Biely vlk v komiksovom prevedení (Modrá Crew #27 - recenzia)
Fanúšikovia fantasy by pri nasledujúcich riadkoch mali zbystriť uši...oči...proste dávať pozor. Budeme sa totižto rozprávať jednom z najväčších šermiarov hrdinskej fantasy, o bielovlasom vlkovi stíhanom osudom. A nie, nepôjde o Geralta z Rivie.
Moorcockov Elrik je u nás priam až trestne prehliadaná postava hrdinskej fantastiky. Možno za to môže doba, keď boli jeho knihy v českom preklade vydávané, možno formát tuctového paperbacku, či vydavateľstvo samotné. Kto vie? V každom prípade sa prekliatemu albínovi začína blýskať na lepšie časy. Nielen že vydanie krásneho omnibusu v pevnej väzbe z vydavateľstva Mystery Press je už-už na spadnutie, ale nedávno prinieslo komiksové vydavateľstvo Crew v rámci ich zošitovej línie Modrá Crew prvé dva zväzky európskeho komiksu s názvom Elrik od tvorcov Blondel – Poli - Bastide a Recht. A poviem vám na rovinu, je to bomba!
Ale pekne postupne.
Potomok elfov, černokňažník slúžiaci temným božstvám Chaosu, Ariochov šampión, Pán drakov. Všetky tieto tituly patria Elrikovi, rovnako ako mu patrí Rubínový trón i celý ostrov Melniboné so Snovým mestom Imrryr. Keď svojho času tvoril Michael Moorcock svojho slávneho antihrdinu, nechal sa inšpirovať hneď tým najväčším bijcom z celého žánru fantasy – Conanom. Na rozdiel od neho však nechcel mať z Elrika nabúchaného svalovca. Nie, Elrik je dokonalým Conanovým protipólom, vyziabnutý albínsky černokňažník bez vyrysovaných svalov. To je vidno hneď na prvých stránkach Blondelovho komiksu. Elrik je síce mocný vládca a černokňažník, ktorému slúžia tisíce poddaných a nespočet otrokov, ale po fyzickej stránke ide o neduživého a slabého panovníka, dávnu ozvenu svojich mocných bojovných predkov, ktorí si svojho času podmanili svet. Azda aj preto sa ho rozhodne jeho vlastná krv, bratranec Yyrkoon zradiť. Elrik síce prežije, ale prichádza o svoju lásku Cymoril. No prisahá, že ju nájde a zradcu zabije. A tak sa spolu s Elrikom a jeho pár najvernejšími vydáme na výpravu, na konci ktorej ho čaká nielen jeho láska, ale i nenávidený sok a možno aj smrť. No najmä pomsta, k čomu mu má pomôcť nielen čierna mágia a démonický meč Stormbringer (č. Bouřava) požierajúci duše svojich obetí ale i sily Chaosu, ktorým sa Elrik zaprisahal.
Premena je dokončená, z fyzického slabocha sa stáva démonický antihrdina, v ktorom sa dokonale snúbi šermiarske umenie, kúzla a osudovosť.
Moorcockov majsterštik stojí a padá na postavách, ktoré sú ťahúňmi jeho kníh. Blondelovi sa práve tieto postavy podarilo viac než uspokojivo do komiksového média preniesť. Áno, v porovnaní s knižnou predlohou došlo k istému zoškrtaniu a zjednodušeniu, avšak trúfnem si povedať, že to komiksu len prospelo. Scenáristicky skvelo spracoval Elrikov hnev i túžbu po pomste, to všetko v ostrom kontraste s trápením a vnútornou rozorvanosťou. Pretože práve zúfalstvo a nemohúcnosť privedie Elrika do služieb Ariocha, jedného z temných božstiev Chaosu a k získaniu čierneho meča.
Intrigy, súboje, kúzla ale i láska a smrť. To všetko Blondel zapracoval do vizuálne podmanivého diela. Zároveň tým poukázal na celú spoločnosť Albiňonanov. Na jednej strane nádherné honosné paláce vryté do kryštálov, neskutočný prepych a bohatstvo. Na strane druhej utrpenie otrokov, často veľmi bolestivou cestou obetovaných bohom a démonom Chaosu, pre „vyššie ciele“, alebo len pre pobavenie. Avšak i toľko krát spomínané násilie má svoje dôvody. Práve na ňom Blondel ukazuje nadradenosť Melniboňanov voči bežným smrteľníkom, ich dekadenciu a zvrátenosť, ktorá v nás má vyvolať (a treba uznať, že vcelku úspešne) znechutenie a odpor voči ich rase. A práve spomínanú dekadenciu a zvrátenosť, holdovanie si v bolesti a smrti iných, si sám autor knižnej predlohy Michael Moorcock na komikse tak veľmi cenil. A hoci je sadizmus s Melniboňanmi spätý tak, ako vodka s Rusmi, patrí Elrik k tým mála, ktorí sa v násilí výrazne nevyžívajú, no berú ho ako súčasť života. Ba čo viac, môžeme povedať, že sa časom u neho vytvorila akási forma svedomia, teda pocitu, ktorí páni ostrova a príslušníci jeho rasy nepoznajú. Avšak pozor, rozhodne si dračieho černokňažníka neidealizujte! Napriek sympatiám ide o krvavého tyrana a mäsiara, ktorý by bez mihnutia brvou nechal vašu rodinu utýrať a následne vás zaživa zvliecť z kože, ak by z toho mal čo i len kúsok zisku. Avšak nie je to typ slizkého záporáka, akým je jeho bratranec. Práve tento rozdiel i akási Elrikova rozorvanosť k nemu budí aké také sympatie a pocit spolupatričnosti. A práve uvedené fakty ho stavajú do role antihrdinu a nie zápornej postavy.
Zároveň však ide o stvárnenie konca impéria. Ostrov Melniboné je dávnou ríšou, nie nepodobnou mýtickej Atlantis či Aquilonie z Hyborského cyklu, alebo Rímskej ríše. A tak ako tieto dávne civilizácie, aj ostrov so svojim Snovým mestom upadá. Dôkazom toho sú čoraz častejšie nájazdy zo strany ľudských Mladých kráľovstiev. V tomto smere Blondel spolu s ilustrátormi skvele zachytil atmosféru úpadku, rozvratu i slabosti kedysi mocných Melniboňanov. Veď, ako sa píše, kedysi ich meno rozochvievalo celé ríše, no dnes nevydesí ani obyčajného dedinčana...
Čo sa vizuálnej stránky týka, nebude to asi posledný krát, kedy si smutne zašomrem nad malým formátom Modrej Crwe, pretože, tentoraz asi viac než inokedy, by si zaslúžil omnoho väčšiu plochu. A to doslova a do písmena. Blondelovmu Elrikovi by pristal minimálne rozmer de luxe edície s výrazne väčšími rozmermi, kde sa art i farby nádherne vynímajú. Jednotlivé scény, najmä tie z ostrova, sú vyšperkované do najmenších, hoci často nechcených, detailov. Trojica Didier Poli, Robin Recht, Julien Telo si dali riadne záležať, aby predviedli nádherný, avšak krvavý, krutý a dekadentný svet Melniboňanov. Už len Elrik sám v ich podaní naozaj predstavuje znudeného aristokrata sediaceho na tróne doslova vytesanom do obrovského rubínu, unaveného dvornými intrigami a prinúteného napokon bojovať nielen o svoj život, ale i o lásku a život svojej milej. Svet, v ktorom Elrik žije je vo svojej plnej kráse vizuálnou a zvrátenou poctou Rímskemu impériu, ale vo svojej krvavej hrôze i Aztékom, Inkom a Mayom a ich obetiam.
Záver: Krvavé, temné, sadistické a dekadentné fantasy vo francúzskom vizuálnom podaní predstavuje asi tú najlepšiu komiksovú adaptáciu Moorcockovho gotického albínskeho antihrdinu, aký bol kedy vytvorený. Pre fanúšikov európskej tvorby a temnej fantasy nutnosť!
Hodnotenie: 100 %
Modrá Crew #27: Elrik 1 a 2
Pôvodný názov: Elric #01: Le Trône de rubis a Elric #02: Stormbringer (Glénat, 2013; 2014)
Séria: Elrik
Scenár: Julien Blondel, Jean-Luc Cano
Art: Didier Poli, Robin Recht, Julien Telo
Farby: Jean Bastide, Robin Recht, Scarlett Smulkowski
Vydavateľstvo: CREW
Vydanie: prvé
Rok vydania: 2023
Počet strán: 104
Väzba: mäkká / brožovaná
Preklad: Richard Podaný
ISBN: 978-80-7679-340-8
Plusy:
- najlepšia adaptácia slávneho albína
- temné a krvavé fantasy
- neskutočne úžasná kresba
Mínusy:
- malý formát
Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujeme vydavateľstvu CREW.
Najčítanejšie
Najčítanejšie
cyberstorm
Fanúšik scifi, knižný recenzent. Poviedkový beta-reader a porotca poviedkových súťaží scifi.sk, koordinátor Poviedok na počkanie.