Slovenská fantastika do "uší" – Prvá audiokniha slovenských sci-fi poviedok
Prednedávnom sa mi dostala do rúk (alebo skôr do uší :)) zaujímavá slovenská audiokniha obsahujúca tri sci-fi poviedky od troch autorov: Juraja Kaščáka, Míny Pávovej a Tomáša Knapka. Ako milovníka audiokníh ma celkom potešila možnosť si vypočuť túto novinku obsahujúc poviedky z môjho obľúbeného žánru. O dôvod viac je aj fakt, že je ide o slovenskú tvorbu a audiokníh v slovenčine som zatiaľ vypočula dosť málo...
Každá z poviedok je zasadená do bližšej, alebo vzdialenejšej budúcnosti.
Poviedku Sám (49 min) napísal Juraj Kaščák, ktorý je na scifi.sk známy ako Jurinko. Je to príbeh chlapíka hľadajúceho svoju zmiznutú manželku. Taká mini-detektívka, v ktorej oceňujem atmosféru a svet, v ktorom sa človek nachádza v úzkom vzťahu s technológiou, dobrá vízia blízkej budúcnosti, niečo čo sa dá ľahko predstaviť, že by nás mohlo čakať.
Mína Pávová, na scifi.sk Zuna, prispela svojou poviedkou Camera obscura (58 min). Túto poviedku som už mala možnosť prečítať na scifi.sk, bolo to síce už dávnejšie, ale viem, že sa mi páčila. Preto ma potešilo, že som si ju mohla pripomenúť, tentokrát v audio verzii a páčila sa mi rovnako. V poviedke sledujeme počiny absolventa umenia v novom zamestnaní, v ktorom nie je úplne jasné, aká je jeho úloha. Príbeh je pútavý, nepredvídateľný, a až na úplnom konci sa ukáže prekvapujúca pointa.
Poviedka Chrómovaná ruža (36 min) napísaná Tomášom Knapkom je dosť zvláštna vec, príbeh mladíka v post-apokalyptickom svete, kde sa vyskytujú aj biblické postavy. Svojím spôsobom zaujímavá, ale aj trochu abstraktná. Jedna z tých vecí, ktoré každý môže vnímať po svojom. Mám pocit, že pri čítaní by som sa asi nedokázala do nej úplne zahĺbiť a že práve v audio verzii sa pre mňa táto poviedka stála stráviteľnejšou.
Žiadna hudba, ani zvukové efekty sa tu nevyskytujú, no mne osobne to pri audioknihách nevadí. Ide mi najmä o samotné dielo a samozrejme spôsob, akým je podané. V našom prípade je zvuk jasný, prednes narátora je v podstate pekný a zrozumiteľný, nič rušivého som nepostrehla a zostala som sústredená od začiatku až do konca. Ani neviem, kedy ten čas ubehol.
Pokiaľ viem, takáto zbierka sci-fi poviedok v audio verzii sa u nás zatiaľ neobjavila (ako naznačuje aj podtitul: Prvá audiokniha slovenských sci-fi poviedok). Na záver môžem povedať iba toľko, že vznik tejto iniciatívy ma potešil a takýchto poviedok by som si rada vypočula aj viac.
Tvorcom držím palce, aby v tomto projekte úspešne pokračovali.
Audioknihu momentálne nájdete na crowdfundingovom portáli a príspevkom na podporu jej finalizácie ju môžete dostať a vypočuť si ju aj vy.
Titul: 3 x scifi
Podtitul: Prvá audiokniha slovenských sci-fi poviedok
Obsah:
Juraj Kaščák - Sám
Tomáš Knapko - Chrómovaná ruža
Mína Pávová - Camera obscura
Číta: Michal Klučka
Zvuková realizácia: OZ Euforion
Ilustrácia na obálke: Ivana R. Blašková
Design obálky: Peter Drengubiak
vydáva: Jawolta s.r.o.
Najčítanejšie
Najčítanejšie
Rose
Knižná recenzentka, bývalá porotkyňa Martinus Cena Fantázie, koordinátorka súťaže Mikropoviedok na scifi.sk
Diskusia
mayo
no sup sup, nebudte skrblosi, priatelia! takychto projektov nie je vela, zasluzia si nasu podporu! :)
12.05.2016
no sup sup, nebudte skrblosi, priatelia! takychto projektov nie je vela, zasluzia si nasu podporu! :)
12.05.2016
Aleš Horváth
audyoknihi su fantástycka več. tam bi ma aspón nykto za pravpysne ani gramaticki chyba nekrytizovaľ.
12.05.2016
audyoknihi su fantástycka več. tam bi ma aspón nykto za pravpysne ani gramaticki chyba nekrytizovaľ.
12.05.2016
Aleš Horváth
šak aľe poctata prybehu je fšdi v gramaťike a pravpyse. pokyál neny dopra grmaťika ťak prybeh je avtomatycki zľi
13.05.2016
šak aľe poctata prybehu je fšdi v gramaťike a pravpyse. pokyál neny dopra grmaťika ťak prybeh je avtomatycki zľi
13.05.2016
zuna
Ak nie je dobrá gramatika, príbeh nie je automaticky zlý. To je ako keď si ideš kúpiť hovädziu sviečkovú a zabalia ti ju do novinového papiera. Stejk z nej ešte môže byť dobrý, fakt môže, ale máš naň chuť? No a čo sa týka toho, či by bol problém s pravopisnými chybami v audioknihe, spomínam si na ten príklad, na ktorom nám učiteľka na základke vysvetľovala, prečo sú čiarky dôležité: Sudca diktuje rozsudok: "Oslobodiť, nemožno sťať." Pisár zapisuje: "Oslobodiť nemožno, sťať." :-)
15.05.2016
Ak nie je dobrá gramatika, príbeh nie je automaticky zlý. To je ako keď si ideš kúpiť hovädziu sviečkovú a zabalia ti ju do novinového papiera. Stejk z nej ešte môže byť dobrý, fakt môže, ale máš naň chuť? No a čo sa týka toho, či by bol problém s pravopisnými chybami v audioknihe, spomínam si na ten príklad, na ktorom nám učiteľka na základke vysvetľovala, prečo sú čiarky dôležité: Sudca diktuje rozsudok: "Oslobodiť, nemožno sťať." Pisár zapisuje: "Oslobodiť nemožno, sťať." :-)
15.05.2016
zuna
Ak nie je dobrá gramatika, príbeh nie je automaticky zlý. To je ako keď si ideš kúpiť hovädziu sviečkovú a zabalia ti ju do novinového papiera. Stejk z nej ešte môže byť dobrý, fakt môže, ale máš naň chuť? No a čo sa týka toho, či by bol problém s pravopisnými chybami v audioknihe, spomínam si na ten príklad, na ktorom nám učiteľka na základke vysvetľovala, prečo sú čiarky dôležité: Sudca diktuje rozsudok: "Oslobodiť, nemožno sťať." Pisár zapisuje: "Oslobodiť nemožno, sťať." :-)
15.05.2016
Ak nie je dobrá gramatika, príbeh nie je automaticky zlý. To je ako keď si ideš kúpiť hovädziu sviečkovú a zabalia ti ju do novinového papiera. Stejk z nej ešte môže byť dobrý, fakt môže, ale máš naň chuť? No a čo sa týka toho, či by bol problém s pravopisnými chybami v audioknihe, spomínam si na ten príklad, na ktorom nám učiteľka na základke vysvetľovala, prečo sú čiarky dôležité: Sudca diktuje rozsudok: "Oslobodiť, nemožno sťať." Pisár zapisuje: "Oslobodiť nemožno, sťať." :-)
15.05.2016
Aleš Horváth
zuna to som si len na jurinka pofrflal. lebo co komentar tak furt dokolecka len o gramatike. gramatiku si strazim automaticky opravujem sem tam aj viackrat precitam. ale mne ide skor o kritiku k pribehu(ci ma dej vie zaujat ci tam nie je moc vaty a tak). a miesto toho len "mas tam gramaticke chyby" a potom na zaklade toho dodrbacka lebo ... preto som tu trochu frflal. aby kritika nezacinala a nebola len o pravopise ci gramatike
16.05.2016
zuna to som si len na jurinka pofrflal. lebo co komentar tak furt dokolecka len o gramatike. gramatiku si strazim automaticky opravujem sem tam aj viackrat precitam. ale mne ide skor o kritiku k pribehu(ci ma dej vie zaujat ci tam nie je moc vaty a tak). a miesto toho len "mas tam gramaticke chyby" a potom na zaklade toho dodrbacka lebo ... preto som tu trochu frflal. aby kritika nezacinala a nebola len o pravopise ci gramatike
16.05.2016
Adhara
Prihodím svoju trošku do mlyna tejto rozpravy o gramatike: Áno, aj dej príbehu obsahujúceho početné gramatické chyby teoreticky môže byť dobrý. Prakticky to ale nie je veľmi pravdepodobné. Prečo? Pretože gramatiku aj budovanie príbehu sa autori učia čítaním. Kto veľa číta, na toho sa jedno aj druhé nalepí. Bolo by dosť čudné, keby sa na autora z množstva prečítaných kníh nalepilo len budovanie príbehu a žiadna gramatika. Pravda, nelepí sa to vždy úplne rovnomerne, takže pár prešľapov robiť môže (a naopak, môže mať bezchybnú gramatiku a krívajúci dej). Ale červené more je s dobrou stavbou deja ťažko zlučiteľné. Druhá vec, červené more naznačuje, že boli zanedbané korektúry po dopísaní, gramatické aj štylistické, čiže opäť – nižšia šanca na kvalitný príbeh.
16.05.2016
Prihodím svoju trošku do mlyna tejto rozpravy o gramatike: Áno, aj dej príbehu obsahujúceho početné gramatické chyby teoreticky môže byť dobrý. Prakticky to ale nie je veľmi pravdepodobné. Prečo? Pretože gramatiku aj budovanie príbehu sa autori učia čítaním. Kto veľa číta, na toho sa jedno aj druhé nalepí. Bolo by dosť čudné, keby sa na autora z množstva prečítaných kníh nalepilo len budovanie príbehu a žiadna gramatika. Pravda, nelepí sa to vždy úplne rovnomerne, takže pár prešľapov robiť môže (a naopak, môže mať bezchybnú gramatiku a krívajúci dej). Ale červené more je s dobrou stavbou deja ťažko zlučiteľné. Druhá vec, červené more naznačuje, že boli zanedbané korektúry po dopísaní, gramatické aj štylistické, čiže opäť – nižšia šanca na kvalitný príbeh.
16.05.2016