Child of Light (2014, Ubisoft Montréal)- recenzia
Recenzia na hru Child of Light od Ubisoft Montréal.
Vo svete hyperfantasy hier, ktoré sa snažia ohúriť realistickou grafikou, neskutočnými kreatúrami a mnohoúrovňovým dejom, sa vždy zjaví lastovička, ktorá prinesie niečo jednoduché, možno nostalgické a celé to namiešané v mozaike, ktorá každého vtiahne do deja svojou priamosťou. Predstavujem vám titul, ktorý to dokázal. Dámy a páni, Child of Light.
"Child, tuck yourself in bed,
Let me tell a story,
Of Lemuria, a kingdom past,
And a girl born for glory."
Ubisoft má za sebou niekoľko skvelých kúskov, ale vývojári z Ubisoft Montréal sa vytasili so skutočne skvelým kúskom. Stavili na rozprávkovú atmosféru, bohaté postavy, krásne animácie vyvedené v štýle maľby vodovými farbami, doplnené krehkou hudbou.
Dej sa odohráva v mystickom svete Lemuria, kam sa dostáva naša hlavná hrdinka Aurora. Tá v reálnom svete nedopadla práve najlepšie a dostala novú šancu zachrániť nielen seba, ale aj svet naokolo. Celá hra je členená na kapitoly, ale pohyb medzi priradenými časťami hry je voľný, takže sa nemusíte báť, ak niečo zabudnete. Nájdete tu všetko. Od radosti po strach, od zrady sa dostaneme k odpusteniu, váhanie strieda odhodlanie.
Hra aj dialógy sú rýmované, čo môže niektorým hráčom vadiť, celkovo to ale dopĺňa atmosféru akejsi rozprávky, dokonca tu máme aj prítomnú postavu rozprávača.
Hlavnou postavou je teda šľachtická dcérka Aurora, ktorá prejde v deji asi najväčšou zmenou. Z vystrašeného a uplakaného dievčatka sa stáva odhodlaná mladá dáma, ktorá sa nebojí viesť svoju družinu do boja a zachrániť všetkých, ktorí to potrebujú. Jej hlavným nepriateľom je Kráľovná noci (Queen of Night), vďaka ktorej sa Lemuria ocitá v chaose, pretože slnko aj mesiac sa stratili.
Vedľajšie postavy tu nehrajú podružnú úlohu, naopak, každý si nájde niečo. Od veselej Rubelly a jej smutného spoločníka z cirkusu Tristisa, dobrodružnej myšky Roberta, povýšeneckej Norah, oddaného Golema, vyhnanca Óengusa, siroty Genovefy (Gen), čarodejného trpaslíka Finna na jednej strane, oproti ním Cordelia alias Crepusculum a Nox. Celé to dopĺňa mystická prítomnosť Kráľovnej svetla (Queen of Light) a výjavy z reality, kde náš otec chradne našou neprítomnosťou. Nemožno zabudnúť ani na svetlušku Igniculusa, žiarivého elementála.
Vizuálna stránka je dokonalým umeleckým dielom. Jemne vykreslené, v štýle vodových farieb, dopĺňané precíznymi animáciami. Celé je to ladené nenásilne a plne využíva najnovšiu technológiu, pričom ako plus hodnotím aj prácu s detailmi, ako napríklad pri zásahu v súboji si Aurora napraví korunku.
Žiaľ, tu je potrebné spomenúť prvé negatívum. Hra využíva UbiEngine 4, pričom procesor musí podporovať mikroarchitektúru SSE4, respektíve SSE4a, ak máte AMD Athlon. Táto požiadavka však nie je priamo uvedená v minimálnych štandardoch a preto môžete mať dostatočne rýchly procesor, ale je príliš starý. Chyba sa netýka samotnej hry a preto som ju nebral do hodnotenia.
Súboje sú štylizované podľa starých RPG-čiek na ťahy, prítomný je aj element reálneho času. To dáva bohatý priestor na plánovanie stratégie, podporných aj ničivých kúziel a útokov, ktoré majú za úlohu zvrátiť víťazstvo na stranu hráča. Ich potenciál je ohromný a nikdy neomrzia.
Soundtrack je takisto nutné spomenúť, pod aktívnym vedením Coeur de Pirate, vzniklo dielko, ktoré je hodné aj samostatného článku, skladby sú atmosférické a perfektne dopĺňajú hru, podčiarkujú náladu toho-ktorého okamihu. Jediná škoda je, že sa nedá kúpiť spolu s hrou, na bandcampe je však za prijateľnú cenu.
Súčasťou je aj multiplayer, nie však vo verzii, na aký sme zvyknutí. Druhý hráč preberá úlohu svetlušky a pomáha otvárať truhličky, eventuálne zbiera rôzne predmety na miestach, kam sa Aurora nedostane. V boji hrá dôležitú podporu, buď spomaľuje a oslepuje nepriateľov, alebo lieči spojencov. Verte mi, vo vypätom boji majú obaja plné ruky práce a musia tvoriť dokonale zohratý tím pre úspech. Výhodou je, že môžete vtiahnuť do hry aj človeka, ktorý hry nehráva, či ponúknuť novú výzvu niekomu, kto ju hľadá.
Ešte jednu stránku je nutné spomenúť, ktorá sa opäť týka pozadia za hrou a tou je UPlay. Bez ohľadu, ako sa ku hre dostanete (v mojom prípade išlo o kúpu na Steame), nainštaluje sa a najprv sa spustí Steam, potom UPlay a až tak sa ide do hry. Môže to vadiť, avšak na druhú stranu, za plnenie rôznych úloh v hre dostávate body, za ktoré môžete získať bonusy do tejto, alebo inej hry, ktorá využíva UPlay.
Aurora: "Locked"
Igniculus: "I am not shocked."
Záverom dodávam, že Child of Light sa podarilo všetkými desiatimi a každý aspekt tejto hry berie dych a nenecháva hráča ani na okamih chladným. Zároveň dodáva statočnú porciu herného času a dostatok priestoru pre dobrodružstvo. Plné mystiky a metafor ukazuje, že niekedy musíme vyrásť, aby sme dosiahli, čo chceme.
Moje hodnotenie: 100/100 a stojím si za ním každou svojou bunkou.
Páperíčko
Najčítanejšie
Najčítanejšie
Marek Páperíčko Brenišin
Recenzent filmov a hier, nadšenec do scifi, fantasy, cudzie mu ale nie je ani anime. Ak nepíše recenzie, zastihnete ho pri písaní poviedok, či už pre seba, alebo v rámci súťaží. Pravidelný účastník Poviedok na počkanie.