepouzivat iba sekane vety, ale prekladat ich suvetiami vo vhodnom pomere - a bol by to dobry horor. Takto trocha vysumel, ale nevadi :-) Dal som 5
15.02.2011
Aldeberan
chlapci sa podľa mňa moc vŕtaju. Jednoducho to bolo dobré. Vety a slová boli dobre poskladané, boli použitéaj súvetia. Naopak, kedže poviedka bola krátka, krátke vety nevadili. A suhlasim s Kanysom, že kratke vety nedavaju dynamiku, to je školska poučka alebo čo? Bolo tam zopár "cheesy" momentov, ale to je na amatersku poviedku OK. Preto a ešte pre absenciu nejakej drtivej pointy som dal 8.
16.02.2011
zuna
ja by som uvitala nejaku drtivejsiu pointu, a menej trivialnu zapletku, tak davam 6. kratke vety mi neprekazali, ani kratke odstavce, myslim, ze sa k takemuto druhu poviedky hodili.
20.02.2011
draculin
Kratke vety nie su poucka, ale vacsinou fungujuci fakt. Veta je informacna jednotka. Vela kratkych viet znamena ze citatel dostava vela usecnych informacii, cize je mozne pomocou tychto informacii posuvat dej dopredu rychlo. Dlha, rozvinuta veta spomaluje tempo, pretoze venuje jednemu faktu/bodu/informacnej jednotke viacej priestoru. Prirodzene, neplati to na 100%, ale v zasade ide o toto.
20.02.2011
kAnYs
Nesuhlasim Draculin. "Otvoril dvere. Schmatol sekeru. Nepriatel mu dal kladivom po hlave. Sekerou nepriatelovi utal ruky." poda rovnako vela informacii ako "Otvoril dvere, schmatol sekeru a ked dostal kladivom po hlave, utal nepriatelovi sekerou ruky." co nieje o nic dlhsie a uz vobec nie zdlhavejsie. Priam naopak. Suvetie plynie lepsie, tak ako plynie dobra choreografia lepsie ako Kirkov suboj s Gornom. Je plynule, moze prechadzat od jednoho faktu k druhemu a lepsie sa cita. Z jedineho dovodu: je to prirodzenejsie. Ked niekomu nieco rozpravam, tiez nehovorim stylom "Isiel som domov. Dal som si kolu. Pustil som porno. Rozmyslel som si to. Zavolal som priatelke." To ze pisem suvetie (btw. su-vetie. Viac viet spojenych do jednej. Viac informacnych jednotiek spojenych do jednej. Viac informacii v jednej vete) neznamena hned, ze pisem opis s nadbytocnymi informaciami.
21.02.2011
draculin
Ved vravim, ze to neplati ako termodynamicke zakony :) Priklad co si dal nie je uplne presny, pretoze vela ludi by si dlhsie vety predstavovali asi takto... "Opatrnym pohybom otvaral skripajuce dvere a v spotenych rukach zvieral hrube porisko sekery, ktora si pamatala este jeho stareho otca. V sere sa nieco pohlo, ledva to zachytil kutikom oka, taky bol ten pohyb rychly. Nemal sancu zareagovat a na hlavu mu dopadlo tazke murarske kladivo...." atd,atd. Ano, aj suvetie dava zmysel, ale tie kratke vety co si dal boli velmi zle, takze to prirodzene navodzovalo zly dojem. A kludne tie moje suvetia vyssie mohli byt 3x take rozvinute a potom by to uz nebola akcia vobec.
21.02.2011

Zostávajúci počet znakov:

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Zaregistruj sa, a môžeš dostávať komentáre k témam a článkom, ktoré ťa zaujali.