Diskusia 3/3: Dotyk (ne)známa

Podporte scifi.sk

Diskusia

jurinko
Vysvetlovanie je trapne iba vtedy, ak je nezvladnute ;-) Svet, ktory funguje tak dobre, ze ho netreba vysvetlovat vobec, je pomerne majsterstyk. Tebou spominanych autorov nepoznam, preto neviem, ci to oni zvladaju. Ale ak ma "hodenie do vody autorovho sveta" fungovat, tak ten svet musi byt vnutorne velmi konzistentny. Nie je mozne mat napriklad poviedku o spravcovi pocitacovej siete, a zrazu typecek nasadne na vzducholog a odvezie sa do krajiny, kde vladne Nocna kralovna a nesmie sa tam smiat. Resp. mozno moze, ale absurdnost toho prekvapenia musi mat svoj dovod. My sa tu ale bavime o zakladoch tvorby pribehu, o zakladoch pisania, nie o nadstavbach. Zakladom je (dobre) vysvetlovat. To nie je trapne, lebo potom by musela byt trapna aj stupnica C-dur. Kym sa ziak nauci skladat operne arie a hrat sa s rytmikou, musi prejst cez stupnice. Ked to bude vediet, potom moze zacat experimentovat...
18.02.2015
jurinko
[pokr.] Rozdiel medzi majstrovskym, novatorskym, pristupom a noobom je v tom, ze majster zaklady ovlada dokonale a ak ich porusuje, tak vedome, za nejakym ucelom. Noob zaklady nevie, unho to nie je novatorsky pristup, ale chyby. Preto je rozdiel, ked pruzky a kara skombinuje Karl Lagerfeld a ked ich skombinuje student odevnej priemyslovky. Pointa tohto celeho pre teba v tento den a tejto faze tvojej spisovatelskej kariery znie: Vysvetluj ;-)
18.02.2015
jurinko
(ale mozes aj nepriamo, nemusi to byt polstranovy odstavec, sposobov vysvetlovania veci je vela, pricom najlepsie je, ked to cele vyplynie z pribehu ;-) )
18.02.2015
Tatiana Lajšová
Nesúhlasím na pol: nemalo by sa vysvetľovať. Ja osobne za to dávam zlé body, je to nudné, väčšinou to retarduje dej a mňa to nebaví. Súhlasím s výrokom: ukáž svet čitateľovi. Áno, o tom to je. Treba svet opísať tak, aby si to čitateľ vlastne ani nevšimol a tým vytvoriť ako ty hovoríš konzistentný svet (ja zase uveriteľný svet). Či sa mi to darí? asi nie, takže preto dávam svoju tvorbu sem a nevydávam ju ako self-publishing. Čítala som veľa domácej tvorby a také chyby, ako vysvetľovanie sa objavujú pomerne dosť často. Podľa mňa radšej to robiť menej správne ako štylisticky čisto a zabiť zbytočným opisovaním/vysvetľovaním zabiť celý príbeh. Je to samozrejme môj názor, ty máš iný. Knappkova tvorba je napr. v Dotykoch neznáma alebo aj v najnovšom Jupiteri - skús, neoľutuješ.
18.02.2015
jurinko
Vacsina autorov, ktorych citam ja, nejakym sposobom veci vysvetluje (dokonca aj mimo scifi, pretoze niektore veci ci javy, ktore su podstatne pre dej, musi citatel pochopit, autor nemoze predpokladat, ze ich pozna a/alebo ze sa na ne pozera rovnako, ako on). Ale nesmie to byt nasilne, to je potom zle. Vysvetlovacky su podla mna jednym z lakmusovych papierikov dobreho diela - niekto vysvetluje vela a urputne a niekto zas vobec. Najlepsia je, ako ostatne skoro vzdy, zlata stredna cesta... btw: Citala si mojho Beniho Hoegera? Niektore vysvetlovacky tam musia byt, lebo predstavujem veci, ktore som si sam vymyslel, ale napriklad taka umela gravitacia je tam spomenuta podla mna pomerne nenapadne. Mne sa ta poviedka velmi paci, dlhodobo :-) Skus si to precitat a daj mi vediet, co si o tom myslis (mozes do diskusie tam alebo na woodstock@centrum.sk ;-) ), hm? :-) (link: http://goo.gl/t5PCpW)
19.02.2015
mayo
tak toto sa mi pacilo ovela viac nez ta predosla poviedka o princeznej, s kludnym svedomim za 9. ten technobabble sice miestami neznel prilis uveritelne, ale kedze pre dej nebol dolezity, nevadil. (napr. slovko "interferenciovej", asi by znelo prirodzenejsie "interferenciálnej". a co je CNC?). aj niektore "ludske" formulacie trocha krivali, ze "vojaci [...] mŕtvi na prepálené synaptické dráhy"... no, znie to dost komicky, ako keby sa bavili dvaja zombici: ja som mrtvy na infarkt, a ty si na co mrtvy? ja na prebodnutie vidlami. :) vhodnejsie by bolo povedat, ze "nasledkom" coho su mrtvi. mozno tam bolo viac nezrovnalosti a nevysvetlenych detailov, ale tie som sa ani nesnazil hladat, pretoze ma ovela viac zaujimalo, co sa deje s postavami. ich mena, no je pochopitelne, ze vo vzdialenej buducnosti mozu zniet dost exoticky, to bolo uplne ok. (inac HP mi pripomenul Hafnera z Dubravky :D)
19.02.2015
Tatiana Lajšová
Vďaka mayo za komentár a prečítanie :)
19.02.2015

Zostávajúci počet znakov:

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Zaregistruj sa, a môžeš dostávať komentáre k témam a článkom, ktoré ťa zaujali.