Umrieme v mainstreame? - reakcia na diskusiu

Včera sa na našom virtuálnom cone konala diskusia Umrieme v mainstreame?. So záujmom som si ju vypočul a nedalo mi nenapísať pár riadkov na túto tému.
Filmová história scifi
V prvom rade ďakujem Jurajovi, Aldebaranovi a kAnYsovi za podnetnú diskusiu. Záznam z nej si môžete pozrieť tu.
Nemyslím si, že mainstream ako taký je číre zlo a taktiež, že tak ako vesmírna sila v Epizóde VIII, ani podstata kultúry nie je čisto dualistická - nie je len manistreamová a nemainstreamová. Z kontextu diskusie to chápem tak, že v dnešných časoch je mainstream devalvovaný hlavne komiksovými adaptáciami, pokračovaniami, rebootmi, remakeami a na skutočne originálne a nápadité produkcie sa akosi nedostáva. Je to presne o tom, čo povedal Aldebaran - producenti v dnešnom hollywoode vsádzajú väčšinou na istotu. Možno to súvisí s krachom štúdia Carolco koncom 90. rokov, dot-com bublinou a s ňou spojenou globálnou ekonomickou recesiou začiatkom 21. storočia, či dalšími faktormi, ale trend originálnych scifi produkcií sa skončil niekedy začiatkom milénia, s Matrixom ako symbolickou bodkou. Avatar o desaťročie neskôr, ani v blahej pamäti Interstellar, na tom už nič nezmenili. A pravdou je, že to časovo akosi koreluje so vzostupom komiksových adaptácií.
scifi.sk.on - Carolco - logo
scifi.sk.on - Carolco - logo Disclaimer
Mainstream sám o sebe nie je zlý, podľa mňa sú zle len témy, ktoré sa do súčastného mainstreamu tlačia. Teda v prvom rade komiksové adaptácie, plné čiernobielych postáv a niekedy až lobotomického deja, aj keď povedzme taký Strážcovia Galaxie a Avengers: Infinity War a Endgame sú príklady ako sa dá z tohto chabého základu vyrobiť žiarivý klenot. Atomic Blonde, Johna Cartera a Valeriana by som ako pozitívny príklad mainstreamu osobne neuvádzal. Druhou témou je spomínaný politický aktivizmus, ktorý v podstate zničil Star Trek: Discovery a v Avengers: Endgame vytvoril jednu z najviac WTF scén v dejinách kinematografie. Ten kto ako prvý napíše do komentáru, ktorú scénu mám na mysli, získava Funko POP figúrku podľa vlastného výberu pri najbližšej akcii v Lídli.
scifi.sk.on - Netflix - logo
scifi.sk.on - Netflix - logo Disclaimer
Ako svetlo na konci tunela sa vynárajú streamovacie platformy, ktoré zdvihli zástavu nezávislých produkcií (aj keď spočiatku kvalitatívne chabých), postupne nahrádzajú kiná na pozícii hlavnej platformy pre sledovanie filmov a už dnes sú v podstate mainstreamom v oblasti filmovej a hlavne seriálovej zábavy. Kruh sa uzatvára. Pripomínam len, že Star Wars, ktoré spolu s Čeľusťami de facto zrodili éru moderných blockbusterov, boli v čase svojho uvedenia nemainstreamovým, nezávislým filmom. Dnes sú čistým mainstreamom a mne osobne to vôbec nevadí, aj keď Epizóda IX bola fiaskom, Mandalorian skladá každou jednou časťou reparát na jednotku s hviezdičkou. Toto všetko nám hovorí niečo o tom, že momentálne zažívame ďalšiu evolučnú zmenu v oblasti filmovej a seríálovej zábavy. Takmer nekonečné videoarchívy streamovacích spoločností, domáce kino s perfektným projektorom a ozvučením dostupné za menej ako 1000 €, k tomu všetkému koronakríza, nasvedčujú tomu, že nás čaká zásadná zmena filmovej paradigmy. Špekulácie o tom aká bude veľká a čo všetko prinesie je na samostatnú diskusiu, v mainstreame však rozhodne neumrieme.

Roland Axenberg

Roland Axenberg
"Sci-fi je existenčná metafora, ktorá nám dovoľuje rozprávať príbehy o stave ľudí. Isaac Asimov raz povedal: Jednotlivé sci-fi príbehy môžu vyzerať neustále triviálne zaslepeným kritikom a filozofom dneška, ale jadro sci-fi, jeho podstata, sa stalo veľmi dôležitým pre našu spásu, ak máme byť vôbec spasení." — SG-1 (200) ++++++++++++++++++ Čo keď ľudia považujú stroj za svojho Boha, pretože ľudia majú schopnosť vytvárať veci, ktoré ich presahujú? Čo keď človek kedysi vytvoril večné stroje aby poprel svoju dočasnosť? Čo keď sa človek nakoniec začal tomuto stroju klaňať, pretože stroj je výsledkom racionálneho postupu, zatiaľčo on sám je len krehká hračka náhody? — Azimut

Súvisiace objekty SFDB

(2020)

scifi.sk.on

Diskusia

Stano Lacko
No ja si len tipnem, stary kapitan amerika na lavicke?
22.11.2020
8HitBoy
Nie nie Stano, to bude ten teamup ženských postáv :)
23.11.2020
Roland Axenberg
The winner is HB :)
23.11.2020
Stano Lacko
Ano ano, ja sa snazim tieto veci nejako neriesit. Hoci je pravda, ze to trocha bilo do oci, ale nakolko tam bol celkom rychly spad, tak az to nemrzelo. Skor mi vadia ine veci, napr. Doctor Who predposledna seria, ktora sa snazila byt 1000% (ano tisic) politicky korektna. Alebo nasadzovanie "politicky" korektne (kratke e) role, lezie to strasne nanervy. Alebo som predpojaty :D
23.11.2020
Roland Axenberg
Ako počúvam reakcie z okolia tak ono to lezie na nervy pomerne veľa ľuďom. Ono keď je to podané s rozumom a hlavne to má nejaké opodstatnenie v deji, tak to nerieši nikto - myslím, že každý do dnes uctieva silné ženské postavy ako Sarah Connor alebo Ellen Ripley, ale keď je to podané aktivisticky, v štýle propagandy KSČ, je to už moc a vyvolá to presne protichodnú reakciu, aká bola zamýšľaná.
23.11.2020
8HitBoy
Yayy, tak to aby bola funko pop figúrka The Nun čoskoro v tej akcii v Lidli. znie to legit! :D
23.11.2020
Roland Axenberg
:D :D D
23.11.2020
Goran
Zaujímavý článok a zaujímavá diskusia. Je to podnetná úvaha. Myslím si, že istá časť fanúšikovskej obce sa proti mainstreamu tak vyhranila, či skôr pre tie tendencie v ňom, lebo jednoducho to producenti "prepálili". Ja osobne nemám rád populárnu kultúru a pred mainstreamom dám prednosť umeniu, ale to neznamená, že nemilujem kvalitné "žánrovky". Práveže milujem! A je mi jedno či je to western alebo science fiction. Keď je to robené s láskou, dodržiava to očakávania vkladané do toho ktorého žánru, ale pritom sa to nebojí byť aj invenčné - viď. Votrelec - dokonalá zmes sci-fi a horroru, s réžiou šikovného rutinéra, ale obohatené o takú estetiku, že to nie je len napínavý "trhák", detto Blade Runner (pred tým než bol vynájdený termín cyberpunk by sme mohli povedať, že to je mix science fiction a noir detektívky), ale obtrelo sa to i o čosi vyššie, artové. Preto sa stali kultom. Na sto percent napĺňajú žánrové regule, ale majú umelecký presah. Neprotestujem ale proti dobrému strednému prúdu. A aj ten preteká cez pop kultúru. No presne, ako povedal autor článku, tie časy sú už preč... dnes to je, česť výnimkám, len a len o zábave. Navyše dosť plytkej, i keď efektnej (no čo z pekných efektov, keď je to dnes štandard? - efektmi ste mohli zaujať tak naposledy začiatkom 90. rokov). Mne to nestačí. Ja si radšej pozriem šesťdesiaty krát Barbara Conana, ako raz film Návrat syna Spider-manovho syna... Azda, keď začnú fanúšikovia viac tlačiť na produkčné spoločnosti, tak pochopia, že vkus sa zmenil, a nestačí len porcia pukancov a ďalšie pokračovanie...
23.11.2020
Stano Lacko
@Goran, no v zasade s tebou suhlasim. Lenze si treba uvedomi, ze zakladnym meratelnym uzakovatelom pre producentov filmu je v zasade splnit kriteria tych ktory deny film financuju. Zial (tazko povedat ci zial, pretoze ak je niekto fanusik nejakej predlohy - kludne aj jedinecny scenar nevychadzajuci zo ziadnej predlohy - neznamena, ze doda 50mil tak nechce aby sa mu to minimalne vratilo). Ale spat k meritu. Jediny vhodny uzakovatel je pocet navsevnikov. Nehovorim, ze to musi byt v milionoch, zalezi od toho, aku si zvoli produkcny tim cielovu skupinu. Ak sa rozhodne ist do artoveho filmu, a ich cielom bude vymetat filmove kluby pri premietanim 35mm filmu a nebudu im stacit vyrobene kopie, tak dosiahli metu, ktoru chceli dosiahnut. Ak sa rozhodnu, ze chcu navratnost + 50(100%) zisk, tak potom musia uvazovat o urcitom pocte navstevnikov. A zaroven to je ukazovatel, ktory povie producentom, co fanusikovia chcu. Ako maju totiz tlacit na producentov fanusikovia, no len tym, ci na film do kina pojdu alebo nepojdu. Ak budu chodit do kin aj na brak, tak mi povedz, preco by ti producenti dali brak nevyrobili, ked vedia, ze ludia na to chodia? Mozno to chce paralelu z klasickeho supermarketu. Ludia chceli cervene paradajky, nie polodozrete, proste cervene. Cervena paradajka = dozreta paradajka. Tak to dodavatelia dodavaju, pekne cervene paradajky. Ma to len jeden hacik. cistocervena paradjka nema taku vyraznu chut ani vonu. Mozes ale kupit aj povodnu paradajku, ciastocne zelenu(zltu) ciastocne cervenu, ale mas problem najst obchod, kde ju dostanes, lebo ludia chcu cervene paradajky, a tak supermarkety objednavaju cervene paradajky, lebo tie "necelocervene" nepredaju a musia ich potom zlikvidovat. Takze paralela - kina a art-kina je velmi pekna. Vacsina producentov paradajok bude pestovat cervene, lebo vie ze sa predaju a minimum sa pokazi, a ti producenti, ktore produkuju poriadne paradajky, tak ich je ako safranu a dodavaju zopar ludom, ktore ich vedia ocenit. Cize je to ako s revoluciou, kym vacsina (mainstream) zobe to co dostava nemas sancu to zmenit, jedine! ak prilozis ruku k dielu, natocis film, napises scenar, vyprodukujes film, ktory nebude mainstream ale ho oslovi, minimalne tak, aby sa dostal do distribucie nejakej sluzby ala netflix aby si ten film niekto pozrel. A ano, moze sa stat kutovym ako uz spomenuty film Blade Runner, ktory zial bol totalnym prepadakom (co sa tyka navstevnosti) a kult z neho az urobila komunia.
23.11.2020
Roland Axenberg
Ale tu ide prave o to, ze ochota producentov ist do rizikovejsich projektov je na rozdiel od 70., 80., a 90. rokov ovela mensia. Moja pointa bola, ze fanusikovia na producentov ani tlacit nemusia, pretoze prave vdaka nastupu streamingovych platforiem nastava v dnesnej dobe bitka o obsah. A tam uz je priestor aj na trochu odvaznejsie projekty. V diskusii sa spominala Amazon Prime a ich zachrana Expanse, alebo Apple TV a ich For All Mankind a chystana Nadacia, ale takych prikladov je omnoho viac.
23.11.2020

Zostávajúci počet znakov:

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Zaregistruj sa, a môžeš dostávať komentáre k témam a článkom, ktoré ťa zaujali.

Súvisiace objekty SFDB

(2020)

scifi.sk.on