Modrá Crew je v našich končinách už nejaký ten piatok a na rozdiel od hlavnej crewovksej línie je jej poslaním priniesť fanúšikom skvelé moderné európske diela menšieho rozsahu. Rozmanitosť jednotlivých diel je vskutku širok: v zošitovej podobe sme sa už stretli s Okkom odohrávajúcom sa v ázijskom prostredí, steampunkovým Ekhom, užili sme si prvých pár častí skvelej space opery Orbital, s Dlouhým Johnem Silverem sme sa plavili pod pirátskou vlajkou. Historické upírske fantasy sme si užili v Legii, v Treťom zákone sme pátrali po tajomnom testamente a v Hrobařovi sme kropili krvou vyprahnutý divoký západ. Takže, čo nás čaká tentoraz?
Tentoraz sa v diele s názvom Jednorožec pozrieme do renesančného obdobia 16. storočia. Temný stredovek skončil, moci sa ujíma rozum a vzdelanci. Píše sa rok 1565 a v Taliansku, Francúzsku a inde po svete nastupuje renesancia. Cirkev stráca pod nohami pevnú pôdu, k slovu sa dostávajú znovuobjavené prírodné vedy na čele s prvými novodobými velikánmi a mysliteľmi. Medzi nimi tvoria osobitnú skupinu lekári, anatómovia a chirurgovia, biológovia a fyziológovia, ktorí tajne pod rúškom exkomunikácie z cirkvi odhaľujú posledné tabu: záhadu ľudského tela. Tí najvýznamnejší z nich však záhadne hynú. V tomto okamihu sa na scéne objavuje Ambroise Paré, slávny lekársky chirurg, ktorý si svoju povesť vydobyl ani nie tak v škole, ako skôr na bojisku medzi ranenými vojakmi. Paré je reálnou postavou dejín a jeden z pokrokových osvietencov, ktorý okrem iného zaviedol chirurgické šitie rán a ktorý už dávno neverí na žiadne choroby spôsobené nerovnováhou telesných tekutín a postavenie hviezd, ale naopak sa snaží odhaliť pravdu o fungovaní ľudského tela. Práve jemu sa pomaly ale isto začne rúcať pred očami svet, keď sa nechtiac zapletie do spiknutia, vrážd a vedeckej krížovej výpravy s cieľom odhaliť pravdu o fungovaní ľudského tela.
Autorom komiksu a scenáristom je Francúz Mathieu Gabella, ktorý má na svojom konte už niekoľko zárezov, o vizuálnu stránku sa postaral Anthony Jean, ilustrátor, ktorý sa pred dvoma rokmi u nás zapísal skvelým Conanom z Cimmerie. Spoločnými silami vytvorili dielo, ktoré isto mnohých zaujme. Komiks je písaný presne takým štýlom, ktorí fanúšikovia historických tajomstiev, alchýmie a konšpirácií milujú. Postupné odkrývanie tajomna, identifikáciu a obetí vrahov, spôsob akým boli obete zavraždené. Dozvedáme sa o tajuplnej sekte Asklépiovcov i o záhadných deformitách tela, ktorými sa členovia sekty vyznačovali od bežných ľudí. Alebo snáď nie? Otázok pribúda a odhaľovanie pokračuje pomaly, presne v duchu mysterióznych historických detektívok. To všetko pretkávané odkazmi na staré texty a učenia, dychberúce objavy nesmrteľného maestra da Vinciho či tajomné bytosti z čias mýtov a legiend. Nepriateľov je veľa, majú však jedného menovateľa a tým je túžba po moci.
Veľmi príjemným prekvapením boli práve mýtické príšery, medzi ktorými nájdeme minotaura, kerbera, chiméru, kentaura či jednorožca. Podľa komiksu ide o bytosti, ktoré žili spolu s prvými ľuďmi a vytvorili s nimi akýsi pakt. Bytosti, ktoré dokážu podľa ľubovôle presúvať a modifikovať vlastné orgány, kosti i svalstvo a tým meniť svoju štruktúru. A hoci sú ich mená známe, ich grafické zobrazenie naopak akoby vypadol zo skíc Gigera pokúšajúceho sa zreprodukovať da Vinciho anatomické nákresy. Nie všetky sú však ochotné pomáhať učencom v ich boji, niektoré si vybrali druhú stranu. Keď už sme pri učencoch, príbeh je plný významných historických postáv prírodných vied, či už ide o talianskeho fyziológa Girolama Fracastora, švajčiarskeho prírodovedca Conrada Gessnera, holandského chemika a anatóma Francisca Sylvia či švédskeho botanika Jonasa Carlssona Dryandera. Narazíme i na legendárneho alchimistu Paracelsa (Theophrastus von Hohenheim) a napokon dôjde aj na majstra Leonarda. Vskutku úžasný zoznam mien nabádajúci rozšíriť si poznatky pomocou wikipedie (ktorú som pri čítaní neustále otváral). Ich konanie je pritom uveriteľne znázornené, hlavným hrdinom veľmi ľahko uveríte šok a odmietanie pravdy keď sú s ňou konfrontovaní, čo je veľmi dobre badateľné najmä u poľného kráľovského chirurga Parého. Graficky sú síce trocha menej vyšperkované, než sme zvyknutí napríklad u niektorých Jodorowských diel (najmä u tých, kde sú ilustrátormi Milo Manara či Dongzi Liu), stále však ide o skvelé ilustrácie.
Zhrnutie: Ak milujete stredoveké hádanky, tajomstvá a konšpirácie a ak patrí Meno ruže medzi vaše najobľúbenejšie knihy, rozhodne si nenechajte ujsť práve tento komiks. Jeho druhá časť vychádza už koncom januára.
Hodnotenie: 95%
Jednorožec 1: Poslední Asklépiův chrám & Jednorožec 2: Poslední Ad Naturam (La Licorne - Tome 1 : Le Dernier Temple d'Asclépios (2006) & La Licorne - Tome 2 : Ad Naturam (2008))