Retrorecenzia – F. E. A. R. Extraction Point & Perzeus Mandate
Nedávno sme tu mali retrorecenziu na F. E. A. R. a bolo len otázkou času, kým sem pribudne recenzia na dva rozsiahle datadisky k pôvodnej hre. Pozrieme sa, ako sa im darilo oproti originálu a zhodnotíme, ako sa im darí v konkurencii súčasných hier.
Hoci by som nemal, na úvod musím spomenúť, že hranie týchto datadiskov ma napĺňalo nostalgiou. Vo svetle súčasných hier, ktoré občas majú ako DLC aj zbrane, či kostýmy, tu človek dostal poctivú nálož herného obsahu a ďalšie hodiny príbehu, súbojov a všetkého, čo k tomu patrí.
Extraction Point (ďalej len EP) začína presne tam, kde končí pôvodná hra. Po havárií vrtuľníka sa musíme prebiť cez ďalších nepriateľov, pričom Replica nie sú naši najhorší nepriatelia. Opäť sa totiž stretávame s Almou, aj s halucináciami Paxtona Fettela.
V rámci celého univerza totiž Monolith vyhlásil, že iba hry, ktoré vyvinuli u nich, budú kánon, takže oba datadisky putovali do „alternatívneho univerza“. Príbehy, ktoré sa v EP aj Perzeus Mandate (PM) odohrali, sú tak „jednou z možných variant, ktoré sa mohli stať.“
Podľa mňa je to však skôr na škodu, najmä v prípade EP. Ten totiž poodhaľuje ďalšie detaily z príbehu o Alme, vyplnili sa mnohé nejasnosti, ktoré boli v samotnom Feare.
Navyše, atmosféra sa od cesty metrom stáva hutnejšou, miestami sa dá doslova krájať. Dôkazom toho je aj moment, kedy som sa opäť v istej pasáži hry zľakol, hoci som tadiaľ išiel miliónkrát. EP pre mňa ostane navždy dôstojným pokračovaním prvého Fearu.
Okrem toho, pribudli temnejšie pasáže, oproti pôvodnej hre je v súbojoch kladený o niečo väčší dôraz na taktiku. Bonusom bola pre mňa psychotická pasáž v nemocnici, tvorcovia sa skutočne vyhrali. Pribudli aj niektoré nové zbrane, čerešničkou na torte bol dobrý soundtrack.
Negatívom ale bolo, že EP je oproti pôvodnému Fearu o niečo horšie optimalizovaný na novšie platformy. Hoci bolo riešenie pomerne jednoduché (uložiť -> znížiť všetko na minimum -> načítať nový interval -> vrátiť na pôvodné rozlíšenie), musel som ho vykonať dokopy asi osemkrát, čo už trošku vadilo.
Perzeus Mandate (PM) siahol po odlišnom motíve a predstavil nám druhý Fear tím, ktorý bol vyslaný zaistiť materiály ohľadom projektu, ktorý dal aj názov datadisku. Samozrejme, všetko prepojené s Almou, pretože tá „darovala“ svoju DNA nielen projektu Origin, ale aj PM.
Najprv tie dobré veci.
Nový nepriateľ, žoldnierska skupina Nightcrawlers, nová útočná puška (názov si presne nepamätám, ale má červený puškohľad a dáva slušné poškodenie nepriateľom), ale to bolo asi všetko.
Napriek tomu, že sa súboje s Nightcrawlers miešajú s Replica, pri prechádzaní tohto datadisku som mal pocit, že už som také niečo hral. Celkovo sa totiž PM objasnil len veľmi málo, hra sa skôr zúfalo snažila prepájať všetko s Almou, niektoré jumpscares boli očakávateľné a predvídateľné. Aj tak však tento diel obsadzuje vysoké priečky a je to klenot, ktorý by si mal zahrať každý fanúšik, osloví aj mimo žánru.
PM navyše ponúka aj tri bonusové misia – Clinic, Sprint a Arena, kde môže hráč bojovať v rôznych podmienkach proti vlnám napriateľov a je len na ňom, ako dlho prežije. Za zmienku stojí fakt, že multi-player je už nefukčný, Fear a dva datadisky sú tak vyslovene single-playerovou záležitosťou. Čo je možno aj dobre.
Suma sumárum sú oba datadisky podarenými náhľadmi do sveta, ktorý nastavil Monolith. V prípade Extraction Pointu by sme pokojne mohli hovoriť aj o pokračovaní. PM sa snažil prekonať latku, ak by som mal siahnuť po športovej metafore, síce neúspešne, ale aspoň sa kvalifikoval do ďalšej hry.
Na Steame a GOG sú aj ako súčasť hry Fear, takže v rámci jedného nákupu získa človek tri hry a nie len tak hocijaké.
Celkové hodnotenie pre F. E. A. R. Extraction Point: 95/100
Celkové hodnotenie pre F. E. A. R. Perzeus Mandate: 83/100
Najčítanejšie
Najčítanejšie
Marek Páperíčko Brenišin
Recenzent filmov a hier, nadšenec do scifi, fantasy, cudzie mu ale nie je ani anime. Ak nepíše recenzie, zastihnete ho pri písaní poviedok, či už pre seba, alebo v rámci súťaží. Pravidelný účastník Poviedok na počkanie.