Hviezdne vojny III - Pomsta Sithov
Dočkali sme sa: svetelné meče opäť krúžia nad hlavami Majstrov Jedi, ďaleký vesmír je trhaný medzigalaktickou vojnou, akú sme doposiaľ nezažili, a náš padawan Anakin Skywalker je na ceste stať sa tým, čo mu je súdené.
Veru, nie je ľahké súdiť posledný film trilógie Hviezdnych vojen, ktorý sa práve dostáva do našich kín. Nie je to ľahké najmä kvôli už vzniknutej bubline superlatívov, ktorá sa pohybuje nad našimi hlavami; a za ktorú môžeme poďakovať najmä médiám. Oslavujú totiž Lucasa nielen na 58. ročníku festivalu v Cannes. Aj väčšina hlavných svetových kritikov sa prikláňa k pozitívnemu hodnoteniu Pomsty Sithov. A čo ja? Ja sa cítim ako posledný z Jedi, ktorý musí brániť demokraciu voči machináciám veľkého lorda Sithov a jeho poblúzneným poskokom...
...lebo tretia epizóda jednoducho nie je dobrý film!
Začíname v boji separatistov proti silám republiky. Vojvodovi Dookuovi sa s pomocou generála Grievousa podarilo zajať najvyššieho kancelára Palpatinea. Vesmírne stíhače Anakina a Obi-Wana si usilovne pretínajú cestu vesmírnym bojiskom, v pozadí sa trblietajú svetlá a štruktúry Coruscantu, kamera rotuje 360 stupňov vo všetkých troch dimenziách. Také niečo sme tu ešte nemali! Diváci híkajú od nadšenia, niektým ostáva sánka na dlhšiu dobu otvorená. A to nie je všetke, moji milí - začiatok filmu srší humorom ako žiaden iný film Hviezdnych vojen s R2D2 v hlavnej úlohe! Bravo, bravo!!! Toto sú Star Wars, na ktorých nás George odkojil. Toto sú Star Wars, ako ich poznáme... Škoda, že tento záblesk z minulosti trvá iba dvadsať minút.
Akonáhle opúšťame prvotný dejový akt a vraciame sa z akcie do dejového napätia, scén plných emócií a dôležitých zvratov, vypadáva režisérovi taktovka z ruky, scenáristovi chýba múza, ktorá by ho poriadne nakopala do zadku a tvorcovi filmu ani len nepríde na um prinútiť hercov, aby sa viac snažili... oh, hovoríte, že je to vlastne stále tá istá osoba? Tak potom ste našli hlavný kameň úrazu tretej časti ságy Hviezdnych vojen - Georga Lucasa samotného.
Dejovo má Pomsta Sithov vynikajúcu premisu. Veď sa jedná o najsmutnejší a najdramatickejší diel z celej prvej trilógie! Anakin Skywalker sa rozhodne prijať učenie Temnej strany Sily, Padmé je tehotná a očakáva ich spoločného potomka, postavia sa proti sebe padawan a majster, celá Republika je vo vrcholnom štádiu prerodu z demokracie na totalitný despotický režim diktatúry. A čo z toho vycedí George Lucas? Niekoľko polhodinových bojov so svetelnými mečmi, plejádu špeciálnych efektov a minimalistické množstvo dialógov znejúcich neohrabane až to dušu zabolí.
Ale akoby ani to nestačilo. Herci, ktorí majú dostatok potenciálu - veď sme ich videli aj v iných fimoch (či už to je Natalie Portmanová v Closer alebo Hayden Christensen v Life as a House) - v tomto filme (podobne ako v minulom) prepadli. A to najmä v kľúčových scénach. V tých momentoch, kedy nesie dialóg vysokú úroveň emócií, obaja hlavní aktéri strácajú pojem o herectve. Ich chabé pokusy vytĺcť zo scenára aspoň aký-taký dramatický moment sa stávajú márnymi. A prach, ktorý pri tom rozvírili sa usadzuje pomaly. Nezachránia ich žiaľ ani také vynikajúce scény ako keď Padmé Anakinovi oznámi, že je tehotná, či genocída, ktorú spôsobí Anakin v Chráme Jediov.
Jediné svetlo na nás vrhá stará garda hercov - Ian McDiarmid sťa najvyšší kancelár Palpatine a zároveň lord Sidious a Yoda (aj keď je 100% animovaný - a možno práve pre to). Im patrí naša vďaka!
Zmienka by mala padnúť aj o kontinuite. Veď práve táto časť tvorí most medzi prvou a druhou trilógiou Hviezdnych vojen a veru, aj keď sa kde-tu vyskytli nezrovnalosti (napr. smrť Padmé nesúhlasí s dialógom medzi Lukom a Leiou o ich matke), celkovo sa dá považovať za dobre zvládnutú. Koniec rozdelenia dvojčiat je trochu urýchlený a vyznieva nátlakovo, ale prispieva veľkou dávkou k plynulému prechodu medzi trilógiami.
O špeciálnych efektoch, ktoré sú jednoducho dokonalé a hudbe, hoci v tejto časti trochu zatlačenej do úzadia, nepotrebujem asi ani hovoriť. John Williams a ILM sú predsa len už dávno overené značky.
Nevyrovnaný scenár s hŕbou nepodarkov, neschopnosť režiséra uviesť hercov do deja a aktivovať ich potenciál, príliš veľa akcie na úkor dejovej gradácie - to všetko sa podpísalo pod úpadok Pomsty Sithov. Nechápte ma ale zle, priatelia, aj napriek tomu sa ešte stále jedná o najlepšiu (!) časť prvej trilógie Hviezdnych vojen. A tá si určite zaslúži vašu pozornosť!
To, že si tí skalní na ukľudnenie po nej pozrú Impérium vracia úder, je ale fakt.
Najčítanejšie
Najčítanejšie
Alexander Schneider
Knižný a filmový recenzent, bývalý porotca súťaže Martinus Cena Fantázie, propagátor a predseda Združenia fanúšikov Babylonu 5 na Slovensku. Scifi, fantasy, horor: Herbert, Holdstock a Lumley.
Diskusia
Martin (Anonym)
Kto sa ma vyznat v tych recenziach. Uz som ich cital par a kazda to hodnoti inak. Od 0 az po 100% . To kazdy pozera iny film?
19.05.2005
Kto sa ma vyznat v tych recenziach. Uz som ich cital par a kazda to hodnoti inak. Od 0 az po 100% . To kazdy pozera iny film?
19.05.2005
Alexander Schneider
To nie, ale kazdy ma nan iny pohlad... Co sa paci mne, nemusi sa pacit tebe. ;) Mozno som bol v recenzii pritvrdy, ale ten film si to zasluzi. Dal by som mu tak 4 z 10, maximalne 5. Istotne ten film ale odporucam. Uz len preto, ze je to cast historie SF.
19.05.2005
To nie, ale kazdy ma nan iny pohlad... Co sa paci mne, nemusi sa pacit tebe. ;) Mozno som bol v recenzii pritvrdy, ale ten film si to zasluzi. Dal by som mu tak 4 z 10, maximalne 5. Istotne ten film ale odporucam. Uz len preto, ze je to cast historie SF.
19.05.2005
Dusan "Muti" Kudrec (Anonym)
Hmmm. Dovilim si este jeden postreh. Pomsta Sithov nie je zly film, ale bol by este lepsi keby pokracoval v linii, ktore nacrtli animovane Clone Wars. Tam totiz emocie dostali viac priestoru (a hlavne v poslednych piatich epizodach). A aj postavy dostali vecsie rozmery. General Grivious nebol len smiesnou postavickou, ale bojovnikom, ktory vyvolaval v Jedioch strach. A v CW sa aj Sila ukazala v celej svojej sile (ked Windu a Yoda pomocou nej zostreluju cele lode, tak to je parada). Ale spet k tretej Epizode. Mne osobne sa celkom pacila, zavrsila hexalogiu a koniec koncom je to predsa len Star Wars. Ja osobne davam 8/10.
19.05.2005
Hmmm. Dovilim si este jeden postreh. Pomsta Sithov nie je zly film, ale bol by este lepsi keby pokracoval v linii, ktore nacrtli animovane Clone Wars. Tam totiz emocie dostali viac priestoru (a hlavne v poslednych piatich epizodach). A aj postavy dostali vecsie rozmery. General Grivious nebol len smiesnou postavickou, ale bojovnikom, ktory vyvolaval v Jedioch strach. A v CW sa aj Sila ukazala v celej svojej sile (ked Windu a Yoda pomocou nej zostreluju cele lode, tak to je parada). Ale spet k tretej Epizode. Mne osobne sa celkom pacila, zavrsila hexalogiu a koniec koncom je to predsa len Star Wars. Ja osobne davam 8/10.
19.05.2005
Eskarina (Anonym)
Suhlasim s Mutim, Clone wars vo mne zanechali vacsi zazitok ako Pomsta sithov a Grivious nevyvolaval strach len u Jediov, ale aj vo mne. No kvoli tym krasnym novym svetom by sa ziadny scifista nemal uspokojit s recenziami a mal by sa ist do kina pokochat, ved tak skoro ziadne dalsie SW v kine neuvidime:(
19.05.2005
Suhlasim s Mutim, Clone wars vo mne zanechali vacsi zazitok ako Pomsta sithov a Grivious nevyvolaval strach len u Jediov, ale aj vo mne. No kvoli tym krasnym novym svetom by sa ziadny scifista nemal uspokojit s recenziami a mal by sa ist do kina pokochat, ved tak skoro ziadne dalsie SW v kine neuvidime:(
19.05.2005
kAnYs (Anonym)
Muti, sory, ale to co sa bolo ukazane v Clone Wars bolo podla mna az prilis prehnane. A co sa tyka EPIII. No. Cakal som od nej aj ja viac. Co uz. Sklamala ma. Boli tam sice krasne sceny ale takisto aj vela trapnych. Anakinov prechod na temnu stranu bol podla mna az prilis rychly a... ked mam pravdu povedat Sano, Ian McDiarmida by som zrovna za svetlu stranku filmu nepokladal. Skor McGregora.
Mohlo to byt epickejsie ako to bolo.
20.05.2005
Muti, sory, ale to co sa bolo ukazane v Clone Wars bolo podla mna az prilis prehnane. A co sa tyka EPIII. No. Cakal som od nej aj ja viac. Co uz. Sklamala ma. Boli tam sice krasne sceny ale takisto aj vela trapnych. Anakinov prechod na temnu stranu bol podla mna az prilis rychly a... ked mam pravdu povedat Sano, Ian McDiarmida by som zrovna za svetlu stranku filmu nepokladal. Skor McGregora.
Mohlo to byt epickejsie ako to bolo.
20.05.2005
Dharmé (Anonym)
Bol to skvelý film! Z kina som vyšla o polnoci, na intrák som prišla o pol jedej a do tretej sm ani oka nezažmúrila... Lucas ukázal, že sa nebjí masviek ani romantky... chúďatko Padmé, Natalie to hrala výborne no a Anakin... dôstojný Darth Vader ;)
20.05.2005
Bol to skvelý film! Z kina som vyšla o polnoci, na intrák som prišla o pol jedej a do tretej sm ani oka nezažmúrila... Lucas ukázal, že sa nebjí masviek ani romantky... chúďatko Padmé, Natalie to hrala výborne no a Anakin... dôstojný Darth Vader ;)
20.05.2005
cyberstorm (Anonym)
Nesuhlasim s touto recenziou!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
U znavam, niektore sceny boli kapanek divne (Anakin a Amidala si vyznavajuc lasku), ale na to sme si uz po EII mohli trochu zvyknut-ze Lucas ked sa pusti do romantiky, tak to len pokasle. Fajn, to uznavam. Tiez uznavam trochu prilis lahky prechod Anakina na temnu tranu a prilis lahke vitaztvo palpatina nad Kitt Fistoma ostatnymi dvoma Jedi, ktori ho prisli zatknut. Ale nech sa nikdo nehneva-podla mna herecke vykony VSETKYCH PRITOMNYCH boli az na par scen EXCELENTNE. Po dlhej dobe som totiz znovu citil behat mraz po chrbte. Predovsetkym pri rozkaze 66-likvidacia Jediov a pri subojoch. Tiez sa mi pacilo ako do deja zapojil aj postavy z inych dielov-senator Organa, kapitan Antilless, moff Tarkin, Chewbacca. Chybala mi tam sice Mon Mothma-nikde som ju nevidel, ale co uz. No a zaverecne "premontovanie" Anakina Skywalkera na Darth Vadera a ako Obi ukryl deti-bez komentara. A co sa tyka Clone Wars-Kanys ma pravdu-je to az moc prehnane-silou nicit lode a pritom keby Yoda aleboWindu mali taku SILU, tak by Imperium NIKDY nevzniklo. Ja davam Ep III 100%. Je lepsia ako Ep II a neporovnatelna s Ep I. Povedal by som ze sa popri starej trilogii nemusi za nic hambit. Kruh sa uzavrel
P.S. Este nieco mi tam vadilo. Preco Lucas nezabil Jar-Jara?
20.05.2005
Nesuhlasim s touto recenziou!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
U znavam, niektore sceny boli kapanek divne (Anakin a Amidala si vyznavajuc lasku), ale na to sme si uz po EII mohli trochu zvyknut-ze Lucas ked sa pusti do romantiky, tak to len pokasle. Fajn, to uznavam. Tiez uznavam trochu prilis lahky prechod Anakina na temnu tranu a prilis lahke vitaztvo palpatina nad Kitt Fistoma ostatnymi dvoma Jedi, ktori ho prisli zatknut. Ale nech sa nikdo nehneva-podla mna herecke vykony VSETKYCH PRITOMNYCH boli az na par scen EXCELENTNE. Po dlhej dobe som totiz znovu citil behat mraz po chrbte. Predovsetkym pri rozkaze 66-likvidacia Jediov a pri subojoch. Tiez sa mi pacilo ako do deja zapojil aj postavy z inych dielov-senator Organa, kapitan Antilless, moff Tarkin, Chewbacca. Chybala mi tam sice Mon Mothma-nikde som ju nevidel, ale co uz. No a zaverecne "premontovanie" Anakina Skywalkera na Darth Vadera a ako Obi ukryl deti-bez komentara. A co sa tyka Clone Wars-Kanys ma pravdu-je to az moc prehnane-silou nicit lode a pritom keby Yoda aleboWindu mali taku SILU, tak by Imperium NIKDY nevzniklo. Ja davam Ep III 100%. Je lepsia ako Ep II a neporovnatelna s Ep I. Povedal by som ze sa popri starej trilogii nemusi za nic hambit. Kruh sa uzavrel
P.S. Este nieco mi tam vadilo. Preco Lucas nezabil Jar-Jara?
20.05.2005
jogi (Anonym)
Ja si myslim ze z prvej trilogie to bol najlepsi film nebol zly tiez davam 8/10
20.05.2005
Ja si myslim ze z prvej trilogie to bol najlepsi film nebol zly tiez davam 8/10
20.05.2005
kosti (Anonym)
..no..co sa Sily tyka...to ako bola portretovana v CW je podla mna realnejsi pohlad na nu, ako bol v samotnych SW, pretoze si musime uvedomit jednu vec..preco mali Jediovia take postavenie ake mali?urcite nie preto, ze vedeli Silou pohybovat vzduchm gulickove pero, alebo ovplivnovat myslienky jednoduchsisch foriem zivota...Sila, ako bola ukazana v CW sa skor priblizuje tomu, co naozaj musela byt na to, aby mali Jediovia medzi ostatnymi taky respekt a vazenost...Sila je predsa s velkym "S"...podla mna bol problem v tom, ze vo filmoch nebola jej uloha dostatocne docenena...
22.05.2005
..no..co sa Sily tyka...to ako bola portretovana v CW je podla mna realnejsi pohlad na nu, ako bol v samotnych SW, pretoze si musime uvedomit jednu vec..preco mali Jediovia take postavenie ake mali?urcite nie preto, ze vedeli Silou pohybovat vzduchm gulickove pero, alebo ovplivnovat myslienky jednoduchsisch foriem zivota...Sila, ako bola ukazana v CW sa skor priblizuje tomu, co naozaj musela byt na to, aby mali Jediovia medzi ostatnymi taky respekt a vazenost...Sila je predsa s velkym "S"...podla mna bol problem v tom, ze vo filmoch nebola jej uloha dostatocne docenena...
22.05.2005
LucasFan (Anonym)
STAR WARS je to najlepsie co nas mohlo stretnut z oblasti scifi filmov a to myslim vsetky epizody. Kazda trilogia ma nieco nevsedne,stara ma prepracovany dej a tu novu,ktora nam ukazala povod vsetkeho+special efects sme potrebovali ako sol. Ja len dufam,ze sa este nieco o SW natoci. Nejake dalsie medzidiely,alebo este najaka ta trilogia navyse. DUFAJME. BOH zehnaj SW,G.Lukasa a vsetko spojene so SILOU! Nech nas sila sprevadza!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!
22.05.2005
STAR WARS je to najlepsie co nas mohlo stretnut z oblasti scifi filmov a to myslim vsetky epizody. Kazda trilogia ma nieco nevsedne,stara ma prepracovany dej a tu novu,ktora nam ukazala povod vsetkeho+special efects sme potrebovali ako sol. Ja len dufam,ze sa este nieco o SW natoci. Nejake dalsie medzidiely,alebo este najaka ta trilogia navyse. DUFAJME. BOH zehnaj SW,G.Lukasa a vsetko spojene so SILOU! Nech nas sila sprevadza!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!
22.05.2005