Komentáre producentov k epizódam 3x22, 3x23 a 3x24

Komentáre k epizódam "Barina", "Mokrý spoj" a "Talitha Cumi"
Filmová história scifi
"BARINA" (vysielanie 29. augusta 2004 na TV Prima)
"Nie je to skvelá epizóda, ale dobrá je v každom prípade," hovorí jej režisér Kim Manners. "Je to jedna z oddychových epizód. Je v nej veľa humoru a myslím si, že si získa svojich priaznivcov i preto, lebo je tam mnoho nádherných scén s Mulderom a Scullyovou. Celé tretie dejstvo je postavené len na tom, ako sa spolu rozprávajú, čo je naozaj zaujímavé. Pre mňa to bola zložitá epizóda preto, lebo ide o taký druh nakrúcania, ktorému hovoríme nakrúcanie pod modrou oblohou - je tam len veľmi málo interiérov, všetko sa odohráva vonku pri jazere a to bolo náročné. Akty X sú okrem iného natoľko pôsobivé preto, lebo sa odohrávajú v prítmí a ocitáme sa na tiesnivých a temných miestach. A tu sa všetko odohráva pod jasnou, modrou oblohou. Čo na tom môže byť desivé? Musel som preto maximálne využiť tie scény, v ktorých sa objavuje tá záhadná príšera, ktorá skutočne zožerie niekoľko ľudí. Nakoniec práve toto zabralo. Napriek tomu tadiaľto pre mňa cesta nevedie a takúto epizódu by som si sám nevybral. Rád by som nakrútil niečo také, ako bola 'Groteska'."
'Barina' je pozoruhodná najmä nočnými zábermi z tretieho dejstva, kedy Mulder a Scullyová stroskotajú na jazere.
"Veľmi sa mi to páčilo," priznáva sa Gillian Andersonová. "Dosť sme sa na tom zabavili a myslím, že scenárista odviedol kus dobrej práce. Bolo fajn, že nás oddelili od všetkého. Šupli nás na ostrovček, nechali nás filozofovať a rôznymi spôsobmi jeden druhému hovoriť pravdu."
Podľa režiséra Kima Mannersa scéna zahŕňa približne desať strán dialógu - to by bolo takmer na celú epizódu, ale je to skvelý rozhovor "a David a Gillian ho skvele rozohrávajú," podotýka.
Tento slávny dialóg medzi Mulderom a Scullyovou, ktorý sa medzi fanúšikmi stal známy ako Rozhovor na skale, v skutočnosti napísal známy scenárista Aktov X Darin Morgan. Celú scénu na ostrove v skutočnosti nakrútili v plavárni, v ktorej na plošine postavili ostrov, na ktorom mohla kamera krúžiť okolo Davida a Gillian, aby sa vytvoril dojem, že sú na ostrove uprostred veľkého jazera. Nápad, že Mulder a Scullyová uviaznu na ostrove, ku ktorému sa v skutočnosti dá prebrodiť a je len pár metrov od brehu, čo oni dvaja nevedia a ani netušia, je variáciou na nápad Bustera Keatona z jeho filmu Loď.
Ďalší nezabudnuteľný okamih vychádza z predčasného úmrtia Scullyovej psa Queequega, ktorý dostal meno po kanibalovi z románu Moby Dick a svoj koniec pravdepodobne našiel v tlame vodnej príšery. Hoci zabitie malého psa so sebou vždy nesie riziko diváckej odozvy, scenáristi vtipkujú, že hľadali cestu, ako sa psa zbaviť čo najstrašnejším spôsobom. "Priviedli sme ho tam, aby sme ho mohli zabiť," vraví s kamennou tvárou Frank Spotnitz.
Producent Robert Goodwin dodáva: "Nakrúcať na vode, pri vode, okolo vody, podnikať čokoľvek s vodou, to je vždy problém, obzvlášť tu hore, pretože je ľadovo studená a všetci v nej mrznú. Každý je premočený a vo vode vydrží len po určitú obmedzenú dobu. Mne sa páči ten celkom posledný záber. Mulder zabije to, čo vraždilo tých ľudí, a ukáže sa, že to bol obrovský aligátor. V tom poslednom zábere potom Mulder odchádza a kamera sa zameria na vodu - no a tam pláva tá skutočná morská príšera."
* * *
"MOKRÝ SPOJ" (vysielanie 5. septembra 2004 na TV Prima)
"Vydupal som ten scenár doslova zo zeme," hovorí režisér Rob Bowman, "pretože som mal pocit, že to je jeden z tých klasických príbehov a bude sa páčiť tým, ktorým sa nepáčil Jose Chung. Tu je presne určené, kto je ten zlý. Bolo treba viesť nakrúcanie tak, aby sa Scullyová mohla prirodzeným spôsobom dostať až do stavu paranoidnej dezilúzie. Jasná, prehľadná epizóda usporiadaná ako tanier s rezňom a hranolkami."
Táto epizóda sa končí veľmi zaujímavo tým, že si Pán X prisadne do auta k Mužovi s cigaretou, čo tejto postave dodáva na jej záhadnosti.
'Mokrý spoj' napísal Mat Beck, ktorý pre Akty X pripravuje zvláštne vizuálne efekty. Je nepochybné, že práve práca na tomto seriáli prebudila jeho obrazotvornosť. Beck, pre ktorého bol tento scenár scenáristickým debutom, nehľadal inšpiráciu len v debate o televíznom násilí, ale v túžbe preskúmať nakoľko má televízia vplyv na ľudí. "Koncept sa rozvíjal postupne," pripúšťa a nezabúda prezradiť, že "spočiatku bol omnoho ucelenejší".
* * *
"TALITHA CUMI" (vysielanie 12. septembra 2004 na TV Prima)
Pre režiséra Roberta Goodwina bola najnáročnejšia úvodná scéna v bistre, v ktorom je postrelených niekoľko ľudí a Jeremiáš Smith ich vylieči. "Keď sa na túto sekvenciu pozorne pozriete, zistíte, že je zostrihaná snáď z milióna kúskov filmu. A keď chcete mať milión kúskov filmu, získate ich tak, že ich skrátka nakrútite. A musíte ich nakrútiť nejakým efektívnym spôsobom. Všetko sme nakrúcali z ruky dvoma kamerami. Takže môžete rozpoznať všetky tie malé šklbnutia, keď kamera mení polohu. Tým je tá scéna ale napínavejšia. Postavu Jeremiáša Smitha, ktorý sa považuje za rovného Stvoriteľovi, sme však nakrúcali iba zo statívu. Všetko ostatné sa hýbe, skáče, preskakuje z miesta na miesto, ale on je pevný ako skala. Na celkovom dojme sa tiež dosť podieľa hudba - je veľmi rýchla a je v nej niečo, čo podvedome psychologicky pôsobí na divákov. Takže tým sa tá postava, ktorú vytvoril Roy Thinnes, stáva ešte nadprirodzenejšia."
Ďalšou vrcholnou scénou je podľa Goodwina tá, v ktorej sa Jeremiáš Smith stretáva s Mužom s cigaretou a potom sa premení na Muža z Pentagonu. "To bolo zložité. Hlavne preto, lebo keď nakrúcate takúto premenu, musíte nakrútiť prvú polovicu tej premeny," vysvetľuje. "Takže tú prvú polovicu premeny nakrútite s Royom Thinnesom. Ten nakoniec skloní hlavu a v tej chvíli to strihnete. Potom tam namiesto neho posadíte Jerryho Hardina, ktorý hrá Muža z Pentagonu, a môžete začať. Máte už nakrúteného Roya Thinnesa, zastavíte to na tom mieste, kde má sklonenú hlavu, a usadíte Jerryho Hardina presne do tej polohy. Na zázname má jedna postava prekryť druhú, takže ide o presnosť. Problém bol v tom, že keď sme nakrúcali túto scénu, Jerry Hardin práve nakrúcal celkom iný film. Všetky scény z väzenia sme nakrúcali v jeden deň a Jerry práve v ten deň nemohol. Takže Chris to s ním musel nakrútiť o tri dni skôr a ja som tú scénu vlastne nakrúcal odzadu, musel som už nakrúteného Jerryho nahradiť Royom. To bolo omnoho zložitejšie. Samozrejme, že nejde len o to, aby obaja herci sedeli presne v rovnakej pozícii, musíte mať tiež rovnako nastavenú kameru, rovnaký objektív, rovnakú polohu, skrátka všetko musí byť celkom rovnaké. Takže to bolo natoľko zložité hlavne preto, lebo sme to nemohli nakrútiť s oboma hercami naraz. Nakrútiť ďalšiu premenu, kde sa Smith premení na Mulderovho otca a potom sa opäť zmení na svoju pôvodnú podobu, bolo jednoduchšie. Už len preto, lebo som tam mal k dispozícii oboch hercov naraz, takže stačilo nastaviť kameru, nakrútiť jedného z nich, strih, vymeniť herca a ešte raz to zopakovať. A kameru sme mali nastavenú stále rovnako."
V 'Talitha Cumi' by sa podľa niektorých náznakov dalo predpokladať, že ku kolonizácii Zeme mimozemšťanmi dôjde každú chvíľu, a Mulder na to vyslovene upozorní. Keď sa na to ale opýtate spoluscenáristu Chrisa Cartera, iba sa smeje. "Pokiaľ sa k tej epizóde vrátite a budete ju sledovať naozaj pozorne, zistíte, že to tam je síce naznačené, ale nikdy sa o tom otvorene nehovorí," vraví. "Každý preto bude s napätím očakávať prvú epizódu štvrtej série."

X_Follower

X_Follower

Súvisiace objekty SFDB

(1993)

Akty X

Diskusia

Buď prvý užívateľ a pridaj svoj príspevok do diskusie
 

Zostávajúci počet znakov:

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Zaregistruj sa, a môžeš dostávať komentáre k témam a článkom, ktoré ťa zaujali.

Súvisiace objekty SFDB

(1993)

Akty X