Sword Art Online - recenzia
10 000 hráčov má to šťastie, že sa môžu ako prví pripojiť do novej MMORPG hry s názvom Sword Art Online. Vďaka novej technológii vstupujú do virtuálneho sveta a čaká ich zážitok, ktorý navždy zmení ich životy.
Tisíce ľudí vstúpi do virtuálneho sveta Sword Art Online a užíva si videohru ako nikdy predtým. Stávajú sa hrdinami, ktorých mohli doteraz vidieť iba na obrazovkách monitorov. V rukách držia meče, na sebe majú brnenie a bojujú proti príšerám. Hra sa približuje realite a možno až príliš. Po chvíli hráči zistia, že sa nemôžu z hry odhlásiť. V hre sa objaví jej tvorca a má pre hráčov zlú správu. Svet, ktorý vytvoril, sa mu páči natoľko, že v ňom hráčov uväznil. Odobral im možnosť odhlásiť sa a pokiaľ sa niekto v skutočnom svete pokúsi dať hráčovi dole z hlavy VR helmu, prístroj, vďaka ktorému sa do hry pripojili, hráč zomrie. Jediná možnosť, ako sa z hry dostať, je prejsť všetkých 100 poschodí. Každé poschodie predstavuje unikátnu časť sveta ako mesto, temný les a podobne. Na to, aby hráči otvorili prechod medzi jednotlivými poschodiami, musia poraziť bossa, silné monštrum, ktoré tento priechod stráži. Avšak nebude to také jednoduché. Ak zomrie hráč v hre, rovnaký osud ho čaká aj v skutočnom svete.
Takto sa začína príbeh, uprostred ktorého stojí Kirito. So SAO má viac skúsenosti, ako mnoho ostatných hráčov. Bol totiž jeden z beta testerov a tak mal k hre prístup ešte pred jej vydaním. Uväznenie v hre a hrozba smrti ho prekvapí rovnako ako ostatných. Vďaka skúsenostiam, ktoré získal počas testovania vie, ako postupovať hrou bezpečne a tak neprepadá do takého zúfalstva, ako väčšina ostatných hráčov. Mnohým sa však nepáči, že beta testeri si nechávajú mnoho informácií pre seba. Taktiež ich obviňujú z toho, že im hrozí smrť, že hru poriadne neotestovali. Kirito sa tak už v dosť nepríjemnej situácií dostáva do konfliktu s ostatnými hráčmi.
Rôznorodosť hráčov v anime dobre znázorňuje hráčov, ktorých môžeme stretnúť pri hraní MMORPG aj my – nájdu sa tu casual hráči, hardcore hráči, deti, hráči, ktorí sa iba sťažujú, záškodníci atď. Nie každý hráč má schopnosti a odvahu riskovať život v boji proti silným príšerám. Hlavne deti v tomto svete prepadajú zúfalstvu, no po tom, čo zomrú prví hráči, prichádzajú o odvahu bojovať aj tí skúsenejší. No aby mali šancu vrátiť sa do skutočného sveta, každý si musí v SAO nájsť svoje miesto. Menej zdatní sa zameriavajú na výrobu brnení, zbraní a podobné remeselné práce, ktoré im dovoľujú prežiť a pomôcť tým, ktorí bojujú. Hardcore hráči vytvárajú veľké guildy a sú odhodlaní poraziť hru a vrátiť sa do reality čo najskôr. Sword Art Online tak ponúka vcelku realistický pohľad na ľudí uväznených vo virtuálnej realite.
Dej mnohých anime seriálov nezachytáva dlhý časový úsek. Avšak v SAO divák po tucte dielov zistí, že v anime uplynulo niečo vyše dvoch rokov. Vďaka tomu dáva SAO pohľad na psychiku hráčov, ako vytvárajú vlastnú spoločnosť a zžívajú sa s virtuálnym svetom. Takéto tempo má ale aj negatívne dôsledky. Jedným z nich je problém vedľajších postáv. V priebehu anime je predstavených mnoho zaujímavých postáv, no akonáhle diváka niektorá z nich zaujme, je odstrčená mimo deja a je veľká pravdepodobnosť, že ju v seriáli už neuvidí. Jedným z problémov je spomenuté tempo. Druhým je to, na čo sa anime začne po pár dieloch sústreďovať.
Na začiatku je Kirito predstavený ako mierne skúsený hráč a samotár. Vidíme, ako sa so skupinou hráčov pokúša poraziť bossa prvého poschodia, ako sa dostáva do problémov kvôli tomu, že bol beta tester a takisto vidíme jeho pokusy prekonať svoju samotársku povahu a stať sa členom guildy. Avšak tempo anime má za následok mnoho skokov v deji a po pár dieloch vidíme bojovníka Kirita, ktorý je schopný sám poraziť nepriateľov, na ktorých si netrúfajú ani početné skupiny hráčov. Divák si môže iba domyslieť to, ako sa Kirito stal tak mocným a občas to má za následok to, že si divák pripadá, akoby preskočil jednu epizódu. Našťastie sa po pár dieloch tempo ustáli a v deji nie sú až také medzery. Divák tak môže lepšie sledovať snahu hráčov vrátiť sa do reality a rozvoj hlavného hrdinu. A to je to, čo môže sklamať ľudí, ktorý očakávali anime nadupané akciou. Tá tu je, no približne v polovici prvej série sa dej začína sústreďovať na vzťah medzi Kiritom a Asunov. V seriály sa začne objavovať fanservice, prvky harem anime a eči, ktoré miestami pôsobia až príliš zbytočne a hlúpo. A to hlavne v druhej polovici anime anime. O tej toho nemôžem povedať veľa bez toho, aby som divákom skazil pôžitok z deja, no kvalitatívne je to tá horšia polovica tohto seriálu. Mnohých divákov dokonca odradila od toho, aby seriál dopozerali do konca. Kvalitné sú ale posledné epizódy. Ak teda diváka neodradí pár pomalších epizód, môže sa tešiť na celkom dobre spracovaný záver.
Pre Sword Art Online je veľkým plusom vizuálne spracovanie seriálu. Kresba je na vysokej úrovni a detailne zobrazuje virtuálny svet, až má divák chuť vymeniť si miesto s postavami, ktoré na obrazovke vidí. Diváka, ktorý má skúsenosti s MMORPG poteší, že vo svete SAO sú prítomné prvky, ktoré pripomínajú, že ide o virtuálny svet hry – inventár, v ktorom majú hráči odložené predmety, zoznam kontaktov, možnosť posielať správy medzi hráčmi a podobne a spôsob, akým sú zobrazené, nenarúša veľmi virtuálny svet, ktorý SAO zobrazuje. Soundtrack patrí k lepšiemu priemeru. Niektoré skladby znejú príliš podobne ale Juki Kadžiura(hack//Sign, Noir, Chrno Crusade) odviedla dobrú prácu. Dlhé tóny piána a dynamické skladby na strunách dokážu počas akcie rozprúdiť divákovi krv a navodiť dramatickú atmosféru. Celý soundtrack tak obsahuje nejednu epickú melódiu, ktorá ostane divákovi v uchu aj dlho po tom, ako sa postaví od obrazovky.
Hoci Sword Art Online nie je perfektné anime, má miesto medzi tými lepšími anime seriálmi, ktoré má divák možnosť vidieť. Prítomná romantika nebude baviť každého, no akcia nezaostáva veľmi v pozadí a dramatickosť pomáha udržať aj vždy prítomná hrozba smrti. Tento seriál by nemal ujsť nikomu, kto obľubuje MMORPG hry, no pokiaľ videohrám nefandíte, nemusíte sa báť. SAO má v sebe dosť na to, aby dokázalo zaujať aj divákov, ktorí nie sú hráčmi. Dôkazom toho, že dokáže zaujať veľkú masu ľudí je aj umiestnenie medzi 15 najpopulárnejšími anime na myanimelist. Problémom je slabšia druhá polovica seriálu, no aj tá má svoje svetlé momenty.
Anime bolo produkované podľa rovnomennej novely, ktorú napísal Kawahara Reki. Novela má momentálne 13 zväzkov a stále vychádza. Ak vás teda SAO zaujme a budete chcieť vedieť, čo by sa v tomto svete mohlo diať po skončení deja seriálu, je možnosť si to prečítať. Pre tých, ktorí sa radšej pozerajú na obrazovky tu je potešujúca správa - bola oznámená druhá séria, ktorej by sme sa mali dočkať niekedy v priebehu tohto roka.
Názov: Sword Art Online (ang. Sword Art Online, jap. Sódo Áto Onrain)
Žáner: akčné fantasy, sci-fi
Réžia: Tomohiko Itó
Scenár: predlohu napísal Kawahara Reki
Fakty: Japonko, 2012, 25 dielov, každý cca 23 minút
Výrobca: A-1 Pictures
Hodnotenie: 70%
anglický trailer
japonský trailer
Najčítanejšie
Najčítanejšie
Peter 'BlackAssasin' Bagoňa
Fanúšik fantastiky v každej jej podobe. Na scifi.sk sa venuje anime a cosplayu ale občas sa pozrie aj na komiksy, mangu, videohry a stolové hry.