Rise of the Tomb Raider - recenzia (2016, Crystal Dynamics)
Už počin z roku 2013 zasadený do sveta Lary Croft dával tušiť, že séria oprášila všetko dobré, čo v sebe mala, nahodila nové grafické ošatenie a vytvorila akýsi reštart série. Rise of the Tomb Raider je teda sequelom k predošlému titulu, ktorý stavil hlavne na prieskum, výzvu „človek verzus príroda“ a v neposlednom rade, pútavý príbeh. Preliezanie hrobiek, vytváranie a vylepšovanie vlastného vybavenia, výpravy a boje s nepriateľmi, pričom nechýba ani porážanie neporaziteľných nepriateľov. Táto hra sa naozaj vydarila a ašpiruje na titul hry roka.
V roku 2009 sa séria Tomb Raider presunula pod vydavateľské krídla firmy Square Enix, ktorí sa rozhodli dať jej kompletne novú fasádu, k čomu pomohla aj spolupráca s firmou nVidia, vďaka čomu má hra naozaj prijateľné nároky na hardware, i software. Lara Croft nás fascinuje už od roku 1999, čo sa týka hier a má za sebou už pekný počet vydarených titulov.
Rise of the Tomb Raider (RotTR) nám rozpráva, ako sa mladá dcéra lorda Richarda Crofta dostala k archeologickému pátraniu. Hra začína typicky, in medias res, tentokrát na Sibíri, kde pátrame po stratenom meste Kitezh a zariadení zvanom Divine Source (Božský zdroj, angl., pozn. autora). Úvodná misia slúži skôr ako tutoriál, kde sa naučíme, čo a ako sa má robiť. Nasleduje lavína, ktorá s nami zamáva a my sa vraciame v čase do Londýna a neskôr do Sýrie, kde náš príbeh skutočne začína.
Práve príbeh je tu nosnou časťou deja, spočiatku sa zdá ako klišé (ďalšie hľadanie artefaktu, ktorý hľadá zlá korporácia s cieľom ovládnuť svet), neskôr však ukáže príjemné originálne spracovanie. Fiktívna história o bezmennom Prorokovi z Byzantskej ríše, ktorý utiekol do Ázie, kde na Sibíri vybudoval mesto Kitezh. Postupne sa dozvedáme, ako rástli jeho nasledovatelia, ako obyvatelia podstúpili skúšku mongolskej invázie a zároveň, ako ho uložili k odpočinku do hrobky v dnešnej Sýrii.
Hru poháňa niekoľko elementov. Okrem spomínaného príbehu totiž hráč zbiera relikvie a dokumenty, ktoré mu objasňujú hneď niekoľko stránok. Popri Prorokovej histórii tak zisťujeme motívy záhadnej organizácie menom Trinity, históriu bojov s Mongolmi a v neposlednej rade o reáliách zo Sovietskeho zväzu a domorodcoch, ktorí bránia prístup k Divine Source za každú cenu.
Titul zároveň ponúka nádherné scenérie, pričom takmer každý snímok môže pokojne slúžiť ako tapeta pracovnej plochy. Nielen to, hráč ho môže slobodne preskúmavať, čím vstupuje do ďalšej roviny. Človek proti prírode.
Príroda ponúka hráčovi zdroje na vylepšovanie vybavenia, výroby lepších, účinnejších a ničivejších zbraní, avšak jeden zlý krok a život postavy môže ukončiť medveď, vlk, či rys. Iné zvieratá, ako jelene, veveričky, vtáci (ja som vyhlásil mier zajacom :-D) sú plaché a pri ich stopovaní musí byť hráč veľmi opatrný. To isté platí aj o prieskume hrobiek a krýpt. Človek sa musí mať na pozore pred pascami, pričom je vždy dobré mať v zálohe veci na liečenie, alebo aspoň únikovú cestu.
Vývojári vsunuli do hry elementy RPG-hier, kde máme v ponuke tri stromy schopností – Brawler (bitkár, angl., pozn autora), ktorý ponúka výhody v súbojoch hlavne na kontaktnú vzdialenosť, Hunter (lovec), zlepšuje efektivitu boja na diaľku, posledným je Survivor (prežitie), varujúci pred pascami a umožňujúci ľahší lov. Ak k tomu pridáme množstvo lukov, pištolí, pušiek, brokovníc a cepínov na lezenie, hráč môže zvoliť z množstva taktík tú, ktorá mu najviac vyhovuje.
RotTR ponúka pestrú paletu postáv. Kým Lara prechádza pomerne veľkou premenou, od neistej a možno miestami naivnej dievčiny na odhodlanú a oddanú bojovníčku za správnu vec. Na jej strane stoja veliteľ miestnych obyvateľov Jacob a jeho trochu prchká dcéra Sofia, Laru doprevádza aj verný parťák Jonah. Záporné charaktery stelesňuje najmä veliteľ oddielov Trinity Constantine a Ana, družka lorda Crofta, ktorej asi najviac svedčí príslovie „tichá voda brehy myje“.
Hudba k hre je tiež vydarená, môžeme ju označiť za pomerne dobrý doplnok atmosféry, pozitívom je, že niekedy samotná jej zmena varuje hráča skôr, než zbadanie nepriateľov, či dravých zvierat. V tomto smere hre nemožno čo vytknúť.
Napriek tomu sa vyskytli drobné šrámy, ktoré zrazili body ináč perfektnému skóre. Ovládanie
je niekedy spomalené, čo môže najmä v kritických situáciách viesť ku frustrácii zo smrti a znovu prechádzania danej pasáže hry. To isté sa týka i parkúrových pasáží, kde tiež dvíhalo krvný tlak, ak sa človek nezachytil výklenku a spadol do priepasti.
Ďalším sporným bodom je občasné grafické glitche a pády hry. Tento jav sa týka práve grafík značky nVidia, problémy však hlásili aj iné grafiky*. Všeobecne však pomáha, ak sa zruší na grafike „Sharing Overlay“, ak máte hru cez Steam, rovnako treba vypnúť aj Steam Overlay, kým sa neohlási riešenie. Potom by hra mala fungovať na výbornom výkone, u seba som nezbadal po aplikovaní riešenia problémy.
Keďže som kúpil hru aj so Season Pass, budem hodnotiť aj jeho obsah.
Asi najzásadnejším prídavkom je samostatná kampaň v rozsahu asi troch herných hodín, Baba Yaga. Tá rozpráva príbeh starých rodičov členky miestneho odboja, Nadie, pričom neostalo len pri sľuboch. Halucinácie, spomienky z minulosti, lepšie a vyladenejšie parkúrové pasáže, nové kúsky vybavenia a dusivá atmosféra oživenej ľudovej legendy.
Okrem množstva odevov ako Remnant Resistencie, Ancient Vanguard, Immortal Guardian, špeciálne v predobjednávke aj Sparrowhawk a mnoho ďalších, ktoré majú nielen estetické výhody, ale pomáhajú aj v určitých situáciách, napríklad Immortal Guardian znižuje poškodenie gréckym ohňom, hodí sa preto do pasáží mesta Kitezh, kým naopak, Sparrowhawk sa hodí na lov, pretože umožňuje k zvieratám prísť bližšie, vďaka čomu je možné ich efektívnejšie uloviť.
Komu by bolo málo, môže si za peniaze, či kredity dokúpiť balíčky kariet, ktoré buď dajú výhodu hráčovi, alebo mu dajú handicap výmenou za lepšie bodové ohodnotenie danej výzvy. To sa týka tak útokov na najvyššie skóre za level, možnosťou vytvárať a hrať misie za odboj, korunuje to mód Endurance (vytrvalosť), kde musíte prežiť v drsnej sibírskej divočine, pričom si musíte dávať pozor na chlad a zásoby jedla, takže väčšinu času človek loví a hľadá miesta na zahriatie. Každý ďalší deň je náročnejší, aj tu je navyše dobré, ak dokážete nájsť kryptu, či hrobku, kde získate výhody podobné tým v kampani (strieľať viac šípov, rýchlejšie sa liečiť a pod.). Je na hráčovi, pre akú taktiku sa rozhodne a čomu dá prednosť. Dodám, že nakoniec sa ale človek musí spoliehať na dravce a nepriateľov, rekord (nie môj :-D) je tristoosem dní na jednu výpravu a vyše štyri miliardy artefaktov!
Záverom možno hodnotiť, že ide o veľmi vydarenú hru a body navyše možno dodať to, že RotTR má veľký potenciál osloviť ľudí mimo žánru, čo môžem pozorovať na sebe. Hoci osobne neznášam parkúrovky, nahrané hodiny a splniteľné achievementy s možnosťou voľného prieskumu prostredia vyniesli u mňa túto hru na najvyššie priečky.
Hoci je drahšia, rozhodne sa oplatí do nej investovať aj pri plnej cene. Odmení sa výbornou hrateľnosťou, prispôsobiteľnosťou a každému dá to, čo sa mu páči najviac.
Titul: Rise of the Tomb Raider
Žáner: Action Adventure
Prevedenie: Parkour Style Action Adventure with Exploration and Puzzle Elements
Mód: Singleplayer
Vývojár: Crystal Dynamics
Dátum vydania: 28.01.2016
Klady:
+ Rešpekt tradície série Tomb Raider
+ Príbeh s množstvom zvratov a tajomstiev
+ Nelineárne hranie s voľným prieskumom
+ Vysoká prispôsobiteľnosť a modifikovateľnosť
+ Season Pass stojí za to
+ Splniteľné achievementy
+ Znovuhrateľnosť
Zápory:
- Občas spomalené a nepresné ovládanie
- Občasné grafické kolízie (riešenie uvedené v recenzii)
Celkové hodnotenie: 95/100
Páperíčko
__
*Informácie pochádzajú z oficiálnych a steam fór hry, potvrdené vývojármi s uvedenými riešeniami, ktoré sú spomenuté aj v recenzii.
Najčítanejšie
Najčítanejšie
Marek Páperíčko Brenišin
Recenzent filmov a hier, nadšenec do scifi, fantasy, cudzie mu ale nie je ani anime. Ak nepíše recenzie, zastihnete ho pri písaní poviedok, či už pre seba, alebo v rámci súťaží. Pravidelný účastník Poviedok na počkanie.