V 28. storočí vládne vesmíru Hegemónia človeka, najsilnejšia a najvyspelejšia sila známeho vesmíru. Svoju silu čerpá najmä z vyspelých technológií a spojenectva s umelou inteligenciou, známou ako Technojadro, tajomnou, nepreskúmanou entitou umelej inteligencie, ktorej prvopočiatky stvoril človek koncom 20. storočia. Nemenej tajomnou silou sú Vyvrženci, prvotní kolonizátori vesmíru, ktorí sa vďaka nanotechnológiám prispôsobili životu medzi hviezdami až do takej miery, že stratili časť svojej ľudskosti.
Vyvrženci sa rozhodli zaútočiť na Hegemóniu a obsadiť systém planéty Hyperion, kde sa začínajú otvárať tajomné časové hrobky - neznáme stavby pohybujúce sa v čase opačným smerom. Tie stráži Škorpión, nezničiteľná krvilačná bytosť, zodpovedná za tisíce vrážd na planéte. Vo víre týchto udalostí sa ocitá sedem pútnikov smerujúcich na Hyperion k časovým hrobkám. Možno len oni dokážu odvrátiť blížiacu sa skazu a zachrániť ľudstvo. Každý z nich má vlastné tajomstvo týkajúce sa Hyperionu a vlastný príbeh...
Už prvý diel Kantosu predznamenáva komplexnosť celého diela. Autor tu namiešal dokonalý kokteil zo všetkých možných subžánrov sci-fi - dobrodružné sci-fi, military sci-fi, krimi, cyberpunk, space opera, cestovanie časom a nechýba ani romantická love story. Všetko potom okoreňuje poézia básnika Johna Keatsa, ktorého odkaz sa tiahne celým Kantosom. Jednotlivé príbehy nám okrem motívov postáv pre ich rozhodnutie vydať sa na púť, šikovne vykresľujú celý vesmír Kantosu, spolu s jeho históriou.
Druhý diel priamo nadväzuje na prvý, rozprávanie pútnikov je nahradené príbehom kybrida (umelo vytvorenej postavy na základe analýzy diela a skutkov skutočnej osoby) básnika Johna Keatsa, ktorý sa ocitá v centre samotnej Hegemónie odolávajúcej útoku Vyvržencov. Stovky svetelných rokov ďalej pokračujú pútnici v konfrontácii so Škorpiónom a svojim osudom. Je však skutočným nepriateľom práve Škorpión, Vyvrženci, alebo niekto úplne iný?
Pád Hyperionu pokračuje v strhujúcom tempe, boj o záchranu Hegemónie, pokračujúca konfrontácia pútnikov so Škorpiónom a zároveň postupné odkrývanie tajomstiev Simmonsovho vesmíru.
Tretia časť sa odohráva necelé tri storočia po páde Hegemónie a spočiatku sa príbehu prvých dvoch častí Kantosu dotýka len okrajovo. Sledujeme mladého Raula Endymiona, obyvateľa Hyperionu a jeho cestu za záchranou dieťaťa Aeney, dcéry kybrida Johna Keatsa a Brawne Lamie, pútničky z prvej časti Kantosu. Proti nim stojí Katolícka cirkev a jej militantná organizácia Pax kontrolujúca takmer celý vesmír bývalej Hegemónie. Hlavným nástrojom moci Cirkvi je kruciform, pokročilá technológia zaručujúca jeho nositeľovi praktickú nesmrteľnosť. S pomocou tejto technológie, s ktorou prišiel ako prvý do kontaktu otec Duré v prvej časti Kantosu, sa Cirkvi podarilo opäť získať svoju zašlú slávu.
Endymion sa rozbieha pomalšie a lineárne putovanie mladého Raula od planéty k planéte možno nie je až tak príťažlivé ako rozmanitosť prvej a druhej časti. Aj napriek vesmírnym naháňačkám so silami Paxu, novej nemesis nastupujúcej na scénu, odhaľovaniu osudu Spasiteľky a intríg Paxu sa postupne môže stať trochu stereotypným.
Podobne ako pri pokračovaní Hyperionu aj Vzostup Endymionu priamo nadväzuje na predošlý diel. Raul sa po záchrane Aeney a ich púti pred svojimi prenasledovateľmi musí opäť vydať na cestu, proroctvo o spasiteľke sa totižto napĺňa a konečná konfrontácia s Paxom, ale aj oslobodenie ľudstva od ešte horšieho nepriateľa sa blíži. V hre je budúcnosť celého vesmíru...
Vzostup Endymionu plynule nadväzuje na predchádzajúcu časť a pokračuje Raulovou púťou, kde tentokrát už sám, musí prekonať množstvo nástrah aby sa mohol opäť stretnúť s Aeneou, ktorá sa v tejto časti postupne stáva viac ako len jeho priateľkou a chránenkyňou. Endymion je od Hyperionu odlišný, plynie pomalšie, niekedy až meditatívne, prevažujú Simmonsove vyčerpávajúce opisy rozmanitých svetov, ktoré len občas spestrí nejaká tá akcia. Naopak finále celej ságy, ktoré v kontraste so zbytkom knihy uplynie až priveľmi rýchlo, by si zaslúžilo viac priestoru.
Rozmanitosť tém, s ktorými Simmons v Kantose operuje je obrovská. Náboženstvo, kybernetika, evolúcia, politika, filozofia. Dielo je poprepletané myšlienkami a odkazmi na mysliteľov a vedcov - od Pytagorasa, cez básnikov až po teoretikov umelej inteligencie. Nosnou témou prvej časti Kantosu je evolučná teória Pierra Teilharda de Chardin pojednávajúca najmä o evolúcii smerujúcej ku konečnému bodu Omega. Simmons do jeho konceptu vkladá umelú inteligenciu, pomocou ktorej túto teóriu a jej čiastkové aspekty ďalej rozpracováva. V druhej polovici Kantosu je problematika doplnená filozofickými úvahami o potrebe rozmanitosti, slobody, ale aj života a smrti. Simmons detailne popisuje stret umelej inteligencie a človeka, ktorého konečnou syntézou je spasiteľka Aenea. Spása ľudstva napokon prebieha na základe metafyzického konceptu čerpajúceho z rozmanitých zdrojov, od gréckej filozofie cez kresťanstvo až po budhizmus. Konečným posolstvom Kantosu je napokon harmónia, empatia a láska, ktoré sa stávajú najmocnejšími silami vo vesmíre.
Kantos možno nie je dokonalý, veľa tém sa neuzatvára, niektoré dejové línie vychádzajú do stratena, avšak bohatosť myšlienok a duchovný rozmer, ktorými nás Simmons počas celého diela zásobuje, všetky tieto negatíva zatieňujú. Niektoré autorove tézy sú možno až príliš odvážne a s niektorými nemusíte súhlasiť, určite ho však budete počúvať a opájať sa jeho myšlienkovým posolstvom. Kantos by vydal na siahodlhú analýzu, podstatný je však jeho odkaz. Som presvedčený, že ten bude vo vás ešte dlho po prečítaní rezonovať.