Comic Con Prague 2023: reportáž a rozhovor s Brianom Bollandom
Prednedávnom sa konal pražský Comic Con, na ktorom boli prítomní mnohí domáci i zahraniční hostia. V nasledujúcom článku sa k nemu ešte na okamih vrátime formou videoreportáže i krátkym rozhovorom s Brianom Bollandom, ilustrátorom komiksov.
Pražský Comic-Con (oficiálne Comic-Con Prague) sa konal 14. – 16. 4. v Kongresovom centre O2 universum. Na ploche niekoľkých stoviek metrov štvorcových si každá skupina fanúšikov fantastiky a pop-kultúry našla to svoje. Okrem predajných stánkov a záplavy cosplayov sa mohli návštevníci zúčastniť na prednáškach i besedách s hosťami, ktorých tam bolo naozaj neúrekom – spomedzi všetkých spomeňme aspoň hercov Iana McDiarmida (cisár Palpatine z Hviezdnych vojen), Richarda Deana Andersona (postava McGyvera z rovnomenného seriálu a plukovníka O'Neilla z Hviezdnej brány), Dannyho Glovera (Predator 2) či Matta Ryana (seriál Constantine). Fanúšikov komiksov zas isto potešila prítomnosť legendárneho scenáristu Jasona Aarona a výtvarníka Briana Bollanda (s ktorým prinášame rozhovor).
Krátku reportáž z Comic-Con Prague si koniec-koncov môžete pozrieť na videu od Lukáša Kudelu a európskeho komiksového e-shopu ComicsBugle.
A teraz sľúbený rozhovor s Brianom Bollandom, ilustrátorom množstva komiksov, ktorého pri príležitosti uvedenia prvého slovenského prekladu legendárneho komiksu Batman: Brutálny vtip a ďalšie príbehy (ten len nedávno vyšiel v preklade Lucie Halovej vo vydavateľstve Slovart), pre scifi.sk vyspovedala Lucia Lackovičová 😊
Pán Bolland, vyjadrili ste sa, že práca na komikse je vždy o lavírovaní medzi kvalitou a časom a že umelci, ktorých obdivujete najviac, sú rýchli. Čo ste tým mysleli? A ako dlho vám trvali napríklad práce na pôvodnej verzii Batman: Brutálny vtip?
Trvalo mi to dva roky, ale stalo sa to takto. V DC sa ma spýtali, čo by som chcel robiť a ja som si vybral Batmana a Jokera. Dostal som editora, môj scenárista bol Alan Moore a potom pôvodný editor odišiel a ja som dostal nového. Nikto na mňa časovo netlačil a ja som medzitým pracoval na iných veciach. Napríklad aj na už spomínanom Sudcovi Dreddovi. Brutálny vtip som kreslil bez akéhokoľvek časového tlaku a zrazu prišla informácia, že komiks pôjde von o mesiac, preto som ho rýchlo dokončil. Skutočná práca na tomto komikse teda nezabrala dva roky, pretože medzitým som pracoval aj na iných veciach.
Vaša práca je vždy spoluprácou. Aké to je spolupracovať s druhými ľuďmi na vytváraní umeleckého diela a s kým sa Vám počas aktívnej kariéry spolupracovalo najlepšie?
S Alanom Mooreom sa spolupracovalo úžasne. Myslím si, že píše vizuálne. Príbeh si kreslí vo svojej mysli a následne zapíše to, čo vidí. Aj spolupráca s Mikeom W. Burrom, s ktorým som robil Camelot 3000, bola vynikajúca. Je to veľmi vtipný človek.
Brutálny vtip sa označuje aj ako najtemnejší príbeh o superhrdinoch. Vy ste ich vytvorili a spolupracovali ste na mnohých. Spomeňme napríklad Sudcu Dredda či dvanásťdielnu maxisériu Camelot 3000 a vaše kresby zdobia tituly ako Batman, Flash, Invisibles či Wonder Woman, ale aj množstvo ďalších, známych aj tých menej všeobecne známych. Je spomedzi nich práve Brutálny vtip najtemnejší?
Najtemnejší… hm… áno, domnievam sa, že je. Aj Nevinný chlapík, ktorý je v závere tohto grafického románu, je svojím spôsobom temný, či nie? Skončí sa predsa Batmanovou smrťou… Pracoval som však na množstve temných príbehov a viaceré obrazy z nich sa mi vryli do pamäte.
Je komiks retro alebo je stále moderný a azda aj žiadanejší než predtým?
Keď som bol malý, otec sa nevedel rozhodnúť, či sú pre mňa komiksy vhodné alebo nie. Ale napokon sa rozhodol, že sú minimálne dosť dobré na to, aby som sa rozčítal. Pre dieťa je náročné, aby prečítalo náhle väčšie množstvo textu. Komiksy sú vhodné na to, aby priviedli deti k čítaniu. Nie však komiks Batman: Brutálny vtip a ďalšie príbehy, ktorý je určený dospelým čitateľom. Či sú komiksy žiadanejšie než v minulosti, to posúdiť neviem. Sám si žiadne nekupujem, až na jednu či dve výnimky, takže nie som expert na túto otázku. Keď prídem na podujatie ako toto, vidím tu komiksy, ktoré som nikdy predtým nevidel a ktoré ani nepoznám. Superhrdinský žáner je teraz dostupný skôr v kinách a vo filmoch. To, na čo sme boli zvyknutí v komiksoch, sa prenieslo na odlišnú platformu a do iných médií. Deti sa dozvedia, kto je Hulk alebo Iron Man, z filmov. Komiksy však stále majú svojské čaro...
Lucia Lackovičová (literárna publicistka)
Najčítanejšie
Najčítanejšie
cyberstorm
Fanúšik scifi, knižný recenzent. Poviedkový beta-reader a porotca poviedkových súťaží scifi.sk, koordinátor Poviedok na počkanie.