Tardam je všetko
Predstavte si vesmír pohľadom mimozemských civilizácii, ktoré sú mnohonásobne inteligentnejšie ako sú ľudia. Predstavte si tri rasy, ale ani jedna z nich nie je ľudská. Predstavte si nepreskúmaný vesmír, vyvolávajúci zvedavosť, neistotu, obavy a strach. Poviedka aspoň z časti charakterizuje atmosféru románu Sto pištoľových hviezd.
Volám sa Han Tana a som Tenpon. O tom, čím sa zaoberám, sa nebudem rozpisovať, lebo všetko už bolo povedané v Kronike Dalmälov, hlavne v neuveriteľnom dobrodružstve, ktoré som nazval Sto pištoľových hviezd.
Chcem vám porozprávať o udalostiach, ktoré som nestihol opísať, pretože sa odohrali až potom, keď som dokončil správu o ťažobnej ceste, počas ktorej došlo k druhému fantastickému úniku z evolanu. Tlak na čo najskoršie dokončenie tejto správy bol nesmierny aj preto, lebo v nej popisujem, ako došlo k rozlúšteniu hrôzostrašného tajomstva všeobecne známeho pod menom Krv Dalmälov.
Teraz, keď je už všetko za mnou, môžem pokojne premýšľať o tom, čo priamo aj nepriamo súviselo s tardamom, nezaťažený všetkými tými zbytočnými vedľajšími vplyvmi, ktoré predtým neustále narušovali moje myšlienkové pochody. Po čase som dokonca nadobudol pocit, že som sa prestal približovať k cieľu, ani som sa nevzďaloval a ani nezastal. Zdalo sa mi, že cieľ sa pohybuje a ja súčasne s ním, udržiavajúc si od neho stále rovnakú vzdialenosť!
Všetkému však predchádzalo isté poznanie, ktorého pravdivosť som najskôr iba tušil, ale skúmaním vplyvu tardamu na svoje okolie som mu začal veriť, až nakoniec som toto poznanie sústredil do jednoduchej myšlienky, že vždy, keď sa podarí dosiahnut niečo kladné, je za tým skryté aj niečo záporné, ktoré je svojou veľkosťou priamo úmerné kladnému. Zdá sa, že je to prirodzená rovnováha, ktorú spôsobuje neznáma sila, ktorá podľa mňa zaisťuje aj súdržnosť celého vesmíru.
Túto neznámu silu, i keď som ešte stále pochyboval o jej existencii, som objavil vďaka úvahám o tardame, možno aj vďaka tomu, že sa správa podobne ako sily tardamu. Neznáma sila bola taká záhadná, že aj keď som bol presvedčený, že nikdy neobjavím jej pôvod, stačilo mi silnejúce presvedčenie o jej prítomnosti a radšej som zameral svoju pozornosť na tardam a vplyv tajomnej sily na túto horninu.
Horúčkovito som začal zhromažďovať o tardame všetko kladné a záporné. Namiesto toho, aby som hneď vstúpil do Virtuálnej knižnice, rozhodol som sa navštíviť Centrálnu knižnicu, kde možno ešte stále vziať do ruky akúkoľvek knihu, vnímať jej váhu, cítiť vôňu starého viazania a papiera, a toto všetko je mnohonásobne umocnené gotickým prostredím starých priestorov. Medzi regálmi v šere chodbičiek sa návštevníka pri pohľade na hľadanú knihu zmocňuje zvláštne vzrušenie, a toto vzrušenie prináša množstvo vybuchujúcich pocitov, ktoré sa miesia so vstrebávajúcimi sa informáciami. A zrazu sa všetko javí v novom svetle, tak ako po splynutí špirálových galaxií, ktoré keď vyvrhnú rieky nových hviezd, prúdy obrovských plynných mrakov a pásy žiariaceho hviezdneho prachu, vytvoria úplne nové hviezdne zoskupenia.
Najskôr som začal prezerať odbornú literatúru, ktorá pojednávala o tardame, no nič som nenašiel možno aj preto, že všetky fakty mi už boli dávno známe.
Preto som sa rozhodol opustiť odbornú literatúru a radšej sledovať vplyv tardamu na historické udalosti.
Pri skúmaní týchto skutočností ma zaujal veľmi starý opis o prvom fyzickom kontakte Turangov s evolanom, o úniku z tejto pasce a o nesmiernej obeti bezmála dvestopäťdesiat tisíc pilotov útočných stíhačiek prezývaných tivili, vďaka ktorej sa Turangovia zachránili.
Evolan je v jazyku Turangov pomenovanie pre binárny pulzar - neutrónovú dvojhviezdu, pričom jedna z nich je pulzar. Hviezdy obiehajú okolo spoločného ťažiska asi 400 km/s a vyžarujú silné gravitačné vlnenie.
Opis ma zaujal hlavne preto, lebo sa nikde nespomínal tardam, a to vyvracalo moju teóriu.
Veľmi pozorne som skúmal správu, hladajúc tardam, pretože som si v žiadnom prípade nechcel priznať chybu.
Konvoj Turangov, zložený zo siedmich bojových transportérov nesúcich tivilov a dvoch elve Nokma a Tokmar zle zvolenou dráhou letu, vnikli do magnetickej siete evolanu a tá ich začala pomaly vťahovať do žeravej pasce rotujúcej neutrónovej dvojhviezdy.
Elve je všeobecné pomenovanie pre triedu turangských bojových lodí, ktoré sú vyzbrojené najmodernejšou technikou a sú schopné mnohonásobne prekračovať rýchlosť svetla. Je to obdoba dalmälských bojových lodí prezývaných Se pju čo v preklade znamená Rýchla hviezda.
Predstavil som si binárny pulzar ako obrovský stroj ktorý ohlušujúco hučí a oslepuje smrtiacim žiarením všetko, čo má vo svojom dosahu. Beda tým, ktorí omylom k nemu zablúdili alebo sa ho pokúsili preskúmať.
Konvoj sa márne pokúšal vytrhnúť z pevného objatia evolanu. Stále silnejšie ho vťahoval a jeho zovretie narastalo. Motory lodí bežali na maximálny chod a ich trupy stonali pôsobením protichodných tlakov ako kmene divej vegetácie, praskajúce v optickej búrke. Ak sa Turangovia chceli zachrániť, museli okamžite niečo vymyslieť. Po bleskovej porade padlo tažké rozhodnutie. V jedinej chvíli vypustili všetkých tivilov a tí boli v okamihu vtiahnutí do evolanu ako roj drobučkých, bezbranných meteorov. V tom istom momente posádky konvoja pocítili ťah motorov a elve Nokma, Tokmar a prázdne bojové transportéry začali unikať z magnetického zovretia. Konvoj sa zachránil.
Správa nevysvetľovala, čo spôsobilo zánik gravitačného poľa evolanu, držiaceho konvoj.
Spojil som sa Turangom Nifonom, lebo práve on vedel o starom opise najviac a navyše, bol to práve on, kto prvý objavil krv Dalmälov ešte stovky východov predtým ako bola rozlúštená táto záhada. Čoskoro som dostal od neho odpoveď, ktorá ma ešte viac presvedčila o správnosti mojej teórie.
Dozvedel som sa, že tardam bol všadeprítomný, tvoril najväčšiu časť stavebného materiálu a predovšetkým stroje tivilov boli zostrojené z čistého tardamu, vďaka čomu dosahovali neuveriteľné manévrovacie schopnosti a niekoľkonásobne prekračovali rýchlosť svetla. Tivili by nedokázali v žiadnom prípade svojou explóziou rozrušiť evolan, ale tardam obsiahnutý v týchto strojoch áno. Narušil spoločné ťažisko oboch zložiek, čo malo za následok ukončenie rotácie hviezd, oddelenie a tým aj zánik gravitačného poľa, pôsobiaceho na konvoj.
Také obrovské množstvo tardamu, koncentrované na jediný bod, by svojou antigravitačnou silou pokojne odklonilo zo svojej polohy aj obriu hviezdu!
Bolo to množstvo informácií, ktoré som potreboval v pokoji roztriediť, ale stále som mal pocit, že mi niečo chýba.
"Sanpoi, priateľ môj", zašepkal hlas celkom blízko pri mne, dokonca tak blízko, že sa mi zazdalo, že som pocítil na tvári jemný vánok ako dotyk motýlích krídel. Obzrel som sa, ale nikoho som v úzkej dlhej uličke nevidel. Pomyslel som si, že to bol možno iba sluchový prelud spôsobený únavou, ale zároveň som si uvedomil, že som to počul celkom zreteľne. Pohol som sa smerom odkiaľ som počul šepot a po niekoľkých krokoch som objavil medzi knihami položený merač východov. Bola to zmenšená replika stroja východov, ktorý som videl na Pju Sare, domovskej planéte Dalmälov. Niekto ho sem asi položil, aby mohol zobrať do rúk knihu a prezrieť si ju ale už ju nevrátil. Vytiahol som z miesta medzi knihami merač a prezrel som si susedné knihy.
Objavil som mnohozväzkovú encyklopédiu pod názvom Kronika Dalmälov. Chýbal zväzok pojednávajúci o obežnici planéty Mesir nazvanej Zelder, patriacej do hviezdnej sústavy Razal Spaar.
Bolo to na niekoľko východov moje posledné významné zistenie. Nedokázal som prísť v pátraní po tardame na žiadne nové skutočnosti. Moja depresívna strnulosť spôsobila, že čoraz viac som sa venoval činnostiam, ktoré nesúviseli s úlohou, ktorú som si predsavzal. Márne som dúfal, že po nejakom čase myšlienkového oddychu ako by náhodou nájdem správnu cestu čo následne spôsobovalo, že som musel vynakladať zvýšené úsilie na to, aby som vôbec mohol nadviazať na prerušenú reťaz úvah o tardame.
Bezmocne som sedel, hladiac na prekrásne modelovaný ozdobný merač východov, poháňaný T-generátorom, ktorý som našiel v knižnici. T-generátor je vlastne cievka, ktorá sa neustále otáča v magnetickom poli, čím vytvára napätie, ktoré je zdrojom pre merač východov. Zdroj je jednoducho nevyčerpateľný, pretože cievka je z tardamu. Merač východov neúprosne odpočítava začiatok zmeny magnitúdy Dalmälskej premennej hviezdy Ol Spaar. Uplynie už len necelých tritisíc východov a Dalmäli budú musieť opustiť svoju hviezdnu sústavu Razal Spaar pretože ich hviezda zmení svoju magnitúdu, a tým sa pre Dalmälov stane ich hviezdna sústava neobývateľná.
Premýšlal som nad týmto strojom - bola to jedna z tých činností, čo som už spomínal, ktoré vôbec nesúviseli s úlohou, a zrazu som si uvedomil, že kľúč k riešeniu môjho problému leží predo mnou!
T-generátor z tardamu a stroj východov kruto ukrajujúci zo života hviezdnej sústavy - nekonečná energia tardamu a stále sa skracujúci čas existencie - vnímam ako dve odlišné veličiny, ktoré predo mnou po mnohých východoch splynuli! Konečne som pochopil skutočný význam nápisu na stroji:
Keď stroj tento uvidíš - zapáči sa ti,
keď mu porozumieš - znenávidíš ho.
Nebol to prejav nenávisti voči tomuto stroju pre jeho neustále oznamovanie konca Razal Spaar, ale len prvá hádanka, ktorej rozlúštenie má každého uspokojiť a ukončiť jeho snahu pochopiť pravý zmysel stroja. Za touto hádankou je ďalší rébus s oveľa vyšším stupňom náročnosti a jeho rozlúštenie je možné iba vtedy, keď sa pozeráme na generátor a stroj ako na jeden celok!
Uvedomil som si, že konečne mám v rukách kľúčový okamih môjho pátrania po vplyve tardamu. Riešenie sa mi vynáralo v mysli postupne ako prach hmloviny, osvetlovaný žeravou hviezdou. Veľký objav so sebou prináša aj množstvo malých poznaní.
Stroj východov nebol položený v knižnici náhodne, mal upútať moju pozornosť a upriamiť ju na chýbajúci zväzok Dalmälskej kroniky.
Keď som vstúpil na Turangskú štítovú loď, pocítil som, že pilota odniekiaľ poznám - aj keď mal membránovú prilbu, ktorá tesne obopínala jeho tvár a navyše bola zatienená. Hľadal som moment, ktorý by mi pripomenul, odkiaľ poznám tohto zavalitého Turanga. Zrazu som pocítil úzkosť. Zapaľujúce turbíny štítovej lode spôsobovali drobné chvenie priestoru v očakávaní uvoľnenia obrovskej energie. Loď nabrala rýchlosť neuveriteľne hladko ako plyny po výbuchu supernovy, vrhnuté do hviezdneho priestoru.
Na obežnici planéty Mesir boli kedysi bohaté náleziská tardamu. Tisíce strojov neúnavne ťažili túto vzácnu horninu a ťažobné lode ju odvážali na ďalšie spracovanie do dokov materskej planéty Dalmälov. Všetko sa skončilo, keď nastala kríza, pretože rasa Turang vyčerpala svoje zásoby a chcela odkúpiť časť dalmälského náleziska na Zelderi. Dalmäli sa nechceli dohodnúť a rokovať začali až potom, keď im Turangovia zničili priemyselnú hviezdnu stanicu na obežnej dráhe Zelderu. Rokovania však boli pre Dalmälov iba zastierkou. Kým sa naoko dohodli z rasou Turang, stihli vyťažiť všetok Tardam.
Stál som na kraji ťažobného poľa a všade, kam som dovidel bola zem hlboko zjazvená, rozrytá a posiata rôznymi krátermi ako po bojovom nálete tivilov. Turangovia, ktorí sa víťazoslávne vylodili na Zelderi v domnení, že idú ťažiť Tardam a ktorým sa naskytol tento pohľad, vzápätí pomenovali toto miesto Pole potupy a už nikdy nevkročili na Zelder. Vo mne však toto miesto vyvolávalo úplne iné pocity.
Nasadol som do vznášača a pomali som letel do centra poľa, opatrne kopírujúc terén. Čoskoro som zazrel desiatky pristávacích plôch. Všetky boli opustené, na mnohých boli záveje prachu, špiny a povaľujúcej sa vysušenej vegetácie. Kde tu sa plochy prepadli a čierne priepadliská pripomínali rozďavené ústa. Inde, naopak, agresívne porasty nadvihli pristávací terén alebo ho dokonca vytlačili a roztrhli, akoby pôsobením nejakého zhubného ochorenia. Nebolo tu jediného živého tvora. Obytné bloky boli zasypané hrubou vrstvou piesku. Ťahali sa až k obzoru a vyzerali ako roztrúsené časti rozpadnutej gigantickej stavby.
Pristál som na najzachovalejšej ploche a zostal som sedieť vo vznášači. Štítová loď, z ktorej som odštartoval, zatiaľ pokojne plávala po orbite Zeldera, čakajúc na môj návrat.
Vietor zdvihol mrak piesku a súčasne prišla správa od pilota štítovej lode, že sa blíži optická búrka.
Asi dva kilometre vpravo od vznášača v piesku medzi divým porastom som zazrel pohyb. Zameral som pohľad tým smerom, ale pohyb mi ušiel. Piesok šľahol do kupoly vznášača tentoraz oveľa silnejšie, zviezol sa po hladkom povrchu a časť z neho sa zachytila v ryhe, ktorá oddelovala priehľadnú kopulu od karosérie.
Ďalšia správa ma upozorňovala, že mám opustiť Zelder a vrátiť sa na štítovú loď. Blížila sa mimoriadne silná búrka šiestej úrovne. Zostať na povrchu mesiaca sa neodporúčalo.
Znovu ten pohyb! Bol som presvedčený, že som na veľmi krátku dobu zaregistroval pohybujúceho sa tvora tesne predtým ako zmyzol v pieskovej hmle. Musel to byť levon. Iba on sa vie pohybovať takou rýchlosťou. Sklopil som snímač na oči a zapol som monitor. Pomali som prechádzal podozrivé miesta až po obzor, ale nič som nezaregistroval. Ako by sa tvor ukryl lebo, vytušil, že ho pozorujem a snažím sa objaviť jeho skrýšu. Všade sa rozprestierali iba záveje piesku občas ozdobené suchými kríkmi a strašidelne vyzerajúcimi čiernymi dierami, nepravidelne rotrúsenými kam oko dovidelo. Boli to vchody do tardamových baní, ale mne pripomínali pasce desivých krvilačných monštier, ktoré tu striehli na malé bezbranné obete.
Požiadal som pilota štítovej lode, aby mi oznámil, koľko mám ešte času na bezpečný návrat. Zapol som hnaciu turbínu a vznášač sa pomali rozbehol k miestu, kde som posledný raz zazrel levona. Zvedavosť ma nútila obzrieť si tohto zvláštneho tvora. Letel som príliš rýchle a miesto som minul.
Viditeľnosť sa výrazne zhoršila, dostal som sa do pieskovej hmly, ktorá zaliala vznášač zo všetkých strán. Prívaly piesku s vetrom zúrivo šľahali do stroja, kabína sa stále silnejšie zachvievala od ich nárazov, a to bol iba začiatok búrky. Pilot štítovej lode mi neodpovedal. Ani po opakovaných pokusoch. Čas, ktorý mi určil, nestačil na bezpečný návrat. Búrka zosilnela oveľa skôr.
Uvedomil som si, že sa tu deje niečo, čo sa prieči prirodzenému vývinu udalostí. Okamžite som zastavil stroj. Vďaka počiatočnému podnetu som v mysli ľahko získal chýbajúce časti a poskladal som obraz novej reality ako keď sa dlho neúspešne pokúšate odkryť hádanku, už strácate nádej a potom sa zrazu vďaka jedinému úspešnému kroku spustí proces, ktorý vám pomôže odhaliť skutočnú pravdu. Ale čo určuje prvý úspešný krok a čas jeho príchodu? Je to tá istá sila, ktorá usmerňovala moje myšlienky pri úvahách o tardame, ktorá ma priviedla k objaveniu neznámej tajomnej sily, zaisťujúcej súdržnosť celého vesmíru. Vďaka nej som správne pochopil skutočný význam nápisu na dalmälskom stroji a nakoniec mi pomohla odhaliť nebezpečenstvo, smerujúce proti mne.
Teraz som uvidel v pravom svetle všetky podivné udalosti. Povedomá tvár pilota štítovej lode, unikajúci tvor, o ktorom som si myslel, že nemôže byť levon, lebo nebol taký vyspelý, aby dokázal oklamať všetky senzory a bez stopy zmiznúť. To dokáže iba Turang. Pilot mi zrejme dal falošné informácie a teraz všetci čakajú, že sa budem snažiť zachrániť únikom z atmosféry Zelderu.
Prudko som rozbehol stroj do pieskovej búrky a nasmeroval so ho do najbližšieho tmavého oka púšte. Vedel som, že otvor je úzky, ale to mi len vyhovovalo a ešte som zvýšil rýchlosť. Vznášač s rachotom vnikol do bane a ihneď sa zasekol vo vstupnom tunely.
Prešlo viac ako šesťdesiat východov odvtedy, čo som so strojom uviazol v Tardamovej bani. Jasne si vybavujem, ako som sa z neho vyslobodil za cenu zničenia jednej mechanity. Odopnul som si ju, zahodil a v slabom svetle, vychádzajúcom z kabíny rozbitého vznášača, som sa pozrel na ruku. Zazrel som v nej pohyb.
Jednočlánkové prsty neboli porušené. Svaly, šlachy aj kosti pod lesklou, priehľadnou želatínovou pokožkou boli tiež bez zranenia. Biela telová tekutina mi pokojne prúdila končatinou, strácala sa v rukáve kombinézy ako by to bol živý tvor a jej pohyb, ktorý som vnímal vždy len podvedome, ma zrazu neuveriteľne upokojoval, pretože tento neprestajný tok znamenal pre mňa život.
Zložil som si membránovú prilbu a skontroloval som ju, či nie je poškodená. Atmosféra Zelderu mala zvláštnu chuť, ktorú som doteraz nepoznal. Bola mierne sladkastá, ale jej chuť nevyvolávala odpor. Nebola to mdlá chuť, ale svieža, zdalo sa, že jej vdychovanie dodáva silu a povzbudzuje.
Prilba bola v poriadku. Znovu som si ju nasadil lebo každým vdýchnutím sa do môjho tela dostával v jed, ktorý by ma za niekoľko východov zabil.
Vznášač dokonale uzavrel vchod pred búrkou, ktorá teraz vrcholila, ale v bani bol pokoj, počul som len veľmi tlmené burácanie vetra. Znehybnel som a započúval sa do tohto dunivého hnevu. Na chvíľu to vyzeralo, akoby som to nebol ja, ale vietor uväznený tam vnútri, a ja slobodný tu vonku.
Hľadal som iné pocity, reálne, ktoré by mi pomohli nájsť riešenie, ale nič sa vo mne neozvalo. Prešiel som vstupnou chodbou, ktorá sa postupne rozširovala.
Zrazu asi dvadsať krokov predo mnou som uvidel telo. Tak predsa je to levon! Ležal tesne pri stene, do ktorej narazil po stretnutí s mojím vznášačom. Náraz musel byť veľmi silný, lebo zviera malo trup celý zdeformovaný. Iba malá hlava zostala ako by zázrakom neporušená. Veľké oči hľadeli doprázdna, svietili, ale nebolo to svetlo života, iba odraz, ľadové belasé svetlo prichádzajúce z palubnej dosky zničeného vznášača. Dlho som pozeral na tohto prekrásneho tvora s obrovským smútkom, uvedomujúc si prekvapujúcu súvislosť medzi ním a vznášačom.
To že som objavil mŕtveho levona, vyvrátilo môj názor o pripravovanej pasci a prinútilo ma vrátiť sa k pôvodnej teórií.
Teraz, keď je už všetko za mnou, môžem pokojne premýšľať o udalostiach, ktoré priamo aj nepriamo súviseli s tardamom. Konečne som sa oslobodil od všetkých zbytočných vplyvov, ktoré narúšali moje myšlienkové pochody a branili mi odhaliť silu, čo nás neustále riadi a usmerňuje.
Pomohol mi merač východov. Stále bezchybne pracoval aj keď som ho vyberal z rozbitého dohasínajúceho vznášača. Pracoval dokonca aj vtedy, keď som odhodil membránovú masku, lebo filtre už nedokázali pohlcovať jed v atmosfére. Pracoval aj vtedy, keď som neúnavným kopaním zničil aj druhú mechanitu, hľadajúc čistý tardam.
A teraz za jasných nocí východov ležím na chrbte a pozerám túžobne na otvor vysoko v strope jaskyne s rukami prekríženými a pevne pritlačenými k hrudi. Cez otvor v strope vidím kúsok tmavej oblohy a občas, keď sa mi podarí cez ten otvor zazrieť aj hviezdy, spomeniem si na slová Turanga Nifona, ktorý hľadiac cez priezor bojovej lode Elve, prirovnal hviezdy ku kvapkám krvi Dalmälov, ktorá svieti menivým leskom ako perleť.
Každý večer vyčerpaný a omámený vdychujúcim jedom, padám na lôžko z tardamu a do svojich doráňaných rúk, obviazaných zdrapmi kombinézy, beriem stroj východov z čistého tardamu. A čakám, že ma zachráni.
Jozef Hvišč ml.
Diskusia
xius
netusim, odkial sa berie tak komplexny svet na akom stavias, ak z tvojej hlavy, tak sa idem zahrabat... no nepravdepodobne... avsak kedze svet nepoznam, stracal som sa priserne (precital som cele), mylia sa mi rasy, mena, veci...narazky na historiu ci ine fakty sa o mna obtru a len ma viac domotaju :/ a nepochopil som ani jednoduchsie veci... o co kurnik slo? co mu naznacil tardam? ake tajomstvo? heh, stylovo je to... energicke by som povedal, tempo neustava, leti dopredu a necitim, ze by nejaka cast bola slabsia ci naopak... to zavidim... viac k tomu asi nepoviem...
18.08.2005
netusim, odkial sa berie tak komplexny svet na akom stavias, ak z tvojej hlavy, tak sa idem zahrabat... no nepravdepodobne... avsak kedze svet nepoznam, stracal som sa priserne (precital som cele), mylia sa mi rasy, mena, veci...narazky na historiu ci ine fakty sa o mna obtru a len ma viac domotaju :/ a nepochopil som ani jednoduchsie veci... o co kurnik slo? co mu naznacil tardam? ake tajomstvo? heh, stylovo je to... energicke by som povedal, tempo neustava, leti dopredu a necitim, ze by nejaka cast bola slabsia ci naopak... to zavidim... viac k tomu asi nepoviem...
18.08.2005
xius
na hodnotenie neklikam... forma sa mi sice pacila, ale obsahom pokojne mohla byt analyza korytnacej genealogie a jej vplyv na pohyb venuse - rozdiel ziadny... takze nie som sposobily hodnotit
18.08.2005
na hodnotenie neklikam... forma sa mi sice pacila, ale obsahom pokojne mohla byt analyza korytnacej genealogie a jej vplyv na pohyb venuse - rozdiel ziadny... takze nie som sposobily hodnotit
18.08.2005
marcus
Suhlasim s Xiusom, strasne som sa v tom stratil. Rasy, lode, planety ani jeden nazov si nepamatam, mohol si aspon okrajovo opisat, ale mam pocit ze toto nie je prvy diel...
Dve zalezitosti technickeho charakteru: to ako pracuje merac vychodov, hmm niesom ziaden elektrotechnik ale cievka sa asi nemoze otacat. Cievka je vlastne tycka na ktorej je namotany drot. Tym prechadza prud a to vytvara el.pole v zavislosti na pocte zavitov a hrubke drotu sa toto pole meni.
A druha vec. Zelder je mesiac a preto nemoze mat atmosferu. Je to len kus šutra obiehajuci okolo planety v jej grav.poly. Posledna vec ktoru by som robil by bolo aby som si zlozil masku.
Teda opravte ma ak sa mylim..
18.08.2005
Suhlasim s Xiusom, strasne som sa v tom stratil. Rasy, lode, planety ani jeden nazov si nepamatam, mohol si aspon okrajovo opisat, ale mam pocit ze toto nie je prvy diel...
Dve zalezitosti technickeho charakteru: to ako pracuje merac vychodov, hmm niesom ziaden elektrotechnik ale cievka sa asi nemoze otacat. Cievka je vlastne tycka na ktorej je namotany drot. Tym prechadza prud a to vytvara el.pole v zavislosti na pocte zavitov a hrubke drotu sa toto pole meni.
A druha vec. Zelder je mesiac a preto nemoze mat atmosferu. Je to len kus šutra obiehajuci okolo planety v jej grav.poly. Posledna vec ktoru by som robil by bolo aby som si zlozil masku.
Teda opravte ma ak sa mylim..
18.08.2005
Threetwotwo (Anonym)
POviedku precitaunu nemam. Marcus, VELMI SA MYLIS, KED POVIES, ZE MESIAC NEMOZE MAT ATMOSFERU. Kludne moze mat a aj ma. Aj ten nas ju ma, aj ked velmi riedku. Z vedeckeho hladiska je to uplne vporiadku.
18.08.2005
POviedku precitaunu nemam. Marcus, VELMI SA MYLIS, KED POVIES, ZE MESIAC NEMOZE MAT ATMOSFERU. Kludne moze mat a aj ma. Aj ten nas ju ma, aj ked velmi riedku. Z vedeckeho hladiska je to uplne vporiadku.
18.08.2005
marcus
322: ok nehadam sa, mas pravdu na nete som si nasiel veci o tom a mas recht. Je to v pohode. :-)
18.08.2005
322: ok nehadam sa, mas pravdu na nete som si nasiel veci o tom a mas recht. Je to v pohode. :-)
18.08.2005
Threetwotwo (Anonym)
Dobry Marcus, dobry havko...
18.08.2005
Dobry Marcus, dobry havko...
18.08.2005
Jozef (Anonym)
Asi som vybral nesprávnu kapitolu. Tardam je všetko je spojenie medzi románmi Sto pištoľových hviezd a románom Tardam.
Všetko je z mojej hlavy - na to môžeš zobrať jed, Xius!
P. S.: Najlepšie sa dá získať napätie otáčaním cievky v homogénnom magnetickom poli. Ak sa závit otáča uhlovou rýchlosťou ω, pre uhol α, o ktorý sa závit pootočí, platí
α = ωt. Indukčný tok cez plochu závitu je funkciou času a platí Φ = BS cos ωt.
18.08.2005
Asi som vybral nesprávnu kapitolu. Tardam je všetko je spojenie medzi románmi Sto pištoľových hviezd a románom Tardam.
Všetko je z mojej hlavy - na to môžeš zobrať jed, Xius!
P. S.: Najlepšie sa dá získať napätie otáčaním cievky v homogénnom magnetickom poli. Ak sa závit otáča uhlovou rýchlosťou ω, pre uhol α, o ktorý sa závit pootočí, platí
α = ωt. Indukčný tok cez plochu závitu je funkciou času a platí Φ = BS cos ωt.
18.08.2005
Jozef (Anonym)
Vidím, že vzorce sú nečitateľné...
18.08.2005
Vidím, že vzorce sú nečitateľné...
18.08.2005
xius
2 Jozef: kasli na to, ze su necitatelne,... tie romany ti vysli? daju sa niekde splasit? nebol by som proti ich zblajznut cele... vzhladom na milion naznakov je tvoj svet zrejme sialene komplexny - moja poklona... len dufam, ze uvod je v menej zbesilom tempe, inak by som bol nuteny si robit poznamky :)
19.08.2005
2 Jozef: kasli na to, ze su necitatelne,... tie romany ti vysli? daju sa niekde splasit? nebol by som proti ich zblajznut cele... vzhladom na milion naznakov je tvoj svet zrejme sialene komplexny - moja poklona... len dufam, ze uvod je v menej zbesilom tempe, inak by som bol nuteny si robit poznamky :)
19.08.2005
marcus
jozef: jaaj taaak, ale to si v diele nepisal ze tam je homogenne mag.pole., teda aspon si to nepamatam... tak potom je to okiii.
Uz ti tie romay vysli? tiez by som si rad precital.
19.08.2005
jozef: jaaj taaak, ale to si v diele nepisal ze tam je homogenne mag.pole., teda aspon si to nepamatam... tak potom je to okiii.
Uz ti tie romay vysli? tiez by som si rad precital.
19.08.2005
Jozef (Anonym)
Toto bol iba mierny začiatok - "zbesilé" tempo ešte len príde! Romány nie sú celkom dokončené, nakoľko musím doriešiť ešte niekoľko technických otázok, ale čoskoro pošlem niektorú z úvodných častí románu Sto pištoľových hviezd. P.S.: Poznámky netreba - budú pod čiarou. Boli aj v tejto poviedke, ale zámerne som ich vyhodil.
19.08.2005
Toto bol iba mierny začiatok - "zbesilé" tempo ešte len príde! Romány nie sú celkom dokončené, nakoľko musím doriešiť ešte niekoľko technických otázok, ale čoskoro pošlem niektorú z úvodných častí románu Sto pištoľových hviezd. P.S.: Poznámky netreba - budú pod čiarou. Boli aj v tejto poviedke, ale zámerne som ich vyhodil.
19.08.2005
Goyaa (Anonym)
tak toto bol narez. niesom technik ani astrolog,preto ak mi naservirujes cokolvek,uverim tomu ze to funguje,lebo pises skvelo a slovo dynamikcke ja slabe. prave pomenovanie: sialene tempo. Ak mas este nieco sialenejsie, sem s tym, chcem si vytvorit komplexny obraz o tomto svete,aj keby mi mala pri tom vybucnut hlava :-)
20.08.2005
tak toto bol narez. niesom technik ani astrolog,preto ak mi naservirujes cokolvek,uverim tomu ze to funguje,lebo pises skvelo a slovo dynamikcke ja slabe. prave pomenovanie: sialene tempo. Ak mas este nieco sialenejsie, sem s tym, chcem si vytvorit komplexny obraz o tomto svete,aj keby mi mala pri tom vybucnut hlava :-)
20.08.2005
Jozef (Anonym)
Ďakujem za uznanie. O to mi práve ide. Rozhodol som sa vytvoriť nový svet so všetkým, čo k nemu patrí.
21.08.2005
Ďakujem za uznanie. O to mi práve ide. Rozhodol som sa vytvoriť nový svet so všetkým, čo k nemu patrí.
21.08.2005
Aldeberan (Anonym)
nice :)
27.08.2005
nice :)
27.08.2005
kanys (Anonym)
Wowster. Markus, elektromotor su tiez dve cievky, jedna vnorena, ktora sa otaca, pokial sa nemylim. A titan je tiez mesiac (saturnu) a ma atmosferu :) zalezi na velkosti planety a tympadom aj velkosti jej obeznic. K dielu. Dychci to po dalsich tonach textu. Zo zaciatku mi to pripadalo (opat, ako aj v dielach inych autorov) ako niekoho opysovanie uplynulych udalosti, veci vykreslujes z pohladu cloveka ktory skuma minulost, na com sice neni nic zle, ale chybaju tam postavy. Jedine postavy tam su Han Tana, jeho priatel a ten pilot, a ani pri tych som nenatrafil na jedinu priamu rec. Pouzivaj ju. Je to velmi silny nastroj. Pomaha to cloveku viac sa vzit do pribehu. Neskor ked pristal na mesiaci to uz bolo lepsie, ale furt sa to tocilo iba okolo neho. Chybajuca priama rec a interakcie medzi postavami tam tvoria velku dieru. Neexistencia postav a tym padom ani ich charakterov ju iba viac rozoviera. Co sa tyka svetu, je to podane dost chaoticky, unikaju suvislosti zo zaciatku ale neskor aspon par veci zacina davat zmysel. Co sa tyka detailov, vinikajuce. Mas to iste premyslene, som zvedavy na finalne dielo.
29.08.2005
Wowster. Markus, elektromotor su tiez dve cievky, jedna vnorena, ktora sa otaca, pokial sa nemylim. A titan je tiez mesiac (saturnu) a ma atmosferu :) zalezi na velkosti planety a tympadom aj velkosti jej obeznic. K dielu. Dychci to po dalsich tonach textu. Zo zaciatku mi to pripadalo (opat, ako aj v dielach inych autorov) ako niekoho opysovanie uplynulych udalosti, veci vykreslujes z pohladu cloveka ktory skuma minulost, na com sice neni nic zle, ale chybaju tam postavy. Jedine postavy tam su Han Tana, jeho priatel a ten pilot, a ani pri tych som nenatrafil na jedinu priamu rec. Pouzivaj ju. Je to velmi silny nastroj. Pomaha to cloveku viac sa vzit do pribehu. Neskor ked pristal na mesiaci to uz bolo lepsie, ale furt sa to tocilo iba okolo neho. Chybajuca priama rec a interakcie medzi postavami tam tvoria velku dieru. Neexistencia postav a tym padom ani ich charakterov ju iba viac rozoviera. Co sa tyka svetu, je to podane dost chaoticky, unikaju suvislosti zo zaciatku ale neskor aspon par veci zacina davat zmysel. Co sa tyka detailov, vinikajuce. Mas to iste premyslene, som zvedavy na finalne dielo.
29.08.2005
Jozef (Anonym)
Bežný laboratórny alternátor sa skladá z cievky, ktorá rotuje, napr. aj pôsobením ľudskej sily, v rovnomernom magnetickom poli, tvorenom permanentným magnetom. Zmenou magnetických indukčných čiar vzniká pohyb elektrónov - elektrický prúd. Žiaľ , dodávaná energia musí byť väčšia ako je výkon motora.
Zariadenie, ktoré som spomínal nesie všeobecné pomenovanie T - generátor. V skutočnosti je to alternátor over-unity. V súčasnosti niekoľko spoločností a jednotlivcov vyvíjajú magnetické motory, ktoré spotrebujú menej energie ako je ich výkon. T - generátor je ešte ďalej. Potrebuje iba počiatočný energetický impulz na rozbeh rotora.
31.08.2005
Bežný laboratórny alternátor sa skladá z cievky, ktorá rotuje, napr. aj pôsobením ľudskej sily, v rovnomernom magnetickom poli, tvorenom permanentným magnetom. Zmenou magnetických indukčných čiar vzniká pohyb elektrónov - elektrický prúd. Žiaľ , dodávaná energia musí byť väčšia ako je výkon motora.
Zariadenie, ktoré som spomínal nesie všeobecné pomenovanie T - generátor. V skutočnosti je to alternátor over-unity. V súčasnosti niekoľko spoločností a jednotlivcov vyvíjajú magnetické motory, ktoré spotrebujú menej energie ako je ich výkon. T - generátor je ešte ďalej. Potrebuje iba počiatočný energetický impulz na rozbeh rotora.
31.08.2005
marcus
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA boze ludia co chcete? ok povedal som ze to asi nebude fungovat a ze mesiac nema atmosferu a nemal som pravdu ok sory len ma neukamenujte ok ? :-))))))
Ja som to preto pisal o tych cievkach lebo v pribehu je napisane ze v tom zariadeni je tardan ktory poskytuju enegriu pre cievku a ta sa otaca (alebo neako tak to tam je ) a nebolo tam nic o tom ze je tam nejake magneticke pole. iba o to mi islo.. pohoda džes o nic nejde.. klud predychajte to a ideme dalej. :-)
31.08.2005
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA boze ludia co chcete? ok povedal som ze to asi nebude fungovat a ze mesiac nema atmosferu a nemal som pravdu ok sory len ma neukamenujte ok ? :-))))))
Ja som to preto pisal o tych cievkach lebo v pribehu je napisane ze v tom zariadeni je tardan ktory poskytuju enegriu pre cievku a ta sa otaca (alebo neako tak to tam je ) a nebolo tam nic o tom ze je tam nejake magneticke pole. iba o to mi islo.. pohoda džes o nic nejde.. klud predychajte to a ideme dalej. :-)
31.08.2005
Jozef (Anonym)
Pohoda Marcus. Nechcel som, aby si to bral osobne. Len som chcel bližšie objasniť funkciu T - generátora.
31.08.2005
Pohoda Marcus. Nechcel som, aby si to bral osobne. Len som chcel bližšie objasniť funkciu T - generátora.
31.08.2005
Aldeberan (Anonym)
je to pekne, len sa v tom stracam, jednoducho trba aby si vydal tu knizku s veeelmi dlhým vyvetlovaním čo je čo. potom by som možno toto literalne dielko plne pochopil. proste nice :)
01.09.2005
je to pekne, len sa v tom stracam, jednoducho trba aby si vydal tu knizku s veeelmi dlhým vyvetlovaním čo je čo. potom by som možno toto literalne dielko plne pochopil. proste nice :)
01.09.2005
Jozef (Anonym)
Myslím, že literárne dielo nesmie byť jednoznačné - musí nútiť čitateľa zamýšľať sa a tým ho vtiahnuť do deja. V tardame som zakomponoval viac hádaniek - rébus v závere je možný vylúštiť len vtedy ak čitateľ pochopí účinky tardamu. Už čoskoro pošlem niektorú kapitolu z románu a mnohé otázky budú zodpovedané. Napr. spôsob komunikácie medzi objektmi ktoré sa pohybujú nadsvetelnou rýchlosťou (bežné zariadenia sú pomalé), princíp pohonu kozmických lodí (over-unity), vplyv vlnenia zaree (hornina tardam) na gravitáciu okolitých objektov, spôsob skúmania vesmíru pomocou vesmírnych ďalekohľadov (samozrejme vrátane princípu fungovania) a sond - prieskumníkov.
01.09.2005
Myslím, že literárne dielo nesmie byť jednoznačné - musí nútiť čitateľa zamýšľať sa a tým ho vtiahnuť do deja. V tardame som zakomponoval viac hádaniek - rébus v závere je možný vylúštiť len vtedy ak čitateľ pochopí účinky tardamu. Už čoskoro pošlem niektorú kapitolu z románu a mnohé otázky budú zodpovedané. Napr. spôsob komunikácie medzi objektmi ktoré sa pohybujú nadsvetelnou rýchlosťou (bežné zariadenia sú pomalé), princíp pohonu kozmických lodí (over-unity), vplyv vlnenia zaree (hornina tardam) na gravitáciu okolitých objektov, spôsob skúmania vesmíru pomocou vesmírnych ďalekohľadov (samozrejme vrátane princípu fungovania) a sond - prieskumníkov.
01.09.2005
kanys (Anonym)
Jozef: "V súčasnosti niekoľko spoločností a jednotlivcov vyvíjajú magnetické motory, ktoré spotrebujú menej energie ako je ich výkon." Toto je hovadina uz len zo zakladnych fyzikalnych zakonov a to zakon zachovania energie. Nemozes niecomu dodat menej energie ako to vyrobi, to by si mal perpetuum mobile. A to je nemozne.
02.09.2005
Jozef: "V súčasnosti niekoľko spoločností a jednotlivcov vyvíjajú magnetické motory, ktoré spotrebujú menej energie ako je ich výkon." Toto je hovadina uz len zo zakladnych fyzikalnych zakonov a to zakon zachovania energie. Nemozes niecomu dodat menej energie ako to vyrobi, to by si mal perpetuum mobile. A to je nemozne.
02.09.2005
Cape (Anonym)
hmm..precital som si to a aj ked vezmem do uvahy ze je to le spojenie medzi romanmi tj. je jasne ze len tazko mozem pochopit suvislosti , myslim si ze to tempo je az "prilis".Myslim ze ked su romany tiez pisane v takom duchu su asi len tazko citatelne.Kedze si sa rozhodol vytvorit vlastny svet a aj ho velmi komplexne popisat ( co sa mi paci ) myslim ze by bolo asi vhodnejsich viac knih a pomalsie tempo.Ale paci sa mi ze si nepouzil ziadne s ludskou spolocnostou...az na jednu. To slovo "gotickým" sa tam vaaaaaaaazne nehodi.
02.09.2005
hmm..precital som si to a aj ked vezmem do uvahy ze je to le spojenie medzi romanmi tj. je jasne ze len tazko mozem pochopit suvislosti , myslim si ze to tempo je az "prilis".Myslim ze ked su romany tiez pisane v takom duchu su asi len tazko citatelne.Kedze si sa rozhodol vytvorit vlastny svet a aj ho velmi komplexne popisat ( co sa mi paci ) myslim ze by bolo asi vhodnejsich viac knih a pomalsie tempo.Ale paci sa mi ze si nepouzil ziadne s ludskou spolocnostou...az na jednu. To slovo "gotickým" sa tam vaaaaaaaazne nehodi.
02.09.2005
Cape (Anonym)
ziadne asociacie s ludkou spolocnostou :-)))
Sorry
02.09.2005
ziadne asociacie s ludkou spolocnostou :-)))
Sorry
02.09.2005
Cape (Anonym)
Dalsi postreh.ked pises o konvoji ktory unikol zo "zovretia" evolanu raz pises o gravitacnej a raz o magnetickej sile , ktora ich tam drzala...co sa tyka T- generatoru beriem to ako tvoju fantaziu proti comu sa neda namietat ale ako uz poznamenal kanys v realnom svete nic podobne existovat nemoze..( a poznamka na okraj vykon a energia nie je to iste.stroj pracuje s vykonom 100W tj doda 100J energie za sekundu.V skutocnosti prikon stroja musi byt vzdy vacsi ako jeho vykon lebo neexistuje stroj so 100% ucinnostou....)
02.09.2005
Dalsi postreh.ked pises o konvoji ktory unikol zo "zovretia" evolanu raz pises o gravitacnej a raz o magnetickej sile , ktora ich tam drzala...co sa tyka T- generatoru beriem to ako tvoju fantaziu proti comu sa neda namietat ale ako uz poznamenal kanys v realnom svete nic podobne existovat nemoze..( a poznamka na okraj vykon a energia nie je to iste.stroj pracuje s vykonom 100W tj doda 100J energie za sekundu.V skutocnosti prikon stroja musi byt vzdy vacsi ako jeho vykon lebo neexistuje stroj so 100% ucinnostou....)
02.09.2005
marcus
Kanys: mozno netradycne ale predsa sa priklanam teraz na stranu Jozefa. Ano mas pravdu v podstate nie je mozne teoreticky a uz vobec nie prakticky vytvorit stroj pri ktorom by neplatili zakony fyziky. Ale to je v nasom svete a scifi nie je pritomnost. To by potom nemohli natocit ziaden film s vesmirnou lodou pretoze sa jednoducho momentalne neda zostrojit nic co by prekonalo rychlost svetla. To je pravda ale scifi zaner presne take nieco umoznuje. Jozef ma svoj svet a vlastne fyzikalne zakony tj, je mozne zotrojit aj perpetum mobile ked dostatocne opise jeho znik a cinnost pretoze to co plati tu neplani tam.
Takze stroj ktory vyroby viac enegrie ako dostane? ano preco nie . ale treba to vysvetlit.
02.09.2005
Kanys: mozno netradycne ale predsa sa priklanam teraz na stranu Jozefa. Ano mas pravdu v podstate nie je mozne teoreticky a uz vobec nie prakticky vytvorit stroj pri ktorom by neplatili zakony fyziky. Ale to je v nasom svete a scifi nie je pritomnost. To by potom nemohli natocit ziaden film s vesmirnou lodou pretoze sa jednoducho momentalne neda zostrojit nic co by prekonalo rychlost svetla. To je pravda ale scifi zaner presne take nieco umoznuje. Jozef ma svoj svet a vlastne fyzikalne zakony tj, je mozne zotrojit aj perpetum mobile ked dostatocne opise jeho znik a cinnost pretoze to co plati tu neplani tam.
Takze stroj ktory vyroby viac enegrie ako dostane? ano preco nie . ale treba to vysvetlit.
02.09.2005
Jozef (Anonym)
Dík Marcus. Povedal si to za mňa. Ja len dodám, že moderná SF už nie je o zelených mužíkoch ktorí pristanú a dýchajú náš vzduch. Súčasná SF musí byť presvedčivá, skoro až na hranici reality. P.S.: Kanys, beriem tvoje pripomienky ale prečítaj si niečo napr. o Kohei Minatovi a jeho elektromotore.
02.09.2005
Dík Marcus. Povedal si to za mňa. Ja len dodám, že moderná SF už nie je o zelených mužíkoch ktorí pristanú a dýchajú náš vzduch. Súčasná SF musí byť presvedčivá, skoro až na hranici reality. P.S.: Kanys, beriem tvoje pripomienky ale prečítaj si niečo napr. o Kohei Minatovi a jeho elektromotore.
02.09.2005
Jozef (Anonym)
..........Cape, beriem, znížiť tempo nie je problém.
02.09.2005
..........Cape, beriem, znížiť tempo nie je problém.
02.09.2005
Jozef (Anonym)
.......Cape, klobúk dolu. Ten magnetizmus som fakt aj ja prehliadol. Jasné že je to len gravitačná sila. P.S: Nechceš mi robiť konzultanta? Potrebujem aplikovať vlnenie zaree do teórie relativity.
02.09.2005
.......Cape, klobúk dolu. Ten magnetizmus som fakt aj ja prehliadol. Jasné že je to len gravitačná sila. P.S: Nechceš mi robiť konzultanta? Potrebujem aplikovať vlnenie zaree do teórie relativity.
02.09.2005
Aldeberan (Anonym)
nesuhlasim. zober si veldielo scifi a to Herbertovu Dunu. Je to scifi roman kde technologia hra malu rolu. Na druhej strane - Clark. Precitaj si Imperial Earth. Precitaj si jeho poviedku Střílejte veverky (Hide and Seek). Nieco dritivo realisticke a ukazujuce ako BRUTALNE nas zakony fyziky omedzujú. TOTO donuti cloveka rozmyslat. Pritom tam nieje ziadna technologicka hadanka ako v tvojej poviedke, ale vsetko vyplyva z ludskych slabostí a psychiky ! Scifi paneboze nieje nieje o techonológii a vede, ale o tom ako sa s ňou človek vysporiada, popr. ako sa technologia vysporiada s človekom. Toto tvoje odlučtené "scifi" (aj ked podla mna je to skor fikcia - NADsvetelny pohon proste NIKDY nezozerem) - teda to čo so mvidel v tejto poviedke - je klasicky priklad utopenia v technologickom bahne ktoré by však malo byť pre príbeh nepodstatné - pretože správne scifi nepotrebuje tony technických vysvetlení aby bolo dobré. Neviem aké sú knihy ale ak sú takého to si na tom biedne :/
02.09.2005
nesuhlasim. zober si veldielo scifi a to Herbertovu Dunu. Je to scifi roman kde technologia hra malu rolu. Na druhej strane - Clark. Precitaj si Imperial Earth. Precitaj si jeho poviedku Střílejte veverky (Hide and Seek). Nieco dritivo realisticke a ukazujuce ako BRUTALNE nas zakony fyziky omedzujú. TOTO donuti cloveka rozmyslat. Pritom tam nieje ziadna technologicka hadanka ako v tvojej poviedke, ale vsetko vyplyva z ludskych slabostí a psychiky ! Scifi paneboze nieje nieje o techonológii a vede, ale o tom ako sa s ňou človek vysporiada, popr. ako sa technologia vysporiada s človekom. Toto tvoje odlučtené "scifi" (aj ked podla mna je to skor fikcia - NADsvetelny pohon proste NIKDY nezozerem) - teda to čo so mvidel v tejto poviedke - je klasicky priklad utopenia v technologickom bahne ktoré by však malo byť pre príbeh nepodstatné - pretože správne scifi nepotrebuje tony technických vysvetlení aby bolo dobré. Neviem aké sú knihy ale ak sú takého to si na tom biedne :/
02.09.2005
Aldeberan (Anonym)
btw. radil by som vyčiarknuť odkazy na pozemsku kulturu - napr. gotický alebo zmenit meno toho levona bo indikuje leva. to že tam niesu ludia tvoje pribehy ozvlaštnuje a take veci (aspon mne) narušaju zdanie uplne cudzieho sveta.
ano, a ešte niečo - nepouživaj vyrazy ako "burka šiestej urovne", znie to trapne ako StarTrek.
02.09.2005
btw. radil by som vyčiarknuť odkazy na pozemsku kulturu - napr. gotický alebo zmenit meno toho levona bo indikuje leva. to že tam niesu ludia tvoje pribehy ozvlaštnuje a take veci (aspon mne) narušaju zdanie uplne cudzieho sveta.
ano, a ešte niečo - nepouživaj vyrazy ako "burka šiestej urovne", znie to trapne ako StarTrek.
02.09.2005
august (Anonym)
Myslím si, že použitie technickej drobnokresby v tejto poviedke, nie je samoúčelné. Veď predsa hlavným zámerom sci-fi je vytvorenie ilúzie, čo najdokonalejšej a najuveritelnejšej. A práve technická dokonalosť, akou sa táto poviedka prezentuje navodzuje reálny pocit. Myslím si, že tu máme dočinenia s niečím úplne novým, čo by som nazval "sci-fi faktu". O tom, že technická zdatnosť autora zároveň vytvára nenapodobiteľný, individuálny rukopis nebudem ani hovoriť. O to nám predsa všetkým ide, či nie? Moja reakcia sa týka Aldebarana. Uviedol by som ako príklad Foucaultovo Meno ruže, kde autor cítil potrebu nakresliť presný plán a pôdorys kláštora so všetkými historickými a technickými detailami...
04.09.2005
Myslím si, že použitie technickej drobnokresby v tejto poviedke, nie je samoúčelné. Veď predsa hlavným zámerom sci-fi je vytvorenie ilúzie, čo najdokonalejšej a najuveritelnejšej. A práve technická dokonalosť, akou sa táto poviedka prezentuje navodzuje reálny pocit. Myslím si, že tu máme dočinenia s niečím úplne novým, čo by som nazval "sci-fi faktu". O tom, že technická zdatnosť autora zároveň vytvára nenapodobiteľný, individuálny rukopis nebudem ani hovoriť. O to nám predsa všetkým ide, či nie? Moja reakcia sa týka Aldebarana. Uviedol by som ako príklad Foucaultovo Meno ruže, kde autor cítil potrebu nakresliť presný plán a pôdorys kláštora so všetkými historickými a technickými detailami...
04.09.2005
Jozef (Anonym)
Už som chcel všetko to "technické bahno" odstrániť a nechať iba...?
04.09.2005
Už som chcel všetko to "technické bahno" odstrániť a nechať iba...?
04.09.2005
august (Anonym)
... myslel som samozrejme Eca, to keď celý večer počúvate pri pive o Foucaultovi...
04.09.2005
... myslel som samozrejme Eca, to keď celý večer počúvate pri pive o Foucaultovi...
04.09.2005
Jozef (Anonym)
"sci-fi faktu"...dokonalá a uveriteľná ilúzia...zaujímavé. Máš na mysli úplné zmazanie hraníc medzi realitou a fikciou.Musím si to ešte nechať prejsť hlavou.
04.09.2005
"sci-fi faktu"...dokonalá a uveriteľná ilúzia...zaujímavé. Máš na mysli úplné zmazanie hraníc medzi realitou a fikciou.Musím si to ešte nechať prejsť hlavou.
04.09.2005
Cape (Anonym)
Jozef , oki ak by si chcel mozem s tebou nejake veci prekonzultovat..:-)
05.09.2005
Jozef , oki ak by si chcel mozem s tebou nejake veci prekonzultovat..:-)
05.09.2005
Aldeberan
hm, tak potom nic. ked chces zalozit novy zaner tak v tom nevidim nic zle, len to musi byt dost zaujimave ( zaujimave - nehovorim ze to ma byt lahke citanie) aby to zaroven neboli prve a zaroven posledne dve knihy zanru :)
- j a odstranit technicke bahno a nechať tam to čo väčšinou v knihach byva, napr, pribeh a podobne uplne zbytocnosti ?
05.09.2005
hm, tak potom nic. ked chces zalozit novy zaner tak v tom nevidim nic zle, len to musi byt dost zaujimave ( zaujimave - nehovorim ze to ma byt lahke citanie) aby to zaroven neboli prve a zaroven posledne dve knihy zanru :)
- j a odstranit technicke bahno a nechať tam to čo väčšinou v knihach byva, napr, pribeh a podobne uplne zbytocnosti ?
05.09.2005
kanys (Anonym)
Marcus: "Jozef ma svoj svet a vlastne fyzikalne zakony tj, je mozne zotrojit aj perpetum mobile ked dostatocne opise jeho znik a cinnost pretoze to co plati tu neplani tam." Suhlasim s tebou plne, ja vobec nenarazam nijakym sposobom na jeho tardam a jeho svet, ale na vyrok ze dnes sa vyvyjaju take a take motory. Nie na jeho svet. Ja si tiez co svojich dielach vymyslam. Jozef: o Kohei Minatovi si precitam a zhodnotim, o co mi islo ale bol iba princip motorov ktore spotrebuju menej energie ako vyrobia. Prieci sa to znamym fyzikalnym zakonom to je vsetko. Nehovorim ze nemozu pracovat tak ze im dodas minimalne mnozstvo energie a oni ti vyrobia viac ako si im TY dodal, v tom pripade musia ale ziskavat energiu este z ineho zdroja. Aldebaran: Viac menej s tebou suhlasim, Hardcore Scifi su jedny z najlepsich diel. Ale aj v takej dune je nadsvetelny pohon :) to ze ho herbert nikdy nespomenul? Nejako medzi planetami cestovat musia a v knihach aj cestuju. (Ok, system bran, krivenie priestoru, cokolvek, proste medzihviezdny let). Osobne nezahadzujem ani jeden ani druhy druh scifi pretoze kazdy hovori a kazdy prezentuje nieco ine. Zalezi na tom ako posobi celok ako taky.
07.09.2005
Marcus: "Jozef ma svoj svet a vlastne fyzikalne zakony tj, je mozne zotrojit aj perpetum mobile ked dostatocne opise jeho znik a cinnost pretoze to co plati tu neplani tam." Suhlasim s tebou plne, ja vobec nenarazam nijakym sposobom na jeho tardam a jeho svet, ale na vyrok ze dnes sa vyvyjaju take a take motory. Nie na jeho svet. Ja si tiez co svojich dielach vymyslam. Jozef: o Kohei Minatovi si precitam a zhodnotim, o co mi islo ale bol iba princip motorov ktore spotrebuju menej energie ako vyrobia. Prieci sa to znamym fyzikalnym zakonom to je vsetko. Nehovorim ze nemozu pracovat tak ze im dodas minimalne mnozstvo energie a oni ti vyrobia viac ako si im TY dodal, v tom pripade musia ale ziskavat energiu este z ineho zdroja. Aldebaran: Viac menej s tebou suhlasim, Hardcore Scifi su jedny z najlepsich diel. Ale aj v takej dune je nadsvetelny pohon :) to ze ho herbert nikdy nespomenul? Nejako medzi planetami cestovat musia a v knihach aj cestuju. (Ok, system bran, krivenie priestoru, cokolvek, proste medzihviezdny let). Osobne nezahadzujem ani jeden ani druhy druh scifi pretoze kazdy hovori a kazdy prezentuje nieco ine. Zalezi na tom ako posobi celok ako taky.
07.09.2005
Jozef (Anonym)
Kanys, tuším si to vystihol. SF sa delí na viacero prúdov a každý si vyberie, čo sa mu páči a vyhovuje mu. Ako príklad uvediem román A. Steelea: Labyrint noci, v ktorom autor popisuje planétu Mars ako hlavu sfingy s pyramídami (???) alebo S. Baxtera a jeho príbeh pomenovaný Vor, ktorý sa odohráva vo vesmíre s biliónkrát silnejšou gravitáciou ako je na Zemi (???).
08.09.2005
Kanys, tuším si to vystihol. SF sa delí na viacero prúdov a každý si vyberie, čo sa mu páči a vyhovuje mu. Ako príklad uvediem román A. Steelea: Labyrint noci, v ktorom autor popisuje planétu Mars ako hlavu sfingy s pyramídami (???) alebo S. Baxtera a jeho príbeh pomenovaný Vor, ktorý sa odohráva vo vesmíre s biliónkrát silnejšou gravitáciou ako je na Zemi (???).
08.09.2005
august (Anonym)
Lukas Martos, myslím si, že ucelený príbeh, ktorý pláva na hladine je v súčasnosti prežitok. Presahuje formálnu bohatosť a zbytočne odvádza čitateľa od dôležitejších vecí, ako sú napríklad štruktúra resp. skladba diela, centrálna idea alebo jeho myšlienková úroveň. Príbeh by mal naopak existovať v diele ako vnútorná línia, mali by sme ho vytušiť, nemal by biť do očí a na prvé čítanie byť jednoznačný. Skrytý príbeh, ktorý prekrývajú, povedzme v prípade Tardamu technické fakty a existenciálne myšlienky, ktoré sa tu tiež nachádzajú, aj keď v intuitívnej podobe, je pre mňa oveľa zaujímavejší. Núti ma, ako čitateľa k aktivite, hľadaniu súvislostí a nielen pasívnemu prijímaniu postupne sa odvíjajúcich situácií.
10.09.2005
Lukas Martos, myslím si, že ucelený príbeh, ktorý pláva na hladine je v súčasnosti prežitok. Presahuje formálnu bohatosť a zbytočne odvádza čitateľa od dôležitejších vecí, ako sú napríklad štruktúra resp. skladba diela, centrálna idea alebo jeho myšlienková úroveň. Príbeh by mal naopak existovať v diele ako vnútorná línia, mali by sme ho vytušiť, nemal by biť do očí a na prvé čítanie byť jednoznačný. Skrytý príbeh, ktorý prekrývajú, povedzme v prípade Tardamu technické fakty a existenciálne myšlienky, ktoré sa tu tiež nachádzajú, aj keď v intuitívnej podobe, je pre mňa oveľa zaujímavejší. Núti ma, ako čitateľa k aktivite, hľadaniu súvislostí a nielen pasívnemu prijímaniu postupne sa odvíjajúcich situácií.
10.09.2005
august (Anonym)
Jozef, myslím aj nemyslím zmazanie hranice medzi realitou a fikciou. Ono sa to v skutočnosti nedá. Dá sa len vytvoriť ilúzia reality. V prípade sci-fi je to ťažké, takmer nemožné. Skutočné sci-fi by malo vytvoriť svet, ktorý je nereálny, no napriek tomu mu veríme, veríme, že môže existovať. A práve verná technická povedzme úroveň, lebo práve tým sa podľa mňa hodnotí úroveň sci-fi, či je technicky zdatné, ma môže poresvedčíť o tom, že to všetko môže byť pravda.
10.09.2005
Jozef, myslím aj nemyslím zmazanie hranice medzi realitou a fikciou. Ono sa to v skutočnosti nedá. Dá sa len vytvoriť ilúzia reality. V prípade sci-fi je to ťažké, takmer nemožné. Skutočné sci-fi by malo vytvoriť svet, ktorý je nereálny, no napriek tomu mu veríme, veríme, že môže existovať. A práve verná technická povedzme úroveň, lebo práve tým sa podľa mňa hodnotí úroveň sci-fi, či je technicky zdatné, ma môže poresvedčíť o tom, že to všetko môže byť pravda.
10.09.2005
Jozef (Anonym)
Ďakujem za kladné hodnotenie, August. Som rád, že mám zopár fanúšikov, ktorým sa zapáčil môj štýl. Predvčerom som poslal príspevok pod názvom Krv Dalmälov (II. kapitola z románu Sto pištoľových hviezd) a dúfam, že bude čoskoro pridaný. Pripravte sa na tradičné tempo. Trochu čitateľovi "pootvorím dvere" a čiastočne objasním niektoré otázky. P.S.: August, v poviedke je skrytý príbeh, ale aj rébus, ktorý musí rozlúštiť Han Tana a samozrejme aj čitateľ. Druhá hádanka čaká na čitateľa v závere poviedky.
11.09.2005
Ďakujem za kladné hodnotenie, August. Som rád, že mám zopár fanúšikov, ktorým sa zapáčil môj štýl. Predvčerom som poslal príspevok pod názvom Krv Dalmälov (II. kapitola z románu Sto pištoľových hviezd) a dúfam, že bude čoskoro pridaný. Pripravte sa na tradičné tempo. Trochu čitateľovi "pootvorím dvere" a čiastočne objasním niektoré otázky. P.S.: August, v poviedke je skrytý príbeh, ale aj rébus, ktorý musí rozlúštiť Han Tana a samozrejme aj čitateľ. Druhá hádanka čaká na čitateľa v závere poviedky.
11.09.2005
kanys (Anonym)
Jozef, preco davas druhu kapitolu annie prvu?
12.09.2005
Jozef, preco davas druhu kapitolu annie prvu?
12.09.2005
Jozef (Anonym)
Druhá kapitola je z pohľadu čitateľa zaujímavejšia a ucelenejšia. Myslím, že táto časť môže figurovať aj ako samostatná poviedka (oveľa viac ako Tardam je všetko), pretože objasňuje okolnosti, pri ktorých bola objavená krv Dalmälov.
12.09.2005
Druhá kapitola je z pohľadu čitateľa zaujímavejšia a ucelenejšia. Myslím, že táto časť môže figurovať aj ako samostatná poviedka (oveľa viac ako Tardam je všetko), pretože objasňuje okolnosti, pri ktorých bola objavená krv Dalmälov.
12.09.2005
Trin (Anonym)
Suhlasim s nazorom, ze treba vytvarat nove svety a nove zakony. Ak by kazdy spisovatel mal stavat len na zakonoch fyziky, ktore su vseobecne zname, nikdy by clovek nevytvoril nieco nove. Jozef velmi sa tesim na dalsie, hlavne to tempo...
Bolo to perfektne, aj ked som vacsine nepochopila, v polovici som bola nenavtratne stratena, ale unasana tym, ze musim citat dalej a aby som sa vracala k uz precitanemu, isla som radsej do este vacsieho neznameho:-)))Parada
14.09.2005
Suhlasim s nazorom, ze treba vytvarat nove svety a nove zakony. Ak by kazdy spisovatel mal stavat len na zakonoch fyziky, ktore su vseobecne zname, nikdy by clovek nevytvoril nieco nove. Jozef velmi sa tesim na dalsie, hlavne to tempo...
Bolo to perfektne, aj ked som vacsine nepochopila, v polovici som bola nenavtratne stratena, ale unasana tym, ze musim citat dalej a aby som sa vracala k uz precitanemu, isla som radsej do este vacsieho neznameho:-)))Parada
14.09.2005
Jozef (Anonym)
Ďakujem všetkým za nečakane veľký počet Vašich reakcií (na Wewa síce nemám), veľmi mi pomohli v mojom ďalšom smerovaní.
14.09.2005
Ďakujem všetkým za nečakane veľký počet Vašich reakcií (na Wewa síce nemám), veľmi mi pomohli v mojom ďalšom smerovaní.
14.09.2005
kanys (Anonym)
Podakuj nam pokracovanim a my sa ti odvdacime dalsou kritikou
15.09.2005
Podakuj nam pokracovanim a my sa ti odvdacime dalsou kritikou
15.09.2005
vfjf (Anonym)
f,mj,
15.02.2006
f,mj,
15.02.2006