Umrieme v mainstreame? - reakcia na diskusiu
Najčítanejšie
Najčítanejšie
Roland Axenberg
"Sci-fi je existenčná metafora, ktorá nám dovoľuje rozprávať príbehy o stave ľudí. Isaac Asimov raz povedal: Jednotlivé sci-fi príbehy môžu vyzerať neustále triviálne zaslepeným kritikom a filozofom dneška, ale jadro sci-fi, jeho podstata, sa stalo veľmi dôležitým pre našu spásu, ak máme byť vôbec spasení."
— SG-1 (200) ++++++++++++++++++ Čo keď ľudia považujú stroj za svojho Boha, pretože ľudia majú schopnosť vytvárať veci, ktoré ich presahujú? Čo keď človek kedysi vytvoril večné stroje aby poprel svoju dočasnosť? Čo keď sa človek nakoniec začal tomuto stroju klaňať, pretože stroj je výsledkom racionálneho postupu, zatiaľčo on sám je len krehká hračka náhody?
— Azimut
Diskusia
Ano ano, ja sa snazim tieto veci nejako neriesit. Hoci je pravda, ze to trocha bilo do oci, ale nakolko tam bol celkom rychly spad, tak az to nemrzelo. Skor mi vadia ine veci, napr. Doctor Who predposledna seria, ktora sa snazila byt 1000% (ano tisic) politicky korektna. Alebo nasadzovanie "politicky" korektne (kratke e) role, lezie to strasne nanervy. Alebo som predpojaty :D
23.11.2020
Ako počúvam reakcie z okolia tak ono to lezie na nervy pomerne veľa ľuďom. Ono keď je to podané s rozumom a hlavne to má nejaké opodstatnenie v deji, tak to nerieši nikto - myslím, že každý do dnes uctieva silné ženské postavy ako Sarah Connor alebo Ellen Ripley, ale keď je to podané aktivisticky, v štýle propagandy KSČ, je to už moc a vyvolá to presne protichodnú reakciu, aká bola zamýšľaná.
23.11.2020
Yayy, tak to aby bola funko pop figúrka The Nun čoskoro v tej akcii v Lidli. znie to legit! :D
23.11.2020
Zaujímavý článok a zaujímavá diskusia. Je to podnetná úvaha. Myslím si, že istá časť fanúšikovskej obce sa proti mainstreamu tak vyhranila, či skôr pre tie tendencie v ňom, lebo jednoducho to producenti "prepálili". Ja osobne nemám rád populárnu kultúru a pred mainstreamom dám prednosť umeniu, ale to neznamená, že nemilujem kvalitné "žánrovky". Práveže milujem! A je mi jedno či je to western alebo science fiction. Keď je to robené s láskou, dodržiava to očakávania vkladané do toho ktorého žánru, ale pritom sa to nebojí byť aj invenčné - viď. Votrelec - dokonalá zmes sci-fi a horroru, s réžiou šikovného rutinéra, ale obohatené o takú estetiku, že to nie je len napínavý "trhák", detto Blade Runner (pred tým než bol vynájdený termín cyberpunk by sme mohli povedať, že to je mix science fiction a noir detektívky), ale obtrelo sa to i o čosi vyššie, artové. Preto sa stali kultom. Na sto percent napĺňajú žánrové regule, ale majú umelecký presah. Neprotestujem ale proti dobrému strednému prúdu. A aj ten preteká cez pop kultúru. No presne, ako povedal autor článku, tie časy sú už preč... dnes to je, česť výnimkám, len a len o zábave. Navyše dosť plytkej, i keď efektnej (no čo z pekných efektov, keď je to dnes štandard? - efektmi ste mohli zaujať tak naposledy začiatkom 90. rokov). Mne to nestačí. Ja si radšej pozriem šesťdesiaty krát Barbara Conana, ako raz film Návrat syna Spider-manovho syna... Azda, keď začnú fanúšikovia viac tlačiť na produkčné spoločnosti, tak pochopia, že vkus sa zmenil, a nestačí len porcia pukancov a ďalšie pokračovanie...
23.11.2020
@Goran, no v zasade s tebou suhlasim. Lenze si treba uvedomi, ze zakladnym meratelnym uzakovatelom pre producentov filmu je v zasade splnit kriteria tych ktory deny film financuju. Zial (tazko povedat ci zial, pretoze ak je niekto fanusik nejakej predlohy - kludne aj jedinecny scenar nevychadzajuci zo ziadnej predlohy - neznamena, ze doda 50mil tak nechce aby sa mu to minimalne vratilo). Ale spat k meritu. Jediny vhodny uzakovatel je pocet navsevnikov. Nehovorim, ze to musi byt v milionoch, zalezi od toho, aku si zvoli produkcny tim cielovu skupinu. Ak sa rozhodne ist do artoveho filmu, a ich cielom bude vymetat filmove kluby pri premietanim 35mm filmu a nebudu im stacit vyrobene kopie, tak dosiahli metu, ktoru chceli dosiahnut. Ak sa rozhodnu, ze chcu navratnost + 50(100%) zisk, tak potom musia uvazovat o urcitom pocte navstevnikov. A zaroven to je ukazovatel, ktory povie producentom, co fanusikovia chcu. Ako maju totiz tlacit na producentov fanusikovia, no len tym, ci na film do kina pojdu alebo nepojdu. Ak budu chodit do kin aj na brak, tak mi povedz, preco by ti producenti dali brak nevyrobili, ked vedia, ze ludia na to chodia? Mozno to chce paralelu z klasickeho supermarketu. Ludia chceli cervene paradajky, nie polodozrete, proste cervene. Cervena paradajka = dozreta paradajka. Tak to dodavatelia dodavaju, pekne cervene paradajky. Ma to len jeden hacik. cistocervena paradjka nema taku vyraznu chut ani vonu. Mozes ale kupit aj povodnu paradajku, ciastocne zelenu(zltu) ciastocne cervenu, ale mas problem najst obchod, kde ju dostanes, lebo ludia chcu cervene paradajky, a tak supermarkety objednavaju cervene paradajky, lebo tie "necelocervene" nepredaju a musia ich potom zlikvidovat. Takze paralela - kina a art-kina je velmi pekna. Vacsina producentov paradajok bude pestovat cervene, lebo vie ze sa predaju a minimum sa pokazi, a ti producenti, ktore produkuju poriadne paradajky, tak ich je ako safranu a dodavaju zopar ludom, ktore ich vedia ocenit. Cize je to ako s revoluciou, kym vacsina (mainstream) zobe to co dostava nemas sancu to zmenit, jedine! ak prilozis ruku k dielu, natocis film, napises scenar, vyprodukujes film, ktory nebude mainstream ale ho oslovi, minimalne tak, aby sa dostal do distribucie nejakej sluzby ala netflix aby si ten film niekto pozrel. A ano, moze sa stat kutovym ako uz spomenuty film Blade Runner, ktory zial bol totalnym prepadakom (co sa tyka navstevnosti) a kult z neho az urobila komunia.
23.11.2020
Ale tu ide prave o to, ze ochota producentov ist do rizikovejsich projektov je na rozdiel od 70., 80., a 90. rokov ovela mensia. Moja pointa bola, ze fanusikovia na producentov ani tlacit nemusia, pretoze prave vdaka nastupu streamingovych platforiem nastava v dnesnej dobe bitka o obsah. A tam uz je priestor aj na trochu odvaznejsie projekty. V diskusii sa spominala Amazon Prime a ich zachrana Expanse, alebo Apple TV a ich For All Mankind a chystana Nadacia, ale takych prikladov je omnoho viac.
23.11.2020