Posolstvo z inej hviezdy
...pretože to, čo práve čítate, nie je len obyčajná poviedka. Je to posolstvo. Dôležité posolstvo určené každému, kto ho dokáže pochopiť. Posolstvo z inej hviezdy...
Pozemšťania!
Stále si nie som celkom istá, či robím dobre. Možno by predsa len bolo lepšie osloviť vašich kráľov a vlády, mocných tohto sveta. No moje srdce sa tomu prieči. Našepkáva mi, že práve tu sa nájdu tí, ktorých hľadám. Ľudia s otvorenou mysľou, ľudia schopní, pripravení a najmä ochotní uveriť. Pretože to, čo práve čítate, nie je len obyčajná poviedka. Je to posolstvo. Dôležité posolstvo určené každému, kto ho dokáže pochopiť. Posolstvo z inej hviezdy...
Na vašej planéte sme pristáli v tretí deň piateho obehu Loewe okolo Bua, štyritisíc sedemsto osemdesiateho piateho obehu Bua okolo materskej hviezdy od počiatku nášho počítania. Odvtedy z vás pozorujeme. Celý ten dlhý čas...
Mojou úlohou v tejto výprave je preskúmať váš spôsob komunikácie a pokúsiť sa nadviazať kontakt. Táto práca nie je ľahká. Najmä zo začiatku ste ma hrozne miatli a pripravili mi mnoho bezsenných nocí plných bezvýsledného premýšľania.
My sa totiž dorozumievame úplne jednoducho, pomocou obrazov, ktoré vznikajú v našej mysli a ktoré priamo posúvame do myslí iným. U vás je to podstatne zložitejšie a práve preto ste pre mňa tak dlho zostávali záhadou.
Zlom v mojom výskume nastal, až keď sa jednému z mojich spoločníkov podarilo odchytiť vzorku dospelého jedinca. Sluchové vnemy zaznamenané z jeho strany mi vnukli zvláštnu myšlienku. Čo ak obrazy z mysle nevysielate priamo, ale pomocou zvukov? Okamžite som začala s testami a moje dohady sa veľmi rýchlo potvrdili. Zistila som, že tiež používate niečo ako naše obrazy, ibaže rozdelené na dve časti. Myšlienky alebo obrazy v mozgu, ktoré mimoriadne komplikovaným spôsobom premieňate na komunikačné obrazy, slová.
Ďalej som sa teda zamerala na pochopenie významu jednotlivých slov. V tom čase však naša vzorka nešťastnou náhodou uhynula pri pokusoch kolegu, biológa. Skutočne ma to mrzí... Nemali sme však odkiaľ vedieť, že tridsiaty tretí prvok je pre vás toxický.
Po tejto nehode vo mne dozrelo rozhodnutie opustiť loď. Vydala som sa priamo medzi vás a nadopovaná liekmi na zneviditeľnenie pozorne načúvala prirodzenému priebehu vašej komunikácie. Zo dňa na deň som rozumela väčšiemu a väčšiemu množstvu slov a objavila základné princípy ich spájania do výpovedí. Tie sa mi však nie vždy darilo pochopiť.
Bolo to najmä kvôli jednej obrovskej odlišnosti medzi našimi druhmi. Pre nás je myšlienka a slovo jedným a tým istým. Vy však svoje myšlienky pred sformulovaním do výpovede akosi triedite. Nezverujete si všetky obrazy, na rozdiel od nás niektoré dokážete zatajiť. Pomerne často tiež obrazy pred vyslovením meníte. Máte dokonca slovo pomenujúce tento jav. Klamstvo.
Práve objav klamstva vyvolal vo mne a zvyšku posádky akýsi nový pocit. Pocit, ktorý sme predtým nepoznali. Na tejto planéte je však celkom bežný. Viem aj, že mu hovoríte strach. Pocítili sme strach... Strach a obavy z vás.
Moji druhovia chcú preto odísť. Navždy opustiť túto planétu a nikdy sa nevrátiť.
Ja som však medzi vami strávila viac času než oni. Vykonala som mnoho práce. Primnoho na to, aby to bolo úplne zbytočné.
A tak som sa rozhodla využiť túto svoju poslednú šancu a nadviazať kontakt, hoci stále nepoznám význam niektorých slov ako vojna, zlo, či nenávisť... Bude to s nimi asi podobne ako s klamstvom. Pomenúvajú niečo našej civilizácii neznáme. No ja vám aj tak dôverujem. Verím, že v hĺbke ste presne takí ako my. Verím, lebo vo vašom jazyku som našla výrazy ako priateľstvo, láska a smiech... Hlavne vďaka nim nestrácam nádej...
Ak sa však predsa len mýlim, vymažte prosím tento odkaz, zabudnite naň a nechajte nás odletieť, vrátiť sa domov, akoby sme vás nikdy neboli našli. Ale ak nie... Ak nie, ozvite sa! Prosím vás o to. Nedovoľte nám myslieť si, že sme vo vesmíre sami.
YaYa
Má rovnako rada bosorky na metlách aj vesmírne lode. Pre scifi.sk najmä recenzuje knižky, na streamoch filozofuje o Fantastickej poviedke a organizuje Poviedky na počkanie.
Diskusia
Aldeberan
mas samozrejme pravdu. sme milý druh. sám sa pripravujem poslat ti správu. vsetci, kt. chcete poslat správu autorke: http://www.hellofromearth.net/ gliese581d/register/index.htm . dúfame, ze vas druh nase spravy pochopi.
22.08.2009
mas samozrejme pravdu. sme milý druh. sám sa pripravujem poslat ti správu. vsetci, kt. chcete poslat správu autorke: http://www.hellofromearth.net/ gliese581d/register/index.htm . dúfame, ze vas druh nase spravy pochopi.
22.08.2009
jurinko
Akoze fajn, ale co to bolo? Prolog alebo co? Lebo ak to bolo to, na co to vyzeralo, totiz dalsie pseudofilozofovanie o tom, aki su ludia skazeni a ich jedinou nadejou je najst v sebe hlboko skryte hodnoty, tak ma to vobec neoslovilo. Ak to ma byt uvod do nejakeho sveta, tak ok, tesime sa na dalsie casti. Ale ak to ma skoncit pri tomto podivnom pokuse o dotknutie sa nasich dusi ( :-! ), tak to ani nemuselo vzniknut. Kazdopadne sa to neda hodnotit ako poviedka, takze nedavam nic.
22.08.2009
Akoze fajn, ale co to bolo? Prolog alebo co? Lebo ak to bolo to, na co to vyzeralo, totiz dalsie pseudofilozofovanie o tom, aki su ludia skazeni a ich jedinou nadejou je najst v sebe hlboko skryte hodnoty, tak ma to vobec neoslovilo. Ak to ma byt uvod do nejakeho sveta, tak ok, tesime sa na dalsie casti. Ale ak to ma skoncit pri tomto podivnom pokuse o dotknutie sa nasich dusi ( :-! ), tak to ani nemuselo vzniknut. Kazdopadne sa to neda hodnotit ako poviedka, takze nedavam nic.
22.08.2009
YaYa
:D pseudofilozofovanie o skazenosti ľudstva? NIIIIIEEEEE! To znie príliš strašidelne...
Ja som sa len jednoducho nechala uniesť predstavou, ako by nás mohli vnímať návštevníci z vesmíru... a zároveň sa pokúsila o \"prvý kontakt\" s touto stránkou, ktorá sa mi, mimochodom celkom páči :) Inak nič hlbšie...
Čo sa týka možného pokračovania, ak ma to pochytí napíšem ho... Ale zatiaľ nevzniklo :)
V každom prípade ďakujeme za príspevky... moja ufónka za \"odpoveď\" a ja za kritiku... Keď to naozaj vyzerá tak filozoficky-hrozivo, asi s tým budem musieť niečo urobiť :DDD
23.08.2009
:D pseudofilozofovanie o skazenosti ľudstva? NIIIIIEEEEE! To znie príliš strašidelne...
Ja som sa len jednoducho nechala uniesť predstavou, ako by nás mohli vnímať návštevníci z vesmíru... a zároveň sa pokúsila o \"prvý kontakt\" s touto stránkou, ktorá sa mi, mimochodom celkom páči :) Inak nič hlbšie...
Čo sa týka možného pokračovania, ak ma to pochytí napíšem ho... Ale zatiaľ nevzniklo :)
V každom prípade ďakujeme za príspevky... moja ufónka za \"odpoveď\" a ja za kritiku... Keď to naozaj vyzerá tak filozoficky-hrozivo, asi s tým budem musieť niečo urobiť :DDD
23.08.2009
žjuvka
Hmm. Mne sa to dosť páčilo. Milá narážka na chodenie po tenkom ľade ľudského bytia, pretože všetci vedia aké je. Patríme tam, všetci. Úžasné. Ako poviedkový počin dosť prvoplánové, ale.... poteší.
24.08.2009
Hmm. Mne sa to dosť páčilo. Milá narážka na chodenie po tenkom ľade ľudského bytia, pretože všetci vedia aké je. Patríme tam, všetci. Úžasné. Ako poviedkový počin dosť prvoplánové, ale.... poteší.
24.08.2009
Aldeberan
YaYa: no, ak sa ti tato stranka paci, dostavas automaticky plus 5 bodov v hodnotení! :) som rad, ze to beries s nadhladom.
24.08.2009
YaYa: no, ak sa ti tato stranka paci, dostavas automaticky plus 5 bodov v hodnotení! :) som rad, ze to beries s nadhladom.
24.08.2009
andrej android praznovsky
Ahoj Yaya! Taký nádherný začiatok,prestal som čítať a hladal som nejaku hudbu, ako podmaz /to robievam , niekedy/.Ten hviezdny datum ma dostal, nadhera, dalej vsak odkaz pripomina odkaz ktory pisalo 10rocne dieťa, skoda.KOlega mimozemstan zabil len tak pozemstana, aj ked ste nas dlho sledovali :)preco mame este stat o kontakt s Vami?Naopak sa mi paci pohlad na nasu komunikaciu ,vzdy som sa chcel vediet vcitit do duse bytosti z inej planety,ako nas vidi.Ako hovorim zaciatok je na vysokej urovni, skus si ju udrzat po celu poviedku, drzim Ti palce!Dal som 5
24.08.2009
Ahoj Yaya! Taký nádherný začiatok,prestal som čítať a hladal som nejaku hudbu, ako podmaz /to robievam , niekedy/.Ten hviezdny datum ma dostal, nadhera, dalej vsak odkaz pripomina odkaz ktory pisalo 10rocne dieťa, skoda.KOlega mimozemstan zabil len tak pozemstana, aj ked ste nas dlho sledovali :)preco mame este stat o kontakt s Vami?Naopak sa mi paci pohlad na nasu komunikaciu ,vzdy som sa chcel vediet vcitit do duse bytosti z inej planety,ako nas vidi.Ako hovorim zaciatok je na vysokej urovni, skus si ju udrzat po celu poviedku, drzim Ti palce!Dal som 5
24.08.2009
YaYa
Zjuvka: áno, som ženského rodu... bez genetických a plastických úprav...
Inak, sledovať takto reakcie neznámych ľudí sa mi zdá čoraz užitočnejšie. Všimnete si aj veci, ktoré som ja nepostrehla... A teraz mi to je v niektorých prípadoch až divné :D Ale o to tu šlo. :)
24.08.2009
Zjuvka: áno, som ženského rodu... bez genetických a plastických úprav...
Inak, sledovať takto reakcie neznámych ľudí sa mi zdá čoraz užitočnejšie. Všimnete si aj veci, ktoré som ja nepostrehla... A teraz mi to je v niektorých prípadoch až divné :D Ale o to tu šlo. :)
24.08.2009
55555
No mne osobne pripada dost naivne mysliet si, ze ked aj nie sme vo vesmire sami, tak vsetci ti ostatny su nevinne jahniatka, ktore sa uplne rozumeju a maju sa radi. Totiz ak uz sa k nam niekto z dalekeho vesmiru dostane, tak musi byt dost ze dost inteligentny a to si podla mna dost odporuje. Ziadny normalny inteligentny clovek/mimozemstan/jahniatko predsa stale rozmysla ako zlepsit svoju sucasnu situaciu. Alebo sak jednoduchy pud sebazachovy - ked si mate vybrat ci zachranite seba alebo svojho suseda, koho si vyberiete? Mozno ked sme boli plankton, tak sme sa mali radi, ale co uz, evolucia nepusti. . . . A keby aj take blbe jahniatka existovali urcite by sa s nami nechceli skontaktovat - nie su predsa az taky blby nie?
25.08.2009
No mne osobne pripada dost naivne mysliet si, ze ked aj nie sme vo vesmire sami, tak vsetci ti ostatny su nevinne jahniatka, ktore sa uplne rozumeju a maju sa radi. Totiz ak uz sa k nam niekto z dalekeho vesmiru dostane, tak musi byt dost ze dost inteligentny a to si podla mna dost odporuje. Ziadny normalny inteligentny clovek/mimozemstan/jahniatko predsa stale rozmysla ako zlepsit svoju sucasnu situaciu. Alebo sak jednoduchy pud sebazachovy - ked si mate vybrat ci zachranite seba alebo svojho suseda, koho si vyberiete? Mozno ked sme boli plankton, tak sme sa mali radi, ale co uz, evolucia nepusti. . . . A keby aj take blbe jahniatka existovali urcite by sa s nami nechceli skontaktovat - nie su predsa az taky blby nie?
25.08.2009
Aldeberan
žjuvka: no, ja rozmýšlam o každom v prvom rade ako o človekovi :)
55555: no to práve nevieme. zober si blahobytné štáty západu, ktoré sa hedonisticky topia v konzumnej spoločnosti, kt. výdobytky umožnuje TAKMER všetkým využívať štedrý sociálny štát. Opovrhujú svojou vlastnou koloniálnou históriou a sú až nechutne lenivý akokoľvek sa čo i len brániť, nie ešte to útočiť. A teraz si predstav vyspelú civilizáciu, kt. v takom takmer dokonalom stave žije tisíc rokov. Musia byť krotký ako jahniatka :D
25.08.2009
žjuvka: no, ja rozmýšlam o každom v prvom rade ako o človekovi :)
55555: no to práve nevieme. zober si blahobytné štáty západu, ktoré sa hedonisticky topia v konzumnej spoločnosti, kt. výdobytky umožnuje TAKMER všetkým využívať štedrý sociálny štát. Opovrhujú svojou vlastnou koloniálnou históriou a sú až nechutne lenivý akokoľvek sa čo i len brániť, nie ešte to útočiť. A teraz si predstav vyspelú civilizáciu, kt. v takom takmer dokonalom stave žije tisíc rokov. Musia byť krotký ako jahniatka :D
25.08.2009
kAnYs
Pekne. Hlavne, ako uz andrej povedal, opis snahy pochopit verbalnu komunikaciu. Co sa tyka toho \"kto je inteligentny musi byt agresivny, sebecky atd.\" mno... Osobne si myslim ze na to aby nejaka civilizacia dokazala zhromazdit zdroje potrebne na to aby dokazali na dlhu dobu opustit vlastnu planetu a NEBODAJ cestovat do ineho hviezdneho systemu musia byt jej jedinci dostatocne inteligentny na to aby pochopili ze spolupraca za spolocnym cielom je vzdy efektivnejsia pre vsetkych zucastnenych ako by boli ich jednotlive snahy. A hlavne, musi vacsina mat spolocny ciel. Ved sa pozri na nas. Jeden z dovodov preco sme este stale nekolonizovali Mesiac je, ze sa tomu nevenuje dostatok prostriedkov. Pretoze zaujmy ludi su tak rozpoltene, ze vacsina zdrojov sa orientuje niekam inam.
26.08.2009
Pekne. Hlavne, ako uz andrej povedal, opis snahy pochopit verbalnu komunikaciu. Co sa tyka toho \"kto je inteligentny musi byt agresivny, sebecky atd.\" mno... Osobne si myslim ze na to aby nejaka civilizacia dokazala zhromazdit zdroje potrebne na to aby dokazali na dlhu dobu opustit vlastnu planetu a NEBODAJ cestovat do ineho hviezdneho systemu musia byt jej jedinci dostatocne inteligentny na to aby pochopili ze spolupraca za spolocnym cielom je vzdy efektivnejsia pre vsetkych zucastnenych ako by boli ich jednotlive snahy. A hlavne, musi vacsina mat spolocny ciel. Ved sa pozri na nas. Jeden z dovodov preco sme este stale nekolonizovali Mesiac je, ze sa tomu nevenuje dostatok prostriedkov. Pretoze zaujmy ludi su tak rozpoltene, ze vacsina zdrojov sa orientuje niekam inam.
26.08.2009
žjuvka
Aldeberan, uisťujem ťa, že aj ja. Len ma priebežne dokáže uchvátiť keď niekto viditeľne premýšľa, zanesené do literárneho diela dokonca s fabulou, nečakané. A to hovorím čisto bez diskriminačného nadsadenia. Čo sa týka poviedky, stačí mi, že kladie otázky k veci, lebo morom dnešnej civilizácie je ľahostajnosť.
27.08.2009
Aldeberan, uisťujem ťa, že aj ja. Len ma priebežne dokáže uchvátiť keď niekto viditeľne premýšľa, zanesené do literárneho diela dokonca s fabulou, nečakané. A to hovorím čisto bez diskriminačného nadsadenia. Čo sa týka poviedky, stačí mi, že kladie otázky k veci, lebo morom dnešnej civilizácie je ľahostajnosť.
27.08.2009
55555
aldeberan: nj, lenze ani blahobytne staty zapadu, sa nemozu len tak odputat od zvysku sveta ako je napr. Palestina. A kym budu existovat taketo obrovske socialne rozdiely, budu existovat teroristi a podobne skupiny a to by asi dost narusovalo zjahniatkovavanie. Pochybujem, ze nejaka, akokolvek vyspela civilizacia by bola schopna uplne odstranit, alebo aspon dostatocne zmiernit tieto rozdieli zivotnej urovne a to najma preto, ze to nepovazuje za prvorady ciel. A sme spat pri osobnom prospechu. Keby boli ludia ochotny obetovat sa pre druhych o sto rokov nemame co riesit, ale nie su a radsej dookola rozpravaju o tom aky je svet skazeny, aby vyzerali, ze oni su ti uzasny samaritani, ale aby predali telku, pocitac a mobil a peniaze darovali detom v afrike tak to uz preboha nie. Hmm a v podstate som chcela povedat, ze pocity jednoducho nikdy nedovolia ludom zabudnut, ze nie su jahniatka.
27.08.2009
aldeberan: nj, lenze ani blahobytne staty zapadu, sa nemozu len tak odputat od zvysku sveta ako je napr. Palestina. A kym budu existovat taketo obrovske socialne rozdiely, budu existovat teroristi a podobne skupiny a to by asi dost narusovalo zjahniatkovavanie. Pochybujem, ze nejaka, akokolvek vyspela civilizacia by bola schopna uplne odstranit, alebo aspon dostatocne zmiernit tieto rozdieli zivotnej urovne a to najma preto, ze to nepovazuje za prvorady ciel. A sme spat pri osobnom prospechu. Keby boli ludia ochotny obetovat sa pre druhych o sto rokov nemame co riesit, ale nie su a radsej dookola rozpravaju o tom aky je svet skazeny, aby vyzerali, ze oni su ti uzasny samaritani, ale aby predali telku, pocitac a mobil a peniaze darovali detom v afrike tak to uz preboha nie. Hmm a v podstate som chcela povedat, ze pocity jednoducho nikdy nedovolia ludom zabudnut, ze nie su jahniatka.
27.08.2009
55555
kAnYs: no tak si predstav, ze si mimozemstan. Si mili, dobry, sucitny, chapavy, nikdy neklames . . . Priletis a uvidis povedzme druhu svetovu vojny a Hitlera ako vrazdi ludi, lebo nemaju spravnu vysku, modre oci, hnede vlasy . . . A ty si zeleny a mas tykadla. Co si pomyslis: Hmm podme spolupracovat? to pochybujem.
27.08.2009
kAnYs: no tak si predstav, ze si mimozemstan. Si mili, dobry, sucitny, chapavy, nikdy neklames . . . Priletis a uvidis povedzme druhu svetovu vojny a Hitlera ako vrazdi ludi, lebo nemaju spravnu vysku, modre oci, hnede vlasy . . . A ty si zeleny a mas tykadla. Co si pomyslis: Hmm podme spolupracovat? to pochybujem.
27.08.2009
YaYa
No... Myslím, že mám právo trošku sa vám tu do toho zamiešať... Chcem len pripomenúť, že moji mimozemšťania NIE SÚ ľudia a možno ani jahniatka... Sú skrátka iba iní. Ich spôsob komunikácie im jednoducho biologicky predurčil niektoré vlastnosti, ktoré ich od nás líšia.
Naivné je podľa mňa skôr myslieť si, že telepatia je nejaký spôsob super dokonalej komunikácie, chcela som len naznačiť, že môže mať nejaký zádrheľ.
A v samotnej \"veci\" som okrem toho naznačila, že emzáci z nás boli zmatení a nechceli sa s nami skontaktovať. To len \"bláznivá\" hlavná postava... (to k tej otázke s Hitlerom, hoci nebola adresovana mne) :D
27.08.2009
No... Myslím, že mám právo trošku sa vám tu do toho zamiešať... Chcem len pripomenúť, že moji mimozemšťania NIE SÚ ľudia a možno ani jahniatka... Sú skrátka iba iní. Ich spôsob komunikácie im jednoducho biologicky predurčil niektoré vlastnosti, ktoré ich od nás líšia.
Naivné je podľa mňa skôr myslieť si, že telepatia je nejaký spôsob super dokonalej komunikácie, chcela som len naznačiť, že môže mať nejaký zádrheľ.
A v samotnej \"veci\" som okrem toho naznačila, že emzáci z nás boli zmatení a nechceli sa s nami skontaktovať. To len \"bláznivá\" hlavná postava... (to k tej otázke s Hitlerom, hoci nebola adresovana mne) :D
27.08.2009
jurinko
55555: trosku mi to zavana takym marxistickym ponatim rovnosti. Rozdiely boli a budu a myslim si, ze su dokonca prospesne. Rovnost vysledku nikdy nevedie k nicomu dobremu, pretoze ak ludom das, co potrebuju, nebudu sa uz vobec snazit. To, co nas robi ludmi, je snaha prekonat hrozne podmienky. Individualna snaha, ktora sa potom premieta do pokroku ludstva ako celku. Jedina rovnost, ktora je spravodliva a zaroven nenici pokrok, je rovnost prilezitosti. Takze netreba predat mobil, telku, auto a pocitac a poslat peniaze ludom do Afriky alebo Romom. Treba investovat do veci, ktore im umoznia dosiahnut rovnost prilezitosti - postavit im skoly a naucit ich, ako sa o seba postarat sami. A takato rovnost prilezitosti zaroven dovoluje civilizacii vysoku mieru spoluprace na spolocnom cieli. Takze ak by k nam prisli vyspele civilizacie, vyzerali by podla mna nejako takto.
27.08.2009
55555: trosku mi to zavana takym marxistickym ponatim rovnosti. Rozdiely boli a budu a myslim si, ze su dokonca prospesne. Rovnost vysledku nikdy nevedie k nicomu dobremu, pretoze ak ludom das, co potrebuju, nebudu sa uz vobec snazit. To, co nas robi ludmi, je snaha prekonat hrozne podmienky. Individualna snaha, ktora sa potom premieta do pokroku ludstva ako celku. Jedina rovnost, ktora je spravodliva a zaroven nenici pokrok, je rovnost prilezitosti. Takze netreba predat mobil, telku, auto a pocitac a poslat peniaze ludom do Afriky alebo Romom. Treba investovat do veci, ktore im umoznia dosiahnut rovnost prilezitosti - postavit im skoly a naucit ich, ako sa o seba postarat sami. A takato rovnost prilezitosti zaroven dovoluje civilizacii vysoku mieru spoluprace na spolocnom cieli. Takze ak by k nam prisli vyspele civilizacie, vyzerali by podla mna nejako takto.
27.08.2009
kAnYs
Suhlasim s Jurinkom. Rozdiely a snaha pre osobny rozvoj/prospech su hybnou silou spolocnosti. Problem je vsak v tom ze sa mozu stat aj brzdou, ked snaha o prospech malej skupiny znemoznuje prospech vacsej. Ale to uz bolo povedane: rovnost prilezitosti. Problem je ale prave v tom ze dana rovnost prilezitosti pre civilizovany svet nieje prospesna. A preto snaha o nas prospech, brzdi prospech zvysku sveta. @5555: snazil som sa iba naznacit, ze na to aby sa k nam nejaka civilizacia dostala, musi prekonat urcite stadium a zacat pracovat pre spolocny ciel. A tym padom sa zbavit (aspon na tu relativne kratku chvilu kym vybuduju nejake to vesmirne spolocenstvo a kym dany spolocny ciel nebude dosiahnuty a neprestane existovat) vojen.
28.08.2009
Suhlasim s Jurinkom. Rozdiely a snaha pre osobny rozvoj/prospech su hybnou silou spolocnosti. Problem je vsak v tom ze sa mozu stat aj brzdou, ked snaha o prospech malej skupiny znemoznuje prospech vacsej. Ale to uz bolo povedane: rovnost prilezitosti. Problem je ale prave v tom ze dana rovnost prilezitosti pre civilizovany svet nieje prospesna. A preto snaha o nas prospech, brzdi prospech zvysku sveta. @5555: snazil som sa iba naznacit, ze na to aby sa k nam nejaka civilizacia dostala, musi prekonat urcite stadium a zacat pracovat pre spolocny ciel. A tym padom sa zbavit (aspon na tu relativne kratku chvilu kym vybuduju nejake to vesmirne spolocenstvo a kym dany spolocny ciel nebude dosiahnuty a neprestane existovat) vojen.
28.08.2009
Peter Olana
Zjednotenie ludstva je ešte nadlho len bohapustá utopia, preto ak chceme kolonizovat Mesiac a následne Mars, musíme byt pragmatickí, nebrat ohlady na humanizmus, a na tých, ktorí tieto kroky nepodporujú (aj kde neviem, ci niekto taký existuje... Západ, Rusko, Äzia, aj arabský svet – všetci vidia svoju jedinečnú šancu v kolonizácii Marsu) .
Náš Svet – teda člověk, sa nikdy nevzdá vojen, bolo by nezmyselné v niečo také vobec dúfat. Naopak … Budúca vojna odštartuje novú etapu kozmického veku, na jeho konci bude dlhodobá prítomnost človeka na Marse , a možno aj základ nejakej novej medzihviezdnej výpravy.
Mozeme si preto len polozit otázku , či takéto ludstvo vystartuje na túto cestu bez zbraní, a zároven otázku, či vobec nejaká civilizácia moze uvazovat inak ako tá naša. Podla mna nie. No neviem.
28.08.2009
Zjednotenie ludstva je ešte nadlho len bohapustá utopia, preto ak chceme kolonizovat Mesiac a následne Mars, musíme byt pragmatickí, nebrat ohlady na humanizmus, a na tých, ktorí tieto kroky nepodporujú (aj kde neviem, ci niekto taký existuje... Západ, Rusko, Äzia, aj arabský svet – všetci vidia svoju jedinečnú šancu v kolonizácii Marsu) .
Náš Svet – teda člověk, sa nikdy nevzdá vojen, bolo by nezmyselné v niečo také vobec dúfat. Naopak … Budúca vojna odštartuje novú etapu kozmického veku, na jeho konci bude dlhodobá prítomnost človeka na Marse , a možno aj základ nejakej novej medzihviezdnej výpravy.
Mozeme si preto len polozit otázku , či takéto ludstvo vystartuje na túto cestu bez zbraní, a zároven otázku, či vobec nejaká civilizácia moze uvazovat inak ako tá naša. Podla mna nie. No neviem.
28.08.2009
andrej android praznovsky
Ahoj YAYA!musel som sa vratit k tvojej poviedke, lakal ma ten uvod:)Ono na druhy krat to na mna zaposobilo trochu inak, mozno ma najprv otravili pomenovania nasich najvacsichneduhov ako vojny a klamstvo a pripadalo mi to ako spoved Miss Alabama, ale ked na to tak teraz myslim, podarilo sa ti naozaj pozriet na nas z opacnej strany a to sa nam velmi pacit nemusi.Teraz ked to citam s chilloutovou hudbou mam iny pocit.Je to super, viem si predstavit cim hlavna hrdinka presla a myslim si ze naucit sa novy sposob komunikacie je dost narocne a preto by pri takomto posolstve volila jasnejsie myslienky a slova, da sa to nadherne okresat a skratit.ako sa vlastne vola?
Je mi ako bytost sympaticka a rad by som ju nechal zit v dalsich poviedkach ,smiem?Mam toho naplanovane strasne vela ,ale hodila by sa mi do mojho pribehu co ty na to?Andrej
28.08.2009
Ahoj YAYA!musel som sa vratit k tvojej poviedke, lakal ma ten uvod:)Ono na druhy krat to na mna zaposobilo trochu inak, mozno ma najprv otravili pomenovania nasich najvacsichneduhov ako vojny a klamstvo a pripadalo mi to ako spoved Miss Alabama, ale ked na to tak teraz myslim, podarilo sa ti naozaj pozriet na nas z opacnej strany a to sa nam velmi pacit nemusi.Teraz ked to citam s chilloutovou hudbou mam iny pocit.Je to super, viem si predstavit cim hlavna hrdinka presla a myslim si ze naucit sa novy sposob komunikacie je dost narocne a preto by pri takomto posolstve volila jasnejsie myslienky a slova, da sa to nadherne okresat a skratit.ako sa vlastne vola?
Je mi ako bytost sympaticka a rad by som ju nechal zit v dalsich poviedkach ,smiem?Mam toho naplanovane strasne vela ,ale hodila by sa mi do mojho pribehu co ty na to?Andrej
28.08.2009
jurinko
Peter: ak nazves pragmatizmom to, ze budes potlacat ludi, ktori nepodporuju spolocny ciel, velmi sa priblizujes diktaturam (nepriatel rezimu vs. budovatelia ziarivej buducnosti). To podla mna nie je cesta (tiez by som rad vedel, odkial mas, ze aj Arabi chcu kolonizovat Mars..). Uloha vojen v historii je bohuzial velmi pravdiva (podobne ako uloha prezitia je dolezita v historii vyvoja cloveka ako dominantneho druhu na planete), ale nemyslim si, ze \"vdaka\" dalsej vojne sa dostaneme na Mars. Myslim si, a dufam, ze nijaka dalsia vojna, ktora by mala silu odstartovat buduci kozmicky vek, uz nebude. Vojny typu \"toto je medznik ludstva\" by som naozaj nechcel, aby vobec kedy boli. Mozno som naivny, ale dufam, ze ludstvo sa raz (mozno za vela rokov, ked sa aj arabsky svet dostane tam, kde sme my dnes a rozdiely nebudu take likvidacne) dostane na uroven, ze dokaze spolupracovat.
28.08.2009
Peter: ak nazves pragmatizmom to, ze budes potlacat ludi, ktori nepodporuju spolocny ciel, velmi sa priblizujes diktaturam (nepriatel rezimu vs. budovatelia ziarivej buducnosti). To podla mna nie je cesta (tiez by som rad vedel, odkial mas, ze aj Arabi chcu kolonizovat Mars..). Uloha vojen v historii je bohuzial velmi pravdiva (podobne ako uloha prezitia je dolezita v historii vyvoja cloveka ako dominantneho druhu na planete), ale nemyslim si, ze \"vdaka\" dalsej vojne sa dostaneme na Mars. Myslim si, a dufam, ze nijaka dalsia vojna, ktora by mala silu odstartovat buduci kozmicky vek, uz nebude. Vojny typu \"toto je medznik ludstva\" by som naozaj nechcel, aby vobec kedy boli. Mozno som naivny, ale dufam, ze ludstvo sa raz (mozno za vela rokov, ked sa aj arabsky svet dostane tam, kde sme my dnes a rozdiely nebudu take likvidacne) dostane na uroven, ze dokaze spolupracovat.
28.08.2009
YaYa
Andrej: Aj ja som s ňou mala nejaké plány... ale zatiaľ nie sú veľmi určité...
Musím si niečo ešte premyslieť, napíšem ešte v nedeľu :) tak keby si ešte dva dni počkal...
29.08.2009
Andrej: Aj ja som s ňou mala nejaké plány... ale zatiaľ nie sú veľmi určité...
Musím si niečo ešte premyslieť, napíšem ešte v nedeľu :) tak keby si ešte dva dni počkal...
29.08.2009
andrej android praznovsky
YAYA:ahoj, nejdem to hned pisat, momentalne dumam nad pilotackou poviedkou a potom nad dalsim volnym pokracovanim.Inak mam dalsih X napadov, ale tento ma teraz drzi.ak by si chcela vediet viac, napis a opisem Ti moju predstavu.
29.08.2009
YAYA:ahoj, nejdem to hned pisat, momentalne dumam nad pilotackou poviedkou a potom nad dalsim volnym pokracovanim.Inak mam dalsih X napadov, ale tento ma teraz drzi.ak by si chcela vediet viac, napis a opisem Ti moju predstavu.
29.08.2009
Peter Olana
Jurinko ... Potláčat nie, skor nepodporovat, nedotovat, a neustupovat skupinám ludí, ktorí si podporu nevázia a namiesto vdaky sa snazia znemoznit akékolvek úsilie o dialóg.
Ak niekto chce zit ako v stredoveku (otec zabije vlastnú dcéru, pretoze u nej najde mob. tel. !!!) tak ho v tom stredoveku nechajme a nezatazujme sa jeho realitou. (samozrejme mozme namietat, ale co tá dcéra, a co iné dcéry, sestry … no cas ukázal, ze po dobrom sa aj tak k nicomu nedostane)
29.08.2009
Jurinko ... Potláčat nie, skor nepodporovat, nedotovat, a neustupovat skupinám ludí, ktorí si podporu nevázia a namiesto vdaky sa snazia znemoznit akékolvek úsilie o dialóg.
Ak niekto chce zit ako v stredoveku (otec zabije vlastnú dcéru, pretoze u nej najde mob. tel. !!!) tak ho v tom stredoveku nechajme a nezatazujme sa jeho realitou. (samozrejme mozme namietat, ale co tá dcéra, a co iné dcéry, sestry … no cas ukázal, ze po dobrom sa aj tak k nicomu nedostane)
29.08.2009
Peter Olana
A Vojna … v podstate sú tri druhy ludí, jedny sa vojny vyslovene boja, druhý po nej túžia a tretia z nej žije. Tá tretia skupina určuje (vdaka svojmu kapitálu) chod dejín. Je len otázka času, dokedy budú tejto skupine stačit vojny typu Juhoslávia, Irak, Afganistan, teda malé, lokálne konflikty.
Ak sa sféry vplyvu opat vyrovnajú a skoncí dominancia jednej supervelmoci, potom sa rozbehne aj vesmírny program. Do cela ludstva sa nabudúce post. tá velmoc, ktorá obstojí v boji o Mesiac, resp. Mars.
29.08.2009
A Vojna … v podstate sú tri druhy ludí, jedny sa vojny vyslovene boja, druhý po nej túžia a tretia z nej žije. Tá tretia skupina určuje (vdaka svojmu kapitálu) chod dejín. Je len otázka času, dokedy budú tejto skupine stačit vojny typu Juhoslávia, Irak, Afganistan, teda malé, lokálne konflikty.
Ak sa sféry vplyvu opat vyrovnajú a skoncí dominancia jednej supervelmoci, potom sa rozbehne aj vesmírny program. Do cela ludstva sa nabudúce post. tá velmoc, ktorá obstojí v boji o Mesiac, resp. Mars.
29.08.2009
žjuvka
Hm, krása. Čítam a začínam sa tešiť na District 9, táto diskusia mi pripadá ako warmup práve k nemu.
30.08.2009
Hm, krása. Čítam a začínam sa tešiť na District 9, táto diskusia mi pripadá ako warmup práve k nemu.
30.08.2009
YaYa
Andrej: ano, rada sa dozviem nieco o konkretnej predstave... ak ju nechces pisat sem, nejaky mail mam v \"profile\", ci ako to nazvat :)
30.08.2009
Andrej: ano, rada sa dozviem nieco o konkretnej predstave... ak ju nechces pisat sem, nejaky mail mam v \"profile\", ci ako to nazvat :)
30.08.2009
kAnYs
Musim sa opravit. Vyrok \"rovnost prilezitosti pre civilizovany svet nieje prospesna\" mal byt \"rovnost prilezitosti pre dnesny svet nieje povazovana za prospesnu\". Vzapati sa ospravedlnujem za akukolvek neopravnenu nenavist voci mojej osobe ktora touto malou chybou vznikla.
30.08.2009
Musim sa opravit. Vyrok \"rovnost prilezitosti pre civilizovany svet nieje prospesna\" mal byt \"rovnost prilezitosti pre dnesny svet nieje povazovana za prospesnu\". Vzapati sa ospravedlnujem za akukolvek neopravnenu nenavist voci mojej osobe ktora touto malou chybou vznikla.
30.08.2009
Stano Lacko
Andrej, YaYa: to by ste neurobili, snad neochudobnite ostatnych, no nie, co by (ostatni) na to?
30.08.2009
Andrej, YaYa: to by ste neurobili, snad neochudobnite ostatnych, no nie, co by (ostatni) na to?
30.08.2009
andrej android praznovsky
Stano LACKO ::)Ale ano urobili,akto vyjde , mas sa na co tesit:)
31.08.2009
Stano LACKO ::)Ale ano urobili,akto vyjde , mas sa na co tesit:)
31.08.2009
Stano Lacko
Tak ti poviem, ze uz sa tesim. A hlavne tesim sa, ze ked toto dokoncime, konecne si precitam velku davku poviedok.
31.08.2009
Tak ti poviem, ze uz sa tesim. A hlavne tesim sa, ze ked toto dokoncime, konecne si precitam velku davku poviedok.
31.08.2009
YaYa
Stano: Myslím, že Andrej by vás ochudobnil, keby to napísal sem. Bolo by to fakt nefér, asi tak akol keď mi vlastný brat v polke Spoločenstva prsteňa povedal, že Gandalf zomrie. (o tom, že ja som mu neskôr vykecala, že to predsa len prežil už ani nehovoriac...
Lebo ak mu to vyjde, myslím, že to bude pecka :)
31.08.2009
Stano: Myslím, že Andrej by vás ochudobnil, keby to napísal sem. Bolo by to fakt nefér, asi tak akol keď mi vlastný brat v polke Spoločenstva prsteňa povedal, že Gandalf zomrie. (o tom, že ja som mu neskôr vykecala, že to predsa len prežil už ani nehovoriac...
Lebo ak mu to vyjde, myslím, že to bude pecka :)
31.08.2009