Diskusia 3/6: Prianie padajúcej hviezdy

Podporte scifi.sk

Diskusia

mayo
som rad ze sa Ti pacila aj moja poviedka rovnako ako mne Tvoja :) tiez si myslim, ze klucove je sebauvedomenie, ved urcita "inteligencia" sa da najst aj u zivocichov, kde by to clovek necakal, napriklad u vciel abstraktny jazyk. take nieco snad nemaju ani delfiny. a pritom, skor uverim ze delfiny si same seba uvedomuju, kedze dokazu presjt zrkadlovy test. ale dokazu aj porozumiet modelu/mape, ako reprezentacii realneho objektu, tak ako simpanz? a co take straky? tie zrkadlovy test vraj zvladnu. nie je to haluz? asi existuje vela druhov inteligencie... a nase skumanie je este len na zaciatku :)
21.01.2013
mayo
k tym mutaciam - nemyslim to nijak konkretne, precital som na tuto temu prilis malo knih - zo selfish gene len uryvky, ale chystam sa :) a myslim, ze prave tie genialne jednoduche vysvetlena su casto spravne, vid occam razor, hoci tu treba pouzivat ako "rule of thumb" a nie definitivnu metodu. a hlavne, mam rad poviedky, ktore nutia cloveka prestudovat si nieco viac na danu temu. napriklad, ta mnohoprstost ci teplokrvnost u dinosaurov... alebo ze co to bol vlastne za druh, ten prvy cicavec co sa im motal pod nohy :)
21.01.2013
Puf
Ano, rozvinuta komunikacia je dalsi dolezity faktor, delfiny sice nie su vcielky (ich abstraktny jazyk je zamerany len na urcite informacie – ako daleko, kde, kolko...) ale velryby maju tiez svoj jazyk, dokonca narecia, ktorym my nerozumieme a kto vie co si rozpravaju v moriach a oceanoch :)) Etologia je dalsie moje male hobby, od decka hlcem knihy Veselovskeho, Lorenza, Tinbergena a podobne, jeden semester na vyske, fascinuje ma to.
21.01.2013
jurinko
Puf, ohladom predatora: Predatory vzdy mali rozvinutejsi mozog, nez bylinozravce, pretoze byliny sa nebrania pred zozratim (ok, maju trne a mozu byt jedovate, vies, ako som to myslel ;-) ). Za rozvoj ludskej inteligencie praveze moze to, ze clovek bol odjakziva lovec. A kedze mal na to predpoklady, tak dokazal lovit stale vacsie a nebezpecnejsie zvery a stale lepsie sa ochranit pred ostatnymi predatormi. Preto je teraz na vrchole potravinoveho rebricka a preto sa z neho stal ultrapredator. Je to uplne prirodzeny proces, ktory sa nezacina tym, ze si bylinozrava opica povedala, ze jej uz listy nechutia a zacala lovit, ale tym, ze masozrava opica zacala zistovat, ze ked sa ozenie bakulou, tak sa tie lebky ostatnym tvorom rozbijaju lahsie, nez iba pastami. Ale diskusia ma presvedcila, ze si to myslela vazne, takze ti 6 nedam. Dal som 5 (to je rozdiel, co? :-D )
21.01.2013
Puf
Jurinko, nemas pravdu. Clovek nebol odjakziva lovec, mas o tom uplne skreslenu predstavu. Bol to vzezravec, ktory si rastlinnu potravu prilezitostne prilepsoval drobnou koristou, vajickami vtakov a podobne. Mozno aj nejaka cerstva zdochlinka. Od mäsozravej selmy mal (a ma) poriadne daleko. Vrodene spravanie, inštinkty, vsetko je to zapisane v nas. Vzdy sa mussel mat na pozore pred tymi, ktori by mohli ulovit jeho. Vacsiu korist zacal lovit az v kolektive, ked uz sa so svojimi druhmi dorozumieval a uvedomoval si sam seba. Ved si o tom niekde nieco precitaj :) Dakujem za uprimne hodnotenie, ked uz si nad tym tolko hutal, vazim si kazdy nazor :) Skoda len, ze ta ta pekna myslienka obisla, keby si napisal ze to bolo nanic lebo pisem ako imbecil, robim chyby (viem ze robim) a ze sa to neda citat tak by ma to menej mrzelo.
21.01.2013
Puf
Ale diskusia je skvela a velmi podnetna, tesim sa! :DD
21.01.2013
Ash
K inteligencii: Myslím, že nie je totožná alebo podmienená sebauvedomením. Je to len náš antropocentrický pohľad, v ktorom sa tieto dve veci navzájom spájajú. Ak si vezmeme inteligenciu spoločenského hmyzu (mravce, včely) alebo počítačovú umelú inteligenciu, nič také ako sebauvedomenie nemajú (a zdá sa, že ani nepotrebujú).
Inteligencia sa dá definovať ako spôsob predvídania budúcnosti založený na komplexne štruktúrovanom abstraktnom mentálnom modeli sveta. Je to opačný prístup než riadenie sa inštinktmi - tie sa vytvárajú z minulých skúseností alebo sú vrodené.
21.01.2013
mayo
mas pravdu, inteligencia je velmi siroky pojem. ale ako vieme, ze sebauvedomenie nedosahuje individuum vyssieho stupna, napriklad cely vceli ul ci mravenisko? ja to vidim tak, ze inteligencia ma vela urovni a najvyssou z nich je sebauvedomela forma. a umela inteligencia mozno coskoro dosiahne sebauvedomenie, co myslis?
21.01.2013
Ash
Umelá inteligencia sebauvedomenie nepotrebuje, rovnako ako nepotrebuje city. Sebauvedomenie je čisto subjektívny jav, o ktorom si ani nemôžeme byť istí, či nie je len "preludom" našej psychiky.
21.01.2013
Puf
No, hm, nepotrebuje, ale takato inteligencia dokaze riesit len obmedzene situacie. Tak ako hmyz a pocitace. Stane toto a hento, potom urobim tamto. Ked sa stretne s uplne novym problemom, chyba jej flexibilita. Tu podla mna dosiahne len sebauvedomenim. Ale neviem, toto su uz viac menej filozoficke teorie :)
21.01.2013

Zostávajúci počet znakov:

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Zaregistruj sa, a môžeš dostávať komentáre k témam a článkom, ktoré ťa zaujali.