Pandorum - recenzia

Aj vy sa v poslednom čase budíte zo sna o trojmetrových šmouloch pobehujúcich lesom na pestrofarebnej planéte? Aj vy máte doma voodoo bábiku Camerona a každý večer do nej z radosťou zapichnete pár klincov? Aj vy si myslíte, že poriadne hard core sci-fi už vymrelo? Chvalabohu ešte nie! Zabudnite na Pandoru!! Je tu Pandorum!!!
Filmová história scifi
Pre všetkých hardcore sci-fi fanúšikov prichádza dobrá správa! Avatar sklamal, pošliapal meno čistokrvnej sci-fi a urobil z nej rozprávku pre slabomyslených. Našťastie tam kde zlyhal a zradil sci-fi guru James Cameron, pošramotenú povesť sci-fi zo starej školy naprávajú nezávislí tvorcovia. Medzi nimi napr. Paul W.S. Anderson (režisér Horizontu udalosti, AvP), ktorí vyprodukovali síce nízko-rozpočtové, béčkové, ale o to viac úprimné sci-fi zo starej školy.
Pandorum - pa1 pa1
Pandorum - pa1 Disclaimer
Vesmírna loď Elysium, opúšťa v roku 2174 planétu Zem a na svojej palube vezie 60 tisíc hibernovaných ľudí. Posádky sa majú striedať až kým loď nedoletí k svojmu cieľu - planéte Tanis, Zemi podobnej planéte určenej na kolonizáciu. Ako to už však býva, niečo sa pokazí a dvaja členovia posádky sa prebúdzajú z hibernácie do vyľudnenej lode, netušiac koľko času v umelom spánku strávili a aby toho nebolo málo, trpia navyše aj dočasnou stratou pamäti. Vydávajú sa teda na prieskum a postupne zisťujú, že loď nie je taká prázdna ako sa spočiatku zdalo a veľa vecí je úplne inak ako si mysleli.
Pandorum - Záber - pa2 pa2
Pandorum - Záber - pa2 Disclaimer
Pandorum je čistokrvný oldschoolový sci-fi horor, zrodený v štýle starých béčkových sci-fi klasík ako Horizont udalosti alebo Supernova, s prímesou ambicióznejších projektov ako Votrelci či Sunshine, šmrcnutý hororovými prvkami z Resident Evila či Descentu. Je však spracovaný modernou formou a novými technickými prostriedkami čo ho približuje dnešnému divákovi a myslím, že sa mu to darí veľmi dobre.
Pandorum - Záber - pa3 pa3
Pandorum - Záber - pa3 Disclaimer
Primárnu rolu vo filme nehrajú ani tak herci, ktorí sú mimochodom naozaj skvelý (Ben Foster tu hrá takmer na Oscara), ale loď Elysium, na ktorej sa celý dej filmu odohráva. V žiadnom inom sci-fi filme nebola ešte vesmírna loď tak prepracovaná, či už po funkčnej, ale hlavne po vizuálnej stránke, ako práve tu. Dizajnéri si naozaj dali záležať a je to vidno v každom zábere. Temné chodby, veľké haly, rôzne zákutia, rozmanitý a do detailu vypracovaný dizajn lode, to je niečo, čo v žánre sci-fi chýbalo tak dlho, až by som sa nebál povedať, že Pandorum je po dlhej dobe konečne poriadne čistokrvné vesmírne sci-fi, aj keď s istou dávkou hororu. Vizuálna stránka takto pomerne dobre kompenzuje hlavnú slabinu filmu, ktorou je možno až príliš priamočiary príbeh. Ten je ale na druhej strane celkom schopný v budovaní napätia a pár akčných scén dáva filmu hlavne ku koncu príjemný spád. Dejová línia snažiaca sa dať filmu akýsi psychologický rozmer, aj keď je zaujímavá, nie je dotiahnutá do konca a v závere nefunguje tak akoby mala.
Pandorum - Záber - pa4 pa5
Pandorum - Záber - pa4 Disclaimer
Začal som Avatarom a tak ním aj skončím. Pandorum je v mnohom jeho pravý opak. U mainstreamových divákov prepadol, kdežto u scifi fanúšikov zabodoval. Neponúka ľúbivý rozprávkový príbeh, ale bezútešnú atmosféru chladného vesmíru. Neukazuje nám krásnu prírodu a nádherné postavy, ale ponurý interiér kozmickej lode plnej zmutovaných skřetov. Čo má bližšie k plnohodnotnému sci-fi to už nechám na vás. U mňa je výber jednoznačný. Za čo vďačím tvorcom filmu je sympatická snaha natočiť niečo, čo tu už dlho chýbalo a myslím, že úspech by si zaslúžili oveľa viac ako „sci-fi“ verzia Pocahontas.

Roland Axenberg

Roland Axenberg
"Sci-fi je existenčná metafora, ktorá nám dovoľuje rozprávať príbehy o stave ľudí. Isaac Asimov raz povedal: Jednotlivé sci-fi príbehy môžu vyzerať neustále triviálne zaslepeným kritikom a filozofom dneška, ale jadro sci-fi, jeho podstata, sa stalo veľmi dôležitým pre našu spásu, ak máme byť vôbec spasení." — SG-1 (200) ++++++++++++++++++ Čo keď ľudia považujú stroj za svojho Boha, pretože ľudia majú schopnosť vytvárať veci, ktoré ich presahujú? Čo keď človek kedysi vytvoril večné stroje aby poprel svoju dočasnosť? Čo keď sa človek nakoniec začal tomuto stroju klaňať, pretože stroj je výsledkom racionálneho postupu, zatiaľčo on sám je len krehká hračka náhody? — Azimut

Súvisiace objekty SFDB

Diskusia

Roland Axenberg
Este som zvedavi na podobny film Cargo: http://www.scifi.sk/spacenews/ 1738/Cargo.html. Vyzera to byt viac cistejsie a intelektualnejsie podany podobny pribeh. Uvidime ci sa to dostane aspon do P2P distribucie :)
05.01.2010
Šaňo aka Babcom
Fajn film. Suhlasim s recenziou, ze to bolo nieco prijemne po dlhej dobe. Zial, podla mna prave tie dizajny lode by som vytkol - malo to byt samozrejme obrovske a neprehladne a chaoticke a gigerovske a neviemesteake, ale mne by sa viac hodilo, ak by to bolo menej metalicke a viac organizovane... neviem si predstavit, ako ludia v 22. storoci vyrabaju lod, ktora je takto sialene komplikovane navrhnuta. :) Suhlasim ale, ciel tieto dizajny vo filme splnilli.
06.01.2010
kAnYs
jj presne tak. Fajn film :) nic prevratneho ale prijemne, napinave a prekvapive scifi. A velmi sa mi pacil nacrtnuty detail. Co sa tyka komplikovanosti lode, nemyslim si ze bola az taka komplikovana, v konecnom dosledku, vacsina chaosu vznikla tym ze sa bud preplietali sachtami, alebo nepoznali interier lode, a neboli v kontakte s porucikom. asi tomu nemam co vytnut, snad okrem jednej veci. SPOILER. Kto nevidel nech dalej necita. Lod bola cely cas na planete, v mori oriantovana pod nejakym uhlom "dolu nosom". Preco jedina gravitacia ktora na nich posobila bola umela gravitacia lode?
06.01.2010
kAnYs
No a po druhe... vysvetlenie ze preco zmutovali (sajby oprav ma ak trepem). Evolucia mutaciou funguje na zaklade prirodzenej selekcie a mutacie sa prejavuju pocas mnozenia vo vyslednom genome potomkov. Bud zijes a rozmnozis sa, ergo tvoj genom je pre dane prostredie ok, alebo neprezijes, nerozmnozis. Genom tvojich potomkov bude kombinaciou genomu tvojho a genomu tvojho partnera + nahodna mutacia. A cele sa to zase opakuje. Ak by ale do nich naliali nejaky enzym ktory by niekolkonasobne zvysil pravdepodobnost mutacie pri replikacii DNA v dospelom organizme, kazda bunka by pri deleni mutovala separatne a jedine co by z toho vzniklo by bol jeden zivota neschopny organizmus porasteny rakovinovymi nadormi.
06.01.2010
kAnYs
A na to aby dany enzym sposoboval to ze by vsetky bunky mutovali rovnako, musel by ich mutovat nejakym predvolenym sposobom. A to by sa stratila nahodnost ktora evoluciu zenie dopredu. Hm, tak ma ale napada, mozno by sa dali vyrobit nejake... hm.... nanotechnologie alebo ako to nazvat, ktore by nejakym centralne riadenym sposobom mutovali organizmus a vyhodnocovali jeho efektivitu v danom prostredi a na zaklade toho ho menili.
06.01.2010
Roland Axenberg
No vidis, dosiel si na to aj sam :)
06.01.2010
Šaňo aka Babcom
Kanys - a mas napad na poviedku. :)
06.01.2010
kAnYs
Heh, nj napadov mam kopu, len ta lenivost... ta lenivost!! Roland, nj dosiel, ale to nemeni nic na tom ze tak ako to popisovali v Pandorum by to nefungovalo :)
06.01.2010
Stanley (Anonym)
Zasa sa rype do Avatara, co uz :) A to ma este prist Director''s cut verzia..
06.01.2010
Šaňo aka Babcom
Ale nech si zabrdne... ved je to jeho nazor, nik mu to neberie... Ma nan pravo. :) A Kanys: ta lenivost. Okamzite si sadni za stol a pis. Ja som prave zosmolil editorial na januar. :)
06.01.2010

Zostávajúci počet znakov:

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Zaregistruj sa, a môžeš dostávať komentáre k témam a článkom, ktoré ťa zaujali.

Súvisiace objekty SFDB